...در بخش دوم کتاب روش ایجاد بازار، تحلیل عمیق اصلاحات بازاری و چالش سازوکارهای بازاری مورد بررسی قرار میگیرد.
🔹در فصل چهارم چگونگی جهتگیری مجدد از #آرمان_مائوئیستی متاخر در خصوص انقلاب مستمر به سمت پیشرفت اقتصادی به عنوان هدف نخست اصلاحات اقتصادی بعد از ممنوعیت این رشته به دلیل وجود یک پروژه #بورژوازی مورد بحث و تحلیل قرار میگیرد.
🔹فصل پنجم به مراحل اولیه بحث اصلاح بازار چین میپردازد و ریشههای اندیشهای آزادسازی قیمتهای عمومی و تبادلات اندیشهای میان اقتصاددانان دانشگاهی چینی و اقتصاددانان مهاجر و خارج درس خوانده و #بانک_جهانی و خارجی همچون #فریدمن را مطرح میسازد. این رویکرد شباهت زیادی به منطق شوک درمانی داشت و تحت عنوان بستهای در قالب اقتصاد #نئوکلاسیک و متشکل از الگوی #نئولیبرال و #سوسیالیست تدوین شده بود.
🔹فصل ششم از تقابل دیدگاه روشنفکران جوان و مقامات باتجربه که اتحادی راجع به نگرانی مشترک درمورد اصلاحات روستایی داشتند با بسته اصلاحات شوکدرمانی پرده برمیدارد. این اتحاد نقش بسزایی در تحقیق، نظریهپردازی و دفاع از بازاریسازی تدریجی برگرفته از تجارب واقعی ایفا کرد.
🔹نویسنده در فصل هفتم و هشتم نشان میدهد که چگونه این دو رویکرد اصلاحی (آزادسازی همهجانبه در مقابل بازاریسازی از حاشیه) با #فرار_چین_از_شوکدرمانی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. در سال ۱۹۸۸ #شیائوپنگ شخصاً آماده #انفجار_بزرگ شد تا بازاریسازی در مقیاس کامل را پیش ببرد اما نه به قیمت تضعیف توانایی دولت در کنترل جامعه و اقتصاد. در این سال چین برای دومین بار از شوکدرمانی گریخت. دراین زمان اصلاحات بازاری منجر به ظهور نابرابریهای فزاینده، سریع و افزایش فساد شده بود. روش #بازاریسازی_تدریجی تجربهگرا در دهه 1980، اگرچه در دهههای بعد مورد مذاکره مجدد قرار گرفت، به چالش کشیده شد و اصلاح شد، اما هرگز از بین نرفت.
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات
💡اصول سبک-سنگین گوانزی
🔹در بستر رقابت شدید بینالمللی همۀ دولتها در قلمروی خود به دنبال هنر تشکیل دولتی ثروتمند و ارتشی قدرتمند بودند. اصول سبک-سنگین برای برآوردن این اهداف یعنی تقویت دولت و ارتش توسعه یافت. غنیسازی کشور نقطه شروع است. بنابراین مبتنی بر اصول گوانزی: «حاکمی که در اداره دولت عملکرد خوبی دارد، اول از همه باید مردم خود را ثروتمند کند و بعد از آن بر آنها حکومت کند».
همینطور ریکت در مقدمه خود در گوانزی توضیح میدهد:
«کینگ (Qing) به معنی«سبک» و به معنای گستردهتر «بیاهمیت»، «ناچیز» یا «ارزان» است. به عنوان فعل، به معنای ارزشگذاری کم یا هیچ برای چیزی است. ژونگ (Zhong) به معنی «سنگین» و به معنای گستردهتر «مهم»، «جدی» یا «گران» است. به عنوان فعل، به معنی ارزش نهادن به چیزی است. ترکیب این دو ویژگی معمولاً به معنی «وزن» است.
بر اساس این معنای لغوی، ترجمهای تحت عنوان «وزن دادن و متعادلسازی نیروهای اقتصادی» مناسب است.
بر اساس دیدگاه ارزش نسبی که همه پدیدههای اقتصادی را فقط میتوان در قالب یک رابطه درک کرد؛ کالاها نیز در رابطه با کالاهای دیگر فقط میتوانند سنگین یا سبک باشند. کالاهای سنگین برای تولید یا رفاه انسان ضروری تلقی میشوند و کالاهای سبک به عنوان کالاهایی غیرضروری تلقی میشوند. اما اینکه دقیقاً چه کالاهایی به عنوان سنگین یا سبک تعریف میشود دائماً در حال تغییر است و انعکاسی است از فصل سال، شیوههای تولید، پویاییهای بازار و سایر عوامل.
وظیفۀ سیاست اقتصادی، وزندهی و ایجاد تعادل است تا بتواند از آنچه سنگین تلقی میشود برای جبران آنچه سبک است استفاده کند. این تعبیر به زبان گوانزی این طور بیان شده است:
استفاده از آنچه سنگین است برای کنار زدن آنچه «سبک» است و استفاده از ارزانها برای پایین آوردن درجه گرانها، مزایای بزرگی هستند که میتوان از بهکارگیری آموزه «سبک-سنگین» به دست آورد.
📚 چین چگونه از شوکدرمانی گریخت، ص ۷۶ و ۷۷
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات
💡خطانمایی انفجار بزرگ
🔹در بحث نظری، مطلوبیت هر کالایی از طریق حذف انحرافات قیمتی افزایش خواهد یافت. با این حال در عمل، در صورتی که به دنبال واکنشهای عرضه و تقاضا بعد از انفجار بزرگ باشیم، ماهیت کالاها میتواند تعیینکننده باشد... اگر انحرافات قیمت مربوط به کالاهای مصرفکننده مانند لباس شنا و دامنهای کوتاه متمرکز باشد، انفجار بزرگ در حد یک انفجار کوچک خواهد بود. بالعکس انفجار بزرگ واقعاً یک انفجار بزرگ خواهد بود، اگر که انحرافات قیمت مربوط به انرژی و مصالح مانند نفت و فولاد باشد.
همین که مدافعان رویکرد بسته اصلاحات به اثرگذاری دست مییافتند و آمادگیها برای یک انفجار بزرگ پیشرفت میکرد، گروههای مختلف از اقتصاددانان با ذهنیت اصلاح، نیروها را گرد هم آوردند تا با این اقدام شدید مقابله کنند. مخالفان شوکدرمانی در دیدگاههای خود نسبت به آنچه در مرحله بعد اصلاح نظام اقتصادی درست است، متفاوت بودند. اما همه آنها موافق بودند که انفجار بزرگ پیامدهای مصیبتباری برای اقتصاد چین و مردم و در نهایت برای آینده اصلاحات به دنبال خواهد داشت.
برخی از اقتصاددانان جوان که از کنفرانس جوانان موگانشان به عنوان متفکران تأثیرگذار اصلاحات ظهوریافته بودند، از جمله هوآ شنگ، هیجیاچنگ و لوئو شیائوپینگ و همچنین جو چیرن، ژانگ وینگ و سایرین محور تضاد میان نظام قدیمی با جدید را نه در استمرار قیمتهای مختلف بلکه در روابط مالکیتی که میدیدند که اصلاً دقیق و جامع تعریف نشده بود. بهعنوان نمونه پیشنهاد هوآ شنگ و گروهش (۱۹۸۶) برای مرحله بعد اصلاحات، ارائه شفاف و روشنی از حقوق مالکیت در خصوص داراییهای بنگاهها در قالب «نظام مسئولیت مدیریت دارایی» (Asset management responsibility system) بود.
یکی از برجستهترین اقتصاددانان ارشد، لی ینینگ مدافع ایجاد یک بازار بورس سوسیالیستی بود. سایرین مانند وانگ شیائوپینگ مدیر مؤسسه تحقیقات اصلاح نظام اقتصادی چین و جی شیائومینگ از اصلاح بنگاه دفاع میکردند و اینگونه میاندیشیدند که چین به جای آنکه صرفاً اشکال سازمانی سرمایهداری غربی را کپی کند که برای واقعیات موجود در چین و مسیر سوسیالیستی آن مناسب نیست باید از منطق مالکیت خصوصی فراتر برود.
بحث بین حامیان دیدگاههای مختلف در مورد اصلاح بنگاهها و مدافعان انفجار بزرگ در اصلاح قیمت به طور معمول مباحثه بنگاهها یا اولویت اصلاح مالکیت در مقابل اولویت اصلاح قیمت خوانده میشود. اما مقابله بین دیدگاههای مختلف بیشتر و عمیقتر از مسأله مربوط به توالیها بود.
آنهایی که مدافع انفجار بزرگ بودند، بر سنت لانگه مبنی بر اعمال منطق موجود در نظریه تعادل والراسی تأکید داشتند. برای آنها بازار اساساً از طریق برداری از قیمتها نشان داده میشود و مهمترین چیز برای چین در حرکت به سمت اقتصاد بازار «دریافت قیمتهای درست» بود.
آنهایی که این دیدگاه را به چالش میکشیدند به شدت با واقعیت نهادی چین و فرایندهای تاریخی پیچیدهای که منجر به شکلگیری اقتصادهای بازار در دنیای سرمایهداری شده بودند، آشنا بودند. برای آنها بازار چیزی فراتر از علائم قیمتی بود و تنها میتوانست از تعامل میان بنگاههای با ساختار مناسب که توسط دولت با برخی روشها تسهیل میشد به وجود بیاید. از این منظر، آزادسازی قیمتهای کالاهای اساسی تولید کننده (با یا بدون تعدیل قبلی) نه تنها منجر به تعادل نخواهد شد، بلکه بیثباتی سیاسی، آشفتگی و تورم به دنبال خواهد داشت.
📚چین چگونه از شوک درمانی گریخت، ص ۳۸۹ - ۳۹۱
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات
رهیافت های اقتصاد6.pdf
2.87M
#فایل_دانلود
📝ماهنامه «رهیافتهای اقتصادی۶»
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات | سایت
🔹 ماهنامه «رهیافتهای اقتصادی»
شماره ششم، بهمنماه ۱۴۰۳
📝 آنچه در این شماره خواهید خواند:
🔰 #سرمقاله
عمل و عکس العمل!
🔰 #دیدگاه_امامین
چرا به دلار حاکمیت میدهید؟!
🔰#تاریخ_عقائد_اقتصادی
مرکانتلیسم
🔰 #مقاله
نقش اقتصاد در شکلگیری و گسترش دموکراسی
🔰#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
وظایف اقتصادی حکومت اسلامی
🔰 #فقه_و_اقتصاد
مروری بر تاریخ شکلگیری دغدغه اقتصاد اسلامی معاصر
🔰 #نظرات_اساتید_اقتصاد
سراب ارز تکنرخی و سوداگری نئولیبرالیسم
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات | سایت
⚠️اطلاعیه مسابقه
‼️مسابقه با محوریت «ماهنامه رهیافتهای اقتصادی، شماره ششم»
🔻نحوه شرکت در مسابقه:
۱. از صفحات مرکز مطالعات و پژوهشهای اقتصادی حبنا در فضای مجازی، مجله #رهیافتهای_اقتصادی را دانلود کنید و یا با سفارش رایگان آن، نسخهٔ چاپی را درب منزل خود تحویل بگیرید.
۲. مجله را مطالعه کنید.
۳. در موعد اعلام شده منتظر لینک شرکت در مسابقه، از طریق صفحات ما باشید و در آزمون شرکت کنید.
🥇نحوه مسابقه:
مسابقه به صورت سوالات چهارگزینهای است و همهٔ مطالب مجله در محدودهٔ مسابقه است.
🎁جوایز:
به سه نفر از نفرات برتر،
جایزهٔ ۲۵۰ هزار تومانی تقدیم خواهد شد.
⏰زمان: جمعه، ۱۲ بهمنماه۱۴۰۳
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات | سایت
🗞 جهت دریافت نسخه چاپی شماره ششم مجله رهیافت های اقتصادی و ثبت سفارش #رایگان، از این لینک اقدام نمایید.
https://B2n.ir/u11107
#نسخه_چاپی
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات | سایت
8.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ویدیو_کامنت
🔻چرا به دلار حاکمیت میدهید؟!
🎙 امام خامنهای (حفظهالله)
#دیدگاه_امامین
💠 مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات | سایت
🗞 مجله رهیافتهای اقتصادی:
۱. شماره یک
۲. شماره دو
۳.شماره سه
۴. شمار چهار
۵. شماره پنج
۶. شماره شش
🎙 پادکستهای تاریخ عقاید اقتصادی:
۱. مردمان باستان
۲. افلاطون
۳. ارسطو
۴. قرون وسطی
۵. آکویناس
۶. مرکانتلیسم
🎙سخنان امامین انقلاب:
۱. تفاوت آزادی در اسلام و غرب
۲. مخالفت اسلام با سرمایهداری
۳. نسبت انسان و اقتصاد
۴. دست دولت اسلامی در اجرای حق باز است
۵. آزادی اقتصادی برای همه!
۶. چرا به دلار حاکمیت میدهید؟!
💡مسئولیت تأمین اجتماعی
🔹شهید محمدباقر صدر:
مسئولیت تأمین اجتماعی در واقع مبتنی بر ایمان اسلام به حق تمام مردم در بهرهمندی از ثروتهای طبیعی است. مسئولیت مستقیم حکومت اسلامی در تضمین سطح معیشت کافی آبرومندانه برای تمامی افراد جامعه از همین حق سرچشمه میگیرد.
ادای این وظیفه از این راه میسور است که حکومت برای تمامی کسانی که قادرند کار کنند امکان کار کردن فراهم کند و زندگی کسانی را که نمیتوانند کار کنند و یا کسانی که فرصت شغلی برای آنها فراهم نگشته، تأمین کند.
بودجهای که اسلام برای انجام تأمین اجتماعی و تمکین حکومت برای ادای این مسئولیت تخصیص داده است علاوه بر حقوق واجب مالی بر افراد از قبیل خمس و زکات، از بخش عمومی تأمین میشود. این بخش را اقتصاد اسلامی پدید آورده است و به ولی امر مأموریت داده که از آن در رفع نیاز تهیدستان جامعه استفاده کند.
🖋رهیافتهای اقتصادی، ش۶، ص۱۳و۱۴
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات | سایت