شخصی به دیدن علامه طباطبایی میرود
ایشان بر خواسته و اصرار می کند که آن فرد روی تشک مخصوص ایشان بنشیند
ولی او این کار را خلاف ادب میبیندو قبول نمیکند
سرانجام علامه می فرماید: روی تشک بنشین تا جمله ای بگویم
او از شوق شنیدن یک جمله روی تشک می نشیند و علامه می فرماید : می خواستم بگویم که تشک نرم تر است
#طنز
@hal_khosh
وقتی که تفسیر المیزان تالیف علامه طباطبایی به دست یکی از علمای مصر رسید با شگفتی گفته بود: من شنیده بودم که زبان فارسی به عربی شباهت دارد ولی نمی دانستم که تا این مقدار شبیه است
#طنز
@hal_khosh
شیخ حسین نجفی تبریزی از عالمان وارسته نجف بود
سالی و حج مشرف شد و در راه بازگشت به شام رفت و از او استقبال و پذیرایی شد
روزی در مجلس مهمانی یکی از علمای شام گفت: اهل عراق میوه را قبل از غذا میل می کنند و اهل شام پس از غذا شما چه دستوری می فرمایید
شیخ گفت : چون مسئله مورد اختلاف است به احتیاط عمل میکنیم
هم قبل از غذا و هم پس از غذا میوه میخوریم
#طنز
@hal_khosh
شیخ بهایی در مصر با یکی از علمای آنجا طرح دوستی ریخت و مذهب تشیع خود را کتمان کرد.
روزی آن مصری از شیخ بهایی پرسید شیعیان ایران در مورد خلیفه اول و دوم چه نظری دارند ؟
شیخ بهایی گفت : آنها دو حدیث برای من نقل کردند که من از جواب آن عاجزم
یکی آنکه مسلم در صحیح خود نقل می کند که حضرت رسول فرمود هرکس فاطمه را بیازارد مرا آزار داده و هر کس خدا را بیازارد کافر است و ۵ صفحه بعد نوشته است فاطمه از دنیا رفت در حالی که از ابوبکر و عمر خشمناک بود
آن عالم گفت : فردا صبح جواب تو را میدهم
فردا صبح گفت : من همیشه می گفتم که شیعیان دروغ گویند . . . آن روایت دوم ۶ صفحه بعد بود نه 5 صفحه بعد
#طنز
@hal_khosh
مرحوم آقا نجفی قوچانی به شخص لری گفت حمد و سوره را بخواند
لر گفت : کدام حمد و سوره ؟
مرحوم قوچانی گفت: مگر چند حمد و سوره داریم
لرگفت : یک حمد و سوره که امام صادق می خواند که نه تو می خوانی و نه من .
یک حمد و سوره که تو میخوانی من نمی خوانم .
یک حمد و سوره که من میخوانم تو نمی خوانی .
#طنز
@hal_khosh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر موتور اتومبیل درگیر کرونا بشه #طنز
@hal_khosh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خبر فوری.........
آماده شدن نیروهای نظامی اسرائیل جهت حمله قریب الوقوع به ایران...
#طنز
@hal_khosh
🔵 #شادی_مومنانه (65)
🔴آفات شوخى
1️⃣دروغ در شوخى
🔹براى اين كه انسان ديگران را بخنداند و خوش طبعى كند، نبايد به دروغ و حرفهاى باطل و ناروا متوسل شود، بلكه با راستگويى و حقيقت گويى، شوخ طبعى خود را به نمايش بگذارد.
🌸پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
وَيْلٌ لِلَّذِي يُحَدِّثُ فَيَكْذِبُ لِيُضْحِكَ فَوَيْلٌ لَهُ ثُمَّ وَيْلٌ لَه
▫️واى به حال كسى كه به دروغ سخن مىگويد، براى اين كه گروهى را بخنداند، پس واى بر او، واى بر او!(1)
🔸بنابراين مزاح و شوخى در حد اعتدال در صورتى كه با دروغ و حرفهاى ناپسند و باطل همراه نباشد و آزردگى خاطر ديگران را فراهم نسازد و به گناه و معصيت آلوده نگردد، نه تنها منعى در آن نيست، بلكه از ويژگىهاى ايمان شمرده شده است.
🔹دروغ گفتن در شوخىها جايز نيست، جز اين كه انسان لطيفهاى بگويد كه دروغ بودنش براى همه روشن است. اما دروغهايى كه دروغ بودنش معلوم نيست، و گاهى افراد با اين دروغها مىخواهند طرف را سر كار بگذارند و به خيال خودشان شوخى و مزاح كنند، كارى ناپسند، بلكه حرام است. (2)
🔸شوخىهايى كه معلوم است بافتنى است و همه اين مطلب را مىفهمند، مشكلى ندارد، ولى شوخىهايى كه همراه با دروغ، وعده دروغ و خبر دروغ است و طرف هم باور مىكند، براساس حكم همه فقها حرام است. اساساً دروغ يكى از گناهان بزرگ است كه با ايمان سازگارى ندارد. حتى شوخىهايى كه به دروغ آلوده است هم با حقيقت ايمان منافات دارد. 🌸امام على عليه السلام فرمود:
لَا يَجِدُ عَبْدٌ طَعْمَ الْإِيمَانِ حَتَّى يَتْرُكَ الْكَذِبَ هَزْلَهُ وَ جِدَّه
▫️هيچ بندهاى طعم ايمان را نمىچشد، جز اين كه دروغ را، چه به شوخى و چه جدى، ترك گويد.(3)
2️⃣ دل آزارى
🔹انسان بايد مراقب باشد كه مزاحش دلى را نيازارد كه اين كار بسيار ناپسند است. نبايد به بهانه اين كه مىخواهيم ديگران را شاد كنيم، دلى را بيازاريم.
🔸زخم زبان زدن به ديگران، متلك گفتن به اين و آن، مسخره كردن و هر مزاح و شوخى كه مستلزم آزردگى و ناراحتى ديگران شود، از نظر اسلام و مكتب اهل بيت عليهم السلام عملى زشت و نارواست.
3️⃣ زياده روى در شوخى
🔹در مزاح و شوخى نبايد افراط و زياده روى كرد كه موجب سبك شدن انسان مىگردد.
🌸پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مىفرمايد:
كَثْرَةُ الْمِزَاحِ تَذْهَبُ بِمَاءِ الْوَجْه
▫️زياده روى در مزاح و شوخى آبرو را مىبرد.(4)
🔸افراط و زيادهروى در شوخى و خود را مضحكه ديگران كردن، موجب مىشود كه عزت و وقار و هيبت انسان درهم شكسته شود و خوارى و حقارت و سبكى براى انسان پديد آيد.
4️⃣ شوخىهاى بى جا
🔸يكى از آفات شوخى كردن، شوخىهاى بى جاست كه طرف مقابل آمادگى براى شوخى ندارد و يا سنخيتى براى شوخى با او نيست.
**********
⭕️پی نوشت
1 . بحارالانوار، ج 69، ص 235؛ وسائل الشيعه، ج 12، ص 251.
2 . فرهنگ فقه، ج 5،
3 . بحارالانوار، ج 69، ص 249؛ كافى، ج 2، ص 340.
4 . بحارالانوار، ج 69، ص 259.
🌸کانال حال خوش 🔻
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
لطفا با ماهمراه شوید 👆
✅لطفا این کانالها را هم ببینید. 🔻
@darshaayenahjolbalagh
@tavasolnameh
@Basirat_E
☑️#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (1)
▪️معناى حزن
🔹«حزن» در لغت به معناى «غم و اندوه» است. (1)
🔹«راغب اصفهانى» مىگويد:
حزن در اصل به معناى زمين سخت است و با توجه به اينكه غم و اندوه، نوعى سختى و گرفتگى درونى است، بدان حزن مىگويند. (2)
🔹«مرحوم نراقى» در معناى «حزن» مىگويد:
حزن، عبارت است از حسرت و ناراحتى براى از دست دادن محبوب يا از دست رفتن مطلوب. (3)
🔸حال اگر حزن بر مطلوب معنوى و اخروى باشد، حزن مثبت است و اگر بر مطلوب دنيوى باشد، حزن، منفى خواهد بود. (4)
تفاوت خوف و حزن
🔹«حزن»، در مواردى رخ مىدهد كه نعمتى از انسان گرفته شود و يا خسارتى به انسان متوجه گردد و موجب اندوه و ناراحتى شود.
🔸طبيعى است، اين حالت مربوط به امرى است كه در گذشته رخ داده است؛ مثل اين كه انسان
▫️كارناشايستى كرده كه آثار بدى درپى داشته است،
▫️حرف بدى زده كه موجب رسوايى و آبروريزى شده،
در نتيجه محزون و اندوهگين مىشود.
▫️يا سرمايهاى كه مىتوانسته است كه از آن استفاده كلانى ببرد، ولى آن را از دست داده است.
به هر جهت، حزن و اندوه، وقتى براى انسان رخ مىدهد كه
▫️فرصتهايى را از دست بدهد
▫️يا نعمتى از او گرفته شود
▫️يا مصيبتهايى بر او وارد آيد.
🔹«خوف»، درباره رويداد و امرى است كه در آينده پيش مىآيد. و انسان مىترسد كه گرفتارى برايش پيش آيد، مصيبت يا عذابى متوجه او شود و يا نعمتى از او گرفته شود.
🔸در واقع «حزن و خوف» دو ويژگى نفسانى مشابهاند، ولى متعلق آن دو متفاوت است، يكى مربوط به گذشته است و ديگرى مربوط به آينده.
🔹از آنجاكه همواره خطر در اين عالم وجود دارد، وجود ترس در انسان طبيعى است، چون انسان، موجودى است آسيبپذير و همواره ممكن است سلامتى، زندگى، آسايش و امنيت او به خطر افتد. (5)
🔸گرچه در ظاهر، عارفان و اولياى خدا محزون و گرفتهاند؛ مانند حزنى كه دنياطلبان دارند، امّا عارفان به جهت ارتباط با خدا و ديد وسيعشان، دنيايشان گشاده و رنگارنگ و لذتبخشتر است
و دنياطلبانگرچه به ظاهر دنيايى دارند، امّا در تنگناهاى نزاعها و غفلتها محبوسند و نشاط حقيقى ندارند.
اين يك، زيادتىها را رها مىكند تا به خودِ بيشترى برسد.
و آن يك به دليل غفلت از خويش، بيشتر طمع مىورزد به گمان اينكه غنىتر مىشود.
اينكه حزن ممدوح با گشادهرويى قابل جمع است،
🔸حزن ممدوح، آدمى را نسبت به ديگران، اهل رحمت مىكند؛ چرا كه در نزاعهاى بىحاصل درگير نيست،
او مىخواهد خود را از آنچه هست زلالتر كند تا ديگران نيز از چشمه وجود او نصيب بيشترى ببرند
اما حزن جهنّمى كه محصول نزاع آدمى است، انسان را به بخل و خودبينى مىكشاند.
🔸«حزن ممدوح» انسان را وامىدارد كه همواره در حال خويش بينديشد و از خويشتن راضى نباشد،
به همين جهت مىتوان حزن را به عنوان طريقى براى پاكسازى نفس شمرد،
🔹 امّا «حزن مذموم» كه نام ديگرش غم است، همچون ابرى است بر صفحه دل كه جلوى نور علم و انديشه را مىگيرد.
************
⭕️پی نوشت
1️⃣ . قاموس قرآن، ج 2، ص 22.
2️⃣ . راغب اصفهانى، مفردات، ص 114.
3️⃣ . مهدى نراقى، جامع السعادات، ج 3، ص 213.
4️⃣ . احمد نراقى، معراج السعاده، ص 583.
5️⃣ . مصباح يزدى، ره توشه، ج 1، ص 152؛« خواجه نصير» مىفرمايد:« الْحُزْنُ عَلى مافاتَ وَالْخُوف بِمالَم يَأْتِ».
@hal_khosh
☑️#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (2)
✅عوامل و زمينههاى حزن و اندوه (قسمت اول )
عوامل و زمينههاى حزن و اندوه بسيارند كه به برخى از آنها اشاره مىشود:
1️⃣ميل و رغبت بىاندازه به مظاهر دنيا
ميل و رغبت بىاندازه به مظاهر دنيا، يكى از زمينههاى حزن و اندوه است.
🌸پيامبراكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُكَثِّرُ الْهَمَّ وَ الْحُزْنَ وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا يُرِيحُ الْقَلْبَ وَ الْبَدَن
▫️رغبت و ميل افراطى به دنيا، غم و اندوه را زياد مىكند
▫️و زهد و بىرغبتى به دنيا، موجب راحتى قلب و بدن مىشود.(1)
🌸امام صادق عليه السلام فرمود:
مَنْ تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِالدُّنْيَا تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِثَلَاثِ خِصَالٍ هَمٍّ لَا يُغْنِي وَ أَمَلٍ لَا يُدْرَكُ وَ رَجَاءٍ لَا يُنَال
▪️هر كس دلش به دنيا تعلق داشته باشد به سه خصلت گرفتار مىشود:
▫️اندوهى كه از ميان نرود،
▫️آرزويى كه به آن نرسد
▫️و اميدى كه به آن دست نيابد.(2)
2️⃣تنگدستى
يكى از عوامل حزن و اندوه، «تنگدستى و فقر» است.
🌸امام على عليه السلام فرمود:
إِنَّ الْفَقْرَ مَذَلَّةٌ لِلنَّفْسِ مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ جَالِبٌ لِلْهُمُومِ
▫️تنگدستى سبب خوارى نفس و حيرانى عقل و جلب كننده اندوههاست.(3)
امّا با تدبير بايد كارى كرد تا چنين غمهايى را از خود دور نمود.
3️⃣ثروت
برخلاف تصور بسيارى از مردم كه ثروت عامل مطلق شادى مىدانند در معارف اسلامى، ثروت نيز يكى از كانونهاى غصّهساز به حساب آمده است.
🌸امام على عليه السلام فرمود:
الْقِنْيَةُ أَحْزَان
▫️ثروت سبب اندوههاست.(4)
🌸و در جمله ديگر فرمود:
الْقِنْيَةُ يَنْبُوعُ الْأَحْزَان
▫️مال، چشمه غمهاست.(5)
4️⃣حسادت
«حسادت و خودخورى» نيز يكى از عوامل غم و اندوه است.
🌸امام امام على عليه السلام فرمود:
الَحَسُودُ كَثيرُ الْحَسَراتِ مُتَضاعِفُ السَيِّئاتِ
▫️حسود، غم و اندوهاش فراوان و گناهانش دو برابر است.(6)
حسود پيوسته مراقب دوستان خويش است
هميشه پيروزىها و موفقيتهاى آنان جان او را به لب مىآورد و روحش را آزار مىدهد و زندگى را در كامش تلخ مىسازد.
5️⃣تنبلى و كوتاهى در انجام وظيفه
يكى از عوامل حزن، كوتاهى و سهلانگارى در كارها و تصميمات است.
🌸امام على عليه السلام فرمود:
مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ بِالْهَم
▫️كسى كه از كار و كوشش، كوتاهى ورزد، گرفتار حزن و اندوه مىشود.(7)
چرا كه پيامد كوتاهى و كم كارى، محروميت از رسيدن به هدفها است.
🌸امام على عليه السلام فرمود:
اضاعَةُ الْفُرصَةِ غُصَّةٌ
▫️از دست دادن فرصت، اندوهى است گلوگير.(8)
6️⃣ بدهى و قرض گرفتن
🌸پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
إِيَّاكُمْ وَ الدَّيْنَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّيْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَار
▫️بپرهيزيد از قرض گرفتن؛ زيرا قرض گرفتن، غصه شب و ذلّت روز است.(9)
7️⃣ارتكاب گناه
🌸امام صادق عليه السلام فرمود:
إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا كَثُرَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَمْ يَجِدْ مَا يُكَفِّرُهَا بِهِ ابْتَلَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْحُزْنِ فِي الدُّنْيَا لِيُكَفِّرَهَا
▫️به درستىكه عبد، زمانىكه گناهش زياد شود وعملىكه بتواند گناهانش را بپوشاند نداشته باشد، خداوند او را در دنيا گرفتار حزن مىكند تا گناهانش را بپوشاند.(10)
🌸در روايت ديگر از امام رضا عليه السلام نقل شده كه فرمودند:
احدى از شيعيان ما مرتكب گناه نمىشود جز اينكه گرفتار غم و اندوه مىگردد و در نتيجه، گناهانش از بين مىرود. (11)
🌸امام على عليه السلام فرمود:
إِنَّ طَاعَةَ النَّفْسِ وَ مُتَابَعَةَ أَهْوِيَتِهَا أُسُّ كُلِّ مِحْنَةٍ وَ رَأْسُ كُلِّ غَوَايَةٍ
به راستى اطاعت نفس و پيروى از هواهايش، اساس هر رنج و سرچشمه هر گمراهى است.(12)
🌸و در روايت ديگر فرمود:
كَمْ مِنْ شَهْوَةِ سَاعَةٍ قَدْ أَوْرَثَتْ حُزْناً طَوِيلا
▫️چه بسا شهوت و هوسى كه غم و غصه طولانى را درپى دارد.(13)
****************
⭕️پی نوشت
1 . بحارالانوار، ج 70، ص 91؛ خصال، ح 1، 27.
2 . همان، ص 24.
3 . تصنيف غررالحكم، ص 365.
4 . تصنيف غررالحكم، ص 369.
5 . همان.
6 . ميزان الحكمه، ج 2، ص 425. غرر الحكم ج 1 ص 392 جالب للهموم غررالحكم ج 4 ص 498.
7 . نهج البلاغه، قصار 127.
8 . همان، قصار 118.
9 . من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 182.
10 . بحارالانوار، ج 64، ص 235.
11 . همان، ج 68، ص 199.
12 . تصنيف غررالحكم، ص 237.
13 . بحارالانوار، ج 75، ص 45.
@hal_khosh
☑️#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (3)
✅عوامل و زمينههاى حزن و اندوه (قسمت دوم )
7️⃣چشم دوختن به امكانات ديگران
🔹بسيارند افراد تنگنظرى كه هميشه مراقب اين و آن هستند و مىگويند اينها چه دارند و آنها چه دارند. و مرتّبا وضع مادى خويش را با ديگران مقايسه مىكنند و از كمبودهاى مادى خود در اين مقايسه، رنج مىبرند.
هر چند آنها اين امكانات را به بهاى از دست دادن ارزش انسانى و شكست شخصيت خود به دست آورده باشند.
🔸اين طرز تفكر، نشانه عدم رشد كافى و احساس حقارت درونى و كم همّتى مىباشد.
🔹كسى كه در خود احساس شخصيت مىكند به جاى اينكه گرفتار چنين مقايسه زشتى شود، نيروى فكرى و جسمانى خويش را در راه رشد و ترقى خويش به كار مىگيرد و به خود مىگويد: من از ديگران چيزى كمتر ندارم و دليلى ندارد كه نتوانم از آنها كمتر پيشرفت كنم، بنابراين، چرا چشم به مال و مقام آنها بدوزم.
🌸قرآن كريم مىفرمايد:
لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ ...
▫️هرگز چشم خود را به نعمتهاى (مادّى) كه به گروههايى از آنها (كفار) داديم، ميفكن.(1)
🔹بسيارى از افراد هستند كه تا چشمشان به يك ساختمان آن چنانى مىافتد، كنارى مىايستند و آه مىكشند كه چرا من چنينساختمانى ندارم!
🔸بايد به او گفت: برو نزد صاحب آن ساختمان بنشين و درددل او را گوش كن، چه بسيار افرادى هستند كه در ساختمانهاى مجلل و در كنار سفرههاى رنگين هستند، امّا لحظهاى آرامش ندارند و نمىتوانند يك لقمه غذا را به راحتى بخورند.
🌸پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
▫️منْ رَمَى بِبَصَرِهِ إِلَى مَا فِي يَدَيْ غَيْرِهِ كَثُرَ هَمُّهُ وَ لَمْ يُشْفَ غَيْظُه
كسىكه چشم به دارايىهاى ديگران بدوزد، هميشه اندوهگين و غمناك خواهد بود و هرگز آتش خشم از دل او فرو نمىنشيند.(2)
🌸و نيز فرمود:
مَنْ نَظَرَ إِلَى مَا فِي أَيْدِي النَّاسِ طَالَ حُزْنُهُ
▫️كسى كه به دارائىهاى ديگران چشم بدوزد، غم او طولانى خواهد شد.(3)
🍃برخيز و مخور غم جهان گذران
بنشين و دمى به شادمانى گذران
در طبع جهان اگر وفايى بودى
نوبت به تو خود نيامدى از دگران (4)
8️⃣ غم مصايب و حوادث ناگوار
🔹گرچه به صورت طبيعى، انسان براى مصايب و ناملايمات زندگى، غمگين مىشود، امّا آنچه مذموم است، بىتابى، جزع و فزع است. و اگر كسى به فوايد و بركات اين مصايب توجه كند، اين مقدار بىتابى نمىكند.
🔹مصايب و شكستها، در عين دردناكى آنها، آموزندهاند و اگر به گذشته نگاه كنيم متوجه مىشويم كه مصيبتها و دشوارىها در حقيقت نقاط غفلت زندگى ما بودهاند.
🔸مصايب همچون علايم هشدار دهندهاى هستند كه انسان را از خواب غفلت بيدار مىكنند و او را متوجه رسالت الهىاش مىكنند.
9️⃣غم از دست دادن مال
🔹يكى از غمهاى ناپسند، «غمِ از دست دادن مال و مقام، منافع و مظاهر دنياست». 🌸امام على عليه السلام فرمود:
الْفَقدُ احْزان
▫️محروميتها زمينههاى غصّهها هستند(5)
گر چه به طور طبيعى در چنين شرايطى غم پديد مىآيد امّا انسان نبايد به اين محروميتها اعتناء كند. 🌸امام على عليه السلام فرمود:
مَا فَاتَكَ مِنْهَا فَلَا تَأْسَ عَلَيْهِ حَزَناً
براى آنچه از دنيا از دست مىدهى، تأسف مخور.(6)
🔟 غمِ روزى
🔹يكى از عوامل و زمينههاى غم و اندوه «غم روزى» است، در حالى كه خداوند متعال، روزى دهنده همه موجودات است و براى هر موجودى به اقتضاى وجودش، روزى مناسبى قرار داده است.
فكر و اندوه سال آينده را بر فكر و اندوه امروز اضافه مكن،
بنابراين، رسيدگى به مشكلات هر روز، براى آن روز كافى است،
اگر سال آينده جزو عمرت باشد، خداوند هر روز تازه، روزى تازه مىدهد و اگر از عمرت باقى نباشد، غم و اندوه سودى ندارد.
🌸امام صادق عليه السلام مدّتى يكى از اهل مجلس خود را نديد، فرمود: فلانى كجاست؟
گفتند: عليل است.
حضرت به عيادت او تشريف بردند و نزد وى نشستند، ديدند او در حال مردن است. حضرت به او فرمود:
أَحْسِنْ ظَنَّكَ بِاللّهِ
▫️گمان خود را نسبت به خداوند نيكو گردان.
مرد گفت: گمانم به خدا نيكوست، ولى غم من براى دخترانم مىباشد!
حضرت فرمود: «به آن خدايى كه اميد دارى حسناتت را بپذيرد و گناهانت را ببخشد، براى اصلاح دخترانت به او اميدوار باش». (7)
************
⭕️پی نوشت
1 . حجر/ 88.
2 . بحارالانوار، ج 70، ص 89؛
3 . ميزان الحكمه، ج 2، ص 392.
4 . عمر خيام.
5 . غرر الحكم ج 1 ص 28.
6 . نهج البلاغه فيض الاسلام، نامه 22.
@hal_khosh
#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (4)
✅عوامل و زمينه هاى حزن و اندوه (قسمت سوم )
1️⃣1️⃣ وابستگىها
🔹مىتوان گفت هرگونه وابستگى، زمينهساز غم و غصه است؛ همچون وابستگى به مال، مقام، فرزند، همسر.
🌸پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُكَثِّرُ الْهَمَّ وَ الْحُزْنَ
▫️وابستگى به دنيا موجب حزن و اندوه مىشود.(1)
🌸امام صادق عليه السلام فرمود:
مَنْ تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِالدُّنْيَا تَعَلَّقَ مِنْهَا بِثَلَاثِ خِصَالٍ هَمٍّ لَا يَفْنَى وَ أَمَلٍ لَا يُدْرَكُ وَ رَجَاءٍ لَا يُنَال
▪️هر كس به دنيا دل ببندد سه خصلت به او بياويزد:
▫️اندوهى كه پايان نپذيرد،
▫️آرزويى كه به آن دست نيابد،
▫️اميدى كه به آن نرسد.(2)
و يكى از حكمتهاى بلايا اين است كه وابستگىها از بين برود.
🌸قرآن كريم مىفرمايد:
لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ ...
▫️بلاها به خاطر اين است كه براى آنچه از شما فوت شده، تأسف نخوريد و به آنچه به شما داده شده، وابسته و شادمان نباشيد.(3)
🔸اين دو جمله كوتاه، فلسفه مشكلات و گرفتارىها را بيان مىكند كه شما وابسته و اسير زرق و برق اين جهان نشويد و آن را جاودانه نپنداريد؛
زيرا دنيا امروز از آن تو است و فردا از آن غير تو و براى كسى نمىماند
و راز اينكه اولياى خداوند حزنى ندارند، همين است كه خود را از هر گونه وابستگى و اسارت، آزاد كردهاند. و با اين بينش، مىتوان غم و غصّههاى دنيوى را برطرف نمود.
🍃#داستان
يكى از محدّثان به نام «قتيبة بن سعيد» مىگويد:
وارد يكى از قبايل عرب شدم، صحرايى ديدم پر از شترانى كه همه مرده بودند. در آنجا پيرزنى بود،
پرسيدم اين شتران از آنِ كه بوده است؟
گفت: از آنِ پيرمردى كه بالاى آن بلندى نشسته و پشم مىتابد،
به سراغ او آمدم و گفتم: اينها همه از آنِ تو بوده؟
گفت: به نام من بوده است!
گفتم :چه شد كه به اين روزگار افتادهاند؟
در جواب گفت: آن كس كه داده بود از من گرفت.
گفتم: ناراحت نيستى؟
گفت: نه! زيرا انسان در دنيا همواره هدف مصايب و محنتها است.
اگر اين قضاى الهى كه اتفاق افتاد، رخ نمىداد، خوشحال نمىشدم؛ زيرا من تنها به رضاى او راضيم و هر چه او خواسته است، همان را مىپسندم». (4)
🍃#داستان
نقل شده است حاكمى براى سلطان وقت، ظرف بلورى گران قيمت به عنوان هديه فرستاد،
سلطان از آن ظرف خيلى خوشش آمد، به وزيرش گفت، اين هديه را چطور مىبينى؟
او گفت: اگر از من مىپرسى به كار شما نمىخورد.
سلطان از اين سخن، بدش آمد و گفت: عجب آدم بدسليقهاى هستى چنين بلور نايابى را نمىپسندى؟ آن را در جاى معيّنى قرار داد و مأمورى براى نگهدارى آن معيّن كرد.
وقتى مأمور رفته بود تا آن ظرف را به حضور سلطان بياورد، دستش لغزيد و آن ظرف افتاد و شكست.
خبر به سلطان رسيد و آن روز، براى سلطان روز عزا شد.
در آن هنگام، وزير وقتشناس گفت: روزى كه من گفتم اين ظرف به كار سلطان نمىخورد، امروز را مىديدم كه اين ظرف، روزى شكسته مىشود، و دلى كه به آن وابسته است نيز مىشكند لذا خواستم شما از همان اوّل به آن دل نبنديد تا وقتى كه ظرف شكست، دل سلطان نشكند.
آن وقت سلطان فهميد كه عجب وزير فهميده، عاقل و دانشمندى دارد. (5)
**********
⭕️پی نوشت
1 . بحار الانوار، ج 70، ص 91.
2 . بحارالانوار، ج 70، ص 91.
3 . حديد/ 23.
4 . تفسير نمونه، ج 23، ص 368.
5 . شهيد دستغيب، داستانهاى پراكنده، ج 1، ص 89.
@hal_khosh
#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (5)
✅عوامل و زمينههاى حزن و اندوه (قسمت چهارم )
2️⃣1️⃣خوابهاى آشفته
🔹يكى از عوامل حزن، «خوابهاى آشفته و پريشان» است.
🔸شيطان براى غمگين ساختن مؤمنان از هر وسيلهاى استفاده مىكند.
🔹يكى از آنها صحنههاى وحشتناك در عالم خواب و رؤياست كه موجب حزن اندوه او مىشود.
🔹در اين گونه موارد، دستور داده شده كه مؤمنان با پناهبردن به ذات پاك خداوند و توكل بر او، اين گونه القائات شيطانى را از خود دور كنند. (1)
3️⃣1️⃣نجوا در برابر ديگران
🔸«نجوا» سخنان درگوشى در برابر ديگران است و اين يك كار شيطانى است براى محزون ساختن مؤمنان. قرآن كريم در اين زمينه مىفرمايد:
إِنَّمَا النَّجْوى مِنَ الشَّيْطانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا ...
▫️نجوا تنها از ناحيه شيطان است كه مىخواهد با آن، مؤمنان را غمگين سازد.(2)
🔸جمعى از يهود و منافقان در ميان خودشان جداى از مؤمنان، نجوا مىكردند و سخنان درگوشى مىگفتند و گاه با چشمهاى خود، اشارههاى ناراحت كنندهاى به مؤمنان داشتند.
مؤمنان هنگامى كه اين منظره را مىديدند گفتند: ما فكر مىكرديم خبر ناراحت كنندهاى از بستگان و عزيزان ما كه به جهاد رفتهاند به آنها رسيده و آنها از آن سخن مىگويند و اين موجب غم آنها مىشد.
منافقان مرتّب از اين شيوه براى غمگين كردن مؤمنان استفاده مىكردند تا اينكه آيه فوق نازل شد. (3)
🌸پيامبراكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
إِذَا كَانَ الْقَوْمُ ثَلَاثَةً فَلَا يَتَنَاجَى مِنْهُمُ اثْنَانِ دُونَ صَاحِبِهِمَا فَإِنَّ فِي ذَلِكَ مَا يَحْزُنُه
▫️هنگامى كه سه نفر باشيد، دو نفر از شما جداى از شخص سوم، به نجوا نپردازد؛
▫️چرا كه اين امر، نفر سوم را غمگين مىسازد.(4)
4️⃣1️⃣بلندپروازى
🔹از موجبات غم و اندوه «بلندپروازى در مخارج زندگى» است كه بسيارى از غمهاى مردم از اين ناحيه است،
🔸با اينكه حقوق و درآمدشان در سطح پايين است، امّا زندگى خود را مىخواهند به صورت اشرافى نشان بدهند و چون نمىتوانند آنچنانكه مىخواهند زندگى كنند، همواره گرفتار غم و حزن مىشوند، در حالى كه تقدير در معيشت، لازم است و بايد زندگى را با درآمدها تنظيم كرد.
🍃به دخل و خرج خود هر دم نظر كن
چو دخلت نيست خرج آهستهتر كن
🌸امام صادق عليه السلام فرمود:
ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لَا يَفْتَقِر
▫️تضمين مىكنم كسى كه در مخارج زندگى، جانب ميانهروى را رعايت كند، فقير نشود.(5)
🌸امام على عليه السلام هنگام شهادتش به امام حسن عليه السلام فرمود:
اقْتَصِدْ يا بُنىَّ! فى مَعيشَتِكَ
▫️در زندگىات، ميانهرو باش.(6)
💠عوامل ديگرى براى غم منفى وجود دارد كه فهرست وار بدان اشاره مىشود:
✅ يكنواختى زندگى و عدم تنوع.
✅ روگردانى از ياد خدا.
✅نداشتن دوست و همراه و احساس تنهايى.
✅مصايب و بلاها.
✅آرزوها.
✅ بيكارى.
✅حرص.
✅ عدم موفقيت.
✅ شكستهاى زندگى.
✅ مرض و بيمارى.
✅ توهين و تحقير.
✅ عدم قدردانى.
✅ طعنه و زخم زبان.
✅كم محبتى يا بىتوجهى پدر و مادر و ساير افرادى كه توقع محبت مىرود.
✅ دو دلى و تحيّر و پيدا نكردن راه حل مشكلات زندگى.
✅ محدوديتهاى فردى و اجتماعى.
✅عذاب وجدان.
✅ باورهاى غلط مانند عقيده منفى به داشتن دختر.
*************
⭕️پی نوشت
1 . نورالثقلين، ج 5، ص 261، حديث 31 و 32. تفسير نمونه، ج 23، ص 436.
2 . مجادله/ 10.
3 . تفسير نمونه، ج 23، ص 430.
4 . كافى، ج 2، ص 660.
5 . ميزان الحكمه، ج 8، ص 138؛ بحارالانوار، ج 68، ص 346.
6 . همان.
@hal_khosh
#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (6)
🔴اماكن و مراكز حزن
در دنيا امكان و مراكزى وجود دارد كه منشأ حزن، غم و اندوه مىباشند،
به برخى از آنها اشاره مىشود:
1️⃣ زندان
🔸يكى از مكانهاى غم، «زندان» است كه انسان را به ياد انواع غمها و غصهها مىاندازد؛
غم از دست رفتن عمر، رسوايى، تنهايى و ...
🔹وقتى حضرت يوسف عليه السلام از زندان آزاد شد، بر در زندان نوشت:
هذا قُبُورُ الأَحْياء وَبَيْتُ الْأَحْزانِ وَ تَجْرِبَةُ الأَصْدِقاءِ وَ شَماتَةُ الْأَعْداءِ
▫️زندان، قبور زندگان، خانه غم دنيا، وسيله تجربه دوستان و محّل سرزنش دشمنان است.
📚بحارالانوار، ج 12، ص 294.
2️⃣بيمارستان
«بيمارستان» نيز يكى از مكانهاى غم و اندوه است، غم بيمارى و درد و غم تنهايى و ...
3️⃣ قبرستان
🔹«قبرستان» گر چه بخشى از غمها را برطرف مىسازد، امّا مركز غم و حزن است؛
غم از دست دادن عزيزان، غم جدايىها، غم تنهايى و ... به ويژه قبور ائمه معصومين عليهم السلام و همچون كربلا بقيع و ... و قبور شهداء و ...
@hal_khosh
🔵#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (7)
🔴غمگين كردن ديگران
به همان ميزان كه ادخال سرور و شاد كردن مؤمنين، داراى فضيلت و ارزش است، به همان ميزان، غمگين ساختن ديگران، مذموم و موجب عذاب الهى است. در اينجا به چندنمونه از موارد غمگين ساختن ديگران، اشاره مىشود:
1️⃣غمگين كردن پدر و مادر
پدر و مادر به لحاظ ارزش و احترامى كه دارا هستند، قرآن كمترين بى احترامى را در برابر آنها اجازه نداده.
🌸امام صادق عليه السلام فرمود:
لَوْ عَلِمَ اللَّهُ شَيْئاً أَدْنَى مِنْ أُفٍّ لَنَهَى عَنْهُ وَ هُوَ مِنْ أَدْنَى الْعُقُوقِ
▫️اگر چيزى كمتر از اف وجود داشت، خداوند از آن نهى مىفرمود، اف كمترين درجه عاق و الدين است.(1)
كه خداوند از آن نهى فرموده است، و آنها كه با نگاه تند يا نافرمانى و يا با توهين به آنها، موجبات ناخرسندى و غم والدين را فراهم مىكنند، يقينا مشمول «عاق والدين» هستند. (2)
🌸پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم در قسمتى از وصايايش به حضرت على عليه السلام فرمود:
يا عَلِىُّ! مَنْ أَحْزَنَ وَالِدَيْهِ فَقَدْ عَقَّهُمَا
▫️كسى كه محزون نمايد پدر و مادرش را پس به تحقيق عاق والدين شده است.(3)
2️⃣محبّت به فرزند در برابر يتيم
🔹يكى از زمينههاى غم و حزن، محبت نمودن به فرزند در برابر يتيم است، اين رفتار ناشايسته موجب غم و اندوه و دلشكستگى آن يتيم خواهد شد. شاعر در اين زمينه مىگويد:
پدر مرده را سايه بر سر فكن
غبارش بيفشان و خارش بكن
چو بينى يتيمى سرافكنده پيش
مزن بوسه بر روى فرزند خويش
🔸در اينجا مناسب است به يك خاطره اشاره شود. دختر يتيمى بود كه هم از نعمت پدر محروم بود و هم از دامن پر مهر مادر. روزى در يك ميهمانى كه بستگانش در مجلس به دور هم جمع شده بودن، ناگهان چشمش به عمويش افتاد كه فرزندش را در آغوش گرفته و او را مىبوسد، ديدن اين صحنه آن چنان در او اثر منفى گذاشت كه دلش شكست و ساعتها مشغول گريه و زارى شد و كسى نمىتوانست جلو گريه او را بگيرد.
🔹بنابراين، لازم است كه در برابر ايتام، به كودك خود محبت خاصى نكنيم. 🌸پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
انَّ الْيَتيمَ اذا بَكى اهْتَزَّلَهُ الْعَرْشُ فَيَقُولُ الرَّبُ تَبارَكَ وَ تَعالى: مَنْهذَا الَّذى أَبْكى عَبْدى الَّذى سَلَبْتُهُ أَبَوَيْهِ فى صِغَرَهِ فَوَعِزَّتى وَ جَلالى لا يُسْكِتُهُ احَدٌ الّا أَوْ جَبْتُ لَهُ الْجَنَّةَ
▫️هنگامى كه يتيم بگريد، عرش خدا برايش مىلرزد. پروردگار متعال مىفرمايد: چه كسى بندهام را كه پدر و مادرش را در كودكى از او گرفتهام به گريه در آوردن به عزّت و جلالم سوگند! هر كه او را ساكت كند، بهشت را برايش واجب مىكنم.(4)
🌸و نيز از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نقل شده است كه فرمود:
انَّ فِى الْجَنَةِ دارَ يُقالُ لَها دارُ الْفَرَح لا يَدْخُلُها الّا مَنْ فَرَّحَ يَتامَى الْمُؤْمِنينَ
▫️در بهشت خانهاى است به نام خانه شادى؛ داخل آن نمىشود مگر كسى كه ايتام مؤمنين را شاد نموده باشد.(5)
3️⃣نگاههاى ترحمآميز و طولانى به بيماران
نگاه طولانى و بامعنا به بيماران، به ويژه بيماران خاص، يكى از عوامل حزن و اندوه است.
🌸پيامبراكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
لَا تُدِيمُوا النَّظَرَ إِلَى أَهْلِ الْبَلَاءِ وَ الْمَجْذُومِينَ فَإِنَّهُ يَحْزُنُهُم
▫️به گرفتاران و جذاميان نگاه طولانى نكنيد؛ چون نگاه طولانى شما، موجب حزن آنها مىشود.(6)
🔴غم جاويد دوزخيان
🔹يكى از ويژگىهاى قيامت، جاويد و پايدار بودن نعمتها و نقمتها، شادىها و غمهاست. در اينمورد قرآنكريم دوتصوير از وضعيت روحى بهشتيان و دوزخيان ارائه داده است؛ آنجا كه سخن از دوزخيان است مىفرمايد:
كُلَّما أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها مِنْ غَمٍّ أُعِيدُوا فِيها وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ
▫️هرگاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوهاى آن خارج شوند، آنها را به آن بازمىگردانند و به آنان گفته مىشود: بچشيد عذاب سوزان را.(7)
🌸پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
مَا مِنْ هَمٍّ إِلَّا وَ لَهُ فَرَجٌ إِلَّا هَمُّ أَهْلِ النَّار
▫️هر غصّهاى، فرج و گشايشى دارد الّا غم و غصّه اهل آتش كه پايان ندارد.(8)
🔸برخلاف اهل بهشت كه غم و رنجى ندارند و از نعمتهاى بهشتى بهرهمند هستند و بهعنوان سپاس از خداوندكه آنها را در باغهاى جاويدان بهشت وارد كرده، مىگويند:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ
▫️حمد و ستايش براى خداوندى است كه اندوه را از ما بر طرف ساخت.(9)
🔸آنها از اين موهبت عظيمىكه نصيبشان شده و تمام عوامل غم و اندوه به بركت لطف الهى از محيط زندگانيشان دور گشته و آسمان روحشان از لكههاى ابرهاى تاريك اندوه دنيا و آخرت، پاك شده، خداوند را حمد و ستايش مىكنند.
**************
⭕️پی نوشت
1 . بحارالانوار، ج 71، ص 64.
2 . تفسير نمونه، ج 12 ص 79.
3 . وسائل الشيعه، ج 15، ص 123، باب 23، حديث 4؛ بحارالانوار، ج 10، ص 99.
4 . بحارالانوار، ج 75، ص 5.
5 . كنز العمال، ج 8، ص 6.
6 . بحارالانوار، ج 72، ص 15.
7 . حج/ 22.
8 . بحارالانوار، ج 66، ص 357.
9 . فاطر/ 34.
کانال #حال_خوش 🔻
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
💠#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (8)
✅راههاى درمان غم و اندوه (1)
🔹براى رهايى از «غم و اندوه»، بعضى به موسيقى و برخى به مواد افيونى و اعتياد پناه مىبرند،
🔸امّا طّب جديد، ضمن ريشه يابى اين بيمارى با داروهاى مسكن و تقويتى و ويتامينها و قرصهاى خواب آور و آرام بخش، سعى مىكنند در بيمار تا اندازهاى تسكين ايجاد كنند.
🔘براى رهايى از غم و غصه، راههاى گوناگونى وجود دارد كه در اينجا به چند مورد از آنها اشاره مىشود:
1️⃣ بينش و تربيت اسلامى
🔸بيشتر غمها زاييده نوع بينش، تربيت و ظرفيت ماست
🔹يكى از اساسىترين رهآوردهاى اسلام در زدودن غمها اين است كه بينشها را دگرگون مىسازد.
🔸بينش اسلام، غم زداست و شادى آفرين آموزههاى دينى بينش انسان را چنان دگرگون مىسازدكه دنيا را ناپايدار و كوچك بداند و براى از دست رفتهها اندوهناك نشود و بفهمد اندوه براى از دست رفتهها نه تنها سودى ندارد بلكه حال و آينده را نيز نابود مىسازد.
🌸حضرت على عليه السلام فرمود:
لَا تُشْعِرْ قَلْبَكَ الْهَمَّ عَلَى مَا فَاتَ فَيَشْغَلَكَ عَمَّا هُوَ آت
▫️اندوه برگذشته را آويزه دل خويش مساز كه غم بر آنچه رفته است تو را از توجّه به آنچه مىآيد باز دارد.(1)
2️⃣ريشه يابى و درمان
🔹ابتدا بايد عوامل و موجبات «غم و اندوه» را بررسى نموده و در مرحله بعد، درمان نمود زيرا مشكلى كه خوب تشريح و بررسى شود، به راحتى قابل حلّ است.
👈به عبارت روشنتر درباره رفع غم، كارهاى زير را بايد انجام شود:
➕ تجزيه و تحليل علل و موجبات يك عارضه.
➕ كارهايى را مىتوان براى رفع آنها انجام داد.
➕تصميم نهايى براى انجام نزديكترين و سادهترين راهحلهايى كه امكانپذير است.
➕شروع به فعاليت و عمل براى بر طرف ساختن آن.
و در صورت نيافتن هيچ راه حل ظاهرى، نبايد خود را دستخوش غم و اندوه قرار داد و از راه حل، مأيوس شد،
زيرا يأس، نتيجه بى اعتمادى به رحمت خداوند است و نبايد در هيچ حال از رحمت خداوند مأيوس شد.
🌸قرآن در اين زمينه مىفرمايد:
... وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ
▫️واز رحمت بى منتهاى خداوند نوميد مباشيد كه جز كافران هيچ كس از رحمت خداوند نوميد نيست.(2)
****************
⭕️پی نوشت
1 . غرر الحكم، ج 6، ص 345 و ج 3، ص 176.
2 .سوره مبارکه يوسف آیه 87.
کانال #حال_خوش 🔻
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
🔵#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (9)
✅راههاى درمان غم و اندوه (2)
3️⃣تقويت ايمان
🔹با دقّت در زمينهها و عوامل غم و اندوه، مىتوان چنين نتيجهگيرى كرد كه بسيارى از زمينهها و عوامل غم، ريشه در ضعف ايمان دارد و اگر ايمان به خدا و امداد و رحمت او در وجود انسان تقويت شود، بسيارى از غمها و غصهها از بين مىرود.
🌸قرآن كريم مىفرمايد:
الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ
▫️آنانكه ايمان به خداوند آورده و ايمان خود را به ظلم و ستم نيالودند، ايمان آنها راست و هم آنها به حقيقت (و به سر منزل سعادت) هدايت يافتهاند.(1)
🔹ايمان به خدا انسان را از دلبستگى به دنيا مىرهاند و اين باور را براى او ايجاد مىكند كه دنيا مقصد نيست و با اين بينش، دنيا در نگاه مؤمن، رنگ مىبازد و با دست نيافتن به مظاهر دنيا همچون مال، مقام و رفاه، غمگين نمىشود؛ چرا كه اعتماد به رحمت بى پايان الهى دارد.
🍃#داستان (معجون بزرگمهر برای تقویت روحیه )
نقل شده است وقتى كه انوشيروان بر بزرگمهر؛ وزير با تدبير خود خشم نمود، بر او تنگ گرفت و او را به زندانى تاريك افكند و دستور داد كه جامه زبر و خشن بر وى بپوشانند. و با غل و زنجير دست و پايش را ببندند و روزى دو قرص نان جوين و يك جام آب و مقدارى نمك به او بدهند و به جاسوسان خود سپرد هر سخنى كه حكيم گفت، شاه را از آن سخن آگاه سازند.
حكيم مدتى بر اين حال ماند و ابدا سخنى بر زبان نياورد و لب به شكايت وجزع باز نكرد. و به هيچ وجه از كسى استعانت نطلبيد.
انو شيروان جمعى را فرستاد كه با او گفتگو كنند و از احوالش جويا شوند و هر چه شنيدند بى كم و كاست، به شاه برسانند.
آنها نزد حكيم رفته و گفتند: چندى است كه در محنت و غم، روزگار مىگذرانى امّا با اين حال، چرا رنگ چهرهات مانند روز نخست است و هيچ تغييرى نكرده و ضعفى در تو مشاهده نمىشود، حكمتش چيست؟
حكيم گفت: اين مقاومت و تحمّل به خاطر معجونى است كه براى خود درست كردهام و دايم از آن استفاده مىكنم و در اثر آن مانند روز نخست هستم.
آنها سؤال كردند اجزاى آن معجون چيست؟
حكيم گفت: ➕نخستين جزء آن اعتماد و اطمينان بر كرم خداوند است.
➕دوم: رضا به قضاى خداوند و اينكه آنچه مقدر باشد خواهد شد.
➕سوم: استقامت و پايدارى را بهترين چيز براى امتحان يافتم.
➕چهارم: اميد نجات از سختى و فشار و اينكه از اين ساعت تا ساعت ديگر و از اين ستون تا ستون ديگر فرج است.
در نوميدى بسى اميد است
پايان شب سيه سپيد است
➕پنجم: اگر صبر نكنم چه كنم.
➕ششم: توجه به افرادى كه كارشان سختتر از من است.
فرستادگان شاه، سخنان حكيم را به شاه رساندند، شاه چون اين سخنان را شنيد دستور داد او را از زندان آزاد كردند و دوباره به او مقام بالايى داد. (2)
🍃آن دل كه تويى در، وى غمخانه چرا باشد
چون گشت ستون مسند، حنّا نه چرا باشد
غمخانه دلى باشد، كان بى خبر است از تو
چون جاى تو باشد دل، غمخانه چرا باشد
بيگانه كسى باشد، كاو با تو نباشد يار
آن كس كه تواش يارى، بيگانه چرا باشد (3)
4️⃣توجه به آثار و پيامدهاى غم و غصه
🔸نفس و بدن به قدرى با يكديگر مرتبط و متحدند كه حالات نيك و بد هريك، در ديگرى اثر مىگذارد.
🔹 و بدين جهت نفس آدمى، تحت تأثير حالات بدن است؛ كسى كه محزون و نگران است؛ خواه و ناخواه اين حالت روانى، آثار نامطلوبى روى بدن او مىگذارد و جسم او را از مسير اعتدال، منحرف مىسازد،
🌸لذا امام على عليه السلام فرمود:
الْهَمُّ يُذِيبُ الْجَسَد
اندوه، بدن را ذوب مىكند.(4)
🌸و در روايت ديگر فرمود:
الْحُزْنُ يَهْدِمُ الْجَسَد
غم و اندوه، جسم را از بين مىبرد. (5)
🌸دل چو آرام نباشد ز تن آرام مخواه
باده صاف ار نبود، روشنى از جام مخواه
روشنايى ز شب و تيرگى از روز مجوى
شادمانى ز غم و پختگى از خام مخواه (6)
***********************
⭕️پی نوشت
1 . انعام/ 82.
2 . منتهى الآمال، ج 2، ص 375. در قسمت زندگانى امام دهم. سفينة البحار، ج 2، ص 3.
3 . اشعار از: فيض كاشانى.
4. ميزان الحكمه، ج 10، ص 129. غرر الحكم، ج 1، ص 101.
5. غرر الحكم، ج 1، ص 23.
6 . فلسفى، كودك، ج 2 ص 491.
کانال #حال_خوش 🔻
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
🔵#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (10)
✅راههاى درمان غم و اندوه (3)
🚫پيامدهاى منفى غم و غصه بر جسم
❌الف) بيمارىهاى جسمى و روانى
🔸غم و غصه، فرسايش دهنده اعصاب، عامل فشار خون، مرض قند و امراضى همچون بى اشتهايى، ترش كردن معده، زخم معده و ... است.
🔸در اثر غصّه، نيروى بدن صرف خود خورى مىشود و كمكم قدرت مقاومت بدن كم مىشود و بدن در معرض ابتلاى به انواع بيمارىها مىشود.
🌸امام على عليه السلام فرمود:
مَنْ كَثُرَ هَمَّهُ سَقُمَ بَدَنُهُ
▫️كسى كه غم و حسرتش بسيار باشد بدنش مريض و بيمار مىگردد.
🌺چو شادى بكاهد، بكاهد روان
خِرَدْ گردد اندر ميان ناتوان
🔴نتيجه يك تحقيق علمى
🔸اگر چه قرنهاست كه انسان به رابطه مستقيم بين اندوه و غصه با ابتلا به انواع بيمارىها، از جمله سرطان، سكته قلبى و مغزى و آسم اعتقاد داشته است، تا كنون هيچ سند علمى براى تأييد اين باور وجود نداشت.
🔹اما به تازگى در يك كنفرانس علمى در آمريكا تعدادى از كارشناسان مختلف رشتههاى پزشكى و روان درمانى، وجود اين رابطه را به طور علمى مورد تأييد قرار دادند.
🔸مركز روانشناسى و اشنگتن در گزارشى اعلام داشت، تحقيقات نشان داده است كسانى كه بروز واكنشهاى احساسى خود را مخفى كنند، بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان و سكتههاى قلبى و مغزى هستند.
🔸«پروفسور شيلتر» استاد دانشگاه «آدلفى» آمريكا مىگويد:
ابتلاى مداوم به غم و غصه، نگرانى و التهاب، به خودى خود بيمارى زاست، امّا از آن خطرناكتر، سركوب اين احساسات است كه خطرات مضاعفى براى انسان دارد،
لذا بهترين راه اين است كه انسان آزادانه غصهها و اندوههاى خود را به صورت واكنشهاى عاطفى از جمله گريه كردن، تخليه كند.
🔹«دكتر واينبرگر» نيز گفته است:
بروز سرطان سينه در زنان، بالا رفتن فشار خون، سرطان ريه و بيمارى آسم، رابطه مستقيم با سركوب احساسات دارد
و كسانى كه عادت دارند از بروز عوارض خارجى اندوه و غصه، جلوگيرى كنند به اين بيمارى مبتلا مىشوند.
🔸نتيجه كار اين كنفرانس اين بود كه بين ناراحتىهاى روانى و بيمارىهايى از قبيل سرطان، آسم و بيمارىهاى قلبى، رابطه مستقيم وجود دارد و روان درمانى يكى از راههاى كشف ابتلاى انسان به اين گونه بيمارىهاست. (1)
❌ب) زايل شدن نشاط و شادابى
در اثر غم و غصه، نشاط و شادابى از بين مىرود و اراده و انگيزه در انسان تضعيف مىشود، در نتيجه انسان از كار و فعاليت باز مىماند.
❌ج) پيرى زود رس
غم و غصه، نقش زيادى در پيرى زود رس دارد.
🌸چنانچه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
الْهَمُّ نِصْفُ الْهِرمَ
▫️غم و اندوه، نصف پيرى است.(2)
❌د) كُند شدن فعاليتها
اندوه، عموما حركات و اعمال بدن را كند مىكند.
نيروى حيات را مىكاهد و موجب تحليل قوا مىشود.
*******************
⭕️پی نوشت
1 . روزنامه جمهورى اسامى، مورخ 5/ 7/ 72.
2 . غرر الحكم، حديث 3، 12- 3172. نهج البلاغه فيض الاسلام، قصار 135.
@hal_khosh
🔵#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (11)
✅راههاى درمان غم و اندوه (4)
5️⃣ امانت دانستن دارايىها
🔹از عواملى كه مىتواند غم و اندوه را از انسان موحد و خداشناس دور كند، اين است كه انسان تمام دارايىهاى خود را از خدا بداند،
🔸مال، فرزند و ... چه اينكه جميع اسباب دنيوى امانت پرودگار است در نزد بندگان و بندگان خدا به نوبت از آن بهرهمند مىگردند. و روزى اين امانتها پس گرفته مىشود
و عاقل كسى است كه به اين امانتها دل نبندد.
و اگر، روزى قسمتى از اين امانتها گرفته شد ناراحت و محزون نشود؛ مانند كارمندان بانكها كه نه از گرفتن پول خوشحال مىشوند و نه از پس دادن امانات مردم ناراحت مىگردند.
🍃#داستان : نقل شده است زن با ايمانى كودكش از دستش رفت و خواست به همسرش خبر ناگوار مرگ فرزندش را بدهد.
وقتى همسرش به منزل آمد، پس از گذشت لحظاتى چند به او گفت، اگر كسى امانتى نزد شما داشته باشد و آن را طلب كند چه مىكنيد؟
گفت: آن را پس مىدهم و اين وظيفه من است و جاى نگرانى نيست.
زن گفت: بدان خداوند امانتى را كه نزد ما داشت پس گرفت.
همسرش گفت: چه امانتى؟
زن گفت: فرزندى كه به امانت داده بود ...
📚على اكبر مظاهرى، از اوج آسمان، ص 146، حديث 484.
6️⃣ توجه به ناپايدارى نعمتهاى دنيا
🌸در حديث قدسى آمده است:
يَا بْن آدَمَ! لا تَحْزَن عَلْى ما فاتَكَ مِنَ الدٌنْيا ولا تَفْرَحْ بِما اوُتيتَ مِنْها فَانَّ الدُّنْيا الْيَومَ لَكَ وغَدا لِغَيْرِكَ
بر آنچه از اموال و مقامهاى دنيا از دستت مىرود، اندوهناك مشو
و نيز براى آنچه از نعمتهاى اين جهان بر تو داده مىشود، فرحناك مباش؛
زيرا دنيا امروز از آن تو است و فردا از آن غير تو
(بنابراين، انسان نبايد براى چيزهاى ناپايدار، اندوهگين شود).
🍃شاعر در اين زمينه مىگويد:
اى دل غم اين جهان فرسوده مخور
بيهوده، نَئى غمان بيهوده مخور
چونبوده گذشت ونيست نابوده پديد
خوش باش غم بوده و نابوده مخور
7️⃣ تلقين مثبت
🔹انتقال شعور ظاهرى به ضمير ناآگاه را «تلقين» مىنامند.
از آنجا كه ضمير باطن، فاقد قدرت استدلال و انتخاب است، لذا تلقين به راحتى در آن جاى مىگيرد.
هيچ تلقينى را بدون تمايل و خواست وجدان آگاه، نمىتوان در وجدان ناآگاه جايگزين كرد.
🔸ضمير ظاهر هم مىتواند تلقين را به ضمير ناآگاه منتقل كرده و هم مىتواند آن را دفع كند؛ چون قدرت انتخاب دارد.
👈«چرچيل» سياستمدار بزرگ انگليسى مىگويد: «ديگران هر چه مىخواهند بگويند، بهترين راه صحت و سلامت اين است كه خودمان را بيمار نشماريم.
اغلب بيمارىها از خودمان نصيبمان مىشود.
🔹تلقينات ديگران زمانى بر ما اثر خواهد گذاشت كه ما آنها را بپذيريم.
اگرقلبا باور كنيم كه شاد هستيم، بى ترديد شادمانى خواهيم كرد.
اگر بپذيريم كه شكست خودهايم، بىگمان شكست خواهيم خورد».
هيچ گاه به خود تلقينات منفى و مخرّب مانند جملات زيرا انتقال ندهيد:
⛔️ من ديگر جواب مثبتى دريافت نخواهم كرد.
⛔️خيلى تلاش مىكنم امّا راه به جايى نمىبرم.
⛔️ اين كار نتيجهاى ندارد و من اميدوار نيستم.
⛔️ كارم شب و روز دعا كردن است اما فايدهاى ندارد.
⛔️ من به كلى گيج شدهام و كار من ديگر تمام است.
⛔️ خيلى دلم مىخواست كه مشكلم حل شود ولى نمىتوانم.
🔹مبادا از چنين جملات منفى و مخرّب، استفاده كنيم؛ چه اينكه همين تلقينات منفى و يا مشابه آنها، سريعاً در ضمير باطن شما ضبط شده و بعدا به شما بر مىگردد.
🔸هيچ گاه ضمير باطنتان را زير ايدههاى پوچ و منفى، خورد نكنيد؛ چه اينكه ايدههاى منفى، چيزى جز شكست برايتان به بار نخواهند آورد. و در نتيجه ثمره تلاشتان معكوس خواهد شد.
🔸به جاى بيان تلقينات منفى، بهتر است از تلقينات مثبت همچون جملههاى زير و يا مشابه آن استفاده كنيد:
➕ من احساس آرامش مىكنم.
➕ من خوشبختم و همه را دوست دارم.
➕من خوشحالم از اينكه در بهترين زمان و در بهترين مكان به دنيا آمدهام.
➕چيزى كه مرا دچار اندوه سازد، وجود ندارد؛ و ...
🔸با تمرين تلقين مىتوانيد بسيار آرام بخوابيد و درخواب، كليه تلقينات مثبت را به ضمير باطن خود منتقل كنيد، خدايى كه مرا آفريده به هيچ وجه نمىخواهد مرا غمگين سازد.
👈از کتاب غم و شادى در سيره معصومين
@hal_khosh
🔵#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (12)
✅راههاى درمان غم و اندوه (5)
8️⃣سير و سفر
🔹زندگى در يك مكان خاص، يكسانى و يكنواختى مىآورد و همين باعث گرفتگى روحى و از دست رفتن شادى مىشود. 🔸براى رهايى از چنين وضعيتى، مسافرت بهترين راه است. حتى اگر جايى كه به آن سفر مىكنيم خيلى خوش آب و هوا نباشد باز براى انسان فرحانگيز است. چون نفس تغيير محيط و آب و هوا و جابه جايى انسان و به وجود آمدن تنوع، نشاط آور است.
🌸امام على عليه السلام در شعرى كه منسوب به ايشان است مىفرمايد:
تَغَرَّبْ عَنِ الْاوْطانِ فى طَلَبِ الْعُلى
فَسافِرْفَفىِ الأْسْفارِخَمْسُ فَوائِدِ
تَفَرُّجُ هَمٍّ وَ اكْتِسابُ مَعيشَةِ
و عِلْمٍ وَ آدابٍ و صُحْبَة ماجِدٍ (1)
▪️سفر كن تا مثل مرغ پا بسته نباشى كه نمىتواند تكان بخورد. سفر كن ولى هدف تو از سفر طلب فضيلتها و كسب كمالها باشد.
▪️در سفر چند فايده نهفته است:
🔘الف) «تفرّج هّم»:
🔹با سفر همّ و غم و اندوهها از دلت بر طرف مىشود و تفرج پيدا مىكنى. انسان تا وقتى كه در محيط خود است، با سوابقى كه در زندگى دارد، هميشه خاطراتش براى او ياد آور غم، اندوه، غصه و گرفتارىهاست. مسافرت كردن و از دروازه شهر بيرون رفتن، به طور طبيعى غم و غصهها را از بين مىبرد.
🔘ب) «اكتساب معيشّه»:
🔸با مسافرت مىتوان كسب معيشت كرد. انسان نبايد در كسب در آمدها فكرش محدود باشد به آنچه در محيطش وجود دارد. چه بسا انسان با لياقتى كه دارد، اگر پايش را از محيط خود بيرون گذاشته و به محيط ديگر برود، برايش بهتر باشد، زندگيش خيلى بهتر شود و رونق بيشترى پيدا كند.
🔘ج) «و علم»:
🔹غير از كسب معيشت، كسب علم يكى ديگر از بركات سفر است. هر عالمى يك دنيايى دارد. ممكن است در شهر شما عالمهاى بزرگ و درجه اوّلى باشند ولى هر گلى، بويى دارد. عالمى كه در شهر ديگر است، ممكن است از يك نظر، به حد عالم شهر شما نرسد، ولى او هم براى خود دنيايى دارد. وقتى با دنياى او روبه رو شديد، غير از دنيايى كه داشتيد، با دنياى ديگرى نيز آشنا خواهيد شد و علوم ديگرى به دست خواهيد آورد.
🔘د) «و آداب»:
🔸همه آداب و اخلاق اين نيست كه مردم شهر يا كشور تو مىدانند؛ وقتى به جاى ديگرى سفر مىكنيد، با يك سلسه آداب ديگر برخورد مىكنيد و احيانا متوجه مىشويد كه برخورد و عادتهاى آنها بهتر از آداب مردم شماست. ممكن است يك سلسه آداب را در مسافرتها بياموزيد. لااقل مىتوانيد آداب آنها را با آداب خود، مقابل يكديگر بگذاريد و مقايسه كنيد. قضاوت كنيد و آداب خوبتر را انتخاب نماييد.
🔘ه) «و صحبة ماجد»:
🔸يكى از فوايد سفر، به دست آوردن همنشينان و دوستان با فضيلت است. (2) البته مسافرت فوايد بسيار ديگرى دارد كه در جاى خود بايد مطرح شود.
9. توجّه به مثبتها
🔹از جمله عواملى كه موجب «سكون و آرامش انسان» مىشود، اين است كه انسان به هنگام برخورد با ناكامىها و شكستها، نكات مثبت زندگى خود را به ياد آورد.
🔸موفقيتها، استعدادها، توانايىها، امتيازات، خاطرات زيبا و ياد شادىها موجب مىشود، غم و اندوه از صفحه دل زدوده شود.
#داستان : فردى را ديدم كه بسيار گرفته بود و از مصايب و گرفتارىهاى خود مىگفت و دنيا را با عينك سياه و منفى مىديد و مىگفت:
تا ز مادر زاده ام نبودم شادمان
آدمى را بدترين وضعى ز مادرزاد نيست
من كه او را از نزديك مىشناختم و از وضع گذشته و حال او با خبر بودم، ليستى از امتيازات و توانايىهاى او مطرح كردم و به گوشه اى از شادىهاى او اشاره كردم، كمكم چهره غمگين او تبديل به نشاط و شادى شد و اين طبع انسان است كه در سختىها ومشكلات، شادىها و مثبتها را فراموش مىكند و فكر مىكند جز بلا و غم، چيز ديگرى ندارد. و چون، به مثبت هاى زندگى توجّه مىكند، غم و حزنش از بين مىرود.
جهان، غم نيرزد، به شادى گراى
نه از بهر غم كرده اند اين سراى
جهان از پى شادى ودلخوشى است
نه از بهر بيداد و محنت كشى است
نبايد به خود بر ستم داشتن
نبايد بخود درد و غم داشتن
بيا تا نشينيم و شادى كنيم
دمى در جهان كيقبادى كنيم
دلى را كه سرمايه زندگيست
به تلخى سپردن به فرخنده گيست (3)
10. نماز خواندن
نماز و عبادت يكى از عوامل غم زدائى است «مسمع» مىگويد امام صادق عليه السلام به من فرمود: «اى مسمع! وقتى يكى از شما دچار غم و اندوه دنيا شد، چه مانعى دارد كه وضو بگيرد و به جايگاه عبادت خود برود و دو ركعت نماز بگذارد و دعا كند كه خداوند اندوهاش را بر طرف سازد، مگر خداوند در قرآن نفرموده است:
وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ
كمك بجوييد به صبر «روزه» و نماز.(4)
**********
⭕️پی نوشت
1 . مستدرك الوسائل، ج 8، ص 115.
2 . شهيد مطهرى، گفتارهاى معنوى، ص 250.
3 . اشعار از نظامى.
4 . بقره/ 45.
👈از کتاب غم و شادى در سيره معصومين
@hal_khosh
🔵#غم_در_سیره_وگفتار_معصومین_علیهم_السلام (13)
✅راههاى درمان غم و اندوه (6)
1️⃣1️⃣به قبرستان رفتن
🔹يكى از مسايلى كه حزن و غم را از بين مىبرد، «رفتن به قبرستان» و نگاه عبرتآموز به انسانهاى خاموش و آرام است كه روزى آنها هم غم و مشكلات دنيا را مىخوردند.
🔸اينكه دستور داده شده است. هنگام غم و غصه به قبرستان برويد نه به باغ و بستان، براى اين است كه ريشه غم، حب دنياست و در قبرستان انسان به فناى دنيا اذعان مىكند.
🍃به قبرستان گذر كردم كم و بيش
بديدم قبر دولتمند و درويش
نهدرويش بىكفن در خاك خفته
نه دولتمند برده يك كفن بيش
2️⃣1️⃣ نگاه كردن به آب و سبزه
🌸امام رضا عليه السلام فرمود:
ثَلَاثٌ يَجْلِينَ الْبَصَرَ النَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَةِ وَ النَّظَرُ إِلَى الْمَاءِ الْجَارِي وَ النَّظَرُ إِلَى الْوَجْهِ الْحَسَن
▫️سه چيز ديده را روشن مىسازد: نگاه كردن به سبزه، آب جارى و به صورت زيبا.(1)
و در زبان شعر نيز چنين آمده است:
ثَلاثةٌ يُذْهِبْنَ عَنْ قَلْبِ الْحَزَنْ
الْماءُ وَ الْخَضْراءُ وَ الْوَجَهُ الْحَسَنِ
3️⃣1️⃣. عطر و عسل
🌸امام على عليه السلام فرمود:
الطِّيبُ نُشْرَةٌ وَ الْعَسَلُ نُشْرَةٌ وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَةِ نُشْرَة
▫️عطر، عسل، سواركارى و نگاه به سبزه، موجب نشاط و انبساط مىشود و حزن و غم را از بين مىبرد.(2)
4️⃣1️⃣شستن سر
شستن سر به هنگام اندوه، مىتواند موجب رفع اندوه شود.
🌸امام صادق عليه السلام فرمود:
مَنْ وَجَدَ هَمّاً فَلَا يَدْرِي مَا هُوَ فَلْيَغْسِلْ رَأْسَهُ وَ قَالَ إِذَا تَوَالَتِ الْهُمُومُ فَعَلَيْكَ بِلَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه
▫️هر كه دچار اندوهى شد و ندانست از چيست؟ سرش را بشويد
و فرمود: چون به اندوه پياپى دچار شدى بر تو باد گفتن: لا حول و لا قوة الا بالله.(3)
🔸همچنين در زمينه غسل حدود صد غسل مستحبى وارد شده است كه همه آنها نشاطآور است و جالب اينكه يكى ازغسلها، به نام غسل نشاط است. (4)
5️⃣1️⃣. نماز و درمان نگرانى
🔹از نظر اسلام و روان شناسان جهان، تنها قدرتى كه مىتواند افراد بشر را از نگرانى و اضطراب محافظت كند و آرامش آنها را برقرار سازد قدرت نماز و عبادت خداوند است
افرادى كه در ساعات مختلف به دعا و نماز خواندن مىپردازند روحى مطمئن و سالم دارند و هرگز دچار نگرانى و اندوه نخواهند شد.
🌸امام صادق عليه السلام فرمود:
مَا يَمْنَعُ أَحَدَكُمْ إِذَا دَخَلَ عَلَيْهِ غَمٌّ مِنْ غُمُومِ الدُّنْيَا أَنْ يَتَوَضَّأَ ثُمَّ يَدْخُلَ مَسْجِدَهُ فَيَرْكَعَ رَكْعَتَيْنِ فَيَدْعُوَ اللَّهَ فِيهَا أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ يَقُولُ وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة
▫️چه عاملى مانع مىشود يكى از شما را، وقتى كه غم و اندوه دنيوى بر او وارد شد وضو بگيرد و داخل مسجد شود و دو ركعت نماز بجاى آورد و خداوند بزرگ را بخواند مگر نشنيدهاى كه پرودگار مىفرمايد:
به وسيله صبر و نماز از خدا يارى بخواهيد.(5)
🔹هر گاه حادثهاى رسول اكرم عليه السلام را ناراحت و محزون مىساخت آن جناب به وسيله روزه گرفتن و اقامه نماز از خداوند يارى و كمك مىگرفت. (6)
▪️گاندى مىگويد: براى ميليونها نفر هندو و مسلمان تنها مايه تسلّى و آرامش در زندگى دعا و نماز است و من با تمام جريانها و نااميدىها كه در افق سياسى با آن مواجه هستم هرگز اميد خود را از دست ندادهام.
🔹در واقع مردمى را ديدهام كه حسرت آرامش مرا داشتهاند اين آرامش از دعا و نماز من حاصل شده است من اهل دانش نيستم اما در كمال فروتنى ادعا مىكنم كه مرد دعا و نماز هستم. (8)
******************
⭕️پی نوشت
1 . وسائل الشيعه، ج 14، ص 38؛ بحارالانوار، ج 10، ص 246.
2 . همان، ج 1، ص 442، كتاب الطهارة؛ بحارالانوار، ج 63، ص 291.
3 . بحارالانوار، ج 73، ص 323.
4 . عروة الوثقى، ج 1 ص 464 العشرون لتحصيل النشاة في الصلاة
5 . بحارالانوار، ج 66، ص 342.
6 . مجموعه ورام، ج 1، ص 303.
7. آئين زندگى، ص 208.
8 . همه مردم برادرند، ص 107.
9 . كليدهاى خوشبختى، ص 386.
@hal_khosh
عمهی بابام دعاهاش اینجوریه که میگه؛ پسر الهی۱۲۰سالگیتو ببینم،
اینجورکه من حساب کردم میخواد۲۰۰سال عمرکنه . . . ان شاءالله
#طنز
@hal_khosh