eitaa logo
طب اصیل ایرانی
10 دنبال‌کننده
16 عکس
7 ویدیو
1 فایل
آموزش طب سنتی اسلامی ایرانی زیر نظر استاد قایدی حکیم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
و امّا برودت 🔶پس خدمت آن براى قوّه ماسكه و دافعه، بالعرض است 🔶 زيرا كه برودت، مُضادّ روح حيوانى كه
💦و اما رطوبت خادم قوّه هاضمه است فقط، زيرا كه تا در غذا🍱 رطوبت💧 نباشد هضم کما ینبغی و استحاله نمى يابد، بلكه مى سوزد🔥 و تا غذا 🍱رقيق💧 نباشد، نفوذ در مجارى خصوص ضَيقه نمى نمايد و قبول أشكال به سرعت و اتّصال و التزاق به اعضاء💪 نمى نمايد. و سه قوه ديگر، محتاج به رطوبت💧 نيستند. و امّا يبوست خدمت آن مشترك 🔸جاذبه 🔸و ماسكه 🔸و دافعه است امّا جاذبه و دافعه را براى آن كه باعث تمكين و اقتدار و اعانت و تقويت 💪روح حامل آن هر دو✌️ است در حركتِ جذب و دفع و امّا قوّه ماسكه را براى آن كه معين و حافظ قوّه امساك و هيأت اجتماعى و اشتمالى اعضاء🦵💪 است. فایده و قوّه غاذيه👈خادم ناميه است چنان چه جاذبه، ماسكه و هاضمه👈خادم غاذيه اند. و امّا قوّه نفسانيه كه قسم دوم است قوّه اى است متعلق به روح نفسانى و مبدأ حسّ و حركت است به امداد قوّه حيوانى كه در قلب🫀 است، و باعث ادراك و حركتِ منبعث از دماغ🧠 به واسطه اعصاب آن است. و علّت آن👈نفس ناطقه و علّت نفس ناطقه👈وجود؛ آن جلّ شأنه✨ 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عشق به زندگی سالم
🟥🟥 کسانی که حق اعتراض ندارند! 👈 اگر در انتخابات شرکت نکردید و رای ندادید دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید! 👈 اگر در انتخابات شرکت کردید و رای سفید و یا باطل در صندوق انداختید، دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید! 👈 اگر در انتخابات شرکت کردید و رای دادید ولی برای انتخاب نامزد اصلح و شایسته‌تر به اندازه کافی تلاش و تحقیق نکردید، دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید! 👈 اگر رای خود را به یک وعده غذا فروختید، دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید. 👈 اگر در رای دادن به جای توجه به معیارهای درست، با انگیزه‌های قومی و قبیله‌ای و فامیلی رای دادید دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید. 👈 اگر در رای دادن به جای توجه به برنامه‌ها و همچنین سابقه عملکرد نامزدها ، جذب شعارهای تبلیغاتی عمدتاً بی‌پشتوانه و گاهی حاشیه‌سازی ‌های عوام‌فریبانه و یا جلسات رقص و پایکوبی و استندآپ کمدی و... شدید ، دیگر حق ندارید به وضع موجود و مشکلات کشور اعتراض کنید ، شما خودتان بخشی از مقصرین وضع موجود هستید. https://eitaa.com/hakimshirazi313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💦و اما رطوبت خادم قوّه هاضمه است فقط، زيرا كه تا در غذا🍱 رطوبت💧 نباشد هضم کما ینبغی و استحاله نمى
💠قوای نفسانيه💠 🔆و اقسام قواى نفسانيه: و این قوّه نفسانيه، منقسم بر دو ✌️قسم است: 1⃣مدركه 2⃣ و محرّكه 🔶مدركه، مقدّم بر محرّكه است زيرا كه تا ادراك نباشد، حركت نخواهد بود 🔶 و باعثِ حركت، ادارك است 🔸 براى آن كه حركت، يا به سوى امرى است كه ادراكِ نفع آن نموده و 🔸يا هَرْب و گريز از چيزى است كه ادراك ضرر و ايذا و فساد از آن نموده. 🔷محركه محركه بر دو ✌️قسم است: 🔷بعضى باعث بر حركت و بر انگيزاننده حركت است و اين بر دو قسم است: 🔹باعثه قريبه كه باعثِ قوّه محرّكه بر تحريك است 🔹و باعثه بعيده حاصل مى گردد در قوّه خيال و وَهْم؛ به تصوّر صُوَر ملذّه ملايمه نافعه مطلوبه مرغوبه و توجّه به سوى آن‌ها . 1⃣اوّل را اراده 2⃣و ثانى را كراهيت نامند. و خادم قوّه شهوى و غضبى است 🔺شهوى؛ جهت تحريك امر متخيل موهوم مُلِذّ نافع براى تحصيل و اتّخاذ آن. 🔺و غضبيه، براى تحريك بر دفع امر مُرْتَسم در آن از ضرر و يا فساد را برای گريز از آن و يا به غلبه بر خصم براى تَشَفّى و استخلاص از آن؛ بلكه عند التحقيق، قوّه شوقّيه منقسم مى گردد به ▪️شَهَويه و ▪️غَضَبيه و آن هر دو، دو شعبه از شوقيه اند ‌. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
هدایت شده از عشق به زندگی سالم
سه روز آخر ماه شعبان را از دست ندهید👆 ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ التماس دعا 🙏 https://eitaa.com/hakimshirazi313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💠قوای نفسانيه💠 🔆و اقسام قواى نفسانيه: و این قوّه نفسانيه، منقسم بر دو ✌️قسم است: 1⃣مدركه 2⃣ و
🔆و حرکت اراديه تمام نمى گردد مگر به چهار قوّه 1⃣اوّل؛متخيله و يا متوهّمه 2⃣دوم؛قوّه شوقيه 3⃣سوم؛ قوّه عازمه 4⃣چهارم؛قوّه فاعله 🔆 مثلًا چون انسان تصوّر نمايد شىء نافع را و يا ضارّ را، اطاعت مى نمايد آن را قوّه شوقيه و او را شوق آن به هم مى رسد 🔆 پس قوّه عازمه ، 🔆پس قوّه محرّكه عضل 🔆پس به فعل می آورد آن را . 🔆و بعضی از آن، فاعل حركت اند كه متشنّج مى گرداند عضل محرّكه را كه مطيع قوّه باعثه است به انقباض و انجذاب به سوى مبدأ 🔆 پس منجذب مى گردد به انجذاب آن وتر، و نيز به سوى مبدأ او زياده مى گردد عرض آن و منقبض مى گردد و عضوى كه متّصل بدان است. 🔆و يا مسترخى و سست مى گرداند عضل را به سوى خلاف جهت مبدأ 🔆 پس، كشيده مى گردد وتر و نيز به سوى خلاف جهت طول آن زياده مى گردد و عرض آن كم و منبسط مى گردد عضو (فتبارک الله احسن الخالقین ) که هر عضوى را آن چه لایق و سزاوار و محتاج بدان است عطا فرموده 🔆سپس امر به فعل كرده كه تكليف ما لا يطاق نباشد (ربُّنا الّذى اعطى كلَّ شىءٍ خَلْقَهُ ثمَّ ) 💠واما قوای مدرکه💠 نيز بر دو قسم است : 1⃣ یکی مدركه ظاهرِ خارج از دماغ. 2⃣دوم، مدركه داخل دماغ. مراد از مدركه در اينجا، مدركه صور جزئيات است، نه كلّيات؛ زيرا كه مدركِ كليات نفس ناطقه است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🔆و حرکت اراديه تمام نمى گردد مگر به چهار قوّه 1⃣اوّل؛متخيله و يا متوهّمه 2⃣دوم؛قوّه شوقيه 3⃣سوم؛ قو
🔆قوای نفسانيه مدركِ ظاهر🔆 💠امّا مدركه ظاهره كه افعال آن ها مقدم بر افعال مدركه باطنه است،🖐 پنج قوّه اند كه به منزله جواسيس اند كه می رسانند مدرکات خود را به حواس باطنی 💠 یعنی فی الحقیقه آن ها خود مدرک نیستند بلکه مدرک آن ها حس مشترکی است از حواسّ باطنه. 💠و هر يك از آن ها را يك ادراك خاصّ است كه مختصّ بدانند و ادراكِ مُدركی دیگر نمی توانند نمود به حکم { و ما منّا الّا لهُ مقامٌ معلوم} و نه ادراک دو امر 💠مانند آن که بصر مختص به ادراک مبصرات از انوار و اضواء و الوان و اشكال است و ادراك مسموعات و اصوات نمى تواند نمود و همچنين بواقى. 💠 و نيز، هر يك مشروط به حضور مادّه مدركه است كه اجسام و جسمانيات اند نزد مدرك، كه بدون حضور و شهود آن ها ادراك نمى توانند نمود. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
هدایت شده از عشق به زندگی سالم
🌸يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ 🍃 ای تغییر دهنده دل‌ها و دیده‏‌ها 🌸يا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ 🍃  ای تدبیرکننده شب و روز 🌸يا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ 🍃 ای گرداننده سال و حالت‌ها 🌸حوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَال 🍃 حال ما را به نیکوترین حال تغییر ده 🏝 مبارک🏝 https://eitaa.com/hakimshirazi313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🔆قوای نفسانيه مدركِ ظاهر🔆 💠امّا مدركه ظاهره كه افعال آن ها مقدم بر افعال مدركه باطنه است،🖐 پنج قوّ
قوه بصر 💠و اوّل از مدركات خمسه ظاهريه قوه بصر است كه مُوَدَّع در رطوبت جليديه است. 💠و موضع آن، تقاطع صليبى ميان دو عصب مجوّفى است كه روييده اند از مقدّم دماغ كه موضع حسّ مشترك است و آمده اند تا به پيشانى و با هم تقاطع نموده، باز جدا گشته آن چه از جانب يمين آمده، به مؤخّر چشمِ يمين اتّصال يافته و محاذى زاويه و طرف طولانى رطوبت جليديه است و آن چه از طرف يسار آمده، به چشم يسار اتّصال يافته. 💠و قوّه باصره آن چه را ادراك نموده، به موضع تقاطع رسيده، با هم متّحد گشته، باز جدا گشته و به يك دفعه به حسّ مشترك مى رسند و لهذا، يك چيز مدرك می گردند كه اگر انحرافى يابند و دفعتاً نرسند، يك چيز دو چيز ديده مى شود؛ چنان چه درچشم احول، كه احول يك چيز را دو چيز مى بيند 💠و اين موافق مذهب جالينوس است. 💠و غير جالينوس گفته اند كه نفوذ مى نمايند آن هر دو عصب در هم در تقاطع صليبى از غير انعطاف و برگشتن يمين به طرف يمين و يسار به طرف يسار؛ بلكه عصبى كه از جانب مقدّم دماغ رسته به چشم يسرى رفته و عصبى كه از جانب يسار رسته به چشم يمنى مى آيد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
قوه بصر 💠و اوّل از مدركات خمسه ظاهريه قوه بصر است كه مُوَدَّع در رطوبت جليديه است. 💠و موضع آن، تق
💠از شأن قوّه باصره، ادراك الوان و اضواء اشكال است و در كيفيت ادراك اقوال بسيار است. 🔆بعضى به خروج الشّعاع قايلاند 🔆و بعضى به انطباع 🔆و بعضى به كيفيت خاصِّ حاصل ميان رائى و مرئى در رطوبت جليديه. 💠تفصيل قول اول: و خروج الشعاع، عبارت از برآمدن از چشم است جسم شعاعى بر هيأت مخروطه كه قاعده آن متّصل به مُبصِر است و زاويه كه سر آن است به رطوبت جليديه. 💠و بعضى از قايلين به خروج الشعاع گفته اند: آن مخروط، مصمّت است تمامى آن. 💠بعضى گفته اند: مصمّت است نزد زاويه و چون دور گردد متفرّق شود به خطوط و نباشد ميان آنها شعاع؛ بلكه هوايى باشد كه مستحيل به طبيعت آن گردد و قائم مقام ابصار شود. 💠و بعضى گفته اند: به هيأت مخروطه نيست؛ بلكه بر مى آيد از چشم، جسم شعاعى دقيق كه گويا خطّى مستقيم است و مى رسد به مبصر، پس به سرعت تمام بر سطح ظاهر محاذى آن طولًا و عرضاً محيط گشته وبه زودى برمى گردد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💠از شأن قوّه باصره، ادراك الوان و اضواء اشكال است و در كيفيت ادراك اقوال بسيار است. 🔆بعضى به خروج ا
💠و رازی گفته مراد قوم از خروج الشعاع آن است كه چون رائى مقابل شعاع بصر رسد، مستعدّ اين گردد كه فايض شود بر آن از مبدأ فياض- جلّ اسمُه- شعاعى كه باشد آن شعاع، قاعده براى مخروطى كه متوهّم گردد رأس آن نزد ناظر و اين را خروج الشعاع به مجاز گفته اند. 💠و بعضى به احاله قايل اند؛ به آن كه بر نمى آيد از چشم شعاع؛ بلكه هوايى كه ميان رائى- كه چشم است -و مرئی-که آن شیء متکیف-به کیفیت است ،شعائی گشته و آلت ابصار می گردد. 💠تفصیل قول دوم: و قايلين به انطباع، بعضى گفته اند: انطباع، صورت مرئى است به توسّط هوايى مشفّ در رطوبت جليديه. 💠رازی گفته كه مقابله مبصر بالبصر موجب استعدادى است كه فايض مى گردد با آن در قوّت جليديه صورت مبصر؛ مانند نمودن عكس شىء در آينه. 💠و ممكن نيست بشر را معرفت آن مفصلًا و غير بشر را مجملًا؛ پس انطباع آن در جليديه، مهيا مى گرداند براى فيضان صورت بر ملتقاء عصبين، و فيضان آن بر آن، مهيا مى سازد براى فيضان آن بر حسّ مشترك و اين هنگام متأثر مى گردد به سبب آن و چون متأثّر گشت، متنبّه و آگاه مى گرداند نفس را و احساس مى گرداند بمرئى كه موجود در خارج است بر عظم و در جهت و هيأت آن به حسب قرب و بُعد؛ پس آن صورت حاصله، آلت ادراكِ مدرَكِ مبصَر است، نه نفس مدرَك و مبصر. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💠و رازی گفته مراد قوم از خروج الشعاع آن است كه چون رائى مقابل شعاع بصر رسد، مستعدّ اين گردد كه فايض
💠و قرشى گفته كه: شبح مرئى واقع مى شود بر روحى كه پر كرده است ثقبه عنبيه را؛ براى آن كه جوهر آن متوسّط ميان جوهر آب و هواست 💠 پس براى بودن آن غليظ تر از هوا، ممكن است وقوع شبح بر آن و براى بودن آن الطف از آب، سريع الحركة است بسوى موضع تقاطع و در اثبات اين مدّعا كلام طويلى دارد كه محلّ گنجايش آن ندارد. 💠و اقوال ديگر در كيفيت ابصار وارد است، خلاصه كل، اين بود كه ذكر يافت 💠 و بالجملة؛ خروج الشعاع اقرب مى نمايد؛ به جهت آن كه بعضى اوقات، محسوس مى گردد كه گويا از چشم چيزى بر مى آيد و خيرگى مى نمايد؛ خصوص هنگام گرمى مزاج و ديدن بسيار در روشنى ها و شعاع آفتاب و ضعف مزاج و عينك نيز دليل آن است، و ليكن عينك انطباع نيز مى تواند نمود؛ به اعتبار انطباع صور مرئى در آن و از آن؛ به سبب قرب به نور باصره از آن. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💠و قرشى گفته كه: شبح مرئى واقع مى شود بر روحى كه پر كرده است ثقبه عنبيه را؛ براى آن كه جوهر آن متوس
2⃣قوه سمع: 💠دوم از آن پنج حسّ ظاهر، قوّه سمع👂 است. 💠 و موضع آن، عصبِ مفروش بر سطح صماخ است؛ بدين نحو كه: 💠صوت 🗣كه هوائى متكيف به كيفيت حاصل از تصادم و اصطكاك دو جسم🛠 باهم حاصل گردد، از سوراخ گوش👂 و اعوجاج از آن گذشته، به پرده اى كه حسّاس است و بر بالاى جوفى كه به شكل طبل و دفّى است، كشيده شده 🔆و در جوف آن، هوايى 💨است راكد 🔆و در زير آن جوف نيز، پرده اى است حسّاس 🔆و در زير آن، عصبى كه از مقدّمِ دماغ- كه موضع حسّ مشترك است- رسته، بدان جا رسيده، اتّصال يافته و چون آن هواى متکیف مذکور بدان پرده رسد، ضرب زند . 💠علت اعوجاجِ منفذ گوش👂 همين است كه تا به ضرب و صدمه آن، هوا💨 بدان پرده برسد و هواى راكدِ جوف آن به حركت درآورد، از حركت آن پرده زيرين به حركت در آيد و اثر آن را به واسطه عصب به حسّ مشترك رساند و آن، ادراك نمايد. 💠از اين است كه اگر خللى و آفتى به صماخ رسد، خلل و آفت به ادراكِ سمع رسد؛ مثلًا اگر رطوبتى💦 و يا يبوستى 💥خارج از اعتدال و يا آفتى بدان عصب و يا پرده زيرين رسد و يا انصباب خلطى بدان شود و يا صدمه بسيار قوى 🧨بدان رسد كه منشقّ و پاره گردد، در سمع ضعف و نقصان و يا ابطال آن به هم رسد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
2⃣قوه سمع: 💠دوم از آن پنج حسّ ظاهر، قوّه سمع👂 است. 💠 و موضع آن، عصبِ مفروش بر سطح صماخ است؛ بدين
🔆استدلال بر كيفيت سمع: 💠و دليل آن كه احساس سمع به وصول آن هواست به صماخ سه وجه است: 1⃣يكى آن كه چون كسى انبوبه طولانى كه يك طرف آن تَنْگ- بقدر سوراخ گوش- باشد و طرف ديگر آن گشاده بر گوش گذارد، و در طرف گشاد آن شخصى ، دهن گشاده تكلّم نمايد، ديگرى آن صدا را نشنود مگر او. 💠و در اندرون بادگیرها كه در ايران براى وزيدن باد مى سازند، اين معنى خوب محسوس مى گردد؛ كه انواع صداها بلند و واضح معلوم مى گردد؛ و در بيرون صدائى شنيده نمى شود و يا اگر شنيده مى شود، غير مفهوم. 2⃣دوم بُعدى و فاصله خاص ميان سامع و مسموع؛ كه اگر زياده بر آن باشد شنيده نشود؛ به سبب نرسيدن آن هوا. 3⃣سوم آن كه جانب هبوب رياح و وزيدن باد را در آن اثر تمام است؛ كه در جايى كه هوا وزد، صدا به زودى و بلند رسد و در جائى كه مخالف وزيدن آن باشد به ديرى و اندك. و در هنگام وزيدن بادهاى تندِ مختلفِ در هم، صداى درست شنيده نشود. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🔆استدلال بر كيفيت سمع: 💠و دليل آن كه احساس سمع به وصول آن هواست به صماخ سه وجه است: 1⃣يكى آن كه
💠فایده و اختلاف است در شرافت و فضیلت سمع بر بصر و بالعکس . 💠و بنا بر تقدیم ذکر سمع بر بصر در آیات کریمه 🔆 «هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ » 🔆 و «هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ » 🔆و «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَالْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسؤلا » 💠نیز بنا بر لطافت و اقرب به تجرد و احاطه به جمیع جهات مدرکات ،آن اشرفیت و افضلیت «سمع» معلوم می گردد. 💠و به اعتبار آن که مدرکات بصر انوار و اضواء است و به یک طرفه العین از مشرق تا به مغرب و تا فلک نهم دیده می شود و نیز به اعتبار آن که در هنگام خالی نمودن توپ از دور اول روشنی سوختن بارود آن دیده میشود و بعد از آن صدای آن به گوش میرسد بصر اشرف و افضل است. 💠و في الحقيقه هر دو در شرافت متساوی اند؛ حکم دو بال طایر روح دارند در پرواز بسوی صید معانی و ترجیح یکی بر دیگری، ترجیح بلا مرجح است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا