eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
393 عکس
137 ویدیو
677 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
تصویری کمتر دیده شده از : آیت الله وحید خراسانی و مرحوم محمد تقی فلسفی(منبری مشهور) در یک قاب @AmirGrali أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💐 سالروز ولادت با سعادت حضرت سلطان ، آقا علی بن موسی الرضا المرتضی علیه السلام را محضر مولامون حضرت امام مهدی ارواحنا‌له‌الفداء و شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم💐 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
37.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمتی از سخنان زیبای حجت الاسلام شیخ حسن علم الهدی حتما گوش کنید رفقا ارزش دانلود دارد بسیار زیبا و منصفانه أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰 مرحوم آخوند منکر قیام اصول عملیه در تمامی موارد آن است. اصول عملیه غیر از استصحاب: استدلال مرحوم آخوند این است که مراد از جایگزینی یعنی ترتیب آثار و احکام قطع برای اصول عملیه لکن وقتی خود این اصول عملیه دارای آثار هستند قائم مقامی معنایی ندارد. برائت عقلی و احتیاط عقلی که حکم خود عقل است و خود دارای اثر هست. اما احتیاط که خود دارای اثر نیست هم که شرعا در شبهات بدویه وجوب ندارد و در اطراف علم اجمالی هم به حکم عقل است. در استصحاب هم شبهه جمع لحاظ آلی و استقلالی که در قیام امارات بود رو تکرار کرده‌اند. لکن این کلام مورد مناقشه دیگران قرار گرفته است. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🗓تقویم شیعه؛ (14خرداد، سالروز ارتحال امام خمینی"قدّس سرّه") ❖اوصاف رهبر فقید انقلاب در کلام آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی مدظله العالی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
Slide1.PNG
2.05M
نمودار نظریه بحوث در تحلیل قبح تجری / 1
Slide2.PNG
3.32M
نمودار نظریه بحوث در تحلیل قبح تجری / 2
نمودار نظریه ی بحوث در قبح تجری 👆 مقرر : سید محمد حسن رحمتی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فلسفه و اصول.pdf
866.8K
📙 "تبیین دیدگاههای انتقادی امام خمینی در استفاده از روش فلسفی در علم اصول" 💧چکیده💧 رشد هر دانش از جمله علم اصول که از مهم‌ترین ابزارهای استنباط محسوب می‌شود، علاوه بر نوآوری نیازمند نقد و اصلاح مداوم آن دانش است و نوآوری و نقد علم نیز تنها با حرکت بر اساس مبانی روش‌شناختی آن علم میسر است. یکی از معضلات علم اصول در دو قرن اخیر، خلط روش تحقیق در فلسفه به‌عنوان یک علم حقیقی با روش تحقیق در علم اصول به‌عنوان علمی اعتباری است. حضرت امام خمینی از اصولیانی است که با تمام توان به نقد روش‌شناختی این آمیخت نادرست پرداخته است. پژوهۀ فرارو در همۀ آثار اصولی ایشان (شامل چهارده جلد آثار دست‌نگاشت و تقریرات شاگردان) استقرا کرده و انتقادات ایشان را در این زمینه گردآوری و در تحلیلی آماری مشخص کرده نقد حضرت در این مسئله متوجه مرحوم است. همچنین در این تحقیق، مبانی نظری الگوی روش‌شناختی یادشده تبیین و به برخی اشکالات وارد بر ایشان در این موضوع نیز پاسخ داده شده است 🔺بسیار مهم و مفید🔻 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
Asl-Tasnif-Ketab.mp3
790.5K
💥تفاوت سه اصطلاح «اصل»، «تصنیف» و «کتاب» 🎤آیت‌الله خارج 1395/11/19 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
❇️معنای «حکومت» 🔹محقق بروجردی(رضوان الله علیه)، در حاشیه‌ای که بر کفایة الاصول دارد، پیرامون معنای «حکومت» نکته ای دقیق را تذکر میدهد: «و بعبارة أخرى معنى حكومة أحد الدليلين على الآخر هو ان يكون ناظرا إلى نفس الحكم المستفاد منه نفيا أو إثباتا لا ان يكون ناظرا إلى دليله كما يتوهم ذلك من ظاهر عبارة شيخنا الأنصاري قدّس سرّه، و ذلك لأنه ليس في الأدلّة الّتي بأيدينا ما كان ناظرا إلى نفس الدليل، و خفاء ذلك على مثل الشيخ بعيد في الغاية، و الظاهر انّ مقصوده رضوان اللّه تعالى عليه ما ذكرناه خصوصا مع ملاحظة ما ذكره من الأمثلة في المقام للحكومة، فانه ليس فيها ما كان ناظرا إلى نفس الدليل فراجع كلامه تعرف مرامه.» 📚الحاشية على كفاية الأصول، ج‏۲، ص: ۴۶۴ 🔸نظر آنچه ایشان درباره معنای حکومت تذکر داده که باید آن را به نظارت بر «حکم» معنا کرد نه نظارت به «نفس دلیل»، درباره تعریف تعارض هم مطرح میشود و دارای ثمره هم است که در فرصتی به آن خواهم پرداخت. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
چرا_در_بحث_با_اهل_سنت_نمی‌توان_به.mp3
2.91M
❔🔺️چرا در بحث با اهل سنت نمی‌توان به اخبار آحاد تمسک کرد؟ 🎤آیت‌الله خارج فقه/جلسه 49 | 95-12-02 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰 توجه به مباحث تطبیقی و کارگاهی در علم اصول حضرت آیت الله تبریزی (ره) می فرمودند من آن بهره ای را که از حقله استفتاء مرحوم آیت الله خوئی (ره) بردم، از درس خارج اصول ایشان نبردم. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💠 آیا شغل روات بر وثاقت آنها مؤثر است؟ 🔹 امام خمینی (ره) در مورد «محمد بن إسحاق بن عمار» می‌نویسد: وی بوده است و چه بسا به خاطر منافع اقتصادی‌اش روایات را نقل کرده است و وثاقت او در حدی که پا روی منافع اقتصادی خود بگذارد محرز نیست. (کتاب البیع 2: 551) 🔸 همانطور که شبیه این مطلب درباره «رفاعة بن موسی الخنّاس» از شهید صدر (ره) نقل شده است. ایشان فرموده است: بیشترِ روایات دال بر جواز و به بردگی گرفتنِ مشرکین و کفار، از رفاعة بن موسی که برده‌فروش بوده است نقل شده است و محرز نیست که منافع اقتصادی او به وثاقتش لطمه‌ای وارد نکرده باشد. 🔹 اما به نظر می‌رسد این مطلب صحیح نباشد؛ چگونه می‌تواند شغل راوی و منافع اقتصادی او به وثاقت او لطمه بزند و باعث شود که روایات او در امورِ مربوط به شغلش مورد اعتماد نباشد؟ وقتی شهادت به وثاقت یک راوی در دست است، وجهی ندارد که خبر او مورد قبول واقع نشود. وگرنه باید روایات فقها در خصوص یا وجوب پرداخت خمس هم مورد تردید واقع شود. 🔸 از طرف دیگر، وجه زیاد بودنِ روایات مربوط به و پیشه راوی این بوده است که روات، سؤالات مناسب با شغل‌شان را از ائمه (علیهم السلام) می‌پرسیدند. 📚 برگرفته از درس خارج معاصر (فقه پول) استاد آیة الله (دام عزه) أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آقا ضیاء ضرب المثل در سعۀ صدر و تحمل نظریات گوناگون شده بود.. 🗓 ۲۸ ذی القعده ؛ وفات مرحوم آیت الله آقا ضیاء الدین عراقی 📝 در ویژگی های اخلاقی ایشان نوشته اند : آنچنان به سعۀ صدر در مباحث علمى و تحمل انتقادات شاگردانش معروف گشته بود که ضرب المثل در سعۀ صدر و تحمل نظریات گوناگون شده بود. مجلس درس او، نه فقط به علت گستردگی و عمق دانش بلکه به سبب امکان بحث و اظهارنظر آزاد در آن، شهرت بسیار داشت به‌ویژه از آن‌رو که مدرّسان بزرگ معاصر وی کمتر مجال بحث و مناقشه به شاگردان خویش می‌دادند. آقا ضیاء متجاوز از ۳۰ سال مجلس درس پرجمعیتی را با گشاده‌رویی اداره کرد و محبوبیت بسیار به دست آورد. صدها نفر از طلّاب فاضل در محضر وی دانش اموختند و به درجه اجتهاد رسیدند. از خصوصیات بارز او آزاد اندیشى و فراهم کردن امکان نقد و مناقشه در مجلس درس براى محصلین علوم دینى بود. او به شاگردانش شجاعت در انتقاد و مناقشه در نظریات علما را مى‌آموخت تا افکار آنها را متبلور کرده و آنها را از جمود فکرى نجات دهد. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 آیت الله احمدی شاهرودی حفظه الله 🔰فقه مسائل مستحدثه مجتهد پرور نیست. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔅 آموزش کاربردی علم رجال ♨️ ویژه فضلای سطوح عالی و خارج 🖌 استاد محمدباقر ملکیان 👈 برای پیشنهاد این حقیر این است: 1⃣ در مدت یک هفته تا ده روز سیصد چهار صد حدیث را بخوانید البته فقط سندش را نه متن آن ها را، متن هم کتاب وسایل الشیعه باشد. و لیستی از راویانی که در این احادیث آمده یادداشت کنید و از میان آنها سی چهل راوی که بیشتر در اسانید آمده اند را به خاطر بسپارید. 2⃣ این سی چهل نفر را از لحاظ رجالی بررسی کنید البته مختصر و در این حد که مثلا محمد بن مسلم ثقه است و ابن سنان محل اختلاف در همین حد نه بیشتر، یعنی در مورد هر یک از این سی چهل نفر اطلاعات یک کلمه ای داشته باشید. 3⃣ در کنار مرحله دوم، خلاصه ای از مبانی علم رجال را هم بیاموزید. متن پیشنهادی کلیات آقای سبحانی است البته مطالعه فهرست وار مثلا در همین حد که بدانید بعضی قائلند که مشایخ ابن ابی عمیر ثقه اند و برخی دیگر هم این را قبول ندارند ، در همین حد یعنی نیازی به خواندن استدلالهای هر طرف نیست. 4⃣ در این مرحله دوباره به همان سیصد چهار صد روایت مرحله اول مراجعه کنید و اولا با مشاهده سی چهل راوی پر تکرار، اطلاعات تان را در مورد آنها مرور کنید و در مورد بقیه راویان سعی کنید شناختی اجمالی پیدا کنید. کتاب برای این کار خوب است. علاوه بر این ، مبانی رجالی که در مرحله قبل یاد گرفته اید در این مرحله تطبیق کنید که مثلا فلان راوی هرچند توثیق نشده ولی چون ابن ابی عمیر از او نقل می کند پس بنا بر نظر برخی او ثقه است. 5⃣ در این مرحله در مورد هر راوی به تفصیل باید کار کرد. در کتاب قبسات بخشی به راویان مهم و پر بحث اختصاص دارد سعی کنید در این مرحله، در مورد هر راوی اولا به مصادر اولیه مراجعه کنید و سپس با مراجعه به کتاب قبسات ببینید این اطلاعات چگونه تحلیل شده است. کتاب هم در این باره بسیار عالی است. در مورد راویان این قدر باید از و الگو بگیرید که بتوانید بدون مراجعه به آنها، همانند آنها تحلیل کنید. در این مرحله در مبانی رجال هم باید به تفصیل و اجتهادی کار کنید. کتاب به عنوان اسکلت کار و ترتیب مباحث نسبتا خوب است، ولی در کنار آن، کتاب قبسات و نیز مقدمه‌کتاب قاموس الرجال حتما ببینید. 6⃣ پس از آن که در شناخت مفردات و مبانی به مرحله اجتهاد رسیدید باید شناخت کاملی از اسانید پیدا کنید تا از تحریف ها و تصحیفات احتمالی در اسانید آگاه باشید. کتاب آقای را به عنوان الگو برای این مرحله انتخاب کنید تا شیوه شناخت تصحیفات برای شما ملکه شود. 7⃣ مرحله آخر این است که بسیاری از اسانید سنی که در کتب حدیثی شیعه آمده با خلل مواجه است. کتاب تصحیح تراثنا الرجالی را به دقت مطالعه کنید تا شیوه شناخت تصحیفات در این گونه سند ها برای شما ملکه شود. با پشت سر گذاشتن این هفت خان، دیگر باید با و ، سطح اجتهاد خودتان را بالا ببرید. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💠 تفاوت استفاضه روایات (تواتر اجمالی) با حساب احتمالات: 🔹 در تواتر اجمالی (استفاضه) با توجه به اینکه گروه‌های مختلفی در مکان‌های مختلف روایت را نقل کرده‌اند، این احتمال که همه توافقی کرده و دروغی را جعل کنند، احتمالی غیر عقلایی است. در نتیجه تواتر اجمالی پدید می‌آید که بعضی از روایات صادر شده است و قطع به صدور خبر یا اخباری داریم که در آن‌ها این موجود می‌باشد. 🔸 اما در حساب احتمالات با صرف نظر از ، هر کدام از اخبار دلالت بر مطلب می‌کند. بنابراین هر کدام به خودی خود درصدی از احتمال موافقت با واقع را ایجاد می‌کنند، ولو این درصد کم بوده و به تنهایی حجت نمی‌باشد. مثلاً روایت اول درصدی احتمال موافقت با واقع ایجاد می‌کند، با روایت دوم درصد موافقت با واقع بیشتر می‌شود و در نهایت تراکم این روایات ایجاد کننده احتمال موافقت و نفی‌کننده مخالفت با واقع سبب اطمینان یا علم انسان می‌شود. این همان حساب احتمالات در ریاضیات است که در اصول نیز کاربرد دارد و شهید (ره) در باب اجماع و تواتر از آن استفاده کرده است. (بحوث في علم الأصول 4: 309) 🔹 تفاوت این دو در این است که در توجه به مضمون نمی‌شود. یعنی حتی اگر مضمون واحد نباشد، احتمال اینکه در جمع کثیری از روایات هیچکدام صادر نشده باشد، وجود ندارد و به یکی غیر معین استناد می‌کنیم، اما در هر کدام از روایات بخشی از احتمال را در نفس ایجاد می‌کند و از تراکم این احتمالات اطمینان حاصل می‌شود. 📚 برگرفته از درس خارج فقه آیت الله شب‌زنده‌دار (1394) •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye