eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
432 دنبال‌کننده
96 عکس
3 ویدیو
19 فایل
در حکاکی اشک سعی داریم تا نگاهی نو به تاریخ حیات ائمه اطهار بیاندازیم. زوایایی گفته نشده از حیات نورانی اهل بیت علیهم السلام را بررسی کنیم. در بررسی مقاتل سعی شده است که نکاتی نو و ناب گفته شود. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام 🔻 نکاتی از مقتل سیدالشهدا علیه السلام پیشاپیش از امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف عذر میخواهم بابت این چند خط. ۱- اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلا پنجاه و چند سال سن داشت، در کربلا حضرت نمیتوانست یکجا بایستد چون ۴۰۰۰ نفر تیرانداز بودند و عده ای سنگ انداز بودند، لحظه ای توقف مساوی بود با اصابت تیر و سنگ البته این اتفاق افتاد، زمانی که گفتند فوقف و قد ضعف عن القتال اتاه حجر علی جبهه...مثیرالاحزان ص۷۳ حضرت لحظه ای ایستاد تا نفس تازه کند که سنگی آمد بر پیشانی حضرت اصابت کرد. ۲- بعد از شهادت ابالفضل علیه السلام دشمنان به اباعبدالله و خیمه گاه نزدیک تر شدند ، حضرت هم گویا خیلی از خیمه ها دور نمیشدند. ۳- امام نگران خیمه هایش بود، بعد از شهادت ابالفضل علیه السلام و قبل از رفتن به میدان بانگ زد که هل من ذاب عن حرم رسول الله، مثیرالاحزان ص۷۰ سپس به میدان رفت و می جنگید و رجز می خواند انا حسین ابن علی احمی عیالات ابی مناقب ج۴ ص ۱۱۰ حتی لحظات آخرش هم نگاهی به خیمه ها داشت تدیر طرفا خفیا الی رحلک و بیتک،(زیارت ناحیه، المزار الکبیر ص۵۰۴) ۴- اباعبدالله تا جان داشت از خیام خود دفاع کرد، دشمن هم برای اینکه امام را به تسلیم وادار کند در زمان حیاتش به خیامش حمله کرد، که حضرت بانگ زد یا شیعه ال ابی سفیان، اگر در دنیا دین ندارید لااقل ازاده باشید. لهوف ۱۲۰ ۵- وقتی تیر به سینه امام حسین علیه السلام اصابت کرد، حضرت نتوانست تیر را از جلوی سینه در بیاورد، و مجبور شد از پشت سر در بیاورد، شاید دشمن خیلی نزدیک شده بود به حضرت... به تو از یک قدمی تیرزدند... ۶- در وداع حضرت با اهل حرم جناب سکینه ناله برآورد، حضرت او را در آغوش گرفت و فرمود( نقل به مضمون): دخترم تا زمانی که روح در تن دارم مانند یتیمان گریه نکن و قلبم را مسوزان. لاتحرقی قلبی بدمعک حسره مادام منی الروح فی جثمانی مناقب ابن شهر آشوب ج۴ ص ۱۰۹ ۷- از مصائب و بلایایی که بر اباعبدالله علیه السلام وارد شد یکی این بود که تیری که به سینه مبارک اصابت کرد، تیری مسموم بود. فاخذ الثوب لیمسح الدم عن جبهته فاتاه سهم مسموم له ثلاث شعب فوقع علی قلبه... لهوف/۱۲۱ امام حسین علیه السلام مسموم هم شده بود در عین تشنگی شدید. ۸- حضرت در حال وداع با اهل بیتش بود که عمر سعد بانگ زد که منتظر چه هستین، اگر او از وداع فارق شود قسمت چپ و راست لشکر را یکی می کند. حضرت در کنار اهل بیتش بود که تیرباران خیام شروع شد و انقدر تیر زدند که تیرها طناب های خیمه ها را پاره کردند و زنان وحشت زده و فریادکنان به خیمه ها رفتند. مقتل مقرم/ ۲۷۸ ۹- کوفیان اباعبدالله علیه السلام را خارجی میدانستند(العیاذ بالله) کار به جایی رسید که اباعبدالله دعای قربانی میخواند. بسم الله و بالله و علی مله رسول الله حضرت میخواهد بگوید من مسلمانم ای اهل کوفه... ۱۰- در زیارت ناحیه مقدسه اینطور آورده که گویا حضرت وقتی جان داشتند و از اسب بر زمین افتادند و اسبها بر حضرت... فهویت الی الارض جریحا تطئوک الخیول بحوافرها... بحارالانوار ج۹۸ ص ۳۲۲ ۱۰-آجرک الله یا صاحب الزمان رمل بیابان نمک دارد، بدنی زخمی اگر بر رمل قرار بگیرد بگونه ای که مرمل بدماء شود چه عذابی می کشد. تشنگی، مسمومیت بر اثر تیر سه شعبه، زخم تیرها و رمل بیابان ۱۱- خاندان اباعبدالله با دیدن اسب حضرت گویا شوکه شدند، چه دیدند؟ زین واژگون شده... از این حالت زین متوجه شدند امام به شکل بدی زمین خورده... و نظرن سرجک علیه ملویا زین واژگون شده را دیدند که به سمت قتلگاه دویدند. المزار الکبیر-ص ۵۰۴ ۱۲- امشب وقتی قاسم پرسید عموجان من هم شهید می شوم و حضرت خبر شهادت را داد فرمود همه ی مردان ما به بلا عظیم دچار می شوند، حتی کودکم کودک شیرخواره ام نیز شهید میشود، قاسم گفت: عموجان، یا عمَّ و یصلون الی النساء حتی یقتل عبدالله آیا به خیام زنها حمله می کنند وشیرخواره ات را می کشند؟ قاسم و باقی‌اهل بیت و اصحاب چه کشیدند با فکر حمله دشمنان به خیام. الهدایه الکبری، ص ۲۰۴ شدت مصیبات به حدی است که نمیشود بیش از این نوشت... اعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین علیه السلام التماس دعا ١٤٤٤ @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام سلام علیکم عزاداری ها قبول باشه ان شاء الله ▪️آجرک الله یا صاحب الزمان فی مصیبت جدک ۱- هند همسر یزید تا متوجه شد که سر اباعبدالله علیه السلام را بر در خانه اش نصب می گردد، گریبان درید و پابرهنه وارد در جلسه شد و گریه می کرد، ان ملعون فورا جست و او را پوشاند...  فَشَقَّتِ السِّترَ وهِيَ حاسِرَةٌ ، فَوَثبَت عَلى يَزيدَ وقالَت : أرَأسُ ابنِ فاطِمَةَ مَصلوبٌ عَلى بابِ داري ؟ فَغَطّاها يَزيدُ  مقتل الحسين عليه السلام خوارزمي : ج 2 ، ص۷۳ این در حالی بود که اهل بیت اباعبدالله علیه السلام را چگونه از کربلا به شام آوردند؟ حضرت زینب سلام الله علیها خطاب به یزید فرمود: آیا این از عدل است‌ ای فرزند آزادشده‌ها که زنان و کنیزان تو در پس پرده باشند و دختران رسول اللَّه اسیر؟! پرده‌هایشان را دریدی، و چهره‌هایشان را آشکار کردی، آنان را چونان دشمنان از شهری به شهری کوچانیده، ساکنان منازل و مناهل بر آنان اشراف یافتند، و مردم دور و نزدیک و پست و فرو مایه و شریف چهره‌هایشان را نگریستند، در حالی که از مردان آنان حامی و سرپرستی همراهشان نبود. ،اللهوف، ص۲۱۴-۲۲۰ و این تنها جایی بود که عقیله بنی‌هاشم زبان به شکوه گشود... ۲- ورود اهل بیت علیهم السلام به شام و کوفه شباهت و تفاوت‌هایی داشت. ۲،۱: شباهت در هر دو شهر وقتی این خانواده را وارد کردند مردم برای دیدن جمع شدند. ولمّا اُدخلت بنات أمير المؤمنين إلى الكوفة ، اجتمع أهلها للنظر إليهم(مقتل مقرم، ص۳۰۹) ۲، ب:تفاوت ۲،۲،۱ وقتی اهل بیت وارد کوفه شدند جناب ام کلثوم کوفیان را خطاب کردند که آیا از پیامبر خدا حیا نمی کنید که ما را نظاره می کنید؟ فصاحت اُمّ كلثوم : يا أهل الكوفة ، أما تستحون من الله ورسوله أنْ تنظروا إلى حرم النّبي (ص)؟ مقتل مقرم، ص ۳۱۰ اما در شام اوضاع تفاوت داشت، این خانواده که خسته از نگاه نامحرمان بودند، پیغام دادند به شمر که ما را از جایی ببر که کمتر مورد نگاه قرار بگیریم. ولی آنها را از جایی بردند که اجتماع مردم بود. فَأَمَرَ في جَوابِ سُؤالِها أن تُجعَلَ الرُّؤوسُ عَلَى الرِّماحِ في أوساطِ المَحامِلِ ـ بَغيا مِنهُ وكُفرا ـ وسَلَكَ بِهِم بَينَ النَّظّارَةِ عَلى تِلكَ الصِّفَةِ الملهوف، ص ۲۱۰ ۲،۲،۲ مردم کوفه وقتی با کاروان اسرا مواجه شدند که بر شتران بی جهاز وارد کوفه شدند(امالی مفید، ص۳۲۱، ح۸) گریه می کردند و بر صورت می زدند.(بلاغات النسا، ص۳۷) اما در شام مردم جمع شدند ولی با طبل و دف و بوق و در شادی و سرور بودند.   وقد خرج النّاس بالدفوف والبوقات ، وهم في فرح وسرور مقرم ص،۳۴۸ ۳،۲،۲ گویا گزارشی از معطلی کاروان در کوفه به خاطر کثرت جمعیت استقبال کننده نیامده اما در شام کاروان هنگام طلوع وارد شام شدند و ظهر به قصر رسیدند، از شدت خستگی و جمعیت زیاد فلما ارتفع النهار أدخلوا الرءوس البلد و وصلوا وقت الزوال إلى باب دار يزيد بن معاوية بتعب شديد من كثرة الازدحام،  (نفس المهموم،ص ۳۹۴) ۴،۲،۲ اهل بیت در کوفه مستقیم به کاخ ابن مرجانه برده شدند اما در شام ابتدا آنها را به جایی بردند که اسیران را می‌آوردند ... وَقَفوا عَلى دَرَجِ بابِ المَسجدِ حَيثُ يُقامُ السَّبيُ الفتوح : ج 5 ص 129 ۳- جناب حر علیه الرحمه با هزار نفر با اباعبدالله مواجه شد،(الأمالي للصدوق : ص 218 ح 239 )، وقتی توبه کرد می فرمود خدایا مرا ببخش که قلوب اهل بیت پیامبرت را ترساندم،( الملهوف : ص 159) اگر دختران حسین علیه السلام با دیدن ۱۰۰۰ نفر دل هایشان ترسید در حالی که پدر و برادران و خاندان دورشان بودند با دیدن ۵۰۰ هزار نفر(نفس المهموم، ص۳۹۵) مرد و زنی که می رقصیدند و دف و طبل می زدند و در مقابل این خانواده شادی می کردند چه کشیدند؟ التماس دعا ١٤٤٤ @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا اباعبدالله سلام علیکم این ۵ روز چه خبر بود؟ اهل بیت اباعبدالله را روز اول صفر وارد شهر شام کردند و آن جسارت‌ها شد. اما چرا حضرت رقیه سلام الله علیها روز ۵ صفر به شهادت رسیدند؟ اگر بنا بود که با دیدن سر پدر در روز(مجلس یزید) شب دلتنگ بابا شود علی القاعده باید همان شام اول صفر به شهادت می‌رسید، پس چرا ۵ روز بعد؟ شاید پاسخ به این سوال را بشود از این روایت امام سجاد علیه السلام فهمید. وروي عن زين العابدين علیه‌السلام  أنه قال : « لما أتوا برأس الحسين  عليه السلام إلى يزيد لعنه الله ، كان يتخذ مجالس الشرب ويأتي برأس الحسين عليه السلام از امام زين العابدين عليه السلام: هنگامى كه سر حسين عليه السلام را براى يزيد ـ كه خدا لعنتش كند ـ آوردند ، مجلس هاى شراب مى آراست و سر امام را می‌آوردند... الملهوف على قتلى الطّفوف،السيد بن طاووس ،  ص 220 شاید آن روز یکی از این مجالس برپا شده بود و این بار دختر امام سر پدر را دید و.... التماس دعا ١٤٤٤ @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم 🚩🏴 السلام علیک یا اباعبدالله سلام علیکم عزاداری ها قبول باشه ان شاءالله با آنها مدارا کن! 🚦شیخ مفید ره در ارشاد در رابطه با بازگرداندن اهل بیت امام از شام به مدینه نوشته است که یزید لعنه‌الله به نعمان بن بشیر این ماموریت را داد و به او سفارش کرد که: ۱- شبها ايشان را راه برند 🔸أن يسيرَبهم في الليلِ ۲- همه جا آنان در پيش روى باشند بدانسان كه از ديدارشان نيفتند (و خود در پشت سر آنان حركت كنند) 🔸ويكونوا أَمامَه حيثُ لا يفوتونَ طَرْفَه ۳- هر كجا فرود شدند آنان از ايشان دور شوند و خود و همراهانش مانند نگهبانانى در اطراف آنان پراكنده شوند 🔸فإِذا نزلوا تنحّى عنهم وتفرّقَ هو وأَصحابُه حولَهم كهيئةِ الحَرَسِ لهم ۴- جاى خود را چنان قرار دهند كه اگر يكى از آنان خواست وضو بگيرد يا قضاى حاجت كند از آنان شرم نكند 🔸وينزل منهم حيثُ إِذا أَرادَ إِنسانٌ من جماعتِهم وضوءاً أَو قضاءَ حاجةٍ لم يَحتشِمْ. منبع: الإرشاد، الشيخ المفيدجلد : 2  صفحه : 122 🚦حالا سوال این است اگر قرار بود که با این خانواده مدارا نمی‌کردند چه می‌شد؟ 🔻آنگونه که جناب فاطمه بنت الحسین علیه‌السلام فرمود شما آنچنان به کشتن اباعبدالله مباهات ورزیدید که شاعرتان گفت: ما على و فرزندان على را كشتيم با شمشيرهاى هندى و نيزه ها و ما زنانشان را به سانِ زنان تُرك ، اسير كرديم و آنان را [نمى دانى] چگونه به خاك و خون كشيديم! 🔻نَحنُ قَتَلنا عَلِيّا وبَني عَلِيّ بِسُيوفٍ هِندِيَّةِ ورِماحِ 🔻وسَبَينا نِساءَهُم سَبيَ تُركٍ ونَطَحناهُم فَأَيَّ نِطاحِ منبع: الملهوف : ص 194 🚦اگر قرار باشد اسرا را به سبک اسیران ترک ببرند چگونه می‌شود؟؟؟ ولاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم التماس دعا ١٤٤٤ @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده سلام علیکم عزاداری ها قبول باشه ان شاءالله 📚 زخم زبان! 🔻روزهای پایانی عمر شریف حضرت زهرا سلام الله علیها با وخامت حال ایشان همراه بود. 🔸 در رابطه با این روزها نوشته‌اند: "و لزمت الفراش؛ سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار (القمي، الشيخ عباس) ، جلد : 7 ، صفحه : 122". 🔻این روزهای آخر، مردمی که مطمئن شده بودند دختر پیامبر رفتنی است! به عیادت می‌آمدند، یکبار زن‌های مدینه آمدند. 🔺 اما حال خانم هر روز بدتر می‌شد تا جاییکه وقتی غاصبین حق آن بانو نیز برای اینکه در انظار خود را موجه جلوه دهند، به عیادت رفتند 🔺حضرت بعد از اینکه جواب سلام آنها را نداد و روی خود را برگرداند بعد از چند بار که رو برگرداند و آنها جا به جا می‌شدند، گویا دیگر توانی نداشتند و به کنیزان و زنان اطراف خود فرمودند: 🔻"حَوِّلنَ وجهی، روی مرا برگردانید؛ بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء (العلامة المجلسي) ، جلد : 43 ، صفحه : 203" 🔹اما چند روز آخر دیگر کسی برای عیادت پذیرفته نمی‌شد. 🔻یکبار عباس عموی پیامبر برای عیادت رفت و به او گفتند حال خانم وخیم است " انها ثقیله، و لایدخل علیها نفر... الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(ع) نویسنده : الأنصاري الزنجاني، إسماعيل    جلد : 14  صفحه: ۳۶" 🔺برگشت و به امیرالمومنین پیغام داد که اینطور که به نظر می‌رسد فاطمه رفتنی است! پس بیا برای مراسم ختم و تشییع جنازه و نمازش همه انصار و مهاجرین را جمع کنیم که باعث شکوه اسلام و دین می‌شود! 🔸"فإن كان من أمرها ما لا بد منه فأجمع أنا لك الفداء المهاجرين و الأنصار حتى يصيبوا الأجر حضورها و الصلاة عليها و في ذلك جمال للدين.، همان، ص۳۷" 🔻این از دلسوزی فامیل اما کسانی هم‌بودند که زخم زبان زدند و دل اهل بیت پیغمبر را سوزاندند. 🔸دختر خلیفه اول برای عیادت آمد و او را هم راه ندادند او به پدر شکایت کرد و با اشاره به حضرت زهرا سلام الله علیها  به کنایه گفت: 🔺 "وَقَدْ جَعَلَتْ لَهَا مِثْلَ هَوْدَجِ الْعَرُوسِ ؛ السنن الكبرى (البيهقي، أبو بكر) ، جلد : 4 ، صفحه : 56) " برای او چیزی شبیه هودج عروس درست کرده‌اند. 🚦این زخم زبان‌ها و کنایه‌ها اگر به گوش اولاد فاطمه رسیده باشد چه دلی از آن‌ها سوزانده و چه صبری داشته امیرالمومنین بر شنیدن این حرف‌ها. 🔻و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم التماس دعا ۳ دی ۱۴۰۱ @hakakiashk
fadak.pdf
205.8K
السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها سلام علیکم عزاداری قبول باشه ان‌شاءالله مساله فدک یکی از مسائلی است که همیشه مورد بحث بوده است. اینکه فدک هدیه پیامبر به دختر والامقامش بوده یا خیر؟ اینکه فدک ارثیه حضرت بوده یا خیر؟ این‌ها سوالاتی هستند که قرن‌ها مورد مباحثه بوده است، اما چرا این بحث مانند سایر موارد دیگر دچار حذف از منابع نشد؟ هر چند بحث هبه(هدیه) بودن در منابع اهل سنت حذف شده اما اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها فدک را به عنوان ارثیه طلب کردند و خلیفه اول با بیان حدیثی از اعطای فدک به او خودداری کرد در صحیح بخاری آورده شده است. اما چرا؟ بخاری در عصر امام هادی می‌زیسته و کتاب صحیح بخاری در زمان نوشته شده، او ماجرا را اینطور مطرح کرد که حضرت طلب ارثش را کرد و خلیفه ندادو آن حضرت تا پایان عمرش دیگر با او صحبت نکرد. اینکه کسی مثل بخاری این مطلب را می‌نویسد نشان از این است که در بین مردم این سوال ایجاد شده است که ماجرای فدک چیست که دائما شیعیان صحبت از آن می‌کنند؟ حضرت زهرا اولین پرچمدار دفاع از ولایت امیرالمومنین بوده است و حضرت در اولین مواجهه‌اش با غاصبین حق مولا بحث فدک بود. راهبرد حضرات معصومین سال‌ها در دفاع از امیرالمومنین زنده نگه داشتن مساله فدک بوده است. این راهبرد باعث شده است تا مساله فدک به عنوان مساله‌ای چالش برانگیز در جامعه آن زمان شود که بخاری مجبور می‌شود جوابی برای این سوال دهد. متن پیوست نمونه‌ای ازتلاش ائمه اطهار در جهت زنده نگه داشتن مساله فدک است. التماس‌دعا @hakakiashk
السلام علیک یا امیرالمومنین 🔻حال و روز این روزهای امیرالمومنین به روایت . 🔸روزهای بعد از شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام برای امیرالمومنین روزهای پر از غمی بود. 🔻 مردم مدینه طوری با او برخورد کردند که گویا غریبه‌ای در میان آنها بود. 🔹 هر چند این روایت از این روزها را بخاری در صحیحش آورده اما شاید بیانگر غربتی باشد که مولا با آن مواجه بود. 🔻 وَكَانَ لِعَلِيٍّ مِنَ النَّاسِ وَجْهٌ حَيَاةَ فَاطِمَةَ، بخاری می گوید در زمام حیات حضرت زهرا اپیرالمومنین در بین مردم جایگاهی داشت. 🔻فَلَمَّا تُوُفِّيَتِ اسْتَنْكَرَ عَلِيٌّ وُجُوهَ النَّاسِ اما بعد از حضرت زهرا مردم مدینه مانند غریبه‌ای با او برخورد می‌کردند. صحيح البخاري جلد: 5  صفحه:139 اگر این روایت بخاری، صحیح باشد نشانگر اوج غربت مولا در مدینه است. ۱-مولا نه می تواند کنار قبر همسرش برود. ۲- نه کسی برای تسلی به او و فرزندانش آمدند. ۳- نه حتی کسی به فاطمه حق داد و در دفاع از حقش به او کمک کرد. سکوت مردم مدینه باعث این اتفاقات شد..‌ لعن الله من قتلک و لعن الله من رضی بذلک... @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ام‌‌البنین سلام علیکم چند جمله‌ در رابطه با مادر فضل و ادب، جناب علیهاالسلام تقدیم نگاهتان. 📚 : خاندان ام‌البنین 🔻در تاریخ آمده است که امیرالمومنین به برادرش عقیل فرمودند که همسری برایشان انتخاب کنند که از قبیله‌ای شجاع باشد تا فرزندی شجاع و دلیر برایش به دنیا بی‌آورد. فتلد له غلاما فارسا (أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج 8،ص389) 🔹با توجه به سابقه‌ای که عقیل از خاندان بنی کلاب و از شجاعت آنها می‌دانست؛ دختر این خانواده، فاطمه را به امیرالمومنین پیشنهاد داد و عرض کرد: 🔻 قال أنه ليس في العرب أشجع من آبائها ولا أفرس در عرب از پدران او شجاع‌تر و جنگ‌جوترنیست. (عمدة الطّالب في أنساب آل أبي طالب، ابن عنبة،ج1،ص357) 🔻و اینگونه او که از خاندانی اصیل و شجاع بود به  وصلت اسدالله الغالب درآمد. وهي من بيت عريق في العروبة والشجاعة (أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج 8،ص389) 🔸حاصل این ازدواج چهار پسر به نام‌های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان شد و بدین شکل فاطمه کلابیه ام البنین لقب گرفت. 🚦هر چند امیرالمومنین به دنبال همسری از خاندانی شجاع بود اما بنی کلاب دارای ویژگی‌های دیگری نیز بوده از جمله اینکه شاعران برجسته‌ای بودند. 🔺عموی او لبید بن ربيعة  نیز از شاعران مشهور عرب بود. (انساب الاشراف للبلاذري، ج2، ص192) 🔻 همچنین اجداد و خویشان‌ ام‌البنین از دلاوران و شجاعان عرب بودند؛ 🔺برای مثال از ابوبره عامر بن مالک، جد دوم او، که در میان قبایل عرب پیش از اسلام در شجاعت بی‌نظیر بود با تعبیر کنایی «ملاعب الاسنه» (بازیگر با نیزه‌ها) یاد کرده‌اند (الإصابة في تمييز الصحابة، ابن‌حجرالعسقلاني،ج 2 ،ص396) 🔺 برادرش نیز از شجاعانی بود که همراه مختار در کوفه کشته شد.. (انساب الاشراف للبلاذري، ج2، ص192) 🔸لذا ام‌البنین نه تنها شجاعت را به ارث برده بود که از او به عنوان زنی شاعر و فصیح یاد شده است. وكانت شاعرة فصيحة (أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج 8،ص389) 🚦آری ایشان از زنان عالمه، فاضله و عارفه بحق اهل بیت و مخلص در ولایت ایشان بود. وكانت من النساء العالمات الفاضلات العارفات بحق أهل البيت مخلصة في ولائهم (أدب الطّف أو شعراء الحسين(ع) ،شبّر، جواد،ج1ص73) ان‌شاءالله در ادامه به برخی از فضایل دیگر این بانوی بزرگ اشاره خواهیم نمود. با ما همراه باشید. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ام البنین چند جمله در رابطه با مادر فضل و ادب، جناب علیهاالسلام تقدیم نگاهتان. 📚 : مادر ادب و شجاعت 🔻همانطور که در بخش اول عرض شد، جناب ام البنین از خاندانی اصیل و فصیح و شاعر بودند و او نیز این فصاحت را به ارث برده بود. 🔻هر چند جز نوحه‌هایی که ایشان در رثای شهدای کربلا سرودند و می‌خواندند چیز دیگری در دست نیست. اما همان‌اشعار هم بیانگر فضل ایشان است. 🔻بعد از واقعه کربلا، جناب ام البنین هم در خانه خود مجلس عزا برای امام حسین برقرار کرد واقامت امُ البنين زوجة امير المؤمنين العزاء على الحسين واجتمع عندها نساء بني هاشم يندبن الحسين وأهل بيته (أدب الطّف أو شعراء الحسين(ع)،شبّر، جواد،ج1،ص74) 🔻و هم به همراه عبیدالله فرزند قمر منیر بنی‌هاشم به بقیع می‌رفتند و برای شهدا نوحه خوانی می‌کردند. 🔺او با اشاره به لقبش که ام‌البنین بود می فرمود: لا تدعونّي ويك أمّ البنين تذكّريني بليوث العرين دیگر مرا ام البنین نخوانید (إبصار العين في أنصار الحسين عليه السلام،السماوي، الشيخ محمد،ج۱،ص۶۴) یا او اشاره به شجاعت فرزندش عباس می‌کرد که چگونه می‌شود باور کرد که عمود بر سر او زدند؟؟ و سپس خود جواب می‌داد که آری وقتی دست در بدن نباشد این کارها برای دشمن آسوده است... انبئت أن ابني اصيب برأسه مقطوع يد ويلي على شبلي أمال برأسه ضرب العمد (شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، القاضي النعمان المغربي،ج 3،ص 186) 🚦جای تعجب نیست که ابالفضل العباس علیه‌السلام در آن شرایط سخت رجز بخواند يا نَفْسُ مِنْ بَعْدِ الحُسَيْنِ هُونى  وَ بَعْدَهُ لا كُنْتِ أَنْ تَكُونى‌ هذا الحُسَيْنُ شارِبُ المَنُون  وَ تَشْرَبينَ بارِدَ المَعين‌ تَاللَّهِ ما هذا فِعالُ دينى اى نفس! بعد از حسين خوار باش،  و هرگز نخواهم كه پس از او زنده بمانى؛ اين حسين است كه دل از حيات شسته  و تو آب سرد و گوارا مى‌نوشى!؛ به خدا قسم، اين شيوه دين من نيست. (فرهنگ عاشورا،ج۱،ص۶۵) 🚦در آن گرماگرم جنگ بین ۴۰۰۰ نفر تیرانداز اینگونه رجز خواندن هم شجاعت می‌خواهد و هم بلاغت که بگویی: لا ارْهَبُ الْمَوْتَ إِذِ الْمَوْتُ رُقا حَتَّى اوارى‌ فى‌ الْمَصالِيتِ لِقا نَفْسى‌ لِنَفْسِ الْمُصْطَفى الْطُّهر وَقا إنّى‌ أَنَا الْعَبَّاسُ أَعْدُو بِالسَّقا وَلا أَخافُ الشَّرَّ يَوْمَ الْمُلْتَقى‌ از مرگ هراسى ندارم زيرا مرگ مايه كمال است تا آن‌كه پيكرم همانند پيكر دليرمردان در خاك نهان شود جانم فداى جان پاك مصطفى، من عبّاسم و سقّا لقب دارم‌ و هرگز روز ستيز با دشمن ترس و هراسى ندارم‌ 🚦شما تصور کنید در آن گرماگرم جنگ وقتی که دست راستش قطع شود بخواند وَاللَّهِ إِنْ قَطَعْتُمُ يَمينى‌ إنّى‌ أُحامِى أبَداً عَنْ دينى‌ وَعَنْ إمامٍ صادِقِ الْيَقينِ نَجْلِ النَّبىِّ الْطَّاهِرِ الأَمينِ‌ به خدا سوگند اگر دست راستم را قطع كنيد، من پيوسته از دين خود و از امامى كه به راستى به يقين رسيده و فرزند پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پاك و امين است حمايت مى‌كنم! 🚦 و وقتی دست چپش قطع شود بگوید: يا نَفْسِ لا تَخْشى‌ مِنَ الْكُفَّارِ  وَأَبْشِرى‌ بِرَحْمَةِ الْجَبَّارِ مَعَ الْنَّبى‌ السَّيِّد الْمُختارِ قَدْ قَطَعُوا بِبَغْيِهِم يِسارى‌ فَأصْلِهِمْ يا ربِّ حَرِّ النَّارِ اى نفس از كافران مهراس و به رحمت ايزد بزرگ؛ و همنشينى با پيامبر اكرم بشارت باد، اينان به ستم دست چپم را بريدند؛ پروردگارا ايشان را به آتش شرربار دوزخ درافكن! 🚦آری، وقتی پدر امیرسخن باشد و مادر از خاندان شجاعت و فصاحت فرزند اینچنین بلیغ می‌شود 🚦و این از فضائل ام‌البنین است که چنین فرزندی تربیت کرده است که با این شجاعت و بلاغت جز به امر مولایش لب به سخن نمی‌گشاید 🔻 و ما چیزی از کلام اباالفضل جز در جاییکه امر مولا باشد نمی‌یابیم، 🔻همانند که در زمان حیات پیامبر بود. 🚦سلام بر مادر فضل و ادب، ام‌البنین علیهاالسلام که این چنین فرزندانی را نثار دین و اهل بیت علیهم‌السلام نمود. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ام‌‌البنین چند جمله در رابطه با مادر فضل و ادب، جناب علیهاالسلام تقدیم نگاهتان. 📚 و : تربیت به سبک ام‌البنین 🚦به این عبارات قاضی نورالله تستری نگاه کنید: 🔻می‌گوید بعد از آنکه عباس علیه السلام تنهایی اباعبدالله را دید و لما رأى ذلك العباس بن علي 🔻خطاب به برادرانش فرمود: قال لإخوته عبد اللّه و جعفر و عثمان بني علي عليه السلام: پیش بیایید و تز آقای خودتان دفاع کنید تا در برابرش جان بسپارید. 🔻تقدموا أنتم فحاموا عن سيدكم حتى تموتوا دونه. 🚦این ولایت‌مداری ابالفضل را ببینید، این چهار برادر، برادران اباعبدالله بودند، اما نه فقط به ایشان نمی‌گفتند که او را و سرور خود می دانستند و حاضر بودند جان خویش را در راهش فدا کنند. 🔻حضرت می‌فرماید پیش بیایید و از آقای خود دفاع کنید تا جان دهید. 🚦مرحبا به که چنین شیرانی را پرورش داد، ۳ برادر محافظان امام حسین علیه‌السلام شدند، چگونه؟ 🔻فتقدموا جميعا. فصاروا أمام الحسين يقونه بوجوههم و نحورهم. 🔻وقتی دشمن دید که حسین تنها شده است دیگر هدف تیرها و حملاتشان خود امام حسین علیه‌السلام شد، پس تیرها به سمت امام می‌آمد، 🔻فرزندان ام‌البنین برای اولین بار پشت به امام ایستادند و با گلو و صورت و بدن‌های خود تیرها را به جان خریدند. 🔻این سه برادر شهید شدند، عبدالله و جعفر توسط هانئ بن ثویب شهید شدند. 🔻عثمان نیز با تیر یزید الأصبحی شهید شد، و این ملعون سر مبارک پسر امیرالمومنین را برای دریافت جایزه جدا کرد و پیش عمر بن سعد لعنه‌الله برد. 🔺و رمى يزيد الأصبحي عثمان بن علي بسهم فقتله ثم خرج إليه فاحتز رأسه فأتى عمر بن سعد، فقال له أثبني. فقال عمر: عليك بأميرك (يعني عبيد اللّه بن زياد) فسله أن يثيبك. 🚦فرزندان همگی بودند در راه حفظ جان امامشان 🔻حالا که برادرانش را از دست داده با این وضع، خود وظیفه محافظت از جان مولا را به عهده گرفته است. 🔻و بقي العباس بن علي قائما أمام الحسين يقاتل دونه و يميل معه حيث مال حتى قتل.... (إحقاق الحق و إزهاق الباطل ؛التستري، القاضي نور الله ،ج33 ،ص687) 🚦و بی سبب نبود که مرحوم سید جعفر حلی در آن قصیده میمیه حالت امام را هنگام رفتن به سمت پیکر بی‌جان برادر اینگونه وصف می‌کند: 🔻فَمَشى‌ لِمَصْرَعِهِ الْحُسَيْنُ وَ طَرْفُهُ‌ بَيْنَ الْخِيامِ وَ بَيْنَهُ مُتَقَسِّمُ‌ 🔻امام به سمت مقتل ابالفضل می‌رفت و نگاهش بین خیمه‌ها و علقمه تقسیم شده بود... 🔻گاهی نگاه به خیمه‌ها نگاه می‌کرد و گاهی به علقمه... 🚦مرحبا به که ذوب در ولایت بود و چنین فرزندانی تربیت کرد... 🚦و بی سبب نیست که گفته‌اند ایشان از زنان عالمه، فاضله و عارفه بحق اهل بیت و مخلص در ولایت ایشان بود. 🔻وكانت من النساء العالمات الفاضلات العارفات بحق أهل البيت مخلصة في ولائهم (أدب الطّف أو شعراء الحسين(ع) ،شبّر، جواد،ج1ص73) سلام و درود خدا بر این بانوی والامقام و فرزندان شهیدش... @hakakiashk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم 🚩 السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده 🔰 نَمی از دریای فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها تقدیم نگاهتان 📚 بانویی که جبرئیل زائرش شد. 🔻آیات الهی که بیانگر شأن و منزلت حضرت مریم سلام الله علیها است در بطن خود ما را به آشنایی با حقیقتی عظیم راهنمایی می کند و آن وجود نورانی دختر پیامبر اسلام است. 🔻اگر جبرئیل علیه‌السلام یک بار بر حضرت مریم سلام الله علیها نازل شد دائما خدمت حضرت زهرا سلام الله علیهاشرف یاب می‌شد. 🔻و اگر طبق آیات قرآن یکبار فرشتگان الهی با حضرت مریم سلام الله علیها سخن گفتند جناب جبرئیل علیه‌السلام دائما خدمت حضرت زهراسلام الله علیها شرف‌یاب شده و با ایشان سخن می‌گفتند و اخبار آینده را به ایشان می‌دادند. 🔻 آنقدری که جمع این خبرها که به کتابت مولی الموحدین رسیده است خود کتابی شده به نام مصحف فاطمه که علم ماکان و مایکون در آن وجود دارد. 🔻شما هم در ثواب انتشار فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها سهیم باشید. با ما همراه باشید. @hakakiashk
حکاکی اشک-میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها.pdf
1.99M
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم 🚩 السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده 🔰 نَمی از دریای فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها تقدیم نگاهتان 📚 بانویی که جبرئیل زائرش شد. 📙 متن زیر، تحقیقی پیرامون یک روایت از کتاب شریف کافی است که مرحوم کلینی در رابطه با حضرت زهرا سلام الله علیها آورده است. 📍در این تحقیق به بررسی راویان حدیث مذکور و علت اهمیت این حدیث پرداخته شد. 🔸 حدیثی که در آن امام صادق علیه السلام از حضور مکرر جناب جبرئیل علیه‌السلام در محضر حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خبر داده است. 🔻شما هم در ثواب انتشار فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها سهیم باشید. جهت مطالعه https://eitaa.com/hakakiashk/43 جهت چاپ https://eitaa.com/hakakiashk/44 با ما همراه باشید. @hakakiashk
چاپ.rar
3.61M
فایل چاپی تحقیق فوق نیز در اختیار محبین اهل بیت قرار می‌گیرد تا در صورت علاقه و نیاز مورد استفاده قرار گیرد. این تحقیق در قطع پالتویی آماده شده است. 🔻شما هم در ثواب انتشار فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها سهیم باشید. با ما همراه باشید. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا بقیه‌الله فی ارضه. 📚 پشیمانی بی‌فایده! 📍روزهای پایانی عمر خلیفه اول با حسرت‌هایی که در دل داشت طی شد. 🔺در دیداری که عبدالرحمن بن عوف با او داشت او از این حسرت‌ها سخن گفت. 🔹یکی از این موارد اظهار پشیمانی از حمله به خانه حضرت زهرا علیهاالسلام بود، این مطلب در کتب مختلف با عبارات زیر آمده است: 🔻فوددت أني لم أكن كشفت عن بيت فاطمة و تركته و لو أغلق على حرب 📎 شرح نهج البلاغة، ابن ابي الحديد، ج 2، ص۴۷ 🔻فوددت أني لم أكشف بيت فاطمة عن شي‌ء؛ و إن كانوا أغلقوه على الحرب 📎العقد الفريد، ابن عبد ربه، ج 5،ص21 🔻ليتني لم أفتش بيت فاطمة بنت رسول الله و أدخله الرجال، و لو كان أغلق على حرب 📎تاريخ اليعقوبي، احمد بن ابی یعقوب،ج2 ،ص137 🔻فَوَدِدْتُ أَنِّي لَمْ أَكْشِفْ بَيْتَ فَاطِمَةَ عَنْ شَيْءٍ وَإِنْ كَانُوا قَدْ غَلَّقُوهُ عَلَى الْحَرْبِ 📎تاريخ الطبري تاريخ الرسل والملوك، الطبري، ابن جرير ،ج3،ص 430 📍در این چند کلمه نکات فراوانی وجود دارد که به چند مورد اشاره می کنیم: 1⃣ در معنی كَشَفَهُ يَكْشِفُ كَشْفاًأو ( عنه ) كَشَفَ الرّجلُ يدَهُ أو عن يده.  در معاجم اینطور آورده شده است که: رفع عنها ما يغطّيها.یعنی آن پوشش را از چیزی کنار زدن. 🔻 پس این بیت فاطمه چیزی به عنوان حائل داشته است که به دستور او از میان برداشته شد، یعنی این خانه داشته است!!! 2⃣ اینکه می‌گوید بیت فاطمه نشان از عظمت این بانو دارد که حتی حدود دو سال بعد از شهادتش نیز هنوز از خانه او یاد می‌شود. 3⃣ اینکه بعد از دو سال از شهادت بی بی صحبت از بیت فاطمه سلام الله علیها می‌شود می تواند نشانه‌ای از غربت امیرالمومنین نیز باشد که حتی خانه او هم دچار سانسور شده و اسمی از او برده نمی شود. 4⃣ طبق نقل تاریخ یعقوبی یک نفر به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها حمله نکرد بلکه چندین نفر وارد خانه شدند! ادخله الرجال! 5⃣ مطلب بعدی این است که می‌گوید و لو اغلق علی حرب، یعنی خانه بی‌بی محل تجمع معترضین شده بود و این با روایت ابن‌ ابی‌شیبه استاد محمد بخاری که در مُصَّنَف از قول خلیفه دوم به حضرت زهراسلام الله علیها می‌گوید: 🔺إِنِ اجْتَمَعَ هَؤُلَاءِ النَّفَرُ عِنْدَكِ ; أَنْ أَمَرْتُهُمْ أَنْ يُحَرَّقَ عَلَيْهِمِ الْبَيْتُ» مصنف ابن أبي شيبة،ابن أبي شيبة، أبو بكر ،ج7،ص432 🔻مطابقت مضمونی دارد. به این معنا که اجتماع عده‌ای از مخالفین در خانه حضرت زهرا علیهاالسلام رخ داده، و یک نفر تهدید به آتش زدن خانه کرده است، و حالا در لحظات پایانی عُمر، خلیفه اول پشیمان از این است که چرا به خانه بی‌بی حمله کرده و حرمتش را نگه نداشته هرچند که عده‌ای از مخالفین در آن بوده باشند. 🔻سر انجام ابوبکر بن ابی‌قحافه خلیفه اول در ۲۲ جمادی‌الثانی سال ۱۳ هجری با پشیمانی از آنچه در حق دختر پیغمبر انجام داده بود از دنیا رفت. 🔺 هر چند که این پشیمانی سودی نداشت چرا که دیگر نه دختر پیغمبر زنده می‌شد و نه حتی آنچه برایش جانش را فدا کرده بود مورد پذیرش قرار گرفت و او در وصیتش خلیفه دوم را جایگزین خود کرد. با ما همراه باشید: عضویت @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم 🚩 السلام علیک یا محمد بن علی الباقر نمی از دریای فضائل حضرت امام باقر علیه السلام تقدیم نگاهتان. 📚 🔻بعد از شهادت پیغمبر اسلام و تشکیل شورای سقیفه و به خلافت رسیدن آنها که رسیدند، یکی از کارهایی که انجام گرفت و بر پیکره اسلام ضریه‌ای سنگین وارد کرد مساله منع نقل حدیث ازپیامبر بود. 🔺خلفای سه گانه با این استدلال که اولا کتاب الله برای ما کافیست(حسبنا کتاب الله) و دوم اینکه احتمال گمراهی مردم با رجوع به احادیث و بروز اختلاف میان اصحاب هست(تذکره الحفاظ، ج۱،ص۹)، نقل هرگونه حدیث از پیامبر را منع و منوط به اجازه حکومت کردند. 🔸به موازات این قانون، عده ای اجازه نقل حدیث گرفتند که بعضا تازه مسلمان بوده و یا اصالتا یهودی بوده و در سال‌های پایانی عمر شریف پیامبر مسلمان شده بودند. 🔺این دسته از افراد احادیث بسیاری را به نام پیامبر جعل می کردند تا جاییکه وقتی مردم اعتراض می کردند که این حرف های پیامبر نیست می گفتند این از جانب خودمان است(هذا من کیس ابی هریره)(صحیح بخاری،ج۷،ص۶۳). 🔻ممنوعیت نقل احادیث از پیامبر از یک طرف و دشمنی آشکار با خاندان پیامبر، توسعه اهل بیت پیامبر به کل بنی‌هاشم و... باعث شد مردم هم به اهل بیت رجوع نکنند و هم از علم به احکام الهی و علوم وحیانی محروم شوند. 🔻 تا جاییکه امام سجاد می فرمایند در کل مدینه و مکه بیست خانه یا مرد هم ما را دوست ندارند.(بحارالانوار،ج۴۶،ص۱۴۳). 🔻ممنوعیت نقل احادیث از پیامبر در جامعه اسلامی کاری کرده بود که راویان جرئت نقل حدیث نداشتند کما اینکه شعبی می‌گوید: یک سال با عبدالله بن عمر بودم و یک حدیث از پیامبز از او نشنیدم! [سَمِعْتُ الشَّعْبِيَّ يَقُولُ: جَالَسْتُ ابْنَ عُمَرَ سَنَةً فَمَا سَمِعْتُهُ يُحَدِّثُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - شَيْئًا سنن ابن ماجه،ج۱،ص۱۹] یا سائب بن یزید می‌گوید: «از مدینه تا مکه همسفربا سعد بن مالک بودم و در طول این سفر، حتی یک حدیث از پیامبر(ص) نقل نکرد». [ عَنْ السَّائِبِ بْنِ يَزِيدَ، قَالَ: صَحِبْتُ سَعْدَ بْنَ مَالِكٍ مِنْ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ، فَمَا سَمِعْتُهُ يُحَدِّثُ عَنْ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - بِحَدِيثٍ وَاحِدٍ سنن ابن ماجه،ج۱،ص۲۱] 📍از طرفی در زمان امام باقر علیه السلام نسبت به فتوحات فراغتی حاصل شده بود و مسلمین بیشتر دنبال علم آموزی و فهم در دین بودند. 🔻لذا کرسی‌های تدریس در مسجد النبی وجود داشته و علمای آن زمان شروع کردند به تدریس به علم آموزان منتها منابع علمی آنها همان هایی بودند که فقط از حکومت مجوز داشتند که بعضا احادیث دروغ به پیامبر نسبت دادند. 📍در این زمان که احادیث با سلسله سند نقل می‌شد امام باقر علیه السلام مستقیما از پیامبر نقل حدیث می کردند. 🔺 این کار بر خلاف رویه آن روز محدثین بود. 🔻کار به جایی رسید که مخالفان حضرت، ایشان را به دروغگویی(نستجیربالله) متهم کردند.(کافی،ج۱،ص۴۷۰) 🔰بیان و انتشار احادیث جعلی در این زمان توسط بنی امیه و نیرنگ و فریب بعضی از علمای دربار، و به نوعی جعل حدیث در این عصر، اوضاع را سخت‌تر می‌کرد. 📍قبول احادیث امام باقر علیه السلام ایمانی می‌خواست که فقط شیعیان حضرت داشتند. 🔻لذا حضرت به نوعی پالایشی انجام دادند در احادیث منسوب به پیامبر اسلام، و اینگونه صف شیعیان حضرت از غیر شیعه جدا شده و احادیث ناب نبوی توسط وجود مبارک امام به دست ما رسیده است. با ماهمراه باشید @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم 🏴 السلام علیک یا علی بن محمد الهادی نمی از دریای فضائل حضرت امام هادی علیه‌السلام تقدیم نگاهتان. 📚 🔰درزمان سه امام قبل ازحضرت حجت‌عج،امامت بصورت علنی مطرح شده و ایجادمناسک شیعی قوام بیشتری گرفت. 🔻تجمعات شیعیان درقم شکل گرفت.شیعیان صاحب مناسک خاص خودشان شدند، مثل تاکیدبرزیارت اربعین! در دست راست کردن انگشتر عقیق! بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز! 🔸️بعد از که بصورت رسمی اعلام شد،(در حدیث سلسله الذهب) دشمن بیکار ننشست.مبارزه با مکتب اهل بیت از چند جهت رخ داد: ۱- ناصبی‌گری 🔻نزدمتوکل ادای را درمی‌آوردند و او را می‌خنداندند. 🔺 شیعیان در فقر عجیبی بودند، هر کس که شیعه بود مورد بغض متوکل بود و از مناصب حکومتی کنار گذاشته و بعضا اعدام می‌شد! 🔻امام در این شرایط را تعلیم فرمودند. ۲-غُلات 🔻عده‌ای از درون تشیع به غلو پرداختند، امام ضمن مبارزه آشکار با جریان غلو، را به شیعیان آموختند. ۳-دشمنی با 🔻 دستور داد تازمین را شخم بزنند. 🔺در این شرایط امام کسی را به نیابت به کربلا فرستادندتابرایشان دعا کند. 🔺اینها فقط نمونه‌ای کوچک از مبارزات است. 🔻وقتی میگوییم اشهد انک جاهدت فی الله حق جهاده، یعنی همین ائمه. منظور این است. با ما همراه باشید در 👇 @hakakiashk
کاری که امام هادی علیه‌السلام برای حفظ معارف شیعی انجام دادند. با ما همراه باشید در👇 @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم 🚩السلام عليکم یا اهل بیت النبوه 📌 📚 🔻روزگاری بر شیعیان گذشته است که اظهار عقیده و ابراز محبت و ارادت به خاندان پیامبر، هزینه زیادی داشت. 🔺شیعیان برای حفظ جان تقیه می‌کردند تا دستگاه حکومت بنی‌العباس آنها را مورد تعرض قرار ندهد. 🔰از جمله این افراد، دانشمند بزرگ، یعقوب بن اسحاق اهوازی ملقب به ابن‌سکیت بود. 🔻ابن سکیت، نزد امام جواد و امام هادی (ع) از احترام زیادی برخوردار بود و از یاران خاص ایشان به شمار می‌رفت. همچنین او از امام جواد (ع) روایات و مسائلی نقل کرده است.[معجم رجال الحديث،الخوئي، السيد أبوالقاسم،ج21،ص138] 🔻ابن‌سکیت از علمای برجسته‌ی ادبیات عرب بوده و در علم فصاحت و بلاغت و اشعار عرب ید طولایی داشت و از جمله تالیفاتش کتاب مشهور «تهذیب الالفاظ و اصلاح المنطق» در ادبیات، است. 🔻پنجم رجب، سالروز شهادت این عالم بزرگ است. 🔻اما در رابطه با علت شهادت او برخی از منابع اینگونه نقل کرده‌اند که روزی متوکل عباسی از ابن‌سکیت که استاد پسرانش بود پرسید آیا فرزندانم را بیشتر دوست داری، یا فرزندان علی ابن ابی‌طالب، حسن و حسین را؟ 🔻ابن‌سکیت گفت: به خدای علی اعلی سوگند، رتبه و مقام کمترین غلامان آن حضرت که قنبرحبشی است، از تو و فرزندانت بسی بالاتر و عظیم‌تر است. این عقیده با وجودم آمیخته و از من جدا نمی‌شود. [دانشنامه امام هادی علیه‌السلام،ج1،ص84] 🔺این حرف او سبب شد تا متوکل عباسی به خشم آمده و دستور داد تا زبانش را از پشت سرش بیرون آورند. 🔰در حقیقت طبق این نقل جرم ابن‌سکیت حب امیرالمومنین و فرزندان پیامبر بود و ابراز این محبت سبب به شهادت رسیدنش شد. 🔸دوره متوکل عباسی از سخت‌ترین دوران شیعیان بوده است که شیعیان، تحت فشار عجیب اقتصادی و امنیتی توسط حکومت بوده‌اند اما با این حال ثابت قدم در ولای اهل بیت ماندند. 🚩اللهم ثبت لنا قدم صدق عندک مع امیرالمومنین و اولاده المعصومین @hakakiashk
🏳 السلام علیک یا جوادالائمه 📚 آغازی بر پایان واقفیه 🔻 نمی از دریای فضائل حضرت امام جواد علیه‌السلام پیشکش نگاهتان. 🔻پس از شهادت امام کاظم علیه‌السلام، عده‌ای از وکلای حضرت به همراه برخی از خانواده حضرت(برخی از عموها و برادران امام رضا علیه السلام ) امامت امام رضا علیه السلام را تکذیب کردند. 🔻با توجه به زندانی بودن موسی بن جعفر علیهماالسلام در بغداد و عدم دسترسی کامل شیعیان به امام این شایعه قوت گرفت. 🔺 دنیادوستی برخی از وکلا و امتناع از بازگرداندن وجوهات مربوط به امام کاظم، به امام رضا علیه السلام به همراه حسادت برخی از خاندان اهل بیت منجر شد که شایعه عدم شهادت حضرت کاظم قوت بگیرد. 🔻آنها برای قبول نکردن امامت امام رضا علیه السلام،پسردار نبودن امام تا سن ۴۷ سالگی را دلیلی بر امام نبودن ایشان می‌دانستند. 🔻پس از به دنیا آمدن امام جواد نیز، این گروه دست از آزار امام بر نداشتند. 🔻جریان واقفیه به همراه سادات حسود! از خانواده امام دست به یکی کردند و برای اثبات اینکه امام جواد فرزند امام رضا علیه السلام است به حرف امام رضا توجهی نکردند و قیافه شناس آوردند!!!! 🔻پس از شهادت امام رضا نیز این جریان در امامت امام جواد تشکیک کردند، و سن کم ایشان را بهانه آوردند. 🔻در این بین عده‌ای از بزرگان دست به تبیین و دفاع از امام، زدند از جمله جناب (احمدبن موسی). 🔻اینگونه می‌شود گفت که وجود مبارک امام جواد علیه‌السلام هم موید امام رضا است و هم آماده‌ساز قبول امامت در سن کم. 🔻لذا وجود ایشان پربرکت‌ترین مولود در اسلام است. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم 🏳 السلام علیک یا امیرالمومنین سلام علیکم روز میلاد مولی‌الموحدین مبارک🌹 📚 این جنگ تا صبح قیامت پایدار است. 🔻ماجرای دشمنی با امیرالمومنین علیه‌السلام ماجرایی به درازای نبرد حق و باطل است. 🔻از زمان حیات مبارک رسول الله صلی الله علیه و آله و بعد از آن، آنها که نمی‌توانستند علنی به رسول الله جسارت کنند، به علی علیه‌السلام جسارت می‌کردند. 🔻بعدها بنی امیه و بنی مروان نیز از رسول الله و اسلام با لعن و سب امیرالمومنین انتقام گرفتند. 🔻سب به امیرالمومنین و بغض علی در بنی العباس هم بود، متوکل به کسی که بهتر امیرالمومنین را مسخره می‌کرد جایزه می‌داد. 🔻القصه دشمنی با علی، دشمنی با رسول الله بود که او نفس الرسول بوده و جان رسول الله. 🔻این دشمنی تا امروز ادامه یافته، و تا ظهور پسرش همچنان حق و باطل را حب و بغض علی مشخص می‌کند. 🔻بعد از جنگ جمل، امیرالمومنین علیه السلام فرمودند آنهایی که هنوز به دنیا نیامده‌اند ولی با ما هم‌‌عقیده هستند نیز در این نبرد شریک ما هستند. 📍نهج البلاغه خطبه ۱۲ 🔻عبدالله بن احمد حنبل(قرن سوم قمری) می گوید در کودکی با پدرم در بغداد از کنار مسجدی می‌گذشتیم. عده‌ای شربتی که با یخ خنک شده بود پخش می‌کردند و می‌گفتند: 🔻بنوشید به عشق معاویه‌ ابن ابی‌سفیان 🔻می‌گوید من از پدرم (احمد حنبل)؛پرسیدم پدرجان معاویه کیست؟ 🔻 پدرم گفت: این قوم کینه مردی را در دل دارند که نتوانستند هیچ عیبی در او پیدا کنند لذا به دشمنانش محبت می‌ورزند! 📍ذیل تاریخ بغداد،ابن نجار بغدادی،ج۴،ص۴۴ 🔻۲۵ سال بعد از شهادت مولا از مروان بن حکم پرسیدند چرا به کسی که از دنیا رفته بر منابرتان دشنام می‌دهید؟ گفت، چون امر حکومت ما جز از این‌راه استوار نخواهد شد؟ 📍الغدیر علامه امینی، ج۷،ص۱۴۷ 🔻ابن تیمیه در قرن هشتم می‌گوید بسیاری از اصحاب پیامبر بغض علی را داشته و محبت دو نفر دیگر را در دل داشتند!!! ولی نمی‌گوید کدام صحابه؟! 📍منهاج السنة، ابن تیمیة، ج٧ ص١٣٧ 🔸🔹🔸. 🔻ما هم میتوانیم در سپاه حضرت باشیم، حضرت شرطش را گفته 🔻 و و تمام نشده، ناکثین و مارقین و قاسطین همیشه هستند، 🔻 سپاه علی اینبار به فرماندهی مهدی یار می‌گیرد، 🔻 آیا ما آماده پیوستن به این سپاه هستیم؟ 📎شما هم در انتشار فضائل اهل بیت پیامبر علیهم صلوات الله سهیم باشید.🌹 @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴 السلام علیک یا زینب کبری علیهاالسلام سلام علیکم 🚩نمی از دریای فضائل زینب کبری پیشکش نگاهتان 📚 حفظ جان امام کار ویژه زینب کبری در کربلا 🔻حفظ جان امام معصوم از اوجب واجبات است. 🔺 واجبی که منجر به این می‌شود که فاطمه زهرا علیهاالسلام پشت در بیاید و با آن جراحات به مسجد برود تا جان امام اش را حفظ کند. 🔺 ۵۰ سال بعد دخترش زینب نیز برای حفظ جان امامش هر چه در توان داشت انجام داد. 📍این شش پرده از جان فشانی این اسوه صبر و مقاومت است. 🔸پرده اول 🔻 بار وقتی بود که امام حسین علیه السلام در کنار بدن بی جان علی اکبر علیه السلام صورت به صورتش نهاد و شاید دیگر دشمن خیالش آسوده شده بود که حسین هم کنار پسرش جان داده است. 🔺اما این صدای زینب بود که وااخیاه گویان با شتاب از خیمه‌ها آمد تا توجه امام را از علی به سمت خود جلب کرده و امامِ در حال احتضار را نجات دهد. 📎مقتل الحسین خوارزمی، ج۲، ص۲۴ 🔸 پرده دوم 🔻 در هیچ کدام از مصائب امام حسین علیه‌السلام در کربلا خدا به او تسلیت نگفت، جز زمانی که شیرخوارش را بر روی دستانش ذبح کردند. 🔺 اینجا بود که هاتفی ندا داد: دعه یا حسین فان له مرضعا فی الجنه. 📎تذكرة الخواصّ، سبط ابن جوزی، ص ۲۲۷ 🔺این نشان از اوج مصیبت بر دل نازنین امام است، و باز هم می بینیم که در کنار امام زینب قرار دارد که فرمود: خذیه یا زینب، زینب جان قنداقه را بگیر و سپس آن را به خون گلوی علی‌اصغر آغشته کرد. 📎لهوف، سیدبن طاووس،ص۱۶۸ 🔸 پرده سوم 🔻بار دیگر زمانی بود که اباعبدالله علیه السلام در گودال قتلگاه در محاصره دشمنان بود. 🔺 زینب کبری سلام الله علیها به سمت میدان رفت و برای حفظ جان امام حتی به عمر سد رو زد که ای عمر سعد آیا حسین را می کشند و تو نگاه می کنی؟ اما او رویش را برگرداند. 🔺 اما بازهم حضرت بانگ و فریاد زد که: اما فیکم مسلم... 📎 ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۲ 🔸 پرده چهارم 🔻بعد از شهادت امام حسین علیه السلام، وقتی کاروان اسرا را از کنار قتلگاه عبور دادند. 🔺او با مشاهده حال امام سجاد علیه السلام که گویا دارد جان می دهد به نزد ایشان رفته و روی او را از سمت قتلگاه برگردانده و با سخنانی به امام تسلی دادند. 📎 کامل الزیارات، ابن قولویه، ص۲۶۱ 🔸 پرده پنجم 🔻در مجلس عبیدالله ملعون وقتی او قصد داشت تا امام سجاد را به شهادت برساند زینب کبری علیهاالسلام پیش قدم شده و فرمودند: 🔺 اگر میخواهی او را بکشید من را هم باید بکشید و این کار باعث شد تا آن ملعون از تصمیم خود منصرف شود. 📎 لهوف، سیدبن طاووس، ص۲۰۲ 🔸 پرده ششم 🔻در نهایت در شام با بررسی خطبه‌های ایراد شده توسط امام سجاد علیه السلام و زینب کبری علیها السلام می توانیم ببینیم که تندی و تیزی خود به حال زینب علیه السلام بیشتر است، چرا؟ 🔺 چون جان امام در خطر بوده و برای حفظ جان او زینب پیش‌قدم و پیش‌مرگ امام شده است. 🔸🔸🔸🔸 این نمونه ایست از جان فشانی زنی که در یک نیم‌روز مصائب فراوانی دیده ولی زیر بار این مصیبت خم نشده و به وظیفه اصلی خود عمل کرده. جعلنا الله من محبیها نثار روح زینب کبری علیهاالسلام صلوات 🔹شما هم در ثواب انتشار فضایل اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین سهیم باشید. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴السلام علیک یا موسی بن جعفر علیهماالسلام 📚اوضاع پیچیده شیعیان بعد از شهادت امام صادق علیه السلام 🔻ابتدای امامت امام کاظم مصادف بود با ادعای امامت برادر بزرگتر امام عبدالله افطح. 🔻عبدالله پسر بزرگ امام صادق بوده و امام صادق در وصیتشان او را در کنار منصور دوانیقی، حاکم مدینه، موسی بن جعفر و حمیده همسر خود به عنوان وصی خود معرفی کرده بود. میان شیعیان زمان امام صادق نیز مشهور بود که مقام امامت به پسر بزرگ امام می‌رسد. 🔻با توجه به این موضوع، عبدالله ادعای امامت کرده و عده ای دورش جمع شدند. 🔻از طرفی عده‌ای از بزرگان شیعه اقدام به پرسیدن سوالاتی کردند و به عدم علم و ناآگاهی او پی بردند. 🔻عبداللّه حدود هفتاد روز پس از شهادت امام صادق علیه‌السلام بدون داشتنِ پسری، از دنیا رفت و این امر موجب برگشت عده‌ای از معتقدان به امامت او، به جانب امام کاظم علیه‌السلام شد. 🔻پس از مرگ عبدالله، شیعیان با توجه به اینکه می‌دانستند امامت بصورت ارثی و از پدر به پسر می‌رسد سراغ پسر بعدی امام صادق، یعنی موسی بن جعفر رفتند و لذا بدین‌سان امامت ایشان را پذیرفتند. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴السلام علیک یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر 📚 🔻شیخ کشی با ذکر سند از هشام نقل نموده که: 🔻 بعد از شهادت امام صادق علیه‌السلام من و مؤمن الطاق، ابوجعفر در مدینه با هم بودیم. 🔻 مردم اطراف عبدالله پسر امام صادق علیه‌السلام جمع بودند و می‌گفتند: بعد از پدر بزرگوارش او امام است. 🔻 به این بهانه که از امام صادق علیه‌السلام روایت می‌کردند که امامت بعد از هر امام برای پسر بزرگش می‌باشد اگر نقصی در بدنش نباشد. 🔻 پس من و مؤمن الطاق نزد عبدالله رفتیم تا همان‌گونه که از پدر بزرگوارش امام صادق علیه‌السلام مسأله می‌پرسیدیم از وی مسأله بپرسیم. 🔻 از او پرسیدیم: زکات در چه مقدار واجب است؟ 🔺گفت: در دویست درهم که بایستی پنج درهم پرداخت. 🔺گفتیم: در صد درهم چه مقدار زکات است؟ 🔺 گفت: دو درهم و نیم. 🔺 به او گفتیم: به خدا سوگند مرجئه چنین حکم نمی‌کنند! 🔺دستش را به طرف آسمان بلند کرد و گفت: به خدا سوگند! من نمی‌دانم مرجئه چه می‌گویند. 🔰پس از نزد وی بیرون آمدیم. بودیم ونمی‌دانستیم به کجا برویم در یکی از کوچه‌های مدینه نشستیم و مشغول شدیم. 🔺 بودیم به کجا رویم می‌گفتیم: نزد کی برویم؟ مرجئه یا قدریه یا زیدیه یا معتزله یا خوارج [5] . 🔻هشام گوید: در این سخن بودیم که ناگاه پیرمردی را دیدم که سابقه آشنایی با او نداشتم با دست به من اشاره نمود 🔻ترسیدم که از جاسوسان منصور باشد زیرا منصور در مدینه جاسوسانی گماشته بود که هر کس از شیعیان امام صادق علیه‌السلام را بیابند او را به قتل رسانند. 🔻خیال کردم این مرد از آنان است! از این جهت به مؤمن طاق گفتم: تو از من دور شو زیرا بر خود و بر تو می‌ترسم و این مرد اکنون مرا خواسته و به تو کاری ندارد تو دور شو و خود را به هلاکت نینداز. 🔻مؤمن طاق از من دور شد من که خیال می‌کردم نمی‌توانم از دست آن پیرمرد رها شوم از پی او رفتم تا در منزل موسی بن جعفر علیهماالسلام (که بعدا از آن مطلع شدم) رسیدیم مرا آنجا گذاشت و رفت. 📎دانشنامه امام کاظم علیه السلام، ج۱،ص۴۷۷ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9