eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
231 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شنبه 16 آذر 1398 🔺 ملاک برتری 🔅 : 🔸 يَتَفاضَلُ النّاسُ بِالعُلومِ و العُقولِ، لا بِالأموالِ و الاُصولِ . 🔹«برترى مردم بر يكديگر به دانشها و خردهاست، نه به ثروتها و تبارها.». 📚 غرر الحكم : ح ١١٠٠٩ 📅 مناسبت‌ امروز : 10 ربیع الثانی [ وفات ]، 16 آذر روز دانشجو 🔸 @hadithnet
🗓 💠دهم ربیع الثانی، وفات دختر گرامی (201 ق) جایگاه در روایات ▪️ : إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فيهَا امْرَأةٌ مِن أولادِي تُسَمّي فاطِمَةَ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ ؛ ما را حرمي است و آن "قم" است، و به زودي بانويي از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد. هر كس او را زيارت كند، بهشت بر او واجب شود. ▫️بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۱۶ ▪️ : و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم ؛ همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه ‏عليها السلام) وارد بهشت خواهند شد. ▫️بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۲۸ ▪️ : مَن زارَها بِقُمَّ كَمَن زارَني ؛ هر كس (حضرت معصومه‏ عليها السلام) را در قم زيارت كند، چنان است كه مرا زيارت كرده است . ▫️كامل الزيارات ، ص ۵۳۶ ▪️ : مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ ؛ هر كس او را با شناخت زيارت كند، بهشت پاداش او خواهد بود . ▫️بحار الأنوار ، ج ۱۰۲ ، ص ۲۶۶ ▪️ : مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ ، فَلَهُ الجَنَّةُ ؛ هر كس قبر عمّه‏ام (حضرت معصومه ‏عليها السلام) را در قم زيارت كند، بهشت پاداش او است . ▫️كامل الزيارات ، ص ۵۳۶ ➡️@hadithnet
یادگار عصمت.pdf
3.44M
[ 📖 دانلود کتاب 📗 یادگار عصمت (نگاهی به زندگانی #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها) ▫️نوشته : صفر فلاحی، قم ، انتشارات زائر 💢از بخش های مهم زندگی سراسر نور حضرت فاطمه ي معصومه مسأله ي هجرت آن بزرگوار از مدينه به ايران است و اصولاً اين سؤال درباره حضرتش مطرح است كه: چرا در سال 201 هجري بـه چنین مسافرت مهم و با شرايط سخت با توجه به جو حاكم بـر ممالك اسلامي راضي شدند؟ یا چرا پس از وقوع حوادث ي در بين راه از سرزمين قم سؤال کردند؟ و یژگي هاي قم چه بود؟ و .... 🔺مروري هر چند گذرا به زندگي بانو يي كه امروز بيش از 1200 سال از هجرتش به ديار قم ميگذرد؛ و پس از آن تاريخ، حرمش ميعادگاه هزاران عالمِ محدث، فقيه عارف، عابد و شيفته ي معنويت و حقيقت است، زوايايي گسترده تر از اين حركت عظيم را نمايان ميسازد . 🔸@hadithnet
💠 یکشنبه 17 آذر 1398 🔺 دوست داشتن به خاطر خدا 🔅 (ص) : 🔸 ما أحَبَّ عَبدٌ عَبدا للّهِ عز و جل إلّا أكرَمَ رَبَّهُ عز و جل . 🔹«هيچ بنده اى به خاطر خداى عز و جل بنده اى را دوست نداشت، مگر آن كه [ با اين كار، ] پروردگارش عز و جل را گرامى داشت.». 📚 مسند ابن حنبل : ح ٢٢٢٩٢ 🔸 @hadithnet
🔹 💠 دوستی و دشمنی برای خدا 🍃 خدای متعال به وحی کرد: 🔅«آیا هرگز برای من کاری کرده ای؟». گفت: معبودا! من برای تو نماز خواندم، روزه گرفتم، صدقه دادم و ذکر تو را گفتم. 🔅خداوند فرمود: «نماز برای تو، بُرهان است و روزه، حفاظ و صدقه، سایه و ذکر، نور. چه عملی را برای من کردی؟». موسی(ع) گفت: مرا به عملی که مخصوص توست، راه نمایی فرما. 🔅خداوند فرمود: «ای موسی! آیا هرگز به خاطر من با دوستی، دوستی کرده ای و آیا به خاطر من با دشمنی، دشمنی ورزیده ای؟». پس موسی(ع) دانست که محبوب ترین اعمال، دوست داشتن به خاطر خدا و دشمن داشتن به خاطر خداست. 📚 دانشنامه قرآن و حدیث: ج ۲ ص ۵۲. 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 18 آذر 1398 🔺 برکات ازدواج 🔅 : 🔸 إنَّ اللّهَ جَلَّ وعَزَّ جَعَلَ الصِّهرَ مَألَفَةً لِلقُلوبِ ونِسبَةَ المَنسوبِ ، أوشَجَ بِهِ الأَرحامَ ، وجَعَلَهُ رَأفَةً ورَحمَةً ، إنَّ في ذلِكَ لَاياتٍ لِلعالَمينَ . 🔹«خداوند عز و جل، وصلت را مايه الفت دل‌ها و پيوستگى نَسَبى قرار داد. [به واسطه وصلت،] رشته‌هاى خويشاوندى را به هم پيوست و آن را مايه مهر و محبّت ساخت. در اين [پديده]، براى مردمان، نشانه‌هايى [از قدرت و رحمت خداوند] است.» 📚 الكافي : ج ٥ ص ٣٧٣ ح ٦ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 19 آذر 1398 🔺 برکات بیماری 🔅 (ص) : 🔸 إِنَّ المُسلِمَ... إِذَا مَرِضَ وَكَّلَ اللّه بِهِ مَلَكاً يَكتُبُ لَهُ فِي سُقمِهِ مَا كَانَ يَعمَلُ مِنَ الخَيرِ فِي صِحَّتِهِ حَتّى يَرفَعَهُ اللّه وَ يَقبِضَهُ؛ 🔹«وقتى مسلمان بیمار مى‌‏شود. خداوند، فرشته‌‏اى را بر او مى‌‏گمارد تا در بیمارى‌‏اش، براى او خیرهایى را كه در زمان سلامتش انجام مى‌‏داد بنویسد، تا این كه خداوند، [روح] او را ببرد و قبض كند.» 📚 الكافي: ج‏۳ ص۱۱۳ ح۲ 🔸 @hadithnet
💢 بيمارى مؤمن و لطف خداوند - به نقل از ، از پدرانش - : امير مؤمنان عليه السلام فرمود : «بيمارى، موجب ثواب نمى‌شود ؛ ليكن سبب از بين رفتن گناهان بندگان مى‌گردد . همانا پاداش، در برابر گفتن به زبان و عمل كردن با اعضاى بدن است و خداوند، از روى لطف و كَرَمش، بندگان خود را به خاطر نيّت‌هاى درست و دل‌هاى پاك، به بهشت، وارد مى‌كند» . 📚الأمالى، طوسى : ص ۶۰۲ ح ۱۲۴۵ ✍️ شرح‌ : نقل شده كه در بازگشت از جنگ صفّين در نزديكى كوفه، به پيرمردى به نام صالح بن سليم بر خورد كه در سايه خانه‌اى نشسته و آثار بيمارى در چهره‌اش نمايان بود . امام عليه السلام ضمن احوالپرسى، گفتگوى كوتاهى با وى داشت و در پايان، خطاب به او فرمود : 🔅 خداوند ، اين درد و رنجى را كه داشته‌اى، مايه ريختن گناهانت قرار دهد؛ چرا كه در بيمارى، پاداشى نيست؛ امّا گناهى براى بنده فرو نمى‌گذارد، مگر آن كه آن را فرو مى‌ريزد. پاداش، تنها در گفتن به زبان و عمل كردن به دست و پاى است و خداوندعزّ وجلّ، جمعِ فراوانى از بندگان خويش را به راستىِ نيّت و به نهادِ درست ، به بهشت وارد مى‌كند . ▫️....سيّد رضى رضى اللَّه عنه نيز اين متن را با اندكى تفاوت لفظى ، در نهج البلاغه (حكمت ۴۲) آورده ... است: 🔺 بايد گفت : مؤلّف گران‌قدر نهج البلاغه، در تبيين كلام امام عليه السلام، ميان «عوض» و «اجر»، در معنا، تفاوت قائل شده است. از اين رو ، بيمار را مستحقّ «عوض» دانسته، نه «اجر»؛ چون بيمارى، فعل خداوند متعال است؛ ✳️ ليكن تأمّل در احاديث رسيده در مورد پاداش بيمارى‌ها، اين احاديث را در چند دسته جاى مى‌دهد : ▫️۱ . برخى از احاديث، بر اين تصريح كرده‌اند كه در بيمارى، هيچ پاداشى وجود ندارد ؛ امّا بيمارى، مايه پاكىِ بيمار از گناهان است . ▫️۲ . شمارى از احاديث، بيان مى‌كنند كه بيمارى ، گناهان انسان را مى‌ريزد ، با اين تفاوت كه اين دسته احاديث ، نسبت به مسئله اجر و پاداش ، سكوت كرده‌اند . ▫️۳ . برخى از احاديث، بيان مى‌كنند كه بيمارى ، مرتبه انسان را بالا مى‌برد . ▫️۴ . بعضى از احاديث، به وجود پاداشى بزرگ براى بيمارى تصريح مى‌كنند و برخى نيز از اين خبر مى‌دهند كه پاداش سه شب تبدار بودن ، با عبادت هفتاد سال ، برابر است . ▫️۵ . در برخى احاديث، آمده كه در نامه عمل بيمار ، نوشته مى‌شود؛ پاداشى معادل انجام دادن اعمالى كه به سبب بيمارى، توفيق انجام دادن آنها را نيافته است.... ♦️از همين جاست كه مى‌بينيم احاديث مربوط ، به رغم همه اختلافات ظاهرى ، هيچ تعارضى با همديگر ندارند ؛ 🚩زيرا : احاديثى كه از پاداش نداشتن بيمارى سخن مى‌گويند، نه به عمل و نيّت بيمار، بلكه به خود بيمارى نظر دارند، و احاديثى كه از ثواب بيمار و بالا رفتن رتبه او حكايت مى‌كنند، به شكيبايى و مقاومت و نيّت او ناظرند. از اين رو ، اگر بيمار در دوران تن‌درستى، عمل نيكى انجام مى‌داده (براى مثال، نماز شب مى‌خوانده)، پاداش آن براى وى در دوران بيمارى نيز نوشته مى‌شود. بيمارى كه علاوه بر اين، شكيبايى هم مى‌كند، افزون بر آن پاداش، پاداش شكيبايى خويش را هم مى‌گيرد، و بيمارى كه علاوه بر شكيبايى، دعا و گريه و زارى نيز مى‌كند، از جايگاه بالاترى نزد خدا برخوردار مى‌شود . 📚 حکمت‌نامه حضرت عبد العظیم الحسنی علیه‌السلام ☑️ http://hadith.net/post/56037/ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 20 آذر 1398 🔺 خلوت دانش 🔅 : 🔸 مَن خَلا بِالعِلمِ لَم توحِشهُ خَلوَةٌ . 🔹«هر كس با دانشْ خلوت كند، از هيچ خلوتى احساس تنهايى نمى‌كند.» 📚 غرر الحكم : ح ٨١٢٥ 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 21 آذر 1398 🔺 همه چیز در قرآن و حدیث 🔅 : 🔸 لَيسَ شَيءٌ إلاّ وجاءَ فِي الكِتابِ وَالسُّنَّةِ . 🔹«چيزى نيست، مگر آن كه در كتاب خدا يا سنّت نبوى آمده است.» 📚 الاختصاص : ص ٢٨١ 🔸 @hadithnet
💠 پرسش : چرا در احادیث، از تعیین وقت برای ، نهی شده است؟ 🔸پاسخ : با توجّه به این که زمان ، در دامنه علم الهى قرار دارد و هیچ کس از آن آگاه نیست، احادیث به دلایل زیر از تعیین وقت برای ظهور امام مهدی(ع) نهی کرده اند: 🔺یک. بیان زمان ، گم راه کردن مردم و سوق دادن آنان به نادانى است و مشمول آیاتى همچون ⚜️﴿وَ لا تَقْفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ؛ [۱] چیزى را که به آن علم ندارى، دنبال مکن﴾ مى شود. 🔺دو. زمان ، امرى مقدّس است و به گونه طبیعى، دستاویز کسانى قرار مى گیرد که در صدد سوء استفاده از امور مقدّس براى پیشبرد مقاصد سیاسى و اجتماعى خود هستند و لازم است که از این آسیب و خلل، پیشگیرى شود. 🔺سه. تعیین زمان های متعدّد براى و روشن شدن نادرستی آنها، سبب ناامیدى توده مردمى مى شود که با امید و آرزو، به روزى به عنوان «روز موعود» چشم دوخته اند. [۱]. اسرا: آیه ۳۶. 📚 دانش نامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ: ج ۸ ص ۱۵۹ 🔸 @hadithnet
💠 جمعه 22 آذر 1398 🔺 جمعه، برترین روزها 🔅 (علیه‌السلام) : 🔸 فَضَّلَ اللّهُ الجُمُعَةَ عَلىٰ غَيرِها مِنَ الأَيّامِ، وإنَّ الجِنانَ لَتُزَخرَفُ وتُزَيَّنُ يَومَ الجُمُعَةِ لِمَن أتاها، وإنَّكُم تَتَسابَقونَ إلَى الجَنَّةِ عَلى قَدرِ سَبقِكمُ إلَى الجُمُعَةِ، وإنَّ أبوابَ السَّماءِ لَتُفتَحُ لِصُعودِ أعمالِ العِبادِ. 🔹 خداوند، روز جمعه را بر روزهاى ديگر برترى بخشيده است. در روز جمعه، بهشت براى کسی که به [نماز] جمعه بيايد، آراسته و مزيّن می‌‏شود، و شما به اندازۀ پيشتازیتان به سوى [نماز] جمعه، به سوى بهشت، پيش خواهيد تاخت و درهاى آسمان نیز براى بالا رفتن اعمال بندگان، باز می‌‏شوند. 📚 الكافي: ج۳ ص۴۱۵ ح۹ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 23 آذر 1398 🔺 خستگی خانواده! 🔅 : 🔸 مَن ضاقَ خُلُقُهُ مَلَّهُ أهلُهُ . 🔹«كسى كه بداخلاق است، خانواده اش از او خسته [و بيزار] مى شوند.» 📚 الكافي : ج ٨ ص ٢٣ ح ٤ 🔸 @hadithnet
💠 یکشنبه 24 آذر 1398 🔺 تکلیف و طاقت 🔅 : 🔸 ما كَلَّفَ اللَّهُ العِبادَ إلّا ما يُطيقونَ، إنَّما كَلَّفَهُم فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ . 🔹«خداوند، بيش از طاقت بندگان بر آنها تكليف نمى‌‏كند. در هر شبانه‏‌روز، تنها پنج نماز بر آنان تكليف كرده است.» 📚 المحاسن : ج ١ ص ٤٦١ ح ١٠٦٩ 🔸 @hadithnet
💠 روایات 🔹 ، صراط مستقیم الهی ⚜️(اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ) ⚜️ «[خداوندا!] ما را به راه راست هدایت فرما.» ✍️ درخواست هدایت به راه مستقیم، مهم ترین خواسته یکتاپرستان از خداوند است: (إِیَّاکَ نَعْبُدُ... اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ) . برای دست یابی به راه مستقیم، باید دعا کرد: (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ). . امام عصر، صراط الهی است. 💢 مفضّل بن عمر گوید: از پرسیدم: «صراط چیست؟» فرمود: 🔅 «هُوَ الطَّرِیقُ إِلَی مَعْرِفَهِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُمَا صِرَاطَانِ صِرَاطٌ فِی الدُّنْیَا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَهِ ..... 1 🔸صراط راهی به سوی شناخت خدای بزرگ است، و آن دو گونه است؛ صراطی در این دنیا و صراطی در آن دنیا. اما صراط دنیا امام است که فرمانبرداری از او واجب می باشد؛ هرکس در دنیا او را شناخت و رهنمودهای او را به کار بست، از صراط آخرت خواهد گذشت، ...». . در تفسیر آیه (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ) فرمود: «الطَّرِیقَ وَ مَعْرِفَهَ الْإِمَام؛ صراط مستقیم درخواست راه یابی به راه و معرفت امام است». 2 خداوند در قرآن کریم، دین پابرجا و استوار خود را «راه مستقیم» معرفی کرده است. 3 در روایات نیز آمده است که امامان معصوم علیهم السلام فرموده اند: «ما راه مستقیم هستیم».4 یعنی هم نمونه عینی و عملی راه مستقیم، و هم بهترین اسوه و الگو در پیمودن این راه، رهبران آسمانی هستند. ▫️1. معانی الأخبار، ص 32. 2. تفسیر قمی، ج 1، ص 28. 3. سوره انعام، آیه 161 4. تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 20. 📚 برگرفته از "پرتوی از آیات مهدوی، محسن قرائتی" 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 25 آذر 1398 🔺 بهترين همدم 🔅 : 🔸 العِلمُ أفضَلُ الأَنيسَينِ . 🔹«بهترينِ دو همدم، (از هر همدم دیگری)، دانش است.» 📚 غرر الحكم : ح ١٦٥٤ 🔸 @hadithnet
⁉️ 💢 اسلام براى كدام رشته از دانش ها، اهمّيت و ارزش قائل است؟ (بخش اول) ❓كدام دانش، دل را زنده مى كند و انسان را راهنمايى مى نمايد؟ ❇️ هيچ مكتبى مانند اسلام براى دانش و معرفت و آگاهى ارزش قائل نيست و مردم را از خطر جهل بر حذر نداشته است. ⁉️آن همه تأكيد اسلام نسبت به تعليم و تعلّم، و آن همه فضائلى كه در متون اسلامى براى دانش و دانشمند ذكر شده، مربوط به كدام رشته از دانش هاست؟ آيا رشته خاصّى از دانش ها مورد نظر اسلام است يا اين كه مطلقِ دانش از نظر اسلام ارزشمند است و از اين همه فضيلت برخوردار است؟ 🔰 پاسخ : ✍🏻بررسى دقيق موارد كاربرد واژه دانش و معرفت در متون اسلامى نشان مى دهد كه دانش در اسلام به طور كلّى در دو مفهوم به كار رفته است : يكى حقيقت و اصل دانش، و ديگرى ظاهر و فرع آن. از نظر اسلام ، دانش ، حقيقت و جوهرى دارد و ظاهر و پوسته اى. انواع دانش هاى رسمى، اعم از اسلامى و غير اسلامى، پوسته دانش محسوب مى شوند و حقيقت دانش و معرفت ، چيز ديگرى است . آن جا كه گفته مى شود : ⚜️«إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَـؤُاْ . ⚜️(1) از ميان بندگان خدا، تنها دانايان از او بيم دارند» . سخن از حقيقت و جوهر دانش است . 🔹حقيقت دانش ، نورى است كه در پرتو آن ، انسان ، جهان را آن گونه كه هست ، مى بيند و جايگاه خود را در هستى مى يابد . درباره اين نور و مهم ترين خواص آن ، كه رساندن انسان به مقصد اعلاى انسانيت است ، مى فرمايد : 🔅قد أحيا بعَقلِهِ ، وأماتَ نَفسَهُ ، حَتّى دَقَّ جَليلُهُ ، ولَطُفَ غَليظُهُ ، وبَرَقَ لَهُ لامِعٌ كَثيرُ البَرقِ ، فَأبانَ لَهُ الطَّريقَ ، وسَلَكَ بِهِ السَّبيلَ ، وتَدافَعَتهُ الأبوابُ إلى بابِ السَّلامَةِ ، ودارِ الإقامَةِ ، وثَبَتَت رِجلاهُ بِطُمَأنينَةِ بَدَنِهِ في قَرارِ الأمنِ وَالرّاحَةِ ، بِمَا استَعمَلَ قَلبَهُ ، وأرضى رَبَّهُ . (2) 🔅 (صاحب چنين نورى)، عقلش را زنده داشته و نفسش را كشته است ، تا آن جا كه درشتى هايش خُرد، و خشونت هايش نرم شده، و نورى پُرفروغ برايش درخشيدن گرفته است كه شاه راه توحيد را روشن مىسازد و در پرتوش راه پيموده مى شود . بدين سان ، درها يكى پس از ديگرى ، او را به آستانِ سلامت مطلق و براى اقامت جاويد ، مى راند و ثابت قدم و استوار در جايگاه امنيت و آسايش ثبات مى يابد؛ زيرا كه او قلب خود را به كار گرفت و پروردگارش را خشنود كرد . 🚩 آيات و احاديثى كه نورانيت انسان را مقدّمه حركت صحيح او در جامعه و به سوى كمال مطلق مى دانند ، و يا دانش را به نور تفسير مى كنند ، و يا دانش را ملازم با ايمان به خدا و رسالت انبياى الهى ، و همراه با صفات پسنديده و اعمال شايسته مى دانند، در واقع، جوهر و حقيقت دانش را توضيح مى دهند . 1. فاطر : آيه 28 . 2. نهج البلاغة : خطبه 220 📚، دانش نامه عقايد اسلامي ج 2، ص 247 👈 بیشتر بخوانید : ➡️ http://hadith.net/post/42859/ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 26 آذر 1398 🔺 یاری شب! 🔅 : 🔸 نِعمَ عَونُ العِبادَةِ السَّهَرُ. 🔹«نیکویارِ بندگی، شبْ‏ زنده‌داری است.» 📚 غرر الحكم : ح ۹۹۲۰ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 27 آذر 1398 🔺 پایه های اسلام 🔅 : 🔸 بُنِيَ الإِسلامُ عَلى‏ خَمسَةِ أشياءَ : عَلَى الصَّلاةِ ، وَالزَّكاةِ ، وَالحَجِّ ، وَالصَّومِ ، وَالوِلايَةِ . 🔹«اسلام بر پنج چيز بنا شده است: بر نماز، زكات، حج، روزه و ولايت.» 📚 الكافي : ج ٢ ص ١٨ ح ٥ 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 28 آذر 1398 🔺 دختر و هدیه به خانواده! 🔅 (ص): 🔸 مَن دَخَلَ السّوقَ فَاشتَرى تُحفَةً فَحَمَلَها إلى عِيالِهِ، كانَ كَحامِلِ صَدَقَةٍ إلى قَومٍ مَحاويجَ ، وَليَبدَأ بِالإِناثِ قَبلَ الذُّكورِ . 🔹«هر كس وارد بازار شود و هديه اى بخرد و آن را براى خانواده اش ببَرد، همانند كسى است كه براى عدّه اى نيازمند، صدقه مى بَرَد، و بايد آن هديه را نخست به دختران بدهد و سپس به پسران.» 📚 ثواب الأعمال : ص ٢٣٩ ح ١ 🔸 @hadithnet
💠 برادرىِ دينى در حكومت جهانى ✍️ بر پايه احاديثى كه در منابع معتبر شيعه و سنّى آمده، (ص) ، پيش‌بينى فرموده كه در آخر زمان، مسلمانانى بسى بافضيلت تر از مسلمانان صدر اسلام، پديد خواهند آمد و آنان را به دليل قوّت ايمان و سرسختى در مسئوليت پذيرى برادر خود مى نامد. متن يكى از اين احاديث كه از نقل شده، چنين است: 🔅روزى (ص) ، در حالى كه جماعتى از يارانش نزد ايشان بودند، دو بار فرمود : ▫️ «بار خدايا ! مرا با برادرانم ملاقات ده» . يارانش كه پيرامون ايشان بودند ، گفتند : مگر ما برادران تو نيستيم ، اى پيامبر خدا؟! ▫️فرمود : «نه . شما ياران منيد. برادران من، مردمانى از آخِرْ زمان هستند كه با آن كه مرا نديده اند، به من ايمان آورده اند. خداوند ، آنان را پيش از آن كه از پشتِ پدران و ارحام مادرانشان بيرون آورْد، با نام و نام پدرانشان به من شناسانْد. هر يك از ايشان، بر دينش، پايدارتر از كشيدن شاخ و برگ خار مغيلان با دست در شب تار است، يا همانند كسى است كه اخگرِ چوب درخت شوره گز [كه دير خاموش مى شود] در دست گرفته باشد. آنان، چراغ هاى تاريكى‌اند. خداوند، ايشان را از هر فتنه تيره و تار ، مى رهانَد» .(1) 🔻به نظر مى رسد مقصود پيامبر صلى اللّه عليه و آله از بزرگ مردانى كه در اين حديث و احاديث مشابه، آنان را برادران خود مى نامد، همان كسانى اند كه خداوند سبحان ، ويژگى هاى آنان را در سوره مائده : آيه ۵۴، بيان كرده است : ⚜️اى كسانى كه ايمان آورده ايد ، هر كس از شما از دينش برگردد، [بداند] خداوند به زودى گروهى را بياورد كه ايشان را دوست دارد و ايشان ، او را دوست دارند، با مؤمنان ، فروتن، و بر كافران، سرفرازند؛ در راه خدا جهاد مى كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى هراسند. اين، فضل خداست. آن را به هر كه بخواهد، مى دهد؛ و خدا، گشايشگر داناست» .⚜️ 🔸در اين آيه، خداوند سبحان، ضمن تهديد جمعى از همراهان پيامبر صلى اللّه عليه و آله كه در باورهاى دينى و دفاع از ارزش هاى اسلامى استوار نبودند، با صراحت اعلام مى فرمايد در آينده تاريخ، گروهى به يارى اين آيين خواهند شتافت كه خدا، آنها را دوست دارد و آنان نيز خدا را دوست دارند، با اهل ايمان، فروتن و مهربان اند و در برابر كافران معاند، سرفراز و قاطع، در راه اقامه ارزش هاى دينى پيكار مى كنند و از سرزنش ملامتگران نمى هراسند. 🔸بى ترديد، كامل ترين مصاديق اين پيشگويى، ياران هستند؛ بلكه در تفسير القمّى ذيل جمله «يُحِبُّهُم وَ يُحِبُّونَهُ» آمده : 🔅[اين آيه ] در باره قائم عليه السلام و يارانش نازل شده است كه «در راه خدا جهاد مى كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى هراسند» ..[2] .... زيد زَرّاد مى گويد: به گفتم: ما مى ترسيم كه مؤمن نباشيم . 🔅امام عليه السلام فرمود: «چرا اين گونه فكر مى كنيد؟». ▫️گفتم : چون ميان خود كسى را نمى يابيم كه برادرش نزد او بر درهم و دينارش، مقدّم باشد، و ما درهم و دينار را نزد خود بر برادر دينى مان - كه با دوستى اميرمؤمنان گِرد آورده است - ، مقدّم مى يابيم. امام عليه السلام فرمود: 🔅هرگز [اين گونه نينديش ] ! شما مؤمن هستيد ؛ امّا ايمانتان كامل نمى شود تا قائم ما قيام كند كه آن هنگام ، خداوند ، عقل هايتان را جمع مى كند و مؤمنانى كامل مى شويد . [1]بصائر الدرجات : ص ۸۴ ح ۴ ، [2]تفسير القمّى : ج ۱ ص ۱۷۰ ، 📚 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ ج 9 ص ۴۴۱ 👈 بیشتر بخوانید : ➡️ http://hadith.net/post/45600/ 🔸 @hadithnet
💠 جمعه 29 آذر 1398 🔺 فطرت خدایی 🔅 (علیه‌السلام) : 🔸 قال رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه وآله : كُلُّ مَولودٍ يولَدُ عَلَى الفِطرَةِ؛ يَعني عَلَى المَعرِفَةِ بِأَنَّ اللّهَ عز و جل خالِقُهُ، كَذلِكَ قَولُهُ: «وَ لَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ» . 🔹 پيامبر خدا صلى‌الله عليه وآله فرمود : «هر كودكى با سرشت خدايى به دنيا مى‌آيد؛ يعنى با اين شناخت كه خداوند عز و جل آفريدگار اوست. اين است سخن خداوند كه: «اگر از آنان بپرسى چه كسى آسمان‌ها و زمين را آفريده است؟ هر آينه مى‌گويند: خدا» » . 📚 الكافي : ج ۲ ص ۱۳ ح ۴ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 30 آذر 1398 🔺 حدّ وسط 🔅 (علیه‌السلام) : 🔸 إنَّ اللّهَ أدَّبَ رَسولَهُ (ص) فَقالَ : يا مُحَمَّدُ «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ» ، قالَ : خُذ مِنهُم ما ظَهَرَ وما تَيَسَّرَ ، وَالعَفوُ : الوَسَطُ . 🔹 خداوند ، رسول خود را تربيت كرد و فرمود : اى محمّد! «عفو را بگير و به كار پسنديده فرمان ده و از نادانان، رخ برتاب» . [ خدا در اين آيه ]فرمود : از ايشان آنچه آشكار و ميسّر است ، بگير . «عفو» يعنى حدّ وسط . 📚 تفسير العيّاشي: ج ۲ ص ۴۳ ح ۱۲۶ 🔸 @hadithnet
[ 💐 بهترین هم‌نشین 🔅 #امام_علی_علیه_السلام : لا تُجالِسوا إلاّ مَن يُذَكِّرُكُمُ اللّهَ رُؤيَتُهُ، ويَزيدُ في عَمَلِكُم مَنطِقُهُ، ويُرَغِّبُكُم فِي الآخِرَةِ عَمَلُهُ. ▫️ همنشينى نكنيد مگر با كسى كه ديدارش شما را به ياد خدا بيندازد. و گفتارش بر عمل شما بيفزايد. و كردارش شما را به آخرت متمايل كند. ▫️ شرح نهج البلاغَة، ج 20، ص 325، ح 722. 🔸 @hadithnet
🗓 🍉 شب یلدا 💠 آداب هم‌نشینی، هم‌صحبتی (1) 🔸دقت در انتخاب هم‌صحبت و هم‌نشین : (ص) : الْمَرْءُ عَلَى دِينِ‏ خَلِيلِهِ‏ وَ قَرِينِهِ. همانا آدمی بر دین دوست و همراهش است. ▫️الکافی، ج 2 ص 642 🔹پرهیز از هم‌صحبتی با سه گروه: (ص) : ثلاثةٌ مُجالَسَتُهُم تُميتُ القَلبَ : مُجالَسَةُ الأنْذالِ، و الحَديثُ مَع النّساءِ، و مُجالَسَةُ الأغْنياءِ . همنشينى با سه كس دل را مى ميراند: همنشينى با فرومايگان، گفتگو با زنان (نامحرم)، و نشستن با توانگران. ▫️الخصال ص 87 ح 20 🔸 در روایات، علت نهی از هم‌نشینی با توانگران این‌گونه بیان شده که وقتی فرد با گروه ثروتمند نشست و برخاست می‌کند و نعمت‏هایی را که خداوند به آنان عنایت کرده می‌بیند، احساس می‏کند که خداوند به او نعمتی نداده است. 🔹پرهیز از مجالست با اهل بدعت و گناه‌کاران : : لا تَصحَبوا أهلَ البِدَعِ ولا تُجالِسوهُم فَتَصيروا عِندَ النّاسِ كَواحِدٍ مِنهُم . با بدعت گذار ، همنشينى نكنيد كه [اگر چنين كنيد،] در نظر مردم ، يكى از آنان به شمار مى آييد. ▫️الكافي : ج 2 ص 375 ح 3 📚 اخلاق و آداب مامقانی، ص 113 🔸 @hadithnet