eitaa logo
طب اصیل ایرانی
10 دنبال‌کننده
16 عکس
7 ویدیو
1 فایل
آموزش طب سنتی اسلامی ایرانی زیر نظر استاد قایدی حکیم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
علت آن كه شير نر 🦁نمى تواند تردّد نمود و دويد و جوارح طيور نر نمى توانند پرواز بسيار نمود و شكار ك
لون حمرت: دلالت بر حرارت و رطوبت و غلبه خون مى كند؛ جهت آن كه رنگ خون، سرخ و طبيعت آن، گرم و تر است. و آن اگر خَلقى است، صاحب آنْ حارّ المزاجِ دموى است. و اگر عارضى است، علامت غلبه و زيادتى آن است. و فرق ميان هر دو آن است كه در اصلى سرخى لونِ تمام بدن مساوى مى باشد؛ به خالف عارضى. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
لون حمرت: دلالت بر حرارت و رطوبت و غلبه خون مى كند؛ جهت آن كه رنگ خون، سرخ و طبيعت آن، گرم و تر است
🔆و لون اصفر: دلالت بر حرارت 🔥و يبوست🪨 و غلبه صفراء- به دستور مذكور در حمرت- و يا حدوث سدّه دارد، چنان چه در يرقان اصفر مى باشد. 🔆و لون ابيض: دلالت بر برودت❄️ و رطوبت 💦مى كند- نيز به دستور- و يا بر سدّه و يا عروض بَردِ مكثِّفِ مجمِّد و فرق ميان غلبه بلغم و سدّه آن است كه بدن مترهل نرم مى باشد و به خلاف اصلى و در بَردِ مُجَمِّد، اندك مايل به تيرگى. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🔆و لون اصفر: دلالت بر حرارت 🔥و يبوست🪨 و غلبه صفراء- به دستور مذكور در حمرت- و يا حدوث سدّه دارد، چ
🔆و لون اسود: دلالت بر برودت❄️ و رطوبت 💦مى كند- نيز به دستور- يا سدّه؛ چنانچه در يرقان اسود مى باشد؛ و فرق ميان هر دو آن است كه در اصلى، با آن بدن لاغر مى باشد؛ به خالف غير آن. و در يرقان، رنگ چشم و رخسار و قاروره صاحب آن سياهتر مى باشد؛ خصوص اسفل قاروره؛ به خالف آن هر دو. و فرق ميان اصلى و عارضى اصفر نيز همين است. و برازِ هر دو سفيد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🔆و لون اسود: دلالت بر برودت❄️ و رطوبت 💦مى كند- نيز به دستور- يا سدّه؛ چنانچه در يرقان اسود مى باشد
❇️اما سحنه که حال جسد است در سِمَن و هزال. سمن،كه فربهى باشد اگر لحمى باشد كه گوشت بدن صلب باشد دليل حرارت و رطوبت و غلبه خون است؛ ✳️زيرا كه ماده تكون آن خون متينِ غليظ و فاعل انعقاد آن حرارت است كه رطوبت آن را به تبخير تحليل نموده و مابقى را به صورت لحم منعقد مى گرداند. ❇️و اگر شحمى است كه گوشت بدن، رخو و نرم است دليل رطوبت و برودت و غلبه ی بلغم است ✳️زیرا که ماده تکون آن مائيت دم يعنى خونِ مائى است كه ارطب از دم متين است و فاعل انعقاد آن برودت و يا حرارت ضعيفه است و در بيان اعضاء مفرده در لحم و شحم، بيان آن هر دو، إن شاء اللّه تعالى، خواهد آمد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
❇️اما سحنه که حال جسد است در سِمَن و هزال. سمن،كه فربهى باشد اگر لحمى باشد كه گوشت بدن صلب باشد
❇️و هزال، يعنى لاغرى اگر با سُمرَت،يعنى گندم گونى رنگ،است ❇️دليل حرارت و يبس و احتراق اخلاط ِ حادث از غلبه حرارت و يبس و محلّل رطوباتِ مكثِّفِ لحم و جلد و احراق آن است. ❇️و اگر با بياض است، از برودت و يبوست است ❇️ زيرا كه آن، دليل قلت دم و حرارت و غلبه برد و يبسِ مجمِّدِ مكثِّف است. ❇️و اعتدال آن در سمن و هزال، دلالت بر اعتدال دارد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
❇️و هزال، يعنى لاغرى اگر با سُمرَت،يعنى گندم گونى رنگ،است ❇️دليل حرارت و يبس و احتراق اخلاط ِ حادث
🔆بدان كه خِلط- كه جمع آن اخلاط است- جسم رطبِ سيالِ بالفعلى را نامند كه استحاله و انقلاب يابد به سوى آن غذا اوّلًا؛ بدين قسم كه: 🔴چون غذا وارد معده گردد و طبيعت مدبّره بدنيه به توسط حرارت غريزيه و قوّت هاضمه در آن تصرّف نمايد و صورت نوعيه آن را بشكند و بصورت كشكابِ ثخينِ غليظى گرداند و خودْ از آن متأثر و متغير نگردد- و اين را هضم اوّل و به زبان سريانى، كيلوس و هضم كيلوسى نامند. 🟠 و چون رطوبات رقيقه صافيه آن به واسطه عروق دقيقه شَعريه كه ماساريقا نامند و از قعر معده رسته به كبد متصل شده، به كبد منجذب گردد و حرارت كبدى در آن تصرف نمايد و طبخ و نضج دهد آن را؛ به زبان سريانى، كيموسى نامند و در اين طبخ و نضج اجزاء خفيفه لطيفه از اجزاءِ ثقيله كثيفه و متوسطه نيز از هم جدا و امتياز يابند. و چهار چيز حاصل گردد.... 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🔆بدان كه خِلط- كه جمع آن اخلاط است- جسم رطبِ سيالِ بالفعلى را نامند كه استحاله و انقلاب يابد به سوى
💛آن چه خفيف لطيف رقيق شبيه به رَغوه و كف و زرد رنگ بر سرآمده است، آن را صفراء و به فارسى زهره و تلخه نامند. 🖤 و آن چه ثقيل كثيف غليظ، شبيه به عكر و دُردى سياه رنگ و ته نشين است آن را سوداء نامند. ❤️و آن چه در وسط و طبخ و نضج تام يافته و قوام آن معتدل و رنگ آن سرخ است آن را دم و به فارسى خون نامند. 🤍و آن چه طبخ و نضج نايافته و رنگ آن سفيد باشد، بلغم نامند. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💛آن چه خفيف لطيف رقيق شبيه به رَغوه و كف و زرد رنگ بر سرآمده است، آن را صفراء و به فارسى زهره و تلخه
هر يك از اينها به منزله يكى از اركان اربعه اند و به طبيعتِ آن؛مثلًا؛ 💛 صفراء، به منزله آتش🔥 و گرم و خشك است. ❤️و دم، به منزله هوا 💨و طبيعت آن گرم وتر 🤍بلغم، به منزله آب 💦و طبيعت آن سرد وتر 🖤سوداء به منزله خاك🪨 و طبیعت آن سرد و خشك. ❇️و هر واحد، طبيعى و غير طبيعى مى باشد. 💚 طبيعى آن است كه در كبد تولد يافته باشد 💚 و غير طبيعى آن است كه در غير كبد در اعضاء ديگر. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
هر يك از اينها به منزله يكى از اركان اربعه اند و به طبيعتِ آن؛مثلًا؛ 💛 صفراء، به منزله آتش🔥 و گرم و
و افضل و اشرف همه خون🩸 است؛ جهت آن كه تغذيه و تنميه بدن، از جرم آن است بخار لطيفِ صافى آن روح حيوانى است كه غايت آن است. طبيعى خون، آن است كه متّصف بدين سه صفت وجودى متصف باشد كه: 🩸 سرخ خالص به رنگ كبد باشد؛ يعنى احمرِ قانى خالص الحمرة- و مى گويند عبد قِن؛ أى خالص العبودية 🩸و دوم اين كه معتدل القوام بسيار شيرين باشد و 🩸سوم اينكه بدبو نباشد؛ زيرا كه اينها همه دليل اعتدال و تصرف حرارت غريزى در آن به شكل متساوى و حد اليق و عدم اختلاط شىء غريب است در آن. و هر خونى كه در غير كبد در عروق و غير آن تولد يافته، احمرِ قانى نيست؛ بلكه احمر ناصع است و بد بوى به سبب عفونت و تأثير حرارت غريبه است در آن. و غير طبیعی آن خونى است كه بر خلاف اوصاف مذكوره باشد؛ خواه در جميع اوصاف و يا در بعضى به حسب لون و قوام و طعم و رايحه هر يك؛ به انفراد يا به تركيبِ ثنائى و يا ثالثى و يا رباعى و اقسام آن چهارده مى شود. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
و افضل و اشرف همه خون🩸 است؛ جهت آن كه تغذيه و تنميه بدن، از جرم آن است بخار لطيفِ صافى آن روح حيوانى
🤍بلغم🤍 و بعد از خون 🩸در افضليت، بلغم طبيعى است جهت آن كه خونى است ناقص كه طبخ و نضج تام نيافته كه چون طبخ تامّ بيابد خون مى گردد. 🤍بلغم طبيعى🤍 و آن، بلغمى است معتدل القوام و مايل به شيرينى و بى بو و قريب الاستحاله به خون كه چون با خون در عروق و اعضاء رود و خون وفا به تغذيه ننمايد به زودى در آن تصرّف نموده و آن را خون🩸 گردانيده غذا سازد. و فايده آن يعنى بلغم🤍 در بدن، ترى و تازگى و مهيا بودن براى غذا ، و غذاى بعض اعضاء؛ مانند دماغ 🧠و نخاع و اعصاب و ساير بدن است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🤍بلغم🤍 و بعد از خون 🩸در افضليت، بلغم طبيعى است جهت آن كه خونى است ناقص كه طبخ و نضج تام نيافته كه
🤍بلغم غير طبيعى🤍 و غير طبيعى آن، بلغمى است كه بعيد الاستحالة و يا عديم الاستحالة به خون🩸 باشد، یعنی قابليت و صلاحيت آن نداشته باشد؛ خواه در كبد تولد يافته و يا در غير آن از معده يا عروق يا افضيه. ⏺ اقسام هفتگانه بلغم غير طبیعی و اقسام آن هفت است. بلغم جهت طعم😋 چهار از جهت طعم كه: يكى، مالح- يعنى شور- باشد. و سبب آن: يا اختلاط مرّه صفراء سوخته با بلغم رقيق است و يا تصرف حرارت غريبه قويه است در آن؛ زيرا كه هرگاه حرارت غريبه قويه در ماده غليظه كثيفه تصرف نمايد، آن را شور مى گرداند. واين قسم بلغم، انحراف از مزاج اصلى خود يافته مايل به حرارت و يبس است . 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
شد دل عالم پریشان و حزین در عزایت ای امام پنجمین ای شهید زهر کینه السلام چشمه نور مدینه السلام شهادت پنجمین ستاره عالم تاب، امام محمد باقر (ع) تسلیت باد 🏴🏴🏴 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
🤍بلغم غير طبيعى🤍 و غير طبيعى آن، بلغمى است كه بعيد الاستحالة و يا عديم الاستحالة به خون🩸 باشد، یعن
دوم2⃣ حامض است؛ يعنى بلغم ترش😵‍💫 و باعث آن: يا مخلوط شدن سود است با آن و يا تصرف حرارت غريبه در آن زیرا که هر گاه حرارت غریبه در ماده ی رطب تصرف نمايد آن را تر می گرداند و اين، مايل به بَرد و يبس است. سوم 3⃣ مسيخ است كه تَفِه نيز نامند؛ يعنى بلغم بى طعم بى مزه 🤨 و سبب آن: يا عدم تأثير حرارت غريزى🔥 است در آن و يا مخلوط شدن بلغم رقيق مائى بارد بدان. و اين، بارد محض ❄️است. و چهارم 4⃣ عفص است. و علّت آن: يا مخلوط شدن سوداء فِجّ خام عَفص است بدان و يا غلبه سردى بسيار منجمد ❄️ كننده بر آن و اين، باردِ مايل به يبس است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
دوم2⃣ حامض است؛ يعنى بلغم ترش😵‍💫 و باعث آن: يا مخلوط شدن سود است با آن و يا تصرف حرارت غريبه در آن
🤍بلغم از جهت قوام🤍 سه قسم از جهت قوام: يكى، رقيق است به سبب مخلوط گشتن اجزاء مائى بدان و عدم تأثير حرارت 🔥غريزى در آن. و اين را بلغم مائى نامند؛ به جهت مشابهت رقت به آب.💦 دوم، غليظ است به جهت تحليل اجزاء لطيفه رقيقه آن به طول مكث و به كثرت حركت اعضاء و باقى ماندن اجزاء غليظه آن و يا به جهت استيلاء سردى و انجماد ❄️بر آن و اين را بلغم جصّى نامند؛ به جهت مشابهت آن به گچ گداخته در آب و به سفيدى و غلظت آن و اين نيز مايل به يبوست است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🤍بلغم از جهت قوام🤍 سه قسم از جهت قوام: يكى، رقيق است به سبب مخلوط گشتن اجزاء مائى بدان و عدم تأثي
مختلف القوام و سوم، مختلف القوام است؛ يعنى بلغمى كه قوام اجزاء آن، متساوى نباشد. و اين، بر دو قسم است: 🔺 يكى، آن كه ظاهر نباشد اختلاف اجزاء آن در حسّ؛ به سبب خامى جوهر و متأثر نشدن بعض اجراى آن به حرارت و اين را بلغم خام نامند 🔺براى خام بودن آن دوم، آن كه ظاهر باشد اختلاف آن در حس و اين را بلغم مخاطى نامند؛ براى مشابه بودن آن در اغلب اوقات به آب بينى كه بعض اجزاء آن، غليظ نضج يافته است و بعض، رقيق نضج نايافته. امّا از جهت لون، شامل اقسام بلغم نيست، بلكه از اقسام صفراء غير طبيعى است و خواهد آمد؛ إن شاء اللّه تعالى. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا