recording-20220430-133925.mp3
6.9M
سخنرانی امروز مسجد سیدان-صالح خواه
یک لحظه تفکر! چه تفکری!!👆👆
دزد امانتدار😳😳
سلام
"فقر=بیدینی و...."
در اثر نداری و فقر دیگر گزارههای دینی و عمل به آن برایش اهمیتی نداشت.از شدت تشویش،عقلش هم به جایی نمیرسید و با بسیاری از مردم هم دشمن شده بود؛چون بسیاری از ثروتمندان را مقصر فقر خود میدانست!
روایتی از امیرالمومنین علیه السلام هست که به فرزندشان فرمودند:" پسرم! از فقر بر تو میترسم!از فقر به خدا پناه ببر! که فقر،دین انسان را ناقص و عقلش را سرگردان و عامل دشمنی است!" حکمت ۳۱۹ نهج البلاغه
یکی از مهمترین کارهای حاکمان ریشهکنی فقر است.بیاییم در این ماه مبارک رمضان در حد توانمان گرد و غبار فقر را از چهره بسیاری از مردم کشورمان پاک کنیم!🌸
"حکیمانه" نوری از ایمان و معرفت است.
ما را در ایتا و اینستاگرام دنبال کنید:
@hakeemaneh
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺
امام صادق علیه السلام:
📜«همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمامکننده و کمالبخش روزه است همانگونه که صلوات بر پیامبر(ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز میباشد؛ چرا که هرکس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند، مانند آن است که روزهای نگرفته است. همانگونه که هرگاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر(ص) نفرستد مانند آن است که نماز نگذاشته است...»
📚منبع؛ صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 183، قم، دفتر انتشارات اسلامى، 1413ق.
⬇️ احکام مهم فطریه ⬇️
1⃣ کسی که نماز عید می خواند باید تا قبل از نماز، زکاتش را یا پرداخت کند و یا از مالش جدا بگذارد و الا تا قبل از ظهر فرصت دارد.
2⃣ وقتی فطریه را از مالش جدا کرد، نمی تواند پول را جابجا کند و یا در آن، تصرف نماید.
3⃣ اگر پول جدا گذاشته، حتما باید خود پول را به فقیر بدهد و جایز نیست، جنس بخرد مگر به دو شرط :: یکی این که از فقیر، وکالت بگیرد و به وکالت او با پول زکات فطره هر جنسی که مورد نیاز او است برای او بخرد و یا این که از اول خود گندم یا برنج را بدهد.
4⃣ هر کس، قیمت ۳ کیلو، گندم یا نان شهر یا روستای خود را حساب کند و ۴۰ هزار تومانی که برای گندم اعلام شده، حداکثر آن است و در تمام ایران، کفایت می کند .
5⃣ اگر میهمان بعد از مغرب وارد منزل شد، در هیچ صورتی فطریه اش به گردن میزبان نیست ولی اگر میهمان قبل از مغرب وارد منزل میزبان شد، حضرات آیات سیستانی و صافی می فرمایند، به عهده میزبان است و حضرات آیات خامنه ای مکارم و زنجانی می فرمایند:: اگر میهمان ۲ یا ۳ شب می ماند، نان خور حساب می شود و فطریه اش به عهده میزبان است ولی میهمان یک شبه، فطریه اش به عهده خود میهمان است.
6⃣ در صورتی که فطریه به عهده میزبان شود، میهمان می تواند با اجازه میزبان و به نیابت او، فطریه خودش را بدهد .
7⃣ اگر سرپرست خانواده فطریه را نداد، اعضای خانواده هیچ تکلیفی ندارند، البته می توانند به نیت ثواب، یا دفع بلا، از پول خودشان بدهند.
8⃣ فطریه را باید به فقیری که می دانیم فقیر است و فسق علنی ندارد، و اهل نماز است، پرداخت کرد ولی اگر خودش گفت فقیرم، نمی شود اعتماد کرد.
9⃣ غیر سید نمی تواند فطریه اش را به سید بدهد، ولی سید می تواند به سید فقیر، فطریه اش را بدهد.
0⃣1⃣ فقیر کسی است که در مخارج ضروری زندگی، کم می آورد.
1⃣1⃣ فطریه را در محل خود، به فقیر بدهد و انتقال آن از شهری به شهر دیگر خلاف احتیاط است.
2⃣1⃣ اگر فرزندش دانشجو یا سرباز است و یا در شهر خودش نیست و نان خور پدرش است، فطریه اش به عهده پدر است.
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
recording-20220501-133727.mp3
6.28M
سلام منبر روز ۲۹ ماه مبارک-صالح خواه
یک برنامه عملی هدیه بنده به شما برای ماه رمضان امسال👆👆
سلام
"تو دوست خوبی نیستی!"
از دست یکی از دوستانش خیلی عصبانی بود.میگفت:"دوستان دیگرم خیلی با معرفت هستند؛ولی این آقا اصلا در مشکلات به من کمک نمیکند!"
به او گفتم:"از کدام از دوستانت توقع خاص خودش را داشته باش! هر کدام از دوستانت دید خاصی نسبت به تو دارند.نباید توقع داشته باشی همه یکسان،تو را دوست داشته باشند.برخی فقط بدرد احوالپرسی ساده میخورند.برخی را در حد یک مهمانی ساده دادن میتوان انتظار داشت.برخی همممکن است زندگیشان را برای تو بگذارند!" از هر کسی به اندازه وسع معرفت و رفاقتش توقع داشته باشیم.
در این صورت به راحتی رنجیده نمیشویم!🌸یک نسخه واحد برای همه نپیچیم!
"حکیمانه" پیام ایمان و عمل صالح است.
ما را در ایتا و اینستاگرام بیابید:
@hakeemaneh
khodahafez-a-sofre.mp3
7.31M
🌙 خداحافظ ای سفره سبز افطار دعای سحر با چشای گوهر بار
🌙 خداحافظ ای گریه های شبونه برو ماه رحمت به امید دیدار
📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزههای علمیه
Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
🌸نکته ای برای انتقال زکات فطره به شهر دیگر🌸
✅ در صورتی که زکات فطره را از مال خودتان جدا کرده اید آن پول را بنابراحتیاط واجب جایز نیست به شهر دیگر منتقل کنید بنابراین اگر از اول زکات فطره را کارت به کارت کنید برای مستحقی که در شهر دیگر است اشکال ندارد🌷
@m_faghihi
زکات فطره۵.mp3
6.92M
💐بســــــم اللہ الرحمـــــݩ الرحــــیم💐
💬 أحکام کوتاه در ماه رمضان💬
موضوع؛
زکات فطره ۵
جلسه شماره 8⃣2⃣
استاد فقیهی حفظه الله
#احکام_زکات_فطره
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
⭕️ فردا عید فطر نیست
ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشد و فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۳ هجری قمری خواهد بود.
📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزههای علمیه
Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
💠 رسول خدا (صلی الله علیه و آله):
🔹 لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَةَ .
🔸 اگر بنده «خدا» می دانست که در ماه رمضان چیست (چه برکتی وجود دارد) دوست می داشت که تمام سال، رمضان باشد.
📎 بحارالانوار(ط-بیروت)، ج۹۳، ص۳۴۶، ح۱۲
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
🔻وفاقی مبارک و ضروری
🔹پیشنهادی برای رفع اختلاف های فقهی در رؤیت هلال (بخش اول)
✔️ ابوالقاسم علیدوست
شبکه اجتهاد: موضوعی که در این یادداشت مورد اشاره قرار میگیرد، گرچه از زمان آن قدری گذشته است، اما با توجه به زنده بودن و تکرارش در هر سال، مجالی موجه و موسع برای یادداشت دارد و البته به دلایلی حقیر مصلحت در تأخیر آن میدید.
۱. در بسیاری از سالها مراجع عظام تقلید نسبت به رؤیت هلال شوال (عید فطر) اختلاف پیدا میکنند؛ و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام میکنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید میدانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام میکنند.
۲. منشأ این اختلاف سه امر است:
الف. اعتبار رؤیت هلال با چشم مسلح که برخی آن را قبول دارند و جمعی آن را باور ندارند.
ب. اشتراط اتحاد افق و عدم آن؛ با این توضیح که برخی از مراجع معتقدند رؤیت هلال در یک منطقه تنها کافی برای آن منطقه و اطراف آن است در حالی که جمعی از ایشان اتحاد در شب (با اختلافی که باز، در مقدار زمان اتحاد در شب دارند) را کافی میدانند؛ بنابراین رؤیت هلال در بسیاری از مناطق دوردست از ایران (مثلاً) برای ایران کافی است.
ج. آیا اعلام فطر و روز اول شوال مثل سایر روزهاست که صرفاً تعیین مصداق است و مجالی برای دخالت فقیه به عنوان حاکم شرع ندارد یا از حوزههایی است که حاکم شرع باید (یا میتواند) در مورد آن دخالت و حکم حکومی صادر کند؟
۳. بر کسانی که نسبت به فرایند اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و پرسش رخ مینماید که چرا مراجع تقلید با هم نمینشینند این اختلافها را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرایند استنباط میدانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه میکنند حتی گاه با هم مباحثاتی دارند ولی بنا نیست همه اختلافهای نظری با نشست و مذاکره حل شود همان گونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم با هم اختلافهایی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند.
۴. سوگمندانه باید گفت: فرایند اجتهاد هر چه باشد بازتاب منفی اختلاف در عید فطر چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و از کنار آن به راحتی گذشت. ملاحظه کنید (بدون اینکه خواسته باشیم بزرگنمایی یا سیاهنمایی شود) در عید فطر امسال چهها گفته شد؛ اولاً توده مؤمنان سرگردان بودند بدون اینکه نسبت به این اختلافها توجیه باشند. ثانیاً سایتها و صداهای بیگانه و ضلال چه تبلیغاتی راه انداختند و تقابلهایی حتی گاه سیاسی را تبلیغ کردند؛ در حالی که آشنایان به امر استنباط میدانند ذرهای از تقابل در کار نبود ولی به هر حال تبلیغات بیاثر نیست. ثالثاً گروهی از داخل هجمههایی را به ساحت برخی مراجع لازمالاحترام داشتند؛ حتی صحبت از عدول از مسئله تقلید را مطرح کردند؛ امری که به زعم ما بدعتی بس ناصحیح است.
۵. به نظر میرسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگنمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هر چند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است ولی جلو برخی سرگردانیها و سوءاستفادهها را نمیگیرد؛ و به نظر میرسد بتوان برخی راه حلها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است.
🔻وفاقی مبارک و ضروری
🔹پیشنهادی برای رفع اختلاف های فقهی در رؤیت هلال (بخش دوم)
✔️ ابوالقاسم علیدوست
۶. راه مورد نظر این است :مراجع عظام ضمن حفظ مبنای فقهی خویش امر اعلام فطر را به یک شخصیت یا نهاد واگذار کنند و پرسشگران را به آن شخصیت یا نهاد ارجاع دهند. با این توضیح که اگر مبنای فقهی فرد ارجاعدهنده با مبنای فقهی مرجع اعلام عید موافق باشد که مسئله حل است؛ و اگر اختلاف در مبنا دارند و مرجع اعلام عید بر مبنایی اعلام کرده که شخص ارجاعدهنده قبول ندارد، در صورتی که ارجاعدهنده، اعلام عید را امری حکومتی بداند (اعلام عید را داخل در گستره حکم حکومتی بداند چنان که از برخی از روایتها استفاده میشود) همگان میدانیم که در این صورت تا قطع به خلاف واقع بودن نداشته باشد حق مخالفت ندارد؛ البته به شرطی که مرجع اعلام، حکم حکومتی کند (در این باره به کتابهای فقهی قضا مراجعه شود)؛ و واضح است که مسائل اختلافی مورد اشاره، یک طرف آن به قدری واضح نیست که قطع به خلاف در آن باشد؛ و اگر آن را امری حکومتی نداند یا (بر فرض بعید) قطع به مخالف واقع بودن مبنای مرجع اعلامکننده عید داشته باشد یا حکم حکومتی در این باره صادر نشود، مصلحت عامه اتفاق همگان بر اعلام عید و عدم تشتت در این باره و جلوگیری از سوء استفادههایی که متأسفانه شاهد آن بودهایم مجوز بلکه ملزم این توافق و ارجاع است. اینکه امام صادق(ع) در برخی روایتها امر اعلام هلال را به مرجعی غیرمعتبر واگذار میکنند و به صراحت میفرمایند : «ای والله افطر یوما من شهر رمضان احب الی من أن یضرب عنقی» یا میفرمایند: «کان افطاری یوما و قضاوه ایسر علی من ان یضرب عنقی و لایعبد الله» میتواند الهامبخش، در این باره باشد.
۷. چنان که ملاحظه کردید این پیشنهاد به صدد بحثهای ماهوی راجع به اختلافهای مورد اشاره نیست به دلیل اینکه نخواستهایم پیشنهاد خود را بر مبنایی خاص بنا کنیم؛ در واقع پیشنهاددهنده معتقد است توجه به عنصر مصلحت مورد نظر شارع و دفع مفسده میتواند آنچه را یک بنبست فقهی مینمایاند حل کند. مگر نه این است که امروزه در جمهوری اسلامی ایران دادگاهها- به حق- براساس برخی انظار فقهی (فتوای معیار) به اصدار رأی میپردازند بدون اینکه درگیر نظر مرجع تقلید محکومله یا محکومعلیه باشند و مگر نه این است که بزرگان فقه- به حق- با اعلام روزهای عرفه، قربان و تشریق به اظهار نظر نمیپردازند و کار را به دیگران- که نظر آنها حجیت برای ایشان ندارد- واگذار میکنند؛ و اینکه بین این موارد تفاوت فارق گذاشته شود، به نظر قابل دفاع نیست؛ البته تصمیم نهایی در این باره با بزرگانی است که زعیم این امر هستند و هر آنچه تصمیم بگیرند باید به آن احترام گذاشت لکن زعامت این اعاظم نسبت به این امر مهم مانع بحث و گفتوگوی منضبط دیگران در این باره نیست.
۸. بسیار بجا- بلکه بایسته- است که رسانهها به ویژه سیمای جمهوری اسلامی ایران با اختصاص برنامهها و ترجیحاً میزگردهایی کاملاً علمی مردم را نسبت به این امر به ویژه آنچه در امر دوم و سوم بیان شد توجیه کنند.
با سلام و تبریک عید سعید فطر!
حضور فاضل معظم جناب آقای غلامی را در گروه گرامی میداریم.
recording-20220502-133652.mp3
6.3M
سخنرانی امروز مسجد سیدان قم-صالح خواه👆👆
بوی دهان روزه دار خوشبوتر از مشک...😳
سلام
"تو وظیفه داری..."
از خودپرداز، مقداری پول گرفتم.جوانی آمد و گفت:"برای یک آقایی که بیماری سختی دارد پول جمع میکنم.شما کمک میکنید؟" مقداری پول به او دادم.پول را گرفت و سرش را پایین انداخت که برود.به او گفتم:"اگر من جای شما بودم یک تشکر کوچک میکردم!" جواب داد:"شما بخاطر خدا کمک نکردید؟" جواب دادم:"من بخاطر خدا کمک کردم؛ولی شما باید وظیفه خودت را بدانی! وظیفه من اخلاص و وظیفه شما تشکر است.شما جوان هستید.خواستم چیزی را به شما یاد بدهم!" خداوند در قرآن میفرماید:"اگر شاکر باشید برای شما نعمتها را زیاد میکنم." شاکر خدا و بندههای خوبش باشیم!🌸
معلمان ما نیاز به احترام ما ندارند.آنها اگر خود را استاد نمیدانند ما باید خود را شاگرد آنها بدانیم!
عید سعید فطر و روز معلم گرامیباد.
ما را در ایتا و اینستاگرام بیابید:
@hakeemaneh
💎 چرا روز فطر، عید است؟
🔻 امام رضا عليهالسلام:
◻️ إنَّما جُعِلَ يَومُ الفِطرِ العِيدَ لِيَكونَ لِلمُسلِمينَ مُجتَمَعا يَجتَمِعُونَ فيهِ و يَبرُزونَ لِلّهِ فَيُمَجِّدُونَهُ عَلى ما مَنَّ عَلَيهِم
❇️ روز فطر از اين رو عيد قرار داده شد تا روز #گردهمايى_مسلمانان باشد، و در اين روز گرد هم آيند و براى خدا به صحرا (فضايى باز) درآيند و خداوند را بر منّتى كه بر آنها نهاده است ستايش و به بزرگى ياد كنند.
📚 كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۵۲۲
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛