eitaa logo
🇮🇷 محمد علی فتحی
633 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
595 ویدیو
45 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین اندیشه های راهبردی و گفتمانی #رزومه: http://hajfathi.ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
: ▫️اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکَفَافِ وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَی الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِینَ. ▫️ خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای، و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه می‌ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان. ✅ نکات: ▫️منظور از ستر، پوشاندن عیب های ظاهری و باطنی است. مهمترین عیب ظاهری عورتین است و در زنان پوشاندن تمام بدن است جز کفین و صورت ستر محسوب می شود. ▫️ جزو اولین کرامت های الهی به انسان است و اولین عقوبت الهی هنگام نافرمانی اولین بشر، کناره رفتن پوشش است که بعد از خورده شدن درخت ممنوعه، بر آدم و حوا علیه السلام عارض شد. ▫️ هم به معنی خود نگهداری از معصیت است با رعایت ادب حضور به درگاه ربوبی. انسان عفیف شکم، چشم، گوش، بطن، اندام ، عورتین، زبان و... را از حرام حفظ می کند. این مقام جز با رعایت محضر ربوبی و ترس از عواقب عصیان حاصل نمی گردد. ▫️تعبیر به "زینی" نشان می دهد که زینت و زیبایی واقعی انسان کمال یافته، به و عفت است. لذا زنان و مردانی که خالی از این دو خصیصه اند، زینت واقعی ندارند و شایسته نیست مومن سراغ چنین کسانی رود. ▫️اگر چه و آرایش غلیظ بین زنان، زینت قلمداد شده ولی باید دانست که این است چرا که این دو انسان را از ستر و عفت دور می کند. به نظر می رسد مقدمه اولیه بر ، ستر است. ▫️قناعت به معنی بسنده کردن به کم از دنیا و دوری از زیاده روی است. در قناعت بجا و درست استفاده کردن نعمت ها، اخذ شده است. مثلا اگر کسی بیست نوع لباس داشته باشد این اسراف نیست ولی اگر این لباس ها درست استفاده نشود، است مثلا لباس منزل بیرون پوشیده شود و لباس بیرون در منزل. ▫️انسان ، دندان را کنده است وبه دلیل اینکه جلوی را گرفته، به فرد ثروتند از او تعبیر شده است. در روایتی از امیر المؤمنین علیه السلام می خوانیم: القناعة کنز لا ینفد. قناعت گنجی است که پایانی ندارد. ▫️کفاف نیز به معنی حذف زوائد زندگی و بسنده کردن حد اقل از امکانات است. در روایت توصیه شده کفاف در خواست شود. اللهم ارزقنی الکفاف. این ویژگی انسان را راحت کرده و علائق او به زوائد دنیا را کم می کند و در حسابرسی آسان انسان ، دخیل است. ▫️ به معنی این است که هرچیزی در جای خود قرار گیرد و خارج از حدود الهی نباشد و به معنی این است که انسان آنچه برای خود خواهان است برای دیگران نیز بخواهد. این دو ویژگی انسان را نزد خدا عظیم و بین مردم محبوب می کند. از آخر دعا استفاده می شود که امکان وجود گرفتاری در این روز وجود دارد و مومن باید از خدا طلب امنیت کند. خواندن سوره در این روز و سوره در عصر امروز توصیه ماست. 🆔 @hajfathi_ir
✅شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان ▫️هم اکنون در آپارات 👇 http://m.aparat.com/v/PQHqW
💠ذکر دائمی در سیره اهل البیت علیهم السلام امام صادق عليه السلام: ▫️كانَ أبي عليه السلام كَثيرَ الذِّكرِ، لَقَد كُنتُ أمشي مَعَهُ وإنَّهُ لَيَذكُرُ اللّه َ، وآكُلُ مَعَهُ الطَّعامَ وإنَّهُ لَيَذكُرُ اللّه َ، ولَقَد كانَ يُحَدِّثُ القَومَ وما يَشغَلُهُ ذلِكَ عَن ذِكرِ اللّه ِ، وكُنتُ أرى لِسانَهُ لازِقًا بِحَنَكِهِ يَقولُ: لا إلهَ إلاَّ اللّه ُ، وكانَ يَجمَعُنا فَيَأمُرُنا بِالذِّكرِ حَتّى تَطلُعَ الشَّمسُ، ويَأمُرُ بِالقِراءَةِ مَن كان يَقرَأُ مِنّا، ومَن كانَ لا يَقرَأُ مِنّا أمَرَهُ بِالذِّكرِ. امام صادق عليه السلام: ▫️ پدرم، ذكر فراوان مى گفت، من با او راه مى رفتم، در حالى كه او ذكر خدا بر لب داشت و با او غذا مى خوردم در حالى كه او خدا را ياد مى آورد، او با مردم سخن مى گفت و اين هم او را از ذكر الهى باز نمى داشت، زبان او را مى ديدم كه از ذكر «لا اله الاّ اللّه » به سقف دهانش چسبيده بود. او ما را گرد مى آورد و از ما مى خواست تا بر آمدن آفتاب ذكر گوييم. هر كه را از ما [كه مى توانست] قرائت كند، دستور قرائت قرآن مى داد و به هر كه قرائت نمى كرد، دستور ذكر مى داد. 📚 الكافي: ۲ / ۴۹۹ / ۱ عن ابن القدّاح. 🆔 @hajfathi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح روز سیزدهم ماه مبارک رمضان: ▫️ اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدارِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَسَاکِینِ. ▫️خدایا مرا در این ماه از آلودگیها و ناپاکی‌ها پاک کن، و بر شدنی‌های مورد تقدیرت شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و هم نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری ات ای نور چشم درماندگان. ✅ نکات: ▫️منظور از "دنس" ناپاکی و منظور از"قذر"آلودگی است. دنس در خصوص گناهان بزرگ و قذر در خصوص گناهان کوچک بکار می رود. با این توضیح، در این فراز از خدا می خواهیم که ما را از گناهان بزرگ و کوچک پاک کند و آثار آن را از ما بردارد. این به برکت و حاصل می شود که اگر این دو تحقق یابد، عبد قابلیت پذیرش را می یابد و لذا معنی "یرسل السماء علیکم مدرارا" و "لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض" تحقق می یابد. از گناه عامل برخورداری از نعمت های پیش رو است. ▫️خدای عزو جل برای همه ما، اموری را مقدر فرموده که بر اساس و مصلحت است. عبد الهی باید بر آن کند و صبرش به این است که نکند و بگوید: "الهی رضا برضاک تسلیما لامرک لا معبود سواک" اگر شکایت از مقدرات الهی شود، عبد در مرحله سقوط از مقام و ورود در مرحله ادنی خواهد بود‌. ▫️تقوی ورزی به معنی خودنگهداری از گناهان بدون از جانب باری تعالی امکان ندارد. مراحل تقوی نیاز به محض و احساس وابستگی و نیاز به ذات باری تعالی دارد. اگر عبد در مقام بندگی استقلالی فکر کند و ترک گناه را مستند به قوه و توان خود کند، نشان ضعف در توحید عملی است. ▫️مصاحبت با به معنی همراهی مداوم با آنان است. از جمله چیزی هایی که خلق انسان را تغییر می دهد، همین همراهی با نیکان است. اخلاق آنان، عقاید آنان، انسان را متحول می کند حتی شنیدن حالات و اخلاق آنان ، انسان را دگرگون می کند. و منظور از نور چشمی بودن خدا برای بیچارگان، ذات او نزد آنان است. طوری که مساکین همه چیز را برای وصال با او تحمل می کنند. چنین مساکینی در واقع عظیم توحید را دارند. همه را داده اند تا خدا را داشته باشند. 🆔 @hajfathi_ir
امیر المؤمنین علیه السلام:  سبق فی العلوّ فلا شیء أعلی منه. ترجمه: در والایی پیشی گرفت و چیزی برتر از او نیست. 📚تمام نهج البلاغه - اشارة - مجلد ۱، صفحه ۳۵۰ ---------- 👌نکات: ۱. منظور از برتری کلی و بدون حد و حصر بر غیر ( ما سوی الله)است. ۲. سبقت در هم به اول بودن ذات او بر می گردد که پیش از ذاتش هیچ اولی نبوده و ابتدائیتی هم نمی توان بر او تصور کرد. ۳. وقتی ذات احدیت را اول دانستیم تمام همچون علم، قدرت و حیات و سایر صفات را هم اول بر او اول خواهیم دانست. ۴. ذات باری تعالی به دلیل آنکه و موجودات ممکن است، بر همه آنها برتری دارد. هرچه ما سوی الله باشد محکوم به و اند و هرچه دارند از آن دارند. ۵. وقتی عبد فهمید که خدای عزوجل اعلی هست، دیگر در محضرش بی ادبی و نافرمانی نمی کند و نورزیده و خود را در برابر ذات حقیر می داند. در این لحظه فرد به مقامات می رسد. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
✅شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان هم اکنون در 👇 http://m.aparat.com/v/F4spL
خوالف، تفسیر آیه۸۷ سوره مبارکه توبه http://m.aparat.com/v/CyIs8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا