eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
393 عکس
138 ویدیو
678 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
001_اصول الرجال 011013.mp3
19.86M
🔹 امتیاز کتاب اصول الرجال 🔹 کتاب محور بودن انتقال احادیث شیعه در پروسه سماع و قرائت 🔹 توجه قدماء به منبع و کتاب در اعتبار سنجی روایت به عنوان یکی از محور های وثوق به صدور 🔰 استاد صادقی 🔈جلسه اول| ۱۳ دیماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان : ۱۶ دقیقه 🔸 مدرسه علمیه آیت الله خوئی (ره) •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
002_اصول الرجال 011014.mp3
26.51M
🔹 تبیین فرق اعتبار سنجی میان قدماء و متاخرین 🔹 تعریف مصطلحات ۴ گانه متاخرین 🔹 اسباب تغییر نحوه ی اعتبار سنجی از قرن هفتم در مکتب حله و جبل عامل 🔰 استاد صادقی 🔈جلسه دوم | ۱۴ دیماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان : ۲۶ دقیقه 🔸 مدرسه علمیه آیت الله خوئی (ره) •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
003_اصول الرجال 011018.mp3
8.05M
🔹 تبیین اهمیت و کاربرد علم رجال طبق مبنای قدما و متاخرین در اعتبار سنجی 🔹 نقش مهم احادیث در فهم احکام شرعیه و لزوم بررسی و اعتبار سنجی احادیث در فقاهت 🔰 استاد صادقی 🔈جلسه سوم | ۱۸ دیماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان : ۲۸ دقیقه 🔸 مدرسه علمیه آیت الله خوئی (ره) •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول فقه حلقات حلقه اولی.pdf
9.87M
📚 🔸 جزوه نمودار فارسی حلقات شهید صدر (دروس فی علم الاصول) حلقه اولی 🔹 تدوین: محمدرضا فضلعلی 🔹️سایت طلبگی تا اجتهاد •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
004_ اصول الرجال 011025.mp3
7.27M
🔹 کیفیت تشکیل علم حدیث بالمعنی العام 🔹 انشعبات علوم حدیث 🔰 استاد صادقی 🔈جلسه چهارم | ۲۵ دیماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان : ۲۴ دقیقه •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
005_ اصول الرجال 011027.mp3
31.55M
🔹 فرق حدیث با سنت 🔹 تعریف علم الحدیث بالمعنی الخاص 🔹 تعریف علم الدرایه 🔹 تعریف علم الرجال 🔰 استاد صادقی 🔈جلسه 5 | ۲۷ دیماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان : ۳۱ دقیقه •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 اجتهاد برای طلاب سطح دو و بالاتر از آن واجب عینی است. 🔆 آقایانی که در حد رسائل و مکاسب و یا کمی بالاتر رسیده اند، علی الظاهر اجتهاد برای آنان واجب عینی است؛ نه واجب کفایی. 🔆 مقام موقعیت شیعه با فقاهت بوده و نیازمند به فقیه است. 🔆 آقایانی که در این حد آمده اید، کوشش کنید که اجتهاد را به دست بیاورید؛ بنابراین تکلیف شما مشکل است. 🔆گاهی می گویم سفر مستحب برای اشخاصی که درس می خوانند، سفر مشکوک است و حتما باید نماز خود را به صورت جمع بخوانند؛ چراکه شخصی که در این مرحله آمده، بعید نیست که اجتهاد آنان واجب عینی باشد؛ نه کفایی. 🔆امروز بلاد ما از فقیه خالی است و شما عزیزان باید با تحصیل همراه با تلاش و کوشش، این کمبودها را جبران نمایید. ♻️ درس خارج اصول/ 1395/09/24 @misbahulfiqahe •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
❇️ وجوب اجتهاد 🔺 در زمان ما که مجتهدین واقعی در حال انقراض اند اجتهاد وجوب عینی دارد. 🔺 اگر کسی استعداد اجتهاد داشته باشد بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد چون « من به الکفایه» نیست. منبع: جرعه ای از دریا/ ج3/ ص512 @misbahulfiqahe •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
اصول و فقه شیعه
📝 اجتهاد برای طلاب سطح دو و بالاتر از آن واجب عینی است. 🔆 آقایانی که در حد رسائل و مکاسب و یا کمی ب
یکی از فضلای بزرگوار این سوال را از بنده پرسیدند سوال ایشان را از محضر استاد بزرگوارم حضرت آیت‌الله اشرفی شاهرودی دام ظله الوارف پرسیدم و ایشان اینطور پاسخ دادند ➖➖➖➖👇👇👇👇➖➖➖➖
۲۵ ژانویه،‏ ۱۰.۱۱​ استاد اشرفی اجتهاد.mp3
10.73M
بیانات حضرت استاد آیت اشرفی شاهرودی، درباره معیار و اهمیت اجتهاد و وجوب عینی آن برای طلاب مستعد ۳/ رجب/ ۱۴۴۴ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️مانعیت انصراف تیقنی از تمسک به اطلاق 🔹سیر مبحث اصول استاد معظم آقای شهیدی(دام عزه) به اطلاق و تقیید رسیده، و در این مبحث نیز درباره مقدمه سوم بحث می‌شود؛ انتفاء قدر متیقن در مقام تخاطب. این بحث، با پرونده علمی کانال مرتبط است، فلذا آن را گزارش کرده و ذیلاً نکته‌ای را عرض می‌کنم: ▫️آیت الله سیستانی(مدظله)، با تقسیم روایات به افتائی و تعلیمی، مسئله «مانعیت قدر متیقن تخاطبی» را اینگونه حل می‌کنند: در روایات افتائی، قدر متیقن مانع از اطلاق است و در روایات تعلیمی مانعیت ندارد. ▫️استاد شهیدی بر این فرمایش ایشان این نقد را دارند: «اگر آنی که ما عرض کردیم برای قدرمتیقن در مقام تخاطب که عرف تردید کند در شمول خطاب نسبت به فرد زاید بر قدرمتیقن، خب روایات مقام تعلیم هم باشد قدرمتیقن در مقام تخاطب مانع از اطلاق است. مثل این‌که امام به زراره بفرماید یجب اکرام العالم، واقعا ما احتمال می‌‌دهیم در آن محیط ائمه، عالم انصراف داشته به عالم دینی، نه این‌که انصراف به حدی باشد که ظهور پیدا کند در عالم دینی، نه، انصرافی که موجب تردید می‌‌شد که آیا مختص است به عالم دینی یا مطلق عالم، در روایات مقام تعلیم هم ما دچار مشکل می‌‌شویم.» ▫️نکته: اگر، انصراف تیقنی - که غیر از انصراف ظهوری است- مانع از تمسک به اطلاق، حتی در روایات تعلیمیه شود که به نحو ضرب القاعدة و قضیه حقیقیه صادر می شوند، آیا مجالی برای تمسک به اطلاق وجود دارد؟ چرا که، حتماً در خصوص همه مطلقات، با توجه به محیط القاء خطاب، مجال تردید عرفی وجود دارد. در حالیکه، در بیان آیت الله سیستانی، به دلیل کیفیت صدور احکام شرعیه و شأن تقنینی شارع، مطلقاتی به دست می آیند که امکان تمسک به آنها وجود دارد. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حال تولد امیرالمومنین علیه السلام در کعبه 🛑قال يزيد بن قعنب: كنت جالسا مع العباس بن عبد المطلب وفريق من عبد العزى بإزاء بيت الله الحرام، إذ أقبلت فاطمة بنت أسد أم أمير المؤمنين (عليه السلام) 🔰یزید بن قعنب می گوید: من با عباس بن عبد المطلب و جمعى از عبد العزى برابر خانه کعبه نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد مادر امیر المؤمنین (ع) که نه ماه به او آبستن بود آمد و درد زائیدن داشت؛ گفت خدایا من به تو ایمان دارم و بدان چه از نزد تو آمده است؛ از رسولان و کتاب ها مؤمن هستم و به سخن جدم ابراهیم خلیل (ع) تصدیق دارم و او است که این بیت عتیق را ساخته به حق آن که این خانه را ساخته و به حق مولودى که در شکم من است، این ولادت را بر من آسان کن، یزید بن قعنب می گوید:👈 ما به چشم خود دیدیم که خانه خدا از پشت شکافت و فاطمه به درون آن رفت و از دیده ما نهان شد و دیوار به هم آمد و خواستیم قفل در خانه را بگشائیم، ولی گشوده نشد و دانستیم که این امر از طرف خداى عز و جل است و پس از چهار روز بیرون آمد و امیر المؤمنین را در دست داشت👉 و سپس گفت من بر همه زنان گذشته فضیلت دارم؛ زیرا آسیه بنت مزاحم خدا را به نهانى پرستید؛ در آن جا که پرستش خدا خوب نبود جز از روى ناچارى، و مریم دختر عمران نخل خشک را به دست خود جنبانید تا از آن خرماى تازه چید و خورد و من در خانه محترم خدا وارد شدم و از میوه بهشت و بار و برگش خوردم و چون خواستم بیرون آیم یک هاتفى آواز داد اى فاطمه نام فرزندت را على بگذار که او على است و خداى اعلى می فرماید: من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تادیبش نمودم و غامض علم خود را به او آموختم و او است که بت‏ها را در خانه من می شکند و او است که در بام خانه‏ام اذان می گوید و مرا تقدیس و تمجید می کند خوشا به حال کسى که او را دوست دارد و فرمان بردار او است و بدا به حال کسى که او را دشمن دارد و نافرمانى او کند. 📚:الأمالي الصدوق ج1 ص 195 •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
دروس-في-علم-الأصول-ج1-الحلقة-الأولى-والثانية.pdf
15.63M
📚 🔸 کتاب دروس فی علم الاصول (حلقه اولی و ثانیه) 🔹 تألیف: شهید سید محمدباقر صدر قدس سره 🔹️سایت شبکة الفکر •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
دروس في علم الأصول - الحلقة الثالثة - السيد محمد باقر الصدر.pdf
19.43M
📚 🔸 کتاب دروس فی علم الاصول (حلقه ثالثه) 🔹 تألیف: شهید سید محمدباقر صدر قدس سره 🔹️سایت شبکة الفکر •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول و فقه شیعه
#رجال 🔹 فرق حدیث با سنت 🔹 تعریف علم الحدیث بالمعنی الخاص 🔹 تعریف علم الدرایه 🔹 تعریف علم الرجال 🔰 ا
006_ اصول الرجال 011117.mp3
11.1M
🔹 فرق های بین : علم الحدیث بالمعنی الخاص، علم الدرایه و علم الرجال 🔰 استاد صادقی 🔈جلسه 6 | 17 بهمن ماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان : 20 دقیقه •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
007_ اصول الرجال 011119.mp3
13.34M
🔹 کار کرد علم تراجم در خدمت به حدیث 🔹 فرق علم الرجال با علم التراجم 🔹 تنبیهان 🔰 استاد صادقی 🔈جلسه 7 | ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان : 25 دقیقه •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
نکته ای زیبا از استاد سید محمد صادق علم الهدی : حلقات در بین کتب درسی اصولی، بی‌نظیر است، علم اصول را در قالب یک نظام کاملاً منسجم و هماهنگ و روان ارائه می‌کند. این کتاب مشتمل بر آخرین نظریه‌هایی است که در حوزه‌ اندیشه اصولی مطرح شده و در عین آن‌که بسیار عمیق است، فاقد تعقیدهایی است که در عبارات سایر کتب درسی به چشم می‌خورد. …البته توصیه نمی‌کنم به جای کتاب «رسائل» و «کفایه» صرفاً به خواندن حلقات اکتفا شود؛ زیرا که چه‌ بسا کسانی که چنین کنند، توان و جرأت مراجعه مستقیم به کتب کهن و مرجع اصولی را ـ که ادبیات پیچیده خاص خود را داراست ـ از دست بدهند… گفته‌اند حلقات راه اجتهاد را کوتاه می‌کند؛ انصافاً این سخن بی‌راهی نیست. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول فقه حلقات حلقه اولی.pdf
9.87M
📚 🔸 جزوه نمودار فارسی حلقات شهید صدر (دروس فی علم الاصول) حلقه اولی 🔹 تدوین: محمدرضا فضلعلی 🔹️سایت طلبگی تا اجتهاد •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye