eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.6هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
228 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
چهل حدیث حضرت زهرا (س).docx
110.2K
. از 🗒 فایل Word 🔅حضرت فاطمه(س) : رسول خدا(ص) به من فرمود: ای فاطمه، هر کس بر تو درود بفرستد، خداوند او را می آمرزد و در هر جای بهشت که باشم، او را به من ملحق می سازد. ▫️ قالَ لی رَسولُ اللّهِ(ص): یا فاطمه، مَن صَلّی عَلَیک غَفَرَ اللّهُ لَهُ، وألحَقَهُ بی حَیثُ کنتُ مِنَ الجَنَّةِ. کشف الغمّة : ج ۲ ص ۹۸ @hadithnet | معارف حدیث
چهل حدیث حضرت زهرا (س).pdf
473.6K
. از 🗓 فایل PDF 🔅حضرت فاطمه(س): هر که عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا فرا برد، خداوند عز و جل بهترین کاری را که به صلاح اوست برایش فرو فرستد. ▫️ من أصعَدَ إلَی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهبَطَ اللّهُ عز و جل إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ. عدّة الداعي : ص ۲۱۸ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ 🏷 پس از پدر! 🔅 : 🔸«فاطمه عليهاالسلام پس از پدرش ٧٥ روز زندگى كرد و هرگز متبسم و خندان ديده نشد. هر هفته دوبار ـ دوشنبه و پنج‏شنبه ـ كنار قبر شهيدان مى‌‏آمد و (با اشاره به منطقه جنگ اُحد) مى‌‏گفت: رسول خدا صلى‌‏الله‌‏عليه‌‏و‏آله آنجا بود و مشركان آن سو بودند.». 🔹«عاشَت فاطِمَةُ عليهاالسلام بَعدَ أبيهَا خَمسَةً وسَبعِينَ يَوماً لَم تُرَ كاشِرَةً ولا ضاحِكَةً، تَأتي قُبورَ الشُّهَداءِ في كُلِّ جُمْعَةٍ مَرَّتَينِ؛ الإثنَينَ وَالخَميسَ، فَتَقولُ: هاهُنا كانَ رَسولُ اللّهِ صلى‌‏الله‌‏عليه‌‏و‏آله، هاهُنا كانَ المُشرِكونَ». 📚 الكافي : ج ٣ ص ٢٢٨ ح ٣ 📅 مناسبت‌ امروز : ۱۳ جمادی الاول ، شهادت حضرت فاطمه‌ي زهرا(س) به روايت ۷۵ روز (۱۱ق) @hadithnet | معارف حدیث
. ▪️ السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة ⚫️ سالروز شهادت ، به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، و عموم محبین خاندان عصمت و طهارت(ع)، تسلیت باد. 🔅حضرت فاطمه(س) : خداوند فرمانبرداری (از رهبران الهی) را برای انتظام آیین، و امامت را برای جلوگیری از تفرقه، واجب فرمود. ▫️ فرَضَ اللّهُ... الطّاعَةَ نِظاماً لِلمِلَّةِ، وَالإِمامَةَ لَمّاً مِنَ الفُرقَةِ. 📗 کتاب من لايحضره الفقيه :ج ۳ ص ۵۶۸ ح ۴۹۴۰ @hadithnet | معارف حدیث
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ▫️ بشارت وصل 🖤 آخرین گفتگوهای (ص) و 🔸صحيح البخارى ـ به نقل از عائشه ـ: ▪️ فاطمه عليهاالسلام شروع به آمدن كرد و راه رفتنش همانند راه رفتن پيامبر صلى‌‏الله‏‌عليه‌‏و‌‏آله بود. پيامبر(ص) گفت: 🔅دخترم خوش آمدى. آن‏گاه او را سمت راست يا چپ خود، نشاند و با او نجوايى كرد كه فاطمه گريست. به او گفتم: براى چه گريه مى‏كنى ؟ بار ديگر پيامبر با او نجوا كرد و او خنديد. گفتم: تا كنون روزى را نديده بودم كه خوشى و اندوه اين‏گونه به هم نزديك باشند ! از فاطمه درباره گفته رسول خدا (ص) پرسيدم، گفت: 🔅من هرگز راز رسول خدا (ص) را فاش نمى‏كنم. ▫️ گذشت تا اينكه پيامبر (ص)از دنيا رفت و من از (آن نجواها از) فاطمه پرسيدم: و او گفت: پيامبر با من اين راز را در ميان گذاشت كه جبرئيل هر ساله يك بار قرآن را بر من عرضه مى‏كرد، اما امسال دو بار عرضه كرده است. سرّ اين كار را در اين مى‏بينم كه اجلم نزديك شده است؛ تو نيز نخستين كس از خاندان من هستى كه به من مى‏پيوندى. من گريستم. سپس فرمود: 🔅آيا خشنود نيستى كه تو سرور زنان اهل بهشت ـ يا (سرور) زنان مؤمنان باشى ؟ و من براى همين خنديدم. 📚حکمت نامه فاطمی، ص ۵۹۲ @hadithnet | معارف حدیث
. 🚩 تنها حامی در ميدان دفاع! ✍️در آغازين روزهاى پس از رحلت پيامبر(ص)، امير مؤمنان(ع) به امور مربوط به كفن و دفن پيامبر(ص) مشغول بود تا بتواند مراسمى در خور آن شخصيت اعلاى انسانيت برگزار كند. در اين فاصله، برخى سياسيون قريش قدرت را از انصار ربودند و با فعاليت‌هاى اجتماعى، فرهنگى و تبليغاتى سعى در تثبيت حاكميت نوپديد خود داشتند. 🔻اكثريت قريب به اتفاق مردم، در اين حوادث ساكت و تنها نظاره گر رويدادها بودند! خواص و افراد تأثيرگذار نيز يا از طبقه حاكم حمايت مى‌كردند، يا عملكردى منفعلانه داشتند! امير المؤمنين(ع) نيز بى‌پشتيبان بود و تنها گروه اندكى از مؤمنان ناب، اما كم نفوذ و غير تأثيرگذار، همانند سلمان، ابوذر، مقداد و عمّار از ايشان حمايت مى‌كردند. 🔸 با وجاهتى كه به عنوان دختر پيامبر(ص) از ناحيه توصيف‌هاى والاى پيامبر(ص) همچون «سيّدة نساء العالمين» به دست آورده بود؛ بزرگوارى، كرامت و معرفت والايى كه در دوره كوتاه زندگى خود به جامعه و مردم نشان داده بود و...، احتمال تأثيرگذارى بر پيشگيرى انحراف خلافت را محتمل مى‌ساخت. ▫️ او تنها فرد بازمانده از نسل پيامبر(ص) بود كه در جامعه حضور داشت. حركت و سكون، فعل و ترك، كنش و واكنش، اخلاق و رفتار، سخن و سكوت و خلاصه هر قول و فعلى از او يادآور پيامبر(ص) و جايگاه ويژه او نزد پيامبر(ص) بود. ▫️ بخارى درباره علل بيعت كردن امام(ع) پس از شهادت حضرت فاطمه(ع) نوشته است: ... و كانَ لِعَلِىٍّ مِنَ النّاسِ وَجهٌ حَياةَ فاطِمَةَ، على (عليه السلام) در دوره زندگى (كوتاه) حضرت فاطمه(ع) در جامعه وجاهت و اعتبارى داشت. ... از اين رو در دوره كوتاه زندگى ايشان پس از رحلت پيامبر(ص)، حضرتش پاى به ميدان دفاع از ولايت اميرالمؤمنين عليه‏السلام به عنوان جانشين منصوب پيامبر(ص) و مبارزه با جريان انحراف گذاشت. ▪️ نهاد حكومت، مخالفت حضرت فاطمه عليهاالسلام را تضعيف كننده مشروعيت سياسى و اجتماعى و مانعى بر سر راه حكومت نوپديد مى‏‌دانستند، زيرا به تشخيص آنان، يكى از مانع‌‏هاى مهم حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام بود و آنان براى تثبيت حاكميت خويش و استمرار آن راهى جز حذف شخص او نداشتند؛ چون مى‌‏دانستند اين وضعيت زمينه رويارويى حكومت و حضرت فاطمه عليهاالسلام را پديد مى‏‌آورد. حمله و هجوم به خانه فاطمه عليهاالسلام ـ كه چندين بار انجام شده در اين دوره رخ داد و در نهايت به شهادت حضرت فاطمه عليهاالسلام انجاميد. 📚حکمت نامه فاطمی ، ص ۶۸۸ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ 🏷 خارج شوندگان از صف! 🔅 : 🔸«زمانى كه قائم عليه السلام قيام كند كسانى كه گمان مى‌شود از خاندان او هستند، از صف آن حضرت خارج مى‌شوند و افرادى به مانند خورشيد و ماه پرستان به صف او در مى‌آيند». 🔹«إذا خرجَ القائمُ عليه السلام خَرجَ مِن هذا الأمرِ مَن كانَ يرى أنّهُ مِن أهلِهِ و دخلَ فيهِ شِبْهُ عَبَدَةِ الشَّمسِ والقمرِ». 📚 الغيبة للنعماني ج۱ ص ۳۱۷ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ 🏷 جرعه‌ی بهشتی ! 🔅(ص) : 🔸«هيچ زنى نيست كه جرعه اى آب به شوهرش بنوشاند، مگر آن كه اين عمل او برايش بهتر از يك سال است كه روزهايش را روزه بگيرد و شب هايش را به عبادت بگذرانَد. خداوند به ازاى هر جرعه‌اى كه به شوهرش مى‌نوشانَد، شهرى در بهشت برايش مى سازد و شصت گناه او را مى آمرزد». 🔹«ما مِنِ امرَأَةٍ تَسقي زَوجَها شَربَةَ ماءٍ، إلّا كانَ خَيرا لَها مِن سَنَةٍ صِيامِ نَهارِها وقِيامِ لَيلِها، وبَنى اللّهُ لَها بِكُلِّ شَربَةٍ تَسقي زَوجَها مَدينَةً فِي الجَنَّةِ، وغَفَرَ لَها سِتّينَ خَطيئَةً». 📚 إرشاد القلوب : ص ١٧٥ @hadithnet | معارف حدیث
. 💞 بهترين ياور ... ✍️ فضاى درونى خانه، بيش از آن که به فراهم آوردن امور مادى و ظاهرى نياز داشته باشد، به آرامش روحى و آسايش روانى حاکم بر خانه نيازمند است. زمينه تحقق اين امر مهم را نيز فراهم آورد و با همه کارهاى گوناگون خانه و دشوارى نگاهدارى و تربيت چهار فرزند، هيچ گاه از همسر بزرگوار خويش و کودکان معصومش غفلت نورزيد. او هيچ گاه چيزى از امام على عليه السلام نطلبيد که در توان ايشان نباشد و هيچ گاه با ايشان به ستيز و کشمکش نپرداخت. ... 🔅 يا ابا الحسن ! من از خدايم شرم مى‏كنم كه از تو چيزى بخواهم كه نتوانى (تهيّه كنى).(۱) ▫️ شواهد شوهردارى نيکوى ايشان را مى‌توان در سخنان سراغ گرفت. امام على(ع) ايشان را «نِعمَ العَونُ ؛ بهترين ياور» خوانده است و در جايى ديگر فرموده است: 🔅او، مرا عصبانى نساخت و در کارى، از من نافرمانى نکرد. هنگامى که به او مى نگريستم، غم ها و اندوه ها از من برطرف مى‌شدند. ▫️ولا أغضَبَتني ولا عَصَت لي أمراً، ولَقَد کنتُ أنظُرُ إلَيها فَتَنکشِفُ عَنِّي الهُمومُ وَالأَحزانُ.(۲) 🚩 اين همدلى و رضايت باطنى تا آخرين لحظه هاى حيات فاطمه(س) وجود داشته و امام على(ع) به هنگام خاکسپارى همسرش دردمندانه چنين گفته است: اللّهُمَّ إنّي راضٍ عَنِ ابنَةِ نَبِيِّک. بار خدايا ! من از دختر پيامبرت راضى هستم.(۳) 📚 حكمت نامه فاطمى، ، ص ۳۰۱ ا - - - - - ۱. امالی طوسی ص ۶۱۶ ح ۱۲۷۲ ۲. كشف الغمّة ج ۱ ص ۳۶۳ ۳. الخصال ص ۵۸۸ ح ۱۲ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ 🏷 همواره در مبارزه ! 🔅 : 🔸«مؤمن، همواره در كار مبارزه با نفْس خويش است تا بر هَوَس آن، چيره آيد. گاه نفْس خود را از كژى [و انحراف] به راستى مى‌آورد و در راه محبّت خدا، با هواى نفس، مخالفت مى‌ورزد. گاه نفْسش او را بر زمين مى‌افكنَد و در نتيجه، پيرو هوس آن مى‌گردد؛ امّا خداوند، دستش را مى‌گيرد و بر مى‌خيزد، و خدا، لغزش او را مى‌بخشد و مؤمن، به خود مى‌آيد. ...». 🔹«إنَّ المُؤمِنَ مَعنِيٌّ بِمُجاهَدَةِ نَفسِهِ لِيَغلِبَها عَلى هَواها، فَمَرَّةً يُقيمُ أوَدَها ويُخالِفُ هَواها في مَحَبَّةِ اللّهِ، ومَرَّةً تَصرَعُهُ نَفسُهُ فَيَتَّبِعُ هَواها فَيَنعَشُهُ اللّهُ فَيَنتَعِشُ، ويُقيلُ اللّهُ عَثرَتَهُ فَيَتَذَكَّرُ...». 📚 تحف العقول : ص ٢٨٤ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ 🏷 حکم محارب ! 🔅(ص) : 🔸«هر كس (عليه ديگران) شمشير بركشد، پس خونش هدر است». 🔹«مَن شَهرَ سَيفَهُ فدَمُهُ هَدْرٌ ». ▫️ The Prophet (SAWA) said, 'He who draws his sword [against people] his blood must be shed 📚 الجعفريّات : ص ٨٣ @hadithnet | معارف حدیث
. 🚩 حق الله، و کیفری عادلانه! ⚜️إنَّمَا جَزَآءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِى الْأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيِهمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَفٍ أَوْ يُنْفَوْاْ مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْىٌ فِى الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ‏. . سوره مبارکه مائده، آیه ۳۳ 🔸همانا كیفر آنان كه با خداوند و پیامبرش به محاربه برمى‌خیزند و (با سلاح و تهدید و غارت) در زمین به فساد مى‌كوشند، آن است كه كشته شوند، یا به دار آویخته شوند، یا دست و پایشان بطور مخالف بریده شود یا آنكه از سرزمین (خودشان) تبعید شوند. این كیفر ذلت بار دنیوى آنان است و در آخرت برایشان عذابى عظیم است. 🔻نکته‌ها ❅ كیفرهایى كه در آیه آمده، «حقّ اللّه» است و از جانب حكومت یا مردم قابل عفو و تبدیل نیست. ❅و انتخاب یكى از چهار كیفر، با امام مسلمین است و اگر اولیاى مقتول هم عفو كنند، باید یكى از كیفرها اجرا شود. ❅ ... حدود و مجازات‌هاى چهارگانه براى مجرم عادلانه وكافى است. ❅ براى اصلاح جامعه، هم موعظه و ارشاد لازم است، هم شمشیر و برخورد قاطع و انقلابى. (آیه‌ى قبل، پیام وهشدار به قاتل بود، واین آیه عقوبت افراد محارب ومفسِد را بیان مى‌كند) ❅ عقوبت باید همراه با عدالت باشد. چون فسادها و خصوصیّات مفسدان متفاوت است، كیفرها هم یكسان نیست. مثلا اگر فساد، فجیعانه بود، كیفرش قتل است ولى اگر سطحى بود، كیفر آن تبعید است. این معنا از روایات فهمیده مى‌شود، ... ❅ اجراى احكام و حدود الهى، در سایه‌ى برپایى نظام و حكومت اسلامى میسّر است، ... ❅ آنان كه بر امام و رهبر مسلمین یا حكومت اسلامى خروج كنند، مشمول «یحاربون اللّه» مى‌شوند. ❅ طبق آیه ۲۷۹ سوره‌ى بقره، رباخوار، «محارب» خدا و پیامبر است، «فأذنوا بحرب من اللّه و رسوله» چون امنیّت اقتصادى را به هم مى‌زند. ❅ همچنین در روایات، توهین به مسلمان، محاربه‌ى با خدا به حساب آمده است: «من أهان لى ولیاً فقد بارزنى بالمحاربة». . بحار، ج ۴ص ۶۵. 🔻برخی از پیام‌های آیه : ▫️ وظیفه‌ى نظام و حكومت، حفظ امنیّت شهرها، روستاها، جاده‌ها و برخورد با متخلّفان است. ▫️ جنگ با خلق خدا، جنگ با خداست وآنكه با مردم طرف شود، گویا با خداوند طرف است. ▫️ نافرمانى از دستورات پیامبر و مبارزه با آنها، جنگ با خداوند است. ▫️ براى آنان كه امنیّت جامعه را بر هم مى‌زنند، چند نوع كیفر مقرر شده است: اعدام، تبعید، قطع دست و پا، به دار آویختن. ▫️ مخالفان ولایت رسول اللّه كه قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگند، باید به سخت ترین كیفر مجازات شوند. 📚 تفسیر نور، ج ۲ ص ۲۸۲ (با تلخیص) @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ 🏷 شكست خورده ! 🔅 : 🔸«پيروز نيست كسى كه گناه بر او پيروز شده باشد؛ كسى كه از طريق توسّل به بدى، چيره گردد شكست خورده است». 🔹«ما ظَفِرَ مَن ظَفِرَ الإثمُ بهِ، و الغالِبُ بِالشَّرِّ مَغلوبٌ». ▫️ Amir al-mu'minin, peace be upon him, said: He whom sin overpowers is not victorious, and he who secures victory by evil is (in fact) vanquished. 📚 نهج البلاغه ، حکمت ۳۲۷ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ 🏷 دست‌یابی به آرزو! 🔅 : 🔸«نيّت نيكو، سبب رسيدن به آرمان و آرزوست». 🔹«جَميلُ النِّيَّةِ سَبَبٌ لِبُلوغِ الاُمنِيَّةِ». ▫️ Imam Ali (AS) said, 'The beautiful intention is the reason for the fulfilment of ambition.' 📚 غرر الحكم :ح ٤٧٦٦ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🏷 روز زیارتی 🖤من اومدم پیش تو زانو زدم خودمم خوب میدونم چقدر بدم خبر دارم ،‌از همه دل می‌بری دلای شکسته رو خوب میخری... 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ 🏷خدايا ! من مى‌خواهم ازدواج كنم! 🔅 : 🔸«هر گاه تصميم به اين كار (ازدواج) گرفت، دو ركعت نماز بگزارد و (سپس) از خداوند، سپاس‌گزارى كند. آن‌گاه بگويد: خدايا! من مى‌خواهم ازدواج كنم. پس زنى را نصيب من كن كه پاك دامن‌تر است و نسبت به خود و اموال من، نگه دارنده تر و پُرروزى تر و پُربركت تر است و برايم فرزندى پاك مقدّر فرما كه در زندگى و پس از مُردنم، جانشينى شايسته قرارش دهى». 🔹«إذا هَمَّ بِذلِكَ فَليُصَلِّ رَكعَتَينِ ويَحمَدِ اللّهِ، ثُمَّ يَقولُ: اللّهُمَّ إنّي أريدُ أن أتَزَوَّجَ، فَقَدِّر لي مِنَ النِّساءِ أعَفَّهُنَّ فَرجا، وأحفَظَهُنَّ لي في نَفسِها وفي مالي، وأوسَعَهُنَّ رِزقا، وأعظَمَهُنَّ بَرَكَةً، وقَدِّر لي وَلَدا طَيِّبا تَجعَلُهُ خَلَفا صالِحا في حَياتي وبَعدَ مَماتي .» 📚 الكافي : ج ٣ ص ٤٨٢ ح ٢ @hadithnet | معارف حدیث
. 🌺 عناوین احادیث مربوط به در پایگاه حدیث نت - تشويق به ازدواج - ازدواج در جوانى - ازدواج، و حفظ نصف دين - نماز و خواب شخص متأهّل - زياد شدن روزى با ازدواج - برحذر داشتن از ترك ازدواج - نكوهش عزب ها - ثواب زن دادن برادران دينى - تشويق به زود شوهر دادن دختران - اهمّيت دادن به ديانت در ازدواج - حكمت مهريه - نكوهش سنگينى مهريه - اهمّيت دادن به انتخاب زن - براى نطفه هاى خود [دامن هاى شايسته ]گزينش كنيد - زنِ مؤمن، همتاى مرد مؤمن است - به چه مردانى نبايد زن داد - با چه زنانى نبايد ازدواج كرد - حقوق زن و شوهر - خدمت به شوهر - خدمت به زن - آزردنِ شوهر - آزردنِ زن - شكيبايى بر كج خلقى زن - شكيبايى بر بداخلاقى مرد - تأمين هزينه خانواده - چند همسرى - تشويق به اعلان ازدواج و .... 🌐 در پایگاه حدیث نت بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
. 🚩 عزت و عظمت کار آیت‌الله ری‌شهری در تقویت علم حدیث حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر از زحمات بی‌دریغ آیت‌الله محمدی ری‌شهری سخن گفت و از همکاران خود در مجموعه دارالحدیث خواستار شد: 🔸با تلاش و کوشش، عزت و عظمت کار آیت‌الله ری‌شهری در تقویت علم حدیث را حفظ کنیم. ▫️ در هشتمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث، ویژگی‌های علمی و پژوهشی آیت‌الله محمدی ری‌شهری تبیین شد: 🔻 رئیس پژوهشکده و دانشگاه علوم و معارف حدیث: سیستم پژوهش گروهی پژوهشگاه دارالحدیث ابتکار شخص آیت‌الله محمدی ری‌شهری بود و نتیجه این سیستم پژوهشی چهارصد کتاب است؛ 🔻محمد تقی سبحانی رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت : دغدغه معارف بنیادین اعتقادی حاکم بر فکر و اندیشه آیت‌الله ری‌شهری ایشان را بر آن داشت که در مرحله اول باید نسل جدید را با اندیشه‌های ناب اسلامی آشنا ساخت. 🔻 رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی: آیت‌الله ری‌شهری آغازگر نسل جدید حدیث پژوهی است، بخش‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و زمینه‌های دیگر ایجاد شده به وسیله ابشان، حدیث‌پژوهی مدرن است؛ لذا مرحوم آیت‌لله ری‌شهری آغازگر نسل جدید حدیث پژوهی در نسل معاصر است که در تاریخ ماندگار خواهد شد. 🌐 مشاهده کامل بیانات @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ 🏷 همه گفته ها! 🔅 : 🔸«اگر همه گفته‌هاى عالم، نيكو و درست بود، ممكن بود كه از خودبينى ديوانه شود؛ بلكه همانا عالم، كسى است كه گفته‌هاى درستش فراوان باشد.» . 🔹«لَو أنَّ العالِمَ كُلَّما قالَ أحسَنَ وأصابَ، لَأَوشَكَ أن يُجَنَّ مِنَ العُجبِ، وإنَّمَا العالِمُ مَن يَكثُرُ صَوابُهُ .. . 📚 محاضرات الاُدباء : ج ١ ص ٥٠ . ❀ مناسبت امروز : روز پژوهش @hadithnet | معارف حدیث
. | | ✾ أَیْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِیَاءِ وَ مُذِلُّ الْأَعْدَاءِ؛ کجاست آنکه دوستان را عزیز و دشمنان را ذلیل خواهد کرد؟ ┈• فرازی از دعای ندبه ✍️ بخشی دیگر از چشم انداز حکومت عدل مهدوی در این فراز به تصویر کشیده شده است. این تصویر به عزت یافتن مؤمنان و ذلیل شدن دشمنان در سایه حکومت حضرت بقیه الله مربوط است، چنانچه امام رضا علیه السلام در بخشی از صفات امام در حدیث معروف خود می فرماید: 🔅 «إِنَّ الْإِمَامَهَ زِمَامُ الدِّینِ وَ نِظَامُ الْمُسْلِمِینَ وَ صَلَاحُ الدُّنْیَا وَ عِزُّ الْمُؤْمِنِین». (۱) امامت و رهبرى حقّ، زمام دين است و مايۀ نظام بخشيدن به مسلمانان و صلاح امور دنيوى و عزّت مؤمنين است. ▫️ در قرآن کریم آیات فراوانی درباره عزت مؤمنان می توان یافت که می توانید به آنها مراجعه کنید اما به طور خلاصه بدانیم که «عزّت» به معنای نفوذناپذیری است. خداوند، پیامبر و مؤمنان هم این گونه هستند: ☆~~ «وَ لِلَّهِ الْعِزَّهُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ»(۲) عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است. و مکتب نیز از همین عزّت برخوردار است: ☆~~ «وَ إِنَّهُ لَکِتابٌ عَزِیزٌ».(۳) و این کتابی است قطعاً شکست ناپذیر.. ا - - - - - ۱-كافى، ج ۱، ص ۱۹۸ ۲- منافقون ، ۸. ۳- فصّلت ، ۴۱. 📚 ، شرح قرآنی دعای ندبه @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ 🏷اهمیت راه مسلمانان! 🔅 : 🔸«هر كس بخشى از راه عبور مسلمانان را تباه كند، ضامن آن است». 🔹«مَن أضَرَّ بِشَى ءٍ مِن طَريقِ المُسلِمينَ فَهُوَ لَهُ ضامِنٌ» ▫️ Imam al-Sadiq (AS) said, ‘He who damages anything of the public pathway of the Muslims is liable for it.’ 📚 الكافى، ج ۷، ص۳۵۰ 📅 مناسبت‌ امروز : روز حمل و نقل @hadithnet | معارف حدیث
. 📣 امروز برگزار می‌‌شود: 🔻نشست علمی "ظرفیت های مطالعات حدیثی در ساماندهی مشکلات اجتماعی با تأکید بر آراء آیت الله ری شهری" 🎤 سخنران: حجت الاسلام دکتر (معاون آموزش دانشگاه قرآن و حدیث و معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث) مدیر جلسه: حجت الاسلام مرتضی حائری شیرازی (عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: شنبه ۲۶ آذر ماه 🕚 ساعت: ۱۰ تا ۱۲ 🔺 مکان: سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🌐 ورود به جلسه @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ 🏷نزدیک به درجه پیامبری! 🔅(ص) : 🔸«نزديكترين مردم به درجه پيامبرى، مجاهدان و دانشمندانند». 🔹«أقرَبُ النّاسِ مِن دَرَجَةِ النُّبُوَّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ» ▫️ The Prophet (SAWA) said, ‘The people who are closest to the rank of prophethood are the people of knowledge and striving.’ 📚 كنز العمّال ح ١٠٦٤٧ 📅 مناسبت‌ امروز : شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح (۱۳۵۸ ش) و روز وحدت حوزه و دانشگاه @hadithnet | معارف حدیث
. 📣 امروز یکشنبه ۲۷ آذر ماه، برگزار می‌‌شود: کرسی علمی ترویجی "روش شناسی تفسیر روایی" 🎤 ارائه کننده: حجت الاسلام (رئیس دانشگاه قرآن و حدیث و رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) ) 🎤 ناقد: حجت الاسلام دکتر (عضو هیات علمی دانشکده فارابی دانشگاه تهران) مدیر جلسه: حجت الاسلام دکتر (عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث) 🕚 ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🌐 لینک ورود به جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | 📗 تفسیر روایی جامع . جلد اول : مبانی،‌ منابع و روش . جلد دوم : آسیب‌شناسی تفسیر روایی 🔸 تفسیر روایی، دریچه ای برای دست یابی به تعالیم قرآنی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت گرامی ایشان است. این گونه تفسیری، از زمان نزول وحی شکل گرفته و تا کنون ادامه دارد. به کمک تفسیر روایی، می‌توانیم هم‌زمان به هر دو ثقلِ بر جای مانده از پیامبر رحمت(ص)، چنگ بزنیم. عالمان و مفسّران بزرگ دنیای اسلام نیز برای فهم قرآن، به احادیثِ در دسترس و مقبولشان، اعتنایی شایسته داشته‌اند. 🔻 فصول کتاب، ج ۱: فصل اوّل: مباحث مقدّماتی و مبادی تفسیر روایی، فصل دوّم: مبانی تفسیر روایی مانند اعتبار و کارآمدی سنّت و حدیث درعرصه تفسیر قرآن، فصل سوم: روش شناسی تفسیر روایی و مرحله بندی آن، فصل چهارم : منابع تفسیر روایی، 🔻 فصول کتاب، ج ۲: مباحث مقدّماتی فصل اوّل: آسیب‌شناسی کتاب‌های نفسیر روایی فصل دوم :‌آسیب‌های محتوایی روایات تفسیری فصل سوم : آسیب‌های مبنایی و روشی 📝 پديدآورنده : ، قم، انتشارات دارالحدیث، ۱۳۹۵، قطع وزیری 📑 خرید کتاب @shop_darolhadith_ir @hadithnet | معارف حدیث