eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.1هزار دنبال‌کننده
127 عکس
26 ویدیو
586 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini ⚠️انتشار مطالب کانال بدون آدرس مربوطه جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
حلقه ثانیه ۵۸.mp3
18.86M
جلسه ۵۸ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الاحتراز فی القیود. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۵۹.mp3
34.13M
جلسه ۵۹ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الاحتراز فی القیود. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۶۰.mp3
35.15M
جلسه ۶۰ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الإطلاق. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۶۱.mp3
28.41M
جلسه ۶۱ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الإطلاق، قرینه حکمت. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۶۲.mp3
27.65M
جلسه ۶۲ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الإطلاق، قرینه حکمت. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۶۳.mp3
23.82M
جلسه ۶۳ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الإطلاق، الإطلاق فی المعانی الحرفية-التقابل بین الإطلاق و التقیید. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠صیغه امر💠 💎معنای صیغه امر💎 💢برای صیغه امر معانی متعددی همچون: طلب، ترجی، تمنی، تهدید، تعجیز ذکر شده است. این سخن از دو جهت قابل تأمل و اشکال است: 1️⃣ صیغه امر معنای جرفی و غیر مستقل دارد لذا بجای تعبیرِ طلب باید از تعبیرِ نسبت طلبیه یا ارسالیه استفاده کرد. نسبت طلبیه یا ارسالیه نسبت خاصی است که بوسیله طلب یا ارسال بین مطلوب و مطلوبٌ منه یا مرسَل و مرسَلٌ الیه بوجود می‌آید. 2️⃣ موضوع‌له و مدلول تصوریِ صیغه امر تنها نسبت طلبیه یا ارسالیه است و بقیه‌ی معانی مذکور در واقع مدلولِ تصدیقیِ جدی از مجموع جمله (فعل و فاعل) هستند یا به تعبیری داعی و انگیزه‌ی متکلم از ایجاد نسبت طلبیه توسط صیغه امر گاهی طلب و گاهی ترجی و تهدید و ... است. نتیجه اینکه صیغه امر در همه موارد در موضوع‌لهِ خود استعمال شده و تفاوت در مراد جدی و داعی است. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4341 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 معنای صیغه امر 💠 💢اینکه گفته شد تعدد معنا برای صیغه امر صحیح نیست بنابر مسلک اعتبار و قرن اکید(که دلالت وضعی در این دو مسلک تصوری است) بود. 🌀اما بنابر مسلک تعهد که دلالت وضعی را تصدیقی می‌داند تعدد معنا برای صیغه امر پذیرفتنی است بلکه چاره‌ای جز پذیرش آن نیست؛ زیرا یقینا مراد جدی(مدلول تصدیقی ثانی) صیغه امر متعدد است. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4342 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 ظهور صیغه امر در طلب 💠 💢باتوجه به اینکه موضوع‌لهِ صیغه امر، نسبت طلبیه یا ارسالیه است و همواره در همین معنا استعمال می‌شود و تفاوت فقط در مراد جدی است، برای اینکه صیغه امر را حمل بر اراده‌ی معنای طلب کنیم نمی‌توانیم به أصالة الحقيقة تمسک کنیم زیرا استعمال آن در همه موارد استعمال حقیقی است. ❓️اینجا است که سوال پیش می‌آید: برای اثبات اینکه مراد جدی از ایجاد نسبت طلبیه یا ارسالیه توسط صیغه امر، طلب بوده نه تمنی و ترجی و تهدید و ... چه باید کرد؟ ⭕️ ظاهر از صیغه امر این است که داعی از آن طلب است؛ زیرا ⬇️ ⬅️اگر موضوع‌له را نسبت طلبیه بدانیم از بین دواعیِ مختلف، طلب مصداق حقیقیِ نسبت طلبیه بوده لذا به موضوع‌له اقرب است لذا حمل بر این می‌کنیم که مراد جدی طلب است. ⬅️و اگر موضوع‌له را نسبت ارسالیه بدانیم مصداق حقیقیِ آن، ارسال است که ناشی از طلب بوده نه بقیه‌ی دواعی، پس مراد جدی را حمل بر طلب می‌کنیم که منشأِ مصداقِ حقیقیِ موضوع‌له(نسبت ارسالیه) است. 💥نکته آخر اینکه گاهی مراد جدی از صیغه امر طلب نیست ولی در عین حال از آن حکم شرعی بدست مى‌آيد؛ مانند اینکه می‌فرماید: «اِغسِل ثوبَک مِنَ البَولِ»، که مراد ارشاد به نجاست لباس به واسطه‌ی بول و تطهیر شدن آن به وسیله‌ی شستن می‌باشد. در این موارد به صیغه امر، امر ارشادی گفته می‌شود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4342 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 ظهور صیغه امر در وجوب 💠 💢متبادر از صیغه امر این است که نسبت طلبیه یا ارسالیه ای که از آن فهمیده می‌شود ناشی از اراده لزومیه بوده است؛ لذا صیغه امر ظهور در وجوب دارد. 💥نکته پایانی در بحث صیغه امر این است که گاهی افعالی دیگر غیر از فعل امر در طلب استعمال می‌شوند که دو گونه هستند برخی مانند فعل مضارع مقرون به لام امر (مثل لِیَغتَسِل) هستند که دلالتشان بر طلب حقیقی است و متبادر از آن نیز طلب وجوبی است. برخی دیگر مانند فعل مضارع(مثل یُعیدُ) هستند که دلالتشان بر طلب، مجازی بوده و دلالتشان بر طلب وجوبی اختلافی است. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4342 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 معنای صیغه امر بعد از تحریم 💠 ❓️اگر پیش از امر، از آنچه بدان امر شده نهی شده باشد؛ یا در موقعیتی که توهم حرمت بوده امر شده باشد، صیغه امر دلالت بر طلب وجوبی می‌کند یا نه؟ ⭕️ گفتیم صیغه امر همواره در موضوع‌لهِ خود استعمال می‌شود؛ اما مراد جدی از آن (در مواردی که صیغه امر مسبوق به تحریم یا توهم تحریم است) مردد بین طلب جدی و نفی حرمت است؛ لذا دلالت بر وجوب ندارد. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4348 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 بررسی دلالت صیغه امر بر وجوب قضا 💠 💢گاهی امر به فعلی تعلق می‌گیرد که مقید به وقت محدودی است لذا امتثال آن در محدوده‌ی زمانی مشخص واجب است. ❓️اگر مکلف در زمان مشخص شده واجب را انجام ندهد، آيا فعل امر دلالت بر وجوب قضا(خارج از وقت) دارد یا نه؟ ⭕️ گاهی قرینه بر عدم دلالت امر بر وجوب قضا داریم؛ گاهی قرینه بر دلالت امر بر وجوب قضا داریم؛ اما بدون قرینه، ظاهر دلیل، وحدت امر است و تعدد آن(امر داخل وقت و امر خارج از وقت) نیاز به قرینه‌ی خاص دارد. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4348 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۶۴.mp3
48.68M
جلسه ۶۴ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الإطلاق، الحالات المختلفة لاسم الجنس. استاد شیخ محمدهادی
📌حضرت امام، روح جمهوری اسلامی است/ بسیاری از ابعاد شخصیت حضرت امام ناشناخته مانده است/ امام در طول تاریخ ما یک شخصیت بی نظیر است 🔰مقام معظم رهبری ◽️امام بزرگوار، است؛ اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود و مورد بی‌توجّهی قرار بگیرد، نقشی بر دیوار باقی خواهد ماند. 💢هر چه گویم عشق را شرح و بیان 💢چون به عشق آیم خجل باشم از آن ◽️بسیاری از ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما همچنان است. در واقع نسل کنونی انقلاب، بخصوص نسل جوان ما، امام عزیز را بدرستی نمی‌شناسند، درک نمیکنند، عظمت امام را نمیدانند ◽️اوّلین نکته‌ای که درباره‌ی امام باید عرض کرد، مسئله‌ی رهبری است که حالا من درباره‌ی این رهبری بعداً یک توضیحی عرض میکنم. ◽️انقلاب اسلامی، انقلابی است که هم به جنبه‌ی مادّی انسان و هم به جنبه‌ی معنویّت انسان توجّه دارد، توجّه کرده است و به آن پرداخته است. ◽️آن دست قدرتمندی که توانست این اقیانوس را به تلاطم دربیاورد، آن دست قدرتمند، دست چه کسی بود؟ این مهم است. آن دست قدرتمند، آن شخصیّت فولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیون‌ها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از اینها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، عبارت بود از امام بزرگوار؛ او عبارت بود از خمینی عظیم! ❇️یعنی بنده واقعاً در طول تاریخ خودمان هم کسی که همه‌ی این خصوصیّات را با هم داشته باشد سراغ ندارم. 1⃣اوّلاً پاک و پرهیزکار بود؛ امام یک شخصیّتی بود به معنای واقعی کلمه و پرهیزکار و پاک. 2⃣ثانیاً اهل معنویّت و حالات عرفانی بود؛ اهل معنویّت بود، اهل حالات عرفانی بود، اهل گریه‌ی سحر بود. مرحوم آقای حاج احمد آقا به بنده گفت سحرها که امام بلند میشوند و در نماز و در دعا گریه میکنند، این دستمال معمولی‌ای که ایشان دارند کفاف نمیدهد، برای ایشان حوله میگذاریم؛ حوله‌ی دست و رو خشک‌کنی برای اشک! اهل این معنویّتها بود. 3⃣اهل لطافت روحی بود؛ این کتابهای معنوی امام مثل آداب‌الصّلاة، مثل شرح حدیث [جنود] عقل و جهل را امام تقریباً در جوانی یا اوایل میانسالی ــ حدود چهل‌سالگی ــ نوشته بود؛ از جوانی این جور بود. 4⃣امام جمع کرده بود بین و ؛ هم حماسه‌ساز بود، هم دارای معرفت و معنویّت بود. 5⃣از لحاظ اخلاقی به معنای واقعی کلمه شجاع بود... شجاع بود به معنای واقعی کلمه. 6⃣دارای حکمت و عقلانیّت بود، اهل محاسبه بود؛ کار را بدون محاسبه انجام نمیداد و اقدام نمیکرد، محاسبه میکرد؛ و وقتی در این محاسبه به یک نتیجه‌ای میرسید، با کمال قاطعیّت آن را انجام میداد، و تردید و تزلزل در کارش وجود نداشت. 7⃣هرگز مأیوس نمیشد؛ این همه حوادث در همان سالهای اوّل انقلاب رخ داد ــ این شهادتها، شهادتهای دسته‌جمعی، حوادث گوناگون ــ [ولی] مطلقاً در دل امام این تاثیر را نگذاشت که ایشان را مأیوس بکند 8⃣به معنای واقعی کلمه اهل صداقت بود، صادق بود؛ هم با خدا صادق بود، هم با مردم صادق بود. به وعده‌ی خود، به عهد خود پایبند بود. 9⃣بسیار منظّم و وقت‌شناس بود 9⃣اهل توکّل به معنای واقعی بود؛ وعده‌ی الهی را قبول داشت و به وعده‌ی خدا اطمینان داشت. وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی اللَهِ فَهُوَ حَسبُه مصداق واقعی این جمله بود. 🔟مبارز بود؛ 📚گزیده بیانات سی و سومین سالگرد امام خمینی. ۱۴۰۱/۳/۱۴ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💢امام بود به معنای واقعی کلمه. شناسایی امام برای نسل جوان از این جهت اهمّیّت دارد که به آنها کمک میکند برای اداره‌ی بهینه‌ی آینده‌ی کشور؛ امام، فقط امامِ دیروز نیست؛ هم هست، هم هست.(بیانات 14.3.1401) 💢امام بزرگوار ما بزرگی بود؛ انصافاً ایشان برجسته‌ای بود امّا در [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحب‌نظر [بود]. امام بزرگوار، مغز و عرفان بود، لُبّ فلسفه و بود. (بیانات 98.02.18) 💢امام فقید عظیم الشأن رضوان الله تعالی علیه که حقا از اسوه بودند_این کلمه «همه جهت» را من با توجه عرض میکنم_واقعا از هر بعدی انسان نگاه میکند میبیند که جا دارد انسان ها و و رواد طریق هدایت مردم، به ایشان کنند (بیانات. 4/1/1369) •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥ارزش این چند کلمه بیشتر از چند جلد کتاب اخلاق است. "رحمة الله علیه رحمة واسعة " •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🌹 پانزده خرداد در عین حالی که مصیبت بود، لکن مبارک بود برای ملت، که منتهی شد به یک امر بزرگی و آن استقلال کشور و آزادی برای همه مملکت. پانزده خرداد یک روز نیست، یک تاریخ است، یک تاریخ سراسر شکوهمند که برای همیشه باید جاودانه نگهداشته شود. (صحیفه امام خمینی، ج ۱۲، ص ۳۹۷) 🥀 سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد گرامی باد •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۶۵.mp3
19.06M
جلسه ۶۵ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الإطلاق، الانصراف. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۶۶.mp3
31.34M
جلسه ۶۶ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الإطلاق، الإطلاق المقامی - بعض التطبیقات لقرينة الحكمة. استاد شیخ محمدهادی
1_1899144966.rar
18.43M
🔰🔰 📚فایل فشرده قسمت اول از اول کتاب ✍️تقریرات درس استاد جزوه مرکز مدیریت •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
تقریرات حلقه ثانی.pdf
42.54M
🔰🔰 📚تقریرات 🔸️تمام کتاب مشتمل بر متن کتاب و تطبیق و چکیده درس ✍️ مدرس محترم استاد •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
جدول اقسام قید؛ اصول فقه.pdf
143K
📚جدول اقسام قید مطرح شده در دانش اصول فقه ✍️بر اساس کتاب فرهنگ‌نامه اصول فقه 🔸️تهیه شده توسط کانال مکتب‌خانه •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
اصول3.rar
22.2M
🔰🔰 📚فایل فشرده قسمت دوم از ابتدای اثبات صغرای دلیل شرعی تا ابتدای اصول عملیه ✍️تقریرات درس استاد جزوه مرکز مدیریت •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
اصول عملیه.zip
9.81M
🔰🔰 📚فایل فشرده قسمت سوم از ابتدای اصول عملیه تا ابتدای تعارض ✍️تقریرات درس استاد جزوه مرکز مدیریت •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
چارت مباحث حلقات شهید صدر.pdf
5.88M
🔰چارت گرافیکی از کتاب دروس فی علم الاصول حلقه اولی و ثانیه و ثالثه ✍️ شهید سید محمدباقر صدر •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola