eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
409 عکس
146 ویدیو
685 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
032_ العلم الاجمالی.mp3
18.34M
1 🔹 توضیح اصطلاح علم اجمالی و دفع یک شبهه 🔹 بررسی منجریة علم اجمالی بنابر مسلک مشهور و حق الطاعة 🔹 بررسی امکان ثبوتی ترخیص شارع ، در اطراف علم اجمالی بنابر مسلک مشهور و حق الطاعة
033_ و الجواب ان القطع الذی تکون.mp3
24.45M
2 🔹 مروری بر مباحث جلسه گذشته 🔹 مبنای محقق عراقی و مدرسة النائینی در کیفیت تنجیز علم اجمالی و حکم عقل در اطراف 🔹 مبنای آخوند و شهید صدر 🔹 بررسی اثباتی ترخیص شارع @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول و فقه شیعه
🔴 آیا با خواندن حلقات به جای کتب اصولی فعلی٬ طلبه بی سواد بار نمی آید؟ 🔴 یا اینکه حداقل انگ بی سوادی به او نمی خورد؟ •┈••✾••┈• تدریس حلقات شهید صدر : ✅https://eitaa.com/halghehalgey
ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها را خدمت ولی عصر علیه السلام و شیعیان آن حضرت ، تبریک عرض میکنیم http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570
اصول و فقه شیعه
#تعریف_علم_الاصول 5 #موضوع_علم_الاصول 1 🔹ثمره ضابطه و تعریف علم اصول 🔹تعریف عرفی و فنّی #موضوع 🔹تمای
➖➖➖➖➖➖➖ در کتاب اسفار موضوع هر علم به «ما یبحث عن عوارضه الذاتیه» ، تفسیر شده است. (الاسفار الاربعه ج1 ص30) تفاسیر زیادی از عرض ذاتی شده که بعد از بیان هر کدام از طرف بعضی شاگردان زبده اشکالاتی به اساتید میگرفتند و خود آنان تفسیر جدیدی از آن ارائه میدادند ، تا آخر الامر ، به این معنا اکتفا شده که عرض ذاتی یعنی محمولی که غریب نباشد یعنی محمولی که واسطه در عروض نداشته باشد یعنی مجاز نباشد یعنی حمل، حمل حقیقی باشد نه مجازی. لکن بجهت اینکه بحث از اغماض خارج شود توضیح زیر را عرض میکنم؛ ⭕️هر آنچه حمل میشود از دو حالت خارج نیست؛ یا بدون واسطه است یا با واسطه 1⃣ اگر بدون واسطه باشد از ۳ حالت خارج نیست؛ یا عارض مساوی معروض است مثل اینکه بگوییم الانسان متعجب که متعجب عارضی است مساوی با معروض. یا عارض اعم است مثل الناطق حیوان. یا عارض اخص است مثل؛ الحیوان ناطق 2⃣ یا اینکه عارض با واسطه حمل بر معروض میشود 2 حالت دارد یا واسطه داخلیه است یا خارجیه است. ◀️ در صورتی که‌واسطه داخلیه باشد ۲ حالت دارد: یا مساویست مثل الانسان متکلم بواسطه نطق. و یا واسطه اعم است الانسان ذو اراده بواسطه حیوان. و واسطه داخلیه اخص نداریم چون آنچه اخص داخلیه است بدون واسطه است. ◀️ اگر واسطه خارجیه باشد ۳ حالت دارد: یا مساویست مثل الانسان ضاحک بواسطه تعجب. یا اعم است مثل الانسان متحیز بواسطه جسم. یا اخص است مثل الحیوان ضاحک بواسطه انسان یا واسطه مباین است مثل الماء حار بواسطه نار که مباین با ماء است. ✳️ بنا بر قول تحقیق ، عرض ذاتی که در تعریف موضوع معتبر است در تمامی اقسام بالا را شامل میشود و حمل حقیقی است اما نوع دیگری از واسطه مباین هم هست که واقعا حمل و اتحادی درکار نیست با وجود علاقه و قرینه، حمل جایز است؛ مثل المیزاب جارّ که جری بواسطه ماء به علاقه محل بر میزاب حمل شده است. این قسم خارج از عرض ذاتی است، عرض غریب و حمل مجازی است. ✳️ تساوی و اعم و اخص و مباین در اینجا بحسب مصداق است. ✅ موضوع علم اصول : «ادله مشتركه است و ما بحث از دلیلیت این ادله ميكنيم تا ببينيم دليليت كداميك اثبات ميشود و كداميك نفي ميشود که دلیلیت عرض ذاتی برای ادله است.» ➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال مبانی اصولی شهید صدر http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570
اصول و فقه شیعه
#نکات_اصولی #تعریف_الموضوع #موضوع_علم_الاصول ➖➖➖➖➖➖➖ در کتاب اسفار موضوع هر علم به «ما یبحث عن عوا
بنده بر اساس مبنای مرحوم آخوند و محقق سبزواری ، که عرض ذاتی را به «بلاواسطة فی العروض» تفسیر کرده اند توضیح دادم. برای تحقیق بیشتر و اطلاع از مبانی دیگر اصولیون به منابع زیر مراجعه کنید. ▫️ نهایة الافکار ج1 ص13_مقالات الاصول ج1 ص40 ▫️ بحوث فی علم الاصول ج1 ص 49 ▫️ نهایة الدرایة ج1 ص22 ➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال مبانی اصولی شهید صدر http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570
💢آراء شهید صدر، نظریه یا مکتب؟ ✔️رضا اسلامی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی🔻 🔹برای صاحب مکتب شدن باید یک دانشمند، عمده محورهای علم را تکامل ببخشد و مسیر علم را متحول کند. «مکتب» را نباید برای هر عالمی که دوست داریم، به‌راحتی خرجش کنیم و بگوییم صاحب مکتب است؛ اما شهید صدر با چند ملاک، دارای مکتب اصولی است. 🔸یک شاخص مکتب‌ساز بودن شهید صدر، این است که در زمانی که همه دنبال محتوا دادن به مباحث و دنبال تعمق بحث بودند و ترتیب و چیدمان موروث را حفظ می‌کردند و به اشکالات ترتیب موجود اهتمامی نداشتند، شهید صدر ساختار نوینی از علم اصول را ارائه می‌دهند. 🔹کسانی که به ‌نقد شهید صدر پرداخته‌اند می‌گویند شهید صدر اصلاً مکتب‌ساز نبوده است و صرفاً مباحث سابقین را پس‌وپیش کرده و هیچ ابداعی نداشته است. در پاسخ باید گفت: لازم است ابتدا تعریفی از نوآوری ارائه دهند و بعد اشکال کنند. در معنای نوآوری و نظریه‌پردازی اختلاف است. نوآوری به این معنا نیست که از عدم، مطلبی آورده شود؛ مثلاً آیا مرحوم شیخ انصاری بحث مصلحت سلوکیه یا حکومت و ورود که نوآوری وی است را از عدم آورده است یا آنکه ارائه نظریه جدید با ملاحظه مجموعه نکات پیشینیان بوده است؟ 🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر: 🆔 @shahidsadr 〰〰〰〰〰〰〰〰 تدریس حلقات شهید صدر : ✅http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570http://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
نقد اخباریگیری۱-استاد فرحناکی.mp3
45.72M
(1) استاد شیخ حسین فرحناکی 🔹 نقد این شبهه که علم اصول بر خلاف روش اهل بیت علیهم السلام و متخذ از اهل تسنن میباشد 🔹 اهمیت و ضرورت علم اصول https://eitaa.com/halgheysaniye