از جمله مفاهیمی که اقتصادانان اصولگرای نئوکلاسیک (با اصولگرای ایرانی سیاسی اشتباه نگیرید) بر آن تأکید دارد، مفهوم طبیعی بودن است. مفهومی دارای سبقه تاریخی طولانی که البته همه فلسفه اقتصاد نئوکلاسیک را بر آن بنا کردند اما به مرور زمان، ناکارامدی این مفهوم در اقتصاد نمایانتر میشود. اما چه فایده؟ اقتصاد نئوکلاسیک با استفاده از این مفهوم معتبر شد و سیطره پیدا کرد. حال که خر این اقتصاد از پل قدرت گذشته است، رفته رفته اعترافاتی را در ناکارامدی آن مشاهده میکنیم.
به عنوان مثال، الیور بلانچارد میگوید:
استفاده از واژه طبیعی برای بیکاری طبیعی معمول شده است. اما باید آن را تغییر دهیم. این یک انتخاب بد واژه است. واژه طبیعی، از یک ثبات در طبیعت حکایت میکند. گویا از نهادها و سیاستها متأثر نیست... نرخ بیکاری طبیعی، هر چیزی است به جز طبیعی...
oliver blanchard, 2014, Macroeconomics, p170
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
میگویند لیبرالیسم چه اشکالی دارد؟!
احتمالا منظورشان این است که چه اَشکالی دارد نه چه اِشکالی!!! وگرنه ما ۳۰۰ هزار شهید ندادیم با تفکر نه شرقی_نه غربی که حالا شیاطین تعلیمدیده بر امورات ما حاکم شوند.
امام فرمودند نمیگذارم حکومت به دست لیبرالها بیفتد و نگذاشتند (با عزل مرحوم منتظری) و هر کدام از مسئولین جمهوری اسلامی هم باید همین رویکرد را داشته باشند (البته اگر خودشان لیبرال نباشند)
اما اگر مقصودشان این است که لیبرالیسم چه عیبی دارد به چند نکته اشاره میکنیم:
۱. أدلُّ الدلیلِ علی إمکانِ شیءٍ وقوعُه (خود شما و حاکمیت مطلق تفکرتان در طی چند دهه اخیر بر اقتصاد کشور مهمترین دلیل معیوب بودن این تفکر است)
۲. اسلام با لیبرالیسم جمع نمیشود و اگر جمع شود میشود اسلام آمریکایی. شاید بگویید اسلام آمریکایی چه اشکالی دارد که خب بهتر است بپرسید شیطان چه گناهی دارد؟! اصلا وکیل مدافع شیطان شدن هم که شغل شریفیست
۳. عدالت در منظر لیبرالها نتیجهاش این است که اگر عدهای اندک، به اندازه تمام مردم دنیا ثروتاندوزی کنند (۳۰۰نفر به اندازه ۳میلیارد نفر) هیچ ایرادی ندارد و اصلا قارون الگوی موفقیت است!
۴. طبق قانون اساسی مالکیت خصوصی نداریم و آنچه مورد پذیرش اسلام است مالکیت شخصی در چارچوب قوانین اسلام است؛ فلذا تفکر لیبرالیستی از اساس با قانون اساسی و اسلام تعارض دارد
۵. لیبرالیسم بدون ربا (جنگ با خدا) بیمعناست. چون اخذ ربا جزء اساسی در آزادی اقتصادیست.
۶. لیبرالیسم بر مبنای تعارض با دینداری و حاکمیت خدا بر انسان بنا شده است که البته از نظر غربزدههای بیدین چه بهتر!!!
۷. آزادی که لیبرالیسم از آن دم میزند نتیجهاش چیزی جز اسارت مطلق انسان در دست شیطان و سرمایهداران نیست. در حقیقت کوتاه کردن دست دولت و خارج کردن قدرت از دست مردم است و در مقابل سپردن قدرت به صاحبان ثروت. بعلاوه آزادی جنسی و فحشا و ... که لازمهی آزادی اقتصادیست.
۸. دوستانی که میگویند لیبرالیسم چه اشکالی دارد بهتر است به این پرسش پاسخ دهند که اگر قرار بود لیبرالیسم بر ایران حاکم شود چرا انقلاب کردیم و چرا همهی کشورهای سلطهگر با ما سرجنگ دارند؟
اگر میگویند اشتباه کردیم که خب از لاک نفاق بیرون بیایند و مخالفتشان با اصل انقلاب و اسلام را بیان کنند.
۹. پشت واژههای آزادی و امنیت و مالکیت پنهان شدن باعث نمیشود کسی باور کند شما طرفدار اینها هستید و اسلام با اینها مخالف است! بلکه شمائید که نه به آزادی اعتقاد دارید نه به امنیت و نه به مالکیت
بلکه به آزادی و امنیت و مالکیت سرمایهداران اعتقاد دارید نه همهی مردم.
۱۰. یک میلیونیوم از نابودی حرث و نسل و هلاکت محیط زیست و جنایاتی که لیبرالیسم در چند قرن اخیر انجام داده است در تمام تاریخ سابقه نداشته است. از منظر شما انسان آزاد است در نابودی منابع و ارزشها و ...
۱۱. نفی ارزشهای الهی و اخلاقی و نفی حاکمیت احکام الهی اشکال نیست از نظر شما؟
#عباسیفر
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دائم میبینیم که میگویند مگر دولت، نماینده ۵۰ میلیون فردی نیست که در بازار سرمایه، سهامدار هستند؟
و از قبل این ماجرا نمدی برای فشار اقتصادسیاسی ایجاد میکنند که دولت بیش از پیش خرج این بازار ویل کند.
من میپرسم، چه کسی مردم ایران را بورس باز کرد؟
چرا مردم ایران را بورس باز کردند؟
آیا واقعا ۵۰ میلیون نفر از ایرانیها بورس باز هستند؟
آیا این که بدون اختیار این مردم، سرمایهشان و سهمشان از بیتالمال در بازار سرمایه قرار گرفته، به این معناست که مردم بورسباز هستند و دولت باید بهای بورسباز شدن مردم را بدهد؟
بازار سرمایه، چاه ویل نظام سرمایهداری است و با این سرمایههای دولتی بنا نیست اتفاق مثبتی در آن بیفتد.
بازار سرمایه، محل بازی مردم نیست. بازار سرمایه، بازی دولتها و سرمایهداران، برای سرکیسه کردن مردم عادی است.
گاهی دولت داراییهای مردم را در این بازار میریزد، گاهی دولت و سرمایهداران، جوسازی میکنند و مردم را با سرمایههایشان روانه این چاه ویل میکنند.
در هر صورت، بازنده این بازار مکاره، مردماند.
مردم نباید به این مکاره بپیوندند.
دولت حق ندارد، سرمایههای مردم را در این مکاره بریزد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
بورس بازها به دنبال استیضاح خاندوزی هستند.
همین نشان میدهد که خاندوزی مسیر خوبی را طی کرده است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
من به عنوان یک مدرس دانشگاه، از شما که چندین سال مسئول اتاق بازرگانی هستید به خاطر درجا زدن کشور در امر صادرات عذرخواهی می کنم.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
این جلسه رو از دست ندهید....
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
💥 هم #ثروت طریقِ رسیدن به مقام بندگی است و هم #فقر.
خداوند به انسان عطا میکند که بنده شود، و از او میگیرد که بنده شود!
چه موضوعیتی دارد ثروت و آبرو،
اگر نتوانی با آنها خدا را به دست بیاوری؟
#استاد_میرباقری:
«هدف چیست؟ هدف این است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ».
خداوند چرا به کسی پول میدهد و میگوید که به دیگری قرض بده؟! «مَنْ ذَالَّذی یُقرِضُ الله قَرْضاً حَسَناً؛ کیست که به خدا قرض نیکو بدهد؟». آیا خدا محتاج است؟ آیا خودش نمیتواند به کسی پول بدهد؟ این حرف یهودیها بود که میگفتند "ما هیچ وقت به کسی کمک نمیکنیم. چرا؟ چون خدا میتواند خودش عطا کند! کسی که خدا برایش عطا نکرده، چرا من به او ببخشم؟" خدای متعال این حرف را تخطئه میکند. درست است که خدا میتواند خودش عطا کند، ولی اگر همه را خدا عطا کند، نه شما رشد میکنید و نه آن شخص. اینکه خدا میگوید از این دست بگیر و از آن دست بده، چون رشد ما در این است که از یک دست بگیریم و با دست دیگری بدهیم. وقتی انسان این را فهمید، متوجه میشود که اگر به او ثروت دادند، برای این است که بنده شود.
خدا اصل است. ما برای بتپرستی نیامدهایم. اگر پول را از تو میگیرند برای این است که باز به خدا برسیم. پس، فیالواقع خداوند میفرماید نگاهتان را اصلاح کنید. از قبل نوشته شده که به چه کسی باید چه چیزی بدهم. من میدانم که چه کسی با ثروت میتواند به خدا برسد و چه کسی با فقر. چه کسی با «بیماری» و چه کسی با «صحت». چه کسی با آبرو و چه کسی با ریخته شدن آبرو. من برای شما حساب و کتاب میکنم. دقیق هم هست. بنابراین، وقتی به شما عطا میکنند مغرور نشوید. چه موضوعیتی دارد ثروت و آبرو، اگر نتوانی با آن خدا را به دست بیاوری؟
اگر آبروی شما ریخته شد و در بیآبرویی خدا را پیدا کردید چه اشکالی دارد؟ چه اشکالی دارد آدم بیست سال و سی سال فقیر باشد ولی خدا را پیدا کند؟ آیا نمیارزد؟».
☑️ @mirbaqeri_ir
من به عنوان یک مدرس دانشگاه، از شما که چندین سال مسئول اتاق بازرگانی هستید به خاطر درجا زدن کشور در امر صادرات عذرخواهی میکنم.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آلفرد مارشال، تعادل و یارانه پنهان
دقایقی از بحث امروزم در کلاس اقتصاد نهادی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
📕 The Life of Adam Smith
نویسنده: ایان سیمپسون راس (زندگینامهنگار و استاد بازنشسته دانشگاه بریتیش کلمبیا)
#تاریخ_اندیشه_اقتصادی
🆔 @SSL_Qasd
ایان راس زندگینامه نگار آدام اسمیت در این کتاب که می توان گفت تنها کتابی است که زندگی اسمیت را در مقیاسی کامل بررسی کرده، آثار و نوشته های اسمیت را در زمینه زندگی و زمانه اش قرار داده و به تشریح آن ها پرداخته است.
این کتاب همچنین می تواند اطلاعات کاملی در رابطه با محیط اجتماعی و فکری اسکاتلند قرن هجدهم به علاقه مندان ارائه دهد.
همچنین کتاب ایده های دقیقی برای فهم شخصیت و زندگی اسمیت در اختیار خوانندگان قرار می دهد. سیر تحولات ایده های اسمیت و چگونگی ابراز این ایده ها در آثار و کتاب هایش به خوبی در این کتاب توضیح داده شده است.
جالب اینجاست که ایان راس نظراتی در رابطه با اینکه اگر ایده های اسمیت در مسائل و چالش های کنونی نظم اجتماعی و اقتصادی استفاده شود ارائه می دهد.
به عنوان مثال مسائل مربوط به بخش بانکی، چالش های نظم مالی کنونی و مقررات گذاری در بازارها از جمله مسائلی است که اسمیت قرن ٢۱ از زبان ایان راس به تشریح آن ها می پردازد.
🆔 @SSL_Qasd
The Life of Adam Smith(2nd Edition)2010.pdf
5.88M
The Life of Adam Smith
(2nd Edition)
Ian Simpson Ross
#تاریخ_اندیشه_اقتصادی
🆔 @SSL_Qasd
⁉️چرا دانشگاههای علوم پزشکی باید دارای معافیت حسابرسی باشند؟!! این قانون، زمینه #فساد_گسترده در حوزه بهداشت و درمان را فراهم کرده است!!
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐 @jahanepasakorona
خوبه که دولت عوض شد و این مثلا اقتصاددانان فهمیدن مسئولیت اجتماعی دارن و مردم از اونها انتظاراتی دارن...
باخت در انتخابات هم شفا میده؟
سنگ پا شوی...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مارکس پیروان اقتصاد رفاه را خائنین به پرولتاریا میدانست، چرا که در نگاه او دولت در موقعیتی قرار میگرفت که با کمک به مردم شکاف های سرمایه داری را پوشش میداد و مانع قیام توده ها می شد.
🔺اما همان مارکس هیچ گاه به خود اجازه نمیداد که برای تسریع در قیام کارگران مردم رابه عدم خیرخواهی دعوت کند.
⁉️ حال چه شده است که در نهضت به اصطلاح روشن فکری ایران برای تسریع در سرنگونی نظام(و نه سرمایه داران زالو صفت) و در ذیل درس فلسفه اخلاق، مردم را توصیه به خیرانخواهی میکنند؟
⛔️ به راستی نهضت به اصطلاح روشنفکری ایران به ورطه کدام لجنزار اخلاقی پا نهاده است؟
#ملکیان
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
مقام معظم رهبری:
الان هم شروع کردهاند و برنامهریزی کردهاند برای نفوذ؛ انواع و اقسام طُرق را -من محاسبه میکردم با خودم، دیدم شاید حدود ده راه مهم را- برای نفوذ در کشور پیدا کردهاند "و دارند عمل میکنند؛ همین حالا دارند عمل میکنند".
یکیاش راه علمی است؛ از طریق ارتباط با دانشگاهها، ارتباط با دانشمندان، ارتباط با استاد، ارتباط با دانشجو -کنفرانسهای بهظاهر علمی [ولی] در باطن برای نفوذ...
مقام معظم رهبری
۹۴/۱۲/۲۰
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
یه کم زیبایی ناب ایرانی ببینیم
فرش دستباف تمام ابریشم بافت قم
بدون لنگه و مانند در جهان
(قیمت ۵۰۰ میلیون)
#فرش_دستباف
یه زمانی از خونههای ایرانیها چنین تولیداتی بیرون میومد!
الان فقط سطل زباله بیرون میاد!
غربیها صد و پنجاه ساله که آروم آروم نرمافزار #تولید رو از ایران گرفتند.
بخاطر همینه که حضرت آقا در یک دهه اخیر پنج سال رو به نام تولید و حمایت از تولید نامگذاری کردند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
سعی کن خوب شوی ، ای همه دارایی من
زینبت را به چه کس بعد خودت بسپاری
مونس خستگی حیدر خیبر شکنی
تو نباشی چه کسی میدهدم دلداری
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
حواس جمع میخواد...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi