eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
231 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📖 📗 از امام مهدی (ع) بیشتر بدانیم 🔸۷۲ پرسش و پاسخ بر اساس "دانشنامه امام مهدی علیه السلام"، برای آشنایی مخاطبان با آموزه های پیامبر(ص) و امامان(ع) درباره در ۹ بخش با موضوعاتِ: ▫️ امام مهدی در ادیان و مذاهب دیگر، ▫️زندگانی و ویژگی های امام مهدی،▫️ غيبت امام مهدی، ▫️دیدار با امام مهدی، ▫️انتظار فَرَج، ▫️نشانه های ظهور، ▫️رجعت، ▫️تعیین وقت ظهور ▫️ امام مهدی در زمان ظهور 🔸 پاسخ ها در این کتاب به تناسب حجم آن، کوتاه آمده و خوانندگان محترم می‌توانند برای دستیابی به مطالب بیشتر، به دانش نامه مراجعه نمایند. 🔻 پديدآورنده : محمد باقری زاده اشعری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۵ش، ۱۳۶ صفحه، قطع رقعی 👈 خرید کتاب 🔸 @hadithnet
. ⁉️ 💠چگونه مدّعيان دروغین مهدویت توانسته‌اند عدّه‌اى را فريب داده، از آنها براى مقاصد خود، سوء‌استفاده نمايند؟ 🔸پاسخ : فقر فرهنگى، جهل و پيروى كوركورانه، بيشترين نقش را در پيدايش مدّعيان دروغين مهدويت، و پذيرش ادّعاهاى آنان دارد . پاسخ اين سؤال را به روشنى مى‌توان از سخن حكيمانه امام على(ع) در باره مردم شناسى در يافت: 🔅 مردم، سه گروه‌اند: دانشمند ربّانى، دانشجو در راه رستگارى، و دنباله روهاى هر بانگى كه با هر بادى مى‌چرخند. اينان از روشنىِ دانش، پرتوى بر نگرفته‌اند و به پايه‌اى استوار پناه نبرده‌اند. ▫️ نهج‌البلاغه، حكمت ۱۴۷ ✧ امام عليه السلام در اين سخن، مردم را به سه گروه تقسيم مى‌نمايد : • .كسانى كه حقيقت را شناخته اند و عقيده و رفتار آنها بر معيارهاى درست استوار است. • . كسانى كه در راه دست يافتن به معرفت حقيقى و راه رستگارى هستند. • . كسانى كه نه حقيقت را شناخته‌اند و نه در راه شناسايى آن‌اند. «هَمَج رِعاع». هَمَج، همان پشه هايى هستند كه بر صورت گوسفند يا درازگوش مى‌نشينند و برخى آن را مگس معنا كرده‌اند و كلمه رِعاع، به معناى بى شعور است. 🚩 در اين سخن، گروه سوم، به پشه هاى بى شعور و سرگردانى تشبيه شده‌اند كه به دنبال نادانى بزرگ تر از خود هستند و با هر بادى، اين سو و آن سو مى‌شوند و دعوت هر مدّعى را مى‌پذيرند، بدون آن كه بدانند دعوت او حق است يا باطل . علّت سقوط اين دسته، آن است كه از نور علم بهره نمى‌گيرند و باورهاى خود را بر پايه هاى محكم علمى، استوار نمى‌كنند . 📚 دانشنامه امام مهدی(عج)، ج ۴ ص ۷ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ 🏷 اسباب نیکوکاری 🔅 (ص) : 🔸«سه چيز، از درهاى نيكى است: سخاوت نفْس، گفتار نيك، و شكيبايى بر آزار». 🔹«ثَلاثٌ مِن أبوابِ البِرِّ : سَخاءُ النَّفسِ و طيبُ الكَلامِ وَ الصَّبرُ عَلَى الأَذى» . 📚 تحف العقول: ص ٨ •❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
❀ | | 💢 احسان ابتدایی! 🔅 : «وَ ألبِسْنِي زِينَةَ المُتّقينَ في... إیثارِ التَفضُّلِ‌». ▫️ و زينت اهل تقوا را در ...اختيار كردن تفضّل بر ديگران بر من بپوشان صحيفه سجّاديّه: دعاء ۲۰. 🔻یکی دیگر از زیورهای مردم صالح و باتقوا که در دعای نورانی مکارم الاخلاق مطرح شده است؛ «ایثار تفضل» است. ▫️«ایثار» به معنای انتخاب و برگزیدن است. «تفضل» نیز همانند «تطول» به معنای كار خوبى است كه تفضل كننده به طور ابتدايى و بدون علت، آن را انجام دهد. طبق اين تعريف، تفضل از احسان بالاتر است، زيرا احسان لازم نيست حتما ابتدايى و بدون علت باشد؛ بلكه ممكن است احسان پاداش ‌احسان باشد. خداوند در قرآن می‌فرماید: ⚜️﴿هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ﴾ [۱] احسان در مقابل احسان نیز خود، یک فضیلت است، اما فضیلت بالاتر این است که احسان ابتدايى باشد. بنا بر این، «تفضل» اخص از احسان است. 🔸در روایتی ذیل آیه کریمه﴿إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ﴾ [۲] آمده است که امیر المؤمنین (علیه السّلام) از کنار گروهى عبور می‌کرد كه مشغول گفتگو بودند. فرمود: «چه مى‌گوييد؟». گفتند: درباره جوانمردى صحبت مى‌كنيم. حضرت فرمود: 🔅آيا كلام خداوند در كتابش شما را كافى نيست، آن جا كه مى‌فرمايد: «خداوند به عدل و احسان، فرمان مى‌دهد»؟ عدل، انصاف است و احسان، تفضل است. پس از اين، چه مى‌ماند؟.[۳] 🚩 طبق این روایت، جوانمردی، احسانی است که به معنای تفضل باشد، یعنی احسان ابتدایی. پس جوانمردی آن است که انسان بدون این که کسی به او نیکی کرده باشد، احسان کند. ‎[۱] سوره الرحمن، آیه ۶۰. ‎[۲] سوره نحل، آیه ۹۰.‎‎‎ ‎[۳] الدرّ المنثور، سیوطی، ج۵، ص۱۶۰. 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ 🏷 صفات پیروان اهل بیت 🔅 : 🔸«ـ در وصف پيروان اهل بيت عليهم السلام ـ: رنگِ رخسارشان از شب خيزى زرد است ... ، لبانشان از بسيارىِ دعا، خشكيده است و گَرد خاكساران بر [چهره ]آنان است». 🔹«ـ في وَصفِ شيعَةِ أهلِ البَيتِ ـ: صُفرُ الوُجوهِ مِنَ السَّهَرِ ،... ذُبُلُ الشِّفاهِ مِنَ الدُّعاءِ ، عَلَيهِم غَبَرَةُ الخاشِعينَ» . 📚 الإرشاد : ج ١ ص ٢٣٧ •❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ 🏷 پرهیز از شُبهه افکنی! 🔅 : 🔸«از شُبهه و اشتباه افكنى‌هاى آن بپرهيز؛ زيرا فتنه، چندى است كه پرده‌هاى خود را فرو هِشته و تاريكى‌اش، ديده‌ها را نابينا كرده است». 🔹«اِحذَرِ الشُّبهَةَ وَ اشتِمالَها عَلى لُبسَتِها، فَإِنَّ الفِتنَةَ طالَما أغدَفَت جَلابيبَها و أَغشَتِ الأَبصارَ ظُلمَتُها» . 📚 نهج البلاغه : نامه ٦٥ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | 📗 | 📙 شبهه شناسی ▫️ پاسخگویی به بخشی از رایج ترین شبهات در باب باورها و شعائر دینی 🔰 در زمانه ما به دلیل گسترش و آسان شدن بی حد و حصر ارتباطات، شبهات نیز به وفور در دسترس قرار گرفته است و نمی توان در یک مجموعه محدود همه را آورد. لذا نویسنده به تناسب سطح مخاطبان، ضرورت ها و اهمیت مسائل، از میان شبهات، برخی را انتخاب و به آنها پرداخته است. ▫️ موضوعاتی از قبیل توحید و مسائل آن، صفات خدا، خیر و شر و عدل الهی، وحی و نبوت، امامت و رهبری و ولایت فقیه، زیارت و بنای بر قبور، برخی مسائل مورد ابتلا و پر تکرار شرعی مانند وضو و نماز و سجده بر تربت و مانند آن در این کتاب آمده است. ✧ به همراه گزیده ای از پرسش و پاسخ های دانشجویان 🔻 بخش های کتاب : کتاب دارای شانزده درس با عناوین زیر است: •┈ توحید و شرک •┈ توسّل و تبرّک •┈ شفاعت •┈ بنای بر قبور •┈ زیارت قبور •┈ مسئلۀ شرّ •┈ حقیقت وحی و نبوت •┈ پایان پیامبری •┈ مصونیت وحی و تحریف ناپذیری قرآن ️ 📝 پديدآورنده : هادی صادقی، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۷، وزیری، ۴۰۰۰۰۰ ریال ◀️ خرید کتاب 🔸 @hadithnet
. | 📗 | 📗 شبهه شناسی 💢 تفاوت شک با گمان! آیا شبهه همان شک و گمان است؟ 🔸 خیر این دو با هم فرق دارند. شبهه، کلامی شبیه حق یا سؤالی است که برای اشتباه انداختن مخاطب بیان می‏شود. در این باره می‏فرماید: 🔅«وَ إِنَّمَا سُمِّیتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لِأَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَق‏؛ شبهه را شبهه نامیده‏اند، چرا که شباهت به حق می‏برد.» نهج البلاغه ، خطبه ۳۸ ▫️ شک حالتی نفسانی است که در انسان ایجاد می‏شود که در نتیجه آن وی در چیزی بجا یا نابجا تردید می‏کند. شک‏ اقسامی دارد، ولی شبهه همیشه بد، نابجا و ناحق است. گمان هم حالتی است که انسان به مطلبی یقین ندارد اما به یک طرف احتمال قوی‏تر می‏دهد. اگر وقتی در مورد موضوعی حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد احتمال دادید که این موضوع چنین است، می‏گویید به گمانم ۷۰ درصد چنین است. حکم گمان مثل شک و شبهه نیست. 🗯 از نظر اخلاقی، گاهی گمان خوب و گاهی، بد و مذموم است. شک و گمان احکام بسیار مختلف و متفاوتی دارند. 📝 صادقی، هادی؛ شبهه شناسی، ص ۳۱۳ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ 🏷 عاجزتر از او! 🔅 : 🔸«عاجزترین مردم کسی است که از به دست آوردن دوست عاجز بماند و از او عاجزتر کسی است که دوستانى را كه به دست آورده، از دست بدهد!». 🔹«أَعْجَزُ اَلنَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اِكْتِسَابِ اَلْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ‏» . 📚 نهج البلاغه، حکمت ١٢ •❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 | 💠 روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ▫️بر آستانت لب‌های ما نام تو آید از نای ما گرم از ولا یت دل‌های ما یا رضا مولا مولا 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ 🏷 همین تو را بس! 🔅 : 🔸«در كمال مرد، تو را همين [ نشانه ] بس كه آنچه را پسنديده نيست، ترك مى‌كند... و در خوش خويى‌اش همين بس كه آزارش به كسى نمى‌رسد». 🔹«حَسبُكَ مِن كَمالِ المَرءِ تَركُهُ ما لا يُحمَدُ بِهِ ... ومِن حُسنِ خُلُقِهِ كَفُّهُ أذاهُ» . 📚 نزهة الناظر: ص ٧٠ ح ١٣٨ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💠 🎧 🔸 دوست یابی 🔅 : ناتوان ترين مردم كسى است كه در دوست يابى ناتوان است، و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد. ▫️ أعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ. 🎤 استاد ، ⏱ ۴ دقیقه 🔸 @hadithnet
﷽؛ 💠 جمعه 24 دی 1400 🏷 سامان‌دهنده امور 🔅 : 🔸 «زمين از حجّتى دانا در آن، خالى نمى‌‏ماند. جز اين، زمين را اصلاح نمى‌‏كند و مردم جز با آن، اصلاح نمى‌‏شوند». 🔹 «إنَّ الأَرضَ لا تَخلو مِن أن يَكونَ فيها حُجَّةٌ عالِمٌ، إنَّ الأَرضَ لا يُصلِحُها إلّا ذلِكَ و لا يُصلِحُ النّاسَ إلّا ذلِكَ». 📚 کمال الدین: ص ٢٠٣ ح ٧ •❀• ذکر امروز :اللّهم صَلِّ علی محمدٍ وآلِ محمد وعَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | اینترنتی| 🌐 مرکز پژوهش های تخصصی امام مهدی (عجّل الله فرجه) ▫️ آدرس پایگاه : www.m-mahdi.com ▫️ وابسته به : حضرت آیت الله العظمی سیستانی ▫️ زبان : عربی، فارسی، انکلیسی 🔰 بخش‌های اصلی پایگاه - كتابخانه مهدوى - مقاله هاى مهدوى - مهدی در قرآن - کتابخانه صوتى مهدوى - كتابهاى خطى مهدوى - سؤالهای مهدوی - آلبوم عكس مهدوى - شعر مهدوى . دفتر يادبود . حديث روز . كتاب برگزيده 🏷 @hadithnet | معارف حدیث
. | | 💢 سوء استفاده از عنوان «منجى موعود» در ساير اديان ✍️ سوء استفاده از عنوان «منجى موعود»، به مسلمانان اختصاص ندارد؛ بلكه در ميان همه ملل بزرگ جهان و اديان برجسته، جارى و سارى بوده است و از ديرباز تا كنون، منشأ تحوّلات، مهاجرت‌ها، قيام‌ها و بيم و اميدها براى تغيير و تحوّل بوده و هست. شايد در تاريخ، بيش از همه، يهوديان و مسيحيان با اين آرمان و انديشه زيسته و چشم به آينده دوخته اند. 🔸 در تاريخ اهل كتاب، ظهور منجى‌ها يا وعده نزديكى ظهور آنها، حتّى تا اين اواخر، منشأ برخى جابه جايى‌هاى سياسى هم بوده است. ▫️براى مثال، وقتى در حوالى سال ۱۸۸۲م، ميان يهوديان شبه جزيره شايع شد كه مسيح در كوه سينا ظهور خواهد كرد، يكصد خانوار يهودى، يمن و شبه جزيره عربستان را پشت سرگذاشتند و به اورشليم رفتند؛ امّا هيچ خبرى از مسيح نيافتند و فقط حكومت عثمانى و مشكلات جديد را ديدند. در اين وقت، كنسول گرى‌هاى غربى به عنوان حمايت، براى آنان در نزديكى كوه اسكاندال، منازلى درست كردند. 🚩 در روايات و اخبار اسلامى نيز، آمدن يهوديان به جزيرة العرب و سكونت آنان در يثرب حدود دو قرن پيش از اسلام، بر اساس گزارش‌هاى ظهور دين جديد در آن حوالى دانسته شده است. 🌐 بیشتر بخوانید ═ زمینه ها و عوامل ادعای دروغین مهدویت @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ 🏷 بد بنده اى است! 🔅 : 🔸«چه بد بنده اى است بنده اى كه دورو و دو زبان باشد!». 🔹«بِئسَ العَبدُ عَبدٌ يَكونُ ذاوَجهَينِ وذالِسانَينِ» . 📚 گزیده تحف العقول، ص ٦٨ •❀• ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
❀ | | 💢 دو زبان آتشى! 🔅 : «هر كه با مسلمانانْ دو رو و دو زبان برخورد كند، روز قيامت آورده شود در حالى كه دو زبان از آتش دارد». ▫️ من لَقِيَ المُسلِمينَ بِوَجهَينِ و لِسانَينِ، جاءَ يَومَ القِيامَةِ و لَهُ لِسانانِ مِن نارٍ. الکافی، ج۲، ص۳۴۳ ✍🏻 شرح معنی «دورویی» بین مسلمانان آن است که انسان ظاهر حال و صورت ظاهرش را به آنها طوری نمایش دهد که باطن قلب و سریره اش به خلاف اوست. مثلا در ظاهر نمایش دهد که من از اهل مودّت و محبت شما هستم و با شما صمیمیت و خلوص دارم، و در باطن به خلاف آن باشد، و در نزد آنها معامله دوستی و محبت کند، و در غیاب آنها غیر آن باشد.‏ ‏‏و معنی «دو زبانی» آن است که با هر کس ملاقات کند از او تعریف کند و مدح نماید یا اظهار دوستی و چاپلوسی کند، و در غیاب او به تکذیب او و غیبتش قیام کند.‏ 🚩 ‏‏بنابراین تفسیر، صفت اوّل نفاق عملی است، و صفت دوم نفاق قولی است. و شاید که حدیث شریف اشاره باشد به صفت زشت نفاق، و چون این دو صفت از اظهر صفات و اخص خواص منافقان است، به ذکر آنها بالخصوص پرداخته. و نفاق یکی از رذایل نفسانیه و ملکات خبیثه است که این ها آثار آن است، و از برای آن ‏‏درجات و مراتبی است. ... ✧═┅ اگر انسان از این صفت جلوگیری نکند و نفس را سرخود کند، به اندک زمان چنان مهار گسیخته شود که تمام همت و همش را مصروف این رذیله کند، و با هر کس ملاقات کند با دورویی و دو زبانی ملاقات کند، و خلط و آمیزش با کسی نکند جز آنکه آلوده باشد به کدورت دورنگی و نفاق، و جز منافع شخصی و خود خواهی و خود پرستی چیزی در نظرش نباشد، و صداقت و صمیمیت و همت و مردانگی را بکلی زیر پا نهد و در تمام کارها و حرکات و سکنات دورنگی را به کار برد، و از هیچ گونه فساد و قباحت و وقاحت پرهیز نکند. 📗 (ره)، شرح چهل حدیث، ص ۱۵۵ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ 🏷 گریه بر 🔅 راوی نقل می‌کند : 🔸«امّ البنين به بقيع مى‌رفت و در آن جا، اندوهگين‌ترين و سوزناك‌ترين مرثيه سرايى‌ها را براى پسرانش مى‌كرد. مردم نزد او گِرد مى‌آمدند و به آن مرثيه‌ها گوش فرا مى‌دادند. مروان هم از جمله كسانى بود كه به بقيع مى آمدند . او به مرثيه اُمّ البنين، گوش فرا مى داد و مى گريست». 🔹«كانَت اُمُّ البَنينَ تَخرُجُ إلَى البَقيعِ، فَتَندُبُ بَنيها أشجى نُدبَةٍ وأحرَقَها، فَيَجتَمِعُ النّاسُ إلَيها يَسمَعونَ مِنها، فَكانَ مَروانُ يَجيءُ فيمَن يَجيءُ لِذلِكَ، فَلا يَزالُ يَسمَعُ نُدبَتَها ويَبكی» . 📚 مقاتل الطالبيّين : ص ٩٠ •❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز : سالروز سلام الله علیها - روز تکریم مادران و همسران شهدا @hadithnet | معارف حدیث
▪️ 🔘 ۱۳ جمادی الثانی، سالروز (سلام الله علیها) ✅ از شخصيتهاى درخشان در تاريخ اسلام است و به خانواده اى منسوب است كه در شجاعت و شهامت و پيكار، نظير ندارند. 🔹چون پس از رحلت تصميم به ازدواج گرفت، عقيل را فرا خواند و از او خواست كه براى او زنى از ميان قبيله هاى معروف به شجاعت بيابد تا براى او جنگجويانى دلير بزايد.از آنجا كه عقيل در تبارشناسى زِبَردست بود، فاطمه دختر حِزام را برگزيد و گفت كه پدران وى از شجاعترين، پايدارترين و قوى‌ترين عربها در پيكارند. ▪️امّ البنين، شاعرى زبانآور و بزرگ بود. چهار پسرش را در ركاب به كربلا فرستاد و در مرثيه آنان، در بقيع به گريه كردن و سرودن شعر نشست و مردم، گِرد مى‌آمدند و دردمندانه مى‌گريستند و بر زشتكارى‌هاى بنى‌اميّه و رفتارهاى پست آنان، آگاه مى‌شدند و بدينگونه، توانست نداى فرزندانش و هدفشان را به مردم برساند. 📚 دانش نامه امیرالمؤمنین(ع)، ج ۱ ص ۱۵۳ 🔅 (ص) : ▫️ هرکه در داغ سه فرزند خود سوگوار شود و [اجر] مرگ آنها را به حساب خداوند عزّ و جلّ بگذارد، بهشت بر او واجب گردد. مَن ثَکلَ ثَلاثَةً مِن صُلبِهِ فاحتَسَبَهُم عَلَى اللّهِ عَزَّ و جلَّ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ؛ 📚 خصال: ص۱۸۰ح ۲۴۵ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ 🏷 از او ايمن مباش! 🔅 : 🔸«هر كه خود را سبُك شمارَد، از گزند او ايمن مباش». 🔹«مَن هانَت عَلَيهِ نَفسُهُ فَلا تَأمَن شَرَّهُ» . 📚 گزیده تحف العقول ص ٦٦ •❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
❀ | | 💠 هرگز به نكويى نرسد مرد سبكسار! 🗯 كار سره و نيكو بِدْرنگ بر آيد هرگز به نكويى نرسد مرد سبكسار . ‎ (فرخى سيستانى) ‎ امثال و حكم، ج ۴ ص۱۹۷۰ 📘 🔅 نظير سخن : كسى كه خود را سبك مى شمرد، به خير او اميد مدار ! 🔸 من هانَت عَلَيهِ نَفسُهُ فَلا تَرجُ خَيرَهُ ▫️ عيون الحكم والمواعظ ، ح ۸۴۶۶. 📖 ماه در آب (مثلهای فارسی در آینه حدیث) @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ 🏷 ریشه منزلت والا! 🔅 : 🔸«ريشه هر رفعتى و اوج هر منزلت والايى، دانايى است». 🔹«العِلمُ أصلُ كُلِّ حالٍ سَنِيٍّ، و مُنتَهى كُلِّ مَنزِلَةٍ رَفيعَةٍ» . 📚 بحار الأنوار : ج ۲ ص ۳ ح۲۰ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
. | | 💠 از وظایف جامعه منتظر 🔸 کسب آمادگی‌ مادی و معنوی و رفع نواقص اجتماعی ✍️ کسب آمادگی از لوازم انتظار فرج است، نمونه‌ای از این آمادگی‌ها عبارتند از: ۱) آمادگی عقلی و فهم بشر نسبت به معنای عدل؛ ۲) آمادگی معنوی، ایمانی و اخلاقی، و پیوند قلبی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که مستلزم اصلاح نفس است؛ ۳) پیوند دینی و عاطفی با مؤمنین؛ ۴) آمادگی برای مبارزه و رویارویی با زورگویان؛ ۵) آمادگی جسمی؛ ۶) تقویت عزم و اراده؛ ۷) تقویت بصیرت؛ ۸) تقویت معرفت عمومی؛ ۹) ایجاد اصلاح عمومی؛ ۱۰) ایجاد رفاه عمومی؛ ۱۱) ایجاد امنیت عمومی؛ 🚩 و تلاش به قدر توان برای برطرف کردن هر نقص و کمبودی که در جامعه وجود دارد. 🌐 بیشتر بخوانید ═ ساخت تمدن نوین اسلامی بر پایه مفهوم انتظار @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ 🏷 پنج حکمت! 🔅 : 🔸«ناتوانى، آفت و صبر شجاعت است، زهد در دنیا، ثروت است و پاکدامنى سپر بلا و رضا به قضا، همنشینى نیکوست». 🔹«اَلْعَجْزُ آفَةٌ وَ اَلصَّبْرُ شَجَاعَةٌ وَ اَلزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَ اَلْوَرَعُ جُنَّةٌ وَ نِعْمَ اَلْقَرِينُ‏ اَلرِّضَى‏» . 📚 نهج البلاغه، حکمت ٤ •❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث