eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 سوره 🔻سوره البلد : نودمین سوره 🔻ترتیب نزول: 35 🔻محل نزول : مکه مکرمه 🔻تعداد آیات : 20 🔻تعداد کلمات : 82 🔻تعداد حروف : 343 🔻تعداد لفظ . الله : 1 🔸معانی سوره: بلد یعنی شهر. 🔹ویژگی سوره : معرفی اصحاب میمنه ( دست راستیها که همه مومنانند) و اصحاب مشئمه ( چپ گرا ها که همان کافران و بدکارانند). 🔸موضوعات کلی سوره : اهمیت و قداست شهر مکه خلقت انسان نعمتها و مواهب الهی بهترین و باارزش ترین و سخت ترین اعمال انسان تقسیم بندی انسان به دو گروه : اصحاب میمنه و اصحاب مشئمه. 🔹محتوای سوره: اين سوره بيانگر اين حقيقت است كه خلقت انسان بر اساس رنج و مشقت است، هيچ شانى از شؤون حيات را نخواهى ديد كه توام با تلخی‏ها و رنج‏ها و خستگیها نباشد، از آن روزى كه در شكم مادر روح به كالبدش دميده شد، تا روزى كه از اين دنيا رخت بر میبندد هيچ راحتى و آسايشى كه خالى از تعب و مشقت باشد نمیبيند، و هيچ سعادتى را خالص از شقاوت نمی‏يابد، تنها خانه آخرت است كه راحتی‏اش آميخته با تعب نيست. بنا بر اين، چه بهتر به جاى هر تلخى و ناكامى و رنج، سنگينى تكاليف الهى را تحمل كند، در برابر آنها صبر نمايد صبر بر اطاعت و بر ترك معصيت، و در گسترش دادن رحمت بر همه مبتلايان كوشا باشد، كسانى را از قبيل ايتام و فقرا و بيماران و امثال آنها كه دچار مصائب شده ‏اند مورد شفقت خود قرار دهد، تا جزو" اصحاب ميمنه" شود، و گرنه آخرتش هم مثل دنيايش خواهد شد، و در آخرت از" اصحاب مشئمه" خواهد بود كه " نارٌ مُؤْصَدَةٌ" مسلط بر آنان است 🔸 قرائت این سوره : پیامبر اکرم (ص) : هرکس این سوره را بخواند روز قیامت خداوند او را از غضبش در امان نکاه دارد. امام صادق (ع): هرکه این سوره را در نماز واجب بخواند در دنیا از جمله صالحان معروف شود و در آخرت معروف گردد که او را منزلت عظیم نزد حق تعالی هست. ودر قیامت از رفقای پیغمبران و شهیدان و صالحان باشد. 💠 متن سوره البلد: 💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ به نام خدا که رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿١﴾ قسم می خورم به این شهر، وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿٢﴾ در حالی که تو در آن جای داری وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ ﴿٣﴾ و سوگند به پدر و آنچه زاده است؛ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ ﴿٤﴾ همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم. أَيَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ﴿٥﴾ آیا گمان می کند که هرگز کسی بر او دست نیابد؟! يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالًا لُبَدًا ﴿٦﴾ می گوید: ثروت فراوانی را [برای مبارزه با پیامبر و اسلام] تباه کرده ام! (۶) أَيَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ ﴿٧﴾ آیا گمان می کند که هیچ کس او را ندیده است [که همه اعمال و کردارش را ثبت کند؟] أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ ﴿٨﴾ آیا برای او دو چشم قرار ندادیم؟ وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ ﴿٩﴾ و یک زبان و دو لب؟ وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ ﴿١٠﴾ و او را به راه خیر و شر هدایت نکردیم [تا راه خیر را بگزیند و راه شر را واگذارد؟] فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ ﴿١١﴾ پس شتابان و با شدت به آن گردنه سخت وارد نشد؛ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿١٢﴾ و تو چه می دانی آن گردنه سخت چیست؟ فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿١٣﴾ آزاد کردن برده، أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ ﴿١٤﴾ یا طعام دادن در روز گرسنگی و قحطی، يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿١٥﴾ به یتیمی خویشاوند، أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿١٦﴾ یا مستمندی خاک نشین؛ ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ ﴿١٧﴾ علاوه بر [انجام] این [تکالیف]، از کسانی باشد که ایمان آورده اند و یکدیگر را به صبر و مهربانی سفارش کرده اند؛ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿١٨﴾ اینان سعادتمندان اند؛ وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿١٩﴾ و کسانی که به آیات ما کفر ورزیدند، آنان شقاوتمندان اند عَلَيْهِمْ نَارٌ مُؤْصَدَةٌ ﴿٢٠﴾ بر آنان آتشی سرپوشیده احاطه دارد [که هیچ راه گریزی از آن ندارند.]https://eitaa.com/hafezanewahy
🔰 سوره بــخــْش اوّلـ 🔻سوره بلد نودمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. این سوره با سوگند به بلد ـ که اشاره به سرزمین مکه داردـ آغاز می‌شود؛ به همین دلیل آن را بَلَد نامیده‌اند. 👌 خداوند در سوره بلد به این می‎‌پردازد که زندگی انسان در عالم دنیا پیوسته با رنج عجین است و در بخش دیگر با شمردن برخی از نعمت‌ها به ناسپاسی انسان در مقابل این نعمت‌ها اشاره می‌کند. 😍 در سوره بلد باارزش‌ترین اعمال انسان آزادسازی برده‌ها، غذادادن و کمک به بینوایان معرفی شده است. ❤️ در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر (ص) نقل شده است هر كس سوره بلد را بخواند، خداوند او را از غضب خود در روز قیامت ایمن می‌کند. ⏬ ادامه مطلب در پست بعدhttps://eitaa.com/hafezanewahy
ادامه پست قبل 🔰 سوره بــخــْش دوّمـ 🔻محتوا : سوگند به شهر مکه برای بیان عظمت و قداست آن، آغازگر این سوره است. سپس به آفرینش انسان و اینکه زندگی او همراه با رنج و محنت است اشاره شده است. 😮‍💨سخت‌ترین اما باارزش‌ترین🥳 اعمال انسان، آزادسازی برده‌ها، غذادادن و کمک به بینوایان معرفی شده و خداوند نیکوکاران را «اصحاب میمنه» (اصحاب یمین، بهشتیان) و بدکاران را «اصحاب مشئمه» (اصحاب شمال، دوزخیان) خوانده است. ✍علامه طباطبایی نیز محور اصلی سوره را بیان این دانسته که انسان در دنیا از لحظه آغاز زندگی تا مرگ آسایش و آرامش بدون سختی ومشقت ندارد وسعادت خالص و راحتی بدون مشقت فقط در جهان آخرت برایش تحقق می یابد. 🔻نکاتی در باره آیات ۱ و۲ : "لا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ" ،، در قرآن سه بار جمله‌ «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است, آیات ۱و۲ سوره قیامت “ لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ“ و این آیه در سوره بلد که اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‌اند. 1⃣ گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‌خورم) معنا كرده‌اند و 2⃣ گروهى آن را (سوگند نمى‌خورم) ترجمه كرده‌اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.  ❗️ تفسیر نور سه احتمال برای آیات ا و۲ نقل کرده است : ۱-به اين شهر (مكه) سوگند. در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. ۲- به شهرى كه اهانت تو راحلال مى‌شمرند سوگند نمى‌خورم. ۳-دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى‌توانى بگيرى. 🔻 آیه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» در تفسیر مُقاتل بن سلیمان آمده است آیه چهارم سوره بلد، «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ»، در مورد حارث بن عمرو بن نوفل بن عبدمناف قرشی نازل شد. وی هنگامی که در مدینه بود، مرتکب گناهی شد؛ پس نزد پیامبر(ص) آمد و پرسید کفاره آن چیست. پیامبر(ص) گفت برو و بنده‌ای آزاد کن یا شصت مسکین را غذا بده. 🧐حارث پرسید غیر از این نیست؟ پیامبر(ص) گفت همان بود که گفتم. حارث غم‌زده راه افتاد تا اینکه به یاران خود رسید و گفت: به خدا نمی‌دانستم وارد دین محمد شوم، مالم با کفارات و انفاق در راه خدا کم می‌شود. محمد گمان می‌کند ما این مال را در راه پیدا کرده‌ایم، بلکه من مال زیادی خرج کردم. پس آیه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» نازل شد. 🚩 البته برخی از تفاسیر غیرروایی این شأن نزول را در ذیل آیه «يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً...» آورده‌اند. 🚩مجمع البیان هم آیات ۴ به بعد را درباره حارث بن عامر دانسته که به گمانش دارایی‌اش را در راه اسلام با کفاره و انفاق از دست داده است و اظهار پشیمانی می‌کند.  🚩 نویسنده تفسیر تسنیم می‌گوید برخی از مفسران مانند زمخشری در کشاف خواستند بین کَبِد و کَبَد تناسبی ادبی و لغوی برقرار کنند و گفته‌اند«کَبَد» یعنی درد و رنج، «کبِد» یعنی آن عضو گوارشی؛ چون وقتی حوادث سخت و دردناک بر بدن تحمیل شد آن «کبِد» آسیب می‌بیند از این جهت درد و رنج را گفتند «کبَد». 🔻 معنای نجدین : تفسیر مجمع البیان هدایت به راه خیر و شر و هدایت کودک به سینه مادر برای تغذیه را از احتمالات درباره آیه “وَ هَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ“ ذکر کرده است. وی هم‌چنان نجد را به معنای محل بلند و مرتفع دانسته و در توجیه اطلاق نجد به راه شر می‌گوید: منظور از مرتفع بودن شر آشکار بودن آن است زیرا هر دو راه خیر و شر برای مکلفان آشکار است و خداوند از شر و خیر، هردو تعبیر به نجد کرده است 🚩 طبرسی هم‌چنان احتمال داده که اطلاق «نجد» به معنای بلندی و ارتفاع برای شر به این جهت باشد که اجتناب از شر باعث بلندی و رفعت مقام انسان می‌شود 🚩🚩 آیت اللّه جوادی آملی از مفسران شیعه: ﴿وَ هَدَیناهُ النَّجْدَینِ﴾ ما دو راه مستقیم را به انسان ارائه کردیم چه راه بد چه راه خوب همه را به او گفتیم انتخاب با اوست، او را آزاد آفریدیم حق انتخاب را به او دادیم، منتها از درون به نام عقل و فطرت، راه را به او نشان دادیم که کدام راه خوب است از بیرون به وسیله نبی و ولیّ(علیهما آلاف التحیة و الثناء) راه را نشان دادیم /تفسیر-سوره-بلد-جلسه-1-1398/12/13 💠 حفظ، مفاهیمـ قرآن کریمـhttps://eitaa.com/hafezanewahy
🔰 🔻 🔻سوره‌ 🔻 کودک و نوجوان به نام خدای وهاب سلام بچه های گلم 🥰 عزیزان دلمـ امروز در محضر قرآن و در سوره خواهیم بود ✨لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ (۱) 🔹خدا می فرمایند به این شهر(شهر مکه) قسم نمیخورم. 🔸بزرگوران شنیدید بعضی ها میگن به جون مامانم قسم نمیخورم چون جون مامانم🤱 خیلی برام عزیزه 💎در واقع این تاکید کردن ازقسم هم بالاتره. چرا⁉️ انقدر این شهر برای خدا مهمه که میگه بهش قسم نمیخورم 🤔👇 ✨وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ (۲) 🔹چون تو دراین شهر هستی( منظور رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم هست.) واگر به این شهر 🏭 قسم بخورم و عده ای اهمیتی به این قسم ندن عظمت این شهر پایین میاد. ✨وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ (۳) 🔹قسم به والدواونچه که از اون به وجود آمد. مکه بخاطر وجود کعبه 🕋 که شد مکه. 🔸وکسی که این ساختمان روبنا کردحضرت ابراهیم بود و فرزندش اسماعیل. 🔸تو آیه بعد خدا جواب این تاکید وقسم رو می‌دهند؛ 👇 ✨لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ (۴) 🔹 انسان ازابتدا ی دنیا اومدن تا زمان مرگ از رنج و سختی جدا نیست. چرا⁉️ خدا انسان رو طوری آفریده که همواره در رنج و سختی باشه مگه خدا نمیتونست🤔 برای انسان راحتی مطلق فراهم کنه؟؟؟ 💥حتی لذتهای دنیا قبل و بعدش با رنج هست مثل لذت غذا🥘 خوردن ، بچه 👶 داشتن و ... خوب گوش بدهید تا متوجه بشوید چرا⁉️ ✨أَيَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ﴿۵﴾ 🔹 با اینکه ما انسان رو در رنج و سختی قراردادیم اما باز هم انسان 👤فکر میکنه همه چی دست خودش هست🤨 و یادش میره که قدرتی هست که میتونه اونو در مشکلات و سختی قرار بده😑 ✨يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالًا لُبَدًا (۶) 🔹مالش 💰 رو هدر میده و اسراف میکنه و افتخار😎 هم میکنه که وسایل گرون قیمت و مارک دار مثل ماشین 🚘 خونه 🏚 و...🛵🛴👢👔👜خریده وفکر میکنه با این ولخرجی ها میتونه به راحتی و آسایش مطلق برسه.😌 ✨أَيَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ (۷) 🔹 انسانی که نمیدونه مالش 💶 روچطور ❓و در چه راهی باید خرج کنه وبا مالش فخر فروشی😎 و خودنمایی 😏 میکنه آیا ⁉️نمیدونه که شاهد و ناظر رفتار اون هست. 💥خدا میگه ما انسان رو طوری خلق کردیم که تو این دنیا به راحتی مطلق نمیرسه ❌واین که تلاش میکنه با خرج کردن مالش💰 در جاهایی که ضرورتی نداره به آسایش و راحتی برسه کاری بیهوده اس.✔️ بزرگواران و بچه های گلم پس پولمون رو چطور و کجا خرج کنیم⁉️ 🔸تو آیات بعدی خداوند مهربان جوابش رو بیان میفرمایند زیر سایه قرآن باشید 🤲 🌺•┈┈••••✾•✏️•✾•••┈┈•🌸 بپیوندید😍👇 💠https://eitaa.com/hafezanewahy
🔰 🔻 🔻سوره‌ 🔻 کودک و نوجوان به نام خدای بخشنده مهربان سلام فرزندان قرآني حضرت صاحب الزمان عج 🙋‍♂ 🔸بزرگوران در قسمت اول خدمتتان گفتیم: تو آیات 1⃣ تا 7⃣ سوره خدا چی میخواد به ما بگه❓ احسنت 👏 🔻میگه ما، تو رو تورنج آفریدیم تا👇 بدونی قدرتی هست که میتونه تو رو در مشکلات و سختی قرار بده. پس چرا ⁉️بازم توجه ⚠️نمیکنی وفکر میکنی با بیهوده خرج کردن پول و ثروتت در جاهایی که ضرورتی نداره میتونی به راحتی و آسایش مطلق برسی.✔️ ✨أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ (۸) 🔹آيا ما برای انسان دوتا چشم👀 قرار ندادیم❓ ✨وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ (۹) 🔹ویک زبان👅 و دولب👄 به او دادیم ✨وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ (۱۰) 🔹و تو رو راهنمایی کردیم به سمت سینه مادرت 🤱 ✨فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ (۱۱) 🔹پس چرا از گردنه بالا نرفتی⁉️ ✨وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ (۱۲) 🔹همون گردنه ای که تو باید با لطف وکمک از اون رد بشی. عزیزان قرآني خدا تو این آیات به ما یاد آوری میکنه 👇 زمانی رو که نوزاد👶 بودیم ونمیتونستیم خودمون حتی یه جرعه آب 💦 یا یه لقمه غذا🥘 بخوریم. میگه ما رحمی به دل مادرت🤱 انداختیم تا تو رو ازشیره وجودش تغذیه کنه و... حالا تو یه انسان 👨‍⚕توانمند، قدرتمند💪 و ثروتمندی شدی. زمانی⏰ که تو ناتوان بودی ما بوسیله مادرت🤱 کمکت کردیم حالا که تو توانمند💪 شدی نمیخواهی به دیگران کمک کنی⁉️ حالا که از دستت برمیاد و‌میتونی نمیخواهی از این گردنه رد بشی⁉️ کدوم گردنه ⁉️ ✨فَكُّ رَقَبَةٍ (۱۳) 🔹نجات دادن یک بنده گرفتار 💥پس منظور از گردنه 👈نجات افراد گرفتار هست. که مثالهاش رو خدا در آیات بعدی آورده👇 ✨أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ(۱۴) 🔹اطعام نیازمندان 🔻بی تفاوت نسبت افراد 👪جامعه نباشیم هستن افرادی که حتی نیازمند غذای🥘 خودشون هستن. 📌کسی که توجه‌ای به این افرادنداره پا 👣در گردنه نذاشته ✖️ ✨يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ (۱۵) 🔹یتیمانی که در نزدیکی ما هستن و نمیتون حتی نیازهای اولیه👕👟 خودشون رو برآورده کنن و تو به راحتی میتونی کمکشون کنی. ✨أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ (۱۶) نیازمندی که توان برآورده کردن نیازهاشو نداره✖️ 🔻 بزرگواران پس تنها راه رد شدن از گردنه بندگی خدا👇 و به اونایی هست که به کمک ما نیاز دارن در حدی که در توانمون هست . 🔸تو آیات بعدی خدا از عاقبت کسانی که از این گردنه رد میشن و کسانی که بابخل ورزی از این گردنه عبور نمیکنن رو میگه. که ان شاالله جلسه بعد در موردش صحبت میکنیم .💫 شاد و سربلند باشید🤲 🌹❤️ 🌺•┈┈••••✾•✏️•✾•••┈┈•🌺 بپیوندید😍👇https://eitaa.com/hafezanewahy
🔰 🔻 🔻سوره‌ 🔻 کودک و نوجوان به نام خدای مهربون❤️ سلام به بچه های تدبری دوست داشتنی😊 گفتیم در سوره خدا به کسانی که ثروتشون💰💷 رو بیهوده ودر جایی که نیازی نیست، خرج میکنن و به این کار خودشون افتخار 😎 هم میکنن ابتدا یادآوری میکنه که👇 انسان رو در رنج و سختی آفریدیم و از این افراد سوال میکنه: آیا نمیدونن که قدرتی بالاتر ازقدرت خدانیست ⁉️ و آیا نمیدونن که خدا رفتار اونا میبینه⁉️ پس چرا با انفاق و گذشتن از مالش پا در گردنه بندگی خدا نمیزاره⁉️ ✨ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ (۱۷) 🔹باید این گردنه رو رد کنی🚶‍♂ تا بتونی به شهر 🌇مومنان برسی وجزء کسانی باشی که ایمان آوردن✅ که این اهل ایمان دوتا ویژگی دارن👇 1⃣ سفارش دیگران به صبر رو قبول میکنن چرا که گذشتن از مال💰دنیا بخاطر دیگران نیاز به صبر داره. 2⃣ توصیه دیگران به رحم و مهر ورزی رو قبول میکنن 👈 تا نکنه توجه به نیازمندان وفقرا رو فراموش کنن. ✨أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ (۱۸) 🔹فقط کسانی که با انفاق کردن از این گردنه عبور کردن🚶‍♂و اهل ایمان شدن سعادتمند شدن ✅ ✨وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ(۱۹) 🔹اما کسانی که ازاین گردنه عبور نکردن اگر در ظاهر کافر نباشن اما 👈 در عمل به آیات ما کافر شدن وعاقبت اینها گرفتاری و بدبختی است.✔️ ✨عَلَيْهِمْ نَارٌ مُؤْصَدَةٌ (۲۰) و گرفتار آتیشی🔥 میشن که فرار ازاون امکان پذیر نیست آتیشی که خودشون با اعمال و رفتارت درست کردن✔️ عزیزان در سوره خدا میخواد به ما بگه ::👇 ✅ سرمایه گذاری برای رسیدن به در 👈 هست.✔️از این مال برای عبور از گردنه انفاق استفاده کنیم تا به در برسیم.👌 ان شاءالله خداوند توفیق بندگی رو به همه ما عنایت کند🤲 🌹❤️ 🌺•┈┈••••✾•✏️•✾•••┈┈•🌺 بپیوندید😍👇 💠https://eitaa.com/hafezanewahy
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ از هر کسی بجز آیت‌الله بهجت این جمله را می‌شنیدم، حس می‌کردم شاید غلو کرده باشد. 🏴https://eitaa.com/hafezanewahy
🔰 🔻 🔻 سوره 🔻جوان بزرگسال  ● ساختار سوره : ١در این سوره قبل از همه چیز باید ببینیم که ساختار سوره چست؟ 👈🏻بعد از چند قسم و جواب قسم، می‌فرماید که: لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی کَبَدٍ (۴)أَیَحْسَبُ أَنْ لَنْ یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ(۵) آیا این انسان گمان می کند که کسی عرصه را بر او تنگ نخواهد گرفت؟ ما که او را در کبد آفریدیم خودش نشانه‌ای هست بر این که کسی هست که بر او سخت بگیرد و عرصه را برایش تنگ بگیرد. و او که خیال می‌کند که آزاد و رها هست در مقام افتخار از ولخرجی می‌گوید: یَقُولُ أَهْلَکْتُ مَالا لُبَدًا (۶) من مال فراوانی را تباه کردم. و بعد می فرماید که: "" آیا گمان کرد که کسی او را ندید؟ یعنی گمان می‌کند که هیچ شاهد و ناظری بر اعمال و رفتار او نیست؟ أَیَحْسَبُ أَنْ لَمْ یَرَهُ أَحَدٌ (٧) ✔️ در آیات بعدی می‌فرماید: أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ (٨)وَلِسَانًا وَشَفَتَیْنِ (٩)وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ (١٠)فَلا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ (١١) در «ألم» یک همزه داریم که اسلوب استشهاد است ویک «ف» در «فلاقتحم» داریم که تفریع است؛ 🔛خود «فاء» مطلب قبل را به مطلب بعدش ارتباط می‌دهد. حالا باید دید که« لم نجعل له عینین و لساناً و شفتین» رادر آن لایۀ اول و در درجۀ اول، مؤخره برای مطالب قبل بگیریم؟ یا مقدمه برای مطالب بعد بگیریم؟ ● جهت هدایتی سوره :  🧐دعوت هشدار آمیز انسان،به صرف مال برای عبور از گردنه انفاق و رسیدن به سعادت ابدی آخرت.🔜 🧔🏻‍♂انسان غافل از خدا و قیامت، مال خویش را هدر می‌دهد وبه آن افتخار می‌کند! 👀 در حالیکه مال دنیا برای عبور از گردنه و رسیدن به سعادت آخرت است.و دنیا رابه این خاطر به دست او داده‌اند که در راه درست استفاده کند. 👌🏻☑️ انسان بایدنسبت به این که ذره‌ای از اموالش درراه غیرخدا صرف کند، بخیل باشد،و حتی درجایی که برای خودش وخانواده‌اش هزینه می‌کند، باید با این نگاه مصرف کند، که ولخرجی نکند؛وبا تصور عبور از گـ⛰ـردنه هزینه کند و با این نگاه و زاویه به اموال دنیا نگاه کند. 🏞 چنین انسانی در آخر به سعادت مطلق خواهد رسید. 🔑در اینکه «أ» استشهاد است به قوت خودش باقی و دراین که «ف» تفریع است به قوت خودش باقی است؛ 🖋اماسؤال اینجاست که آیا «ف» لااقتحم العقبه را تفریع می کند و به آیات ۱ تا۱۰ مراجعه می دهد (فعلاًکاری با سیاق نداریم) یعنی بگوییم که: ۱- آیات از(۱ تا ۱۰) باهم هست و از (۱۱ تا ۲۰) هم باهم وبعد بگوییم که «لا اقتحم العقبه»‌ متفرع است بر مجموع( ۱تا۱۰). ۲- یا (۱تا ۷ ) باهم است، بعد هم آیات( ۸تا۲۰ ) باهم است؛یعنی بحث عقبه متفرع بر سه آیه( ۸ و ۹و ۱۰) می‌شود و مجموع( ۸ تا ۲۰ ) به وسیلۀ «ألم» به ماقبل نظارت پیدا می‌کند. ✅ به نظر گزینه صحیح وانتخاب درست تر انتخاب گزینۀ( ۱ تا۷ ) و( ۸ تا ۲۰ ) می باشد. ⏪چراکه به لحاظ مفهومی سه آیۀ( ۸ و۹ و ۱۰‌) بیش از اینکه مناسبت داشته باشند به عنوان مؤخرۀ مطالب قبلی،مناسبت دارد به عنوان مقدمه برای مطالب بعدی.✅ 🟢پس این سه آیه مقدمه برای مطالب بعدی است.🟢 ⛔️و اگربخواهیم که این سه آیه را موخره برای مطالب قبلی بگیریم؛ در جایی که فرمود «أیحسب أن لن یره أحد» وبه بیان علامه طباطبایی بگوییم که «ألم نجعل له عینین» به آن آیه می‌خورد؛ و «وهدیناه النجدین» بااین که «ألم» هم در رأس آن و ابتدای آن هم نیست،خودش یک جملۀ مستقل است😮🤔. این بیـ👆🏻ـان درواقع یعنی اینکه گویا خدای عز وجل «ألم نجعل له عینین و لساناً و شفتین» رابه صورت استفهام اقراری بیان کرده اند و «هدیناه النجدین» را اخبار می‌کند؛ وبا این بیان در واقع می‌فرمایند که : اورا به ٢برجسته هدایت کردیم. 👆🏻👈🏻و اگر بخواهیم در «لساناً و شفتین» هم ارتباط راحل کنیم، در «هدیناه النجدین» به توجیه می‌افتیم، 😎✅ اما وقتی که ما این سه آیه را به عنوان مقدمه برای آیات بعد می‌گیریم به توجیه خاصی نیاز نیست. 🔹خدا درآیات بعدی که بعداز اقتحام عقبه(فلاقتحم ) است انسان را دعوت می‌کند که از گردنه بالا برود، ولی حتی به رغم این که «نجعل له عینین و لساناً و شفتن» او یعنی انسان ازگردنه بالانرفت، 🛑 حالا این گردنه چه بود؟ «فک رقبه *أو إطعامٌ فی یومٍ ذی مسغبه *یتیماً ذا مقربه *أومسکیناً ذا متربه » بنده آزاد کردن بود وگرسنه را سیر کردن بود ودستگیری از خاک نشین بود. ❕❗️و خدا می‌خواهد به انسان بگوید که: ای انسان توخودت گرسنه بودی به خاک افتاده بودی و ناتوان بودی ونمی‌توانستی هیچ کدام از نیازهای خودت رابا توان خودت بر طرف کنی،ما با دادن چشم و زبان و دو لب و هدایت تو به دو برجستگی، زمینۀ سیر شدن تو راو توانمندی تو را و قیام و ایستادن تو را فراهم کردیم؛ چراامروز با این توانگری که به لطف ماحاصل شده از گردنه بالا نمی‌روی؟ چراشکرش را با انفاق به دیگران و دستگیری ازیتیمان و مسکینان وفقرا به جای نمی‌آوری؟❗️❓
🔰 🔻 🔻 سوره 🔻جوان بزرگسال ⚠️در بررسی(۱ تا۷ ) : (۱ تا ۴)قسم وجواب قسم است.(۵تا۷) هم ناظر به وضعیت این انسان است، انسانی که خدا قسم می‌خورد که ما اورا درکبد آفریده‌ایم. ⚠️در بررسی ۸تا۲۰ : (۸تا ۱۰)مقدمه هست و از( ۱۱ تا ۲۰) نتیجه ای است که می‌گیرد {و باز هرکدام ازاینها رابخواهیم خردکرده ومطالب بیشتری استخراج وبیان شود،جای برای خردشدن دارند اما به جهت مراعات هدف در سوره که به جهت تسهیل راه حفظ می باشد ازبیان آن دراین کانال یعنی کانال حفظ،مفاهیمـ ومسابقات قرآن کریمـ خود داری می نمائيم.} ✅🔸آنچه برای سورۀ بلد ازاقوال تقویت شده است، قول دوم بوده که بالا یعنی شرح آن گذشت که«ألم نجعل له عینین ولساناً وشفتین وهدیناه النجدین» هر سه باهم ناظر است به پدیدۀ شیرخوردن است ومقدمه‌اش هم برای«اقتحام عقبه» این است که: 💞⏳خدا انسان راترغیب می‌کند به این که توانسانی هستی که ماتورا دستگیری کردیم؛به هنگام گرسنگی و ناتوانی، 💡وحالا توباید ازگردنه بـ🪜ـالا بروی و برده آزادکنی واطعام کنی درروز شدت گرسنگی وسختی یتیمان ومسکینان را. 🎙💡با توجه به این توضیحات،سیاق اول سوره یعنی آیات۱تا ۷را می توان به شکل زیر👇🏻توضیح داد: وجهت هدایتی آنرا: بازداری انسان ازافتخار به صرف بیهودۀ مال وثروت بیان نمود. ● تشخیص سیاقهای سوره : ✍🔛 این سوره مبارکه دارای دوسیاق است: آیه۱ -۷و آیه۸–۲٠ 🟢 وجه جدا بودن سیاق دوم ازسیاق نخست: اتصال آیات۱تا۷، هشتم تا دهم و۱۱ تا۲۰روشن است. 🔦تشخیص ارتباط سیاقی این سه دسته، تابع انتخاب یکی ازدو گزینه زیر درباره آیات هشتم تادهم است: 1⃣ اینکه یا بگوییم : این آیات، برآیه هفتم است؛ طبق این گزینه، آیات هشتم تادهم به آیات اول تاهفتم ملحق است. 2⃣ و یا اینکه بگوئیم : این آیات، برای آیه یازدهم است؛ طبق این گزینه، آیات هشتم تا دهم، داخل برآیات یازدهم تا بیستم است. 😇 ❇️ و درانتخاب گزینه صحیح از بین دو گزینه و دوتصور فوق باید گفت:👇🏻 ℹ️ وجود «فاء» درابتدای آیه یازدهم، قرینه ای بر صحت گزینه دوم است. ☺️افزون بر اینکه در وجه اول، تناسب و نسبت مفهومی روشنی وجود ندارد👈🏻 توضیح اینکه: 👆🏻 معنای آیات طبق وجه نخست از این قرار است: «آیا مى پندارد که هیچ کس او را ندید؟ (۷) مگر ما براى او دو چشم قرار ندادیم و دیدنیها را به او نشان ندادیم؟ پس چگونه تصوّر مى کند که ما آنچه را او مى بیند نمى بینیم؟ (۸) مگر براى او یک زبان و دو لب نیافریدیم که با آنها سخن گوید و آنچه رادر دل دارد، بیان کند؟ با این حال، چگونه مى پندارد که ما ازدرون او بى خبریم؟ (۹) ما راه خیر و شرّ را به او نشان دادیم؛ چگونه ممکن است خودخیر و شرّ رانشناسیم؟ (۱۰)» 🤏چنان که مشخص است، تنها آیه هشتم حجت ودلیلی مناسب برای محتوای آیه هفتم است و آیه نهم و دهم با توجیه و گره زدن، به آیات پیشین مرتبط شده است. و درواقع ارتباطی با آیات پیشین ندارد. ✴️✔️ بدین ترتیب،محتوای سوره به تقسیم می شود: آیات اول تا هفتم و هشتم تا بیستم. ● تشخیص فضای سخن وجهت هدایتی سوره 1⃣ فضای سخن وجهت هدایتی سیاق نخست 🔻فضای سخن: در این آیات،سخن از انسانهایی است که مال وثروت خویش رابیهوده صرف می کنند و با افتخار جاهلانه ای ازآن سخن می گویند؛ به قرینه صدق (یقول أهلکت مالاً لبداً). 🔻جهت هدایتی: سیاق نخست (۱ – ۷): آیات این سیاق در دو فراز قابل بررسی است: ‌أ. آیات اول تا چهارم، قسم و جواب: جهت هدایتی در جواب قسم است: تأکید بر خلق انسان در رنج. ‌ب. آیات پنجم تاهفتم: ۱➕پندار انسان مبنی برعدم قدرت خدا بر او، ۲➕افتخار انسان به صرف بیهوده مال و ثروت و ۳➕غفلت انسان ازاینکه خدا او را می بیند. در میان این سه گزاره، دومی اصالت دارد، 👌زیرا مصداقی است که جهت ذکر مفاهیم اول و سوم رامشخص می سازد وآن کصداق این است : افتخار انسان به صرف بیهوده مال وثروت. ⚠️تأکید فراز نخست، درجهت هدایت انسان فراز دوم است. ♻️راه حل موجود در سوره جهت بازداری انسان ازافتخار به صرف بیهوده مال و ثروت: خدا انسان را دررنج آفریده است و این نشانه ای روشن برمقهور ومغلوب بودن انسان است. پس جایی برای افتخار به صرف بیهوده مال وثروت نیست. 2⃣ فضای سخن وجهت هدایتی سیاق دوم: 🔻فضای سخن: سخن ازانسانهایی است که نسبت به بردگان وگرسنگان وخاک نشینان بی توجه‌اند وبه رغم توانگری،دست ناتوانان را نمی گیرند؛ به قرینه بجابودن (فلا اقتحم العقبة فک رقبة، أو إطعام فی یوم ذی مسغبة، یتیماً ذا مقربة، أو مسکیناً ذا متربة). 🔻جهت هدایتی:سیاق دوم(۸ – ۲۰): این آیات در ۳ فراز ایراد شده است: ‌أ. آیات هشتم تا دهم: این آیات به انسان یادآوری می کند که نوزادی ناتوان بود و خدابه او دوچشم و زبان و دولب داد واورا به سینه مادرش رهنمود وبدین ترتیب،زمینه پرورش این نوزاد ناتوان رافراهم ساخت. ‌📌