❁﷽❁
🔰 #شب_چهارم: بیان نکاتی از مقتل جناب حر
#محرم ۱۴۰۳
🔻 ورود عمر بن سعد با ۴۰۰۰ نفر به کربلا 📚 مطالعه
🔸 اولین سری که به گردن اسب آویزان شد 📚 مطالعه
🔻پارچه ای که به سر حر بسته شد 📚 مطالعه
🔸کاش سر حر را نمیبستی مولا 📚 مطالعه
#محرم۱۴۰۲ و #محرم۱۴۰۱
🔸 عطش امام و خانوادهاش در کلام حر 📚 مطالعه
🔻 تیری که بر پیکر ننشست 📚 مطالعه
🔸 حق حر به گردن ما 📚 مطالعه
🔻 سید الاحرار نوحه خوان حر 📚 مطالعه
🔸 دلجویی از حر 📚 مطالعه
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
❁﷽❁
🔰 #شب_چهارم: بیان نکاتی از مقتل جناب حر
#محرم ۱۴۰۳
🔻 ورود عمر بن سعد با ۴۰۰۰ نفر به کربلا 📚 مطالعه
🔸 اولین سری که به گردن اسب آویزان شد 📚 مطالعه
🔻پارچه ای که به سر حر بسته شد 📚 مطالعه
🔸کاش سر حر را نمیبستی مولا 📚 مطالعه
#محرم۱۴۰۲ و #محرم۱۴۰۱
🔸 عطش امام و خانوادهاش در کلام حر 📚 مطالعه
🔻 تیری که بر پیکر ننشست 📚 مطالعه
🔸 حق حر به گردن ما 📚 مطالعه
🔻 سید الاحرار نوحه خوان حر 📚 مطالعه
🔸 دلجویی از حر 📚 مطالعه
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📚 این روزهای کوفه
🔰 #بخش_اول
🔻هنگامى كه ابن زياد، عمر بن سعد را از حمّام اَعيَن روانه كرد، به مردم فرمان داد تا در نُخَيله ، خيمه بزنند و فرمان داد كه هيچ كس، سرپيچى نكند .
🔸آن گاه ، بر بالاى منبر بالا رفت و معاويه را ستود و از نيكى اش و نيز #عطاياى فراوان و توجّهش به امور مرزها ، ياد كرد و گوشزد نمود كه به واسطه او و به دست او، اُلفت و اتّفاق [ نظر ] ، به وجود آمده است .
🔻 همچنين افزود: پسرش يزيد نيز همانند اوست ، راه او را مى رود و پايش را جاى پاى او مى گذارد، و اكنون ، صد تا صد تا بر عطايايتان ، افزوده است.
🔸پس هيچ كس از #عَريفان (كارگزاران قبايل)، سران، تاجران و ساكنان نمانَد ، جز آن كه بيرون بيايد و با من در لشكرگاه ، حضور يابد ؛
🔺چرا كه هر مردى را پس از امروز بيابيم كه از پيوستن به لشكر ، #سرپيچى كرده، خون او #مُباح است .
🔺سپس ابن زياد ، بيرون رفت و لشكرگاه را [ در نُخَيله ] بر پا كرد و فرستاد تا حُصَين بن تَميم [1] كه با چهار هزار تن در قادسيه بود، با آنان به نُخَيله بيايد ، و آمد.
🔸پس از او، كثير بن شِهاب حارثى، محمّد بن اشعث بن قيس ، قَعقاع بن سُوَيد بن عبدالرحمان مِنقَرى و اسماء بن خارجه فَزارى را فرا خواند و به آنان گفت:
🔻ميان مردم بگرديد و آنان را به فرمان بُردارى و پايدارى ، فرمان دهيد و از فرجام كار ، فتنه و سرپيچى ، بيمشان دهيد و آنان را براى پيوستن به لشكر ، تشويق كنيد.
🔸آنان ، بيرون آمدند ؛ امّا اندكى بيش در كوفه نچرخيدند و خود را به ابن زياد رساندند ،
🔺 بجز كثير بن شِهاب كه تلاش مى كرد و در كوفه مى چرخيد و مردم را به متّحد شدن ، فرا مى خواند و نسبت به فتنه و تفرقه ، هشدار مى داد و مردم را از حسين عليه السلام ، باز مى داشت.
ابن زیاد در صحبت هایش بر روی دو موضوع تاکید داشت یکی #عطایا بود که اگر بر علیه حکومت شورش کنید #عطایا ی شما را قطع می کنم.
دوم نقش افرادی بود که ملقب به #عریف بودند.
اما این دو موضوع چه ماجرایی داشتند؟
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/hakakiashk
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
📚 این روزهای کوفه 🔰 #بخش_اول 🔻هنگامى كه ابن زياد، عمر بن سعد را از حمّام اَعيَن روانه كرد، به مردم
📚 عریف که بود؟
🔻عبیدالله تاکید زیادی بر روی نقش داشتن گروهی از رابطین حکومت با مردم که "عریف" خوانده میشدند در سرکوبی اغتشاشات و نقش دادن به آنها در این امر داشت. اما عریف که بود؟
🔸در فرهنگ ابجدی تعریف "عریف" اینگونه آمده:
العَرِيف- ج عُرَفَاء: دانا، آنكه ياران خود را معرفى كند، كسيكه امور مردم را به عُهده گيرد، سرباز يكم كه فرمانده ده سرباز است؛
📎 فرهنگ ابجدى ؛ متن ؛ ص608 -بستانى، فؤاد افرام، فرهنگ ابجدى - تهران، چاپ: دوم،
🔺در تاج العروس از قول ابن اثیر اینگونه نقل میکند:
و قال ابنُ الأَثِيرِ: العُرَفاءُ جمعُ عَرِيفٍ، و هو القَيِّمُ بأمورِ القَبِيلَةِ أو الجَماعةِ من النّاسِ، يَلِي أُمُورَهُم
📎 تاج العروس من جواهر القاموس ؛ ج12 ؛ ص380
🔸و در مجمع البحرین همانند آنچه در تاج العروس آورده شده نوشته و این جمله را به آن اضافه کرده است:
و يتعرف الغير منه أحوالهم
📎 مجمع البحرين ؛ ج5 ؛ ص97
🔺راغب اصفهانى در “ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن” عریف را اینگونه تعریف میکند:
عَرِيف: كسى است كه مردم را خوب میشناسد و معرّفى مىكند
📎ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن ؛ ج2 ؛ ص587-
🔸"فرمانده ده هزار كس" امير" بود
🔻و فرمانده هزار كس" قائد"
🔸و فرمانده صد كس" نقيب"
🔺و فرمانده ده كس" عريف".
🔻لباس سپاهيان باختلاف دسته و اسلحه تفاوت داشت
🔸در ايام متوكل لباس سپاهيان تغيير يافت و رنگ آن خاكسترى شد
🔻و بگفت تا شمشير بگردن نياويزند و آنرا چون پارسيان بكمر بندند."
📎 تاريخ سياسى اسلام (ترجمه)، ج3، ص: 625
📚میتوان اینگونه نتیجه گرفت که «عریف» نماینده ی قبیله یا یک گروه و رابط آنها با حکومت وقت بوده است.
📌ابنزیاد با تهدید این رابطین که مسئولیت توزیع(حقوق) افراد خود را داشتند و اینکه در صورتی که همکاری نکنند مسئولیت هرگونه اغتشاش در کوفه را با این افراد میداند و مجازات های سخت بعدی برایشان در نظر گرفته است توانست ترس و رعب را در قلوب عده ای از کوفیان جای دهد.
📌این اقدام ابنزیاد یعنی بطور مستقیم زندگی مادی مردم را نشانه گرفتن.
🔸آنها که نتوانسته بودند خود را آماده سختیهای قیام کنند بعدها با تهدیدات بعدی از یاری مسلم سرباززدند.
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/hakakiashk
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
📚 این روزهای کوفه 🔰 #بخش_اول 🔻هنگامى كه ابن زياد، عمر بن سعد را از حمّام اَعيَن روانه كرد، به مردم
📚عطا چه بود؟
🔻در زمان خلیفه دوم و با گسترش مرزهای حکومت؛ درآمدهای فراوانی از سرزمین های تازه فتح شده به خزانه مسلمین سرازیر شد.
🔸خلیفه دوم این درآمدها را به عنوان عطایا میان مسلمانان توزیع کرد.
🔺 آنچه به صورت وجه نقد و حقوق منظم نقدی بود، «عطا» نامیده میشد.
صورت دارندگان عطا، یعنی حقوقبگیران لشکری و خانوادههای آنها نیز در «سجلات» نگهداری میشد.
🔸در زمان خلیفه سوم محدودیت هایی که عمر برای سران قریش ایجاد کرده بود را نادیده گرفت.
🔺لذا آنان اراضی و مزارع وسیعی را در ایران، شام و مصر تصرف کردند و برثروت خود فزودند.
🔸در زمان امیرالمومنین حضرت این عطایا را بصورت مساوی بین همه تقسیم می کرد که منجر به اعتراض سران و اشراف شده بود.
🔻بعد از امیرالمومنین و در زمان معاویه دوباره شبیه قبل عطایا بصورت نامساوی بین افراد توزیع می شد.
🔸از آنجایی که این پول ها بدون کار کردن به دست افراد می رسید باعث شده بود تا تجارت در بین اعراب به ارامی از رونق بیافتد.
🔻 ابوسفیان هنگام تشکیل دیوان و برقراری عطا به خلیفه دوم گفت: «اگر تو چنین مقرری برای مسلمین برقرار کنی، آنها به اتکای آن، تجارت را رها خواهند کرد».
📎بلاذری، احمد بن یحیی، فتوح البلدان، ص۴۴۰.
🔻از آنجایی که غیر اعراب سهم بسیار کمی از این عطایاداشتند خود به خود سهم اعراب از این هدایا بیشتر می شد.
🔸لذا به شدت به این پول ها وابسته بودند تا جایی که یکی از دلایل ایستادن در مقابل امام را قطع این پول ها گفتند.
📌 فلَمّا رَأَى الحُسَينُ عليه السلام عُمَرَ بنَ سَعدٍ قَد قَصَدَ لَهُ في مَن مَعَهُ قالَ : يا هؤُلاءِ ، اسمَعوا يَرحَمُكُمُ اللّه ُ ! ما لَنا ولَكُم ؟ ! ما هذا بِكُم يا أهلَ الكوفَةِ ؟ ! قالوا : خِفنا طَرحَ العَطاءِ ، قالَ : ما عِندَ اللّه ِ مِنَ العَطاءِ خَيرٌ لَكُم .
🔺چون امام حسين عليه السلام ديد كه عمر بن سعد با همراهانش، قصد او را كرده است،
🔺فرمود: «اى مردم ! گوش دهيد. خداوند ، بر شما ، رحمت آورد! ما را با شما چه كار ؟! اى كوفيان ! اين ، چه كارى است ؟» .
🔸 گفتند: از قطع شدن عطا و حقوقمان ترسيديم.
🔻امام عليه السلام فرمود: «عطايتان نزد خدا ، برايتان بهتر است».
📎الطبقات الكبرى ج 10 ص 465
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/hakakiashk
🔰 #شب_پنجم: بیان نکاتی از مقتل جناب #عبدالله_بن_حسن علیهما السلام
🔸 قاتلان عبدالله با امام چه کردند؟ 📚 مطالعه
🔻 بدن پايمال سُم ستوران 📚 مطالعه
🔸 چشمان نیمه باز 📚 مطالعه
🔻 کوچکترین مدافع حرم 📚 مطالعه
🔸 غیرت حسنی 📚 مطالعه
🔻 برایشان پدر باش! 📚 مطالعه
🔸 حروف مقطعه! 📚 مطالعه
#شب_پنجم
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/hakakiashk
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
📚 این روزهای کوفه 🔰 #بخش_اول 🔻هنگامى كه ابن زياد، عمر بن سعد را از حمّام اَعيَن روانه كرد، به مردم
📚 این روزهای کوفه
#بخش_دوم
🔻عبیدالله همچنان تلاش میکرد تا کوفیان را برای جنگ با امام راهی میکرد.
🔸نخستين كسى كه به سوى عمر بن سعد ، حركت كرد ، شِمر بن ذى الجوشن سَلولى ـ كه لعنت خدا بر او باد ـ بود كه با #چهار هزار تن ، به او پيوست و لشكر عمر بن سعد ، به نُه هزار تن رسيد.
🔻 پس از او، زيد (/ يزيد) بن رَكّاب كَلْبى با دو هزار تن،
🔸حُصَين بن نُمَير سَكونى با چهار هزار تن،
🔻 مُصاب مارى (ِ مُضاير مازِنى) با سه هزار تن و نصر بن حَربه (/ حَرَشه) با دو هزار تن ،
🔸به او پيوستند و سپاهش به بيست هزار تن رسيد .
🔰آن گاه ابن زياد ، مردى را به سوى شَبَث بن رِبعى رياحى فرستاد و از او خواست كه به سوى عمر بن سعد برود.
🔻 او بيمارى را بهانه كرد .
🔸 ابن زياد به او گفت: آيا خود را به بيمارى مى زنى ؟ اگر تو گوش به فرمان ما هستى، به سوى جنگ با دشمن ما برو .
🔻او نيز پس از آن كه ابن زياد ، او را بزرگ داشت و عطايا و هدايايى به وى بخشيد ، با هزار سوار ، به عمر بن سعد پيوست.
🔸 پس از آن ، حجّار بن اَبجَر نيز با هزار سوار ، از پىِ او آمد و سپاه عمر بن سعد ، به 22 هزار پياده و سواره رسيد.
🔻آن گاه ابن زياد ، به عمر بن سعد نوشت:
🔰«با فراوانىِ سواره و پياده ، بهانه اى در جنگ با حسين ، برايت نگذاشته ام . دقّت كن كه هيچ كارى را آغاز مكنى ، جز آن كه صبح و شب ، با هر پيك بامدادى و شامگاهى ، با من مشورت كنى . والسّلام !» .
🔻 عبيد اللّه بن زياد ، همواره كسى را به سوى عمر بن سعد ، روانه مى كرد و از او مى خواست تا در نبرد با حسين عليه السلام ، شتاب كند .
🔸 دسته هاى سپاه عمر بن سعد ، شش روز از محرّم گذشته ، به هم پيوستند .
#امام_حسین
#امام_زمان
#محرم
#تاریخ_تحلیلی
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/hakakiashk
📚 صورت خاکی
🔻حمید بن مسلم تاریخ نگار کربلا می گوید:
🔸عمرو بن سعد بن نُفَيل اَزْدى به من گفت :
🔻به خدا سوگند ، بر او (قاسم) حمله مى برم .
🔸 به او گفتم : سبحان اللّه ! و از آن ، چه مى خواهى ؟ !
🔻كُشتن همين كسانى كه گرداگردِ آنها را گرفته اند ، براى تو بس است .
🔸 گفت : به خدا سوگند ، به او حمله خواهم بُرد !
🔰 آن گاه ، بر او حمله بُرد ، و باز نگشت تا با شمشير ، بر سرش زد .
📍 آن جوان ، به صورت ، [برزمين] افتاد و فرياد برآورد : عموجان !
🔸 این دومین شهیدی بود از بنی هاشم که با صورت بر زمین افتاد.
🔻 قبل از او، علی اکبر با فرقی شکافته با صورت به خاک افتاده بود.
🔸 ساعتی نگذشت که خود امام بعد از اصابت تیر سه شعبه مسموم به سینه اش
فَأَتاهُ سَهمٌ مُحَدَّدٌ مَسمومٌ ، لَهُ ثَلاثُ شُعَبٍ ، فَوَقَعَ في قَلبِهِ
📎 مقتل الحسین خوارزمی ، ج۲ ، ص ۳۹
🔻با صورت به زمین خورد...
فَسَقَطَ الحُسَينُ عليه السلام عَن فَرَسِهِ إلَى الأَرضِ عَلى خَدِّهِ الأَيمَنِ
📎ملهوف، سید بن طاووس، ص۱۷۴
#حکاکی_اشک
#شب_ششم
#قاسم_بن_حسن
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/hakakiashk
📚 اشک غیرت
🔻شیخ عباس قمی در نفس المهموم در بیان اتفاقات شب عاشورا به گفتگوی امام حسین علیهالسلام و حضرت قاسم اشاره می کند که امام در جواب سوال قاسم که آیا فردا شهید میشوم؟
🔸امام فرمود: آری، اما بعد از آنکه به بلای عظیمی مبتلا میشوی!
حتی نوزادم نیز کشته میشود.
🔺قاسم عرض کرد:
عموجان آیا به خیمه زنها هم میرسند؟
📍چگونه ممکن است در حالی که نوزاد شیرخواره است.
🔻حضرت فرمود آری
📎نفس المهموم ص 208
🔸در مقاتل آمده است که قاسم با چشمانی اشکبار عازم میدان شد!
فخرج و دموعه على خديه
📎مقتل الحسین خوارزمی ج ۲ ص ۳۱
🔻راستی قاسم چرا گریان بود؟
🔺او که داشت به آرزویش میرسید؟
🔸آیا گریه او، گریه شوق بود یا گریه ی برای اهل حرم امام که شنیده بود دشمن به خیمه ها حمله می کند؟
#حکاکی_اشک
#شب_ششم
#قاسم_بن_حسن
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/hakakiashk
🔰#شب_ششم: بیان نکاتی از مقتل جناب #قاسم_بن_الحسن علیهما السلام
#محرم۱۴۰۳
🔸 این روزهای کوفه ۲ 📚 مطالعه
🔻صورت خاکی 📚 مطالعه
🔸 اشک غیرت 📚 مطالعه
#محرم۱۴۰۲ و #محرم۱۴۰۱
🔸 زخم سطحی 📚 مطالعه
🔻 دو قمر بنیهاشم 📚 مطالعه
🔸 شبیه_مادر 📚 مطالعه
🔻 نکاتی از شهادت قاسم بن الحسن علیهالسلام 📚 مطالعه
#حکاکی_اشک
#شب_ششم
#قاسم_بن_حسن
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/hakakiashk
هدایت شده از تلنگر مهدوی
🏴 یَابْنَالحسن! (هَلْ لي مِن تَوبة)¹...؟!
جدّشما حرّ را از ذلّت (ثَکَلَتْکَ اُمُّک)²
رساند بهمقام (أنتَ الحُرّ کَما سَمَّتْکَ اُمُّک)³
مولاجان!
میشود به سنّت جدّ شهیدت، توبه ما را هم بپذیری و بگویی (إرفَعْ رَأسَک)⁴ 😔
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
¹- میتوانم توبه کنم؟
²- مادرت به عزایت بنشیند
³- تو آزادهای، چنانچه مادرت، تورا حرّ نامید
⁴- سرت را بلند کن
✎ عبارتاول از جنابحرّ نقل شده
وعباراتبعدی از حضرتاباعبدالله(؏)
مقتـــل حـــرّ↶
https://eitaa.com/hakakiashk/382
#محرم_مهدوی
@emamana ⤌تلنگـــــــرمهـــدوی
📚 آخرین نامه
🔻 کوفیان نامه های بسیاری برای امام نوشتند و ارسال کردند.
🔸در اولین نامه ای که ارسال شد آنان از نداشتن رهبر و امام گله کرده بودند و از اباعبدالله الحسین علیهالسلام خواستند که به کوفه برود و رهبر مردم کوفه شود.
🔻 اما در آخرین نامه که اتفاقا با عباراتی احساسی نظیر " العجل العجل یابن رسول الله" همراه بود صحبت از رهبری نبود.
🔸 نویسندگان این نامه نوشتند که
🔻 ما شیعه تو و پدرت هستیم!
من شيعته وشيعة أبيه أمير المؤمنين
🔸مردم منتظر شما هستند و فقط تو را می خواهند.
أما بعد ، فان الناس ينتظرونك ، لا رأي لهم غيرك ،
🔻"فالعجل العجل يابن رسول الله"
با گفتن این جمله امام را ترغیب کردند که به کوفه بیاید.
🔸فکر می کنید برای چه امری؟
🔻گفتند درختانمان سبز شده
فقد أخضر الجناب
🔸 میوه داده
وأينعت الثمار ،
🔻وأعشبت الأرض ، وأورقت الأشجار ،
🔸گفتند لشکر تو آماده است، بیا!
فاقدم علينا إذا شئت ، فإنما تقدم على جندٍ مجندة لك ،
🔻در آخر هم به امام و پدرش سلام دادند.
والسلام عليك ورحمة الله وبركاته وعلى أبيك من قبلك.
📎 لهوف ص ۱۰۶
🔸 می بینیم که در این نامه گویا بیشتر امام را به تفریح و خوشگذرانی دعوت کرده اند تا قیام علیه حکومت یزید.
🔻 در اولین نامه صحبت از معاویه و کارهایش بود و با تعابیر چون دشمن تو و پدرت، یا جبار عنید از او یاد شده بود.
🔸 در نامه اول می گفتند ما امام نداریم،
ثم أنه ليس علينا إمامٌ غيرك
بیا تا کوفه را یکدست کنیم.
فأقبل لعل الله يجمعنا بك على الحق
📎 لهوف، ص۱۰۴
🔸 تفاوت متن این دو نامه پربوط به تفاوت نگاه نویسندگان آنهاست.
🔻 نامه اول را سلیمان بن صرد خزاعی، مسیب بن نجبه، رفاعه بن شداد و حبیب بن مظاهر امضا کردند.
🔸 نامه آخر را شبث بن ربعی، حجار بن ابجر، یزید بن حارث، یزید بن رویم، عزره بن قیس عمرو بن حجاج و محمد بن عمیر بن عطارد امضا زدند.
📍 شاید بپرسید چه اهمیتی دارد چه کسی امضا زده؟
🔻 وقتی به روز عاشورا و بعدش نگاه می کنیم میبینیم امضا کنندگان نامه اول یا در عاشورا شهید شدند و یا در قیام توابین.
🔸اما امضا کنندگان آخرین نامه اتفاقا در کربلا بودند اما نه در سمت امام
🔺عمرو بن حجاج فرمانده ۴۰۰۰ نفر تیراندازی بود که بر شریعه فرات ایستاده بودند تا کسی به آب نرسد.
🔸شبث بن ربعی فرمانده پیاده نظام سپاه عمر بن سعد بود و این روزها با ۱۰۰۰ نفر برای جنگ به کربلا آمد.
🔻حجار بن ابجر جزو قاتلین امام بود.
🔸عزره بن قیس فرمانده سوار نظام سپاه عمر بن سعد بود.
🔰 آری وقتی امام را برای #دنیا بخواهیم معلوم نیست کارمان به کجا بکشد...
#امام_زمان
#کربلا
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک پژوهشی در تاریخ اسلام 🔺
https://eitaa.com/hakakiashk