منبر امام باقر علیه السلام.pdf
152K
#متن_منبر
امامباقرعلیهالسلام
چکیدهبخشمربوطبهایشانازکتابحیاتفکریوسیاسیامامانشیعهنوشتهرسولجعفریان
@hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نوحه
شهادتامامباقرعلیهالسلام
بلندگریهمیکنمبرات
@hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نوحه
شهادتامامباقرعلیهالسلام
کنارکوچهبنےهاشم
@hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نوحه
شهادتامامباقرعلیهالسلام
خاطراتکربلایادمنه
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
#علم_صحیح
1⃣ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ أَبِي مَرْيَمَ قَالَ:
🌺 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ : شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلاَ تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.
🌺 اگر به شرق عالم و غرب عالم هم بروید، علم صحیحی نمی یابید، مگر چیزی که از نزد ما اهل بیت خارج شده باشد.
🔸تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۲۷، ص ۶۹
---------------------------------------------------
2⃣ وَ قَوْلُهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: كُلُّ مَا لَمْ يَخْرُجْ مِنْ هَذَا اَلْبَيْتِ فَهُوَ بَاطِلٌ.
🌸 هر مطلبی که از این خانه (ی ما) خارج نشده باشد، باطل است.
🔹الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل) ج ۱، ص ۵۲۶
---------------------------------------------------
3⃣ وَ عَنْهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ فِي وَصِيَّتِهِ لَهُ:
🌺 يَا كُمَيْلُ لاَ تَأْخُذْ إِلاَّ عَنَّا تَكُنْ مِنَّا.
🌺 امیر المومنین علیه السلام به کمیل فرمودند: (علم را) جز از ما نگیر تا (بتوانی) از ما باشی.
🔸تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۲۷، ص ۱۰۳
---------------------------------------------------
4⃣ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ قَالَ:
🌸 يَا يُونُسُ إِنْ أَرَدْتَ اَلْعِلْمَ اَلصَّحِيحَ فَعِنْدَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.
🌸 اگر علم صحیح، می خواهی، نزد ما اهل بیت است.
🔹تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۲۷، ص ۷۱
---------------------------------------------------
5⃣ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: ...
🌺 لاَ يُوجَدُ اَلْعِلْمُ إِلاَّ عِنْدَ أَهْلِ بَيْتٍ نَزَلَ عَلَيْهِمْ جَبْرَئِيلُ.
🌺 علم، یافت نمی شود، مگر نزد اهل خانه ای که، جبرئیل، بر آنها نازل می شود.
🔸بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲، ص ۹۱
---------------------------------------------------
6⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
🌸 أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ عِنْدَ أَحَدٍ مِنَ اَلنَّاسِ حَقٌّ وَ لاَ صَوَابٌ إِلاَّ شَيْءٌ أَخَذُوهُ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.
🌸 هیچ مطلب حق و درستی نزد مردم نیست، مگر آنچه از ما اهل بیت گرفته باشند.
🔹مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۱۷، ص ۲۸۳
---------------------------------------------------
7⃣ عَنْ جَمِیلٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ
🌺 یَغْدُو النَّاسُ عَلَى ثَلَاثَهِ أَصْنَافٍ: عَالِمٍ وَ مُتَعَلِّمٍ وَ غُثَاءٍ، فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِیعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاء،
🌺 مردم سه دسته اند: دانا، دانش پژوه و خس و خاشاک؛ دانایان، ما (ائمه) هستیم، دانش پژوهان، شیعیان ما هستند و باقی مردم، خس و خاشاکند.
🔸بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام ج ۱، ص ۸
---------------------------------------------------
8⃣ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ قَالَ:
🌸 أَمَا إِنَّهُ شَرٌّ عَلَيْكُمْ أَنْ تَقُولُوا بِشَيْءٍ مَا لَمْ تَسْمَعُوهُ مِنَّا.
🌸 آگاه باشید، شر است برای شما، اینکه قائل شوید به چیزی که از ما نشنیده اید.
🔹الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل) ج ۱، ص ۶۴۷
---------------------------------------------------
9⃣ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
🌺 لَيْسَ عِنْدَ أَحَدٍ مِنَ اَلنَّاسِ حَقٌّ وَ لاَ صَوَابٌ وَ لاَ أَحَدٍ مِنَ اَلنَّاسِ يَقْضِي بِقَضَاءٍ إِلاَّ مَا خَرَجَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.
🌺 هیچ حق و کار درست و قضاوت صحیح، بین مردم نیست، مگر آنچه از نزد ما اهل بیت، خارج شده است.
🔸الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل) ج ۱، ص ۴۰۲
---------------------------------------------------
🔟 سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
🌸 أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ عِنْدَ أَحَدٍ عِلْمٌ وَ لاَ حَقٌّ وَ لاَ فُتْيَا إِلاَّ شَيْءٌ أُخِذَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ عَنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.
🌸 آگاه باشید، نزد هیچ کسی، علم و مطلب حق و فتوایی نیست، مگر آنچه که از علی بن ابی طالب علیه السلام و ما اهل بیت، گرفته شده است.
🔹بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام ج ۱، ص ۵۱۹
@hadise_shia
15.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پاسخ_شبهه
پاسخ به شبهات آتئیست ها (۴)
@hadise_shia
#تصوف
📚 كشف و شهود
🔸آقاى وكيلى مى نويسد:
🔺برخى از افراد، با دريافت هاى قلبى و درونى خود، نوعى آگاهى از واقعيت هاى بيرونى پيدا مى كنند، كه حسّ و عقل و تفكر عمومى، در آن دخيل نيست، اين ادراكاتِ اختصاصى و غير همگانى، ادراكات شهودى ناميده مى شود، و از آن آگاهى به حسّ ششم يا اسامى ديگر نيز تعبير مى شود. [۱]
🔺ادراكات شهودى نيز، مانند بقيه
ادراكات، مى تواند درست يا نادرست باشد. برخى از ادراكات شهودى، از جنس علم حضورى بوده و مانند حسّ باطن مى باشد. اين اداراكات هميشه يقين آور است. [۲]
🔺ادراكات شهودىِ حضورى، آرامش بخش تر از ادراكات فكرى است. انسان، ممكن است چيزى را با استدلال بفهمد، ولى قلبش آرام نشود...
🔺ادراكات شهودى ما، در امور غير محسوس، مانند حسّ كردن در امور محسوس است، به همين جهت، دانشمندان بزرگ، پس از سالها تلاش علمى، به آرامش قلب نمى رسند، و براى تحصيل آرامش، به دنبال سير و سلوك و تهذيب نفس، حركت مى كنند. [۳]
🔹در عبارت دوّم نوشته است:
🔺برخى از ادراكات شهودى، از جنس علم حضورى و يقين آور است، مى گوييم اگر سالك، به نفس معلوم برسد، يعنى به واقع رسيده، آن وقت يقين آور است، ولى ادراكات شهودى، آفات و آسيب هايى دارد، كه در برخى از موارد، موجب مى شود سالك به واقع نرسد، و توهم كند كه به واقع رسيده و لذا به خاطر خطا پذيرى آن، حجيّتش مخدوش مى گردد، پس نمى توان به صورت قاعده كلّى آن را حجّت دانست.
🔸در عبارت سوم مى نويسد:
🔺ادراكات شهودى، آرامش بخش تر از ادراكات فكرى است، و حال آن كه درباره ميزان اعتبار تفكر نوشته اند:
فكرى كه در چهار چوب قواعد منطقى باشد، و ماده اوّليّه آن هم علوم متقن و استوار باشد، همواره صحيح و بى خطا است، و راهى بسيار مطمئن براى كشف حقيقت مى باشد، گرچه رعايت كردن قواعد منطقى چندان آسان نيست. [۴]
📚 پاسخ
🔹شهودى كه در آن، احتمال درستى يا نادرستى مى دهيم، چگونه يقين آور و آرامش بخش تر از راه تفكر، كه به اذعان شما، صحيح و بى خطا است مى باشد؟
🔸در اين جا مناسب است، اندكى درباره عدم حجيّت مكاشفات سخن بگوييم.
🔹اكابر صوفّيه، در آثارشان آفاتى را براى كشف و شهود شمرده اند، كه حاكى از عدم حجيّت آن است، و لذا اعتماد بر مكاشفات، هيچ وجه وجيهى ندارد.
🔸قيصرى، آسيب هاى آن را اين گونه بيان مى كند:
۱. دخالت شياطين، در شهود سالك [۵]
۲. وقوع سالك، در اوهام و تخيّلات فاسده [۶]
۳. بيمارى هاى اعصاب و روان [۷]
۴. تأثير باورها و اعتقادات، در مكاشفات [۸]
🔹آقای مصباح يزدى، درباره عدم حجيّت مكاشفات مى نويسد:
🔸«امّا گذشته از پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام، ديگران براى ما مشكوك اند، تا هنگامى كه نخست، اطمينان پيدا كنيم خلاف نمى گويند، و به واقع، چنين ادراك و دريافت هايى برايشان حاصل شده، و دوّم اين كه با قرائنى به دست آوريم و احراز كنيم، كه آن ادراك و يافتهها، از عنايت هاى ربّانى است، نه از القائات شيطانى و تسويلات نفسانى، در هر صورت، در مورد غير پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام، اگر كوچك ترين ترديدى داشته باشيم، سخن آنها براى ما ارزشى نخواهد داشت». [۹]
🔹با توجّه به مطالب مذكور، اين ادّعا، كه هدف اصلى از بعثت انبياء، اين است كه انسان، از راه شهود، با عوالم غيبى، انس بگيرد، صحيح نيست، چرا كه معقول نيست، انبياء، انسانها را به راه غير حجّت و بى پايه و اساس سوق دهند، راهى كه شياطين و اوهام و بيمارى هاى روانى و باورهاى شخصى، در آن دخالت مى كند.
🔸آقاى وكيلى مى نويسد:
🔺براى اين كه بتوانيم به غيب دسترسى پيدا كنيم، دو راه وجود دارد:
راه اوّل همان تفكر است.
راه دوّم آن است كه ما در ابزارهاى شناختى و به تعبيرى، در گيرنده هاى خود، تغيير ايجاد نموده و بتوانيم با آن، غيب را دريافت نماييم...
🔺راه هاى زيادى براى تقويت گيرنده هاى وجودى انسان، وجود دارد، و هر يك از آنها، گيرنده هاى انسان را در بُعدى و از جهتى، تقويت مى نمايد و تا حدّى پيش مى برد. برخى از راهها، گيرنده هاى انسان را فقط در حدّ حيوانات بالا مى برد، و از لايه اى ابتدايى از غيب، آگاه مى سازد، ولى برخى از راهها، انسان را هزاران بار بيشتر، بالا برده و او را تا مقام همجوارى با انبياء و اولياء الهى، رشد داده و به لقاء اللّه مى رساند.
🔺هدف اصلى، از بعثت انبياء، فعّال كردن گيرنده هاى وجود انسان است، تا انسان با عوالم غيبى انس بگيرد و درهاى ملكوتى به رويش باز گردد و بتواند به مقام قرب خداوند، نائل شود. [۱۰]
📚 پاسخ
🔹اين گفتار بدين معناست، كه هدف اصلى انبياء، فعّال كردن گيرنده هاى وجود انسان است، كه از راه شهود، كه حجّت نيست، انسانها را با عوالم غيبى، مأنوس كنند.
🔸نادرست بودن اين مطلب جاى بحث ندارد.