اصول و فقه شیعه
🎙صوت تدریس اعتبار سنجی احادیث امامت ◽️ مکان تدریس : مرکز علمی تخصصی بنیاد امامت ⏰ زمان تدریس: دوشنب
اعتبارسنجی حدیث.pdf
233.4K
📔 نمودار کلی درس اعتبار سنجی احادیث
🖌 تنظیم : جناب آقای محسن حسینی
◽️ ارائه شده در مرکز تخصصی بنیاد امامت
🔰 مدرس : شیخ میثم صادقی
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
✔️ آیتالله شبیری زنجانی (حفظهاللهتعالی):
🔸 وقتی مرحوم آقا مصطفی {خمینی} از دنیا رفت، نماز ایشان را آقای خویی خواند.
📚 جرعهای از دریا ج3 ص673
@Nardebane_feghahat
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔻چرا در دروس سطح حوزه، روایت نمیخوانیم؟
🔹️گلایه استاد شیخ محمدباقر ایروانی (مرجع تقلید ساکن در نجف) از نظام آموزشی حوزه
🔹️در حین تحصیل در دورۀ سطح، احادیث و روایات اهل بیت (علیهمالسلام) را نخواندم، نه در صوم و نه در صلاة و نه در طهارت، چه رسد به دیات، حدود و تعزیرات؛ همانطور که راههای استدلالی که فقیه در استنباط احکام شرعی به کار میگیرد، نخواندم. مرتب میشنیدم که کتاب شرح لمعه شهید ثانی یک دورۀ استدلالی فقهی است که از طریق آن چگونگی استدلال فقهی آموزش داده میشود. این مطلب را از روی تقلید و تعبد پذیرفته بودم. بعدا برایم روشن شد که این خلاف واقع است. کتاب شرح لمعه به ما یاد میدهد که چگونه کلمات سخت را تلفظ کنیم و چگونه رموز و طلسم کلمات را بگشاییم.
زمانی را برای گشودن کلمات و معنی طلسم گونه گذراندم. بیآنکه بدانم در داخل آن كلمات و مفهوم آن چیست. آموختم که این چیز شرط برای آن اصل فقهی است، آن فعل واجب است چون روایتی بر آن دلالت دارد. فقط همین قدر نه بیشتر. روایات وارد شده در خصوص آن مسئله را نمیشناختم. بهطوری که وقتی آن روایات را میشنیدم برایم غریب و ناآشنا بود. شنیده بودم که چگونه روایات متعارض میشوند و چگونه تعارض آنها را برطرف کنیم و وقتی که تعارض حل نمیشود به چه چیزی رجوع کنیم، ولی این مطالب را در کتاب استدلالی شرح لمعه ندیده بودم.
در مرحلۀ آموزش سطح حوزه علمیه، ما نیاز به کتاب فقهیای داریم که حداقل اکثر ابواب فقهی را در برداشته باشد. روایات اهل بیت را بشنویم و بدانیم که چگونه در هنگام تعارض عمل کنیم، همراه با اشارۀ کوتاهی به بعضی از مسائل رجالی.
📚 دروس تمهيدية في القواعد الرجالية، ص۶و۷
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
سلام علیکم
۷ شعبان ولادت مولی الموحدین امیرالمومنین یعسوب الدین علی بن ابی طالب علیهماالسلام مبارک
قول صواب و درست آن است که شیخ طوسی قدّس سرّه در کتاب شریف «مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد» از راوی ثقة و جلیل صفوان بن مهران جمّال نقل میکند که او در کتاب خود از امام جعفر صادق علیه السّلام نقل کرده که فرمود:
«وُلِدَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي يَوْمِ الْأَحَدِ لِسَبْع خَلَوْنَ مِنْ شَعْبَانَ ».
امیرالمؤمنين (علیه السّلام) در روز یک شنبه هفتم ماه شعبان متولد شدند.
----------
مصباح المتهجد: ج۲ ص۸۵۲- روی صفوان الجمال، عن أبي عبد الله جعفر بن محمّد (عليهما السّلام) قال: « وُلِدَ أميرُالمُؤمِنينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) فِي يَوْم الْأَخِيرِ إسبع ځلون مِنْ شَعْبَانَ».
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
مرحوم میرزا مهدی اصفهانی طاب ثراه:
... و حجية إجماع أرباب الكتب أو أرباب الفُتيا لدخول المعصوم قطعي البطلان في عصر الغيبة، و من باب قاعدة اللطف ظاهر المنع لأن خفاء الحكم ناش عن ظلم الغاصبين والمتغلّبين، فأين حكم العقل بوجوب إظهاره على الإمام بطريق غير عادي ؟...
📚 الأصول الوسيط ٢٦٣
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠 فرق تعارض دو نسخه از یک کتاب با تعارض دو نقل یک روایت
از دید آیه الله خوئی (ره)
"وقد ذكرنا في محلّه أن التعارض من جهة اختلاف النسخ خارج عن موضوع تعارض الروايتين لأنه من اشتباه الحجة بلا حجة كما أشرنا إليه في بحث التعادل والترجيح حيث إنّا إنما نعتمد على رواية الكافي أو الوسائل أو غيرهما للقطع بأن الأول للكليني والثاني للحر العاملي وهما ثقتان ورواياتهما حجة معتبرة، فاذا اشتبهت النسخ واختلفت فنشك في أن ما رواه المخبر الثقة هل هو هذه النسخة أو تلك فهو من اشتباه الحجّة بلا حجّة الموجب لسقوط الرواية عن الاعتبار".
📚 موسوعه، ج۳، ص ۱۰۰.
@ghavaedolejtehad
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
✔️ السيد السيستاني دام ظلّه:
🔸 الدرسُ زرعٌ والمباحثةُ سقي.
(درس مانند کاشتن و مباحثه کردن آبیاری آن است)
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🌹 لقاء الإمام في عصر الغيبة...
✅...أَلا فمَنِ إدَّعَى المُشاهَدة قبلَ خروجِ السُّفياني و الصَّيحَة فهو كاذبٌ مُفتَرٍ ... .
📚 كمال الدين ٢/ ٥١٦
📚 الغيبة للطوسي ٣٩٥
🎤 استاد محقق آيت الله حاج شيخ محمد تقى شهيدى دام ظله:
1⃣این توقیع مبارك از جهت سند تمام نیست چون حسن بن احمد توثیق ندارد، البته بعید نیست که به متن آن وثوق پیدا کنیم.
2⃣و از جهت دلالت:
ما یقین داریم که مَن إدعی المشاهدة فهو كاذب مفتر با توجه به مصلحت در جعل است كه اصل را بر تكذيب بگذارید تا سوء استفاده نشود، و إلا به تواتر اجمالى ثابت است كه بزرگانی به محضر ولی الله الأعظم عجل الله تعالى فرجه الشريف در دوران غیبت شرفياب شدهاند.
قضایای معتبر فراوان است، از جمله:
۱.قضیه اسماعیل هرقلی که مرحوم إربلى كه از أعاظم شيعه است از او نقل ميكند. و اسماعيل در حين تشرف امام عليه السلام را شناخت.
٢.قضیه حاج علی بغدادی که قطعی است و هم براى میرزای نائینی و هم برای حاجی نوری نقل کرده و خودش از اخيار تجار شيعه بوده. و مرحوم آقاى صدر ميگفته قصه این تشرف در خاندان ما مسلم است چون در جریان تشرف قسمتی هم مربوط به جد مادری ایشان مرحوم آل یاسین بوده است.
٣.تشرف مرحوم شیخ محمد کوفی که دستخط مرحوم آقای خوئی موجود است که تفصیل آن تشرف را از زبان خودش نوشتهاند. و مرحوم آقای تبریزی هم سر درس از آقای خوئی نقل کردند.
۴.قضیه تشرف مرحوم سید حسین حائری، كه هم آقاى شبيري زنجانى و هم آقاى صدر اين تشرف رو تأييد كردند، و در العبقري الحسان و جرعهای از دریا آمده است.
📚 خارج اصول، جلسه ۹۴، تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ ما در دورانِ غیبت
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye