#مهدویت
📚 ســـــــفیانـــــــــے
🔸یکی از فضلای معاصر، دربارۀ مجموعه روایات سفیانی، اشکالاتی را مطرح کرده و چنین نتیجه گرفته است که اصل سفیانی، انکارناپذیر است اما جزئیات آن اثبات شدنی نیست.
(کتاب تحلیل تاریخی نشانههای ظهور، ص۲۰۲)
🔸وی برای اثبات مدعای خود، دلایلی اقامه کرده که به تفصیل، نقل و نقد خواهند شد.
🔺ضعف سند روایات سفیانی
🔹در این مورد، از دو جنبه میتوان پاسخ داد:
🔹اولاً بر خلاف تصور نویسنده، که مدعی ضعف روایات سفیانی شده است، در این باره دست کم ده روایت معتبر وجود دارد که در منابع معتبر و کهنی هم چون الکافی، کمال الدین، قرب الاسناد و الغیبة نعمانی آمده است و اهل فن میدانند، ده روایت معتبر، آن هم دربارۀ یک موضوع، تعداد کمی نیست؛ زیرا گاه دانشمندان، دربارۀ موضوعی بسیار مهم تر از موضوع مورد نظر ما، بر اساس تنها یک روایت معتبر اظهارنظر میکنند.
🔹دلیل این که نویسندۀ موردنظر، به اشتباه، روایات سفیانی را ضعیف خوانده است، این بوده که وی تنها به بررسی روایات باب سفیانی در کتاب الغیبة نعمانی بسنده کرده است، در حالی که روایات مربوط به این موضوع فراوانند و در کتابهای مختلف و ابواب گوناگون، پراکنده اند و اظهار نظر، درباره ضعف اسنادشان، تنها پس از بررسی همۀ آنها امکان پذیر است.
🔹دلیل دیگر آن که بر اساس مبنای بیشتر فقهای شیعه، روایتی حجت است، که به صدور آن، از معصوم، اطمینان حاصل شود و راه دست یابی به این اطمینان، منحصر در صحت سند نیست، بلکه صحت سند، یکی از راههایی است که گاه، باعث اطمینان به صدور روایت از معصوم میشود و در کنار صحت سند، دهها قرینۀ دیگر نیز وجود دارند، که میتوانند جای صحت سند را بگیرند و بر اساس آنها میتوان به اعتبار یک روایت حکم کرد.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_ص۱۲۵
@hadise_shia
#اخلاق
#کانال_آپارات_حدیث_شیعه
📚 معرفـــے مہمتریــــــن روایاتــــے کہ مطالــــــب اخلاقـــــــے را بیان فرمـــــــودند.
📚 مشاهـــــــــــــــده در کــــــــــــــــــانال آپارات حدیث شـــــــــیعہ به نشـــــــــانے👇
https://aparat.com/v/kQjy3
....................کانالـحدیثـشیعہدر_ایتا👇
@hadise_shia
#تصوف
📚 شاخصه يازدهم
🔹آقاى وكيلى، در تلاش برای تطهیر تصوف، اصطلاح تصوف منفی و تصوف مثبت را، اختراع نموده و ادعا می کند، میان آنها، ۱۲ تفاوت وجود دارد. تا اینجا، ۱۰ تفاوت ادعا شده را، بیان، و رد نمودیم. اکنون، تفاوت یازدهم:
🔸آقای وکیلی در کتاب عرفان و حكمت، صفحه ۵۵، می گوید:
🔺عرفان مثبت، تعادل دارد و از مبالغه در شأن افراد، دورى مى كند و حال آن كه در عرفان منفى، اين مبالغه در حدّ افراط وجود دارد و افراد، در مدح ديگران، بدون داشتن مستند علمى، چيزهايى مى گويند كه قابل اثبات نيست و بلكه گاه قابل ردّ است.
📚 پاسخ
🔹در اين جا مناسب است، مبالغه هاى آقاى سيّد محمّد حسين طهرانى، درباره آقاى حدّاد را ذكر كنيم. در کتاب روح مجرّد، صفحه ۱۳، چنین آمده است:
🔺الحدّاد و ما أدراك ما الحدّاد؟! اين مرد، به قدرى عظيم و پُرمايه بود، كه لغت عظمت، براى وى كوتاه است، به قدرى وسيع و واسع بود، كه عبارت وسعت را در آن جا راه نيست، به قدرى متوغّل در توحيد و مندكّ در ذات حقّ تعالى بود، كه آنچه بگوييم و بنويسيم فقط اسمى است و رسمى، و او از تعّين خارج و از اسم و رسم بيرون بود.... ايشان قابل توصيف نيست، من چه گويم درباره كسى كه به وصف در نمى آيد، نه تنها لا يوصَف بود، بلكه لا يُدرَك و لا يوصَف بود، نه آن كه يُدرَك و لا يوصَف بود.
🔸در صفحه ۱۴ همین کتاب، آمده است:
🔺«... ايشان به قلم درنمى آيد و در خامه نمى گنجد، او شاهباز بلند پروازى است، كه هر چه طائر فكر و عقل و انديشه اوج بگيرد و بخواهد وى را دريابد، مى بيند او برتر و عالى تر و راقى تر است، فيرجع الفكر خاسئاً و البصر ذليلاً و البصيرة كليلة فتبقى حيرى لا يعرف يمنة عن يسرة و لا فوقاً من تحت و لا أماماً من خلف. آخر چگونه كسى كه محدود به جهات و تعيّنات است، توصيف روح مجرّد را كند و بخواهد آن را در قالب آورد و گرداگرد او بچرخد و او را شرح و بيان نمايد».
🔹دقّت كنيد همان تعابيرى كه در روايات، براى خداوند متعال به كار رفته است، آقاى طهرانى، براى آقاى حدّاد به كار برده.
🔸«اللّه ُ أَجَلُّ مِنْ أَنْ يُدْرِكَ الْوَاصِفُونَ قَدْرَ صِفَتِهِ الَّتِى هو موصوف بها». خداوند جليل تر از آن است كه وصف كنندگان به مقدار صفت واقعى او، دركش نمايند.
🔹«لاَ تُدْرِكُهُ الْأَوْهَام». وهمها خداوند را درك نمى كنند. (اصول كافى، ج ۱، ص ۸۱)
🔸فرزند آقاى سيّد محمّد حسين طهرانى، در کتاب نور مجرّد، صفحه ۴۳، درباره پدرش مى نويسد:
🔺«حقيقت آن بزرگوار، برتر از آن است كه در وهم بگنجد و اوصاف و كمالات ايشان، بلندتر از آن است كه در دايره ادراك ما درآيد و آنچه از ايشان ديديم و شنيديم، جز قطره اى از فيوضات اقيانوس بيكران وجود ايشان نبود، كه آن نيز فراتر از ظرف وجود و ادراك ما بود».
@hadise_shia