eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
13.7هزار عکس
11.1هزار ویدیو
473 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨نقد و بررسی شبهه دور  ۱. منظور از شبهه «دور»، در مجلس خبرگان رهبری چیست؟  پاسخ: فقهای شورای نگهبان، صلاحیت نمایندگان مجلس خبرگان را تأیید می کنند و به بیان دیگر، مشروعیت نمایندگان مجلس خبرگان، به شورای نگهبان است. مجلس خبرگان رهبری نیز رهبر را انتخاب می کند؛ یعنی مشروعیت رهبری، به مجلس خبرگان وابسته است. از سوی دیگر، فقهای شورای نگهبان را رهبری منصوب می کند. در نتیجه، مشروعیت فقهای شورای نگهبان، به رهبری است و این، دور در مشروعیت است؛ زیرا مشروعیت هر یک از نهادهای یادشده، با واسطه، متوقف بر مشروعیت خودش است ✅✅بنابر این، در پاسخ به شبهه دور، بنا بر عدم تخلف از قانون، در تأیید صلاحیت ها است. با این بنا بر اساس دو مبنا در باب رهبری و ولایت فقیه، شهبه دور از اساس باطل و وارد نخواهد بود: الف) مبنای نصب الهی و نظریه کشف 💥💥💥(نظریه کشف به زبان ساده تر: فقها ولی فقیه را در مجلس خبرگان انتخاب نمیکنند بلکه کشف میکنند یعنی اولا باتوجه به ویژگی های ولی فقیه که از کتب دینی درمورد آمده استفاده میکنند ، ثانیا خدا دلها را به سمت ولی سوق میدهد )💥💥💥 تبیین) مبنای نصب الهی و نظریه ۱. در این مبنا - اگر مشروعیت را به معنای شرعیت بگیریم - مشروعیت رهبری، به رأی خبرگان وابسته نیست، بلکه به نصب الهی است و رأی خبرگان، مشروعیتی به وی اعطا نمی کند، بلکه جنبه کاشفیت از این نصب دارد و به اصطلاح، «تعیین مصداق» می کند. با این توصیف، حلقه دور می شکند؛ زیرا در شبهه دور، چنین فرض شده بود که خبرگان به رهبری مشروعیت می دهند. بنابراین، نه تنها رهبری مشروعیت خویش را از مجلس خبرگان نمی گیرد، بلکه خود، مشروعیت دهنده به همه اجزای نظام نیز هست.[۲] ۲. اگر گفته شود که مبنای عمل، قانون اساسی است، از دیدگاه قانون اساسی، رهبر فردی قانونی - و به تبع آن، شرعی - است که از مجرای مجلس خبرگان اثبات شود. بنابراین، درست است که مشروعیت شرعی رهبر، به نصب الهی است، ولی خبرگان راه اثبات مصداق این نصب هستند. از این رو، مشروعیت رهبری - که در این جا مشروعیت به معنای قانونی بودن، فرض شده است - به رأی خبرگان است. بنابراین، اگر در شبهه دور، مشروعیت به معنای قانونیت فرض شود، پاسخ «۱» کافی نخواهد بود. در این صورت باید گفت که با این فرض نیز شبهه دور وارد نیست؛ زیرا مشروعیت قانونی رهبر بعدی، متوقف بر مجلس خبرگان است، نه رهبر فعلی. پیش از تشکیل مجلس خبرگان بعدی، رهبر تعیین شده است و مشروعیت وی اثبات شده است. بنابراین، هیچ دوری وجود ندارد.[۳] رهبر فعلی را نیز مجلس خبرگانی تعیین کرده است که وی هیچ رابطه انتصابی و انتخابی با اعضای آن یا فقهای شورای نگهبان، در زمان انتخاب نداشته است. بنابراین، هیچ دوری وجود ندارد: مجلس خبرگان دوره اول --> رهبر فعلی --> فقهای شورای نگهبان --> خبرگان --> رهبر بعدی ✅✅تبیین بیشتر در لینک زیر👇👇
✅بیان زیبای امام خامنه ای در مورد اھمیت #جایگاه_ولایت_فقیه: 🔺 مسؤولیت رھبری حفظ نظام و انقلاب است. وظیفه اصلی رھبری این است که مراقب باشد این بخشهای مختلف آھنگ ناساز با نظام و اسلام و انقلاب نزنند. ھرجا چنین آھنگی به وجود بیاید، جای حضوررهبری است. 🔺 رھبری ھم یک شخص نیست. یک آدم، یک طلبه یک علی خامنه ای، یا علی خامنه ای های فراوان دیگری که هستند؛نیست. 👌رھبری یک عنوان و یک شخصیت و یک حقیقت برگرفته از ایمان و محبت و #عشق_و_عاطفه_مردم و یک آبروست. 🔺 صدھا نفر مثل #علی_خامنه_ای در راه این حقیقت جان وآبرویشان رامیدهند؛ اهمیتی هم ندارد. بنده که چیزی نیستم 🔺 امام بزرگوار ما ھم - که به معنای حقیقی نامه برای این امت؛امام دلهابود- ھمینطور بود. او حاضر بود برای حفظ نظام و حفظ رھبری نظام، آبرویش را بدھد. 🍃١٩ تیرماه ١٣٧٩ | بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمھوری اسلامی ایران @hagigatevasel
🌹امام خامنه ای : من تصورم این است که بُعد مهمى از قید اطلاق که امام منضم کردند به ولایت فقیه، ناظر به همین است؛ یعنى انعطاف‌پذیرى. دستگاه ولایت … باید بتواند به طور دائم خودش را پیش ببرد؛ متحول کند … این نیست مسئلة ولایت مطلقه که فقیه هر کار دلش خواست، بکند؛ یک وقت یک چیزى به نظرش رسید که باید این کار انجام بگیرد، فوراً انجام دهد؛ قضیه این نیست. قضیه این است که یک حالت انعطافى در دست کلیددار اصلى نظام وجود دارد که می تواند در آنجایى که لازم است، مسیر را تصحیح و اصلاح کند؛ بنا را ترمیم کند». ۹۰/۶/۱۷
#پرسش‌و‌پاسخ 🔰 نظر رهبر انقلاب درباره «ولایت مطلقه فقیه»، و حد و مرز آن چیست؟ @hagigatevasel
✅ سخنرانی حجت‌الاسلام قاسمیان درباره 🔺 تاریخ به ما نشان داده است که فتنه‌های افراطیون داریم و فتنه‌های تفریطیون. ما دوره تفریطیون را دیده‌ایم نسبت به بحث ولایت. حالا فتنه افراطیون ممکن است اتفاق بیافتد و در شُرُف انعقاد است. یک عده ای با کسب معارف جلوترند از ولايت؛ یک عده ای با کسب معارف؛ عقب‌ترند. برای همین است که می‌گوید الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ. 🔺بحث «نُصح ائمه مسلمین» (نصیحت کردن ولی امر مسلمین) به جای خود درست است و در مورد معصوم و غیر معصوم وارد است. اما محوریّت «ولی» نباید از دست برود. آن کانون محوری نباید تخریب شود. 🔺بدانید که یک فتنه‌هایی در راه هست و خود را باید برای آن آماده کنیم که محصول بچه حزب‌اللهی‌های دو آتیشه است و عاملان آن به شدت عدالتخواه هستند؛ به شدت اهل معارف هستند. حالا این‌ها فاصله می‌گیرند چراکه رهبر را کندرو می‌دانند. 🔺فتنه‌ی آن‌هایی که رهبر را تندر و می‌دانند از سر ما گذشت و الآن دیگر تکرارپذیر نیست ولی فتنه کسانی که جلوترند هنوز واقع نشده. 🔺یک عده دارند؛ عده‌ای هم هم دارند. ممکن است بعدا در نقطه‌ای با هم ائتلاف کنند که می‌کنند. 🔺مانند دو لبه قیچی که درست است خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند اما ریشه یک چیز را می‌زنند. این دولبه قیچی نهایتاً در یک محوری با همدیگر ائتلاف می‌کنند. 🔺اگر پاسداشت ولایت واقعا برای کسی مهم است؛ مراقب باشد از این به بعد در برابر یک چهره جدید. ✅علامه مصباح یزدی هم فرمودند: دوگانه سازی بین ولایتمداری وعدالت طلبی برای ضربه زدن به ولی فقیه وجایگاه آن است. جوانان انقلابیِ ولایتمداربرای عدالت گستری حتی«خون»داده اند. « »👌 @hagigatevasel
🚨گاهی ولی به خاطر مصالحی مامور به سکوت است اما پیرو ولی باید روشنگری کند .. ✅حضرت آیت الله مصباح یزدی: 👈علی در مصلحت نصیحت و سکوت، 👈ابوذر منتقد عبور از خطوط قرمز حکومت نبوی 🔺نشانه هايي داريم كه در زمان معصوم برخي از بهترين شيعيان، كارهايي ميكردند كه خود معصوم انجام نميداد اما نهي هم نميكرد. 👈 نمونه بارزش، جناب است. ميدانيد كه ايام خلا‌فت عثمان، خيلي در بيت المال اسراف شد و... اميرالمؤمنين (ع) فقط به تذكراتي دوستانه اكتفا ميكردند و برخورد تندي با عثمان نداشتند؛ حتي هنگامي كه مردم جمع شدند تا عثمان را بكشند، ايشان ممانعت كردند، وقتي آب را به روي عثمان بستند، ايشان حسن و حسين را فرستادند؛ ولي در همين اوقات ابوذر با تندي با عثمان برخورد مي كرد و... . در تاريخ اصلا‌ً نيامده كه يك بار اميرالمؤمنين به ابوذر فرموده باشند كمي آرام تر. 🔺وقتي عثمان ديد هيچ چاره اي ندارد، ابوذر را به ربذه تبعيد كرد. حضرت خودشان تشريف آوردند، امام حسن و امام حسين را هم با خودشان آوردند براي مشايعت ابوذر. خليفه ابوذر را به عنوان يك شخص مزاحم و به اصطلا‌ح مفسد كه وضع كشور را دارد به هم ميزند، از مدينه بيرون ميكند؛ ولي اميرالمؤمنين با امام حسن و امام حسين به مشايعتش مي آيند. تو براي حفظ دينت تلا‌ش كردي و آن ها به خاطر دنيايشان دارند تو را تبعيد مي كنند 🚨بنابراين گاهي ممكن شخصیت بزرگي به سبب شرايط خاصي وظيفه نداشته باشد كه حرفي را مطرح كند، ولي معنايش اين نيست كه ديگران بايد سكوت كنند. آن ها بايد وظيفه خودشان را انجام دهند و امر به معروف و نهي از منكر كنند و اين بهانه را نياورند كه اگر خوب بود، آن شخصيت هم انجام ميداد. ما بايد اين درك را داشته باشيم كه چرا علي مانند حضرت زهرا اقدام نكرد. گاهي علي ميفرمايد اين كار حرام است؛كه در اين صورت البته همه بايد مطيع باشيم. يا به عنوان رهبر جامعه اسلا‌مي حكم حكومتي داده ميشود؛ كه در نتيجه همه بايد بپذيرند و‌ معني ولا‌يت فقيه همين است. اما گاهي حكم حكومتي نكرده كه ديگران امر به معروف نكنند؛‌در اين صورت ديگران بايد وظيفه خودشان را انجام دهند. ۸۴/۵/۲۶ 📝البته نمونه بارز این جور روشنگری ها را در دفاع جانانه خانم سلام الله در دفاع از امیرالمومنین دیدیم. ✅✅کلام امام خامنه ای درباره روشنگری : شما به‌‌عنوان یک انسان مسلمان، مؤمن، ،باید نگاه کنید، تکلیفتان را احساس کنید، تحلیل داشته باشید -که من حالا عرض خواهم کرد- نسبت به اشخاص، نسبت به جریانها، نسبت به سیاستها، نسبت به دولتها، موضع داشته باشید، نظر داشته باشید. ⭕️این‌‌جور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى درباره‌‌ى فلان ، یا فلان ، یا فلان ،یا فلان چه موضعى اتخاذ میکند، که بر اساس آن، شما هم موضع‌‌گیرى کنید ⛔️نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد. 🔹رهبرى دارد، آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛ 📍شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم‌‌گیرى کنید؛ ✅منتها معیار عبارت باشد از تقوا؛ معیار، باشد. 🔹تقوا یعنى اسیر هواى نَفْس نشدن در جانب‌‌دارى و طرف‌‌دارى یا در مخالفت و معارضه، در انتقاد یا در تمجید؛ این را رعایت کنید. ❎اگر این رعایت شد، هم انتقاد خوب است، هم جانب‌‌دارى و تمجید خوب است: از شخص، از دولت، از فلان جریان سیاسى؛ از فلان حادثه‌‌ى سیاسى؛ هیچ اشکالى ندارد. 💠البته اگر در یک زمینه‌‌اى نظرى هم از سوى این حقیر ابراز شد، آن کسانى که حسنِ‌‌ظن دارند و این نظر را قبول دارند، ممکن است این هم یکى از عواملى باشد که در آنها دخالت خواهد داشت؛ لکن این به معناى این نیست که وظیفه‌‌ى افراد در مورد موضع‌‌گیرى‌‌ها و در مورد اظهارنظرها ساقط بشود؛ نه، هرکسى نگاه کند و وظیفه‌‌اش را انجام بدهد.» ۹۳/۵/۶
✅✅ در قانون اساسی زمینه تحقق رهبری فقیه جامع الشریط را كه از طرف مردم به عنوان رهبر شناخته می شود، آماده كرده است تا ضامن عدم انحراف سازمان های متخلف از وظایف خود باشد. ولایت فقیه در مقدمه قانون اساسی چنین طرح شده است: 🔺«طرح حكومت اسلامی بر پایه ولایت فقیه كه در اوج خفقان و اختناق رژیم استبدادی از سوی امام خمینی ارائه شد انگیزه مشخص و منسجم نوینی را در مردم مسلمان ایجاد نموده و راه اصیل مبارزه مكتبی اسلام را گشود،...»   🔺هم چنین در مقدمه قانون اساسی آمده است: «ولایت فقیه عادل، بر اساس ولایت امر و امامت مستمر، قانون اساسی زمینه تحقق رهبری فقیه جامعه الشرایطی را كه از طرف مردم به عنوان رهبر شناخته می شود (مجاری الامور بید العلماء بالله الامناء علی حلاله و حرامه) آماده می كند تا ضامن عدم انحراف سازمان های مختلف از وظایف اصیل اسلامی خود باشد». 🔺اصل ۵ قانون اساسی ولایت فقیه را به عنوان یك خصیصه ممتاز نظام اسلامی شناخته است كه مقرر می دارد:  «در زمان غیبت حضرت ولی عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است كه اصل یكصد و هفتم عهده دار آن می گردد». 🔺اصل ۵۷ به عنوان ولایت مطلقه امر آمده است: «قوای حاكم در جمهوری اسلامی ایران عبارت اند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه كه زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می گردند. این قوا مستقل از یكدیگرند». 🔺اصل ۶۰ قانون اساسی:  «اعمال قوه مجریه جز در اموری كه در این قانون مستقیماً بر عهده رهبری گذارده شده از طریق رئیس جمهور و وزرا است.» این اصل قسمتی از اعمال قوه مجریه را بر عهده مقام رهبری گذارده است. 🔺اصل ۹۱ قانون اساسی: «... شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز، انتخاب این عده با مقام رهبری است.» این اصل قانون اساسی در مورد شورای نگهبان و چگونگی تركیب اعضای آن می باشد كه قسمت اول این اصل درباره وظیفه رهبر می باشد. 🔺اصل ۱۰۷ قانون اساسی: «پس از مرجع عالیقدر تقلید و رهبر كبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی امام خمینی ـ قدس سره الشریف ـ كه از طرف اكثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است.  خبرگان رهبری درباره همه فقهای واجد شرایط مذكور در اصول پنجم و یكصد و نهم بررسی و مشورت می كنند. هر گاه یكی از آنان را اعلم به احكام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص در یكی از صفات مذكور در اصل یكصد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می كنند و در غیر این صورت یكی از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می نمایند. رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسئولیت های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت....». 🔺اصل ۱۰۸ قانون اساسی: «قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، كیفیت انتخاب آن ها و آئین نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله فقهای اولین شورای نگهبان تهیه و با اكثریت آرای آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد...». 🔺اصل ۱۰۹ قانون اساسی:«شرایط و صفات رهبر: الف. صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه، ب. عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام، ج. بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت كافی برای رهبری. در صورت تعدد واجدین شرایط فوق شخصی كه دارای بینش فقهی و سیاسی قوی تر باشد، مقدم است».   🔺اصل ۱۱۰ قانون اساسی وظایف و اختیارات رهبری در ادامه می آید👇
✅✅وظايف و اختيارات رهبری طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی: 1⃣- تعيين سياست‌هاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام. 2⃣نظارت بر حسن اجراي سياست‌هاي كلي نظام. 3⃣- فرمان همه‌پرسي. 4⃣ فرماندهي كل نيروهاي مسلح. 5⃣ اعلان جنگ و صلح و بسيج نيروها. 6⃣نصب و عزل و قبول استعفا‏ء: الف- فقهاي شوراي نگهبان . ب- عالي‌ترين مقام قوة قضائيه. ج- رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران. د- رئيس ستاد مشترك. ه‍- فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي. و- فرماندهان عالي نيروهاي نظامي و انتظامي.  7⃣ حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه‌گانه. 8⃣ حل معضلات نظام كه از طرق عادي قابل حل نيست، از طريق مجمع تشخيص مصلحت نظام.  9⃣- امضاء حكم رياست جمهوري پس از انتخاب مردم- صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري از جهت دارا بودن شرايطي كه در اين قانون مي‌آيد، بايد قبل از انتخابات به تأييد شوراي نگهبان و در دوره اول به تأييد رهبري برسد. 🔟- عزل رئيس‌جمهور با در نظر گرفتن مصالح كشور پس از حكم ديوان عالي كشور به تخلف وي از وظايف قانوني، يا رأي مجلس شوراي اسلامي به عدم كفايت وي بر اساس اصل هشتاد و نهم.  1⃣1⃣ عفو يا تخفيف مجازات محكومين در حدود موازين اسلامي پس از پيشنهاد رئيس قوة قضائيه. رهبر مي‌تواند بعضي از وظايف و اختيارات خود را به شخص ديگري تفويض كند.  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حتما ببینید/ برنامه دشمن برای فتنه ۹۸ از زبان استادحسن عباسی: 🚨هشدار دکتر عباسی👇 ♦️هر ۱۰ سال یک بار ولایت فقیه را هدف گرفتند برای تضعیف رهبری. ✅پاسخ قاطع دکترعباسی و مطالبه گری مردم: ❗️❗️می گویند #اختیارات_ولایت_فقیه زیاد است 🔴 قانون اساسی ۱۷۷ اصل دارد ⚠۳۸ مورد اصل اختیارات رئیس جمهور ⚠۳۷ مورد اصل اختیارات مجلس ⚠۱۸ مورد اصل اختیارات قوه قضائیه 🔍۵ مورد اصل اختیارات رهبریت 💯اگرمردم انتظار دارند رهبری #مشکلات_کشور_را_درست_کند باید اختیارات رهبرطبق قانون افزایش یابد. #جوانان_انقلابی_آمادگی_دفع_فتنه_۹۸ @hagigatevasel
وظایف رهبری .pdf
2.57M
✨بسم الله الرحمن الرحیم (امام خامنه‌ای حفظه‌الله) ⬅️هیچ‌کس به اندازه ولیّ امرمسلمینِ جامعه اسلامی، مظلوم نیست، چون مردم، محدودیتهای ایشان را خوب درک نمی‌کنند 👈و از طرفی ، محدودیتهای ایشان را خوب می‌فهمند و ایشان را تحت فشار قرار می‌دهند، و ایشان نیز هرگز نمی‌تواند همۀ واقعیتها را بیان کند ⬅️اما در عین حال باید به وظیفه ای که درست می‌دهد، عمل نماید. 🚨 📣پی دی اف رنگی وظایف رهبری؛ انتشار حداکثری پیام
1_27241672.pdf
2.14M
سؤالهای در رابطه با به همراه پاسخ آنها @hagigatevasel
01 New - شهدا و ولایت.ppsx
30.65M
🌹پرده نگار شهدا / ولایت / ولایتمداری 👌بسیار عالی حتما ببینید
⬅️ #ولایت_فقیه 👈ولایت رسول‌الله 🔶آن کس که در ولایت فقیه وسوسه افکنی کند در مراد ائمه طاهرین دقت نکرده است. 🔶در هر چیزی که پیامبر و امام حق آنها بوده، فقیه نیز در همان حد ولایت دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید همت: اعتقاد به ولایت صراط مستقیم است 🕊پیام من فقط این است که در زمان غیبت از داشته باشید.
#شهیدعلی_عربی_مدافع_ولایت
#مدافعان_حرم #مدافعان_ولایت
🌷تا آخرین قطره خون 🔹برای اسلام 🌷و اطاعت از #ولایت_فقیه 🔹خواهم جنگید. #شهید_احمد_کشوری
🌹 شهید مجید رمضان رئیس ستادلشکر ۲۷ محمد رسول الله: 👌ما ولایت فقیه را آنطور شناختیم که اگر بگوید : نَفَس نکش، نمی کِشیم و می میریم @hagigatevasel
🔴چرا رهبری که مشکلات را میداند کاری نمیکند؟ 🔸آیا انتظار دارند به جای مجلس قانون تصویب کند،به جای دولت کار قوه مجریه نماید،به جای دستگاه‌های اطلاعاتی، تحقیق کند،به جای قوه قضاییه و دستگاه دادگستری، خودش متهمین را دستگیر و مجازات نماید،به جای رییس صدا و سیما، کارگردان و هنرپیشه بیاورد و فیلم و سریال بسازد،به جای مدیریت نظام بانکی وارد عملیات اقتصادی و جلوگیری از وام‌های کلان یا جابجایی دلارها بشود، به جای شهرداری‌ها وارد صحنه شود، به جای دستگاه‌های اقتصادی و بازرگانی و گمرکات، واردات و صادرات را کنترل کند و ... 🔴آیااین کارها ممکن است؟ 🔹آیا نخواهند گفت که پس قانون اساسی، تعریف جایگاه‌ها و شرح وظایف و تشکیلات حکومتی یعنی چه؟! پس کی در این مملکت چه کاره است؟! آیا شالوده نظام از هم نمی‌پاشد؟ 🔸آیا رهبری می‌تواند از آسمان یک تعداد نیروی صالح، متقی، متخصص و کارآمد بیاورد؟ 🔹آیا می‌تواند (یا عاقلانه است که) به جای مردم رییس جمهور و نمایندگان مجلس را که بازوهای مردمی رهبری هستند انتخاب کند؟ بعد از کجا انتخاب کند، از فرشتگان عرش، یا از همین مردم؟! 🔸پس رهبری، رییس جمهور، مجلس، دادگستری، بانک مرکزی، وزیر اطلاعات، شهردارو...نیست، بلکه ایشان رهبریِ نظام را بر عهده دارد، با تعاریف مشخصی که در قانون اساسی وبدیهیات عقلی روشن است.نیاز کشور و نظام را می‌بیند وبه همراه تبیین و تشریح به مسئولین و مردم منتقل می‌کند 🔹به مردم می‌گوید: در انتخاب رئیس جمهور که دولت را تعیین خواهد کرد، بصیر باشند، به کسی رأی دهید که دارای چنین امتیازاتی باشد،همین طور در انتخاب نمایندگان،حالا اگر مردم به هر دلیلی آن طور که باید رعایت نکردند،"رهبری باید بیاید و عواقب انتخاب غلط یا دست کم غیر اصلح مردم را به دوش کشیده و جبران کند؟!" 🔸رهبری، به مجلس و به دولت خط مشیّ می‌دهد خطوط کلی سیاست داخلی و خارجی نظام را با توجه به اهداف و نیز شرایط حاکم بر کشور، منطقه و جهان را ابلاغ می‌کند. ✅مردم الان خیلی انتظارات بیجا از ولایت فقیه دارن، راحت انتظار دارند ولی فقیه جای اندیشه مردم بیاید خرابی ها را اصلاح کند، این کار رو حضرت علی هم نکرد، پیغمبر هم نکرد. 🔴چرا مردم از ولی فقیه انتظار دیکتاتوریِ به جا دارن؟؟! تویی که برای مجلس و فلان جا آدم انتخاب کردی، "چرا اشتباهی که تو کردی باید ولی فقیه جبران کنه؟؟" وقتی مردم به این تشخیص نرسیدن که باید با تقوا ترین مردم که یقین دارن به تقواشون در مسندها قرار بدن ولی فقیه چی رو باید جبران کنه؟؟مگر امیرالمومنین این کار رو کردن؟مگر پیغمبر افشا گری کردن؟! از امام خامنه ای به همراه پاسخ ایشان: ❓چرا رهبری مستقیما وارد مسائل عدالت و اجرایی کشور نمی شوند؟رهبری معظم چه زمانی مستقیما وارد می شوند؟ ✅پاسخ امام خامنه ای : 👈دانشجويى سؤال كرد: در مسأله عدالت، چرا خودتان وارد ميدان نمیشويد؟! ⬅️ این توقع درستی نيست. مديريّت انقلاب، غير از مديريّت اجرايى كشور است. براى رهبرى، وارد شدن در ميدان 1⃣بصورت طرح مسئله و بسيج افكار عمومى است؛ 2⃣بصورت خواستن از دستگاههاست. بله؛ روزى معلوم شود دستگاهی آماده نيست كار كند، رهبرى چاره اى پيدا نخواهد كرد جز اينكه وارد ميدان شود؛ اما بحمداللّه اينطور نيست . ۸۲/۲/۲۲ @hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چرا رهبری جامعه مقابل اشتباهات ریاست جمهوری نمی ایستد
🚨پاسخ به شبهه 🔶ولی فقیه _حضرت علی (ع) در مقابل انحرافات و خلاف کاری کارگزاران نظام در زمان حکومت خود برخورد میکرد و فقط به سخنرانی و تذکر و صدور حکم کفایت نمیکرد ؛ ⁉️خب چرا امروزه رهبری در مقابل انحرافات مسئولین نظام برخورد نمیکند و فقط به سخنرانی و تذکر و صدور حکم اکتفا میکند؟حفظ نظام مهم تر است یا پیاده کردن احکام خدا ؟پاسخ چیست ؟ ⁉️مثلا فکر می کنند حضرت علی (ع) چه میکردند ؟همه جا شمشیر میکشیدند؟! 👈این منطق نیست،منطق سامورایی ها،آمریکایی ها و اسلام آمریکایی و گروهک های وابسته است. ✳️اگر دقت نمایید از متن و چینش سوال مشخص است که گوینده نه تنها امامت و ولایت،و هم چنین عملکرد حضرت علی (ع) و مقام معظم رهبری را نمی داند بلکه اساسا با اسلام و احکام آن آشنایی ندارد ،لذا توضیح برای ایشان،اگر مشکل نباشد بلکه طولانی تر از یک کتاب یا چند کتاب خواهد بود. ⭕️همین قدر که سوال میکند :"حفظ نظام مهم تر است یا پیاده کردن احکام خدا"یعنی بین این دو خط کشیده ونمیداند که نه تنها که این نظام و تمامی شئونش عین احکام ، ⬅️بلکه به فرموده امام خمینی (ره)،که خود فقیهی والامقام و بی بدیل بودند:"حفظ نظام از اوجب واجبات است " 👈پس جدایی انداختن بین"حفظ "و "اجرای احکام "معنا و مفهومی ندارد.مگر اینکه کسی اسلام را نشناسد و فقط بخواهد شعار مخالف بدهد. ✅الف) قبل از امیرالمومنین (ع)، رسول الله (ص) می باشند که برای حفظ اسلام ،ترویج اسلام ،ترویج نظام ، منافع اسلام و مسلمین و اجرای حدود و احکام الهی، 🔻یک جا می جنگیدند، 🔻یک جا صلح می نمودند 🔻یک جافرد خاطی،خائن و خیانتکاری را می بخشیدند و خانه او را امن اعلام میکردند (ابوسفیان)، 🔻یک جا حکم اعدام یک شاعر ه را مصادره می نمودند _ 🔻یک جا به حکم الهی حد جاری می کردند 🔻و یک جا به دلجویی تائب میرفتند...👈و البته سخنرانی و وعظ هم بسیار داشتند. ✅ب) حضرت امیرالمومنین(ع)،بسیار برای احیا و نجات اسلام شمشیر زدند، 🔻 یک جا هم برای حفظ اسلام ،اهانت و ضرب و شتم همسرشان که سیدة النساءالعالمین بود را تحمل کردند_ 🔻یک جا همسرشان را شبانه تدفین کردند و صبح آن روز با شمشیر به بقیع رفتند و قسم خوردند که اگر نوک تیشه ای به زمین بخورد،همه را ازتیغ می گذرانند_ 🔻یک جا شب ناشناس، کیسه ی خرما بدوش بودندو برای یتیم اشک می ریختند 🔻و یک جا خوارج را کاملا نابود کردند و به بقیه نیز گفتند که این کار شما نبود،فقط من میتوانستم چنین کنم _ 🔻یک جا با سپاه معاویه در جنگ صفین مقابله کردند_ 🔻یک جا هم به خاطر حفظ اسلام ،در مقابل فشار یاران نادان خود برای پذیرش حکمیت سکوت کردند و چون آنها خارج از موضوع وماموریتشان تصمیم گرفتند، و زیر بار نرفتند_ 🔻یک جا حد را با جدیت جاری میکردند 🔻و یک جا نیز به اقرار کننده عتاب میکردند که چرا نزد من شهادت میدهی تا مجبور شوم به تو حد جاری کنم ... 👈👈و البته سخنرانی ،خطبه،وعظ،نامه ،صدورحکم عزل و نصب و... بسیار داشتند. ✅ج) پس تبیین سیاست های کلی ،با مقام است و تشخیص مصلحت نظام نیز برعهده است 👈و قطعا صاحب ولایت احکام خدا را بهتر میداند . ✅د)ولایت فقیه نیز هم سخنرانی و وعظ دارد،هم نصیحت دارد،هم تبیین سیاست های کلی نظام را دارد،هم در سطح گسترده عمل دارد،هم هم برخورد میکند،هم سکوت می نماید،هم تبیین میکند،هم دستورالعمل صادر می نماید،هم توبیخ میکند،هم صدور حکم عزل و نصب داردو... ❌منتها به چند نکته مهم باید توجه نمود:👇 📛ولایت فقیه هیچ گاه خارج از چارچوب و و قوانین عمل نمی نماید؛ 👈برهمین اساس،کشور نظاممند است وقرار نیست که رهبری تمامی نهادها،ارگان ها،سازمان ها،شهرداری ها،بانک ها،و... را تعطیل کند،وخود به جای آنان کار اجرایی نماید؛ ✅ولایت فقیه،نیروهای خود جهت حفظ نظام و انجام حدود و احکام الهی را از آسمان نمی آورد،بلکه همین مردم(ما)را در اختیار دارد. ⏪پس گله به آنانی بر میگردد که و نمی کنند،چنانچه حضرت علی (ع)نسبت به بسیاری از یاران و کار گزاران گله مند بودند. ✅ولایت فقیه چارچوب ها را تعیین میکند،مصالح را تبیین میکند،دشمن را رصد میکند،تکالیف و حدود را در نظر میگیرد،رهنمود میدهد، ⚡️برای دولت،ملت،انتخابات،اقتصاد،روابط بین الملل،و...شاخص می دهد؛ 📛دیگران ( از مسئولین و مردم ) باید توجه و رعایت کنند،نه اینکه بی بصیرتی کنند،اهمال کنند،گمان کنندکه این هم یک سخنرانی و موعظه است ...،و وقتی کار خراب شد ،بگویند پس چرا رهبری کاری نکرد؟❗️ 👈قرار نیست که تمامی تعاملات رهبری با مسئولین رسانه ای شود،آن وقت که دیگر نظامی باقی نمی ماند ⏪منتها مواضع خود را در سخنرانی هابه صورت واضح و علنی می گویند تا هم مردم بدانند،هم رعایت کنند و هم آن دسته از مسئولین بیشتر باشند
⁉️بعضی ها می گویند (عج) است، معنای این حرف چیست؟ ⁉️آیا کسی از علما هم این مطلب را گفته اند؟ ✅پاسخ👇 🌼 حضرت امام خمینی(ره) درتعریف این نیابت می فرمایند: ⬅️ اوصیای دست دوم رسول اکرم صلی الله علیه و آله هستند و اموری که از طرف رسول الله صلی الله علیه و آله به ائمه علیهم السلام واگذار شده است برای آنان نیز ثابت است ⬅️ و باید تمام کارهای رسول خدا را انجام دهند چنانکه حضرت امیر علیه السلام انجام داد. 📚امام خمینی(ره)، کتاب ولایت فقیه، ص۷۷ 🌸☘️🌸☘️🌸 👈قریب به اتفاق علما فقیه را در زمان غیبت نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میدانند، به عنوان نمونه می توان از:↘️ ▫️شیخ مفید. المقنعه ص۸۱۰ ▫️شیخ طوسی. النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی ص۳۰۲ 🔹ابن ادریس حلی. السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی ج۳ ص۵۲۹ 🔹شهید ثانی. رسائل الشهید ثانی ج۱ ص۲۳۱ ▫️محقق سبزواری. ذخیره المعاد فی شرح الارشاد ج۲ ص۴۶۵ ▫️علامه حلی. تذکره الفقهاء ج۵ ص۴۰۲ 🔹مقدس اردبیلی. مجمع الفائده ج۱۲ ص۱۱ 🔹محقق کرکی. رسائل کرکی ج۱ ص۱۲ ▫️میرزای قمی. جامع الشتات ج۱ص۲۰۸ نام برد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰پاسخ به یک شبهه درباره مشروعیت و مقبولیت مردمی: ❓یکی ازشبهات رایج در جامعه گاه این است که همان طورکه ۲۵سال خانه نشین شد چون مردم نمیخواستند؛ پس الان هم اگر مردم نخواهند ولایت فقیه معنا ندارد؟ ✅جواب: این نخواستن مردم به معنی آن است که اگر مردم دنبال رهبری نروند؛امام تکلیف ووظیفه ای ندارد در قبال تشکیل حکومت و احقاق حق اما بعد از بیعت مردم حجت بر امام تمام شده و به عبارتی«تکلیف دایر مدار قدرت است» اما بعد از حضورمردم میبینیم که امام نهایت عدالت را داشت و با احدی مماشات نکرد۰ 💥💥مشروعیت ولایت از آن خداست . مقبولیت با رای مردم است. به عبارتی رای مردم مشروعیت نمیدهد، مقبولیت ایجاد میکند. تکلیفی که بر دوش امام هم باشد دایر مدار مقبولیت مردمی است💥💥 ☘خداونددرقرآن درسوره احزاب آیه ۳۶می فرماید: هیچ مرد و زنی را نرسد چون خدا و فرستاده اش به کاری فرمان دهند؛ برای آنان اختیاری در کارشان باشد به عبارتی وقتی ولایت فقیه به خواست واراده ؛ پس بعدازاینکه ولی فقیه درجامعه حاکم شد؛مردم نمی تواننددیگر او را از اختیاراتش ساقط کنند؛ 👈 مگر اینکه همان شرایط ولی فقیه بودن یعنی فقاهت وعدالت وتدبیر و کارآمدی را از دست بدهد که در این صورت خودبه خود از حکومت ساقط می شود۰
🚨بررسی مشروعیت یا مقبولیت رای مردم 1⃣فرض اول در ابتدای تشکیل اگر مقبولیت و اکثریت مردمی وجود نداشته باشد، و مردم به هیچ روى حـکـومـت دینى را نپذیرند ؛ در این صورت اگر فرض کنیم حتی امام معصوم علیه السلام یا فقیه داراى شـرایـط حـاکـمـیت ، در جامعه باشد ، نمی توان حکومتی موفق و کارآمد سامان داد و بنا بر این حکومت دینى تحقق نخواهد یافت ، زیرا شرط تحقق حکومت دینى پذیرش مردم است . 👈 نمونه بسیار روشن این فرض ، ۲۵ سال خانه نشینى حضرت على علیه السلام است . ایـشـان از سوى خدا به ولایت منصوب شده بودند ،ولى حاکمیت بالفعل نداشتند ، زیرا مردم با آن حضرت بیعت نکردند . 2⃣ فرض دوم ایـن است که حاکمیت شخصى که داراى حق حاکمیت شرعى است به فعلیت رسیده و حکومت اسلامی در جامعه تشکیل شده ولى پس از مدتى عده اى به مخالفت با او برخیزند . ایـن فـرض خود دو حالت دارد : الف . اینکه مخالفان گروه کمى هستند و قصد براندازى حکومت شـرعـى را - کـه اکـثر مردم پشتیبان آن هستند - دارند ؛ شکى نیست در این حالت ، حاکم شرعى موظف است با مخالفان مقابله کند و آنان را به اطاعت از حکومت شرعى وادار کند . نـمـونه روشن این مورد برخورد خونین حضرت امیر علیه السلام با اصحاب جمل ، صفین ، نهروان وغـیره بود و در زمان کنونى برخورد جمهورى اسلامى با منافقان و گروههاى الحادى محارب از همین گونه است ، زیرا حفظ نظام اسلامی از مهمترین واجبات بوده و جایز نیست حاکم شرعى با مسامحه و تساهل راه رابراى عده اى که به سبب امیال شیطانى قصد براندازى حکومت حق و مورد قبول اکثرمردم را دارند ، باز بگذارد . ب. این است که بعد از تشکیل حکومت شرعى مورد پذیرش مردم ،اکثریت قاطع آنها مخالفت کنند ؛ مثلا بگویند: ما حکومت دینى را نمى خواهیم و این مخالفت از راههای مختلف نظیر عدم مشارکت مردم در فرایندهای مختلف کشور نظیر انتخابات و راهپیمایی ها یا دست زدن به اقداماتی نظیر اعتصاب و شورش فراگیر و... کاملاً مشهود و اثبات شده باشد ؛ با توجه به مبانی پیشین پیرامون مشروعیت حکومت و جایگاه مردم در آن باید گفت: در این حالت ، حاکم شرعى ، هنوز شرعا حاکم است - زیرا تنها در صورتى مشروعیت حکومت دینى از دست مى رود که او فاقد یکى از شرایط لازم حاکمیت شرعى بشود - ولى با از دست دادن مقبولیت خویش ، قدرت اعمالش حاکمیت مشروعش را از دست مى دهد . به عبارت دقیق تر: بعد از تشکیل حکومت اسلامى -اگر خداى ناکرده اکثریت مردم دیگر تمایلى به ادامه حکومت نداشته باشند؛ باز هم حفظ آن بر همه - حتى اقلیت واجب است؛ زیرا حکومت اسلامى همچنان داراى مشروعیت است. از این رو باید تمامى امکانات و ابزارها و زمینه هاى فراهم سازى مقبولیت مردمى را براى کارآمدى حکومت اسلامى و تثبیت، دوام و استمرار آن به کار گرفت. همچنین باید ریشه هاى نارضایتى مردم را شناسایى کرد و در صدد حل آن برآمد. مؤمنان از نظر شرعى نمى توانند با آن به مخالفت برخیزند؛بلکه باید آن را پذیرا بوده و به یاریش بشتابند.اگر این امر محقق نشد و حکومت اسلامى نتوانست حد نصاب مقبولیت را -که براى ادامه حفظ و بقاى حکومت لازم است به دست آورد و ادامه حکومت منجر به کشتار، خونریزى و مفسده عظیمی گردیده و خلاصه بیشتر مردم، مخالفت کرده و آن حکومت یا شخص حاکم را نخواهند، آیا چنین حکومتى شرعاً مى تواند سلطه خود را بر جامعه تحمیل کند؟ در پاسخ برخى از اندیشمندان و عالمان دینى، به صراحت گفته اند: در چنین صورتى تحمیل سلطه جایز نیست. آیةاللَّه مصباح یزدى مى نویسد:«اگر چه «مقبولیت» با «مشروعیت» تلازمى ندارد؛ اما حاکم دینى حق استفاده از زور براى تحمیل حاکمیت خویش را ندارد». کتاب نقد، شماره ۷، ص ۵۳، (مقاله حکومت و مشروعیت). آیت الله جوادى آملى نیز آورده اند: «انسان، تکویناً آزاد آفریده شده است و هرگز بر پذیرش هیچ حاکمیتى - اعم از الهى یا غیر آن - مجبور نیست. از این رو، نه در اصل دین، رواست؛(لااکراه فى الدین)؛ بقره (۲)، آیه ۲۵۶.  و نه حکومت دینى مى تواند اجبارى باشد؛ هر چند که انسان، تشریعاً باید دین و حاکمیت الهى را بپذیرد». جوادى آملى، (آیت الله) عبدالله، نسبت دین و دنیا، ص ۲۳، قم: اسراء، چاپ اول، ۱۳۸۱.  ایشان در ادامه مى فرماید: «... تثبیت حکومت الهى در جامعه، به رغبت و آمادگى جمعى بستگى دارد و چنین حکومتى نه در تشکیل و نه در استمرار، تحمیلى نیست و تنها با خواست و اراده مردم شکل مى گیرد و تداوم مى یابد». (همان ).  شـایـد بتوان دوران امامت امام حسن مجتبى علیه السلام و درگیرى ایشان با معاویه و فرار سران سـپـاه آن حـضرت به اردوگاه معاویه را نمونه اى از فرض اخیر دانست. تاریخ نشان داد حضرت به علت پیروى نکردن مردم از ایشان عملا حاکمیتى نداشتند ومجبور به پذیرش صلح تحمیلى شدند ، ولـى مـردم هم مکافات این بد عهدى و پیمان شکنى خود را دیدند و کسانى بر آنان مسلط شدندکه دین و دنیاى آنها را تباه کردند. (پرسشها و پاسخها، مصباح)
و بالآخره اینکه از منظر اندیشه سیاسی اسلام و بر اساس آیاتی نظیر « لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا » ، در صورتی که رای مردم به فرد فاقد شرایط تعلق گیرد ، چنین فردی به منزله طاغوت بوده که غاصب منصب الهی است و نه تنها اطلاعت از وی واجب نیست بلکه جهاد فکری و عملی برای هدایت جامعه و ایستادگی در مقابل چنین حاکمی واجب می باشد . ✅ تبیین بیشتر در لینک زیر👇 https://www.porseman.com/article/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D9%84%DB%8C-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87/146265
🔻 این روایت از علی (علیه‌السلام) است: «شُکرُ مَن فَوقَک بِصِدقِ الوَلاء» شکر کسی که مافوق تو است به این است که راست بگویی از نظر پذیرش سرپرستی و ولایت او. 🔹️ می‌گویی خدا فوق همه [است]، بسیار خوب، شکر می‌خواهی به او بکنی، شکر او چیست؟ صدق ولاء است، پیغمبر، علی (علیه‌السلام)، ائمه‌ی طاهرین (صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین) هر ولایتی، به اطاعت است. تا برسد به ولایت فقیه، آن هم همین است. 🔸️ دوستان من در ماه رمضان اگر یادتان باشد مکرر به شما گفتم، گفتم نعمت وجود امام را قدر بدانید! آیا ما صدق ولاء نسبت به امام داشتیم؟ در همین بحث شکر، گفتم این نعمت بزرگ است، یک مجتهد جامع‌الشرایط، از هر جهت علماً، عملاً، ابعاد گوناگون، گفتم قدرش را بدانید، خدا را شاهد می‌گیرم این دو هفته، مکرر در این فکر بودم، خدا نکند ما کفران وجود او را کردیم که از ما گرفتی. ۶۸/۳/۲۴ 🔺سخنرانی آیت‌الله مجتبی تهرانی 📝 بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=41322 @hagigatevasel