eitaa logo
🇮🇷 محمد علی فتحی
637 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
629 ویدیو
45 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین اندیشه های راهبردی و گفتمانی #رزومه: http://hajfathi.ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مسافر! علامه محمد تقی جعفری می گفت: نزد آقا شیخ مرتضی طالقانی اسفار می‌خواندم. در آن سالی که فوت کرد دو روز به ماه محرم مانده بود که برای درس خدمت ایشان رسیدم. ایشان فرمودند: بلند شوید بروید آقا! برای چه آمده اید آقا! گفتم: برای درس آمده ام، فرمودند: درس تمام شد آقا! من گمان کردم آن بزرگوار فکر کرده ماه محرم رسیده است که می‌فرمایند درس تمام شد، عرض کردم: حوزه‌های درس هنوز برقرار است و دو روز به محرم مانده است. ایشان فرمودند: می‌دانم آقا! من مسافرم، من مسافرم! خر طالقان رفته و پالانش باقی مانده، روح رفته و جسدش مانده، لا اله الا الله و در همان حال اشک از چشمان شان فرو ریخت. فهمیدم که این جملات ایشان خبر ارتحال است، در حالی که حال روحی و جسمی ایشان هیچ مشکلی نداشت و سالم بود. به ایشان عرض کردم: برایم سخنی بفرمایید. ایشان فرمودند: آفرین آقا جان! حالا متوجه شدید، حالا متوجه شدید و بعد این شعر را خواندند: تا رسد دستت به خود، شوکارگر چون فتی [۱] رفتت، خواهی زد به سر و باز لا اله الا الله سر داد. چهره اش نورانیتی عجیب گرفته بود. پس از آن واقعه دو روز گذشت که خبر رحلت آن حضرت را در مدرسه ی سید محمد کاظم یزدی آوردند! [۲] ---------- [۱]: فتی: جوانی [۲]: فریادگر توحید / ۸۲: به نقل از: تاریخ حکما و عرفای متأخر بر صدر المتألهین (منوچهر صدوقی) /۹۲-۹۳. 👇 🆔 @hajfathi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پویش فعالان فرهنگی در زمینه کودک و نوجوان استان البرز
چند نصیحت از ابوذر غفاری رحمه الله الکافی مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی عُثْمَانَ عَنْ وَاصِلٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَی أَبِی ذَرٍّ فَقَالَ: یَا بَا ذَرٍّ ! مَا لَنَا نَکْرَهُ الْمَوْتَ؟ فَقَالَ: لِأَنَّکُمْ عَمَرْتُمُ الدُّنْیَا وَ أَخْرَبْتُمُ الْآخِرَةَ فَتَکْرَهُونَ أَنْ تُنْقَلُوا مِنْ عُمْرَانٍ إِلَی خَرَابٍ . فَقَالَ لَهُ: فَکَیْفَ تَرَی قُدُومَنَا عَلَی اللَّهِ ؟ فَقَالَ: أَمَّا الْمُحْسِنُ مِنْکُمْ فَکَالْغَائِبِ یَقْدَمُ عَلَی أَهْلِهِ وَ أَمَّا الْمُسِی ءُ [۲] فَکَالْآبِقِ یَرِدُ عَلَی مَوْلَاهُ. قَالَ: فَکَیْفَ تَرَی حَالَنَا عِنْدَ اللَّهِ ؟ قَالَ: اعْرِضُوا أَعْمَالَکُمْ عَلَی الْکِتَابِ إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ: إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِی نَعِیمٍ وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ [۳] قَالَ: فَقَالَ الرَّجُلُ: فَأَیْنَ رَحْمَةُ اللَّهِ ؟ قَالَ: رَحْمَةُ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: وَ کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِی ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ یَا بَا ذَرٍّ! أَطْرِفْنِی بِشَیْ ءٍ مِنَ الْعِلْمِ. فَکَتَبَ إِلَیْهِ: أَنَّ الْعِلْمَ کَثِیرٌ وَ لَکِنْ إِنْ قَدَرْتَ عَلَی أَنْ لَا تُسِی ءَ إِلَی مَنْ تُحِبُّهُ فَافْعَلْ. فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ: وَ هَلْ رَأَیْتَ أَحَداً یُسِی ءُ إِلَی مَنْ یُحِبُّهُ ؟ فَقَالَ: نَعَمْ نَفْسُکَ أَحَبُّ الْأَنْفُسِ إِلَیْکَ فَإِذَا أَنْتَ عَصَیْتَ اللَّهَ فَقَدْ أَسَأْتَ إِلَیْهَا [۴] . [ترجمه] کافی: امام صادق علیه السلام فرمود: مردی نزد ابوذر آمد و گفت: ای ابوذر: چرا ما را نمی خواهیم؟ ابوذر گفت: زیرا شما دنیای خود را آباد کرده اید و خود را خراب نموده اید. به همین سبب بیزارید از اینکه از خانه آبادان به خانه خراب بروید. آن مرد پرسید: رفتن ما به سوی خداوند چگونه خواهد بود؟ ابوذر گفت: رفتن انسان از میان شما مانند رفتن مسافری است که به خانه خود بر می‌گردد. و رفتن انسان مانند غلام گریزپای خواهد بود که او را به سوی صاحب خود بر می‌گردانند. باز پرسید: حال ما نزد خدا چگونه خواهد بود؟ ابوذر فرمود: اعمال خود را به کتاب خدا عرضه کنید. خداوند می‌فرماید: «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ * وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ» {قطعاً نیکان به بهشت اندرند و بی شک بدکاران در دوزخ اند. } آن مرد گفت: پس خدا کجاست؟ ابوذر گفت: رحمت خدا به نزدیک است. امام صادق علیه السلام فرمود: مردی به ابوذر نوشت: تازه ای به من بیاموز. ابوذر برای او نوشت: علم بسیار است. لیکن اگر می‌توانی به کسی که دوستش داری بدی نکنی این کار را انجام بده. آن مرد گفت: هرگز دیده ای کسی به دوست خود بدی کند؟ ابوذر گفت: بله. جانت جان ها نزد توست. چون خدا را می‌کنی به جان خود بدی می‌کنی. ---------- [۱]: فی المصدر: و اما المسی ء منکم. [۲]: الانفطار: ۱۳ و ۱۴. [۳]: أصول الکافی ۲: ۴۵۸. 👇 🆔 @hajfathi_ir
✅ فلسفه ی آفرینش مگس! آورده اند: روزی منصور عباسی در حالی که بر منبر نشسته بود و سخن می‌گفت، مگسی روی بینی او نشست. منصور مگس را با دستش دور کرد (حال آن که خلفا دست شان را روی منبر تکان نمی دادند). مگس پرواز کرد و بر چشم او نشست. او مجددأ مگس را پراند، ولی مگس دوباره روی چشم دیگر او نشست تا این که منصور ناراحت شد و مگس را با دستش کشت. چون از منبر پایین آمد، از عمرو بن عبید پرسید: خدا مگس را برای چه خلق کرد؟ عمرو گفت: برای این که ستمگران را ذلیل کند. منصور پرسید: این را از کجا می گویی؟ گفت: از قول خدای تعالی که فرموده : (وَإِنْ یَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَیْئًا لَا یَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ۚ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ) [۱] . منصور گفت: خدای تعالی راست فرموده است. [۲] ---------- 📚 [۱]: حج / ۷۳، ترجمه: و هر گاه مگس چیزی از آنها برباید. نمی توانند آن را باز پس گیرند. هم این طلب کنندگان ناتوان هستند و هم از مطلی بان. [۲]: الاقتباس ۲/ ۱۵۶. 👇 🆔 @hajfathi_ir
💮 هشت توصیه امام هشتم حضرت امام رضا (ع) برای روزهای آخر شعبان ▫️اباصلت می‌گوید: در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیه‌السلام رسیدم. فرمود: ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است، پس در روزهای باقیمانده کوتاهی‌های روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی: ۱. زیاد دعا کن. ۲. زیاد استغفار کن. ۳. زیاد قرآن تلاوت کن. ۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی. ۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن. ۶. تمام کینه‌هایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن. ۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن... ۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ... خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز... 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱.
‼️خوردن روزه بخاطر ضعف 🔷انسان نمی‌تواند بخاطر ضعف، روزه را بخورد ولی هر وقت دچار حرج و مشقّت شدند، می‌‌توانند افطار نموده و بعدا باید روزه آن روز را قضا نمایند. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
✅ آب لیموی خالص! مرحوم شیخ عبد الحسین خوانساری گفت: عطاری مشهور در کربلا بود. مریض شد و جمیع اجناس دکان و اثاث خانه منزل خود را به جهت معالجه فروخت؛ اما ثمر نکرد و جمیع اطبا از او اظهار ناامیدی کردند. گفت: یک روز به عیادتش رفتم، او بسیار بد حال بود و به پسرش می‌گفت: اسباب منزل را به بازار ببر و بفروش و پولش را بیاور برای خانه مصرف کن تا به خوب شدن یا مردن راحت شوم! گفتم: این چه حرفی است میزنی؟؟ دیدم آهی کشید و گفت: من سرمایه ی زیادی داشتم و جهت پولدار شدن من این بود که یک سال مرضی در کربلا شایع شد که پزشکان علاج آن را منحصر به آبلیموی شیراز دانستند، آب لیمو گران و کمیاب شد. نفسم به من گفت: قدری آب لیمو داری، چیز دیگر به آن اضافه کن و به قیمت آب لیموی خالص بفروش تا پولدار شوی. همین کار را کردم و آب لیمو در کربلا منحصر به دکان من شد و سرمایه ی زیادی به دست آوردم تا جایی که در صنف خودم به «پدر پول‌های هزار هزاری» مشهور شدم. مدتی نگذشت که به این بیماری مبتلا شدم، هر چه داشتم برای معالجه فروختم؛ اما فایده ای نکرد، فقط همین متاع مانده بود که گفتم این را بفروشند یا خوب می‌شوم یا می‌میرم و از این بیماری خلاص می‌شوم. ---------- 📚 یکصد موضوع، پانصد داستان ۱ / ۵۳۶؛ به نقل از: منتخب التواریخ / ۸۱۳ 👇 🆔 @hajfathi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📼 : نکات و توصیه ها جهت بهره مندی بهتر از ماه رمضان : حجت الاسلام و المسلمین محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir کانال دروس👇: 🆔 @ostadfathi
✅اجرت برخی اعمال عبادی و مبلغ برخی کفارات سلام علیکم سرور ارجمند ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و استدعای عافیت و سلامتی از خدای عزوجل برای شما و خانواده محترم بدین وسیله اجرت برخی اعمال عبادی و کفارات و هزینه قربانی برای سال ۱۴۰۰ برابر اعلامی دفتر امام خامنه ای مدظله ، اعلام می گردد. ۱. ۳ میلیون تومان ۲. ۲ میلیون تومان ۳. ( اطعام ۶۰ فقیر) ۳۰۰ هزار تومان ۴. ۵ هزار تومان ۵. حداقل برای هر نفر ۱۰ هزار تومان ۶. برای هر یک مورد ( اطعام ۶۰ فقیر) ۳۰۰ هزار تومان ۷. یا برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر) ۵۰ هزار تومان ۸. یکدوره_ختم_قرآن ۵۰۰ هزار تومان ۹. هر مورد یا حداقل ۳ میلیون تومان -------------- 👌 می توانید مبالغ خود را زیر👇 واریز نمایید و جهت تفکیک واریزی ها، را به شماره ۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶ نمایید: 💳 بنام محمد علی فتحی: ۶۰۳۷-۹۹۱۹-۲۸۰۳-۶۵۶۹ 👌 : جهت پرداخت و دریافت فیش وصول دفتر مرجع تقلید خودتان نیز می توانید مبالغ را به کارت بالا👆 واریز نموده و نام و نام خوانوادگی و نام مرجع را شماره پیامک نمایید و حداکثر بعداز ۴۰ روز فیش اصلی مرجعتان را دریافت نمایید. ☎️ : #۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶ #۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹ : کرج، بلوارطالقانی شمالی، نرسیده به پل آزادگان، مسجد مهدویه. 👌 پیش از تشریف فرمایی حضوری تماس بگیرید و یا پیامک نمایید. 🆔 @hajfathi_ir
به فضل الهی در کانال درسهایی از قرآن و حدیث و کانال دروس، به حجت الاسلام و المسلمین محمد علی فتحی بارگزاری خواهد شد. 👇 🆔 @hajfathi_ir کانال 👇: 🆔 @ostadfathi
👈 ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: 🌙 چهارشنبه اول ماه رمضان خواهد بود 🔻 براساس گزارش گروه‌های رصدی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در سراسر کشور هلال ماه رمضان در غروب روز دوشنبه رؤیت نشد. بنابراین ماه شعبان ۳۰ روزه بوده و چهارشنبه ۲۵فروردین۱۴۰۰ اولین روز از ماه مبارک رمضان خواهد بود. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=47689
❓در ایام کرونایی و در ماه مبارک رمضان مبلغان چه کنند؟ 🔰اشاره: قبل از مبلغان با حضور در مساجد، حسینیه ها، مراکز مختلف با سخنرانی و جلسات مختلف به تبلیغ دین می پرداختند اما با برای قطع زنجیره ، این فرصت از دست رفته است. اما به باور ما می توان ایجاد نمود و برنامه هایی را انجام داد که برخی از آنها اشاره می کنیم👇: ۱. کانال و گروه جهت ارائه محتوا ۲. و با محوریت مباحث معرفتی در منزل و یا در مساجد بدون حضور مخاطب ۳. ضبط تفسیر یا و یا سخنرانی ۴. صوتی ۵. تشکیل با حضور فرزندان نوجوان و جوان خود در منزل و پخش مجازی آن ۶. تشکیل معرفتی با محوریت و ۷. ایجاد و پایگاه پاسخ به شبهات در قالب وبلاگ و کانال ۸. طراحی و نشر های کاغذی و الکترونیکی ۹. طراحی فرهنگی با حمایت مساجد و حسینیه ها و هیئت ها ۱۰. سخنرانی بعد از افطار و یا بعد از ظهر و پخش آن از کانال یا صفحه مسجد، پایگاه و یا هیأت محله ۱۱. اقدام به طرح در محله ۱۲. ایجاد به مسائل شرعی در مسجد و اعلام شماره تماس مسجد برای تماس مردم محل ۱۳. حضور در های_جهادی 👌 به مسئولین مبلغان👇: ۱. مادی و معنوی از مبلغان مجازی ۲. از و و وبسایت های برتر مبلغان و قرار دادن شاخص های ارزیابی محتوا و کمیت و کیفیت آنها ۳. معرفی به امنای مساجد و حسینیه ها جهت بهره مندی از مبلغان در کانال ها و گروه های رسمی ۴. حمایت از نشریه های مبلغان ۵. هماهنگی با صدا و سیمای استان جهت برتر استان و پخش آن ۶. _تفسیر_قرآن امامان جمعه شهرستان ها و پخش آن از سیما ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
‼️مکروهات روزه 🔷کارهای زیر در حال روزه مکروه است: 1️⃣ ريختن دارو به چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه مزه يا بوى آن به حلق برسد. 2️⃣ انجام دادن هر كارى كه باعث ضعف مى شود. (مانند خون دادن و حمام رفتن) 3️⃣ انفيه كشيدن اگر نداند كه به حلق مى رسد و اگر بداند به حلق مى رسد، جايز نيست. 4️⃣ بو كردن گياهان معطر. 5️⃣ کشيدن دندان و هر كارى كه به واسطه آن از دهان خون بيايد. 6️⃣ استعمال شياف جامد. 7️⃣ بدون قصد بیرون آمدن منی، شهوت خود را تحریک کند. 8️⃣ نشستن زن در آب. 9️⃣ تر کردن لباسی که در بدن است. 🔟 مسواک زدن با چوب تر. @leader_ahkam
✅ شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان ▫️اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیا عَنِ الْمُجْرِمِینَ. ▫️خدایا روزه ام را در این ماه روزه روزه داران قرار ده، و شب زنده داری ام را شب زنده داری شب زنده داران، و بیدارم کن در آن از خواب بی خبران، و ببخش گناهم را در آن ای معبود جهانیان، و از من درگذر، ای درگذرنده از گنهکاران». 👌شرح اجمالی: ۱. در این دعا از خدا درخواست و شده است که به ظاهر منظور از قیام، در شب با و خواندن است ولی معنای فراتری نیز می شود تصور کرد و آن اقدام برای انجام کارها برای رضای خداست یعنی در همه امور. ۲. درخواست و خروج از حالت نیز نشان می دهد در روز اول عوامل غفلت زا سراغ ما بیایند. غفلت از حقیقت خویش، غفلت از یکتا و غفلت از نهایی یعنی و غفلت از هرچه که مانع رسیدن ما به الی الله است. ۳. غفلت، صیدگاه شیطان است و انسان مومن در حالت غفلت به کشیده می شود. ۴. مهمترین عامل غفت زدا، است و در مصادیق چیزی بالاتر از وجود ندارد. ۵. و توجه به آیات قرآنی و خصوصا ذکر برخی آیات بیدار کننده و تاثیر گذار، می تواند حال غفلت را از بین ببرد. ۶. در ذیل فراز، از خدای مهربان درخواست می شود تا به روزه دار بفهماند که اگر مبتلا به گناه شدی نا امید نباش و باز در خانه را بزن و از او در پاکی از معصیت مدد بگیر. 👇 🆔 @hajfathi_ir
💠يَا مَعْشَرَ اَلنَّاسِ إِذَا طَلَعَ هِلاَلُ شَهْرِ رَمَضَانَ غُلَّتْ مَرَدَةُ اَلشَّيَاطِينِ وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُ اَلسَّمَاءِ وَ أَبْوَابُ اَلْجِنَانِ وَ أَبْوَابُ اَلرَّحْمَةِ وَ غُلِّقَتْ أَبْوَابُ اَلنَّارِ وَ اُسْتُجِيبَ اَلدُّعَاءُ وَ كَانَ لِلَّهِ فِيهِ عِنْدَ كُلِّ فِطْرٍ عُتَقَاءُ يُعْتِقُهُمُ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ وَ يُنَادِي مُنَادٍ كُلَّ لَيْلَةٍ هَلْ مِنْ سَائِلٍ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ ♥️پیامبر اکرم ص : اى گروه مردمان!آن‌گاه كه هلال ماه رمضان طلوع كند، 1⃣▪️شياطين سركش به زنجير كشيده مى‌شوند. 2⃣▪️درهاى آسمان، درهای بهشت‌ها و درهای رحمت گشوده مى‌شود؛ 3⃣▪️درب‌هاى دوزخ بسته مى‌گردد، 4⃣▪️دعا به اجابت مى‌رسد 5⃣▪️و خداى را در هر افطارى آزادشدگانى است كه آنها را از آتش آزاد مى‌سازد. 5⃣▪️در هر شب منادى ندا مى‌دهد: آيا سائلى هست‌؟آيا آمرزش‌خواهى هست‌؟ 📚 الکافی، جلد ۴، صفحه ۶۷ ‌بیش از سه هزارحدیث عددی به صورتِ متنی و صوتی📚 👇👇👇 @mavaezoladadiye 👇 🆔 @hajfathi_ir
🔰 کسانی که قرآن و اسلام را به مسائل شخصی و عبادی منحصر میکنند، قرآن را نشناختند و نخواندند 🔺 رهبر انقلاب، امروز در محفل انس با قرآن: کسی که قرآن و اسلام را به مسائل شخصی و مسائل عبادی و اینها منحصر میکند و انسان‌ها را به گوشه‌نشینی دعوت میکند که وقتی وارد جامعه بشوند، دیگر قرآن را بگذارند کنار، کسانی که اینجور فکر می‌کنند انصافاً با قرآن آشنا نیستند، قرآن را نشناختند و باید گفت قرآن را نخواندند. قرآن خودش را از چالشهای سیاسی اجتماعی به هیچ وجه کنار نمیکشد و از مقابله با طاغوتها و مستکبرها و مسرفها با ستمگران قرآن اجتناب نمیکند. همیشه در مقابل اینها ایستاده است. پس قرآن متکفل هدایت و دستگیری آحاد بشر در همه بخشهاست... ما کی میتوانیم از این هدایت قرآنی استفاده کنیم؟ هدی للمتقین. وقتی تقوا وجود داشت این هدایت به معنای واقعی کلمه و بالتمام معنی الکلمه در اختیار ما خواهد بود. 🌒 🌙 @Khamenei_ir
✅ پیاپی پی بودن سخنان مولای علی علیه السلام و تولید فکر از فکر جرج جرداق مسیحی: پياپى بودن سخنان على « ع » كه در نهج البلاغه بطور آشكار مشهود است، و هم چنين ارتباط بين انديشه‌ها بطرزى كه هر انديشه اى نتيجه ى فكر سابق و منشاء پيدايش انديشه ى بعدى باشد، نشانه ى فراست بى مانند على « ع » است. موضوعاتى كه در مورد بحث قرار گرفته از اين انديشه‌ها جدائى پذير نيستند. بلكه بايد گفت بحث از موضوعات، بدون انديشه هاى مزبور، صورت كاملى بخود نمى گيرد. زيرا اين انديشه‌ها آنچنان گسترده است كه هر كلمه اى از كلمات نهج البلاغه، خواننده را به دقت و تأمل وادار ميكند و هر جمله اى از جملاتش جهانى از معنى در برابر ديدگان او مجسم مى نمايد. راستى آيا از كدام راه دقت مى توان به سخنانى از قبيل: « مردم دشمن مجهولات خود هستند... ارزش هر كسى به خوبيهاى اوست... گناه، دژى ذلت بار است » پى برد؟ آيا كدام اختصارى مانند اين عبارت: « هر كه سبكبار شود مى پيوندد » معجزه آساست؟ آيا اين جملات چهارگانه با وجود كمى الفاظ چه معانى ارزنده اى در بر دارد و چگونه حائز توضيحات فراوان مى باشد؟ آيا كدام درك عميق و هوش سرشارى مى تواند از طبع حسود و صفات وى چنين پرده بردارد؟ « هيچ ستمگرى را مانند حسود شبيه تر به ستمديده نديدم: چشمى شور و دلى ديوانه دارد و پيوسته با اندوه دمساز است. بر بى گناهان خشم ميگيرد و به چيزى كه مالك آن نيست بخل مى ورزد » در نهج البلاغه توليد فكر از فكر چنان روشن است كه هر كس در برابر آن قرار گيرد گويا در برابر توده اى انديشه قرار گرفته است. لكن بايد دانست كه اين انديشه‌ها متراكم نيستند بلكه نظم و ترتيب خاصى بر آنها حكومت ميكند، و در اين جهت فرقى ميان نوشته هاى على « ع » و خطبه هاى بديهى او نيست. زيرا چشمه همان چشمه است، شب و روز در جريانش تأثير ندارند.  📚جرج جرداق ، بخشی از زیبایی های نهج البلاغه - قسمت اول - صفحه۹ 👇 🆔 @hajfathi_ir