eitaa logo
طب اصیل ایرانی
10 دنبال‌کننده
16 عکس
7 ویدیو
1 فایل
آموزش طب سنتی اسلامی ایرانی زیر نظر استاد قایدی حکیم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🔆و هر دو، ظهور و فعليتِ قوّه مطلقه طبيعيه كامنِ در آن اند و آن قوّه، فايض از نفس 🔆و بعضى برآنند كه ا
💡و آن كه قوّه مغيره هر يك از اعضاء جُدااند 👈به جهت آن است كه اجزاء منى 🔆بعد از هضم رابع 🔆 از هر عضوْ عضوِ مرد و زن 🔆قِسطى و اندكى مانده 🔆به انثَيينِ آن هر دو آمده 🔆در آن تغير و استحاله يافته 🔆 منى مى گردند 🫀پس آنچه از غذاى قلب جدا شده، قلب جنين 🧠 و آنچه از دماغ، دماغِ آن 🩸 و آنچه از كبد، كبد آن 👁و آنچه از چشم، چشم آن 🦴و آنچه از استخوان، استخوان آن 🧬 و آنچه از عصب، عصب آن و هم چنين ساير اعضاء مفرده و مركّبه. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💡و آن كه قوّه مغيره هر يك از اعضاء جُدااند 👈به جهت آن است كه اجزاء منى 🔆بعد از هضم رابع 🔆 از هر عضو
قوه طبيعيه خادمه 🔘 قوّه اى است كه خدمت مى نمايد قوّه غاذيه را به واسطه چهار قوّه كه 🔴جاذبه 🟡ماسكه 🟢هاضمه 🔵و دافعه باشند. 🔴جاذبه براى جذب غذاى نافع بالفعل و يا بالقوّة، صادق و يا كاذب، متيقَّن و يا مظنون؛ زيرا كه غذا، خود به خود كه او را جذب نمايد و بكشد او را به سوى عضو، خود به خود به عضو نمى رسد؛ پس در هر عضوى از اعضاء، قوّه جاذبه مى باشد كه غذاى خود را جذب مى نمايد. 🟡 ماسكه براى آن كه امساك و نگاه دارد غذا و شىء نافع به خود را در آن عضو؛ تا قوّه هاضمه در آن تصرّف نموده و هضم نمايد و از فعل خود فارغ گردد؛ زيرا كه غذا، خود به خود در عضو نمى ماند و نيز، هضم يافته، شبيه به مغذی نيست، بلكه زمانى بايد كه مكث نمايد تا متغير و مستحيل و شبيه به عضو گردد. و اين، حركت در اين و كيف است و حركت را لازم است زمان. 🟢 هاضمه براى متغير و مستحيل گردانيدن غذاست از صورت غذايى بصورت خلطى و از صورت خلطى شبيه به مغتذى- كه عضو باشد- در قوام، و براى مهيا و قابل بودن فعل و تأثير قوّه مغيره اولى كه بگرداند مزاج و لون آن را شبيه به عضو ديگر و جزء عضو؛ كه فعل مغيره ثانيه است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
قوه طبيعيه خادمه 🔘 قوّه اى است كه خدمت مى نمايد قوّه غاذيه را به واسطه چهار قوّه كه 🔴جاذبه 🟡ماسكه
فایده 🔆و آنچه بعض حكماء و صاحب مواقف و غير هم گفته‌اند كه: 🔆قواى اربعه مذكوره، بايد كه در اعضاء غذا، مانند معده و كبد و عروق ، مضاعف و دو چند باشند 🔺يك مرتبه براى غذا و بقاى نفس جوهر خود 🔻و يك مرتبه براى تهيه و تحصيل غذا براى ساير اعضاء 🔆 مؤلّف گويد كه اين، سخنى است بسيار متين و اختصاصى به اعضاء غذا ندارد؛ بلكه قلب و دماغ و ساير اعضاء را نيز شامل است. 🔆و بيان اين، همان بيان تقسيم اعضاست كه به چهار قسمت نموده 🔺و بعضى را مُعطى مطلق 🔻و بعضى را قابلِ مطلق 🔺و بعضى را قابل و هم معطى 🔻و بعضى را نه قابل و نه معطى گفته اند چنانچه در آنجا ذكر يافت. 🔆 و بعضى گويند: چهار قوّه، براى تغذيه و تنميه و بقاى نفس جوهر خود عضو، مى بايد كه در جوهر اعضاء باشند 🔆 و چهارِ ديگر، بايد كه در تجويف اعضاء غذائيه و قلب و دماغ باشند؛ براى تحصيل و تهيه غذا و ارواح و قوا براى ساير اعضاء. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
فایده 🔆و آنچه بعض حكماء و صاحب مواقف و غير هم گفته‌اند كه: 🔆قواى اربعه مذكوره، بايد كه در اعضاء
مراتب هضوم: 🟩 و مراتب هضوم بر چهار 4⃣ است- چنانچه در آخر بحث اخلاط ذكر يافت- 🟨و بالجملة: هضم، يا لازم ندارد خَلع صورت غذائى را بالتّمام، و آن را هضم اوّل كيلوسى نامند كه در معده مى باشد و شبيه به كشكاب غلیظ و ابتداء آن، هنگام مضغ غذا در دهان و انتهاى آن، رفتن لطيفِ صافى آن است به واسطه عروق ماساريقا به كبد و اثقال آن، به معا. 🟥و يا لازم دارد خَلع صورت غذائيه را بالتّمام و لَبْس صورت خلطيه را، و اين را هضم دوم كيموسى نامند كه در كبد مى باشد. 🟦و ابتداء آن، در ماساريقا و آمدن به كبد و انتهاى آن، رفتن از كبد به عروق است. 🟧و يا لازم دارد تشبيه به عضو را در مزاج و لون و قوام؛ كه در هر عضو كه برسد، شبيه بِدان گردد در مزاج و رنگ و قوام و اين را هضم سوم عروقى نامند و رطوبت ثانيه نيز. 🟪 و ابتداء آن، در عروق محدّب كبد و انتهاى آن، به ترشّحِ آن رطوبت در عروق صِغارِ متّصل به اعضاست. 🟫و يا لازم دارد قبول صورت عضوى و جزء عضو شدن را بالفعل و اين را هضم رابع نامند. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
مراتب هضوم: 🟩 و مراتب هضوم بر چهار 4⃣ است- چنانچه در آخر بحث اخلاط ذكر يافت- 🟨و بالجملة: هضم، يا
🟨فرق ميان قوّه هاضمه و غاذيه آن است كه: هاضمه، مهيا سازد غذا را كه جزء عضو گردد بالقوّة و اين را مغيره اولى نامند. 🟧غاذيه آن كه مى گرداند او را جزء عضو و اين را مغيره ثانيه نامند. 🟥و فعل آن متمّم فعل آن است؛ يعنى چون قوّه جاذبيه عضويه جذب قدرى از خون لایق غذاى خود نمود و قوّه ماسكه عضويه آن را نگاه داشت و قوّه غاذيه در آن تصرّف نمود 🟩و مستحيل به صورت عضويه گردانيد، به تدريج كه صورت دمويه آن بالكلّ از آن زايل گشته و قابليت صورت عضويه در آن به هم رسيد- به تصرف قوّه مغيره- پس در آن، دو حالت عارض مى گردد 🔻یکی سابقه 🔺و دوم لاحقه 🟪سابقه را قوّه و فعل هاضمه و مغيره اولى نامند 🟦و لاحقه را قوّه و فعل غاذيه و مغيره ثانيه ⬜️و اين افعال آن‌هاست در غذاى محمود. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🟨فرق ميان قوّه هاضمه و غاذيه آن است كه: هاضمه، مهيا سازد غذا را كه جزء عضو گردد بالقوّة و اين را مغي
تصرف قوا در منافرات 🟧امّا در غذاى غير محمود كه فضول است آن است كه: حتّى المقدور در آن تصرّف مى نمايد و استحاله می دهد آن را. 🟥آن چه از آن ها صلاح و قابل غذائيت اعضاست تحصيل نموده به دستور در آن تصرّفات مى نمايد تا آن كه جزء عضو گرداند. 🟨 و آن چه قابل نيست به هر نحو و طريق كه اقرب و اسهل يابد، دفع مى نمايد. 🟩و اگر قابل دفع نيست، قابل آن گردانيده و دفع مى كند مثلًا اگر بسيار رقيق است كه به سبب كمال رقّت منتشر و متفرّق گشته و قبول دفع به زودى نمى نمايد آن را قدرى غليظ مى نمايد 🟦 و اگر لزوجت دارد كه به اعضاء مى چسپد، لزوجت آن را زايل مى سازد 🟪و اگر بسيار غليظ است آن را اندك رقيق مى گرداند 🟫و اگر مختلف الاجزاء و القوام است، آن را متشابه و متساوى مى گرداند ⬛️و نضج عبارت ازين است؛ چنانچه ذكر يافت. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
تصرف قوا در منافرات 🟧امّا در غذاى غير محمود كه فضول است آن است كه: حتّى المقدور در آن تصرّف مى نما
فضول اربعه 🔶و مراتب هضوم چون چهار است، فضول طبيعيه آن نيز چهار است؛ هر يك به نحوى خاصّ: 🔷و فضول هضم اوّل، كه اثفال اشياء مأكوله است در معده، آن را به براز دفع مى كند. 🔷و فضول هضم دوم كه رطوبات و مائيت و اندك دُردى است كه از هضم كبدى جدا مى گردد- از لطايف اخلاط، به بول دفع مى كند؛ و لهذا بول طبيعى، اترجى رنگ بارسوبِ معتدل القوام- مابين رقّت و غلظت- است. 🔷و فضول هضم سوم عروقى، اجزاء بلغمى رطوبى با اندك صفراويت است و آن‌ها را به بول و بخار و عرق دفع مى نمايد. 🔷و فضول هضم چهارم كه رطوبات رقيقه قليله با اندك صفراويت و سوداويت است، به بخار و دخان. 🔶و اگر آن‌ها را دفع ننمايد و در بدن بماند، باعث ضرر و حدوث امراض مى گردند به شش وجه: 🔷اول: آن كه مانع ورود غذاى جديد مى گردند ،به سبب آن كه امكنه را پر نموده و تَنْگ گردانيده مجارى را، جاى ورود غذاى جديد نمى ماند. 🔷دوم آن كه چون دفع نگردند و بمانند، البتّه متعفّن مى گردند به تصرّف حرارت غريبه در آن ها و تعفّن شان باعث امراض عفونی از حمیات و اورام و غیرها می گردند. 🔷سوم : آن كه به سبب تصرّف حرارت در آن ها از مزاج اصلى خود منحرف مى گردند و سوء مزاج ردى موذى سمّى به هم رسانيده و موجب امراض سوء مزاج مى گردند. 🔷چهارم: آن كه باعث امراض امتلائى مى گردند. 🔷پنجم: آن كه باعث ثقل و سنگينى اعضاء مى شوند. 🔷ششم: آن كه باعث ضعف حرارت غريزى و قوا و ارواح مى گردند به جهت انغمار آنها تحت مادّه. پس لا محاله بايد آن‌ها را دفع نمايد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
فضول اربعه 🔶و مراتب هضوم چون چهار است، فضول طبيعيه آن نيز چهار است؛ هر يك به نحوى خاصّ: 🔷و فضول ه
خدمت كيفيات اربعه به قواى اربعه 🔷 اين چهار قوّت مذكوره را چهار كيفيت كه حرارت و برودت و رطوبت و يبوست باشند، خدمت مى نمايند. 🔷و مراد از حرارتْ (حرارت غريزيه) است يا حرارت ناريه معتدله غير مفرطه و غير قاصره . 🔷و اما خدمتِ حرارت مشترك است در هر چهار، و آلت و مقوّى فعل همه آن‌هاست 🔷زيرا كه افعال همه آن‌ها به حركات است و حركت را محّركْ حرارت است و لهذا حركت، محدث حرارت است 🔷و لكن در قوّه هاضمه، حرارتِ زياده بايد باشد؛ به جهت آن كه در آن حركت زياده بايد و در جذب و دفع، حرارت از آن كمتر لازم است.زيرا كه فعلشان به دو حركت تمام مى شود 🔶يكى حركت انبساطى ليف 🔶و دوم، انقباضى آن. 🔷و همچنين در امساك كه مادام كه هضم تام يابد بايد كه ليف آن را مجتمع و محتوى دارد تا آن كه بسبب اشتمال و احتوا، حرارت در آن تصّرف نموده و زود غذا را هضم نمايد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
خدمت كيفيات اربعه به قواى اربعه 🔷 اين چهار قوّت مذكوره را چهار كيفيت كه حرارت و برودت و رطوبت و يبو
و امّا برودت 🔶پس خدمت آن براى قوّه ماسكه و دافعه، بالعرض است 🔶 زيرا كه برودت، مُضادّ روح حيوانى كه در كمال حرارت است مى باشد و مخدّر و ميراننده و مانع جميع افعال است و ليكن به اعتبار قبض و جمع، معين آن هر دو قوّه است. 1⃣ 🔷امّا خدمت آن قوّه ماسكه را به جهت حبس ليف است بر هيأت اشتمال و مهّيا گردانيدن براى حفظ فعل هاضمه. 2⃣🔷و امّا خدمت آن به قوه دافعه به حبس و منع ريحى است كه معين بر دفع و تحليل است؛ زيرا كه ريح به تفتيح خود مجرا را به سبب كشيدن اجزاء آن، اعانت بر دفع مى كند 3⃣🔷و ديگر آن كه به اعتبار حبسْ باعث تغليظ ريح مى گردد و هر چند ريح غليظ تر باشد، قوّه تفتيح آن زياده و دفع آن سريع تر مى باشد. 4⃣🔷و ديگر آن كه باعث تكثيف و اجتماع ليف عريض فشارنده است و آن چه را در جوف امعاء و عروق است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
و امّا برودت 🔶پس خدمت آن براى قوّه ماسكه و دافعه، بالعرض است 🔶 زيرا كه برودت، مُضادّ روح حيوانى كه
💦و اما رطوبت خادم قوّه هاضمه است فقط، زيرا كه تا در غذا🍱 رطوبت💧 نباشد هضم کما ینبغی و استحاله نمى يابد، بلكه مى سوزد🔥 و تا غذا 🍱رقيق💧 نباشد، نفوذ در مجارى خصوص ضَيقه نمى نمايد و قبول أشكال به سرعت و اتّصال و التزاق به اعضاء💪 نمى نمايد. و سه قوه ديگر، محتاج به رطوبت💧 نيستند. و امّا يبوست خدمت آن مشترك 🔸جاذبه 🔸و ماسكه 🔸و دافعه است امّا جاذبه و دافعه را براى آن كه باعث تمكين و اقتدار و اعانت و تقويت 💪روح حامل آن هر دو✌️ است در حركتِ جذب و دفع و امّا قوّه ماسكه را براى آن كه معين و حافظ قوّه امساك و هيأت اجتماعى و اشتمالى اعضاء🦵💪 است. فایده و قوّه غاذيه👈خادم ناميه است چنان چه جاذبه، ماسكه و هاضمه👈خادم غاذيه اند. و امّا قوّه نفسانيه كه قسم دوم است قوّه اى است متعلق به روح نفسانى و مبدأ حسّ و حركت است به امداد قوّه حيوانى كه در قلب🫀 است، و باعث ادراك و حركتِ منبعث از دماغ🧠 به واسطه اعصاب آن است. و علّت آن👈نفس ناطقه و علّت نفس ناطقه👈وجود؛ آن جلّ شأنه✨ 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عشق به زندگی سالم
🟥🟥 کسانی که حق اعتراض ندارند! 👈 اگر در انتخابات شرکت نکردید و رای ندادید دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید! 👈 اگر در انتخابات شرکت کردید و رای سفید و یا باطل در صندوق انداختید، دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید! 👈 اگر در انتخابات شرکت کردید و رای دادید ولی برای انتخاب نامزد اصلح و شایسته‌تر به اندازه کافی تلاش و تحقیق نکردید، دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید! 👈 اگر رای خود را به یک وعده غذا فروختید، دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید. 👈 اگر در رای دادن به جای توجه به معیارهای درست، با انگیزه‌های قومی و قبیله‌ای و فامیلی رای دادید دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید. 👈 اگر در رای دادن به جای توجه به برنامه‌ها و همچنین سابقه عملکرد نامزدها ، جذب شعارهای تبلیغاتی عمدتاً بی‌پشتوانه و گاهی حاشیه‌سازی ‌های عوام‌فریبانه و یا جلسات رقص و پایکوبی و استندآپ کمدی و... شدید ، دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید. https://eitaa.com/hakimshirazi313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💦و اما رطوبت خادم قوّه هاضمه است فقط، زيرا كه تا در غذا🍱 رطوبت💧 نباشد هضم کما ینبغی و استحاله نمى
💠قوای نفسانيه💠 🔆و اقسام قواى نفسانيه: و این قوّه نفسانيه، منقسم بر دو ✌️قسم است: 1⃣مدركه 2⃣ و محرّكه 🔶مدركه، مقدّم بر محرّكه است زيرا كه تا ادراك نباشد، حركت نخواهد بود 🔶 و باعثِ حركت، ادارك است 🔸 براى آن كه حركت، يا به سوى امرى است كه ادراكِ نفع آن نموده و 🔸يا هَرْب و گريز از چيزى است كه ادراك ضرر و ايذا و فساد از آن نموده. 🔷محركه محركه بر دو ✌️قسم است: 🔷بعضى باعث بر حركت و بر انگيزاننده حركت است و اين بر دو قسم است: 🔹باعثه قريبه كه باعثِ قوّه محرّكه بر تحريك است 🔹و باعثه بعيده حاصل مى گردد در قوّه خيال و وَهْم؛ به تصوّر صُوَر ملذّه ملايمه نافعه مطلوبه مرغوبه و توجّه به سوى آن‌ها . 1⃣اوّل را اراده 2⃣و ثانى را كراهيت نامند. و خادم قوّه شهوى و غضبى است 🔺شهوى؛ جهت تحريك امر متخيل موهوم مُلِذّ نافع براى تحصيل و اتّخاذ آن. 🔺و غضبيه، براى تحريك بر دفع امر مُرْتَسم در آن از ضرر و يا فساد را برای گريز از آن و يا به غلبه بر خصم براى تَشَفّى و استخلاص از آن؛ بلكه عند التحقيق، قوّه شوقّيه منقسم مى گردد به ▪️شَهَويه و ▪️غَضَبيه و آن هر دو، دو شعبه از شوقيه اند ‌. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
هدایت شده از عشق به زندگی سالم
سه روز آخر ماه شعبان را از دست ندهید👆 ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ التماس دعا 🙏 https://eitaa.com/hakimshirazi313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💠قوای نفسانيه💠 🔆و اقسام قواى نفسانيه: و این قوّه نفسانيه، منقسم بر دو ✌️قسم است: 1⃣مدركه 2⃣ و
🔆و حرکت اراديه تمام نمى گردد مگر به چهار قوّه 1⃣اوّل؛متخيله و يا متوهّمه 2⃣دوم؛قوّه شوقيه 3⃣سوم؛ قوّه عازمه 4⃣چهارم؛قوّه فاعله 🔆 مثلًا چون انسان تصوّر نمايد شىء نافع را و يا ضارّ را، اطاعت مى نمايد آن را قوّه شوقيه و او را شوق آن به هم مى رسد 🔆 پس قوّه عازمه ، 🔆پس قوّه محرّكه عضل 🔆پس به فعل می آورد آن را . 🔆و بعضی از آن، فاعل حركت اند كه متشنّج مى گرداند عضل محرّكه را كه مطيع قوّه باعثه است به انقباض و انجذاب به سوى مبدأ 🔆 پس منجذب مى گردد به انجذاب آن وتر، و نيز به سوى مبدأ او زياده مى گردد عرض آن و منقبض مى گردد و عضوى كه متّصل بدان است. 🔆و يا مسترخى و سست مى گرداند عضل را به سوى خلاف جهت مبدأ 🔆 پس، كشيده مى گردد وتر و نيز به سوى خلاف جهت طول آن زياده مى گردد و عرض آن كم و منبسط مى گردد عضو (فتبارک الله احسن الخالقین ) که هر عضوى را آن چه لایق و سزاوار و محتاج بدان است عطا فرموده 🔆سپس امر به فعل كرده كه تكليف ما لا يطاق نباشد (ربُّنا الّذى اعطى كلَّ شىءٍ خَلْقَهُ ثمَّ ) 💠واما قوای مدرکه💠 نيز بر دو قسم است : 1⃣ یکی مدركه ظاهرِ خارج از دماغ. 2⃣دوم، مدركه داخل دماغ. مراد از مدركه در اينجا، مدركه صور جزئيات است، نه كلّيات؛ زيرا كه مدركِ كليات نفس ناطقه است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا