.
| 📖 #برگی_از_کتاب |
🚩 گم گشته ناشناخته
✍️ انسان، در جستجوى رضايت از زندگى است؛ اما آيا به اين فكر كردهاست كه رضايت چيست و به دنبال چه چيزى مىگردد؟ و گم شدهاش كدام است؟ ...
ناكامى، يكى از پيامدهاى وضعيتى است كه انسان نداند چه مىخواهد و در جستجوى چيست. كسى كه نداند اساسا به دنبال چه چيزى بايد باشد، چه بسا ممكن است گم شده خود را بارها و بارها ببيند و از كنار آن بگذرد، ولى آن را نشناسد.
※ تصوّر كنيد كه مادرى فرزند دلبند خويش را در كودكى گم كرده، اما هيچ نشانى از او ندارد و یا فرزندى در جستجوى مادر خويش است، ولى او را تا به حال نديده و هيچ نشانى از وى در دست ندارد . اين دو، ممكن است بارها همديگر را ديده باشند؛ اما ...
«يافتن»، غير از «ديدن» است. شرطِ يافتن و پيدا كردن، «شناختن» است. كسى كه در پى خوش بختى و رسيدن به شادكامى است، بايد بداند دنبال چیست!
❗️پديده شگفتى است! كسى كه به سمت چيزى حركت مىكند، بايد بيشتر به آن نزديك شود؛ اما اين كاوش، جوينده را بيشتر دور مىكند و او را خسته و نااميد و رنجور مىسازد!
☆ گذشته از ناكامى، حيرت و سرگردانى نيز پيامد نشناختن ماهيت رضايت است.
...كاوشگر ناكام و سرگردان، نااميد و ناتوان مىشود؛ نه آينده روشنى را براى خود تصوّر مىكند و نه توان حركتى در خود مىيابد. چنين كسى خسته و رنجور، در كوچه پس كوچه هاى زندگى بر زمين خواهد افتاد و هيچ شوكى، او را به زندگى برنخواهد گرداند!
❓...آيا مىدانيد رضايت چيست؟ آيا نشانى خوش بختى را مىدانيد؟ اگر مىخواهيد موفق شويد، بهتر است نخست بدانيد رضايت چيست و اساسا به دنبال چه چيزى هستيد.
📗 رضایت از زندگی ، ص۱۶
💢 اینجا دنیاست!
💢 رنج بى حاصل!
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
🏷 دعای امام مهدی(عج)!
🔅#امام_مهدی_علیه_السلام :
🔸«اى كه چون كارها به تنگنا مىافتد، درى به روى ما مىگشايى كه به خيال كسى هم نرسيده است! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و براى كارهاى به تنگناافتادهام، درى بگشاى كه به خيال كسى هم نرسيده است. اى رحيمترين رحيمان!».
🔹«يا مَن إذا تَضايَقَتِ الاُمورُ فَتَحَ لَنا باباً لَم تَذهَب إلَيهِ الأَوهامُ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وَافتَح لِاُمورِيَ المُتَضايِقَةِ باباً لَم يَذهَب إلَيهِ وَهمٌ، يا أرحَمَ الرّاحِمينَ».
📚 قصص الأنبياء، راوندى ص ۳۶۵ ح ۴۳۷
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
,
| #حدیث_انتظار |
💠 راهبردهای #امام_رضا_علیه_السلام برای عبور از جهان پر از ظلم به جهانی آکنده از عدل
🔺حکمران عادل! (راهبرد اول)
🔺 ثبات در بینش توحیدی (راهبرد دوم)
🔻 راهبرد سوم: پایداری در دنیای ناعادلانه
✍️ پس از ثبات عقیده و بینش، در عمل و مواجهه با دنیای ظالم، صبر و پایداری، راهبرد سوم است:
در راه پایداری در دین، یاد خداوند نقش اساسی دارد:
«یآ اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوآ اِذا لَقیتُمْ فِئَهً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (انفال: ۴۵)
ای اهل ایمان! هنگامی که [در میدان نبرد] با گروهی [از مشرکان و کافران] برخورد کردید، ایستادگی نمایید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید.
▫️ #امام_رضا_علیه_السلام می فرمایند:
🔅«مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکمْ رَقِیبٌ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ فَعَلَیکمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یجِی ءُ الْفَرَجُ عَلَی الْیأْسِ فَقَدْ کانَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ أَصْبَرَ مِنْکم؛
و چه نیکوست صبر و انتظار فرج، مگر نشنیدهاید گفتار خدا را که فرمودهاست: ” منتظر باشید که من نیز همراه شما از منتظرانم” پس صبر و شکیبایی را پیشه خود سازید که فرج بعد از یاس و نومیدی خواهد آمد. اقوامی که پیش از شما بودند از شما شکیباتر بودند.» (۱)
※ لذا صبر و انتظار در راستای زمینه سازی برای ظهورحضرت مهدی (عج) است؛ که معنایش صبر و مقاومت بر حق واجب و پرهیز از مرز حرام و پایداری در فتنهها و ناملایمات است.
و این همه باز مسیر آزمون و شناسایی شدن مؤمنان واقعی است:
🔅(به خدا قسم آنچه انتظار می کشید و گردنهایتان را به سوی آن دراز می کنید واقع نمی شود مگر بعد از آنکه امتحان شوید و از شما چیزی جز اندک اندک باقی نماند: “آیا پنداشتید که شما را بدون امتحان ترک می کنند در حالیکه هنوز خدا ندانسته که چه کسی از شما مجاهده میکند.)(۲)
تا صابران (اهل مقاومت) و مجاهدان (اهل جهاد) را بازشناسد: (آیات ۱۳۹ تا ۱۴۲ سوره بقره:)
⚜️وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ ﴿١٣٩﴾ إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ ۗ (مقام شاهد بودن بر خلق پس از خلافت الهی) وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ ﴿١۴٠﴾ وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکَافِرِینَ ﴿١۴١﴾ أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ وَیَعْلَمَ الصَّابِرِینَ. (بقره ۱۴۲)
※ باید دانست که تقیه و صبرِ اقلیتِ مسلمان در دولتهای طاغوت، یکی از شاخههای آن است:
حسن بن شاذان واسطى میگوید: نامه اى به حضرت رضا علیهالسّلام نوشتم و از ناسازگارى و آزار مردم واسط شکایت نمودم. حضرت نوشتند:
🔅 (خداوند از دوستان خود عهد گرفته که در دولت باطل پایداری پیشه سازند؛ بنابراین تو هم به حکم پروردگارت پایداری کن…)(۳)
ا - - - -
۱) کمال الدین، ج۲، ص۶۴۵
۲)کافی، ج۱، ص۳۳۳
۳) کافی، ج ۸، ص۲۴۷
🌐 بیشتر بخوانید
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
9.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
لب ما و قصهی زلف تو، چه توهمی! چه حکایتی!
تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی! چه سخاوتی!
به نماز صبح و شبت سلام! و به نور در نَسَبت سلام!
و به خال کنج لبت سلام! که نشسته با چه ملاحتی!
وسط «الست بربکم» شدهایم در نظر تو گم
دل ما پیاله، لب تو خم، زدهایم جام ولایتی
به جمال، وارث کوثری، به خدا محمد دیگری
به روایتی خود حیدری، چه شباهتی! چه اصالتی!
«بلغ العُلی به کمالِ» تو «کشف الدُجی به جمال» تو
به تو و قشنگی خال تو، صلوات هر دم و ساعتی
شده پر دو چشم تو در ازل، یکی از شراب و یکی عسل
نظرت چه کرده در این غزل، که چنین گرفته حلاوتی!
تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی
تو که با دل همه راحتی ، تو قیام کن که قیامتی
زد اگر کسی در خانهات، دل ماست کرده بهانهات
همه جا گرفته نشانه ات،به چه حسرتی به چه حالتی
که به جستجوی نشانهات، ز سحر شنیده بشارتی
غزلم اگر تو بسازیم، و نیام اگر بنوازیم
به نسیم یاد تو راضیم نه گلایهای نه شکایتی
نه، مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن
ز درت بیا و ردم نکن تو که آستان سخاوتی
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
🏷 کاشت درخت و احیای زمين!
🔅#پیامبر_اکرم_(ﷺ) :
🔸«هر كه درختى بكارد و يا آبراهى حفر كند كه كسى در آن بر او پيشى نگرفته باشد و يا زمين مردهاى را آباد كند، آن زمين، به حكم خدا و رسولش، از آنِ او است».
🔹«مَن غَرَسَ شَجَرا أو حَفَرَ وادِيا بِدْءً لَم يَسبِقُهُ إلَيهِ أحدٌ أو أحيا أرضا مَيتَةً فَهِي لَهُ قَضاءً مِنَ اللّهِ و رَسولِهِ».
📚 تهذيب الأحكام، ج۷ ، ص۱۵۱
📅 مناسبت امروز :۲۷ خرداد ، روز جهاد کشاورزی - ۱۷ ژون، روز جهانی بیابان زدایی
@hadithnet | معارف حدیث
.
☘️ نشانههاى خدا در آفرينش گياهان (۱)
از نگاه قرآن كريم، زندگى نباتات، از جهات مختلف مىتواند انديشه مندان را به خالق حكيم جهان، رهنمون گردد
🍃 زوجيّت در گياهان
هنگامى كه شارل لينه در اواسط قرن هجدهم كشف كرد در گياهان نيز جنس نر و ماده وجود دارد، اين موضوع، چنان دستگاه مذهبى مسيحيت را خشمگين كرد كه سال ها در اروپا كتاب هاى وى از «كتب ضَلال» به شمار مىرفت؛ امّا قرآن در چهارده قرن پيش با صراحت، موضوع زوجيت در جهان گياهان را اعلام كرد و مردم را در مسير خداشناسى به تأمّل در اين آيه توحيد دعوت نمود .
⚜️ ﴿أَوَ لَمْ يَرَوْاْ إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ ﴾ * ﴿إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيَةً وَ مَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ ﴾ .
آيا به زمين ننگريستهاند كه چه قدر در آن از هر گونه، جفت هاى زيبا رويانيدهايم. بىگمان، در اين، نشانهاى است؛ ولى بيشتر آنان، ايمان نمىآورند» .
شعرا : آيه ۷ ـ ۸ .
▫️ از نگاه قرآن، نه تنها گياهان، بلكه سراسر جهان در گروِ قانون زوجيت عمومى است .
#امام_علی_علیه_السلام :
🔅 چيزهاى دور [و مُتباين] را فراهم آورد و ميان نزديكها، جدايى افكنْد تا با جدايى افكندن ميان آنها، به سوى جدا كنندهشان، رهنمون شود و با فراهم آوردن آنها نيز بر فراهم آورندهشان. اين است معناى سخن خداوند متعال كه: (از هر چيزى، دو جفت آفريديم. شايد كه يادآور شويد) .
مُؤَلِّفٌ بَينَ مُتَعادِياتِها، ومُفَرِّقٌ بَينَ مُتَدانِياتِها، دالَّةٌ بِتَفريقِها عَلى مُفَرِّقِها، وبِتَأليفِها عَلى مُؤَلِّفِها، وذلِكَ قَولُهُ تَعالى: (وَ مِن كُلِّ شَىْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ)
الكافى : ج ۱ ص ۱۳۹ ح ۴
🔅 خداوند هيچ چيزى را به صورت فردى مستقل و بدون جفت نيافريده است، تا از اين طريق مردم را به خود راهنمايى و وجود خويش را [براى آنان ]اثبات كند ؛ زيرا كه خداوند تبارك و تعالى يكتا و يگانه است و او را دومى نيست تا قوامش به او باشد و حمايتش كند ، امّا مخلوقات، به اذن و مشيّت خدا به يكديگر وابسته اند .
و لَم يَخْلُقْ شيئا فَرْدا قائما بنَفْسِهِ دُونَ غَيرِهِ ؛ لِلّذي أرادَ مِن الدِّلالَةِ على نَفْسِهِ و إثْباتِ وجُودِهِ ، فاللّهُ تَباركَ و تعالى فَرْدٌ واحِدٌ لا ثانيَ مَعَهُ يُقيمُهُ و لا يَعْضُدُهُ و لا يَكُنُّهُ ، و الخَلْقُ يُمْسِكُ بعضُهُ بَعْضا بإذنِ اللّهِ و مَشيئَتِهِ .
بحار الأنوار : ج۱۰ ص ۳۱۶ ح۱ .
📚 دانش نامه عقايد اسلامی ج۴ ص۲۹۵
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
🏷 رضایت، مانند حضور!
🔅#امام_جواد_علیه_السلام :
🔸«هر كه حاضر و ناظر كارى باشد و آن را ناپسند دارد، مانند كسى است كه [آن هنگام] غايب بوده، و هر كه در كارى حاضر و ناظر نباشد، ولى بِدان راضى باشد، مانند كسى است كه خود در آن حضور داشته است».
🔹«مَن شَهِدَ أمرا فَكَرِهَهُ كانَ كَمَن غابَ عَنهُ ومَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِيَهُ كانَ كَمَن شَهِدَهُ».
📚 گزیده تحف العقول، ص ٦٣
@hadithnet | معارف حدیث
▪️
#امام_جواد_علیه_السلام :
🔅 چنانچه افراد جاهل، ساكت باشند، مردم دچار اختلافات نمیشوند.
▫️ لوْسَكَتَ الْجاهِلُ مَااخْتَلَفَ النّاسُ.
※ كشف الغمّه، ج۲، ص۳۴۹
💠 ویژه نامه امام جواد علیه السلام در پایگاه #حدیث_نت
🏷 بیش از ۱۰۰ مطلب متنوع پیرامون امام جواد علیه السلام
✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث موضوعی
✧ احادیث داستانی ✧ سیره معصومان
✧ شرح حدیث ✧ چهل حدیث
✧ مقالات نشریات ✧ تصاویر حدیثی
✧ معرفی پایگاهها ✧ پرسش و پاسخ
✧ خبر و گزارش ✧ معرفی کتاب
✧ حديث ايام ✧ ويژه ها
✧ چهل حدیث ✧ بیان و تحلیل
✧ چند رسانهای
🌐 ویژه نامه امام جواد علیه السلام
•┈┈•.•┈┈•
🗒 چهل حدیث (فایل Word)
📑 چهل حدیث (فایل PDF)
📗 دانلود کتاب باران سخاوت
🔅 شرح احادیث امام جواد علیه السلام
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
🏷 نیازمندیهای مؤمن!
🔅#امام_جواد_علیه_السلام :
🔸«مؤمن، نيازمندِ توفيق از جانب خداوند و اندرز دادن به خويش و پذيرش اندرز از كسى است كه پندش مى دهد».
🔹«اَلمُؤمِنُ يَحتاجُ إلى تَوفيقٍ مِنَ اللّهِ و واعِظٍ مِن نَفسِهِ وقَبولٍ مِمَّن يَنصَحُهُ».
📚 گزیده تحف العقول، ص ٦٤
@hadithnet | معارف حدیث
▪️
#امام_رضا_علیه_السلام :
🔅امام جواد عليه السلام مظلومانه كشته میشود، و ساكنان آسمان بر او میگریند و مرثیه میسرایند.
خداوند بر دشمن و ستم كننده بر او خشم میگیرد، و [پس از كشتن او] زمانی كوتاه در دنیا نمیماند، تا آنكه خداوند به زودی دشمن او را به عذابی دردناك و كیفری سخت گرفتار میكند.
یُقتَلُ [الامامُ الجَوادُعلیه السلام] غَصباً فَیبكِی لَهُ و عَلَیهِ أهلُ السَّماءِ و یَغضَبُ اللَّهُ عَلی عَدوِّهِ و ظالِمِهِ
فلا یَلبَثُ إلّا یَسیراً حَتّی یُعَجِّلُ اللَّهُ بِهِ إِلی عَذابِهِ الأَلیمِ و عِقابِهِ الشَّدیدِ.
▫️ بحار الأنوار ، ج۵، ص۱۴
🔅او راستگو، شكیبا، دارای فضیلت، نورچشم مؤمنان و مایه خشم ملحدان است.
[هُوَ] الصّادِقُ و الصّابِرُ وَ الفاضِلُ و قُرَّةُ أعیُنِ المُؤمِنینَ و غَیظُ المُلحِدینَ.
▫️ عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۲۵۰
═✧═•═✧═
▪️سالروز شهادت جانسوز نهمین ستاره فروزان آسمان امامت،
حضرت امام محمد تقی، جوادالائمه علیهالسلام را به پیشگاه
با عظمت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، و عموم عاشقان
و محبان خاندان عصمت و طهارت، تسلیت و تعزیت عرض مینماییم.
#شهادت_امام_جواد علیه السلام
@hadithnet | معارف حدیث
.
※ هرچه مىخواهى بپرس!
✍️... پس از دعوت مأمون از #امام_جواد_علیه_السلام و پیشنهاد ازدواج با دختر خود «اُمّ الفضل»، بنىعباس اجتماع كردند و با لحن اعتراض به مأمون گفتند:
اين چه برنامهاى است؟ اكنون كه علىبن موسى از دنيا رفته و خلافت به عباسيان رسيده، باز مىخواهى خلافت را به آل على برگردانى؟!
ما نخواهيم گذاشت اين كار صورت بگيرد، آيا عداوت هاى چندساله بين ما را فراموش كردهاى؟!
مأمون پرسيد: حرف شما چيست؟
گفتند: اين جوان خردسال است و از علم و دانش بهرهاى ندارد!
مأمون گفت: شما اين خاندان را نمىشناسيد، كوچك و بزرگ اين ها بهره عظيمى از دانش دارند. اگر حرف مرا قبول ندارید، او را آزمايش كنيد و دانشمندى را كه خود قبول داريد، بياوريد تا با اين جوان بحث كند و صدق گفتار من روشن گردد.
عباسيان،«يحيىبن اكثم» را (به دليل شهرت علمى وى) انتخاب و مأمون جلسهاى براى سنجش امام جواد(ع) ترتيب داد.
در آن مجلس يحيى به مأمون گفت: اجازه مىدهى سؤالى از اين جوان بنمايم؟
مأمون گفت: از خود او اجازه بگير. يحيى از امام جواد اجازه گرفت.
🔅 امام فرمود: هرچه مىخواهى بپرس.
يحيـى سوالش را پرسید (و امام(ع)در باره جزییات سوالش، چند سوال از او پرسید)،...
يحيى بن اكثم از اين همه فروع كه امام براى اين مسئله مطرح نمود، متحير شد و آثار ناتوانى و زبونى در چهرهاش آشكار گرديد و زبانش به لكنت افتاد به طورى كه حضار مجلس، ناتوانى او را در مقابل آن حضرت دريافتند.
مأمون گفت: خداى را بر اين نعمت سپاسگزارم كه آن چه من انديشيده بودم، همان شد.
📚 سیره پیشوایان، ص۵۷۱
@hadithnet | معارف حدیث
.
🚩 تحسین یا مقابله غلط، دو لبه قیچی!
🔻پدیده «شراکت اجتماعی در زشتی »
#امام_جواد_علیه_السلام میفرماید:
🔅 «مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ»؛
هر كه كار زشتی را تحسین كند، در آن شریک است.
▫️ كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۹
✍️ هر رفتاری، زشت یا زیبا، تا وقتی محدود به فاعل است، رفتاری فردی بوده و پیامد و عواقب آن، محدود به فاعل است. اگر رفتار یک نفر، در جامعه بازتاب پیدا کند، بُعد اجتماعی یافته و به مسئلهای اجتماعی تبدیل میشود.
🔸 یک نمونه رفتار اجتماعی، مدل «عمل-تحسین» است؛ که انجام عمل از یک نفر یا یک گروه و تحسین و تمجید آن از سمت دیگران است.
در این مدل، یک رفتار از حالت فردی و اختصاصی به رفتاری شراکتی و اجتماعی تبدیل میشود.
※ تحسین و تمجید، استارتاپ یا شتابدهنده اجتماعی رفتار است. ترکیب عمل-تحسین یک شراکت اجتماعی است. حال اگر آن رفتار، زشت و قبیح باشد، شراکت در قُبح و زشتی صورت گرفته و فرد تحسینگر همانند فاعل در بدی آن شریک است. در قبیح و مُنکر اجتماعی، فاعل و تحسینگر هر دو شریکاند و پیامد منفی برای هر دو نوشته میشود.
※ در هر کار قبیح، تحسین و تأیید موجب گسترش اجتماعی آن میشود. تحسین و تمجید موجب ارزشگذاری مثبت و تبدیل مُنکر به معروف میشود. این کار میتواند اقدام به کار نادرست باشد یا مقابله نادرست با کار قبیح. پس مقابله با یک پدیده هم شامل همین قانون است.
▫️ در پدیده شوم و تلخ بدحجابی و بیحجابی، برخی به تحسین و تأیید آن اقدام میکنند. اینان دانسته یا ندانسته به ترویج آن کمک میکنند. در این شرایط، یکی از مهمترین اقدامات آن است که تحسین و تأیید، به تقبیح و زشتانگاری تبدیل شود. همچنین اگر در برخورد با این پدیده، رویهای غلط پیش گرفته شود، حکم قبیح دارد و هر کس آن را تحسین و تأیید کند، در عواقب آن شریک است.
☆ تحسین بدحجابی و تحسین مقابله غلط با بدحجابی، هر دو مانند لبههای قیچی هستند که برای قطعه قطعه کردن عفاف و حجاب به حرکت در میآیند.
#عباس_پسندیده
#حجاب #عفاف
@hadithnet | معارف حدیث