eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.4هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
287 ویدیو
259 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ◈ بر وجودش، داغ عجز و ناتوانی بزن! ◃فرازی از دعای چهاردهم صحیفه سجادیه ✧ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ خُذْ ظَالِمِي وَ عَدُوِّي عَنْ ظُلْمِي بِقُوَّتِكَ، وَ افْلُلْ حَدَّهُ عَنِّي بِقُدْرَتِكَ، وَ اجْعَلْ لَهُ شُغْلًا فِيمَا يَلِيهِ، وَ عَجْزاً عَمَّا يُنَاوِيهِ‌ ⩮ خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست، و ستم کنندۀ بر من و دشمنم را با نیرویت از ستم بر من بازدار، و با قدرتت تندی و تیزی ستمش را بر من بشکن، و برایش در آنچه که دوست دارد، مشغولیّت و سرگرمی قرار ده، تا از ستم ورزی غافل گردد، و بر وجودش در برابر مظلومی که به دشمنی برمی خیزد، داغ عجز و ناتوانی زن. 🔻به سفارش ، به نیت پیروزی رزمندگان جبهه مقاومت همه باهم بخوانیم🤲 @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳ 🏷 اين تويى كه بر دوش‌ها حمل مى‌شوى! 🔅 : ✓ «هرگاه جنازه‌اى را تشييع مى‌كنى، چنان باش كه انگار اين تويى كه بر دوش‌ها حمل مى‌شوى و گويى از پروردگارت مى‌خواهى تو را به دنيا باز گرداند، تا همچون كسى كه زنده است كار كنى؛ زيرا كه دنيا در نظر دانايان مانند سايه است». ⁙ «إذا كنتَ في جَنازَةٍ فكُنْ كأنّكَ أنتَ المَحمولُ و كأنّكَ سَألتَ ربَّكَ الرَّجعَةَ إلَى الدُّنيا لِتَعمَلَ عَمَلَ مَن عاشَ؛ فإنّ الدُّنيا عِندَ العُلَماءِ مِثلُ الظِّلِّ». 📚 الزهد للحسين بن سعيد: ص۵۰ ح۱۳۳ @hadithnet | معارف حدیث
7.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. | | 💢 شِـکـوِه و هشـدارِ دختر رسول خدا (ص) : ⁙ آنچه انجام می‌دهید در برابر چشم خداست. ستمگران به زودی خواهند دانست که به سرانجامی می‌رسند، و من دختر کسی‌ام که شما را از عذاب سخت خداوند بیم می‌داد! ✧ فَبِعَینِ اللهِ ما تَفعَلونَ، و سَیَعلَمُ الذین ظَلَمُوا اَیَّ مُنقَلبٍ یَنقَلِبونَ، وَ أنا اِبنَةُ نَذیرٍ لَکُم بَینَ یَدَی عَذابٍ شَدیدٍ؛(۱) ▽ شـرح ⩴ این کلمات تهدید آمیز و انتقادی، زمانی است که فاطمه‌ی زهرا (علیها السّلام) پس از وفات پیامبر و بد عهدی مردم و سستی آنان در حمایت از حق و پشتیبانی از اهل بیت(ع)به مسجد مدینه رفت و آن خطبه‌ی معروف را پس از غصب فدک، ایراد کرد. ▦ انتظار آن بود که به وصایای پیامبر(ﷺ)، چه درباره‌ی امامت حضرت علی(ع)، چه نسبت به مودّت ذی‌القربی و حفظ حرمت آن حضرت و چه پیروی از عترت حضرت رسول توجه شود، ولی دنیاخواهی وجاه‌طلبی، چشمهای عده‌ای را بست و کارهایی کردند که مایه ی رنجش دختر رسول الله (ﷺ) شد. ⁜ حضرت فاطمه (علیها السّلام) هم خدا را به یاد آنان می‌آورد که بدانند کارهایشان زیر نظر خداوند است و روزی باید پاسخگو باشند، ‼️ هم فرجام تاریک و سرنوشت دردناکی را که خدا برای ستمکاران مقدّر کرده، ‼️ و هم یادآوری می‌کند که وی دختر آن پیامبر بزرگ است که مردم را از عذاب خدا بیم می‌داد. ↲ همه‌ی این هشدارها برای بیدار کردن جامعه و متذکر ساختن آنان نسبت به مسؤولیت‌های آنان است تا حجت بر آنان تمام شود! ا - - - - - ۱) الاحتجاج، ج۱، ص۱۴۱ 📚 حکمت‌های فاطمی ، @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳ 🏷 مـحافـظ دولـت‌! 🔅 : ✓ «عدالت، حفاظ دولت‌هاست». ⁙ «الـعَـدلُ جُـنَّـةُ الـدُّوَلِ». 📚 غرر الحكم : ح١٨٧٣ @hadithnet | معارف حدیث
. ⫧ مُـجـریـان خـوبـــــ! ⫧ ◵ برای حکومت خوب، (علاوه بر عدالت و عصمت قانون)، به عوامل دیگری نیاز است که یکی از آنها «عصمت و عدالت مجریان» است. ◃حـــــتّی قانون خوب و عادلانه اگر به دست مدیران فاسد اجرا شود، به ابزاری در جهت تأمین خواسته‌های نامشروع آنان تبدیل خواهد شد و حقوق مردم به مخاطره خواهد افتاد. این دسته افراد، یا قانون را «تفسیر به رأی» می‌کنند و یا مواردی از آن را «تعطیل» می‌نمایند و یا «بدعت» می‌گذارند و چیز جدیدی به آن می‌افزایند تا منافع خود و هم‌مسلکانشان را تأمین کنند. ◳ در تاریخ اسلام به راحتی می‌توان کسانی را یافت که بر محور مصالح و حزب خود عمل می‌کرده‌اند، هر چند به اصطلاح، «حاکم اسلامی» نیز بوده‌اند؛ (مانند معاویه) امّا در مقابل، کسانی نیز بوده و هستند که جز به رعایت قانون و ادای حقوق مردم نمی‌اندیشیده و نمی‌اندیشند. می‌فرماید: ✧ بار خدايا! تو مى‌دانى كه آنچه از ما سر زد، رقابت در سلطنت (و حكومت) و آرزوى زيادىِ مال دنيا نبود ؛ بلكه تا نشانه‌هاى دينت را بازگردانيم و اصلاح را در شهرهايتْ آشكار سازيم تا در سايه آن، بندگان ستمديده‌ات امنيت پيدا كنند و حدودِ معطّل مانده، اقامه گردد. (۱) ◈ این همه تفاوت در اهداف، رفتار، گفتار و آثار (با وجود وحدت قانون) به خوبی روشن می‌سازد که شخصیت مجریان، نقش تعیین ‌کننده‌ای در اجرای قوانین دارد و از این جهت است که در نظام اسلامی، توجّه خاصّی به «رکن اجرایی» جامعه شده تا حقّ مردم تضییع نگردد. ا - - - - - ۱) نهج البلاغه: خطبه۱۳۱ 📗 ، قلمرو رضایت، ص۱۵۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳ 🏷 احتیاط و دوراندیشی! 🔅 : ✓ «آن كه دور انديش باشد، احتياط كند و آن كه دور انديشى را رها كند بی‌باك شود».  ⁙ «مَن أخَذَ بالحَزمِ اسْتَظْهَرَ ، مَن أضاعَ الحَزمَ تَهوَّرَ» 📚 غرر الحكم : ح٧٩١٣ 📆 مناسبت امروز : روز بیمه @hadithnet | معارف حدیث
9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ◪ چـه زود ميـان مـا جـدايى افتـاد! ⩴ فرازی از سخنان پس از دفن حضرت فاطمه سلام الله علیها ✧ بى گمان، امانت، باز گرديد و گرو، باز رهيد و زهرا ناگهانى و به سرعت پر كشيد و چه بى خير و بركت اند آسمان و زمين ! اى پيامبر خدا ! اندوهم، جاودانى و شبم، بيدارمانى است. اندوه از دلم بيرون نشود تا خداوند براى من نيز همچون سرايى كه تو در آن اقامت دارى، برگزيند. [اين] غمى است چركين و اندوهى است هيجان‌‏آفرين. چه زود ميان ما جدايى افتاد! من به خدا، شِكوه مى‌‏بَرَم. زودا كه دخترت به تو از هجومِ پشتْ در پشتِ امّتت بر من و خوردن حقّ خود او از سوى آنان، تو را خبر دهد. حال [و روزش] را از او بپرس كه بسى درد در سينه‌‏اش در تلاطم است كه راهى براى اظهار آن نمى‏‌يابد، و به زودى [آنها را] براى تو باز مى‏‌گويد و خداوند حكم مى‏‌كند و او بهترينِ حكم‏‌كنندگان است. ⁘ لَقَدِ استُرجِعَتِ الوَديعَةُ، واُخِذَتِ الرَّهينَةُ، وَاختُلِسَتِ الزَّهراءُ، فَما أقبَحَ الخَضراءَ وَالغَبراءَ، يا رَسولَ اللّهِ! أمّا حُزني فَسَرمَدٌ، وأمّا لَيلي فَمُسَهَّدٌ، لا يَبرَحُ الحُزنُ مِن قَلبي أو يَختارَ اللّهُ لي دارَكَ الَّتي أنتَ فيها مُقيمٌ،... ◌ امالی مفيد: ص۲۸۱ ح۷ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ 🏷 دخترت به ديدارت آمده‌! 🔅 : ✓ «درود بر تو اى پيامبر خدا! درود بر تو از جانب دخترت كه اينك به ديدار تو آمده و در بقعه تو در خاك آرميده است، و خدا خواست كه زودتر به تو بپيوندد!». ⁙ «السَّلامُ عَلَيكَ يا رَسولَ اللّهِ عَنّي وَالسَّلامُ عَلَيكَ عَنِ ابنَتِكَ وزائِرَتِكَ وَالبائِتَةِ فِي الثَّرى بِبُقعَتِكَ وَالمُختارِ اللّهُ لَها سُرعَةَ اللِّحاقِ بِكَ». 📚 الكافی: ج١ ص٤٥٨ ح٣ @hadithnet | معارف حدیث
. ⁉️ پـرسـش : چرا امام علی(ع) در برابر جسارت به همسرش سکوت کرد؟ ∹ چطور ممکن است با وجود شجاعت و غیرت حضرت علی (علیه‌السلام)، کسی جرأت کند به همسر ایشان جسارت و هتک حرمت کند و حضرت علی (علیه‌السلام) واکنشی نشان ندهند؟ 🪶 پــاسـخ : ⪼ امیرالمومنین علیه السلام هیچ وقت سکوت نکردند حتی در ابتداء قصد اقدام نظامی داشتند. ↲ برای پاسخ اجمالی به این شبهه، سه دلیل عمده، با استناد به روایات، قابل ذکر است: ⩴ دعوت پیامبر اکرم (ص) از امیرالمؤمنین علیه‌السلام به صبر، ⩴ نداشتن اعوان و انصار، ⩴ نگرانی از خاموشی چراغ نوپای اسلام و ایجاد تفرقه در بین مسلمین. ₪ دعوت پیامبر(ص) به صبر و شمشیر نکشیدن امیرالمومنین علیه السلام▿ می‌فرماید: ✧ «از پدرم امام صادق علیه السلام سوال کردم، پس از به هوش آمدن رسول خدا صلی‌الله علیه و آله چه اتفاقی افتاد؟ فرمود: ... پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: ⁙ برادرم، این مردم مرا رها خواهند کرد و به دنیای خودشان مشغول خواهند شد، ولی تو را از رسیدگی به من باز ندارد، مَثَل تو در بین این امت مَثَل کعبه است که خدا آن را نشانه قرار داده است تا از راه‌های دور نزد آن بیایند؛ پس چون من از دنیا رفتم و از آنچه به تو وصیت کردم فارغ شدی و بدنم را در قبر گذاشتی، در خانه‌ات بشین و قرآن را آنگونه دستور داده‌ام، بر اساس واجبات و احکام و ترتیب نزول جمع آوری کن،تو را به صبر در برابر آنچه از این گروه به تو خواهد رسید سفارش میکنم، صبر کن تا بر من وارد شوی». ‎◌ خصائص الائمه، ص۷۳ ┈┈❖┈┈ ⁜ در آن موقعیت علی(ع) یا می‌بایست دست به شمشیر می‌برد و در مقابل پایمال شدن حقوق خود و اهل‌بیت پیامبر(ص) جبهه‌گیری می‌کرد، یا سکوت می‌کرد و به تقویت اسلام می‌پرداخت. ⪣ برداشتن پرچم مخالفت، مساوی بود با تفرقه در میان مسلمانان، تضعیف جامعه نوپای اسلامی و در نتیجه بیشتر شدن خطر حمله‌ی رومیان و سرکشی مرتدین و مدعیان نبوت، ⪣ آن‌حضرت برای از بین نرفتن زحمات پیامبر(ص) و پایمال نشدن خون شهدا، حاضر به فدا شدن همسر و فرزندش در مقابل حفظ اسلام شد. و این خود یکی از بزرگترین دلایل مظلومیت امام علی(ع) است. ┈┈❖┈┈ 🌐 ویـژه‌نامه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🌐 سیره حضرت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🌐 شرح احادیث حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🌐 پـرسـش و پـاسخ‌هـای فـاطـمی @hadithnet | معارف حدیث
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🖤 در ایام شهادت مادر، با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ. ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ✧ امام رضا عليه السلام : ✓ «هيچ يك از ما نيست مگر آن كه كشته مى‌شود». ◃«ما مِنّا إلاّ مَقتولٌ». ◌ عيون أخبار الرِّضا : ج۲ ص۲۰۳ ح۵ @hadithnet | معارف حدیث
. ◉ بـه خـدا، شِـكوہ مےبَـرَم! ⁙ نجوای بر مزار فاطمه زهرا(س)⁙ ✧ السَّلامُ عَلَيكَ يا رَسولَ اللّهِ عَنّي، وَالسَّلامُ عَلَيكَ عَنِ ابنَتِكَ وزائِرَتِكَ وَالبائِتَةِ فِي الثَّرى بِبُقعَتِكَ، وَالُمختارِ اللّهِ لها سُرعَةَ اللَّحاقِ بِكَ، قَلَّ يا رَسولَ اللّهِ عَن صَفِيَّتِكَ صَبري، وعَفا عَن سَيِّدَةِ نِساءِ العالَمينَ تَجَلُّدي، إلاّ أنَّ لي فِي التَّأَسّي بِسُنَّتِكَ في فُرقَتِكَ مَوضِعَ تَعَزٍّ، فَلَقَد وَسَّدتُكَ في مَلحودَةِ قَبرِكَ، وفاضَت نَفسُكَ بَينَ نَحري وصَدري. بَلى، وفي كِتابِ اللّهِ لي أنعَمُ القَبولِ، إنّا للّهِ وإنّا إلَيهِ راجِعونَ، قَدِ استُرجِعَتِ الوَديعَةُ واُخِذَتِ الرَّهينَةُ، واُخلِسَتِ الزَّهراءُ، فَما أقبَحَ الخَضراءَ وَالغَبراءَ يا رَسولَ اللّهِ! أمّا حُزني فَسَرمَدٌ، وأمّا لَيلي فَمُسَهَّدٌ، وهُمٌّ لا يَبرَحُ مِن قَلبي أو يَختارَ اللّهُ لي دارَكَ الَّتي أنتَ فيها مُقيمٌ، كَمَدٌ مُقَيِّحٌ، وهَمٌّ مُهَيِّجٌ، سَرعانَ ما فُرِّقَ بَينَنا وإلَى اللّهِ أشكو، وسَتُنَبِّئُكَ ابنَتُكَ بِتَظافُرِ اُمَّتِكَ عَلى هَضمِها، فَأَحفِهَا السُّؤالَ وَاستَخبِرهَا الحالَ، فَكَم مِن غَليلٍ مُعتَلِجٍ بِصَدرِها لَم تَجِد إلى بَثِّهِ سَبيلاً، وسَتَقولُ ويَحكُمُ اللّهُ وهُوَ خَيرُ الحاكِمينَ. سَلامَ مُوَدِّعٍ لا قالٍ ولا سَئِمٍ، فَإِن أنصَرِف فَلا عَن مَلالَةٍ، وإن أقُم فَلا عَن سوءِ ظَنٍّ بِما وَعَدَ اللّهُ الصّابِرينَ. ⩴ «سلام من بر تو، اى پيامبر خدا و سلام بر تو، از جانب دخترت؛ همو كه اينك به ديدار تو آمد و از من جدا گشت و در آرامگاه تو در خاك خُفت و خدا خواست كه زودتر به تو ملحق شود. اى پيامبر خدا! از فراق دختِ برگزيده‌ات، شكيبايى‌ام كم شده است و از جدايى سَرور زنان عالم، توانم را از كف داده‌ام؛ امّا تأسّى به سنّت تو و غم و دردى كه از فراقت كشيدم، موجب تسليت من است؛ زيرا من خود، تو را در لحدِ آرامگاهت نهادم و در حالى جان دادى كه سَرت به سينه من چسبيده بود. آرى، در كتاب خدا براى من، بهترين عامل پذيرش [و تحمّل اين مصيبتها] وجود دارد: ﴿ما همه از آنِ خداييم و همه به سوى او باز مى‌گرديم﴾. هر آينه امانت، پس گرفته شد و گرو دريافت گرديد و زهرا از كفم ربوده شد. اى پيامبر خدا! اينك، اين آسمان نيلگون و اين زمين تيره، چه زشت در نظرم جلوه مى‌كنند! اندوهم هميشگى است و شب‌هايم به بيدارى مى‌گذرد و اندوه، هرگز از دلم رخت بر نمى‌بندد، تا آن گاه كه خداوند، خانه‌اى را كه تو در آن جاى گرفته‌اى، برايم بر گزيند [و به تو ملحق شوم]. مرا غصّه‌اى است بس دل‌خراش و اندوهى كه آرام و قرار نمى‌گذارد. چه زود ميان ما جدايى افتاد. شكايت خود را پيشِ خدا مى‌برم. دخترت از همدست شدن امّتت در ستم بر او، به تو گزارش خواهد داد. همه ماجرا را از او بپرس و اوضاع و احوال را از او جويا شو ؛ زيرا چه بسا غم‌هاى سوزانى در سينه‌اش داشت و راهى براى بيان آنها نمى‌يافت ؛ ولى اكنون [به تو]خواهد گفت و خدا هم داورى مى‌كند و او بهترينِ داوران است. اينك با تو بدرود مى‌گويم،بدرودِ وداع كننده‌اى كه نه خشمگين است و نه خسته و بيزار ؛ زيرا اگر از اين جا بروم، از روى ملال [و خستگى] نيست و اگر بمانم، به واسطه بدگمانى به وعده‌اى كه خداوند به شكيبايان داده است، نيست». ◌ الكافی: ج۱ ص۴۵۸ ح۳ ‏┈┈❖┈┈ 🚩 تـنـها حـامـے ولایـتــــ! ⪻ با دست خودت مرا غسل بده! ⪼ ۝ پـرتـو تـابـان الـهـی ‏┈┈❖┈┈ سلام‌الله علیها @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳ 🏷 حقش ادا نشد! 🔅 : ✓ «فاطمه دختر رسول خدا صلى‌‏الله ‏عليه ‏و‏آله همواره مورد ستم قرار گرفت واز حقش محروم، و از ميراثش جلوگيرى شد. وصيت رسول خدا (ص) در حقش پاسداشته نشد، و حق رسول خدا (ص) و حق خداى عز و جل درباره وى رعايت نشد. حاكميت خداوند و انتقام‏گيرى او از ستمگران [ما را] بس است».  ⁙ «إنَّ فاطِمَةَ بِنتَ رَسولِ اللّهِ (ص) لَم تَزَل مَظلومَةً مِن حَقِّها مَمنوعَةً، وعَن ميراثِها مَدفوعَةً، لَم تُحفَظ فيها وَصِيَّةُ رَسولِ اللّهِ (ص)، ولا رُعِيَ فيها حَقُّهُ ولا حَقُّ اللّهِ عز و جل، وكَفى بِاللّهِ حاكِماً ومِنَ الظّالِمينَ مُنتَقِماً» 📚 الأمالي للطوسي : ص ١٥٥ ح ٢٥٨ سلام‌الله علیها @hadithnet | معارف حدیث