eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
304 دنبال‌کننده
180 عکس
70 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی‌بودن‌خدا‌به‌چه‌معناست؟ 🌺 إِنَّ أَعْرَابِیّاً قَامَ یَوْمَ الْجَمَلِ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَقَالَ: 🌺 یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَ تَقُولُ إِنَّ اللَّهَ وَاحِدٌ؟ 🌺 قَالَ فَحَمَلَ النَّاسُ عَلَیْهِ وَ قَالُوا یَا أَعْرَابِیُّ أَ مَا تَرَی مَا فِیهِ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ تَقَسُّمِ الْقَلْبِ! 🌺 فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام دَعُوهُ فَإِنَّ الَّذِی یُرِیدُهُ الْأَعْرَابِیُّ هُوَ الَّذِی نُرِیدُهُ مِنَ الْقَوْمِ. ثُمَّ قَالَ: 🌺 یَا أَعْرَابِیُّ إِنَّ الْقَوْلَ فِی أَنَّ اللَّهَ وَاحِدٌ عَلَی أَرْبَعَةِ أَقْسَامٍ فَوَجْهَانِ مِنْهَا لَا یَجُوزُ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَجْهَانِ یَثْبُتَانِ فِیهِ 🌺 فَأَمَّا اللَّذَانِ لَا یَجُوزَانِ عَلَیْهِ فَقَوْلُ الْقَائِلِ وَاحِدٌ یَقْصِدُ بِهِ بَابَ الْأَعْدَادِ فَهَذَا مَا لَا یَجُوزُ لِأَنَّ مَا لَا ثَانِیَ لَهُ، لَا یَدْخُلُ فِی بَابِ الْأَعْدَادِ. أَ مَا تَرَی أَنَّهُ کَفَرَ مَنْ قَالَ إِنَّهُ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ 🌺 وَ قَوْلُ الْقَائِلِ هُوَ وَاحِدٌ مِنَ النَّاسِ یُرِیدُ بِهِ النَّوْعَ مِنَ الْجِنْسِ فَهَذَا مَا لَا یَجُوزُ لِأَنَّهُ تَشْبِیهٌ وَ جَلَّ رَبُّنَا وَ تَعَالَی عَنْ ذَلِکَ 🌺 وَ أَمَّا الْوَجْهَانِ اللَّذَانِ یَثْبُتَانِ فِیهِ فَقَوْلُ الْقَائِلِ هُوَ وَاحِدٌ لَیْسَ لَهُ فِی الْأَشْیَاءِ شِبْهٌ کَذَلِکَ رَبُّنَا 🌺 وَ قَوْلُ الْقَائِلِ إِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَحَدِیُّ الْمَعْنَی یَعْنِی بِهِ أَنَّهُ لَا یَنْقَسِمُ فِی وُجُودٍ وَ لَا عَقْلٍ وَ لَا وَهْمٍ کَذَلِکَ رَبُّنَا عَزَّ وَ جَلَّ. 🌸 در جنگ جمل، یک اعرابی بلند شد و گفت: ای امیر المؤمنین! آیا می‌گویی خداوند واحد است؟ 🌸 مردم به او حمله کردند و گفتند: ای اعرابی آیا نمی بینی که امیر المؤمنین در چه حالی از دل مشغولی است؟ 🌸 امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: رهایش کنید، آنچه این اعرابی می‌خواهد همان است که ما از این قوم می‌خواهیم. سپس گفت: 🌸 ای اعرابی، سخن گفتن از اینکه خدا یکی است، چهار حالت است، دو حالت آن بر خدا جایز نیست، و دو حالت آن را می‌توان بر خدا ثابت نمود، 🌸 آن دو قسمی که جایز نیست این است که شخصی بگوید: خدا یکی است و منظور، از لحاظ شمارش و عدد باشد، این جایز نیست، چون چیزی که دوّمی ندارد، داخل در باب اعداد نیست، آیا نمی بینی که هر کس بگوید: خداوند سوّمی از سه تاست کافر شده است؟ 🌸 همچنین اگر بگوید: خدا یکی از مردم است و منظور او نوعی از جنس باشد. این نیز روا نیست، چون تشبیه است و پروردگار، برتر از آن است. 🌸 و اما دو وجهی که جایز است، سخن شخصی است که بگوید: خدا یکی است و در میان موجودات مانند ندارد، پروردگار ما چنین است 🌸 و نیز سخن شخصی که بگوید: خداوند از نظر معنا یکی است و منظورش این باشد که خدا نه در وجود و نه در عقل و نه در وهم قابل قسمت نیست، پروردگار ما چنین است. 📚 بحار، ج۳، ص۲۰۶، به نقل از توحید صدوق @hadise_shia
مراجعه‌به‌اهل‌بیت‌علیهم‌السلام ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: بِمَا أُوَحِّدُ اَللَّهَ؟ فَقَالَ: يَا يُونُسُ لاَ تَكُونَنَّ مُبْتَدِعاً، مَنْ نَظَرَ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَ مَنْ تَرَكَ أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّهِ ضَلَّ، وَ مَنْ تَرَكَ كِتَابَ اَللَّهِ وَ قَوْلَ نَبِيِّهِ كَفَرَ. 🔹به امام کاظم علیه السلام عرض کردم توحید الهی را چگونه بیابم؟ فرمودند: بدعت گذار مباش و در این راه با پای خود گام مزن، هر کس بر اساس نظر خویش بنگرد، هلاک خواهد شد، و هر کس اهل بیت پیامبرش را واگذارد، گمراه خواهد شد، و هر کس کتاب خدا و گفتار رسولش را وانهد، کافر خواهد شد. کافی، ۱ / ۵۶. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸امام کاظم علیه السلام: لاَ تَأْخُذَنَّ مَعَالِمَ دِينِكَ عَنْ غَيْرِ شِيعَتِنَا فَإِنَّكَ إِنْ تَعَدَّيْتَهُمْ أَخَذْتَ دِينَكَ عَنِ اَلْخَائِنِينَ اَلَّذِينَ خَانُوا اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ خَانُوا أَمَانَاتِهِمْ إِنَّهُمُ اُؤْتُمِنُوا عَلَى كِتَابِ اَللَّهِ جَلَّ وَ عَلاَ فَحَرَّفُوهُ وَ بَدَّلُوهُ فَعَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اَللَّهِ وَ لَعْنَةُ رَسُولِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ وَ لَعْنَةُ آبَائِيَ اَلْكِرَامِ اَلْبَرَرَةِ وَ لَعْنَتِي وَ لَعْنَةُ شِيعَتِي إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ. 🔸هرگز معالم دین خویش را از غیر شیعیان ما مگیر، چرا که اگر تو از ایشان بگذری، دین خود را از کسانی گرفته ای که به خداوند و پیامبرش و امانت‌های الهی خیانت کرده اند. ایشان بر کتاب خداوند جل جلاله امین شمرده شدند ولی معنای آن را تحریف کرده و تغییر دادند، پس تا روز قیامت لعنت خداوند و فرشتگان او و لعنت پدران بزرگوار من و لعنت من و شیعیان من بر ایشان باد. بحار، ج۲، ص۸۲ ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹رسول خدا به امیر المؤمنین می‌فرمایند: إِنَّكَ وَ اَلْأَوْصِيَاءَ مِنْ بَعْدِكَ عُرَفَاءُ لاَ يُعْرَفُ اَللَّهُ إِلاَّ بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِكُمْ. 🔹تو و جانشینانت اهل معرفت هستید که خداوند جز از راه شناخت شما شناخته نمی شود. خصال، ۱ / ۱۵۰؛ بصائر الدرجات، ۴۹۸؛ بحار الأنوار، ۲۳ / ۹۹. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: بِنَا عُبِدَ اَللَّهِ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهَ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهَ. 🔸خداوند به واسطه ما عبادت شد، به واسطه ما شناخته شد، به واسطه ما یگانه و یکتا دانسته شد. کافی، ۱ / ۱۴۵؛ بحار الأنوار، ۲۳ / ۱۰۲. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: السلام علی محالّ معرفة اللّه... أعزّکم بهداه، و خصّکم ببرهانه... و رضیکم... أرکاناً لتوحیده... فالراغب عنکم مارق، و اللازم لکم لاحق... و نوره و برهانه عندکم،... من أتاکم نجی، و من لم یأتکم هلک،... من أراد اللّه بدء بکم، و من وحّده قبل عنکم. 🔹سلام بر جایگاه‌های شناخت خداوند،... خداوند شما را با هدایت خودش گرامی داشته و به برهان خویش مخصوص نموده... و ارکان توحید خویش قرار داده است... پس هر کس از شما روی بگرداند، از دین بیرون رفته، و هر کس در پیوند با شما باشد، در پیوند با دین است... نور و برهان خداوند نزد شماست... هر کس نزد شما آمد، نجات یافت و هر کس از شما گسست، هلاک گشت... هر کس خداوند را قصد کرد، از شما شروع نمود، و هر کس به توحید او دست یافت، تنها از شما پذیرفت. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ @hadise_shia
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 📚 حضرت ابوطالب(ع) بزرگترین حامى پیامبر اسلام(ص) بود. تاریخ زندگى او سراسر افتخارات بى‏نظیر است. مردى که به حق، پناهگاه دردمندان و محرومان بود. ایثار و اخلاص در وجود او تجسم پیدا کرده بود. ابرمردى که «تاریخ»، فداکارى و استقامتهاى وى را در کسى جز فرزندش «امیرالمؤمنین» سراغ ندارد چنان که دانشمند «اهل سنت»، ابن ابى الحدید، مى‏گوید: 📚 ابوطالب و پدرش «عبدالمطلب» بزرگ «قریش» و امیر و سرور «مکه معظمه» بودند و مردم آن سامان و مهاجرین و مسافرین این شهر تاریخى و زائران بیت خدا را پذیرایى و رهبرى مى‏کردند. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 📚 او یک لحظه از خدا غافل نبود؛ بلکه از جانشینان حضرت ابراهیم(ع)، قهرمان توحید، بود، و طبق پیشگویى‏هاى انبیاى الهى، منتظر نبوت پیامبر اسلام بوده است؛ از این جهت، رسول خدا پیش از آن که از مادرش متولد گردد، حضرت ابوطالب(ع) به رسالت وى ایمان داشت و هنگام تولد رسول خدا، وقتى که «فاطمه بنت اسد»، همسر ابوطالب، تولد پیامبر اسلام را به اطلاع وى رسانید، و از غرایب امرش در هنگام زایمان او سخن گفت، «ابوطالب» فرمود: از این کارها و چنین نوزادى تعجب مى‏کنى؟ صبر کن، سى سال دیگر تو نیز همانند وى را که وزیر و وصیش خواهد بود، به دنیا مى‏آورى. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 📚 ابن ابى الحدید مى‏نویسد: «ابوطالب، کسى است که پیامبر خدا را در دوران کودکى‏اش کفالت نمود و در بزرگى‏اش او را مورد حمایت قرار داد، و از شرارت کفار قریش جلوگیرى کرد؛ وى در این راه انواع سختى‏ها و گرفتاریها را تحمّل نمود، و بلاها را با جان و دل خرید، و در یارى و نصرت پیامبر و تبلیغ آیینش با تمام وجود قیام کرد! آن چنان ایثار نمود که «جبرئیل» در هنگام وفات او بر پیامبر نازل شد و خطاب کرد: دیگر از مکّه خارج شو؛ زیرا، یاور و کمک تو از دنیا رفته است. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 📚 رسول خدا فرمود: ما نالت قریش منى شیئا اکرهه حتى مات ابوطالب؛ کفار قریش نتوانستند با وجود «ابوطالب» مرا آزار دهند، تا این که او وفات کرد. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ مطالب بیشتر در لینک زیر👇 https://B2n.ir/p33439 ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ @hadise_shia
مطالب بیشتر درباره امام کاظم علیه‌السلام و حضرت ابوطالب علیه السلام👇 @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اتفاقات‌دوران‌غیبت ┅═✧❁حال قرآن در نزد مردم❁✧═┅ 🔹نماند از قرآن مگر رسم او. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸قرآن مهجور و متروک گردد. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹از قرآن نشناسند مگر خط او و حروف او را. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸به قرآن استخفاف کنند (سبک شمارند). ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹شنیدن قرآن بر مردم سنگین، و شیندن باطل، سبک و آسان باشد. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸قرآن را نشناسند مگر به صدای نیک. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹غنا و آوازه خوانی به قرآن کنند. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸قرآن را مزامیر خود سازند (یعنی ابزار غنا قرار دهند). ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹جمعی قرآن را برای غیر خدا بیاموزند و آن را مزمار خود کنند. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸قرآن را زینت و زیور کنند (یعنی جلد وکاغذش را). ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹قرآن کهنه گردد و در او احداث کنند چیزی که در او نیست و بر وفق هواها توجیه و تاویل کنند. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸هیچ چیزی مهجورتر از قرآن نباشد [اگر] که او را چنانکه حق است و سزاوار او است تلاوت کنند، و هیچ چیزی پرفروش تر و گران‌تر از قرآن نباشد اگر او را از مورد خود تحریف و به غیر مورد تاویل کنند. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹قرآن را حاملین او پشت سر افکنند و حافظان او را فراموش کنند، تا اینکه هواها، ایشان را از راه خدا منحرف کند و همان را اولاد از پدران به میراث بیاموزند و قرآن را به تحریف از روی دروغ و تکذیب عمل کنند. پس قرآن را به بهای کمی فروشند و نسبت به او بی میل و رغبت گردند. پس قرآن و اهل او در آن زمان مطرود و رانده شده و هیچ کس حرمت این دو را نمی‌دارد. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸وارد می شود بر ایشان واردی و داخل می شود به مجلسشان داخلی برای این که حکمی از قرآن بشنود، هنوز در جای خود قرار نگرفته و مطمئن ننشسته که از دین خارج می شود، او را از دین پادشاهی به دین پادشاه دیگر، از حکومت شاهی به حکومت شاه دیگر و از اطاعت شاهی به اطاعت شاه دیگر و از عهد وپیمان شاهی به عهد و پیمان شاه دیگر منتقل سازند (مقصود آن است که مجالسشان اسمش قرآن و تفسیر قرآن است و باطنش دعوت به این و آن یا تاویل بر مقاصد و هواها است). ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ کتاب‌مهدی‌منتظر نوشته‌شیخ‌جوادخراسانی انتشارات‌نورالکتاب،مشهد صفحه۱۰۳ ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ @hadise_shia
📚 داستان فطرس 🔹شیخ صدوق در کتاب امالی در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل می کند: 🔸فُطرُس، یکی از فرشتگان حامل عرش در انجام وظیفه اش سُستی کرد، بالهایش شکسته و به جزیره ای در زمین تبعید شد. وی ۷۰۰ سال به عبادت خدا مشغول بود تا امام حسین علیه‌السلام به دنیا آمد. جبرئیل با هفتاد هزار فرشته جهت تبریک این میلاد به زمین نازل شدند، وقتی از کنار فطرس گذشتند او از علت نزول آنان جویا شد و از آنان خواست تا وی را با خود ببرند. جبرئیل نزد پیامبر علیه و آله السلام برای وی میانجیگری کرد. با پیشنهاد پیامبر، فطرس خود را به قنداقه امام حسین مالید و خداوند بال هایش را بهبود بخشیده و او را به جایگاه اولیه اش بازگرداند. 📚وظیفه سلام رسانی فطرس 🔹فطرس پس از بهبودی و عروج به آسمان به رسول خدا خبر از شهادت فرزندش حسین داده و می گوید به جبران این شفاعت، زیارت هر زائر و سلام و صلوات هر سلام دهنده ای را به امام حسین برساند. 📚سایر نام های فطرس 🔺عتیق الحسین 🔹در برخی روایات از فطرس به نام «عَتیقُ الحسین» یعنی آزاد شده حسین یاد شده است. گویا این لقب را خودش گذاشته است زیرا در دعایی می گوید: 🔸«مَنْ مِثْلی وَ اَنا عَتیقُ الْحُسَینِ وَ اَبوهُ عَلِی بْنُ اَبی طالبٍ وَ اُمُّهُ فاطمةُ وَ جَدُّهُ رسول الله» 🔹چه کسی مثل من است، من آزاد شده حسینم، حسینی که پدرش علی بن ابی طالب و مادرش فاطمه و پدربزرگش رسول خداست. 🔺صلصائیل 🔸مطابق بعضی از روایات، نام این فرشته «صَلْصائیل» بود. در این گزارش، پیامبر در دعا برای شفای وی از این نام یاد می کند: «اَللّهُمَّ اِنّی أسْألُکَ بِحَقِّ ابْنی الْحُسَینِ اَنْ تَغْفِرَ لِصَلْصائیلَ خَطیئَتَهُ وَ تَجْبُرَ کَسْرَ جَناحَهُ وَ تَرُدَّهُ اِلی مَقامِهِ مَعَ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ» 🔹خدایا! به حقّ پسرم حسین از درگاهت می خواهم که گناه صلصائیل را بخشیده و بال و پرش را سلامت بخشی و او را به مقام (نخستینش) به فرشتگان مقرّب بازگردانی. 📚فطرس در دعا 🔸داستان فطرس از شهرت زیادی برخوردار است و کتاب های دعا مانند مفاتیح الجنان در دعای روز سوم شعبان از وی یاد کرده و آورده اند: «وَ عَاذَ فُطْرُسَ بِمَهْدِهِ فَنَحْنُ عَائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ نَشْهَدُ تُرْبَتَهُ وَ نَنْتَظِرُ أَوْبَتَهُ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِین». 📚برتری امامان بر فرشتگان 🔹علامه مجلسی در بحار الانوار بابی با عنوان «برتری پیامبر و اهل بیت بر فرشتگان» آورده و یکی از دلایل این برتری را داستان فطرس دانسته است. 📚نقد و بررسی 🔸داستان فطرس با ابهاماتی روبروست، از جمله نظریه عصمت فرشتگان با این جریان ناسازگاری دارد، آقای جوادی آملی این داستان را نپذیرفته و معتقد است: جریان فطرس به اثبات نیاز دارد؛ زیرا فطرس واژه ای یونانی است و در دعای سوم شعبان هم فرشته خوانده نشده است. بلکه به این صورت آمده "و عاذَ فُطرُسُ بِمَهدِهِ"؛ یعنی فطرس به گهوارۀ امام حسین پناه برد. از سوی دیگر سند این دعا هم باید تحقیق شود و میزان اعتبارش به دست آید. 📚عصمت فرشتگان 🔹با توجه به آیه ۶ سوره تحریم بعضی قائل به عصمت فرشتگان هستند: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ نَارً ا وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ یفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ ﴿۶﴾ 🔸ای کسانی که ایمان آورده اید، خودتان و کسانتان را از آتشی که سوخت آن، مردم و سنگهاست حفظ کنید. بر آن [آتش] فرشتگانی خشن [و] سختگیر [گمارده شده ] اند. از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپیچی نمی کنند و آنچه را که مأمورند انجام می دهند.) 🔹برخی این نظریه را نپذیرفته و معتقدند ظاهر آیه، «یفْعَلُونَ ما یؤْمَرُونَ» نشان می دهد که فرشتگان قدرت بر گناه دارند، اما گناه نمی کنند. 🔸آقای طباطبایی تکلیف فرشتگان را تکوینی می داند نه تشریعی. بنا بر گفتۀ وی، در این قبیل تکالیف، تمرّد معنا ندارد. 🔹آقای مطهری بین فرشتگان تفکیک قائل شده و بعضی از آنان را زمینی می دانسته که تکلیف پذیرند. 🔸آقای جوادی آملی نیز با پذیرفتن این نظریه، احتمال می دهد فطرس از نوع فرشتگان زمینی باشد که با فرشتگان آسمانی یا اخروی تفاوت دارند. 📚ترک اولی 🔹برخی نیز نافرمانی فطرس را ترک اولی دانسته اند، بدین معنا که آنان در اجرای دستورات الهی عملی را که دارای اولویت بود رها کرده و به سوی عمل کم اولویت رفته اند، یا انجام عملی را در وقتی و شرایطی که اولویت بیشتری داشته، رها کرده و در شرایط و وقت دیگری به جای آورده اند. بدین جهت مجازات و تنبیه شده اند. @hadise_shia