.
🕊
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «المُجاهِدونَ تُفتَحُ لَهُم أبوابُ السَّماءِ» .
🔹 «درهاى آسمان به روى مجاهدان گشوده مى شود».
📚 غررالحكم و دررالكلم ، ح ۱347
🔰 سالروز شهادت سردار سپهبد شهید #حاج_قاسم سلیمانی، ابو مهدی المهندس و سایر همرزمان دلاورشان را به ساحت مقدس حضرت بقیة الله الاعظم(عج)، رهبر معظم انقلاب و همه شیفتگان #مکتب_حاج_قاسم، تبریک و تسلیت عرض می نماییم.
🔸 @hadithnet
﷽؛
🔰 طلايه داران جهاد
🔅و جاهَدْتُمْ فِى اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ .
❀ و همه توان خود را راه خدا ، آن گونه كه شايسته است ، به كار گرفتيد .
▫️فرازی از زیارت جامعه کبیره
🔸 معيارِ ارزشيابىِ مجاهدان ، دو چيز است: يكى انگيزه الهى ، و ديگرى ، به كارگيرى همه توان . بنا بر اين اهل بيت عليهم السلام، طلايه دارانِ جهادند؛ زيرا چه از نظر انگيزه الهى و اخلاص و چه از نظر به كار گيرى همه توان در راه انجام دادن اوامر الهى و ترك نواهىِ او بر همه امّت، پيشى گرفته اند.
از اين رو ، مجاهدت امامان عليهم السلام، نمودِ اين آيه شريفه است كه همه مؤمنان را به كوششى شايسته، فرا مى خواند:
🔸«وَ جَاهِدُواْ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ.
و در راه خدا ، چنان كه حقّ جهاد اوست ، جهاد كنيد . اوست كه شما را براى خود ، برگزيده است» .
سوره حج ، آيه ۷۸
🔻اين آيه ، رابطه دوسويه ميان «برگزيده شدن» و «تلاش كردن» را بيان مى كند ؛
بندگانِ شايسته نيز بايد تمامِ توانِ خويش را در راه او به كار گيرند و لحظه اى از پاى ننشينند.
اهل بيت عليهم السلام ، برگزيده ترين بندگان خدايند و در كوشش و جهاد نيز برترين.
بُرَيد عِجلى، يكى از ياران #امام_باقر_علیه_السلام ، از ايشان، در باره تفسير آيه «وَ جَـهِدُواْ فِى اللَّهِ ...» پرسيد .
امام عليه السلام پاسخ داد:
🔅 إيّانا عَنى وَ نَحنُ المُجتَبونَ .
مراد ، ماييم و ما ، برگزيدگانيم .
▫️ الكافى ، ج ۱ ، ص ۱۹۱ ، ح ۴.
💢بى ترديد ، هيچ كس مانند اهل بيت عليهم السلام، همه توان خود را براى خدا و در راه او به كار نگرفته است. بنا بر اين، عبارت «و جاهدتم فى اللّه حقّ جهاده» ، به بارزترين مصداق آيه ياد شده، اشاره دارد و پيامبر صلى الله عليه و آله، نخستين كسى است كه با تمامِ توان، در راه خدا كوشيد و پس از ايشان، پيشوايان معصوم عليهم السلام، در اين راه استقامت ورزيده اند.
... و پس از آنان، یاران و اصحاب مخلص ایشان ...
📘 #محمدی_ری_شهری ، شرح زیارت جامعه کبیره
🔸@hadithnet
.
💠 #حديث_روز یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹
﷽؛
🔺 جذب دلهای دوستان
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «إنَّ أحسَنَ ما يَألَفُ بِهِ النّاسُ قُلوبَ أوِدّائِهِم، ونَفَوا بِهِ الضِّغنَ عَن قُلوبِ أعدائِهِم: حُسنُ البِشرِ عِندَ لِقائِهِم وَالتَّفَقُّدُ في غَيبَتِهِم وَالبَشاشَةُ بِهِم عِندَ حُضورِهِم» .
🔹 «بهترين چيزى كه مردم به واسطه آن، دلهاى دوستانشان را به دست میآورند و كينهها را از دلهاى دشمنانشان میزدايند، اين است كه در هنگام برخورد با آنان، خوش رو ، در غيابشان جوياى احوالشان، و در حضورشان گشاده رو باشند».
📚 تحف العقول : ص ٢١٨
•❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
ديدگاه آيت اللّه مصباح در تبيين شناخت عقلى خدا در قرآن.pdf
451.7K
.
| 📄 #مقاله بخوانید |
به مناسبت رحلت فقیه و حکیم مجاهد، آيت اللّه #مصباح_يزدي رضوان الله تعالی علیه
❓ آیا می توان خدا را از طریق عقل شناخت؟
💢 امكان شناخت عقلى خدا و ميزان آن، اثبات وجود خدا و استدلال بر توحيد الوهى از مباحث مهم خداشناسى است.
▫️ از ديدگاه مرحوم آيت اللّه #مصباح_يزدي، شناخت عقلى خداوند ممكن است و انسان مى تواند از اوصاف خداوند كه در آيات و سخنان معصومان آمده، در حد سطح درك خود آگاه گردد.
✧═ قرآن اصل وجود خدا را بى نياز از استدلال مى داند و آن را به عنوان مسئله مطرح نكرده است، اما استدلال ضمنى بر اثبات وجود خدا در قرآن وجود دارد.
استدلال بر توحيد اله مكرر در قرآن آمده كه از جمله آنها، مى توان به برهان موجود در آيه ۲۲ انبياء اشاره كرد:
⚜️ لوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّـهُ لَفَسَدَتَا ۚ فَسُبْحَانَ اللَّـهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ .
اگر در آسمان و زمین، جز «اللّه» خدایان دیگری بود، فاسد میشدند (و نظام جهان به هم میخورد)! منزه است خداوند پروردگار عرش، از توصیفی که آنها میکنند!
🔻 مشاهده ۷۲ مقاله از مرحوم آيت اللّه #مصباح_يزدي در پایگاه #حدیث_نت
🔸@hadithnet
.
💠 #حديث_روز دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹
﷽؛
🔺 شب و دلدادگی
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «سَهَرُ اللَّيلِ شِعارُ المُتَّقينَ و شيمَةُ المُشتاقينَ» .
🔹 «شب زندهداری، نشانۀ پرهیزگاران و خویِ دلدادگان است».
📚 غرر الحكم: ح۵۶۱۱
•❀• ذکر امروز : یا قاضی الحاجات (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
نماز شب، عزت مومن.mp3
1.2M
.
💠 #شرح_حدیث_صوتی
🔰 نماز شب، عزت مومن
🔸 عبد اللَّه بن سنان از امام صادق (ع) نقل مىكند كه:
پيامبر خدا (ص) به جبرئيل فرمود: مرا موعظه كن! او گفت: اى محمد! هر چه خواهى زنده بمان كه بالاخره خواهى مرد و هر چه را كه خواهى دوست بدار كه از آن جدا خواهى شد و هر چه خواهى انجام بده كه آن را ملاقات خواهى كرد، شرافت مؤمن در نماز شب او و عزّتش در پرهيز كردن از لطمه زدن به آبروی مردم است.
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِجَبْرَئِيلَ عِظْنِي فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ عِشْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مَيِّتٌ وَ أَحْبِبْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مُفَارِقُهُ وَ اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مُلَاقِيهِ شَرَفُ الْمُؤْمِنِ صَلَاتُهُ بِاللَّيْلِ وَ عِزُّهُ كَفُّهُ عَنْ أَعْرَاضِ النَّاسِ.
📚 الخصال، ج۱، ص۷
🎤 استاد #مهدی_غلامعلی،⏱ 9 دقیقه
🔸@hadithnet
.
💠 #حديث_روز سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹
﷽؛
🔺 ترجیح پیامبر_اکرم_(ص)
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «وكانَ مِن سيرَتِهِ في جُزءِ الأُمَّةِ إيثارُ أهلِ الفَضلِ بِإذنِهِ وقَسمُهُ عَلى قَدرِ فَضلِهِم فِي الدِّينِ، ...، فَيَتَشاغَلُ ويَشغَلُهُم فيما أصلَحَهُم وأصلَحَ الأُمَّةَ مِن مَسألَتِهِ عَنهُم، وإخبارِهِم بِالَّذي يَنبَغي...» .
🔹 «در مورد قسمت امّت، روش او (پیامبر اکرم(ص))، اين گونه بود كه اهل فضل را با اجازه دادن به آنها به اندازه فضلشان در دين، بر ديگران ترجيح مىداد. ... پس به آنها مىپرداخت و آنان را نيز به آنچه باعث اصلاحشان و اصلاح امّت بود، مشغول مىكرد».
📚 عيون أخبار الرضا : ج ١ ص ٣١٦ ح ١
•❀• ذکر امروز : یا اَرحَم الرّاحِمین (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
.
| 🔸 #احادیث_داستانی |
♨️ فتنه پس از پیامبر اسلام(ص)
💢 حرام را با شُبهات و خواهشها، حلال میشمارند!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
چون خداوند سبحان، این سخنش را فرو فرستاد که:
«الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند که تا گفتند: «ایمان آوردیم»، رها میشوند و مورد آزمایش قرار نمیگیرند؟» * ، دانستم که تا وقتی پیامبر خدا در میان ماست، فتنه بر ما فرود نخواهد آمد. لذا به ایشان گفتم:
▫️ ای پیامبر خدا! این فتنهای که خدای متعال، تو را از آن خبر داده است، چیست؟
🔸 فرمود: «ای علی! پس از من، امّتم دچار فتنه خواهند شد».
▫️گفتم: ای پیامبر خدا! آیا در روز اُحُد که جمعی از مسلمانان شهید شدند و شهادت، نصیب من نشد و این بر من گران آمد، به من نفرمودی: «بشارتت باد که شهادت در انتظار توست»؟.
▫️ پیامبر(ص) به من فرمود: «همین طور است. در آن هنگام، چگونه شکیبایی خواهی کرد؟».
▫️ گفتم: ای پیامبر خدا! این جا جای شکیب نیست؛ بلکه جای شادی و سپاس گزاری است.
▫️ فرمود: «ای علی! به زودی، مردم با داراییهای خود، آزموده خواهند شد و آنان به واسطه دیندار بودن خود، بر پروردگارشان منّت خواهند نهاد و رحمت او را میطلبند و خود را از خشم او ایمن میپندارند، حرام را با شبهات دروغین و خواهشهای غفلت زا حلال میشمارند. مثلاً شراب را به نام نبیذ، حلال میدارند و مال حرام (رشوه) را به نام هدیه و رِبا را به نام معامله».
▫️گفتم: ای پیامبر خدا! در چنان وضعی آنان را در چه جایگاهی قرار دهم؟ در جایگاه ارتداد یا جایگاه فتنه؟
▫️ فرمود: «در جایگاه فتنه».
* سوره عنکبوت، آیه 1 و 2
📚 نهج البلاغه: خطبة ۱۵۶
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹
﷽؛
🔺 خوشا به حال دل برکندگان از دنیا
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «طوبى لِلزّاهِدينَ فِي الدُّنيا، الرّاغِبينَ فِي الآخِرَةِ، الَّذينَ اتَّخَذوا أرضَ اللّهِ بِساطا ، وتُرابَها فِراشا، وماءَها طيبا، وَاتَّخَذُوا الكِتابَ شِعارا، وَالدُّعاءَ للّهِِ دِثارا» .
🔹 «خوشا به حال آنان كه از دنيا دل بركَنْدهاند و به آخرت، دل بستهاند ؛ همانان كه زمين خدا را فرشِ خود، خاكش را بستر، آبش را خوراكِ گوارا و قرآن را جامه زيرين، دعا به [درگاه ]خدا را جامه رويين خويش ساختهاند».
📚 امالی طوسی : ص ٥٣٢ ح ١١٦٢
•❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیّوم (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
.
#پرسش_و_پاسخ
معنای دقیق زهد چیست؟
✍🏻 كلمه «زُهد» در اصل به معناى «اندك بودن» و «كم ارزش بودن» چيزى است و اين معنا غالبا ملازم با بى رغبتى به كار میرود .
و به همین دلیل زهد به معناي بيرغبتي به دنیاست؛ نه ترک دنيا.
💢 در روايات تأکيد شده که زهد به معناي حرام کردن حلال دنيا و ترک مال و غیره نیست.
مادّه «زهد» در قرآن ، تنها يك بار ، در داستان يوسف(ع) به كار رفته :
«وَ شَرَوْهُ بِثَمَنِم بَخْسٍ دَرَ هِمَ مَعْدُودَةٍ وَ كَانُواْ فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ .
و او را به بهاى ناچيزى، به چند درهم فروختند و به او بى رغبت بودند » .
▫️يوسف : آيه ۲۰ .
فروشندگان يوسف، به دليل زهد (بى رغبتى) به وى، او را به بهاى اندكى فروختند. در اين آيه ، «زهد» در «بى رغبتى» به كار رفته است .
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام در تبيين سپاهيان خرد و نادانى، «زهد نسبت به دنيا» را از سپاهيان خرد میشمارد :
الزُّهدُ ، و ضِدُّهُ الرَّغبَةُ.
زهد ، كه ضدّش رغبت است .
▫️ الكافي : ج 1 ص 21 ح 14
🔸 زهدى كه اسلامْ انسان را بدان دعوت میكند، صد در صد منطبق با خرد و منطق است و اگر پيامبر درونى (خرد) مقصود آن را بداند، پيش از پيامبران بيرونى، انسان را بدان دعوت مینمايد .
~☆~ زهد اسلامى، به معناى بى ميلى طبيعى به دنيا نيست (زيرا بى رغبتىِ طبيعى به لذايذ مادّى، ارزش نيست و در واقع، نوعى بيمارى است)؛
بلكه زهد اسلامى، عبارت است از بى رغبتى قلبى نسبت به لذايذى كه براى انسان زيانباراند .
🔻 بیشتر بخوانید 🌐
📚 #محمدی_ری_شهری ، دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث، ج ۲ ص ۲۵
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز پنج شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹
﷽؛
🔺 مايه زندگى دل و نيرو بخش بدن
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «إنَّ العِلمَ حَياةُ القُلوبِ ، و نورُ الأبصارِ مِنَ العَمى ، و قُوَّةُ الأبدانِ مِنَ الضَّعفِ» .
🔹 «همانا دانش، [مايه] زندگى دلهاست و روشن كننده ديدگان كور و نيرو بخش بدنهاى ناتوان».
📚 امالی صدوق : ص٩٨٢ ح ٧١٣
•❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
.
| 📖 #برگی_از_کتاب |
📗 اخلاق کریمانه در پرتو کلام امام حسن مجتبی(ع)
✍🏻 جهالت و نادانی، از بزرگترین مصایب و بلایای دنیاست. این بلا مقدمۀ ابتلائات بزرگ و کوچک دیگر است و در نهایت، صاحب خود را در کوتاهترین زمان به زمین میزند و هلاک میکند.
مصیبت نادانی به اندازهای بزرگ است که پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) میفرماید:
🔅 ای علی هیچ فقری شدیدتر از نادانی نیست.
المحاسن: ص۱۷
💢 ... بیگمان، دردی بدتر از نادانی متصور نیست.
▫️ با نادانی، کار خطا درست پنداشته میشود،
▫️ تذکرها و نصیحتهای خیرخواهان و اندیشمندان و اهل تجربه شنیده نمیشود،
▫️ رفتارها یا با افراط همراه است یا با تفریط،
▫️ از دانایان دوری میشود،
▫️ استبداد به رأی رخ مینماید،
▫️ خواهشها و تمایلات سلطه مییابد
▫️ و هر کوششی از سوی فرد نادان بر گمراهی و انحراف او میافزاید.
▫️ انسان نادان، همچون فرد گرفتار در باتلاق، با هر حرکتی، بیشتر در نادانی فروخواهد رفت و در زمانی کوتاه، نابودی ارمغان آن است.
~☆~ بنابراین، تباهی هر امری و ریشۀ هر بدیای در جهالت و نادانی است.
🔸 #امام_حسن_علیه_السلام راه رهایی از جهالت را در یک جمله خلاصه کرده است:
«از سلطه نادانیها رها بود».
بخوانید : 🔻
📚 اخلاق کریمانه در پرتو کلام امام حسن مجتبی(ع ص 27
🔸 @hadithnet
27.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•┈ 💖┈•
| 📹 ببینید : |
🔸 شب زیارتی #امام_حسین_علیه_السلام
🍃بزار بگم با زبون ساده
همین حسین حسینم از سرم زیاده
🎤 محمود کریمی
🔰 صلی اله علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع)
🔸@hadithnet
.
💠 #حديث_روز جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹
﷽؛
🔺 از برکات وجود امام غایب(عج)
🔅 #امام_مهدی_علیه_السلام :
🔸 «أنا خاتِمُ الأوصِياءِ ، بي يُدفَعُ البَلاءُ مِن أهلي و شيعَتي» .
🔹 «من وصىّ آخرين ام ؛ به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى شود».
📚 الغيبة طوسی ص ٢٨٥
•❀• ذکر امروز : اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
.
| #حدیث_انتظار |
✍🏻 #انتظار_فرج ، دو ركن اساسى دارد:
الف - نارضايتى از وضعيت موجود؛
ب - اميد به گشايش در آينده.
☆ چگونگى تعامل با اين دو رکن، چهره هاى متفاوت انتظار را پديد میآورد:
🔸۱. انتظار غير مسئولانه:
در اين حالت، شخص منتظر اگر چه به وضعيت موجود، معترض است، ولى بدون هيچ گونه تلاشى، تنها چشم به راه آينده بهتر است.
و تنها در پى آن است كه خود و يا نزديكانش، تحت تأثير وضعيت موجود قرار نگيرند؛ ولى تلاش برای نجات ديگران را وظيفه خويش نمیداند.
اصلاح جامعه قبل از ظهور مهدى(ع) را اقدامى بيهوده و بى نتيجه می داند...
🔸۲. انتظار مسئولانه:
شخص منتظر مسئول، حالتى سازنده، فعّال و تأثيرگذار دارد، وضعيت موجود را بر نمیتابد و تلاش میكند تا زمينه هاى #ظهور را آماده كند.
نه تنها از نظر ويژگى هاى فردى، خود را براى عصر #ظهور تربيت میكند، بلكه از منظر دانش و مهارت هاى گوناگون نيز آمادگى كامل ورود به عصر ظهور را در ديد خود دارد ...
💢 جامعه مهدوى، جامعهاى پويا، آماده، گوش به فرمان و شايسته آرمان مهدوى است.
منتظر مسئول، در محدوده قدرت خويش، تلاش در برپايى جامعهاى مطابق با معيارهاى مهدوى را وظيفه خويش میداند.
#امام_صادق_علیه_السلام :
🔅 هر يك از شما بايد خود را براى خروج قائم آماده كند، هر چند با فراهم آوردن تيرى باشد.
▫️ الغيبة، نعمانى : ص ۳۲۰ ح ۱۰
#امام_سجاد_علیه_السلام نيز، به مسئوليت منتظران اشاره دارد :
🔅 آنان مخلصان حقيقى، شيعيان راستين ما و دعوتگران به دين خدا در پيدا و نهان هستند.
▫️ كمال الدين : ص ۳۱۹ ح ۲
📚 دانشنامه امام مهدی(عج) ج ۵ ص ۳۰۵
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹
﷽؛
🔺 ارزش اندیشیدن
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «التَّفَكُّرُ في عَظَمَةِ اللّهِ وجَنَّتِهِ ونارِهِ ساعَةً خَيرٌ مِن قِيامِ لَيلَةٍ» .
🔹 «يك ساعت انديشيدن در باره عظمت خداوند و بهشت و دوزخ او ، بهتر از شبى را به عبادت گذراندن است».
📚 كنز العمّال : ج ٣ ص ١٠٧ ح ٥٧١٢
•❀• ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
•❀
🔰 متن و ترجمه حدیث تابلوی نصب شده در کنار رهبر معظم انقلاب اسلامی ؛ ۱۹ دی ماه
🔸 #امام_علی_علیه_السلام در آغاز آشكار شدن فتنه ها و ناچار شدن براى جنگ با فتنه آفرينان فرمود:
🔅 و لا يَحمِلُ هذا العَلَمَ إلاّ أهلُ البَصَرِ و الصَّبرِ و العِلمِ بِمَواضِعِ الحَقِّ .
▫️ و اين پرچم را بر دوش نكشد مگر كسى كه از بينش و شكيبايى و آگاهى به جايگاههاى حق برخوردار باشد.
▫️ نهج البلاغه : خطبه ۱۷۳
•┈┈•❀•┈┈•
💢 با اين كه امام عليه السلام در توجيه ذهنى مردم، از هيچ فرصتى دريغ نمى كرد و از چرايى مواضع و علل حوادث، براى مردمانْ سخن مى گفت، با اين همه، براى بسيارى دشوار بود كه بپذيرند على عليه السلام يكسرْ حق مى گويد و موضعى استوار دارد و طلحه، زبير و عايشه، يكسر باطل مى گويند و به راه باطل مى روند.
📚 سیاست نامه امام علی علیه السلام، ص 127
🔸@hadithnet
.
| 📖 #معرفی_کتاب |
📗 فرهنگ نامه بصیرت
🔹این کتاب، در راستای تأکید مقام معظّم رهبری بر ضرورت تقویت «بصیرت» و بر اساس رهنمودهای جامع و سازنده قرآن و اهل بیت(ع)، تدوین یافته است.
گامی کوچک در راه فرهنگ سازی «بصیرت» و زمینه سازی برای جامعه مهدوی .
🔺 واژه شناسی بصیرت، تعریف بصیرت، ارزش بصیرت، زیان های فقدان بصیرت و موانع بصیرت، از نگاه قرآن و حدیث
📋 مؤلف : محمد محمدی ری شهری، مترجم : حمیدرضا شیخی، قم، دارالحدیث، چاپ سوم، ۱۳۹۰، 164 صفحه، رقعی
➡️ http://hadith.net/post/50785/
خرید کتاب : 👇
http://shop.darolhadith.ir/145-.html
#بصیرت
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹
﷽؛
🔺 خانوادهی اهل خیر
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «إذا أرادَ اللّهُ عز و جل بِأَهلِ بَيتٍ خَيرا ، رَزَقَهُمُ الرِّفقَ فِي المَعيشَةِ ، وحُسنَ الخُلُقِ» .
🔹 «هر گاه خداوند عز و جل براى خانوادهاى خيرى بخواهد، ميانه روى در معيشت و اخلاق خوش را روزىِ آنان مىكند».
📚 الزهد للحسين بن سعيد : ص ٢٧ ح ٦٣
•❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
نقش رزق حلال در استحکام خانواده.pdf
3.11M
.
| 📄 #مقاله بخوانید |
📋 نقش رزق حلال در استحکام نهاد #خانواده
در سیره و سخن #امام_رضا_علیه_السلام
✍🏻 مرتضی رحیمی
📑 فصلنامه فرهنگ رضوی، سال اول / شماره پیاپی ۲ / صفحه ۱۲۵-۱۵۳
🔹 نظر به اهمیت #خانواده، اسلام راهکارهای زیادی برای استحکام آن بیان داشته و از عوامل سستکنندة آن نهی نموده است،
لذا متونی که به استحکام نهاد خانواده تشویق میکنند، بهمراتب بیشتر از متون، مشوق تشکیل خانواده هستند.
🔺 در سخنان و سیرۀ #امام_رضا_علیه_السلام برای استحکام بنیان خانواده، بر روزی حلال تأکید شده و عناوینی، همچون :
صلۀ رحم، رعایت حقوق متقابل، محبت به دیگران و خوشحال نمودن ایشان، پرهیز از حسد، رضایتمندی، قناعت، ساده زیستی و پرهیز از تکلف و..به عنوان عوامل استحکام خانواده بیان شده است.
▫️ رزق حلال و عناوین مرتبط با آن
▫️ استحکام خانواده و تشویق به توسعه و رفاه آن
▫️ بیان موارد رزق حلال
▫️ رابطۀ رزق حلال و استحکام بنیان خانواده
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹
﷽؛
🔺 از راه حلال و در راه حلال
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 «لَو أنَّ النّاسَ أخَذوا ما أمَرَهُمُ اللّهُ بهِ فأنفَقوهُ فيما نَهاهُم عَنهُ ما قَبِلَهُ مِنهُم، و لو أخَذوا ما نَهاهُمُ اللّهُ عَنهُ فأنفَقوهُ فيما أمَرَهُمُ اللّهُ بهِ ما قَبِلَهُ مِنهُم؛ حتّى يأخُذوهُ مِن حَقٍّ و يُنفِقوهُ في حَقٍّ» .
🔹 «اگر مردم از راهى كه خداوند به آنان فرمان داده، كسب درآمد كنند و آنها را در راهى كه خداوند از آن بازشان داشته، انفاق كنند، آن را از ايشان نمىپذيرد و اگر از راهى كه آنها را از آن نهى كرده، درآمد به دستآورند و آن را در راهى كه خداوند بدان فرمانشان داده، به مصرف رسانند باز از آنان نمىپذيرد، مگر اينكه از راه حلال به دست آورند و در راه حلال انفاق كنند».
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج٢ ص ٥٧ ح ١٦٩٤
•❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
.
❓ فقیر خویشاوند یا فرد فقیرتر غیر خویشاوند؟
💢 یکی از مسائل مهم در #انفاق، بررسی اولویتها در آن است.
▫️ برای مثال بین افراد فقیر خویشاوند و افراد فقیرتر غیر خویشاوند اولویت با کدام است؟
▫️ آیا ملاک در اولویت انفاق، شدت نیاز است یا قرابت و همچنین در میان نیازمندان جامعه چگونه باید اولویتبندی نمود؟
🔻براساس آیات انفاق، ملاک در اولویت برای انفاق، نخست قرابت است و سپس نیاز، مگر آنگاهکه حیات فرد غیرخویشاوند، به انفاق وابسته باشد و چنین ضرورتی برای خویشاوند وجود نداشته باشد.
🔸 اولویتها در #انفاق بر پایۀ آیات انفاق به ترتیب عبارتند از :
والدین، خویشاوندان، یتیمان، مسکینان، همسایۀ نزدیک، همسایۀ دور، همراه و همنشین، در راه مانده، سائلان، بردگان.
🔸 روایات نیز اولویت در انفاق را والدین و خویشاوندان بیان نموده است.
در روایات رعایت اولویتهای انفاق در خویشاوندان، موجب اجر بسیار برای انفاق کننده و انفاق درراه خدا با عنوان اجر کمتر بیان شده است.
🔅#امام_حسین_علیه_السلام به نقل از رسول خدا (ص) فرمودند: از عائله خود (كسانی كه تحت تكفل تو هستند) يعني از مادر، پدر، خواهر و برادرت آغاز كن سپس كساني از خويشاوندان كه به تو نزديكترند و فرمود با بودن رحم محتاج جاى صدقه به ديگری نيست
(امالی مفيد، ص219)
🔅از#امام_صادق_علیه_السلام درباره صدقه به سائل درب خانه سؤال شد [كه آيا به آنان داده شود]يا از دادن به آنان خودداری شود و به خويشاوندان خود بدهد؟
▫️ امام فرمود: خير بلكه بايد صدقه را براي كسانی كه بين او و آنان خويشاوندی است بفرستد. چراكه پاداش اين بيشتر است.
📚 اولویّت سنجی انفاق در قرآن و حدیث، نشریه مطالعات قرآن و حدیث
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹
﷽؛
🔺 صدای آشنا برای فرشتگان
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «مَن أكثَرَ الدُّعاءَ قالَتِ المَلائِكَةُ : صَوتٌ مَعروفٌ، ودُعاءٌ مُستَجابٌ، وحاجَةٌ مَقضِيَّةٌ» .
🔹 «هر كه بسيار دعا كند، فرشتگان میگويند : اين، صدايى آشنا و دعايى است كه پذيرفته میشود و حاجتى است كه برآورده میگردد».
📚 كنزالعمّال : ح ٤٣٤٤٥
•❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
|#زلال_معرفت |
🔰 زياده روى در دعا
يكى از كارهايى كه انجام دادن آنها براى نيايشگرْ شايسته نيست ، تجاوز از حد (اِعتدا) در دعاست .
قرآن ، تصريح مىكند كه :
⚜️«ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ .
پروردگارتان را با زارى و در حال پنهانى بخوانيد ؛ زيرا كه خدا ، تجاوزكاران را دوست ندارد» .
▫️ اعراف : آيه ۵۵ .
اين آيه به مؤمنان ، توصيه مىفرمايد كه پروردگار خود را در آشكار و نهان بخوانند و خواستههاى خود را از او بخواهند ؛ اما در دعا و خواستن از خداوند متعال ، از حد ، تجاوز نكنند .
🔸 در اين جا اين پرسشْ مطرح مىشود كه حدّ دعا چيست كه تجاوز از آن ، نكوهيده است و متجاوز از آن ، محبوب خدا نيست ؟
اكتفا به خواستههاى منطقى و مشروع و رعايت ادب در بيان آنها در محضر خداوند متعال ، حدّ دعاست ، از اين رو ، طرح خواستههاى نامعقول يا نامشروع و بىادبى در گفتار و هر عملى كه از نيايشگرْ نكوهيده است ، زياده رَوى و تجاوز از حدّ دعا شمرده مىشود .
🔻 بنا براين ، كسى كه در محضر خداوند متعال ، گستاخانه با فرياد ، چيزى را مىخواهد يا كسى را نفرين مىكند كه مستحقّ نفرين نيست يا بيش از استحقاقِ كسى ، وى نفرين مىنمايد يا انجام گرفتن كارى نامشروع (مانند قطع رحم) را از خدا مىخواهد يا درخواستى غيرمنطقى دارد (مانند اين كه از خدا نابودى خود و يا نيستى آسمان و زمين را طلب نمايد) ، در واقع ، از حدود دعا تجاوز نموده است .
اما بايد توجه داشت كه تجاوز از حدّ دعا ، به معناى نفى بلندهمّتى در دعا و داشتن درخواستهاى بزرگِ معقول نيست . بلندهمتى در دعا ، نه تنها نكوهيده نيست ، بلكه ممدوح نيز هست .
📚 نهج الدّعا (با ترجمه فارسی) ج ۱ ص ۲۴۸
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
﷽؛
🔺 گناه و بی برکتی!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «إذا ظَهَرَتِ الجِناياتُ ارتَفَعَتِ البَرَكاتُ » .
🔹 «هر گاه گناهان جلوه گر شوند، بركت ها رَخت برمى بندند».
📚 غرر الحكم : ح ٤٠٣٠
•❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet