#تصوف
📚 مخالفت با عقل در مسلك صوفيان
🔦 هر كسى با اهل عرفان و تصوّف آشنايى داشته باشد، مى داند كه آنان براى كشف حقايق، به مكاشفه و شهود متمسّك مى شوند و طريق عقلى را نمى پذيرند.
🔦 آقای مطهرى مى نويسد:
«عرفا بيش از اندازه، عقل را تحقير كرده اند ... در مرحله تحقير عقل، گاهى تا حدّ افراط هم جلو رفته اند، يعنى اساساً تفكر و تعقل و منطق و استدلال و برهان را سخت بى اعتبار معرّفى كرده اند تا آن جا كه آن را حجاب اكبر هم ناميده اند».
🔹مجموعه آثار، ج ۲۳، ص ۲۱۳.
---------------------------------------------------
🧯آقای جلال الدين آشتيانى می گوید:
«بزرگان فرموده اند: فكر و نظر و مبدأ ادراكات حصولى، حجاب (است)، و علم حاصل از اين طريق، حجاب اكبر است».
🔹مقدمه فصوص قيصرى، ج ۱، ص ۱۳۸
---------------------------------------------------
🧯ابن عربى مى نويسد:
نه فكر و نه قواعدى كه عقلاء با كمك فكر خود گفته اند، هيچ كدام قادر به ارائه ى علم صحيح نمى باشد.
🔹فتوحات مكيه، ج ۱، ص ۲۱۸
---------------------------------------------------
🧯در جای دیگر میگويد:
راه و روش علم نظرى، با علم اعطايى مختلف است. در علم نظرى، از راه تفكّر تحصيل مى شود ولى در علم وهبى، فيض الهى لازم است، كه همين، طريقه اصحاب ماست، كه آنان اهل فكر نيستند، ... مقصودم از اصحاب ما، اصحاب قلوب و مشاهدات و مكاشفات است، نه عابدان و نه زاهدان و نه همه صوفّيه، مگر آنها كه اهل حقيقت و تحقيقاند.
هر عاقلى، حكمت را دوست دارد، جز آن كه، فكر اشتباهشان در مباحث الهى، زيادتر است از مواردى كه به حقّ رسيده اند. آنان اگر حكمت را از خدا مى گرفتند نه از راه فكر، در همه مسائل به حقّ مى رسيدند.
🔹فتوحات مكيه، ج ۲، ص ۵۲۳
---------------------------------------------------
🧯در جای دیگر میگوید:
علوم هلاك كننده اى را ملاحظه كردم، كه احدى به آن مشغول نمى شود، مگر آن كه هلاك مى شود، آن علوم عقلى است.
🔹فتوحات مكيه، ج ۲، ص ۵۸۴
---------------------------------------------------
🧯آقای محمّد حسين طهرانى می گوید:
آنان که عمر خود را در معقولات، صرف کردند، گمان کردند، به مقصد حقیقی رسیده اند، پس، از شواهد دیگر، محروم شدند، و در ضلالت، گم شدند.
🔹اللّه شناسى، ج ۲، ص ۸۵
---------------------------------------------------
🧯مولوى مى گويد:
پاى استدلاليان چوبين بود
پاى چوبين سخت بى تمكين بود
🔹مثنوى، دفتر اوّل، ص ۹۶
---------------------------------------------------
🧯شبسترى مى گويد:
به قياسات عقل يونانى
نرسد كس به ذوق ايمانى
عقل، خود كيست، تا به منطق و رأى
ره برد تا جناب پاك خداى
گر به منطق كسى ولى بودى
شيخ سنّت ابو على بودى
ور چه او را دو صد شفا باشد
چون حبيب اعجمى كجا باشد
ابلهى با صفا و قلب سليم
بهتر از زيركى و رأى سقيم
🔹نسايم گلشن راز
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
📚 اهلبیت علیهمالسلام، باید محور زندگی ما باشند
🌺 الأمالی للصدوق ابْنُ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ مُقْبِلٍ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام قَالَ:
🌺 مَنْ جَالَسَ لَنَا عَائِباً أَوْ مَدَحَ لَنَا قَالِیاً أَوْ وَاصَلَ لَنَا قَاطِعاً أَوْ قَطَعَ لَنَا وَاصِلًا أَوْ وَالَی لَنَا عَدُوّاً أَوْ عَادَی لَنَا وَلِیّاً فَقَدْ کَفَرَ بِالَّذِی أَنْزَلَ السَّبْعَ الْمَثَانِیَ وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ.
🌸 هشام بن سالم از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل کرد که فرمود: هر کس با عیبجوی ما همنشین باشد، یا از دشمن و کینه توز ما تعریف کند، و با کسی که با ما قطع رابطه نموده، همبستگی داشته باشد، یا با کسی که با ما پیوسته است، قطع رابطه نماید، یا دشمن ما را دوست بدارد، یا دوست ما را دشمن بدارد، کافر شده است به خدایی که سبع مثانی (سوره حمد) و قرآن کریم را نازل کرده است.
بحار،ج۲۷،ص۵۲
@hadise_shia
ای کشته دور از وطن.mp3
4.82M
#نوحه
ایکشتهیدورازوطن
محمودکریمے
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
💠 سوره مبارکه سبأ
🌺 قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ (۴۶)
🌺 بگو: من فقط به شما یک اندرز میدهم که دوتایی و به تنهایی برای خدا به پا خیزید، سپس بیندیشید که رفیق شما هیچ گونه دیوانگی ندارد، او شما را از عذاب سختی که در پیش است جز هشدار دهنده ای (بیش) نیست.
@hadise_shia