eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
231 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ ✧ یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 در پی‌اش باشید! 🔅 : ✓ «در پی نماز شب باشید که آن، سنّت پیامبر شماست و شیوۀ صالحانِ پیش از شما و دورکنندۀ درد و بیماری از بدنتان». ⁙ «عَلَیکُم بِصَلاةِ اللَّیلِ؛ فَإِنَّها سُنَّةُ نَبِیِّکُم، ودَأبُ الصّالِحینَ قَبلَکُم، ومَطرَدَةُ الدّاءِ عَنِ أجسادِکُم». 📚 تهذيب الأحكام: ج۲ ص۱۲۰ ح۴۵۳ @hadithnet | معارف حدیث
. ⫹ بـرای هـر کـسی شیـریـن نـیسـت! ⫺ انسان، از هم‌نشینی با کسی که در حد عشق، به او علاقۀ وافر داشته باشد، لذّت می‌بَرَد و اگر از دیدارش برای مدتی ـ به هر دلیلی ـ محروم باشد، خود را به مسیری می‌کشانَد که اثری از معشوق در آن باشد. عاشق، در خلوت فراق دوست، از نجوا کردن با او نیز لذّت می‌بَرَد و هیچ چیز برایش لذّت‌بخش‌تر از این نیست. عبادت، راهی است که از خدای تعالی نشان دارد و دل انسان را به سویش روانه می‌سازد. کسی می‌تواند از این اثر لذّت ببرد که دل را از هر جهت، روانۀ مسیر آن کرده است. لذا قلبی که اسیر هوای نفس است، راه به این مسیر ندارد. می‌فرماید: ✧ كيف يجد لذّة العبادة من لا يصوم عن الهوی؟(۱) چگونه برای کسی که از هوای نفس پرهیز نمی‌کند، لذّت عبادت ایجاد می‌شود؟ ◵ عبادت برای هر کسی شیرین نیست! این لذّت، از همان انواعی است که به سعی و تلاش نیاز دارد. مجاهدۀ با نفس است که انسان را به جایگاهی می‌رساند که شهوتش رنگ دیگری پیدا می‌کند. هوایش در شب‌زنده‌داری و هوسش در نماز شب قرار می‌گیرد. از این رو، (ﷺ) در بارۀ خودشان می‌فرماید: ✧إن الله تعالی جعل لكل نبی شهوة و إن شهوتی فی قيام الليل.(۲) همانا خدای متعال برای هر پیامبری، شهوتی قرار داد و امّا شهوت من، در شب زنده‌داری [به عبادت] است. ا - - - - - ۱) مستدرك الوسائل، ج۱۲، ص۱۱۵ ۲) كنز العمّال، ح۲۱۴۰۱ 📗 لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام، ص۱۴۶ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 از دست‌رنج خويش! 🔅 (ﷺ) : ✓ «هر كه از دست‌رنج خويش خورَد، همچون آذرخشى پرشتاب، راهِ [بهشت] را مى‌پيمايد». ⁙ «مَن أكَلَ مِن كَدِّ يَدِهِ، مَرَّ عَلَى الصِّراطِ كَالبَرقِ الخاطِفِ». 📚 جامع الأخبار ص٣٩٠ ح١٠٨٥ 📅 مناسبت‌ امروز : روز جهانی صنایع دستی @hadithnet | معارف حدیث
معيارهاي انتخاب كارگزاران در انديشه امام خميني(بررسي روايي).pdf
495.3K
. | 📄 بخوانید | 📋 معيارهای انتخاب كارگزاران درانديشه (ره) ، بررسی روایی 📑 فصلنامه علوم حديث، شماره ۱۴ / ۱۳۷۸ ✍🏻 نویسنده : حمید رسایی 🔅 : هنگامى كه خداوند تعالى, بنده اى را براى [رهبرى و] تدبيركار ديگر بندگانش برمى گزيند, به او سينه اى گشاده مى بخشد و در قلبش چشمه هاى حكمت را به امانت مى سپارد و دانش را به گونه اى خاص, به او الهام مى كند. از آن پس, در پاسخ به هيچ پرسشى در نمى ماند و به سردرگمى دچار نمى شود. أصول الكافى, ج۱, ص۲۰۲ •┈┈•❀•┈┈• 💢 در این مقاله، معيارهاى انتخاب مسئولان و كارگزاران نظام اسلامى در سخنان آن حكيم الهى را جستجو و سپس به تطبيق آن با سخنان گُهربار معصومان(ع) بپردازیم : ▫️ وفادارى به اسلام و جمهورى اسلامى ▫️ التزام و اعتقاد به ولايت فقيه ▫️ برخوردارى از شعور سياسى ▫️ تخصّص و تعهّد ▫️ حسن سابقه و عدم احتمال انحراف ▫️ اخلاق اسلامى ▫️ ساده زيستى ▫️ حامى و خدمتگزار مستضعفان ▫️ وطن دوستى و حفظ منافع كشور ▫️ شجاعت @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ 🏷از پراكندگی و دگرگونى بپرهيزيد! 🔅 : ✓ «بپرهيزيد از دگرگونى در دين خدا، كه همراه جماعت بودن در حقّى كه آن را خوش نمى‌انگاريد، بهتر است از پراكنده شدن به خاطر باطلى كه آن را دوست مىداريد! و همانا خداوند سبحان، به كسى به خاطر جدايى خيرى نبخشيد، نه از گذشتگان و نه از باقى ماندگان». ⁙ «إيّاكُم وَالتَّلَوُّنَ في دينِ اللّهِ؛ فَإِنَّ جَماعَةً فيما تَكرَهونَ مِنَ الحَقِّ خَيرٌ مِن فُرقَةٍ فيما تُحِبّونَ مِنَ الباطِلِ، و إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ لَم يُعطِ أحَدا بِفُرقَةٍ خَيرا، مِمَّن مَضَى ولا مِمَّن بَقِيَ». 📚 نهج البلاغه: خطبه ١٧٦ @hadithnet | معارف حدیث
. ⩴ مـدار خـیر و مـحـور شـر! 🪶 هیچ فرد خردمند یا گروه متفکر، از خیر، منصرف نمی‌شود و به شر، رو نمی‌آورد مگر آنکه در تشخیص خیر و شر، دچار اشتباه شده باشد. حضرت برای هدایت به معیار خیر و شر، اتحاد و همدلی را مدار خیر، دانسته، اختلاف و کینه ورزی را محور شر معرفی نمود: ✧ «ایاکم والتلون فی دین الله،... در دین خدا از گونه گون و ناپایدار ماندن بپرهیزید که همراه جماعت بودن در حقی که آن را خوشی نمی‌انگارند بهتر است لذا پراکنده شدن به خاطر باطلی که آن را دوست می‌دارید و همانا خداوند سبحان خیری نبخشد به کسی که جدایی گزیند از مردمان نه از گذشتگان و نه از باقی‌ماندگان»(۱) ⪣ از این سخن بلند نه تنها سودمندی اتحاد و زیانباری اختلاف، استفاده می‌شود، بلکه استمرار سنت الهی در گذشته و حال و آینده نیز معلوم خواهد شد؛ زیرا اساس فیض الهی بر وحدت و جماعت پی‌ریزی شده و هیچ گونه خیری در تفرقه و کثرت گرایی نامعقول نخواهد بود... ₪ چون امیرالمؤمنین (علیه السلام) جامع هر دو علم یاد شده بود؛ یعنی هم از راه غیب از سنت الهی آگاه بود و هم از راه تحلیل عمیق عقلی، به سنت تحول ناپذیر خداوند باخبر بود، لذا خطر اختلاف را به عنوان اصلی کلی گوشزد کرد تا هیچ کس در هیچ مقطع تاریخ، هوس اختلاف در سر نپروراند؛ زیرا هرگز خداوند، جامعه پراکنده و امت متخاصم با یکدیگر را خیر نمی‌دهد. ا - - - - - ۱) نهج‌البلاغه، خطبه۱۷۶ ◌ آیة الله جوادی آملی @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ 🏷از آنان براى شما مى‌ترسم! 🔅 (ﷺ) : ✓ «وحشتناك ترين چيزى كه از آن براى شما مى‌ترسم، پيشوايانِ گمراه كننده‌اند». ⁙ «إنّ أخوَفَ ما أخافُ عَلَيكُم الأئمّةُ المُضِلّونَ». 📚 مسند ابن حنبل : ج١٠ص٤١٦ ح٢٧٥٥٥ @hadithnet | معارف حدیث
. ◃ تـخـصص، یـا تـعهـد؟! ▹ ₪ در انتخاب مدیران، اصل «شایسته‌سالارى»، یکى از اصول خدشه‌ناپذیر نظام اسلامى است. در این باره مى‌فرماید: «براى حكمرانان پسنديده نيست كه در سه كار، كوتاهى ورزند: حفظ مرزها، رسيدگى به مظالم و حقوق پايمال شده مردم، و انتخاب افراد شايسته براى كارهاى خود» (۱) (ﷺ) تصریح می‌کند: هر کس زمام کارى از کارهاى مسلمانان را به دست گیرد و کسى را جانبدارانه بر آنان امیر گردانَد، لعنت خدا بر او باد! و خداوند، توبه و فِدیه‌اى از او نمى‌پذیرد تا آن که او را به دوزخ ببَرَد، و هر کس قُرُقگاه خدا را به کسى ببخشد، به قُرُقگاه خداوند، به ناحق، تجاوز کرده است. پس لعنت خدا بر او باد! (۲) ₪ در نظام اسلامى، شایستگى به دو چیز است: «کاردانى و تخصّص» و «امانتدارى و تعهّد». به تصریح در انتخاب مدیران، باید به دو چیز توجّه شود: «کفایت» و «امانت». (۳) نه تخصّص بدون تعهّد، مفید است و نه تعهّد بدون تخصّص. تخصّص بدون تعهّد، به «فساد» می‌انجامد و تعهّد بدون تخصّص به «نابه‌سامانى». ا - - - - - ۱) تحف العقول، ص۲۳۵ ۲) مسند ابن حنبل، ج۱، ص۲۴ ۳) شرح نهج البلاغه، ج۲۰، ص۲۷۶ 📗 ، قلمرو رضایت، ص۱۵۷ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💕با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ▾صـفـات والی بـرگـزیـده خـدا! ✓ «إنّ العبدَ إذا اختارَهُ اللّهُ عزّ وجلّ لاُمورِ عبادِهِ شَرحَ صَدرَهُ لذلكَ ، وأودَعَ قلبَهُ يَنابِيعَ الحِكمةِ، وألْهَمهُ العِلمَ إلهاما ، فلَم يَعْيَ بعدَهُ بجوابٍ ولا يَحيرُ فيهِ عنِ الصّوابِ». ◃« هرگاه خداوند عز و جل بنده‌اى را براى [اداره ]امور بندگانش برگزيند براى اين امر به او شرح صدر عطا مى‌كند، چشمه‌هاى حكمت را در دلش جارى مى‌سازد و به او علم و دانش الهام مى‌فرمايد كه از آن پس، از پاسخ هيچ چيز درنمى‌ماند و در يافتن راه درست سرگردان نمى‌شود». ◌ الكافي : ج۱ ص۲۰۲ ح۱ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ پنج شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ 🏷یاوران ظالمین! 🔅 : ✓ «اگر بنى اميه كسى را نمى‌يافتند كه برايشان بنويسد و ماليات جمع‌آورى كند و برايشان بجنگد و در جماعتشان حاضر شود، هرگز نمى‌توانستند حق ما را سلب كنند». ⁙ «لَولا أنَّ بَنِي اُمَيَّةَ وَجَدُوا مَن يَكتُبُ لَهُم، و يَجبِي لَهُمُ الفَيءَ، و يُقاتِلُ عَنهُم، و يَشهَدُ جَماعَتَهُم، لَما سَلَبُونا حَقَّنا». 📚 الكافي : ج۵ ص۱۰۶ ح۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ⫧ مُـجـریـان خـوبـــــ! ⫧ ◵ «عدالت و عصمت قانون»، برای بر قراری حکومت خوب، شرط «لازم» است؛ امّا «کافی» نیست. ◃برای حکومت خوب، به عوامل دیگری نیاز است که یکی از آنها «عصمت و عدالت مجریان» است. ◃حتّی قانون خوب و عادلانه اگر به دست مدیران فاسد اجرا شود، به ابزاری در جهت تأمین خواسته‌های نامشروع آنان تبدیل خواهد شد و حقوق مردم به مخاطره خواهد افتاد. این دسته افراد، یا قانون را «تفسیر به رأی» می‌کنند و یا مواردی از آن را «تعطیل» می‌نمایند و یا «بدعت» می‌گذارند و چیز جدیدی به آن می‌افزایند تا منافع خود و هم‌مسلکانشان را تأمین کنند. ◳ در تاریخ اسلام به راحتی می‌توان کسانی را یافت که بر محور مصالح و حزب خود عمل می‌کرده‌اند، هر چند به اصطلاح، «حاکم اسلامی» نیز بوده‌اند؛ (مانند معاویه) امّا در مقابل، کسانی نیز بوده و هستند که جز به رعایت قانون و ادای حقوق مردم نمی‌اندیشیده و نمی‌اندیشند. می‌فرماید: ✧ بار خدايا! تو مى‌دانى كه آنچه از ما سر زد، رقابت در سلطنت (و حكومت) و آرزوى زيادىِ مال دنيا نبود ؛ بلكه تا نشانه‌هاى دينت را بازگردانيم و اصلاح را در شهرهايتْ آشكار سازيم تا در سايه آن، بندگان ستمديده‌ات امنيت پيدا كنند و حدودِ معطّل مانده، اقامه گردد. (۱) ◈ این همه تفاوت در اهداف، رفتار، گفتار و آثار (با وجود وحدت قانون) به خوبی روشن می‌سازد که شخصیت مجریان، نقش تعیین ‌کننده‌ای در اجرای قوانین دارد و از این جهت است که در نظام اسلامی، توجّه خاصّی به «رکن اجرایی» جامعه شده تا حقّ مردم تضییع نگردد. ا - - - - - ۱) نهج البلاغه: خطبه۱۳۱ 📗 ، قلمرو رضایت، ص۱۵۴ @hadithnet | معارف حدیث
▪️ 🔅« زُرارة بن اَعيَن ـ : از امام باقر عليه السلام پرسيدم : حقّ خداوند بر بندگان چيست؟ فرمود : «آنچه را مى دانند، بگويند و در باره هر آنچه نمى‌دانند، درنگ كنند». ⊚ « عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا حَقُّ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ؟ قَالَ: «أَنْ يَقُولُوا مَا يَعْلَمُونَ وَ يَقِفُوا عِنْدَ مَا لَايَعْلَمُونَ» . ▫️ الكافی، ج‌۱، ص ۱۰۴ •┈┈•※•┈┈• 💠 ویـژه‌نـامـه امـام بـاقر علیه‌السلام در پایگاه حدیث نت 🏷 بیش از ۱۲۰ مطلب متنوع پیرامون ✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث موضوعی ✧ احادیث داستانی ✧ شرح حدیث ✧ چهل حدیث ✧ مقالات نشریات ✧ تصاویر حدیثی ✧ معرفی پایگاه‌ها ✧ پرسش و پاسخ ✧ بیان‌ و تحلیل ✧ خبر و گزارش ✧ چند رسانه‌ای ✧ معرفی کتاب ✧ حديث ايام ✧ ادعیه ✧ ويژه ها 🗒 چهل حدیث (فایل Word) 📑 چهل حدیث (فایل PDF) علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ 💠 جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 اندوه مومن! 🔅 «خداوند عز و جل مؤمنان را از گِل بهشت آفريد و از نسيم روح خود، در آن روان ساخت. به همين دليل، مؤمن، برادر پدرى و مادرىِ مؤمن است. پس هر گاه در شهرى از شهرها به يكى از آن روح ها اندوهى برسد، ديگر روح ها اندوهگين مى شوند؛ چون او از آنهاست». 🔹«إنَّ اللّهَ عز و جل خَلَقَ المُؤمِنينَ مِن طينَةِ الجِنانِ وأجرى فيهِم من ريحِ روحِهِ؛ فَلِذلِكَ المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ لِأَبيهِ وأُمِّهِ، فَإِذا أصابَ روحا مِن تلكَ الأَرواحِ في بَلَدٍ مِنَ البُلدانِ حُزنٌ حَزِنَت هذِهِ لِأَنَّها مِنها.» 📚 الكافي : ج ٢ ص ١٦٦ ح @hadithnet | معارف حدیث
. ⪻ آنچه را بر دوش ما نهاده‌اى، به ما بشناسان! ⪼ 🔅فرازی از دعای برای امام مهدی(عج) ✧ اِفتَح لَهُ فَتحاً يَسيراً وَانصُرهُ نَصراً عَزيزاً، اللَّهُمَّ أظهِر بِهِ دينَكَ وسُنَّةَ نَبِيِّكَ، حَتّى‌ لا يَستَخفِيَ بِشَي‌ءٍ مِنَ الحَقِّ مَخافَةَ أحَدٍ مِنَ الخَلقِ، اللَّهُمَّ إنَّا نَرغَبُ إلَيكَ في دَولَةٍ كَريمَةٍ، تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأَهلَهُ، وتُذِلُّ بِها النِّفاقَ وأَهلَهُ، وتَجعَلُنا فيها مِنَ الدُّعاةِ إلى‌ طاعَتِكَ وَالقادَةِ في سَبيلِكَ‌، وتَرزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ، اللَّهُمَّ ما حَمَّلتَنا مِنَ الحَقِّ فَعَرِّفناهُ، وما قَصُرنا عَنهُ فَعَلِّمناهُ. ✧ «برايش فتحى آسان پيش آور و او را نصرتى شكست‌ناپذير عطا بفرما. خدايا! دينت و سنّت پيامبرت را با او آشكار كن تا آن كه چيزى از حقّ را به هراس كسى از مردم، پنهان ندارد. خدايا! ما مشتاق آنيم كه دولت بزرگوارى روى كار بياورى كه اسلام و مسلمانان را با آن عزيز مى‌كنى و نفاق و منافقان را با آن خوار مى‌دارى، و ما را از دعوتگران به سوى فرمان‌بردارى‌ات و راهبران به راهت قرار مى‌دهى و كرامت دنيا و آخرت را روزىِ ما مى‌كنى. خدايا! آنچه را از حق بر دوش ما نهاده‌اى، به ما بشناسان و آنچه را به آن نرسيده‌ايم، به ما بياموز». ◌ الكافى: ج۳ ص۴۲۲ ح۶ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ 🏷بچسبيد به دین خدا! 🔅 : ✓ «مى‌بايد اسلام و متانتش شما را از ياغی‌گرى و ياوه‌گويى باز دارد و كلامتان يكى شود. بچسبيد به دين خدا كه جز آن، از كسى پذيرفته نيست، و [ بچسبيد ]به كلمه اخلاص كه سبب استوارى دين است». ⁙ «لِيَردَعكُمُ الإِسلامُ ووَقارُهُ عَنِ التَّباغي والتَّهاذي، وَلتَجتَمِع كَلِمَتُكُم، وَالزَموا دِينَ اللّهِ الَّذي لا يُقبَلُ مِن أحَدٍ غَيرُهُ، وكَلِمَةَ الإِخلاصِ الَّتي هي قِوامُ الدّينِ ». 📚 شرح نهج البلاغه: ج٤ ص٤٥ @hadithnet | معارف حدیث
. 💢 رسیـدن به قـدرت بـا هـر ابـزاری!؟ ⁜ معاويه، با تكيه بر شعار «المُلكُ عقيم ؛ حكومت، نازاست»، براى چنگ انداختن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، حاضر بود دست به هر كارى بزند و هر كار ناشايستى را انجام دهد و هر نوع ابزار زشتى را به كار گيرد. ⩴ اما سياست در نگاه ، اداره استوار جامعه بر اساس معيارهاى الهى و سياستْ‌ورزى نيز وظيفه‌اى الهى ـ اخلاقى بر دوش شايستگان و حركتى حق‌مدارانه است. او مى‌گويد: ✧ كشوردارى، سياست است. (غرر الحكم : ح ۱۷) ⩴ و هرگز براى رسيدن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، هر كارى را روا نمى‌داند؛ بلكه به عكس، توسّل به ابزار نامشروع را حتى به بهاى از دست دادن قدرت صحيح نيز جايز نمى‌داند. بر پايه آموزه‌هاى علوى، سياست، شناخت و بهره‌گيرى از ابزارهاى مشروع (از جمله: قدرت، مقبوليت و اعتماد عمومى) در اداره جامعه و تأمين رفاه مادّى و معنوى مردم است. ₪ در آموزه‌هاى علوى، به كارگيرى شيوه‌هاى نامشروع و ابزارهاى به ظاهرْ كارآمد، امّا به واقعْ ناصحيح، سياست نيست ؛ بلكه خدعه، نيرنگ، فريب است. از نگاه على عليه‌السلام، حكومت، چيرگى بر دل‌ها و تسخير خردها و عاطفه‌هاست، نه رام‌سازى «تن»ها و سلطه بر افراد و چيرگى بر گُرده‌ها. چنان تفسيرى از حكومت، چه نيازى به توسّل به ابزار نامشروع سياسى دارد. ▫️ قدرت در نگاه امام على عليه‌السلام بهترين ابزار براى برپايى حكومت صالح و استقرار عدالت و رفاه و تأمين حقوق و آزادى‌هاى شهروندان و نيز اصلاحات اجتماعى ...است و هيچ قدرتى جز براى احقاق حق و اِحياى ارزش‌ها، قداستى ندارد تا براى حفظ آن، به شيوه‌هاى باطلْ چنگ بيفكند. ↲ تصرّف دل‌ها راهى جز استفاده صحيح از شيوه‌ها و راه سپردن بر اساس ارزش‌ها ندارد. سياست‌هاى نامشروع و باطل‌گرايانه، شايد روزگارى كوتاه، با جست و خيزْ سلطه بيافرينند و آن را ادامه دهند ؛ امّا هرگز دوام نخواهند آورد و براى مردم، جز زيان، چيزى نخواهند داشت كه: ✧ للحَقِّ دَولَةٌ و لِلباطِلِ جَولَةٌ. حقّ را دولتى است، و باطل را جولانى. الكافى: ج۲ ص۴۴۷ 📗 سیاست‌نامه امام علی علیه‌السلام، ص ۲۶ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ 🏷از تو بى‌خبر نمانم! 🔅 : ✓ «خداى من! از گوناگونىِ آثار و تغيير حالت‌ها دانستم كه تو مى‌خواهى خود را در هر چيز به من بشناسانى تا در هيچ چيز از تو بى‌خبر نمانم ...». ⁙ «إلهي! عَلِمتُ بِاختِلافِ الآثارِ وتَنَقُّلاتِ الأَطوارِ، أنَّ مُرادَكَ مِنّي أن تَتَعَرَّفَ إلَيَّ في كُلِّ شَيءٍ حَتّى لا أجهَلَكَ في شَيءٍ ...». 📚 الإقبال: ص٣٤٨ @hadithnet | معارف حدیث
. ⁘ هر چه می‌‏خواهی دعا بخوان! ⁘ 💠 ۹ ذيحجه روز (روز نيايش) روز عرفه از اعياد بزرگ اسلامی به شمار می ‏رود، گرچه به اسم عید نامیده نشده است. در این روز خداوند تبارك و تعالی بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده، و سفره‏ ی جود و احسان خود را برای بندگان خود گسترانده است. شیطان در این روز خوار و حقیر و خشمناك است. از ظهر روز نهم ماه ذی‏ حجه، زائران خانه ‏ی خدا در صحرای عرفات وقوف می ‏كنند. در غروب این روز، زائران، از عرفات به مشعرالحرام می‏ روند و خود را برای سایر مناسك پر شكوه حج آماده می‏ كنند. 🔅(ص) : خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه بندگان را از آتش دوزخ نمی‌‏رهاند. صحیح مسلم.ج ۴.ص ۱۰۷ . گناه كارترین فرد در عرفات كسی است كه از آن‏جا باز گردد در حالی كه گمان می‌‏برد آمرزیده نخواهد شد. بحار الأنوار ج۹۹ ص۲۴۸ . 🔅 : برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمی‌‏شوند دعائم الاسلام ج۱ ص۲۹۴ 🔅 : هر چه می‏خواهی برای خود دعا بخوان و [در دعا كردن] بكوش كه آن روز [روز عرفه ]روز دعا و درخواست است. تهذیب الأحكام ج۵ ص۱۸۲ @hadithnet | معارف حدیث
دعای عرفه با ترجمه.pdf
522.8K
. 💠 💢 دعای عرفه با ترجمه 🗓 فایل PDF @hadithnet | معارف حدیث
. ⩸ مسلم بن عقیل و ارزیابی زمینه قیام امام حسین علیه‌السلام ₪ مسلم بن عقیل علیه السلام، یکی از درخشان ترین چهره های نهضت حسینی بود که برای ارزیابی زمینه قیام، به وسیله به کوفه اعزام شد. ↲ کنیه مسلم، ابو داوود و لقبش، محدّث بوده است. وی به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شباهت داشت و شجاع ترین فرزند عقیل بن ابی طالب، شمرده می‌شد. ✓ مسلم، داماد امير مؤمنان عليه السلام بود... دو فرزند به نام هاى عبد اللّه و على داشت كه عبد اللّه، در كربلا به شهادت رسيد. فرزندان ديگرى نيز از وى، گزارش شده است. به هر حال، تصريح شده كه نسلى از وى، باقى نمانده است. چند تن از برادران مسلم عليه السلام در كربلا حضور داشته‌اند و به شهادت رسيده‌اند. ⁘ عقیل، سال ها قبل از آمدن امام علی علیه السلام به کوفه، در این شهر، زندگی می‌کرده است و شاید یکی از عللی که امام حسین علیه السلام، مسلم را به نمایندگی از جانب خود به کوفه اعزام کرد، آشنایی او با مردم آن شهر باشد. ⁘ بی تردید، فضای عمومی هواداری از امام حسین(ع)، فضایی کاذب بود؛ امّا مسلم، مأموریت داشت با بهره گیری از این فضا، برای امام(ع) از مردم، بیعت بگیرد و زمینه را برای حرکت بر ضدّ حکومت یزید، آماده کند. او این مأموریت را به خوبی انجام داد و در مدّتی کوتاه، انبوهی از مردم کوفه، رسماً با او بیعت کردند. 📗 دانشنامه امام حسین(ع)، ج۴، ص۳۲۹ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ 🏷قربانى و آمرزش! 🔅 (ﷺ) : ✓ «با ريختن اوّلين قطره خون قربانى [به زمين]، صاحب قربانى آمرزيده مى‌شود». ⁙ «يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها». 📚 كتاب من لايحضره الفقيه ج۲ ص۲۱۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ⫧ اوّلين قطره، کفاره همه گناهان! ⫧ 🔅 (ص) : ⁘ «خداوند عيد قربان را برنهاد تا مستمندان از گوشت سير شوند؛ پس، از گوشت قربانى به ايشان بخورانيد» . «إنَّما جَعَلَ اللّهُ الأضحى لِشبَعِ مَساكِينِكُم مِنَ اللَّحمِ فَأطعِمُوهُم». ▫️ ثواب الأعمال، ص۵۹ ⁘ هر كس نيّتش صادق باشد، اوّلين قطره از خون قربانی‌‏اش، كفّاره همه گناهان او است. «مَن صَدَقَت نِيَّتُهُ، كانَت أوّلُ قَطرَةٍ لَهُ كَفّارَةً لِكُلِّ ذَنبٍ». ▫️ دعائم الاسلام ، ج۱، ص۱۴۸ 🔅 : ⁘ خداوند قرباني كردن و اطعام كردن را دوست دارد. «اِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ هِراقَةَ الدِّماءِ وَ إطعامَ الطَّعامِ». ▫️ المحاسن، ج۲، ص۱۴۳ . 🔅 : ⁘ قربانی كردن حاجی، فديه او در برابر آتش خواهد بود. «إذا ذَبَحَ الحاجُّ كانَ فِداهُ مِنَ النّارِ». ▫️ بحار الأنوار، ج۹۹، ص۲۸۸ . @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ 🏷از شرایط حاکم! 🔅 : ✓ «شايسته نيست بى عدالت در تقسيم مال، بر ناموس، جان ها، غنيمت‌ها، احكام و پيشوايىِ مسلمانان، ولايت يابد، تا به گروهى ببخشد و گروهى را محروم سازد؛ و نه آن كه به خاطرِ حكم كردن، رشوه ستانَد، تا حقوق را پايمال كند و آن را چنان كه بايد، نرساند...». ⁙ «لا يَنبَغي أن يَكونَ الوالي عَلَى الفُروجِ وَالدِّماءِ وَالمَغانِمِ وَالأَحكامِ وإمامَةِ المُسلِمينَ... الحائِفَ لِلدُّوَلِ؛ فَيَتَّخِذَ قَوما دونَ قَومٍ ولَا المُرتَشِيَ فِي الحُكمِ؛ فَيذَهَبَ بِالحُقوقِ، ويَقِفَ بِها دُونَ المَقاطِعِ...». 📚 نهج البلاغه: خطبه١٣١ @hadithnet | معارف حدیث
. ⩮ «مـی‌خواهد» و «مـی‌داند» و «مـی‌تواند»! ⁘ در مدیریت، امین کسی است که «می‌خواهد» و «می‌داند» و «می‌تواند» گره از کارها بگشاید و ظرفیت‌ها را فعلیت بخشد. خیانت، فقط «نخواستن» نیست؛ «نتوانستن» و «ندانستن» نیز خیانت است. ⩴ از این رو است که ، خیانتِ «ناشی» را کمتر از خیانت «خائن» نمی‌شمارد و می‌فرماید: مَا اُبالی إلی مَنِ ائْتمَنْتُ خائِناً اَوْ مُضَیِّعا؛ ✧«از نظر من، کسی که به او اعتماد می‌کنم، فرقی نمی‌کند که خائن باشد یا ناشی» یعنی جرم کسی که از عهده کار برنمی‌آید اما آن را می‌پذیرد و رها نمی‌کند، به اندازه کسی است که عامدا و قاصدا خیانت می‌کند. ◌ تحف ‌العقول، ص۲۷۰ ✓ (ﷺ) نیز چنین مدیری را نفرین کرده است: ✧«منْ ولیَ شیئاً مِن امورِ المسلمینَ فَضَیَّعهُم ضَیَّعَهُ الله تعالی؛ کسی که امری از امور مسلمانان را برعهده گیرد، اما از عهده آن برنیاید و ضایع کند، خداوند او را از رحمت خود محروم می‌‌گرداند.» ◌ ثواب الاعمال، ص۵۹۱. @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ ✧ چهار شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ 🏷چشم مدوزید! 🔅 : ✓ «چشم به آنچه ثروتمندانِ خوش‌گذارانْ از آن بهره‌مندند، ندوزيد و در آن به خويشتن محروميت دهيد، كه اين، حساب شما را سبک‌تر مى‌كند و براى نجات شما، نزديک‌تر است». ⁙ «لولا تَمُدّوا أعيُنَكُم فيها إلى ما مَتَّعَ بِهِ المُترَفونَ، وأضِرّوا فيها بِأَنفُسِكُم ؛ فَإِنَّ ذلِكَ أخَفُّ لِلحِسابِ وأقرَبُ مِنَ النَّجاةِ». 📚 مصباح المتهجّد : ص۶۵۹ ص۷۲۸ @hadithnet | معارف حدیث