eitaa logo
🌻حافظان وحی🌻
235 دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
24.8هزار ویدیو
368 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
📚از کتاب الغدیر چه می دانید ؟ ⁉️ آیا می دانستید مجموعه ی عظیم کتب چند جلدی الغدیر دفاع از مظلومیت امیرالمومنین علی علیه السلام و خلافت بلافصل ایشان به قلم علامه امینی است! ⁉️ آیا می دانستید مصادر و منابعی که در کتاب الغدیر مورد استناد قرار گرفته، همگی از منابع کُتب علمای اهل تسنن است! ⁉️ آیا می دانستید علامه امینی برای نوشتن و جمع آوری الغدیر در شبانه روز حدود ۱۷ ساعت مطالعه و تحقیق می کرد! ⁉️ آیا می دانستید علامه امینی برای نوشتن کتاب الغدیر ۱۰ هزار جلد کتاب از (باء بسم الله تا تای تمت) آن را خوانده و به ۱۰۰ هزار جلد کتاب مراجعات مکرر داشته است! ⁉️ آیا می دانستید وقتی فقط یک جلد از کتاب الغدیر به لبنان رفت، در عرض مدت خیلی کوتاهی ۳۰ هزار سنی به واسطه مطالعه این کتاب شیعه شدند! ⁉️ آیا می دانستید مجموعه بی نظیر الغدیر ۲۰ جلد است، که تا کنون ۱۱ جلد آن چاپ شده است و ۹ جلد از کتاب هنوز منتشر نشده است. مرحوم علامه امینی فرمودند: حرف‌های اصلی خودم را در آن ۹ جلد زده‌ام و این ۱۱ جلد، مقدماتی برای آن سخنان بوده است و اگر انتشار این کتاب کامل ‌شود دنیا را تکان میدهد! ⁉️ آیا می دانستید مطالب الغدیر به مذاق بسیاری خوشایند نیست اما از آنجایی که با اتکاء به منابع و مآخذ مُتقَن نوشته شده، تا کنون ظرف این مدت (حدود شصت سال) از چاپ این کتاب گذشته، کسی یا گروهی نتوانسته نقدی یا ردّی بر کتاب الغدیر و یا نقدی بر صفحه ای از الغدیر بنگارد! ⁉️ آیا می‌دانستید امرا و وزرا و شخصیت های سیاسی هم برای کتاب الغدیر تقریظ نوشته‌اند. ملوک و بزرگان فقهاء و محدثین و بزرگان مولفین و شعرا اهل تسنن هم توجه می‌کنند و تقریظ می‌نویسند. تا چه رسد به بزرگان شیعه! ⁉️ آیا می دانستید علامه امینی با کتاب شریف الغدیر خود، راه هر گونه انکار یا توجیه کسانی که در فکر مخالفت با خطبه غدیر و اثبات ولایت امیر المومنین علیه السلام هستند با مستندات و کتب اهل تسنن بسته است و این کتاب حجت را بر همه تمام کرده که به هیچ وجه نمی توان به خطبه ی نورانی غدیر شک نمود! ✅ مرحوم علامه امینی در کتاب بی‌نظیر الغدیر؛ روایت غدیر را از (۱۱۰) صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، و (۸۴) نفر از تابعین، و (۳۶۰) راوی حدیث، از کتب اهل سنت، از قرن دوم تا قرن چهاردهم هجری قمری معرفی کرده است! ✅ علامه امینی فرمودند: «روز قیامت با دشمنان امیرالمومنین علیه السلام مخاصمه خواهم کرد! همانطور که آن ها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند وگرنه می خواستم معارف امیرالمومنین علیه السلام را گسترش بدهم، این ها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم.» ✅ علامه امینی رحمت الله علیه شخصیتی است که یک تنه در برابر تحریف کنندگان تاریخ قیام نموده و با قلم توانا و آتشین و در عین حال منطقی و علمی پرده ها را کنار زد و حقایق را از لابه لای زوایای تاریک تاریخ بیرون کشید و خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام را برای جهانیان اثبات نمود‌. 💫 منْ كُنْتُ مَوْلاه فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاه 🕊روز بزرگداشت علامه امینی/شادی روحشان صلوات. http://eitaa.com/hafezan_vahy
📱 گناهان موبایلی 1. فیلم گرفتن یا عکس گرفتن از جلسات خصوصی بدون اجازه حاضران 2. انتشار فیلم یا عکس جلسات خصوصی دیگران بدون اجازه آنان 3. ورود به سایتهای شرط بندی و اقدام به شرط بندی در آن 4. انتشار اخبار، فیلمها و عکسهایی که باعث تحقیر مسلمانان و تقویت کافران می شود. 5. نصب عکس بی حجاب از خود در پروفایل، توسط زنان که باعث ایجاد مفسده می شود 6. انتشار و تبلیغ مفسده انگیز نمادهای زندگی اشرافی 7. انتشار اسرار شخصی افراد و اسرار حکومت اسلامی 8. تولید و انتشار محتواهایی که شامل تشویق دیگران به انجام گناه است 9 و 10. تولید و انتشار محتواهایی که باعث سست شدن عقائد مسلمانان شود 11. انتشار اخباری که باعث تضعیف حکومت اسلامی می شود 12. خواندن متونی که باعث تحریک جنسی و افتادن به گناه می شود. 13. انتشار متونی که باعث تحریک جنسی دیگران می شود 14. انتشار خبر گناهان و فسادهای دیگران که باعث تبلغ فساد شود 15. تبلیغ دشمنی با 14 معصوم و دشمنی با مؤمنین 16. نصب فیلترشکن و استفاده از پیام رسانهایی که توسط دولت اسلامی مسدود شده اند. 17. نگاه مفسده انگیز به عکس بی حجاب زنان نامحرم 18. انتشار عکس مفسده انگیز زنان بی حجاب 19. دیدن فیلم مفسده انگیز زنان بی حجاب 20. انتشار فیلم مفسده انگیز زنان بی حجاب 21. انتشار عکس بی حجاب خود توسط زنان 22. مطالعه کتابهای اینترنتی گمراه کننده که باعث انحراف عقیدتی می شود 23. انتشار کتابهای گمراه کننده که باعث انحراف می شود 24. تمسخر افراد و اقوام و گروههای محترم در قالب کاریکاتور، متن، صوت و طنز 25 و 26. تولید و انتشار جکهای مستهجن، جکهای ضد مقدسات دینی، جکهای ضد ارکان حکومت اسلامی 27. چت و گفتگوی مفسده انگیز متنی، صوتی یا تصویری با نامحرم 28. توهین به افراد محترم، نمادهای دینی و مسئولان حکومت اسلامی 29. تقطیع صوت سخنرانی دیگران و انتشار آن در صورت عدم رضایت آنان 30. انتشار و تبلیغ لینک سایتها و کانالهایی که عضویت در آن حرام است 31. تولید و انتشار آموزش انواع گناه از جمله دزدی، خرابکاری، ایجاد ناامنی 32. استراق سمع 48. دروغ گفتن، دروغ نوشتن و انتشار دروغ 34. دروغ بستن به خدا، پیامبر و 14 معصوم 35. سرقت اینترنتی از حساب دیگران 36. مدح کردن و تعریف کردن از ظالم 37. تغییر فیلم یا صوت یا تصویر دیگران در صورت عدم رضایت آنان و انتشار آن 38. دزدی از وای فای دیگران 39. هک صفحات و سایتهای رسمی مسلمانان محترم 40. گوش دادن به موسیقی حرام 41. انتشار موسیقی حرام 42. نشر شایعات بی سند و اخبار دروغ 43. تأیید (لایک) کردن محتواهای حرام 44. عضویت در کانالها و صفحاتی که محتواهای حرام منتشر می کنند، در صورتی که تٱیید آنها به حساب آید 45. تمسخر نهادهای حکومت شیعه 46 و 47. دیدن و انتشار محتوای خصوصی گوشی مردم توسط تعمیرکارهای موبایل (در صورت عدم رضایت مالک) 48. تبلیغ زندگی در سرزمین کفر و تحقیر زندگی در کشور اسلامی 49. اذیت و آزار مسلمانان 50. کسب درآمدهای نامشروع 51. تجسس در امور شخصی دیگران. 52. تبلیغ زندگی با سگ 53. خرید و فروش اینترنتی خوک و سگ تزیینی، سلاح غیر قانونی، مشروبات الکلی، اموال دزدی، آلات قمار، مواد مخدر و ... 54. غلوّ درباره 14 معصوم 55. بی احترامی به قرآن، پیامبران الهی و 14 معصوم و بی حرمتی به مقدسات مذهبی و بی احترامی به مؤمنین. 56. ناامید کردن مسلمانان از حکومت اسلامی و امیدوار کردن آنها به کشورهای کافر 57. کم فروشی اینترنتی 58. فریبکاری در معاملات اینترنتی 59. مزد گرفتن برای انجام کارهای حرام اینترنتی 60. تحریف احکام دینی و انتشار تحریف شده آن 61. نیرنگ زدن و کلاهبرداری از طریق تغییر عکس و صوت و فیلم و ... 62. اشاعه فحشاء و تبلیغ زنا، لواط و همجنس بازی 63. واسطه گری زنا، لواط و همجنس بازی 64. بازیهایی که در عالم واقعی ، با وسیله قمار است مثل پاسور و نرد. 65. تلاش برای از هم پاشیدن خانواده ها 66. تبلیغ سقط جنین به صورت نامشروع 67. تبلیغ جلوگیری از فرزندآوری شیعیان 68. نسبت دادن زنا یا لواط به زن و مرد مسلمان و پاک دامن 69. تبلیغ هر کاری که سبب بی آبرویی اسلام یا تشیع گردد مانند قمه‌زنی. 70. همکاری با ظالمین در ظلمشان. 71. به هم زدن رابطه دوستی دو مسلمان 72. ایجاد رابطه دوستی با کفار 73. ایجاد ناامنی روانی برای مسلمانان 74. تبلیغ شورش و طغیان در برابر حکومت اسلامی 75. کمک به گناهکار در انجام گناه 76. لعنت کردن مؤمن 77. ناسزا گفتن به مسلمان. 78. باز هم هست ... 🔸 و اما بزرگترین گناه: ایجاد بستر انجام گناه توسط مسئولان و باز گذاشتن شبکه های اجتماعی دشمن در کشور اسلامی. 📱 سبک زندگی : http://eitaa.com/hafezan_vahy
✅ معنای مسأله غدیر چیست؟ 🌹 امام خامنه ای: مسأله‏ ى غدير، يعنى گزينش علم و و جهاد و و فداكارى در راه خدا و سبقت در ايمان و اسلام و تكيه روى اين‏ها در تشخيص و تعيين مديريت جامعه. اين قضيه، يك قضيه‏ ى ارزشى است. (20/ 04/ 1369) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. این ویژگی امام علی (ع) باعث انتصابش در روز غدیر شد. پند 30 📱 سبک زندگی متقین: http://eitaa.com/hafezan_vahy
خطبه غدیر جلسه ۱.mp3
12.91M
🔴🔴📜 🔴🔴 🔴📣۲۵ جلسه شرح خطبه ی غدیر قبلا در کانال بارگذاری شده است، با استماع شرح خطبه ی غدیر معرفتمان را نسبت به امامت بالا ببریم و ذره ای برای غدیر و امامت و ولایت کار کنیم📣🔴 🔻شرح و تفسیر سه آیه ی نازل شده در روز غدیر ▪️سوره‌ مائده آیه ۶۷ (آیه تبلیغ) ▪️سوره مائده آیه ۳ (آیه اکمال) ▪️سوره معارج آیه ۱و۲ 🔹ذکر دلائل عقلی مبنی بر اثبات امامت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام 🔸 حمد و ثنای الهی ⭕️حجم فایل: ۱۲/۳ مگابایت 🎙 🔴🔴 نشر حداکثری 🔴🔴 ✍ (علیه السلام) در : 💠... گواهی می‌دهم - ای - که: 1⃣ -ی درباره‌ی تو، به پیامبر امین، نیاورده؛ 2⃣ و از تو به غیر تو، از خدا جدا گشت؛ دینی که: ✅ پروردگار عالمیان برای ما پسندید، و در با تو کامل کرد. «أَشْهَدُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّ الشَّاكَّ فِيكَ مَا آمَنَ بِالرَّسُولِ الْأَمِينِ، وَأَنَّ الْعادِلَ بِكَ غَيْرَكَ عانِدٌ عَنِ الدِّينِ الْقَوِيمِ الَّذِي ارْتَضَاهُ لَنَا رَبُّ الْعَالَمِينَ، وَأَكْمَلَهُ بِوِلايَتِكَ يَوْمَ الْغَدِيرِ». 📚 دانشنامه امام هادی (علیه السلام) ص۵۶۴. 🌺پانزدهم ذی الحجة، ولادت امام هادی (علیه السلام) و در دو زیارت مبارک باد.🌺 http://eitaa.com/hafezan_vahy
تفسیر قرآن-۲۵.mp3
21.25M
🔵 تفسیر آیاتی که با آغاز می‌شوند. 🔻سوره‌ی آیه‌ی ۱۱۸ 🔹چرا در این آیه به مؤمنین سفارش شده است که غیر از خود را مَحْرَمِ راز نگیرند؟ 🔻سوره‌ی آیه‌ی ۱۳۰ ▪️این آیه مربوط به مبحث ربا می‌باشد که در جلسات قبل به آن پرداخته شده است. (جلسات ۱۷ تا ۲۱) 🔹احکام تکلیفی (خَمسه) به چه معناست؟ 🔸منظور از احکام وضعی چیست؟ 🔹شخصی که ربا گرفته یا خورده است، بعد از توبه کردن چه وظیفه‌ای دارد؟ 🔸با توبه، آثار احکام تکلیفی برداشته می‌شود ولی آثار احکام وضعی برداشته نمی‌شود. (بسیار مهم) ⭕️ حجم فایل: ۲۱/۳ مگابایت 🎙 🌺🌺دهه ی ولایت مبارک🌺🌺 http://eitaa.com/hafezan_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاه مردان - باکلام.mp3
9.52M
سرود: شاه مردان برای اجرای بچه‌ها در بگو به عاشقای بی‌قرار / بخونن غزل به عشق یار که میزنن پرده هارو کنار / از اون روی ماهش بگو به سوارای بی‌نشون / که داره می‌یاد امیرشون ستاره‌هاشو ریخته کهکشون / امشب سرِ راهش تک خوان: پدر خاک از آسمون رسیده / واسه‌ مردی و شرف نشون رسیده دفعه اول جمع خوانی و دفعه دوم تکخوان: دلش دریای عشقه / صداش، صدای عشقه بپرس از کعبه میگه/ قبله نمای عشقه جمع خوانی: تو شاه مردانی یاعلی / عشق زهرا، علی علی مولا علی، نظری، یاعلی مولا ساقی کوثری، نفس پیغمبری شیر حق، حیدری، نظری، یاعلی مولا جمع خوانی: راز خلقتو عاشقا فهمیدن /خدا رو توی نگاش دیدن بتا میون کعبه لرزیدن/ از شکوه چشماش همه‌ی خوبیای عالمو/ عقل و عشق، هر دو با هم و کلید بهشت و جهنمو / داره توی دستاش تکخوان: پدرم با اون نگاه مهربونش / همیشه یا علی بود ورد زبونش دفعه اول جمع خوانی و دفعه دوم تکخوان: خدا تا آفریدش / به خودش آفرین گفت ازش آیه به آیه / واسه روح‌الامین گفت جمع خوانی: تو شاه مردانی یاعلی /عشق زهرا، علی علی مولا علی، نظری، یاعلی مولا ساقی کوثری، نفس پیغمبری شیر حق، حیدری، نظری، یاعلی مولا ا👇👇👇👇👇ا به بچه‌های عزیز این رو یاد بدید تا در در روز عید غدیر خواهد کنند   http://eitaa.com/hafezan_vahy
💠
خالق اعجاز
🔸 دیدِ مشرکان درباره رسالت این بود كه هر پیشنهاد هوس ‌مدارانه ‌ای را که به عرض پیامبر رساندند او باید انجام بدهد! ذات اقدس الهی بعد از نقل این شبهات، به رسولش فرمود این جمله را بگو: ﴿هَلْ كُنتُ إِلَّا بَشَراً رَسُولاً﴾؛ كه رسالت دارم؛ چون بشرم، مانند شما عاجزم و چون رسالت دارم، منتظر دستورم؛ اگر بیاید بخواهد شقّ‌ القمر كند، شقّ ‌الأرض كند، شقّ‌ البحر كند، شقّ‌ الحجر كند، شقّ ‌الشجر كند، همه این كارها را ما می ‌كنیم! چون همه اینها مُنشق شدند؛ هم شقّ ‌البحر شد با ﴿انِ اضْرِب بِعّصَاكَ الْبَحْرَ﴾، هم شقّ‌ الحجر شد با ﴿اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ﴾، هم شقّ ‌الأرض شد که ﴿فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ﴾، هم شقّ ‌الشجر شد طبق بیان نورانی حضرت امیر در خطبه «قاصعه» و هم . 🔸 فرمود اگر بیاید عنایت الهی بیاید، همه اینها قابل انشقاق است؛ اما اگر خود ما بخواهیم، این‌چنین نیست. بنابراین از جنبه بشریت، من منتظر دستورم و از نظر رسالت، اگر عنایت الهی بشود همه این كارها شدنی است. این پیشنهادهای شما را اگر ذات اقدس الهی اراده كند می ‌شود انجام داد؛ اما پیشنهاد هوس ‌مدارانه شما كه هر روز چیزی را از ما بخواهید این می ‌شود لَعب به معجزه! 📚 سوره مبارکه اسراء – جلسه 131 🌐http://eitaa.com/hafezan_vahy
💠
 سفاهت اختلاف
🔸 در دو جا از نهج ‌البلاغه حضرت امیر (سلام الله علیه) این تعبیر را دارد که یک جا درباره است و یک جا درباره ؛ می ‌فرماید: «شَحَّتْ عَلَیهَا نُفُوسُ قَوْمٍ وَ سَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ آخَرِینَ»؛ فرمود فدک در دست ما بود خلافت در دست ما بود، عده‌ ای طمع كردند و عده ‌ای هم سخاوتمندانه گذشتند؛ متعلق به ما بود ولی ما سخاوتمندانه گذشتیم و نگذاشتیم اختلاف داخلی پیش بیاید. در نامه‌ ای هم كه برای ابوموسای اشعری می ‌نویسد، می ‌فرماید ابوموسی بدان، اگر در تمام امّت اسلامی بگردی، احدی مثل من ندارد! اگر می ‌گویید اتّحاد خوب است، ما معلّم وحدتیم. 🔸 قرآن كریم فرمود اینها چون عاقل نیستند با هم اختلاف دارند: ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمِیعاً و قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بَأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَ یعْقِلُونَ﴾. در چند جای نهج‌ البلاغه، حضرت امیر (سلام الله علیه) مردم را از تشتّت بر حذر می ‌دارد و جریان تشتّت را عامل شكست می‌ شمارد؛ حضرت، عامل شكست را می‌داند و عامل اختلاف را می ‌شمارد. 📚 سوره مبارکه حشر – جلسه 14 🌐 http://eitaa.com/hafezan_vahy
Hejr-052ads ss.mp3
10.73M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 52 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross
Hejr-053ads ss.mp3
12.47M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 53 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross
hejr-054ads ss.mp3
11.31M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 54 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross
🔴 توصیه به خواندن سوره یس بعد از نماز صبح 🔵 امام زمان ارواحنا فداه در تشرف آیت الله مرعشی نجفی (ره)خواندن سوره یس را بعد از نماز صبح به ایشان سفارش نمودند.(۱) 🌕 همچنین پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس سوره «یس» را برای رضای خداوند بخواند خداوند او را خواهد بخشید و اجری همانند ۱۲ ختم قرآن به او خواهد داد.(۲) 📚 (۱) تشرفات مرعشیه ص ۲۹ 📚 (۲) مجمع البیان، ج ۸ ص ۲۵۴ http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺 تفسیر آیه 9⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰إِنمَا نُطعِمُكمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنكمْ جَزَاءً وَ لا شكُوراً9⃣ 🔸كلمه به معناى آن روى هر چيز است كه رو به روى تو و يا هر كس ديگر باشد، و وجه خداى تعالى عبارت است از صفات فعلى خداى تعالى، صفات كريمه اى كه افاضه خير بر خلق و خلقت و تدبير و رزق آنها، و يا به عبارت جامع تر رحمت عامه او كه قوام تمامى موجودات بدان است، از آن صفات نشات مى گيرد، و بنابراين معناى اينكه عملى به خاطر وجه اللّه انجام شود اين است كه در انجام عمل اين نتيجه منظور گردد كه رحمت خداى تعالى و خشنوديش جلب شود، منظور تنها و تنها اين باشد و ذره اى از پاداشهايى كه در دست غير خداى تعالى است منظور نباشد، و به همين جهت خانواده اطعام گر دنبال اين سخن خود كه (انما نطعمكم لوجه الله) اضافه كردند: (لا نريد منكم جزاء و لا شكورا) - ما از شما نه پاداشى مى خواهيم ، و نه حتى تشكرى ). 🔸گفتيم وجه خداى تعالى عبارت است از صفات فعلى او، كه صفات ذاتى خداى تعالى ماوراى آن صفات قرار دارد، و مبداء آن و در آخر مبدأ تمامى خيرات عالم است. و بنا براين برگشت اينكه عمل براى وجه اللّه باشد، به اين مى شود كه عمل انسان به اين انگيزه از انسان سر بزند كه باعث رضاى اوست، و او محبوب ما و رضايتش منظور ما است، براى اينكه او جميل على الاطلاق است، و به تعبير ديگر: برگشت چنين عملى به اين است كه انسان خداى را تنها به اين جهت عبادت كند كه او اهليت عبادت و است حقاق آن را دارد. 🔸هدف واقع شدن الله، و آن را غايت و انگيزه اعمال قرار دادن، در چند جا از كلام مجيدش آمده، مانند آيات زير: (و اصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغدوه و العشى يريدون وجهه) (نفس خویش را برای بودن با کسانی که صبح و شام پروردگار خود را می خوانند و به جز وجه او هدفی ندارم مقاوم ساز) ، و در اين معنا است آيه شريفه (و ما امروا الا ليعبدوا اللّه مخلصين له الدين )(مامور نشدند مگر با اینکه خدا را با وضعی عبارت کنند که دین خالص برای خدا باشد) ، و آيه شريفه (و ما تنفقون الا ابتغاء وجه الله )( وانفاق نمی کنید مگر برای تحصیل وجه الله) ، و آيه شريفه (فادعوه مخلصين له الدين )( اورادرحالی بخوانید که دین را خالص برای او بدانید ) ، و آيه (الا لله الدين الخالص ) ( آگاه که دین خالص تنها از آن خدا است) . _______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇http://eitaa.com/hafezan_vahy
⏮ادامه آیه 🔰لا نريد منكم جزاء و لا شكورا9⃣ 🔸 به معناى آن است كه عمل كسى را به چيزى كه معادل و برا بر آن باشد عوض دهى، حال چه عمل خير باشد، كه معادلش جزاى خير قرار مى گيرد، و چه شر كه معادلش جزاى شر واقع مى شود، جزا، هم از اين جهت عموميت دارد و هم از جهت اينكه شامل جزاى عملى و زبانى هر دو مى شود، چيزى كه هست در خصوص آيه مورد بحث به قرينه اينكه در مقابل شكور قرار گرفته (نه جزايى مى خواهيم و نه تشكرى ) تنها جزاى عملى منظور است، نه جزا و تلافى زبانی. 🔸و كلمه و هر دو به معناى ذكر نعمت، و يادآورى آن در زبان و قلب و عمل است، و منظور از آن در آيه شريفه به قرينه اينكه در مقابل جزا قرار گرفته تنها ثناى جميل زبانى است، و آيه شريفه يعنى آيه (انما نطعمكم لوجه الله ...) خطابى است از اين طايفه به كسانى كه اطعامشان كردند، حال يا به زبان قال، كه در اين صورت اين آيه يا حكايت سخن ايشان است، و كلمه در تقدير آن است، و تقديرش: (قالوا انما نطعمكم ...) است، و خواسته اند به مسكين و يتيم و اسير اطمينان بدهند كه به احدى نخواهيم گفت ما افطار سه روز خود را به فلان و فلان داديم، و آبروى شما را نمى ريزيم، و بر شما منت نمى گذاريم، و يا اينكه اطعامگران اصلا چنين سخنى به زبان نياورده اند، و جمله مذكور زبان حال ايشان است، و خداى تعالى مى خواهد ايشان را به آن اخلاصى كه از باطن آنان خبر دارد بستايد، و بفهماند كه اين طايفه چنين مردمى بودند، و اطعامشان صرفا به خاطر خدا بود. _______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺 تفسیر آیه🔟 سوره از تفسير شریف المیزان 🔰إِنَّا نخَاف مِن رَّبِّنَا يَوْماً عَبُوساً قَمْطرِيراً🔟 🔸اينكه روز قيامت را عبوس شمرده از باب استعاره است، و مراد از (عبوس بودن ) آن ظهور كمال شدت آن براى مجرمين است، و كلمه به طورى كه گفته اند به معناى دشوار و سخت است. 🔸اين آيه در مقام بيان علت سخنى است كه از ايشان حكايت كرد، مى خواهد بفهماند چرا گفتند: (انما نطعمكم لوجه الله ...) و اينكه اگر عمل مذكور خود را تنها و تنها به خاطر خدا انجام دادند، و عبوديت خود را براى خدا خالص كردند، براى اين بود كه از آن روز سخت و دشوار مى ترسيدند، و براى بيان علت مذكور اكتفا نكردند به اينكه ما از آن روز مى ترسيم ، بلكه آن روز را به پروردگار خود نسبت داده، گفتند: (ما از پروردگار خود از روزى مى ترسيم كه چنين و چنان است )، تا فهمانده باشند وقتى از اين اطعامشان چيزى غير از پروردگارشان را در نظر ندارند، پس ترسشان هم از غير او نيست، همچنان كه اميدى هم به غير او ندارند، پس ترس و اميدشان همه از خدا است، اگر از روز قيامت هم مى ترسند بدان جهت است كه روز پروردگارشان است، روزى است كه خدا به حساب بندگانش مى رسد، و جزاى اعمال ايشان را مى دهد. 🔸و اگر در آيه (و يخافون يوما كان شره مستطيرا) نسبت ترس آنان را به خود قيامت داد، براى اين بود كه گوينده اين سخن خود آنان نبودند، بلكه خداى تعالى است كه قبل از اين آيه شدايد آن روز را به خودش ‍ نسبت داده ، و فرموده بود: (انا اعتدنا للكافرين سلاسل ...) 🔸و كوتاه سخن اينكه: مساءله خوفى كه اين طايفه در گفتار خود آوردند، خوف در مقام عمل است، چون حساب عمل بنده با خدا است، و بندگى لازمه لاينفك انسان است، انسان به هر درجه از كمال برسد، و حتى به مقام عصمت و بى گناهى هم اگر برسد، باز هم بنده است، و بنده ممكن نيست از خوف پروردگارش تهى باشد، همچنان كه فرمود: (ان الينا ايابهم ثم ان علينا حسابهم )(برگشتشان به سوی ما وحسابشان به عهده ما است ) . _______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺 تفسیر آیه 1⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شرَّ ذَلِك الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضرَةً وَ سرُوراً1⃣1⃣ 🔸 به معناى حفظ كردن و از اذيت جلوگيرى نمودن است، و وقتى گفته مى شود: (فلان لقى فلان بكذا)، معنايش اين است كه با او به چنين وضعى رو به رو شد، و كلمه به معناى بهجت و خوش رويى، و كلمه سرور در مقابل اندوه است. 🔸و معناى آيه اين است كه خداى تعالى ايشان را حفظ و شر آن روز را از ايشان منع كرد، و با بهجت و سرور با ايشان روبرو شد، پس اين طايفه در آن روز خوشحال و مسرورند، همچنان كه در جاى ديگر فرمود (وجوه يومئذ ناضره ). ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺 تفسیر آیه 2⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ جَزَاهُم بِمَا صبرُوا جَنَّةً وَ حَرِيراً2⃣1⃣ 🔸منظور از صبرشان در برابر مصيبت، و در برابر اطاعت، و از معصيت است، چون اين طايفه در زندگى دنيا به جز وجه پروردگارشان طلبى نداشتند، اراده او را بر خواست خود مقدم مى داشتند، در نتيجه در برابر آنچه او براى آنان مقدر كرده بود، و هر محنت و مصيبتى كه براى آنان خواسته بود صبر مى كردند، و نيز بر امتثال هر فرمانى كه به ايشان داده بود، و بر ترك هر عملى كه ايشان را از آن نهى كرده بود صبر مى كردند، هر چند كه با خواست خودشان مخالف بود، و لذا خداى تعالى مشقت و زحمتى را كه در راه بندگى او تحمل كرده بودند به نعمت و راحت مبدل كرد. ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇http://eitaa.com/hafezan_vahy
📚📚📚 📚📚 📚 📝 نکات تفسیری آثار گناه/ گرفتاری و رنج ومَا أَصَابَکم مِن مُصِیبَةٍ فَبِمَا کسَبَتْ أَیدِیکمْ وَیعْفُوا عَن کثِیرٍ سوره شوری، آیه 30 و هر مصیبتی به شما رسد پس به خاطر دستاورد شماست؛ و بسیاری (از خطاهای شما) را می بخشد 💠 نکته ها و اشاره ها 💠 1.مصیبت ها و مشکلات زندگی انسان چند گونه اند: اول، مصیبت هایی که در اثر اعمال خود انسان گریبان گیر او می شوند و پیامد گناهان و خطاهای او و نوعی مجازات در مورد سهل انگاری ها و گناهان او هستند و موجب بیداری انسان و دفع غفلت ها می شوند. دوم، مصیبت هایی که برای آزمایش انسان ها هستند که اگر انسان در برابر آنها استقامت و صبر و شکر کند، به تکامل روحی و شکوفایی استعدادها و مقامات معنوی نایل می شود؛  مثل مصیبت هایی که به پیامبران و اولیای الهی می رسد. 2.در حدیثی از امام علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: بلا برای ستمکار تأدیب و برای مؤمن امتحان و برای پیامبران درجه و برای دوستان خدا کرامت است. 3.رابطه ی بین اعمال انسان با بروز مشکلات و مصیبت ها، رابطه ای قراردادی و اعتباری نیست، بلکه رابطه ای تکوینی و حقیقی است؛ یعنی کیفرها و مصیبت ها بازتاب طبیعی و تکوینی اعمال انسان اند. از دست دیگران چه شکایت کند کسی / سیلی به دست خویش زند بر قفای خویش دزد از جفای شحنه چه فریاد می کند / گو گردنت نمی زند الّا جفای خویش چندین چراغ دارد و بیراهه می رود / بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش (سعدی) 💠 آموزه ها و پیام ها 💠 1.هر چه می کشید از دست خود می کشید. 2.مشکلات شما پیامد کردار شماست (پس در اعمال خود تجدید نظر کنید). 3.اگر خدا بسیاری از کارهای بد شما را عفو نمی کرد، مشکلات شما بیش تر بود. 4.راه گریزی از قانون مکافات عمل نیست. 📒منبع: تفسیر قرآن مهر جلد هجدهم، صفحه 298   http://eitaa.com/hafezan_vahy