eitaa logo
همگام با نهج البلاغه
207 دنبال‌کننده
485 عکس
24 ویدیو
1 فایل
همگام باهم در راه شناخت گرانسنگ ترین کتاب پس از قرآن ارتباط با آدمین @shekarbeygi https://eitaa.com/M313es
مشاهده در ایتا
دانلود
ابن ابی الحدید معتزلی دربخشی از ذکر صفات و فضایل امیر مومنان حضرت علی علیه السلام، می گوید: بدان که توحید و عدل و مباحث شریف الهیات جز از طریق کلام این مرد -علی(ع)- شناخته نشده است و گفتار دیگر بزرگان صحابه به هیچ وجه چیزی از معارف و علوم الهی را در بر ندارد و آنها مرد این میدان نبودند تا این معارف و مباحث را تصور کنند، زیرا اگر تصور می‌کردند به زبان می آوردند(شرح نهج‌البلاغه، ج۶،ذیل خطبه 84) https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
معرفی کتاب: چشمه خورشید مصطفی دلشاد تهرانی چشمه خورشید آشنایی با نهج‌البلاغه، نوشته مصطفی دلشاد تهرانی (متولد 1334ش) است. این اثر در موضوع کتاب‌شناسی (کتاب‌شناسی نهج‌البلاغه) به نگارش درآمده است. نوشتار حاضر به‌منظور آشنایی با کتاب نهج‌البلاغه تدوین شده و در هشت بخش ارائه گردیده است. بخش اول آن به ترجمه و شخصیت‌شناسی حضرت علی(ع) پرداخته است. بخش دوم به شناخت و شرح حال گردآورندگان نهج‌البلاغه اختصاص یافته و در ضمن آن از سید رضی و دیگر گردآورندگان سخنان حضرت علی(ع) و تألیفاتشان یاد شده است. در بخش سوم گام‌هایی برای شناخت نهج‌البلاغه برداشته شده و به سؤالاتی پیرامون انگیزه سید رضی از تألیف آن، روش وی در تألیف، چگونگی تألیف، وجه تسمیه آن، ویژگی‌های آن و علت عدم ذکر سند، پاسخ داده شده است. مصادر و منابع نهج‌البلاغه از مباحث مهم اثر است که در بخش چهارم از آن سخن به میان آمده است. در بخش پنجم مباحثی در جهت شناخت رابطه‌ی نهج‌البلاغه و قرآن آمده است؛ سپس در بخش ششم مطالبی درباره صورت‌شناسی نهج‌البلاغه و جلوه‌های شگفت‌ آن و چگونگی به‌کار گرفتن عبارات و صنایع و آرایه‌های ادبی در آن به بحث گذاشته شده است. در بخش هفتم بحثی در روش‌های مرور و مطالعه نهج‌البلاغه شده است. بخش هشتم و پایانی کتاب به کتاب‌شناسی نهج‌البلاغه پرداخته است. در تمام مباحث نهج‌البلاغه محور قرار گرفته است. https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
آفرينش را بدون نياز به انديشه و فکر و استفاده از تجربه، و بى آن که حرکتى ايجاد کند و درباره تصميمى بينديشد ايجاد کرد و آغاز نمود. خلقت هر موجودى را به وقت خاصّش موکول کرد موجودات گوناگون را با يکديگر التيام داد و به هرکدام طبيعتى مخصوص و غريزه اى ويژه بخشيد و صفات ويژه آن ها را همراهشان ساخت و پيش از آن که آن ها را بيافريند از همه آن ها آگاه بود و به حدود و پايان آن ها احاطه داشت و از جميع لوازم و تمام جوانب آن ها باخبر بود. https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
در اين جا امام (عليه السلام) آفرينش الهى را از کارهاى مخلوقات به کلّى جدا مى شمرد. چرا که مثلا انسان هنگامى که مى خواهد کارى را انجام دهد، اگر مسبوق به سابقه اى نباشد، درباره آن مى انديشد و با ابتکار خود به سراغ آن مى رود و اگر مسبوق به سابقه اى باشد از تجارب ديگران يا از تجارب خودش بهره گيرى مى کند و گاه در درون ذهن او حرکت گسترده اى در انديشه ها پيدا مى شود؛ روى مقدّمات مسئله مى انديشد و از آن به سراغ نتيجه ها مى رود و گاه در ترديد و تزلزل باقى مى ماند و سرانجام يک طرف را انتخاب کرده به پيش مى رود. هيچ يک از اين چهار حالت، در ذات پاک خداوند به هنگام آفرينش اشيا نيست، نه نياز به فکر و انديشه دارد، نه تجربه قبلى، نه حرکت فکرى روى مقدّمات و نتيجه ها، و در تصميم گيرى ها تزلزل و اضطرابى ندارد. افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زيرا او با علم به مصالح و مفاسد اشيا و آگاهى بر نظام احسن آفرينش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چيز دارد، با قاطعيّت اراده مى کند و بدون هيچ تزلزل و ترديد و انديشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرينش چنين بوده وهم در ادامه آفرينش. https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
اراده کردن همان و ايجاد شدن موجودات همان: (اِنَّما اَمْرُهُ اِذا اَرادَ شَيْئآ اَنْ يَقُولَ لَهُ کُنْ فَيَکُونُ) https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
سپس به چگونگى آفرينش موجودات و تدبير الهى در پيدايش اشيا طبق برنامه منظم و دقيق و نظم و ترتيب حساب شده اشاره کرده، مى فرمايد: «خلقت هر موجودى را به وقت خاصش موکول کرد»؛ (أحالَ الاْشياءَ لاِوْقاتِها). بعد از مسئله زمان بندى داشتن آفرينش موجودات، به نظام خاص داخلى و ترکيبى آن ها اشاره کرده و مى فرمايد: «موجودات گوناگون را با يکديگر التيام داد» اين از عجايب عالم آفرينش است که خداوند اشيا و موجودات مختلف را آن چنان به هم پيوند و التيام داده که گويى همه يک چيزند. سرد و گرم، تاريکى و نور، مرگ و زندگى و آب و آتش را به هم التيام داده است. سپس مى افزايد: «و به هرکدام طبيعتى مخصوص به خود و غريزه اى ويژه آن بخشيد»؛ (وَ غَرَّزَ غَرائِزَها). اين در حقيقت يکى از حکمت هاى بالغه الهى است که آنچه را از هر موجودى انتظار مى رود، به صورت طبيعى و خودجوش در آن آفريده، تا بدون نياز به محرّکِ ديگر، در آن مسير به راه افتد و از درون ذاتش براى برنامه ويژه اش هدايت شود که اگر اين انگيزه هاى درون ذاتى، در موجودات نبود آثار اشيا دوام نداشت و نابسامانى و بى نظمى بر آن ها حاکم مى شد. https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
آنچه در جمله هاى مورد بحث، از کلام مولا (عليه السلام) آمده است اشاره به نکته مهمّى دارد که در قرآن مجيد نيز مکرّر بر آن تأکيد شده و آن اين که آفرينش همه موجودات جهان خلقت و مادّه، داراى زمان بندى خاصّى است و در عين وجود تضادّ و اختلاف در آن ها، با يکديگر هماهنگى دارند و همديگر را تکميل مى کنند و همواره با يک نظم درون ذاتى و برون ذاتى، هدايت مى شوند و به صورت کاروانى هماهنگ و همگام به سوى هدف نهايى در حرکت اند، از مسير خود منحرف نمى شوند و دقيقآ به سوى مقصد پيش مى روند. چه زیبا خداوند متعال فرمود «قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِيٓ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَيۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ»(طه/۵۰) https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللهَ رَمى برای پیروزی امت رسول الله دعا کنید
کتاب: روان شناسی در نهج البلاغه (مفاهیم و آموزه ها) ناشر : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نویسنده : مسعود آذربایجانی، محمدصادق شجاعی نهج‌البلاغه کتابی است نازله وجود امیرالمؤمنین (ع) که در دامان وحی و رسالت از خردسالی تا بزرگسالی تربیت و پرورش یافته و به مقام عبداللهی نایل شده بود. کتاب نهج‌البلاغه نازله روح اوست، برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بسته منیّت و در حجاب خود و خودخواهی. معجونی است برای شفا و مرهمی است برای دردهای فردی و اجتماعی و مجموعه‌ای است دارای ابعادی به اندازه ابعاد یک انسان و یک جامعه بزرگ انسانی…. کتاب «روان‌شناسی در نهج‌البلاغه» می‌خواهد بر لب چشمه جوشان علوی لبی‌تر کند و از سیل روان بلندای کوهستان حیدری جرعه‌ای بنوشد. این اثر درصدد ارائه مفاهیم و آموزه‌های روان‌شناختی در قالبی نو و بیانی به‌روز است. روان‌شناسی در نهج‌البلاغه در هشت فصل به سامان آمده و پس از معرفی نهج‌البلاغه در فصل کتابشناخت، مبانی انسان‌شناسی، ساحت‌های انسان، معنای زندگی، رشد در گستره زندگی، خانواده، رفتار و تعامل اجتماعی و در نهایت بهداشت روانی عناوین سایر فصل‌های آن است. https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ ۖ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ     
# معرفی کتاب: کاخ تباهی دکتر مصطفی دلشاد تهرانی «کاخ تباهی» عنوانی است برای بررسی پدیدة خودکامگی در آموزه‌های امام علی (ع) در نهج‌البلاغه؛ پدیده‌ای که سخت‌ترین و بزرگ‌ترین مصیبت آدمیان است و تا زمانی که در زندگی بشر در عرصه‌های مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی، حکومتی و... کم‌رنگ نشود و تلاش جدی به منظور مهار بیرونی و درونی آن صورت نگیرد، آدمیان به زندگی سالم دست نمی‌یابند و روابط و مناسبات آنان انسانی نمی‌گردد. در کتاب حاضر نخست ضمن بیان مفهوم خودکامگی و واژه‌های بیانگر این مفهوم در نهج‌البلاغه، حساسیت امام علی (ع) در نفی خودکامگی و خودکامگی‌پذیری بیان و سپس دیدگاه امام به خودکامگی به عنوان خطرناک‌ترین بیماری و گسترة این بیماری مطرح شده است. آن‌گاه ضرورت درمان خودکامگی و عوامل درمان آن از درون آدمی بررسی شده است. همچنین و پیام‌آوران الهی، پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) به منزلة برترین الگوهای والای نفی خودکامگی معرفی شده‌اند. در پایان نیز مجموعه‌ای از نشانه‌های فرد، گروه و حکومت خودکامه عرضه شده است. # معرفی کتاب https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
نردبان آسمان است این کلام هرکه از آن بر رود آید به بام نی به بام چرخ کان اخضر بود بل به بامی کز ملک برتر بود
دانشمندان و بزرگان سخنان شگفت آوری در خصوص دریای معارف نهج البلاغه دارند: ابن ابی الحدید معتزلی به نقل از عبدالحمید کاتب که در فن نویسندگی زبانزد خاص و عام بود ، می گوید که هفتاد خطبه از خطبه های حضرت علی علیه السلام را حفظ کردم و ذهنم جوشیدن گرفت. عبالحمید کاتب در آغاز قرن دوم هجری می زیسته است، او پدر فن کتابت عربی بوده و کاتب مروان بن محمد ، از دشمنان سرسخت خاندان حضرت علی (ع) بود https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
عبدالرحیم بن نباته یکی از خطیبان معروف عرب نیز اعتراف می کند که سرمایه فکری و ذوقی خود را از علی(ع) گرفته و صد فصل از سخنان او را حفظ کرده و همان ها برای او گنجی پایان ناپذیر است. https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
بسیاری از ادبیان عرب زبان،ایرانی....از ویژگی های ادبی نهج البلاغه صحبت کرده و یا از آن تاثیر گرفته اند. صنایع ادبی متعددی در جای جای نهج البلاغه به کار رفته است که برای نمونه به برخی از آنان اشاره می گردد ۱سجع همان سخنان بدیعی که گوینده در سخن خود از کلمات هم وزن و یا حروفی مشترک بهره مند گردد در حقیقت بنابر نظر متخصصان سجع در نثر مانند قافیه در نظم است حضرت امیر(ع) در خطبه ۲۰۳ فرمودند: «أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ» مردم همانا دنيا خانه اى است رهگذر و آخرت سرايى است پايدار، پس از گذرگاه خود -توشه- برداريد براى جايى كه در آن پايداريد. https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
امیرالمؤمنین عليه السلام: مهربانى با مردم را پوشش دل خويش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حيوان شكارى باشى كه خوردن آنان را غنيمت دانى، زيرا مردم دو دسته اند، دسته اى برادر دينى تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مى باشند. اگر گناهى از آنان سر مى زند يا علّت هايى بر آنان عارض مى شود، يا خواسته و ناخواسته، اشتباهى مرتكب مى گردند، آنان را ببخشاى و بر آنان آسان گير، آن گونه كه دوست دارى خدا تو را ببخشايد و بر تو آسان گيرد. همانا تو از آنان برتر، و امام تو از تو برتر، و خدا بر آن كس كه تو را فرماندارى مصر داد والاتر است، كه انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده، و آنان را وسيله آزمودن تو قرار داده است قسمتی از نامه 53 نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر
# معرفی کتاب. دلالت دولت: دکتر مصطفی دلشاد تهرانی «درمیان آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و نظام‌نامه‌های حکومتی و مدیریتی، هیچ متنی با عهدنامة مالک اشتر قابل مقایسه نیست. این عهدنامه که طولانی‌ترین پیمان‌‌نامه‌ای است که از جانب امیر مومنان علی (ع) نگاشته شده، دربرگیرندة اساسی‌ترین مباحث در حکومت و مدیریت است؛ مباحثی شامل: مبانی، اصول، روش‌ها، سیاست‌ها و اخلاق حکومتی و مدیریتی؛ آن هم با استوارترین و متین‌ترین زبان و زیباترین و لطیف‌ترین بیان و عمیق‌ترین و کاراترین فرمان. آموزه‌های امیر مومنان علی (ع) آموزه‌های انسانی است که سراسر عقل و بینش است و بر مبنای خردی عمیق و دیدی نافذ به مباحث حکومت و مدیریت پرداخته و آنچه را که بر آن اساس دریافته، عرضه نموده است تا جویندگان را هماره راهنما باشد. این آموزه‌ها، آموزه‌های انسانی است که تربیت یافتة قرآن کریم و مدرسة نبوی است؛ و او میزانی روشن برای محک زدن خویش و حکومت و مدیریت و سیاست است». در کتاب حاضر، عهدنامة مالک اشتر، در قالب 110 آیین دیده شده و ذیل هر آیین، آموزه‌های آن مطرح و شرح شده است تا آیین‌نامه‌ای باشد برای حکومت و مدیریت، بر مبنای انسانیت، عدالت و خدمت کتاب. https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
گشايش درهاى اميد: امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه كه برگرفته از آيات قرآن مجيد است سه بشارت به سه گروه مى دهد. نخست مى فرمايد: «چنين نيست كه خداوند درِ شكر را به روى بنده اى بگشايد و درِ فزونى را به رويش ببندد»; (مَا كَانَ اللّهُ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْد بَابَ الشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ). اين سخن برگرفته از آيه شريفه هفتم از سوره ابراهيم است: (وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لاََزِيدَنَّكُمْ). آرى اين وعده الهى است كه خداوند شاكران را فزونى نعمت مى بخشد. https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی برکند/ چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور
# معرفی کتاب تراز حیات( ساختارشناسی عدالت در نهج البلاغه ) دکتر مصطفی دلشاد تهرانی عدالت انسانی ، در نزد امام علی (ع) تراز زندگی در همه عرصه های آن است . کتاب « تراز حیات : ساختار شناسی عدالت در نهج البلاغه » در 718 صفحه به مهم ترین مباحث عدالت انسانی بر اساس این کتاب جاودانه پرداخته است . کتاب در چهار بخش تنظیم شده است . بخش اول « مفهوم شناسی عدالت » است که در آن مفهوم عدالت در نهج البلاغه و آموزه های امام علی (ع) تبیین شده است تا بتوان بر اساس مفاهیم استعمال شده عدالت در آموزه های حضرت ، موضوع عدالت را پی گرفت و حدّ و مرزها و حیطه های آن را دریافت . بخش دوم به « جایگاه شناسی عدالت » اختصاص دارد ، که در آن به موضوع عدالت و عدالت خواهی در نگاه امام علی (ع) و گستره عدالت در اندیشه علوی و ایستادگی امام علی (ع) بر آن ، پرداخته شده است . بخش سوم « ملازمه شناسی عدالت » است که بر اساس آموزه های نهج البلاغه ، چهار ملازمه عدالت ، یعنی آزادی ، اخلاق ، حقوق و قانون مطرح شده است . این ملازمات تنگاتنگ عدالت و تنیده در آن اند و نمی توان عدالت را بدون آن ها به درستی دریافت و به درستی بر پا ساخت . در بخش چهارم به « وجوه شناسی عدالت » پرداخته شده است . در این قسمت عدالت در هفت وجه ، یا حوزه و عرصه زندگی انسانی بررسی شده است ، که اگر قرار باشد عدالتی فراگیر برای انسان ها حاصل شود ، لازم است در این وجوه دنبال گردد ؛ یعنی : عدالت فردی ، عدالت اجتماعی ، عدالت سیاسی ، عدالت مدیریتی ، عدالت اقتصادی ، عدالت قضایی ، و عدالت فرهنگی. # معرفی کتاب https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
قابل توجه فرهیختگان و رهپویان وادی دانایی و معرفت است که کسب این امر مهم محقق نمی گردد مگر با عجین شدن معارف بشری(روش های فهم عقلی و تجربی) با استعانت از آموزه های الهی یکی از اهداف این کانال آشنایی با موضوعات میان رشته ای و مباحث محوری است که در کتاب ارزشمند نهج البلاغه قابل بحث و تحلیل هستند افزون بر این نگاه چند رشتگی به منابع دینی می تواند گامی موثر بر بومی سازی و اسلامی کردن علوم به ویژه علوم انسانی و به دنبال آن رفع نیاز ها و چالش های حقیقی جامعه باشد. پژوهش های کاربردی و عمیق یکی از مهم ترین دغدغه های جامعه علمی کشور باید باشد همانگونه ک مقام معظم رهبری فرمودند: پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. ۲۰/۰۳/۱۳۹۷ همراهان گرامی می توانند با پیگیری هشتک های موجود در هر پیام موضوعات مختلف را دنبال نمایند پیشنهادات سروران می تواند سبب غنای بیشتر مطالب گردد و بر دیده منت پذیرای پیشنهادات و انتقادات فضلا و دانشجویان عزیزم هستیم با تشکر فراوان https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh @shekarbeygi @M313es
بی شک یکی از مهم ترین حیطه های فراروی انسان در طول تاریخ، پرسش مهم چیستی و ماهیت انسان است نظریه ها و دیدگاه های متفاوتی به این مسأله پرداخته اند. فیلسوفان و شاعران و هنرمندان.....هر یک از منظر خود به این پرسش پاسخ داده اند موضوعات مهمی مانند: اراده یا جبرگرایی در اعمال انسان ها/ طبیعت یا وراثت/گذشته حال و آینده/ خوش بینی یا بد بینی و... حضرت امیر (ع)پدیدار شناسی و آفرینش انسان را به زیبای به تصویر کشیده اند همچنان که فرمودند: اى انسان آفريده شده در حد اعتدال. اى آنكه در تاريكيهاى رحمها و در پرده هاى تو بر تو نگهداريت كرده اند. آفرينشت از گل خالص آغاز شد و در قرارگاهى مطمئن جايت دادند. تا زمانى معلوم و تا مدتى كه بهره توست. در شكم مادر خود مى جنبيدى و به دعوت كس پاسخ نمى گفتى و آواز كسى شنيدن نتوانستى. سپس، تو را از قرارگاهت بيرون راندند. به سرايى آمدى كه هرگز آن را نديده بودى و راه رسيدن به منافع آن را نمى شناختى. پس چه كسى تو را به كشيدن غذا از پستان مادر راه نمود و به تو آموخت كه نيازها و خواستهايت را از كجا طلب كنى? هيهات آنكه، در شناخت صفات كسى كه اندام و اعضا دارد، ناتوان است، از شناخت صفات آفريدگارش ناتوانتر است. و هر چه او را به صفات مخلوقاتش محدود كند، از شناخت او دورتر گرديده است. https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
أَيُّهَا الْمَخْلُوقُ السَّوِيُّ وَ الْمُنْشَأُ الْمَرْعِيُّ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْحَامِ وَ مُضَاعَفَاتِ الْأَسْتَارِ، بُدِئْتَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ وَ وُضِعْتَ فِي قَرارٍ مَكِينٍ إِلى قَدَرٍ مَعْلُومٍ وَ أَجَلٍ مَقْسُومٍ، تَمُورُ فِي بَطْنِ أُمِّكَ جَنِيناً، لَا تُحِيرُ دُعَاءً وَ لَا تَسْمَعُ نِدَاءً، ثُمَّ أُخْرِجْتَ مِنْ مَقَرِّكَ إِلَى دَارٍ لَمْ تَشْهَدْهَا وَ لَمْ تَعْرِفْ سُبُلَ مَنَافِعِهَا. فَمَنْ هَدَاكَ لِاجْتِرَارِ الْغِذَاءِ مِنْ ثَدْيِ أُمِّكَ وَ عَرَّفَكَ عِنْدَ الْحَاجَةِ مَوَاضِعَ طَلَبِكَ وَ إِرَادَتِكَ؟ هَيْهَاتَ، إِنَّ مَنْ يَعْجِزُ عَنْ صِفَاتِ ذِي الْهَيْئَةِ وَ الْأَدَوَاتِT فَهُوَ عَنْ صِفَاتِ خَالِقِهِ أَعْجَزُ وَ مِنْ تَنَاوُلِهِ بِحُدُودِ الْمَخْلُوقِينَ أَبْعَد. السَّوِىّ: مستوى الخلقة، كامل و بدون عيب و نقص. الْمُنْشَأ: آفريده شده. الْمَرْعِىّ: محفوظ، حفاظت شده. السُلَالَة: آنچه از چيزى كشيده مى شود، عصاره، چكيده. قَرَارَ مَكِين: منظور محل جنين در رحم است. تَمُورُ: حركت مى كنى. لَا تُحِيرُ: پاسخ نمى دهى. https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh
استفاده از فرصت های زندگی جَعَلَ لَكُمْ أَسْمَاعاً لِتَعِيَ مَا عَنَاهَا وَ أَبْصَاراً لِتَجْلُوَ عَنْ عَشَاهَا وَ أَشْلَاءً جَامِعَةً لِأَعْضَائِهَا مُلَائِمَةً لِأَحْنَائِهَا فِي تَرْكِيبِ صُوَرِهَا وَ مُدَدِ عُمُرِهَا بِأَبْدَانٍ قَائِمَةٍ بِأَرْفَاقِهَا وَ قُلُوبٍ رَائِدَةٍ لِأَرْزَاقِهَا فِي مُجَلِّلَاتِ نِعَمِهِ وَ مُوجِبَاتِ مِنَنِهِ وَ حَوَاجِزِ عَافِيَتِهِ، وَ قَدَّرَ لَكُمْ أَعْمَاراً سَتَرَهَا عَنْكُمْ وَ خَلَّفَ لَكُمْ عِبَراً مِنْ آثَارِ الْمَاضِينَ قَبْلَكُمْ مِنْ مُسْتَمْتَعِ خَلَاقِهِمْ وَ مُسْتَفْسَحِ خَنَاقِهِمْ أَرْهَقَتْهُمُ الْمَنَايَا دُونَ الْآمَالِ وَ شَذَّبَهُمْ عَنْهَا تَخَرُّمُ الْآجَالِ، لَمْ يَمْهَدُوا فِي سَلَامَةِ الْأَبْدَانِ وَ لَمْ يَعْتَبِرُوا فِي أُنُفِ الْأَوَانِ. لِتَعِيَ مَا عَنَاهَا: تا آنچه را كه مى شنوند حفظ كنند. تَجْلُو: روشن مى سازد، آشكار و ظاهر ميكند. الْعَشَا: مصدر «عشى»: تار شدن چشم، شب كورى. الَاشْلَاء: جمع «شلو»: اعضاء. الَاحْنَاء: جمع «حنو»، هر عضو بدن كه كج و منحنى باشد مثل دنده ها. مُلَائِمَة: هماهنگى، تناسب. الَارْفَاق: جمع «رفق»، سود و نفع، چيزيكه از آن كمك مى جويند. رَائِدَة: جوينده. مُجَلِّلَات: فرا گيرنده، همه گير، «سحاب مجلّل» ابرى كه بارانش همه جا را فرا مى گيرد. حَوَاجِز: موانع. الْخَلَاق: بهره فراوان از خوبيها. الْخَنَاق: طنابى است كه به وسيله آن خفه مى كنند. ارْهَقَتْهُمْ: (مرگ) آنها را دريافت، آنها را شتاباند. شَذَّبَهُمْ: آنها را جدا و قطع كرد، مانند پوست درخت كه از درخت كنده ميشود. تَخَرُّمُ الآجَال: اجلهاى نابودى. لَمْ يَمْهَدُوا فِى سَلَامَةِ الَابْدَانِ: در زمان صحت و سلامتى توشه اى آماده نكردند. أُنُفْ: بكر، نو، «امر انف» كارى كه براى اولين بار انجام ميشود. انُفُ الَاوَانِ: نخستين فرصت. https://eitaa.com/hamgamnahjolbalageh