ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللهَ رَمى
برای پیروزی امت رسول الله دعا کنید
#مرگ_بر_اسرائیل
#معرفی کتاب:
روان شناسی در نهج البلاغه (مفاهیم و آموزه ها)
ناشر : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
نویسنده : مسعود آذربایجانی، محمدصادق شجاعی
نهجالبلاغه کتابی است نازله وجود امیرالمؤمنین (ع) که در دامان وحی و رسالت از خردسالی تا بزرگسالی تربیت و پرورش یافته و به مقام عبداللهی نایل شده بود. کتاب نهجالبلاغه نازله روح اوست، برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بسته منیّت و در حجاب خود و خودخواهی. معجونی است برای شفا و مرهمی است برای دردهای فردی و اجتماعی و مجموعهای است دارای ابعادی به اندازه ابعاد یک انسان و یک جامعه بزرگ انسانی…. کتاب «روانشناسی در نهجالبلاغه» میخواهد بر لب چشمه جوشان علوی لبیتر کند و از سیل روان بلندای کوهستان حیدری جرعهای بنوشد. این اثر درصدد ارائه مفاهیم و آموزههای روانشناختی در قالبی نو و بیانی بهروز است. روانشناسی در نهجالبلاغه در هشت فصل به سامان آمده و پس از معرفی نهجالبلاغه در فصل کتابشناخت، مبانی انسانشناسی، ساحتهای انسان، معنای زندگی، رشد در گستره زندگی، خانواده، رفتار و تعامل اجتماعی و در نهایت بهداشت روانی عناوین سایر فصلهای آن است.
#معرفی_کتاب
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
# معرفی کتاب:
کاخ تباهی
دکتر مصطفی دلشاد تهرانی
«کاخ تباهی» عنوانی است برای بررسی پدیدة خودکامگی در آموزههای امام علی (ع) در نهجالبلاغه؛ پدیدهای که سختترین و بزرگترین مصیبت آدمیان است و تا زمانی که در زندگی بشر در عرصههای مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی، حکومتی و... کمرنگ نشود و تلاش جدی به منظور مهار بیرونی و درونی آن صورت نگیرد، آدمیان به زندگی سالم دست نمییابند و روابط و مناسبات آنان انسانی نمیگردد. در کتاب حاضر نخست ضمن بیان مفهوم خودکامگی و واژههای بیانگر این مفهوم در نهجالبلاغه، حساسیت امام علی (ع) در نفی خودکامگی و خودکامگیپذیری بیان و سپس دیدگاه امام به خودکامگی به عنوان خطرناکترین بیماری و گسترة این بیماری مطرح شده است. آنگاه ضرورت درمان خودکامگی و عوامل درمان آن از درون آدمی بررسی شده است. همچنین و پیامآوران الهی، پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) به منزلة برترین الگوهای والای نفی خودکامگی معرفی شدهاند. در پایان نیز مجموعهای از نشانههای فرد، گروه و حکومت خودکامه عرضه شده است.
# معرفی کتاب
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
نردبان آسمان است این کلام
هرکه از آن بر رود آید به بام
نی به بام چرخ کان اخضر بود
بل به بامی کز ملک برتر بود
دانشمندان و بزرگان سخنان شگفت آوری در خصوص دریای معارف نهج البلاغه دارند: ابن ابی الحدید معتزلی به نقل از عبدالحمید کاتب که در فن نویسندگی زبانزد خاص و عام بود ، می گوید که هفتاد خطبه از خطبه های حضرت علی علیه السلام را حفظ کردم و ذهنم جوشیدن گرفت.
عبالحمید کاتب در آغاز قرن دوم هجری می زیسته است، او پدر فن کتابت عربی بوده و کاتب مروان بن محمد ، از دشمنان سرسخت خاندان حضرت علی (ع) بود
#سخن_مشاهیر
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
عبدالرحیم بن نباته یکی از خطیبان معروف عرب نیز اعتراف می کند که سرمایه فکری و ذوقی خود را از علی(ع) گرفته و صد فصل از سخنان او را حفظ کرده و همان ها برای او گنجی پایان ناپذیر است.
#سخن_مشاهیر
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
بسیاری از ادبیان عرب زبان،ایرانی....از ویژگی های ادبی نهج البلاغه صحبت کرده و یا از آن تاثیر گرفته اند. صنایع ادبی متعددی در جای جای نهج البلاغه به کار رفته است که برای نمونه به برخی از آنان اشاره می گردد
۱سجع
همان سخنان بدیعی که گوینده در سخن خود از کلمات هم وزن و یا حروفی مشترک بهره مند گردد
در حقیقت بنابر نظر متخصصان
سجع در نثر مانند قافیه در نظم است
حضرت امیر(ع) در خطبه ۲۰۳ فرمودند:
«أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ»
مردم همانا دنيا خانه اى است رهگذر و آخرت سرايى است پايدار، پس از گذرگاه خود -توشه- برداريد براى جايى كه در آن پايداريد.
#ادبیات_نهج_البلاغه
#خطبه_۲۰۳
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
امیرالمؤمنین عليه السلام:
مهربانى با مردم را پوشش دل خويش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حيوان شكارى باشى كه خوردن آنان را غنيمت دانى، زيرا مردم دو دسته اند، دسته اى برادر دينى تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مى باشند. اگر گناهى از آنان سر مى زند يا علّت هايى بر آنان عارض مى شود، يا خواسته و ناخواسته، اشتباهى مرتكب مى گردند، آنان را ببخشاى و بر آنان آسان گير، آن گونه كه دوست دارى خدا تو را ببخشايد و بر تو آسان گيرد. همانا تو از آنان برتر، و امام تو از تو برتر، و خدا بر آن كس كه تو را فرماندارى مصر داد والاتر است، كه انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده، و آنان را وسيله آزمودن تو قرار داده است
قسمتی از نامه 53 نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر
#نامه_۵۳
#اخلاق
# معرفی کتاب.
دلالت دولت:
دکتر مصطفی دلشاد تهرانی
«درمیان آییننامهها، دستورالعملها و نظامنامههای حکومتی و مدیریتی، هیچ متنی با عهدنامة مالک اشتر قابل مقایسه نیست. این عهدنامه که طولانیترین پیماننامهای است که از جانب امیر مومنان علی (ع) نگاشته شده، دربرگیرندة اساسیترین مباحث در حکومت و مدیریت است؛ مباحثی شامل: مبانی، اصول، روشها، سیاستها و اخلاق حکومتی و مدیریتی؛ آن هم با استوارترین و متینترین زبان و زیباترین و لطیفترین بیان و عمیقترین و کاراترین فرمان. آموزههای امیر مومنان علی (ع) آموزههای انسانی است که سراسر عقل و بینش است و بر مبنای خردی عمیق و دیدی نافذ به مباحث حکومت و مدیریت پرداخته و آنچه را که بر آن اساس دریافته، عرضه نموده است تا جویندگان را هماره راهنما باشد. این آموزهها، آموزههای انسانی است که تربیت یافتة قرآن کریم و مدرسة نبوی است؛ و او میزانی روشن برای محک زدن خویش و حکومت و مدیریت و سیاست است». در کتاب حاضر، عهدنامة مالک اشتر، در قالب 110 آیین دیده شده و ذیل هر آیین، آموزههای آن مطرح و شرح شده است تا آییننامهای باشد برای حکومت و مدیریت، بر مبنای انسانیت، عدالت و خدمت
#معرفی کتاب.
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
گشايش درهاى اميد:
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه كه برگرفته از آيات قرآن مجيد است سه بشارت به سه گروه مى دهد. نخست مى فرمايد: «چنين نيست كه خداوند درِ شكر را به روى بنده اى بگشايد و درِ فزونى را به رويش ببندد»; (مَا كَانَ اللّهُ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْد بَابَ الشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ). اين سخن برگرفته از آيه شريفه هفتم از سوره ابراهيم است: (وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لاََزِيدَنَّكُمْ).
آرى اين وعده الهى است كه خداوند شاكران را فزونى نعمت مى بخشد.
#حکمت_۴۳۵
#اخلاق
#خوانش_قرآنی_نهج_البلاغه
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
# معرفی کتاب
تراز حیات( ساختارشناسی عدالت در نهج البلاغه )
دکتر مصطفی دلشاد تهرانی
عدالت انسانی ، در نزد امام علی (ع) تراز زندگی در همه عرصه های آن است . کتاب « تراز حیات : ساختار شناسی عدالت در نهج البلاغه » در 718 صفحه به مهم ترین مباحث عدالت انسانی بر اساس این کتاب جاودانه پرداخته است . کتاب در چهار بخش تنظیم شده است . بخش اول « مفهوم شناسی عدالت » است که در آن مفهوم عدالت در نهج البلاغه و آموزه های امام علی (ع) تبیین شده است تا بتوان بر اساس مفاهیم استعمال شده عدالت در آموزه های حضرت ، موضوع عدالت را پی گرفت و حدّ و مرزها و حیطه های آن را دریافت . بخش دوم به « جایگاه شناسی عدالت » اختصاص دارد ، که در آن به موضوع عدالت و عدالت خواهی در نگاه امام علی (ع) و گستره عدالت در اندیشه علوی و ایستادگی امام علی (ع) بر آن ، پرداخته شده است . بخش سوم « ملازمه شناسی عدالت » است که بر اساس آموزه های نهج البلاغه ، چهار ملازمه عدالت ، یعنی آزادی ، اخلاق ، حقوق و قانون مطرح شده است . این ملازمات تنگاتنگ عدالت و تنیده در آن اند و نمی توان عدالت را بدون آن ها به درستی دریافت و به درستی بر پا ساخت . در بخش چهارم به « وجوه شناسی عدالت » پرداخته شده است . در این قسمت عدالت در هفت وجه ، یا حوزه و عرصه زندگی انسانی بررسی شده است ، که اگر قرار باشد عدالتی فراگیر برای انسان ها حاصل شود ، لازم است در این وجوه دنبال گردد ؛ یعنی : عدالت فردی ، عدالت اجتماعی ، عدالت سیاسی ، عدالت مدیریتی ، عدالت اقتصادی ، عدالت قضایی ، و عدالت فرهنگی.
# معرفی کتاب
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
قابل توجه فرهیختگان و رهپویان وادی دانایی و معرفت است که کسب این امر مهم محقق نمی گردد مگر با عجین شدن
معارف بشری(روش های فهم عقلی و تجربی) با استعانت از آموزه های الهی
یکی از اهداف این کانال آشنایی با موضوعات میان رشته ای و مباحث محوری است که در کتاب ارزشمند نهج البلاغه قابل بحث و تحلیل هستند
افزون بر این نگاه چند رشتگی به منابع دینی می تواند گامی موثر بر بومی سازی و اسلامی کردن علوم به ویژه علوم انسانی و به دنبال آن رفع نیاز ها و چالش های حقیقی جامعه باشد.
پژوهش های کاربردی و عمیق یکی از مهم ترین دغدغه های جامعه علمی کشور باید باشد همانگونه ک مقام معظم رهبری فرمودند:
پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّهی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. ۲۰/۰۳/۱۳۹۷
همراهان گرامی می توانند با پیگیری هشتک های موجود در هر پیام موضوعات مختلف را دنبال نمایند
پیشنهادات سروران می تواند سبب غنای بیشتر مطالب گردد و بر دیده منت پذیرای پیشنهادات و انتقادات فضلا و دانشجویان عزیزم هستیم
با تشکر فراوان
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
@shekarbeygi
@M313es
بی شک یکی از مهم ترین حیطه های فراروی انسان در طول تاریخ، پرسش مهم چیستی و ماهیت انسان است
نظریه ها و دیدگاه های متفاوتی به این مسأله پرداخته اند. فیلسوفان و شاعران و هنرمندان.....هر یک از منظر خود به این پرسش پاسخ داده اند
موضوعات مهمی مانند: اراده یا جبرگرایی در اعمال انسان ها/ طبیعت یا وراثت/گذشته حال و آینده/ خوش بینی یا بد بینی و...
حضرت امیر (ع)پدیدار شناسی و آفرینش انسان را به زیبای به تصویر کشیده اند همچنان که فرمودند:
اى انسان آفريده شده در حد اعتدال. اى آنكه در تاريكيهاى رحمها و در پرده هاى تو بر تو نگهداريت كرده اند. آفرينشت از گل خالص آغاز شد و در قرارگاهى مطمئن جايت دادند. تا زمانى معلوم و تا مدتى كه بهره توست. در شكم مادر خود مى جنبيدى و به دعوت كس پاسخ نمى گفتى و آواز كسى شنيدن نتوانستى. سپس، تو را از قرارگاهت بيرون راندند. به سرايى آمدى كه هرگز آن را نديده بودى و راه رسيدن به منافع آن را نمى شناختى.
پس چه كسى تو را به كشيدن غذا از پستان مادر راه نمود و به تو آموخت كه نيازها و خواستهايت را از كجا طلب كنى? هيهات آنكه، در شناخت صفات كسى كه اندام و اعضا دارد، ناتوان است، از شناخت صفات آفريدگارش ناتوانتر است. و هر چه او را به صفات مخلوقاتش محدود كند، از شناخت او دورتر گرديده است.
#خطبه_۱۶۳
#روان_شناسی_نهج_البلاغه
#مبانی_انسان_شناسی
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
أَيُّهَا الْمَخْلُوقُ السَّوِيُّ وَ الْمُنْشَأُ الْمَرْعِيُّ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْحَامِ وَ مُضَاعَفَاتِ الْأَسْتَارِ، بُدِئْتَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ وَ وُضِعْتَ فِي قَرارٍ مَكِينٍ إِلى قَدَرٍ مَعْلُومٍ وَ أَجَلٍ مَقْسُومٍ، تَمُورُ فِي بَطْنِ أُمِّكَ جَنِيناً، لَا تُحِيرُ دُعَاءً وَ لَا تَسْمَعُ نِدَاءً، ثُمَّ أُخْرِجْتَ مِنْ مَقَرِّكَ إِلَى دَارٍ لَمْ تَشْهَدْهَا وَ لَمْ تَعْرِفْ سُبُلَ مَنَافِعِهَا. فَمَنْ هَدَاكَ لِاجْتِرَارِ الْغِذَاءِ مِنْ ثَدْيِ أُمِّكَ وَ عَرَّفَكَ عِنْدَ الْحَاجَةِ مَوَاضِعَ طَلَبِكَ وَ إِرَادَتِكَ؟ هَيْهَاتَ، إِنَّ مَنْ يَعْجِزُ عَنْ صِفَاتِ ذِي الْهَيْئَةِ وَ الْأَدَوَاتِT فَهُوَ عَنْ صِفَاتِ خَالِقِهِ أَعْجَزُ وَ مِنْ تَنَاوُلِهِ بِحُدُودِ الْمَخْلُوقِينَ أَبْعَد.
السَّوِىّ: مستوى الخلقة، كامل و بدون عيب و نقص.
الْمُنْشَأ: آفريده شده.
الْمَرْعِىّ: محفوظ، حفاظت شده.
السُلَالَة: آنچه از چيزى كشيده مى شود، عصاره، چكيده.
قَرَارَ مَكِين: منظور محل جنين در رحم است.
تَمُورُ: حركت مى كنى.
لَا تُحِيرُ: پاسخ نمى دهى.
#خطبه_۱۶۳
#فرهنگ_لغات
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
استفاده از فرصت های زندگی
جَعَلَ لَكُمْ أَسْمَاعاً لِتَعِيَ مَا عَنَاهَا وَ أَبْصَاراً لِتَجْلُوَ عَنْ عَشَاهَا وَ أَشْلَاءً جَامِعَةً لِأَعْضَائِهَا مُلَائِمَةً لِأَحْنَائِهَا فِي تَرْكِيبِ صُوَرِهَا وَ مُدَدِ عُمُرِهَا بِأَبْدَانٍ قَائِمَةٍ بِأَرْفَاقِهَا وَ قُلُوبٍ رَائِدَةٍ لِأَرْزَاقِهَا فِي مُجَلِّلَاتِ نِعَمِهِ وَ مُوجِبَاتِ مِنَنِهِ وَ حَوَاجِزِ عَافِيَتِهِ، وَ قَدَّرَ لَكُمْ أَعْمَاراً سَتَرَهَا عَنْكُمْ وَ خَلَّفَ لَكُمْ عِبَراً مِنْ آثَارِ الْمَاضِينَ قَبْلَكُمْ مِنْ مُسْتَمْتَعِ خَلَاقِهِمْ وَ مُسْتَفْسَحِ خَنَاقِهِمْ أَرْهَقَتْهُمُ الْمَنَايَا دُونَ الْآمَالِ وَ شَذَّبَهُمْ عَنْهَا تَخَرُّمُ الْآجَالِ، لَمْ يَمْهَدُوا فِي سَلَامَةِ الْأَبْدَانِ وَ لَمْ يَعْتَبِرُوا فِي أُنُفِ الْأَوَانِ.
لِتَعِيَ مَا عَنَاهَا: تا آنچه را كه مى شنوند حفظ كنند.
تَجْلُو: روشن مى سازد، آشكار و ظاهر ميكند.
الْعَشَا: مصدر «عشى»: تار شدن چشم، شب كورى.
الَاشْلَاء: جمع «شلو»: اعضاء.
الَاحْنَاء: جمع «حنو»، هر عضو بدن كه كج و منحنى باشد مثل دنده ها.
مُلَائِمَة: هماهنگى، تناسب.
الَارْفَاق: جمع «رفق»، سود و نفع، چيزيكه از آن كمك مى جويند.
رَائِدَة: جوينده.
مُجَلِّلَات: فرا گيرنده، همه گير، «سحاب مجلّل» ابرى كه بارانش همه جا را فرا مى گيرد.
حَوَاجِز: موانع.
الْخَلَاق: بهره فراوان از خوبيها.
الْخَنَاق: طنابى است كه به وسيله آن خفه مى كنند.
ارْهَقَتْهُمْ: (مرگ) آنها را دريافت، آنها را شتاباند.
شَذَّبَهُمْ: آنها را جدا و قطع كرد، مانند پوست درخت كه از درخت كنده ميشود.
تَخَرُّمُ الآجَال: اجلهاى نابودى.
لَمْ يَمْهَدُوا فِى سَلَامَةِ الَابْدَانِ: در زمان صحت و سلامتى توشه اى آماده نكردند.
أُنُفْ: بكر، نو، «امر انف» كارى كه براى اولين بار انجام ميشود.
انُفُ الَاوَانِ: نخستين فرصت.
#فرهنگ_لغات
#خطبه_۸۳
#خطبه_غراء
#مبانی_انسان_شناسی
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
آفرینش انسان
حضرت علی (ع) در خصوص اعضا و جوارح انسان و کارکردهای آن میفرمایند:
خدا گوش هايى براى پند گرفتن از شنيدنى ها، و چشم هايى براى كنار زدن تاريكى ها، به شما بخشيده است، و هر عضوى از بدن را اجزاء متناسب و هماهنگ عطا فرموده تا در تركيب ظاهرى صورت ها و دوران عمر با هم سازگار باشند، با بدن هايى كه منافع خود را تأمين مى كنند، و قلب هايى كه روزى را به سراسر بدن با فشار مى رسانند، و از نعمت هاى شكوهمند خدا برخوردارند، و در برابر نعمت ها شكر گزارند، و از سلامت خدادادى بهره مندند.
مدّت زندگى هر يك از شماها را مقدّر فرمود، و از شما پوشيده داشت، و از آثار گذشتگان عبرت هاى پند آموز براى شما ذخيره كرد، لذّت هايى كه از دنيا چشيدند، و خوشى ها و زندگى راحتى كه پيش از مرگ داشتند، سر انجام دست مرگ گريبان آنها را گرفت و ميان آنها و آرزوهايشان جدايى افكند: آنها كه در روز سلامت چيزى براى خود ذخيره نكردند، و در روزگاران خوش زندگى عبرت نگرفتند.
یکی از نکات حائز اهمیت این است که حضرت به مخفی بودن زمان مرگ اشاره فرموده اند
براساس دیدگاه اندیشمندان و روانشناسان مخفی بودن زمان مرگ خود سبب
الف امید بخشی
ب کار و تلاش بیشتر
ج کاهش ترس از مرگ
د سعی در ایجاد آمادگی برای آخرت و انجام عمل صالح ... می گردد
#مبانی_انسان_شناسی
#خطبه_۸۳
#روان_شناسی_نهج_البلاغه
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
May 11
اعضای محترم کانال می توانند پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق لینک:
https://eitaa.com/M313es
@shekarbeygi
با مدیران کانال در میان گذارند.
مدیران کانال:
۱- سرکار خانم دکتر نرگس شکربیگی دکترای تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث و استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه.
shekarbeygi.n@gmail.Com
۲- مختار اسماعیلی دبیر معارف اسلامی و دانشجوی دکترای رشته علوم قرآن و حدیث.
smaeilimokhtar@gmail.com
#معرفی کتاب:
طایر فرخ پی
دکتر مصطفی دلشاد تهرانی
طایر فرخپی اثر مصطفی دلشاد تهرانی، کتابی است که در آن، به بررسی کمالات انسانی در نهجالبلاغه پرداختهشده است.
نویسنده «طایر فرخ پی» را عنوانی دانسته است برای گشودن دریچهای به راه اتصاف به کمالات انسانی که بالاترین کمال آدمی است و آن کمالی است که انسان، به ادب حق مؤدب شود و کمالات انسانی در او ظهور یابد و فطرت کمال خواهش به کمال مطلوب برسد و تا آنجا که میتواند، آنگونه شود که منشأ خیرات گردد[۱].
وی معتقد است افق کمال انسانی و ادب کمالی، وجود مبارکی است که واجد همه کمالات انسانی در اتم کلمات الهی بوده[۲] و وجودی است که تربیتشده پیامبر(ص) رحمت و عدالت است و جلوه کامل ادب کمالی، یعنی امیر کمالات انسان، حضرت علی(ع). وی بر این باور است که این دو وجود جداییناپذیر، بیانگر افق کمال انسانی و بهترین نمونه عینی حقیقت آدمی در بالاترین مرتبه وجودیاند[۳].
وی با اشاره به کلمات ابن ابیالحدید درباره حضرت علی(ع) که گفته است: «در فضایل و کمالاتِ شایسته و مجد و عظمت، هیچکس به پایه او نرسیده است و هرکس پس از وی در علم و فضیلت به مقامی رسیده، علوم و فضایل خود را از او کسب کرده است و از وی پیروی نموده و به روش او، رفتار کرده است و از این لحاظ، همگی رهین منت اویند»، به این نکته تأکید دارد که انسان به مربی الهی نیاز دارد تا با تأسی به او، راه مکارم اخلاق را سلوک کند و به محاسن اخلاق، آراسته شود و حضرت علی(ع) کسی که باوجود خود و با سلوک و رهنمود خود، این را گشوده و انسانها را به کمالات انسانی، فراخوانده است[۴].
وی بر این باور است که راه خروج از پستیها و دستیابی به کمالات، تأسی به نمونههای عالی کمال انسانی است و امیرمؤمنان(ع)، مردمان را بدین سو، فراخوانده است[۵]. ازاینروی در اثر حاضر، با استفاده از سخنان آن حضرت در نهجالبلاغه، به بحث پیرامون کمالات انسانی همچون حریت[۶]، حکمت[۷]، رحمت[۸]، نزاهت[۹]، صداقت[۱۰]، عدالت[۱۱]، عبودیت[۱۲]، سماحت[۱۳]، قناعت[۱۴]، شجاعت[۱۵]، استقامت[۱۶]، علو همت[۱۷] و پایبندی به تعهدات[۱۸]، پرداختهشده است.
#معرفی_کتاب
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
هدفمندی آفرینش
تدبیر خالق هستی آن است که انسان در این دنیا تلاش کند و در آن سرا به حسابرسی الهی پاسخ دهد.امام علی (ع) در جمله ای زیبا فرمودند:«وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَلَ»
امروز روز کار و تلاش است و حسابی در کار نیست و فردا روز حسابرسی است و کار و تلاشی نخواهد داشت.
همان گونه که پیش از این خطبه در قرآن کریم آمده است
«لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» سوره ق آیه ۲۲
(به او خطاب میشود:) تو از این صحنه (و دادگاه بزرگ) غافل بودی و ما پرده را از چشم تو کنار زدیم، و امروز چشمت کاملاً تیزبین است!
معادباوری حرکت آفرین است.اعتقاد به روز واپسین و متعهد بودن بر دوری از گناه و معصیت.... سبب رستگاری حقیقی می گردد
یاد مدام روز آخرت راهی مطمن در برابر غفلت از اندیشه مرگ، گمراهی و عذاب الهی است
همچنان که خداوند متعال فرمود
«إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ» سوره ص آیه ۲۶
کسانی که از راه خدا گمراه شوند، عذاب شدیدی بخاطر فراموش کردن روز حساب دارند!
و در آیه دیگر به زیبایی فرمود«لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ» سوره نحل آیه ۶۰
برای آنها که به سرای آخرت ایمان ندارند، صفات زشت است
اعتقاد به آخرت آدمی را از صفات ناپسند دور میکند و به جای صفات بد، ارزش ها و صفات نیک در روح و جان آدمی نیرو میگیرد
#معاد_باوری_نهج_البلاغه
#خوانش_قرآنی_نهج_البلاغه
#خطبه_۴۲
https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh