#حدیث_خوانی
#عقاید_صحیح
یکیبودنخدابهچهمعناست؟
🌺 إِنَّ أَعْرَابِیّاً قَامَ یَوْمَ الْجَمَلِ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَقَالَ:
🌺 یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَ تَقُولُ إِنَّ اللَّهَ وَاحِدٌ؟
🌺 قَالَ فَحَمَلَ النَّاسُ عَلَیْهِ وَ قَالُوا یَا أَعْرَابِیُّ أَ مَا تَرَی مَا فِیهِ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ تَقَسُّمِ الْقَلْبِ!
🌺 فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام دَعُوهُ فَإِنَّ الَّذِی یُرِیدُهُ الْأَعْرَابِیُّ هُوَ الَّذِی نُرِیدُهُ مِنَ الْقَوْمِ. ثُمَّ قَالَ:
🌺 یَا أَعْرَابِیُّ إِنَّ الْقَوْلَ فِی أَنَّ اللَّهَ وَاحِدٌ عَلَی أَرْبَعَةِ أَقْسَامٍ فَوَجْهَانِ مِنْهَا لَا یَجُوزُ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَجْهَانِ یَثْبُتَانِ فِیهِ
🌺 فَأَمَّا اللَّذَانِ لَا یَجُوزَانِ عَلَیْهِ فَقَوْلُ الْقَائِلِ وَاحِدٌ یَقْصِدُ بِهِ بَابَ الْأَعْدَادِ فَهَذَا مَا لَا یَجُوزُ لِأَنَّ مَا لَا ثَانِیَ لَهُ، لَا یَدْخُلُ فِی بَابِ الْأَعْدَادِ. أَ مَا تَرَی أَنَّهُ کَفَرَ مَنْ قَالَ إِنَّهُ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ
🌺 وَ قَوْلُ الْقَائِلِ هُوَ وَاحِدٌ مِنَ النَّاسِ یُرِیدُ بِهِ النَّوْعَ مِنَ الْجِنْسِ فَهَذَا مَا لَا یَجُوزُ لِأَنَّهُ تَشْبِیهٌ وَ جَلَّ رَبُّنَا وَ تَعَالَی عَنْ ذَلِکَ
🌺 وَ أَمَّا الْوَجْهَانِ اللَّذَانِ یَثْبُتَانِ فِیهِ فَقَوْلُ الْقَائِلِ هُوَ وَاحِدٌ لَیْسَ لَهُ فِی الْأَشْیَاءِ شِبْهٌ کَذَلِکَ رَبُّنَا
🌺 وَ قَوْلُ الْقَائِلِ إِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَحَدِیُّ الْمَعْنَی یَعْنِی بِهِ أَنَّهُ لَا یَنْقَسِمُ فِی وُجُودٍ وَ لَا عَقْلٍ وَ لَا وَهْمٍ کَذَلِکَ رَبُّنَا عَزَّ وَ جَلَّ.
🌸 در جنگ جمل، یک اعرابی بلند شد و گفت: ای امیر المؤمنین! آیا میگویی خداوند واحد است؟
🌸 مردم به او حمله کردند و گفتند: ای اعرابی آیا نمی بینی که امیر المؤمنین در چه حالی از دل مشغولی است؟
🌸 امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: رهایش کنید، آنچه این اعرابی میخواهد همان است که ما از این قوم میخواهیم. سپس گفت:
🌸 ای اعرابی، سخن گفتن از اینکه خدا یکی است، چهار حالت است، دو حالت آن بر خدا جایز نیست، و دو حالت آن را میتوان بر خدا ثابت نمود،
🌸 آن دو قسمی که جایز نیست این است که شخصی بگوید: خدا یکی است و منظور، از لحاظ شمارش و عدد باشد، این جایز نیست، چون چیزی که دوّمی ندارد، داخل در باب اعداد نیست، آیا نمی بینی که هر کس بگوید: خداوند سوّمی از سه تاست کافر شده است؟
🌸 همچنین اگر بگوید: خدا یکی از مردم است و منظور او نوعی از جنس باشد. این نیز روا نیست، چون تشبیه است و پروردگار، برتر از آن است.
🌸 و اما دو وجهی که جایز است، سخن شخصی است که بگوید: خدا یکی است و در میان موجودات مانند ندارد، پروردگار ما چنین است
🌸 و نیز سخن شخصی که بگوید: خداوند از نظر معنا یکی است و منظورش این باشد که خدا نه در وجود و نه در عقل و نه در وهم قابل قسمت نیست، پروردگار ما چنین است.
📚 بحار، ج۳، ص۲۰۶، به نقل از توحید صدوق
@hadise_shia
#عقاید_صحیح
#توحید
مراجعهبهاهلبیتعلیهمالسلام
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔹عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: بِمَا أُوَحِّدُ اَللَّهَ؟ فَقَالَ: يَا يُونُسُ لاَ تَكُونَنَّ مُبْتَدِعاً، مَنْ نَظَرَ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَ مَنْ تَرَكَ أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّهِ ضَلَّ، وَ مَنْ تَرَكَ كِتَابَ اَللَّهِ وَ قَوْلَ نَبِيِّهِ كَفَرَ.
🔹به امام کاظم علیه السلام عرض کردم توحید الهی را چگونه بیابم؟ فرمودند: بدعت گذار مباش و در این راه با پای خود گام مزن، هر کس بر اساس نظر خویش بنگرد، هلاک خواهد شد، و هر کس اهل بیت پیامبرش را واگذارد، گمراه خواهد شد، و هر کس کتاب خدا و گفتار رسولش را وانهد، کافر خواهد شد.
کافی، ۱ / ۵۶.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔸امام کاظم علیه السلام: لاَ تَأْخُذَنَّ مَعَالِمَ دِينِكَ عَنْ غَيْرِ شِيعَتِنَا فَإِنَّكَ إِنْ تَعَدَّيْتَهُمْ أَخَذْتَ دِينَكَ عَنِ اَلْخَائِنِينَ اَلَّذِينَ خَانُوا اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ خَانُوا أَمَانَاتِهِمْ إِنَّهُمُ اُؤْتُمِنُوا عَلَى كِتَابِ اَللَّهِ جَلَّ وَ عَلاَ فَحَرَّفُوهُ وَ بَدَّلُوهُ فَعَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اَللَّهِ وَ لَعْنَةُ رَسُولِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ وَ لَعْنَةُ آبَائِيَ اَلْكِرَامِ اَلْبَرَرَةِ وَ لَعْنَتِي وَ لَعْنَةُ شِيعَتِي إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ.
🔸هرگز معالم دین خویش را از غیر شیعیان ما مگیر، چرا که اگر تو از ایشان بگذری، دین خود را از کسانی گرفته ای که به خداوند و پیامبرش و امانتهای الهی خیانت کرده اند. ایشان بر کتاب خداوند جل جلاله امین شمرده شدند ولی معنای آن را تحریف کرده و تغییر دادند، پس تا روز قیامت لعنت خداوند و فرشتگان او و لعنت پدران بزرگوار من و لعنت من و شیعیان من بر ایشان باد.
بحار، ج۲، ص۸۲
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔹رسول خدا به امیر المؤمنین میفرمایند: إِنَّكَ وَ اَلْأَوْصِيَاءَ مِنْ بَعْدِكَ عُرَفَاءُ لاَ يُعْرَفُ اَللَّهُ إِلاَّ بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِكُمْ.
🔹تو و جانشینانت اهل معرفت هستید که خداوند جز از راه شناخت شما شناخته نمی شود.
خصال، ۱ / ۱۵۰؛ بصائر الدرجات، ۴۹۸؛ بحار الأنوار، ۲۳ / ۹۹.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔸امام باقر علیه السلام میفرمایند:
بِنَا عُبِدَ اَللَّهِ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهَ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهَ.
🔸خداوند به واسطه ما عبادت شد، به واسطه ما شناخته شد، به واسطه ما یگانه و یکتا دانسته شد.
کافی، ۱ / ۱۴۵؛ بحار الأنوار، ۲۳ / ۱۰۲.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔹در زیارت جامعه کبیره میخوانیم:
السلام علی محالّ معرفة اللّه... أعزّکم بهداه، و خصّکم ببرهانه... و رضیکم... أرکاناً لتوحیده... فالراغب عنکم مارق، و اللازم لکم لاحق... و نوره و برهانه عندکم،... من أتاکم نجی، و من لم یأتکم هلک،... من أراد اللّه بدء بکم، و من وحّده قبل عنکم.
🔹سلام بر جایگاههای شناخت خداوند،... خداوند شما را با هدایت خودش گرامی داشته و به برهان خویش مخصوص نموده... و ارکان توحید خویش قرار داده است... پس هر کس از شما روی بگرداند، از دین بیرون رفته، و هر کس در پیوند با شما باشد، در پیوند با دین است... نور و برهان خداوند نزد شماست... هر کس نزد شما آمد، نجات یافت و هر کس از شما گسست، هلاک گشت... هر کس خداوند را قصد کرد، از شما شروع نمود، و هر کس به توحید او دست یافت، تنها از شما پذیرفت.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
@hadise_shia
#فضائلاهلبیت
#حضرتابوطالب
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
📚 حضرت ابوطالب(ع) بزرگترین حامى پیامبر اسلام(ص) بود. تاریخ زندگى او سراسر افتخارات بىنظیر است. مردى که به حق، پناهگاه دردمندان و محرومان بود. ایثار و اخلاص در وجود او تجسم پیدا کرده بود. ابرمردى که «تاریخ»، فداکارى و استقامتهاى وى را در کسى جز فرزندش «امیرالمؤمنین» سراغ ندارد چنان که دانشمند «اهل سنت»، ابن ابى الحدید، مىگوید:
📚 ابوطالب و پدرش «عبدالمطلب» بزرگ «قریش» و امیر و سرور «مکه معظمه» بودند و مردم آن سامان و مهاجرین و مسافرین این شهر تاریخى و زائران بیت خدا را پذیرایى و رهبرى مىکردند.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
📚 او یک لحظه از خدا غافل نبود؛ بلکه از جانشینان حضرت ابراهیم(ع)، قهرمان توحید، بود، و طبق پیشگویىهاى انبیاى الهى، منتظر نبوت پیامبر اسلام بوده است؛ از این جهت، رسول خدا پیش از آن که از مادرش متولد گردد، حضرت ابوطالب(ع) به رسالت وى ایمان داشت و هنگام تولد رسول خدا، وقتى که «فاطمه بنت اسد»، همسر ابوطالب، تولد پیامبر اسلام را به اطلاع وى رسانید، و از غرایب امرش در هنگام زایمان او سخن گفت، «ابوطالب» فرمود: از این کارها و چنین نوزادى تعجب مىکنى؟ صبر کن، سى سال دیگر تو نیز همانند وى را که وزیر و وصیش خواهد بود، به دنیا مىآورى.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
📚 ابن ابى الحدید مىنویسد: «ابوطالب، کسى است که پیامبر خدا را در دوران کودکىاش کفالت نمود و در بزرگىاش او را مورد حمایت قرار داد، و از شرارت کفار قریش جلوگیرى کرد؛ وى در این راه انواع سختىها و گرفتاریها را تحمّل نمود، و بلاها را با جان و دل خرید، و در یارى و نصرت پیامبر و تبلیغ آیینش با تمام وجود قیام کرد! آن چنان ایثار نمود که «جبرئیل» در هنگام وفات او بر پیامبر نازل شد و خطاب کرد: دیگر از مکّه خارج شو؛ زیرا، یاور و کمک تو از دنیا رفته است.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
📚 رسول خدا فرمود: ما نالت قریش منى شیئا اکرهه حتى مات ابوطالب؛ کفار قریش نتوانستند با وجود «ابوطالب» مرا آزار دهند، تا این که او وفات کرد.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
مطالب بیشتر در لینک زیر👇
https://B2n.ir/p33439
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
@hadise_shia
مطالب بیشتر درباره امام کاظم علیهالسلام و حضرت ابوطالب علیه السلام👇
#امامکاظمعلیهالسلام
#حضرتابوطالب
@hadise_shia
#مهدویت
اتفاقاتدورانغیبت
┅═✧❁حال قرآن در نزد مردم❁✧═┅
🔹نماند از قرآن مگر رسم او.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔸قرآن مهجور و متروک گردد.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔹از قرآن نشناسند مگر خط او و حروف او را.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔸به قرآن استخفاف کنند (سبک شمارند).
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔹شنیدن قرآن بر مردم سنگین، و شیندن باطل، سبک و آسان باشد.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔸قرآن را نشناسند مگر به صدای نیک.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔹غنا و آوازه خوانی به قرآن کنند.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔸قرآن را مزامیر خود سازند (یعنی ابزار غنا قرار دهند).
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔹جمعی قرآن را برای غیر خدا بیاموزند و آن را مزمار خود کنند.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔸قرآن را زینت و زیور کنند (یعنی جلد وکاغذش را).
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔹قرآن کهنه گردد و در او احداث کنند چیزی که در او نیست و بر وفق هواها توجیه و تاویل کنند.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔸هیچ چیزی مهجورتر از قرآن نباشد [اگر] که او را چنانکه حق است و سزاوار او است تلاوت کنند، و هیچ چیزی پرفروش تر و گرانتر از قرآن نباشد اگر او را از مورد خود تحریف و به غیر مورد تاویل کنند.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔹قرآن را حاملین او پشت سر افکنند و حافظان او را فراموش کنند، تا اینکه هواها، ایشان را از راه خدا منحرف کند و همان را اولاد از پدران به میراث بیاموزند و قرآن را به تحریف از روی دروغ و تکذیب عمل کنند.
پس قرآن را به بهای کمی فروشند و نسبت به او بی میل و رغبت گردند.
پس قرآن و اهل او در آن زمان مطرود و رانده شده و هیچ کس حرمت این دو را نمیدارد.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔸وارد می شود بر ایشان واردی و داخل می شود به مجلسشان داخلی برای این که حکمی از قرآن بشنود، هنوز در جای خود قرار نگرفته و مطمئن ننشسته که از دین خارج می شود، او را از دین پادشاهی به دین پادشاه دیگر، از حکومت شاهی به حکومت شاه دیگر و از اطاعت شاهی به اطاعت شاه دیگر و از عهد وپیمان شاهی به عهد و پیمان شاه دیگر منتقل سازند (مقصود آن است که مجالسشان اسمش قرآن و تفسیر قرآن است و باطنش دعوت به این و آن یا تاویل بر مقاصد و هواها است).
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
کتابمهدیمنتظر
نوشتهشیخجوادخراسانی
انتشاراتنورالکتاب،مشهد
صفحه۱۰۳
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
@hadise_shia