طب اصیل ایرانی
فضول اربعه 🔶و مراتب هضوم چون چهار است، فضول طبيعيه آن نيز چهار است؛ هر يك به نحوى خاصّ: 🔷و فضول ه
خدمت كيفيات اربعه به قواى اربعه
🔷 اين چهار قوّت مذكوره را چهار كيفيت كه حرارت و برودت و رطوبت و يبوست باشند، خدمت مى نمايند.
🔷و مراد از حرارتْ (حرارت غريزيه) است يا حرارت ناريه معتدله غير مفرطه و غير قاصره .
🔷و اما خدمتِ حرارت مشترك است در هر چهار، و آلت و مقوّى فعل همه آنهاست
🔷زيرا كه افعال همه آنها به حركات است و حركت را محّركْ حرارت است و لهذا حركت، محدث حرارت است
🔷و لكن در قوّه هاضمه، حرارتِ
زياده بايد باشد؛ به جهت آن كه در آن حركت زياده بايد و در جذب و دفع، حرارت از آن كمتر لازم است.زيرا كه فعلشان به دو حركت تمام مى شود
🔶يكى حركت انبساطى ليف
🔶و دوم، انقباضى آن.
🔷و همچنين در امساك كه مادام كه هضم تام يابد بايد كه ليف آن را مجتمع و محتوى دارد تا آن كه بسبب اشتمال و احتوا، حرارت در آن تصّرف نموده و زود غذا را هضم نمايد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
خدمت كيفيات اربعه به قواى اربعه 🔷 اين چهار قوّت مذكوره را چهار كيفيت كه حرارت و برودت و رطوبت و يبو
و امّا برودت
🔶پس خدمت آن براى قوّه ماسكه و دافعه، بالعرض است
🔶 زيرا كه برودت، مُضادّ روح حيوانى كه در كمال حرارت است مى باشد و مخدّر و ميراننده و مانع جميع افعال است و ليكن به اعتبار قبض و جمع، معين آن هر دو قوّه است.
1⃣ 🔷امّا خدمت آن قوّه ماسكه را به جهت حبس ليف است بر هيأت اشتمال و مهّيا گردانيدن براى حفظ فعل هاضمه.
2⃣🔷و امّا خدمت آن به قوه دافعه به حبس و منع ريحى است كه معين بر دفع و تحليل است؛ زيرا كه ريح به تفتيح
خود مجرا را به سبب كشيدن اجزاء آن، اعانت بر دفع مى كند
3⃣🔷و ديگر آن كه به اعتبار حبسْ باعث تغليظ ريح مى گردد و هر چند ريح غليظ تر باشد، قوّه تفتيح آن زياده و دفع آن سريع تر مى باشد.
4⃣🔷و ديگر آن كه باعث تكثيف و اجتماع ليف عريض فشارنده است و آن چه را در جوف امعاء و عروق است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
و امّا برودت 🔶پس خدمت آن براى قوّه ماسكه و دافعه، بالعرض است 🔶 زيرا كه برودت، مُضادّ روح حيوانى كه
💦و اما رطوبت
خادم قوّه هاضمه است فقط،
زيرا كه تا در غذا🍱 رطوبت💧 نباشد هضم کما ینبغی و استحاله نمى يابد، بلكه مى سوزد🔥
و تا غذا 🍱رقيق💧 نباشد، نفوذ در مجارى خصوص ضَيقه نمى نمايد
و قبول أشكال به سرعت و اتّصال و التزاق به اعضاء💪 نمى نمايد.
و سه قوه ديگر، محتاج به رطوبت💧 نيستند.
و امّا يبوست
خدمت آن مشترك
🔸جاذبه
🔸و ماسكه
🔸و دافعه است
امّا جاذبه و دافعه را براى آن كه باعث تمكين و اقتدار و اعانت و تقويت 💪روح حامل آن هر دو✌️ است در حركتِ جذب و دفع
و امّا قوّه ماسكه را براى آن كه معين و حافظ قوّه امساك و هيأت اجتماعى و اشتمالى اعضاء🦵💪 است.
فایده
و قوّه غاذيه👈خادم ناميه است
چنان چه جاذبه، ماسكه و هاضمه👈خادم غاذيه اند.
و امّا قوّه نفسانيه كه قسم دوم است
قوّه اى است متعلق به روح نفسانى و مبدأ حسّ و حركت است به امداد قوّه
حيوانى كه در قلب🫀 است، و باعث ادراك و حركتِ منبعث از دماغ🧠 به واسطه اعصاب آن است.
و علّت آن👈نفس ناطقه
و علّت نفس ناطقه👈وجود؛ آن جلّ شأنه✨
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
هدایت شده از عشق به زندگی سالم
🟥🟥 کسانی که حق اعتراض ندارند!
👈 اگر در انتخابات شرکت نکردید و رای ندادید دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید!
👈 اگر در انتخابات شرکت کردید و رای سفید و یا باطل در صندوق انداختید، دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید!
👈 اگر در انتخابات شرکت کردید و رای دادید ولی برای انتخاب نامزد اصلح و شایستهتر به اندازه کافی تلاش و تحقیق نکردید، دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید!
👈 اگر رای خود را به یک وعده غذا فروختید، دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید.
👈 اگر در رای دادن به جای توجه به معیارهای درست، با انگیزههای قومی و قبیلهای و فامیلی رای دادید دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید.
👈 اگر در رای دادن به جای توجه به برنامهها و همچنین سابقه عملکرد نامزدها ، جذب شعارهای تبلیغاتی عمدتاً بیپشتوانه و گاهی حاشیهسازی های عوامفریبانه و یا جلسات رقص و پایکوبی و استندآپ کمدی و... شدید ، دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید.
https://eitaa.com/hakimshirazi313
طب اصیل ایرانی
💦و اما رطوبت خادم قوّه هاضمه است فقط، زيرا كه تا در غذا🍱 رطوبت💧 نباشد هضم کما ینبغی و استحاله نمى
💠قوای نفسانيه💠
🔆و اقسام قواى نفسانيه:
و این قوّه نفسانيه، منقسم بر دو ✌️قسم است:
1⃣مدركه
2⃣ و محرّكه
🔶مدركه، مقدّم بر محرّكه است
زيرا كه تا ادراك نباشد، حركت نخواهد بود
🔶 و باعثِ حركت، ادارك است
🔸 براى آن كه حركت، يا به سوى امرى است كه ادراكِ نفع آن نموده و
🔸يا هَرْب و گريز از چيزى است كه ادراك ضرر و ايذا و فساد از آن نموده.
🔷محركه
محركه بر دو ✌️قسم است:
🔷بعضى باعث بر حركت و بر انگيزاننده حركت است
و اين بر دو قسم است:
🔹باعثه قريبه كه باعثِ قوّه محرّكه بر تحريك است
🔹و باعثه بعيده حاصل مى گردد در
قوّه خيال و وَهْم؛ به تصوّر صُوَر
ملذّه ملايمه نافعه مطلوبه مرغوبه و توجّه به سوى آنها .
1⃣اوّل را اراده
2⃣و ثانى را كراهيت نامند.
و خادم قوّه شهوى و غضبى است
🔺شهوى؛ جهت تحريك امر متخيل
موهوم مُلِذّ نافع براى تحصيل و اتّخاذ آن.
🔺و غضبيه، براى تحريك بر دفع امر مُرْتَسم در آن از ضرر و يا فساد را برای گريز از آن و يا به غلبه بر خصم براى تَشَفّى و استخلاص از آن؛ بلكه عند التحقيق، قوّه شوقّيه منقسم مى گردد
به
▪️شَهَويه و
▪️غَضَبيه
و آن هر دو، دو شعبه از شوقيه اند .
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
هدایت شده از عشق به زندگی سالم
سه روز آخر ماه شعبان را از دست ندهید👆
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
التماس دعا 🙏
https://eitaa.com/hakimshirazi313
طب اصیل ایرانی
💠قوای نفسانيه💠 🔆و اقسام قواى نفسانيه: و این قوّه نفسانيه، منقسم بر دو ✌️قسم است: 1⃣مدركه 2⃣ و
🔆و حرکت اراديه تمام نمى گردد مگر به چهار قوّه
1⃣اوّل؛متخيله و يا متوهّمه
2⃣دوم؛قوّه شوقيه
3⃣سوم؛ قوّه عازمه
4⃣چهارم؛قوّه فاعله
🔆 مثلًا چون انسان تصوّر نمايد شىء نافع را و يا ضارّ را، اطاعت مى نمايد آن را قوّه شوقيه و او را شوق آن به هم مى رسد
🔆 پس قوّه عازمه ،
🔆پس قوّه محرّكه عضل
🔆پس به فعل می آورد آن را .
🔆و بعضی از آن، فاعل حركت اند كه متشنّج مى گرداند عضل محرّكه را كه مطيع قوّه باعثه است به انقباض و انجذاب به سوى مبدأ
🔆 پس منجذب مى گردد به انجذاب آن وتر، و نيز به سوى مبدأ او زياده مى گردد عرض آن و منقبض مى گردد و عضوى كه متّصل بدان است.
🔆و يا مسترخى و سست مى گرداند عضل را به سوى خلاف جهت مبدأ
🔆 پس، كشيده مى گردد وتر و نيز به سوى خلاف جهت طول آن زياده مى گردد و عرض آن كم و منبسط مى گردد عضو (فتبارک الله احسن الخالقین )
که هر عضوى را آن چه لایق و سزاوار و محتاج بدان است عطا فرموده
🔆سپس امر به فعل كرده كه تكليف ما لا يطاق نباشد (ربُّنا الّذى اعطى كلَّ شىءٍ خَلْقَهُ ثمَّ )
💠واما قوای مدرکه💠
نيز بر دو قسم است :
1⃣ یکی مدركه ظاهرِ خارج از دماغ.
2⃣دوم، مدركه داخل دماغ.
مراد از مدركه در اينجا، مدركه صور جزئيات است، نه كلّيات؛ زيرا كه مدركِ كليات نفس ناطقه است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
🔆و حرکت اراديه تمام نمى گردد مگر به چهار قوّه 1⃣اوّل؛متخيله و يا متوهّمه 2⃣دوم؛قوّه شوقيه 3⃣سوم؛ قو
🔆قوای نفسانيه مدركِ ظاهر🔆
💠امّا مدركه ظاهره كه افعال آن ها مقدم بر افعال مدركه باطنه است،🖐 پنج قوّه اند كه به منزله جواسيس اند كه می رسانند مدرکات خود را به حواس باطنی
💠 یعنی فی الحقیقه آن ها خود مدرک نیستند بلکه مدرک آن ها حس مشترکی است از حواسّ باطنه.
💠و هر يك از آن ها را يك ادراك خاصّ است كه مختصّ بدانند و ادراكِ مُدركی دیگر نمی توانند نمود به حکم
{ و ما منّا الّا لهُ مقامٌ معلوم} و نه ادراک دو امر
💠مانند آن که بصر مختص به ادراک مبصرات از انوار و اضواء و الوان و اشكال است و ادراك مسموعات و اصوات نمى تواند نمود و همچنين بواقى.
💠 و نيز، هر يك مشروط به حضور مادّه مدركه است كه اجسام و جسمانيات اند نزد مدرك، كه بدون حضور و شهود آن ها ادراك نمى توانند نمود.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
هدایت شده از عشق به زندگی سالم
🌸يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ
🍃 ای تغییر دهنده دلها و دیدهها
🌸يا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ
🍃 ای تدبیرکننده شب و روز
🌸يا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ
🍃 ای گرداننده سال و حالتها
🌸حوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَال
🍃 حال ما را به نیکوترین حال تغییر ده
🏝#نوروزتان مبارک🏝
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
https://eitaa.com/hakimshirazi313
طب اصیل ایرانی
🔆قوای نفسانيه مدركِ ظاهر🔆 💠امّا مدركه ظاهره كه افعال آن ها مقدم بر افعال مدركه باطنه است،🖐 پنج قوّ
قوه بصر
💠و اوّل از مدركات خمسه ظاهريه قوه بصر است كه مُوَدَّع در رطوبت جليديه است.
💠و موضع آن، تقاطع صليبى ميان دو عصب مجوّفى است كه روييده اند از مقدّم دماغ كه موضع حسّ مشترك است و آمده اند تا به پيشانى و با هم تقاطع نموده، باز جدا گشته آن چه از جانب يمين آمده، به مؤخّر چشمِ يمين
اتّصال يافته و محاذى زاويه و طرف طولانى رطوبت جليديه است و آن چه از طرف يسار آمده، به چشم يسار اتّصال يافته.
💠و قوّه باصره آن چه را ادراك نموده، به موضع تقاطع رسيده، با هم متّحد گشته، باز جدا گشته و به يك دفعه به حسّ مشترك مى رسند و لهذا، يك چيز مدرك
می گردند كه اگر انحرافى يابند و دفعتاً نرسند، يك چيز دو چيز ديده مى شود؛ چنان چه درچشم احول، كه احول يك چيز را دو چيز مى بيند
💠و اين موافق مذهب جالينوس است.
💠و غير جالينوس گفته اند كه نفوذ مى نمايند آن هر دو عصب در هم در تقاطع صليبى از غير انعطاف و برگشتن يمين به طرف يمين و يسار به طرف يسار؛ بلكه عصبى كه از جانب مقدّم دماغ رسته به چشم يسرى رفته و عصبى كه از جانب يسار رسته به چشم يمنى مى آيد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
قوه بصر 💠و اوّل از مدركات خمسه ظاهريه قوه بصر است كه مُوَدَّع در رطوبت جليديه است. 💠و موضع آن، تق
💠از شأن قوّه باصره، ادراك الوان و اضواء اشكال است و در كيفيت ادراك اقوال بسيار است.
🔆بعضى به خروج الشّعاع قايلاند
🔆و بعضى به انطباع
🔆و بعضى به كيفيت خاصِّ حاصل ميان رائى و مرئى در رطوبت جليديه.
💠تفصيل قول اول:
و خروج الشعاع، عبارت از برآمدن از چشم است جسم شعاعى بر هيأت مخروطه كه قاعده آن متّصل به مُبصِر است و زاويه كه سر آن است به رطوبت جليديه.
💠و بعضى از قايلين به خروج الشعاع گفته اند: آن مخروط، مصمّت است تمامى آن.
💠بعضى گفته اند:
مصمّت است نزد زاويه و چون دور گردد متفرّق شود به خطوط و نباشد ميان آنها شعاع؛ بلكه هوايى باشد كه مستحيل به طبيعت آن گردد و قائم مقام ابصار شود.
💠و بعضى گفته اند:
به هيأت مخروطه نيست؛ بلكه بر مى آيد از چشم، جسم شعاعى دقيق كه گويا خطّى مستقيم است و مى رسد به مبصر، پس به سرعت تمام بر سطح ظاهر محاذى آن طولًا و عرضاً محيط گشته وبه زودى برمى گردد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
💠از شأن قوّه باصره، ادراك الوان و اضواء اشكال است و در كيفيت ادراك اقوال بسيار است. 🔆بعضى به خروج ا
💠و رازی گفته مراد قوم از خروج الشعاع آن است كه چون رائى مقابل شعاع بصر رسد، مستعدّ اين گردد كه فايض شود بر آن از مبدأ فياض- جلّ اسمُه- شعاعى كه باشد آن شعاع، قاعده براى مخروطى كه متوهّم گردد رأس آن نزد ناظر و اين را خروج الشعاع به مجاز گفته اند.
💠و بعضى به احاله قايل اند؛ به آن كه بر نمى آيد از چشم شعاع؛ بلكه هوايى كه ميان رائى- كه چشم است -و مرئی-که آن شیء متکیف-به کیفیت است ،شعائی گشته و آلت ابصار می گردد.
💠تفصیل قول دوم:
و قايلين به انطباع، بعضى گفته اند: انطباع، صورت مرئى است به توسّط هوايى مشفّ در رطوبت جليديه.
💠رازی گفته كه مقابله مبصر بالبصر موجب استعدادى است كه فايض مى گردد با آن در قوّت جليديه صورت مبصر؛ مانند نمودن عكس شىء در آينه.
💠و ممكن نيست بشر را معرفت آن مفصلًا و غير بشر را مجملًا؛ پس انطباع
آن در جليديه، مهيا مى گرداند براى فيضان صورت بر ملتقاء عصبين، و فيضان آن بر آن، مهيا مى سازد براى فيضان
آن بر حسّ مشترك و اين هنگام متأثر مى گردد به سبب آن و چون متأثّر گشت، متنبّه و آگاه مى گرداند نفس را و احساس مى گرداند بمرئى كه موجود در خارج است بر عظم و در جهت و هيأت آن به حسب قرب و بُعد؛ پس آن صورت حاصله، آلت ادراكِ مدرَكِ مبصَر است، نه نفس مدرَك و مبصر.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
💠و رازی گفته مراد قوم از خروج الشعاع آن است كه چون رائى مقابل شعاع بصر رسد، مستعدّ اين گردد كه فايض
💠و قرشى گفته كه:
شبح مرئى واقع مى شود بر روحى كه پر كرده است ثقبه عنبيه را؛ براى آن كه جوهر آن متوسّط ميان جوهر آب و هواست
💠 پس براى بودن آن غليظ تر از هوا، ممكن است وقوع شبح بر آن و براى بودن آن الطف از آب، سريع الحركة است بسوى موضع تقاطع و در اثبات اين مدّعا كلام طويلى دارد كه محلّ گنجايش آن ندارد.
💠و اقوال ديگر در كيفيت ابصار وارد است، خلاصه كل، اين بود كه ذكر يافت
💠 و بالجملة؛ خروج الشعاع اقرب مى نمايد؛ به جهت آن كه بعضى اوقات، محسوس مى گردد كه گويا از چشم چيزى بر مى آيد و خيرگى مى نمايد؛ خصوص هنگام گرمى مزاج و ديدن بسيار در روشنى ها و شعاع آفتاب و ضعف مزاج و عينك نيز دليل آن است، و ليكن عينك انطباع نيز مى تواند نمود؛ به اعتبار انطباع صور مرئى در آن و از آن؛ به سبب قرب به نور باصره از آن.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
💠و قرشى گفته كه: شبح مرئى واقع مى شود بر روحى كه پر كرده است ثقبه عنبيه را؛ براى آن كه جوهر آن متوس
2⃣قوه سمع:
💠دوم از آن پنج حسّ ظاهر، قوّه سمع👂 است.
💠 و موضع آن، عصبِ مفروش بر سطح صماخ است؛ بدين نحو كه:
💠صوت 🗣كه هوائى متكيف به كيفيت حاصل از تصادم و اصطكاك دو جسم🛠 باهم حاصل گردد، از سوراخ گوش👂 و اعوجاج از آن گذشته، به پرده اى كه حسّاس است و بر بالاى جوفى كه به شكل طبل و دفّى است، كشيده شده
🔆و در جوف آن، هوايى 💨است راكد
🔆و در زير آن جوف نيز، پرده اى است حسّاس
🔆و در زير آن، عصبى كه از مقدّمِ دماغ- كه موضع حسّ مشترك است- رسته، بدان جا رسيده، اتّصال يافته و چون آن هواى متکیف مذکور بدان پرده رسد، ضرب زند .
💠علت اعوجاجِ منفذ گوش👂 همين است كه تا به ضرب و صدمه آن، هوا💨 بدان پرده برسد و هواى راكدِ جوف آن به
حركت درآورد، از حركت آن پرده زيرين به حركت در آيد و اثر آن را به واسطه عصب به حسّ مشترك رساند و آن، ادراك نمايد.
💠از اين است كه اگر خللى و آفتى به صماخ رسد، خلل و آفت به ادراكِ سمع رسد؛ مثلًا اگر رطوبتى💦 و يا يبوستى 💥خارج از اعتدال و يا آفتى بدان عصب و يا پرده زيرين رسد و يا انصباب خلطى بدان شود و يا صدمه بسيار قوى 🧨بدان رسد كه منشقّ و پاره گردد، در سمع ضعف و نقصان و يا ابطال آن به هم رسد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312