12.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓❓ آیا اگر قائل به بازگشت اهل بیت و سر مطهر در اولین اربعین نباشیم، اربعین امام حسین خصوصیتش را از دست خواهد داد؟
🔙در پاسخ به این پرسش این بخش از سخنان دکتر سعید طاووسی در مصاحبه با ایکنا را منتشر میکنیم.
👈ایشان توضیح میدهد که بحث بازگشت اهل بیت (ع) در اولین اربعین و بازگشت رأس مطهر به بدن در این روز و مستحب بودن زیارت اربعین امام حسین (ع) بحثهای مجزایی است و انکار اولی و دومی (بازگشت اهل بیت و رأس مقدس در روز اربعین) مستلزم انکار مطلب سوم (استحباب زیارت اربعین) نیست.
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
🔰🔰بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین امام حسین (ع) به کربلا (3)
3⃣بخش سوم: دیدگاه محدث قمی در «منتهی الآمال»
👌شیخ عباس قمی نیز از کسانی است که بازگشت اهل بیت در اولین اربعین امام حسین (ع) به کربلا را نمیپذیرد.
🔙ایشان پس از نقل کلام سید بن طاووس در ملهوف دال بر بازگشت اهل بیت و ملاقات با جابر بن عبدالله انصاری در کربلا مینویسد:
🖊«مکشوف باد که ثقات محدثین و مورخین، بلکه خود سید جلیل علی بن طاووس نیز روایت کرده که بعد از شهادت حضرت امام حسین (ع) عمر سعد نخست سرهای شهدا را به نزد ابنزیاد روانه کرد.
👈آنچه از قضایای عدیده و حکایات متفرقۀ سیر ایشان به جانب شام از کتب معتبره نقل شده چنان مینماید که ایشان را از راه سلطانی و قری و شهرهای معموره عبور دادند که قریب به چهل منزل بود
👈و اگر قطع نظر کنیم از ذکر منازل ایشان و گوییم از بریه و غربی فرات سیر ایشان بوده آن هم غریب به بیست روز میشود
👈چه ما بین کوفه و شام به خط مستقیم یک صد و هفتاد و پنج فرسخ گفته شده
👌و در شام هم قریب به یک ماه توقف کردهاند چنانکه سید در اقبال فرموده [...]
🔙 پس با ملاحظۀ این مطالب خیلی مستبعد است که اهل بیت بعد از این همه قضایا از شام برگردند و روز بیستم شهر صفر که روز اربعین و روز ورود جابر به کربلا بوده، به کربلا وارد شوند.
🔶و خود سید اجل این مطلب را در اقبال مستبعد شمرده،
👈 به علاوه که احدی از اجلاء فن حدیث و معتمدین اهل سیر و تواریخ در مقاتل و غیره اشاره به این مطلب نکردهاند با آنکه دیگر ذکر آن از جهاتی شایسته بود، بلکه از سیاق کلام ایشان انکار آن معلوم میشود.
👌و قریب این عبارت را ابناثیر و طبری و قرمانی و دیگران ذکر کردهاند و در هیچ کدام ذکری از سفر عراق نیست،
🖊 بلکه شیخ مفید و شیخ طوسی و کفعمی گفتهاند که: در روز بیستم صفر حرَم حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) از شام به مدینه و در همان روز جابر بن عبدالله به جهت زیارت امام حسین (ع) به کربلا آمد و اول کسی است که امام حسین (ع) را زیارت کرد»
📖(منتهی الآمال، ج2، ص 1013-1014).
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
22.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬅️احکام حسینی؛ قسمت 11
📌احکام حسینی برنامهای است که حجتالاسلاموالمسلمین فلاحزاده در آن به تبیین احکام مرتبط با حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و عزاداری برای ایشان میپردازد.
📌در یازدهمین قسمت از این برنامه، ایشان درباره ملاک قداست یافتن و مقدس شدن روزها و وقتها و مکانهای خاص صحبت میکنند.
#احكام_حسينى
#حجت_الاسلام_و_المسلمين_فلاح_زاده
#عزادارى
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
🔰🔰دیدار بعد از چهل روز
❓اینکه حقیقتا اربعین سیدالشهداء(ع) چه روزی است؟
❓ یا اینکه خاندان امام حسین(ع) در مسیر بازگشت به مدینه، از کربلا عبور کردهاند یا نه و اگر عبور کردهاند، در چه مدتی پس از واقعهی عاشورا بوده است؟
👈سؤالاتی است که میان پژوهشگران تاریخ اسلام، اختلاف نظرهایی در پاسخ آنها وجود دارد؛
1⃣برخی از علمای شیعه، معتقد هستند که کاروان اسرا در زمان بازگشت از شام به مدینه از مسیر عراق عبور کردند و چهل روز پس از واقعهی عاشورا، یعنی درست در روز اربعین به کربلا رسیدند و از آنجا به سمت مدینه به راه افتادند.
🔙از میان علمای شیعه مرحوم شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعه»، به این روز اشاره کرده و معتقد است:
«اربعین همان روزی است که اهلبیتِ امام حسین(ع) از شام به سوی مدینه حرکت کردند و همچنین روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین(ع) وارد کربلا شد»
🔙مرحوم شیخ طوسی نیز در کتاب «مصباح المتهجد» آورده است:
«بیستم ماه صفر، روزی است که اهلبیتِ اباعبدالله الحسین(ع) از شام به سوی مدینه حرکت کردند و همچنین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، از مدینه وارد کربلا شد تا قبر امام حسین(ع) را زیارت کند. او نخستین کسی است که امام حسین(ع) را زیارت کرد. در چنین روزی زیارت آن حضرت مستحب است و آن زیارت اربعین است».
🔙سید بن طاووس از علمای قرن چهارم در «لهوف» ذکر میکند که اهلبیت امام حسین(ع) در راه بازگشت به مدینه از ساربان خواستند که آنها را از راه کربلا عبور دهد، پس از آنکه به قتلگاه رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری و برخی از بنیهاشم را نیز در آنجا دیدند.
🔙کفعمی در «المصباح» مینویسد:«در بیستم این ماه(صفر) اهل حرم امام حسین(ع) به مدینه بازگشتند».
🔙شیخ بهایی در «توضیح المقاصد» نوشته است: «در این روز اهلبیتِ امام حسین(ع) از شام به کربلا آمدند تا از آنجا به مدینه برگردند».
🔙سید محسن امین در «اعیان الشیعه» آورده است: «اهلبیت امام حسین(ع) چنین روزی هنگام بازگشت به مدینه به زیارت قبر امام حسین(ع) آمدند».
🔙شهید آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در کتاب خود به نام «تحقیق دربارهی اول اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)» آورده است:«اهلبیت امام حسین(ع) روز بیستم ماه صفر سال ۶۱ هجری به کربلا بازگشتند»
👈 ایشان همچنین مینویسد:«یکی از شواهد آمدن اسرای خاندان پیامبر(ص) در بیستم ماه صفر سال ۶۱ هجری (اربعین اول) به کربلا، عبارت از ملحق ساختن سر مبارک سیدالشهدا(ع) به جسد اطیب و انور او در کربلاست».
▫️موافقان نظریهی اربعین اول:
🔸این گروه با بررسی مسافت بین عراق و شام و وسایل و شرایط حمل و نقل در آن زمان و همچنین بررسی شواهد تاریخی دربارهی مدت توقف کاروان در کوفه و شام،
👈 بر امکان طی این مسیر تا اربعین صحه گذاشته
👈و در جهت اعتبار روایاتی که از بازگشت اهلبیت به کربلا در اربعین سال ۶۱ خبر میدهند، استدلال کردهاند.
▫️موافقان نظریهی دوم یعنی معتقدین به اربعین دوم یا اربعین سالهای دیگر:
🔸این گروه ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای به کربلا از مسیر شام به مدینه،
👈زمان زیارت قبر امام حسین(ع) از سوی ایشان در اربعین اول را بعید میدانند
👈و معتقد هستند ایشان اربعین دوم یا اربعین سالهای بعد به این زیارت مشرف شدهاند.
🔙علامه مجلسی در «زاد المعاد»، محدث نوری در «لؤلؤ و مرجان» و شیخ عباس قمی در «منتهی الآمال» از معتقدین به نظریهی دوم هستند.
🔶محدث نوری در اینباره بیان میکند که از عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی، فهمیده میشود که «اربعین، روزی است که اسرا از شام به سمت مدینه خارج شدند، نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند».
👈البته این گروه دلایل دیگری نیز بر اثبات این نظریهی خود ذکر کردهاند که در این یادداشت نمیگنجد.
🔙دربارهی زمان دقیق اربعین امام حسین(ع)
🔸به غیر از کتاب «تحقیق دربارهی اول اربعین حضرت سیدالشهداء(ع)»، تألیف شهید آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبایی،
کتابهای دیگری نیز وجود دارد، از جمله:
▫️«اربعین حسینی؛ پژوهشی در بازگشت اهلبیت(ع) از شام به کربلا» از محمدامین پورامینی؛
▫️«با خاندان وحی؛ از عاشورا تا اربعین» از قنبری همدانی؛
▫️«تحلیل تاریخی اربعین حسینی(ع)»، اثر محمد فاضل؛
▫️«فاجعةالاربعین» از شیخ حسن بلادی؛
▫️و...
✍🏻زهرا کبیریپور(دانشجوی دکتری تاریخ🔅مترجم(ترکیاستانبولی)🔅)
#اربعین
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙نظر استاد #شهید_مطهری
📖درباره کتاب «روضة الشهداء»
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
arbaeen.mp3
25.12M
صوت سخنرانی استاد یوسفی غروی با عنوان «زیارت اربعین از آغاز تا کنون»
برگزارشده در بنیاد پژوهشهای اسلامی، 8 شهریور 1402
بخشی از مطالبی که در این سخنرانی خواهید شنید: ⬇️⬇️
🔵 درباره مرسل نقل شدن خبر «علامات مؤمن» از سوی شیخ طوسی
⚫️ منظور از «اربعین» اربعین امام حسین (ع) است نه زیارت چهل مؤمن
🔵 «اربعین» در بین شیعه فقط اربعین امام حسین (ع) را به ذهن متبادر میکرد
⚫️ درباره بازگشت سر امام حسین (ع) و دفن شدن آن در کنار بدن مطهر
🔵 روز اربعین هم روز بازگشت سر مطهر به بدن بوده و هم روز بازگشت اهل بیت به کربلا و طی شدن این مسیر در این مدت هیچ استبعادی ندارند
⚫️ داستان تألیف کتاب الملهوف سید ابن طاووس
🔵 معرفی کتاب تصحیح و منبعشناسی لهوف نوشتۀ دکتر مصطفی صادقی کاشانی
⚫️ پیادهروی به سمت کربلا، تعطیلی پنجشنبه برای زیارت شب جمعه در کربلا
🔵 زیارت پیاده به سمت کربلا نخست مخصوص طلاب و علما بود و بعدتر عموم مردم نیز همراهی کردند
⚫️ عدد چهل (اربعین) خصوصیت دیگری ندارد و رازی در این اعداد نهفته نیست
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
هادیان هدایت
1⃣مباحث کلی در مورد زندگی شخصی حضرت شامل مباحث 👈ارتباط نسبی امام زمان و امام حسین علیه السلام. می ت
🔰مهدویت در آینه کلام حسینی
2⃣بحث مرتبط با امامت حضرت
👈تعیین تعداد امام های شیعه
و مشخص کردن ابتدا و انتهای آنها
👈اثبات قائمیت برای حجت بن الحسن العسکری
این روایات در نقد جریان احمداسماعیل بصری می شود استفاده کرد.
👈اثبات رابطه و تشابه بین امام زمان عجل الله تعالی فرجه و پیامبران الهی
👇👇👇👇👇