eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
8هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
95 فایل
در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تقسیم‌بندی باید شروع تمام تحلیل‌های اجتماعی باشد! این همان است که امام فرمودند جنگ جنگ فقر و غناست، جنگ استکبار و استضعاف است، جنگ اسلام سرمایه‌داری و اسلام مستضعفین و پابرهنگان است، جنگ اسلام آمریکایی و اسلام ناب است! این تقسیم‌بندی را اگر نپذیریم آنوقت سحر و جادو شروع می‌شود... فریب بزرگ شروع می‌شود...نوبلیست‌ها جلو می‌آیند... کتاب‌ها و مقالات کورمان می‌کنند...تا پشتیبان منافع سرمایه‌داران و کشورهای سلطه‌گر شویم. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
حرف ما یک کلام است: وقتی درآمد اساتید دانشگاه، معلمان، پرستاران، کارگران، کارمندان و... در این کشور به ریال است، نباید هزینه‌هایشان به دلار باشد. نباید ثروت‌های خدادادی ایرانیان به دلار به ملت ایران فروخته شود. هر کس حامی این تفکر است، نئولیبرال است، ولو سربه‌سجود آیه‌خوان باشد. @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 رونمایی از تیزر مستند سینمایی «لاتارینو» / مستندی جنجالی در حوزه علم و فناوری ⬅️ ، مستندی است که سیاستگذاری علم و فناوری را در دهه ۹۰ ایران واکاوی می‌کند. تاریخچه شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری، اقتصاد دیجیتال، ثروت‌آفرینی بدون نفت و مهاجرت دانشگاهیان از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این مستند بررسی می‌شوند. ⬅️ این مستند به کارگردانی مجید رستگار و تهیه‌کنندگی حسن پناهی در مرکز مستند سوره و سفیرفیلم به تولید رسیده است که به‌زودی آماده نمایش می‌شود. 📽 راه‌نوشت، راه عبور از سینمای سانسور🔻 ✅ @rah_nevesht_ir
اسم رمز یک جنگ پولی جهانی است. باید مقیاس واژه را درست ادراک کرد. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
رابطه تعرّف و تبرّج: 🔹 به دو آیه زیر دقت بفرمایید؛ هیچ ارتباطی بین این دو نمی‌بینید؟! "وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا: و شما را گروه گروه و تیره تیره قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید" (حجرات/۱۳). "يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْن: ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها [حجابهای بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است" (احزاب/۵۹). 🔹 فصل اشتراک دو آیه فوق، واژگان" لِتَعَارَفُوا: تا یکدیگر را بشناسید" (در آیه اول) و " أَنْ يُعْرَفْنَ: برای اینکه شناخته شوند" (در آیه دوم) است که هر دو از ریشه عَرَفَ به معنای شناخت هستند. طبق آیه اول، محله و شهر بایستی به نحوی طراحی و مدیریت شود که امکان تعرّف و شناختِ حداکثری بین همسایگان و شهروندان میسّر گردد. طبق آیه دوم نیز حجاب و عدم تبرّج، سبب تعمیق شناخت و به تبعش، دور ماندن بانوان از اذیت و آزار اغیار می‌گردد. 🔹 بر این اساس، عدم تعرّف به معنای عدم تعمیق روابط همسایگی است که نتیجه‌اش، بروز شناخت‌های فانتزی و سطحی است. و مبرهن است که آنگاه که شناخت‌های فانتزی و صورت‌محور، جایگزین شناخت‌های عمیق و سیرت‌محور در روابط اجتماعی گردد، تبرّج به اوج می‌رسد؛ زیرا در چنین شرایطی در نبود تعرّف و شناخت‌های عمیق، افراد سعی می‌کنند با صورت‌نمایی و تبرّج، تصویر جذابتری از صورت خود برای افرادی که از سیرت آنها شناخت عمیقی ندارند به نمایش بگذارند. لذا هرچه تعرّف کمتر، تبرّج بیشتر. 🔹 از دلایل مهم تضعیف فرهنگ عفاف و حجاب در شهرهای معاصر همین است. زیرا در شهرها و کلانشهرهای معاصر، به دلیل سیاستهای اشتباه شهرسازی و مدیریت شهری، اولا تراکم انسانی به قدری بالا رفته است که به دلیل شلوغی بیش از حد محلات، دیگر امکان تعرّف و تعمیق روابط اجتماعی میسر نیست و ثانیا به دلیل اشتباه در سیاستهای آمایشی، شاهد ازجاکندگی‌های مکرّر و نوعی حس بی‌وطنی هستیم که نتیجه‌اش، جابجایی‌های دائم جمعیتی و به تبعش، تضعیف تعرّف و بروز شناخت‌های فانتزی و سطحی است. نتیجه غلبه این نوع شناخت‌های فانتزی، غلبه صورت‌محوری بر سیرت‌محوری در روابط اجتماعی و تبلور هرچه بیشتر تبرّج و تن‌نمایی در تلاطم حس بی‌وطنی است. پس اگر می‌خواهیم مسئله حجاب و عفاف را اساسی حل کنیم و صرفا با سطحی نگری به معلولها نپردازیم، بایستی با درک عمیق از علل بروز تبرّج و تن‌نمایی، ریشه‌هایی نظیر عدم تعرّف‌ها و ازجاکندگی‌ها و بی‌وطنی‌ها را تدبیر نماییم تا با حل آن علل، معلول‌هایی نظیر تبرّج‌ها و تن‌نمایی‌ها نیز تدبیر شود. @baladetayyeb
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تولید خانگی و اقتصاد مقاومتی🔸 🦆 من در خانه، پرنده (مرغ و خروس و مرغابی و ...) پرورش می‌دهم. بستگان من می‌آیند مثلاً 5 تا مرغابی سر می‌بُرند و پولش را هم به من می‌دهند! این اقتصاد مقاومتی است. اینکه کسی بگوید من مدرک دارم پس دیگر کار نمی‌کنم، این با اقتصاد مقاومتی نمی‌سازد. خانم‌های ما، الی ما شاء الله مدرک می‌گیرند و دیگر در خانه نه کار بافندگی می‌کنند نه ... 👕 🧦🧤 من با این وضعیت علمی و شُهرتم، عارَم نمی‌شود در خانه‌ام کار کنم و چیزی تولید کنم؛ اما بسیاری از خانم‌ها به دلیل اینکه مدرک دارند اقدام به هیچ تولید خانگی نمی‌کنند! در حالیکه در گذشته گلیم می‌بافتند، قالی می‌بافتند، جوراب می‌بافتند. @haerishirazi
🔷️همایش استانی ایده های برتر با محوریت "مهار تورم و تحقق شعار سال" 🔻ویژه دانشجویان دانشگاه های استان قم 🗓 مهلت ارسال آثار : تا ۳۱ اردیبهشت ◽️جزئیات شیوه نامه و ارسال آثار در پیامرسان ایتا @hamayeshqom 🔻معرفی نفرات برتر جهت همکاری با پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد و ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصاد و دارایی کشور ⏰ ۸خرداد | ساعت : ۱۵ 🔻دانشگاه قم ، تالار شیخ مفید(ره) 🔸روابط عمومی دانشگاه قم @university_of_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش تصویری اولین همایش زیست‌شهرهای نوین مولّد در استان ساخت الگوی زیست‌شهر در زمینی به وسط ۸ هکتار در کرمان با سخنرانی: 🔹دکتر عباس جهانبخش (مدیر اندیشکده زیست‌شهرهای نوین مولّد) 🔸 دکتر رضا حافظی (مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان کرمان) 🔹دکتر سعید شعرباف (شهردار کرمان) بزودی در تمامی استان‌ها.... شیپا 👈 عضوشوید @shipaa
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقتصاد اسلامی چیست و چه رابطه ای با مفهوم ولایت فقیه دارد؟ اقتصاد اسلامی چیست و چه تعارضی با اقتصادهای الحادی دارد؟ اقتصاد اسلامی چیست و چه رابطه ای با فرهنگ و سیاست دارد؟ 🎙 @h_abasifar ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
📸اینجا کارتخوان نداریم لطفا صلوات بفرستید 🔹ویزیت رایگان اهالی روستای شهرآرای شهرستان چالوس توسط پزشکان جهادی 🔗لینک خبر 🔗 🔷@Basijnewsir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دانشگاه یاسوج جلسه‌ای گرم و صمیمی با دانشجویان داشتیم. بحمدلله امروز دیگر دانشجویان درباره نقش دلاریزه‌شدن اقتصاد در وضع فعلی سوال ندارند، مطالبه دلارزدایی دارند. @syjebraily
ولایت فقیه را که قبول ندارند. دموکراسی را هم که می توانند نداشته باشند! آزادی که اینها می‌خواهند با کدام نظام سیاسی قابل جمع است؟ شاید یا یا ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 آیت‌الله میرباقری | سخنرانی پرنکته دربارۀ نتایج لیبرالیسم اقتصادی، ۱۴‌۰۲/۲/۱۸ ◀️ دوگانۀ «توحید و شرک» تا دوگانۀ «پیشرفت و توسعه» و تا الگوهای اقتصادی، امتداد دارد. ◀️ اگر رباخواری زیاد شود، فحشا توسعه پیدا می‌کند. ◀️ اگر از لیبرالیسم اقتصادی تبعیت کنیم، پیامدهای فرهنگی و سیاسی‌اش را، از جمله در حوزۀ حجاب، به ما تحمیل خواهد کرد. ◀️ مثال مهم سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با افراد مختلفی مواجه شدم که گفتند چرا پرفسور درخشان پشت آقا و امام پنهان شد و اقتصاد اسلامی را تعریف نکرد! حقیقتا برایم جای تعجب داشت که چطور این بیانات رسا و دقیق پرفسور درخشان را در مناظره نشنیدند! البته بخشی از این ماجرا مربوط است به واکنش‌های غیرمنطقی اما رسانه‌ای غنی‌نژاد. خواهش می‌کنم این کلیپ کوتاه را با دقت و تامل ببینید. پ‌ن: استناد به کلام امام و رهبری همچون استناد به منابع روایی باید به عنوان یکی از روش‌های علمی در مسائل مربوط به حکمرانی مورد استفاده قرار گیرد. توصیحات بیشتر ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
📣 بی‌مقدمه: ❗️ هیچ وقت نماد عظمت ما نبوده و نیست، ظلم‌های رضاشاه و خیانتهایی که برای زدودن فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی از کشور ما انجام داده هنوز هم آثارش ماندگاره! نمونه‌های از آن است. ❗️ تمام داشته‌های تمدنی ما و تمام نهادها و نظامات مردمی و اسلامی را زیر پا گذاشت و بنا داشت به تقلید از آتاتورک، رئیس جمهور ترکیه، تمام کشور را از سر تا پا، غربزده کند. ❗️ ساختار دولت مدرن را به کشور ما تحمیل کرد، همین دولت ناکارآمد تصدی‌گر میراث رضاشاه است تازه الان دولت خیلی مهارشده و خوب شده ولی زمان رضاشاه،‌ دولت با دیکتاتوری کامل برخورد می کرد و به کسی پاسخگو نبود. ❗️علت اینکه مردم ایران در برابر تبعید رضاشاه توسط انگستان واکنش خاصی نشان نداند، ناراحتی مردم از او بود وگرنه اگر مردم او را دوست می‌داشتند قطعا در برابر انگستان مقاومت می کردند، کمااینکه مردم در برابر تبعید امام خمینی (ره) مقاومت کردند و نهایتا انقلاب اسلامی پیروز شد. 🆔 @DrSaeedi
💢جلسه دکتر بهادری جهرمی، سخنگوی محترم دولت با ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی 🔹در این جلسه صمیمانه که پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قم برگزار گردید، جناب آقای دکتر بهادری جهرمی سخنگوی محترم دولت با ابراز خرسندی از تشکیل ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارائی بر تداوم ارتباط حوزه علمیه و دولت تاکید داشتند و تشکیل این ستاد را بازوی پرتوانی برای دولت جهت حل مشکلات و مسائل با رویکرد اسلامی دانستند. 🔸ادامه خبر در لینک 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
ها صورت عملیاتی کوچک جامعه ای هستند که غربی ها در تصورشان می خواهند از ایران بسازند. خریداران و فروشنده هایی مست از رهایی جنسی که کالای اجنبی مبادله می کنند. اما هیچ گاه فکر نمی کنند که اگر تولید نباشد، این دیوانگان چه قدرت خریدی دارند؟! جامعه مال ها به حلبی آباد منتهی می شود. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا اساتید اقتصاد اسلامی حرف ایجابی نمیزنند؟ 🔹دکتر حمیدرضا مقصودی عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
آقای سیاستگذار، فهم اثرات بعضی از سیاست ها چندان مشکل نیست. بعضی سیاست ها مصداق بارز این ضرب المثل هستند: از قضا سرکنگبین صفرا فزود... و شاید اساسا سرکنگبین نباشد. بعضی سیاست‌های ضد عدالت را نئولیبرال ها با پارچه ای دروغین می پوشانند تا عدالت نمایی کنند. متاسفانه فضای سیاستگذاری ما پر است از این سیاست ها. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
ظاهرا تشخیص گزاره های صریح اقتصاد از تشخیص اعضای لوژ های مخفی ماسونی در اطراف و اکناف دنیا مشکل تر است. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
بسم الرب الخبیر ✍️ ملازمهٔ لیبرالیسم و اولیگارشی: مورد ایرانی نویسنده این متن را خیلی نمی‌شناسم. ظاهراً متعلق به طیف اقتصادانان لیبرال است. این متن باعث واکنش‌هایی در بین جریان متدین شده است. تحلیل درخور این موضع نیازمند بررسی مبانی تصوری و تصدیقی آن است. مشهور در سنت لیبرال این است که آزادی سیاسی ملازم با است. دموکراسی یعنی حق عمومی برای تعیین سیاست‌ها و سیاست‌مداران. اما اگر کسی اقدام به نفی دموکراسی و اثبات کرد، لابد چیزی غیر از حق تعیین حکومت به طرق متعارف (انتخابات آزاد) منظورش است. آزادی در این سیاق قاعدتاً باید به آزادی‌های فردی مثل آزادی در رفتارهای شخصی با کمترین دخالت دولت حمل گردد. اما مشخصاً انکار ، خصوصاً با بیان جسورانه بالا، قاعدتاً نشان دهندهٔ عدم حساسیت (بلکه بی‌حسی) اخلاقی گوینده است. خوب حاصل این ایجاب‌ها و سلب‌ها را ببینیم چه می‌شود: کسی دغدغه‌اش تولید ثروت و آزادی‌های فردی است. دموکراسی به معنای انتخابات آزاد بنا به عرف سیاسی لیبرال مورد دغدغه‌اش نیست و آن را در کنار عدالت اجتماعی با بیانی تند نفی می‌کند. به نظر شما حاصل این همه چیست؟ این دقیقاً تعریف سرمایه‌داری لیبرال از نوع فرانسوی، انگلیسی و امریکایی است؛ یعنی لسه فر. در سرمایه‌داری لسه فر (لیبرال و نیولیبرال)، ثروت‌مندان حاکمان سیاسی حقیقی و نامحدود هستند. آن‌ها با کنترل ثروت، همه چیز از جمله انتخابات، سیاست‌مداران و رسانه‌ها را کنترل می‌کنند و بسط یدی فوق‌العاده دارند. در چنین سیستمی، از دموکراسی اگر اثری هم باشد، صرفاً مکانیسمی صوری است برای پنهان‌سازی یک نظام اولیگارشیک. حقیقتاً نظام‌های سیاسی لیبرال و نیولیبرال، تعریف را ارضاء می‌کنند که عبارت است از نظام سیاسی که در آن ثروت‌مندان قدرت و نفوذ بسیار زیادی دارند. طبیعتاً یک طرفدار اولیگارشی دقیقاً‌ مثل آقای خالقی می‌اندیشد: به تولید ثروت فکر می‌کند اما چون به عدالت اجتماعی و حاکمیت عمومی اعتقادی ندارد، منظورش تولید ثروت برای انباشت ثروت شخصی بدون هیچ مسئولیت اجتماعی است. در جامعه‌ای که عدالت اجتماعی و حاکمیت عمومی هم نباشد، طبیعتاً صاحبان ثروت حاکم خواهند بود! پس در حقیقت، آقای خالقی در یک خط ماهیت تفکر خود را فریاد زده است: اولیگارشی! لذا حدس می‌زنم (مطمئن نیستم) اگر وابستگی‌های مالی ایشان را هم چک کنید،‌ نهایتاً به اولیگارشی فائق در کشور برسید! البته آنچه عجیب‌تر است، چنان که جلوتر گفتم، میزان وقاحت و جسارت ایشان در بیان موضع خود است! البته شاید آقای خالقی به جمع طیف بزرگی از روشنفکران، سوسیالیست‌ها یا مذهبیون سابق پیوسته که معتقدند عدالت اجتماعی آرمانی دست‌نیافتنی است؛ ارتجاعی که در بین بسیاری از مارکسیست‌های سابق سابقه داشت. حقیقتاً واقع‌اش این است که عدالت اجتماعی بدون بنیان‌های متافیزیکی و الهیاتی درخور، آرمانی دست‌نیافتنی است و اگر دیدید بسیاری از اقتصاددان‌های فاقد دانش الهیات یا گرایش معنوی به این جمع‌بندی رسیدند تعجب نکنید! @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی