eitaa logo
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
331 دنبال‌کننده
790 عکس
207 ویدیو
17 فایل
اى مردم، ما شما را از مردی و زنى بيافريديم. و شما را گروه های پراکنده(شعوب) و پیوسته (قبيله‌ها) كرديم تا همشناسی و هم نیکی کنید هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و کاردان است.
مشاهده در ایتا
دانلود
⁨🧕با وجود اینهمه خانوم محجبه تو بروکسل پایتخت بلژیک؛ الان تهران بروکسله یا بروکسل تهرانه؟!
✨الفيلسوف المغربي طه عبد الرحمن: "المقاومة الطوفانية" حركة تحرر للإنسان والعالم أن السياق الفلسطيني لطوفان الأقصى يفتح على السياق الإنساني من جانبين على الأقل؛ 🔻 أحدهما، أن هذا الطوفان فيه من طوفان نوح عليه السلام نصيب، وهو "استئصال الشر من الأرض"، بحيث يتهيأ بفضله الإنسان من حيث هو كذلك ليتلقى قيما جديدة؛ 🔻والثاني أن "الأقصى" فيه من إسراء محمد عليه الصلاة والسلام نصيب، وهو "التحرر من قيود المادة"؛ فيكون "الأقصى" أو قل "المَسرى" آية دالة على تعميم القيم الجديدة على البشرية جمعاء، بحيث لا يحدُّها أي اعتبار مادي. 🔸ولما ظهر أن الطوفان، من حيث كونه تجريفا للشر المطلق، هو السبيل الذي يوصّل إلى التحرر الأمثل، فقد لزم أن تكون "المقاومة الطوفانية" حركة تحرر للإنسان عامة أو حركة تحرير للعالم كله، حتى ولو بدت في الظاهر حركة تحرر لشعب مخصوص أو حركة تحرير لأرض مخصوصة، إذ المقاوم الطوفاني إنما هو الإنسان في صراعه مع الشر؛ 🔸 ويؤيد ذلك التفاف العالم حول قضيته، ولا يرجع هذا الالتفاف، كما شاع بين جمهور السياسيين، إلى تعاطي العالم للرواية الفلسطينية للأحداث بقدر ما يرجع إلى كون هذه المقاومة أعادت بقوة الإنسان، حيثما كان، إلى فطرته الأولى، أي أعادته إلى القيم الأصيلة التي تنطوي عليها روحه، بدليل سرعة هذا الالتفاف حول قضيته وانخراط الفتيان فيه بكثرة، إذ الفتى يكون أقرب من سواه إلى الفطرة، فيسهل إحياؤها فيه. https://www.aljazeera.net/culture/2023/12/16/ @hamshenasi
✨فیلسوف مغربی طه عبدالرحمن: مقاومت طوفانی جنبشی است که انسان و جهان را آزاد می کند. زمینه فلسطینی طوفان الاقصی حداقل از دو جنبه به روی زمینه های انسانی باز می کند: 🔻یکی از آن‌ها این است که این طوفان سهمی از طوفان نوح علیه‌السلام دارد که «حذف شر از زمین» است، تا انسان به برکت آن برای دریافت ارزش‌های جدید آماده شود. 🔻 دوم اینکه «الاقصی» سهمی از اسراء محمد صلی الله علیه و آله و سلم دارد که «رهایی از قیود ماده» است. «الاقصی» یا بهتر بگوییم «المسری» نشانه ی دال بر عمومی سازی ارزش‌های جدید به همه بشریت است، به گونه‌ای که با هیچ اعتبار مادی محدود نمی‌شوند. 🔸از آنجا که مشخص شد طوفان به جهت زوال شر مطلق بودن، راهی است که به رهایی آرمانی منتهی می شود، لازم می آید که «مقاومت طوفانی» یک جنبش رهایی بخش بشریت به طور عام یا یک جنبش رهایی بخش برای کل جهان باشد، حتی اگر در ظاهر یک جنبش آزادیبخش برای یک قوم خاص یا یک جنبش آزادیبخش برای یک سرزمین خاص به نظر برسد، زیرا انسان مقاوم طوفانی، انسان در مبارزه با شر مطلق است. 🔸موید آن التفات گسترده به مسئله آن است، این توجه، به دلیل برخورد جهانی با روایت فلسطینی از وقایع نیست همانطور که در میان اکثریت سیاستمداران گسترده بود، بلکه ناشی از این واقعیت است که این مقاومت با قدرت، انسان را در هر کجا که بود به سرشت اولش بازگردانده است، یعنی او را به ارزش‌های اصیلی که روح اش با آن آمیخته، برگردانده است. سرعت این التفات به مسئله آن و مشارکت گسترده جوانان در آن به خوبی دلیل آن را نشان می‌دهد زیرا که جوانان از هر کس دیگری به فطرت نزدیکتر اند و احیای فطرتشان آسان است.
✨ مقاومت طوفانی جنبشی است که انسان و جهان را آزاد می کند.✨ 📌مصاحبه فیلسوف مقاومه طه عبدالرحمن با الجزیره نت 1️⃣ 🔰 عملیات "طوفان الاقصی" را در زمینه فلسطینی و انسانی چگونه می بینید؟ 🔹اولین چیزی که در مورد «طوفان الاقصی» در سیاق فلسطینی آن نظر فیلسوف را جلب می کند، خود این نام است. چرا مقاومت فلسطین در غزه نام عملیات خود را «طوفان» برگزید و چیز دیگری را انتخاب نکرد؟ شکی نیست که حدیث «فرقه منصوره» که دل مردانش به آن آغشته بود در این نامگذاری تأثیر داشته است. "طوفان" فقط می تواند کار این "طائفه" باشد که توسط آنها عینیت یافته است. در مورد علت این نام، معروف است که «طوفان» به معنای « جارو کردنی که چیزی از خود باقی نمی گذارد» است. بیایید از حقیقت آن چیزی که این مقاومت در صدد تخریب کامل آن برآمده است تا چیزی از آن باقی نماند؟ بپرسیم. این نمی تواند صرفاً اشغال باشد و یا حتی ظلم محض، بلکه در واقع « شر مطلق» است. 🔸مردم قبلاً "شر مطلق" را به عنوان یک مفهوم بعید تصور می کردند و باور نمی کردند که می توان به آن دست یافت، اما امروز آن را به عنوان یک واقعیت زنده می بینند. آنها « نماز» را در خانه‌های خدا بمباران کردند، «معصومیت» را در کودکی نابود کردند، «تندرستی» را از بیمارستان‌ها بیرون راندند، «پناه» را در پناهگاه‌ها به وحشت انداختند، و چیزهای مشابه. لذا مردم با چشمان خود مرگ همه ارزشهای نیکو را دیدند که انسان برای آنها آفریده شده است. " شر مطلق" چیزی نیست جز منظره مرگ که بر همه ارزش ها می آید. مقاومت فلسطین در غزه اولین کسی بود که حقیقت این شیطان را کشف کرد، از این رو به مقابله با آن با نیرویی که شر آن را دفع می کرد و حتی آن را از اصلش ریشه کن می کرد، شتافت. بنابراین، این مقاومت شایسته نام "مقاومت طوفانی" است که ویژگی آن را از سایر اشکال مقاومت متمایز است . 🔹 افزون بر آن باید پرسید: چرا مقاومت «طوفان» را به «الاقصی» و نه به چیزهای دیگر اضافه کرد ، شکی نیست که جایگاه «الاقصی» این اضافه را ایجاب می‌کند، اما مقام «الاقصی» وجوه متعددی دارد که با توجه به زمینه ها و شرایط می توان آنها را اخذ نمود. الاقصی در زمینه ذکر جهت در نماز، «قبله» اول مسلمانان است، در حالی که در ظرف خاص که مملو از مقاومت طوفانی است و اساساً «مسری»( سفرگاه) است، زیرا «اسراء» به عنوان یک اصطلاح، مستلزم غلبه بر جسمانیت بدن است، درست مانند «معراج»؛ این بدان معناست که روح «اسیر» از همه محدودیت‌ها رهایی می‌یابد به فضای بی‌پایان ملکوت می رود، بنابراین، «مسری» در نسبت با این مقاومت «محل دستیابی به آزادی نهایی» را نشان دهد گرچه اقصی نام تاریخی این مکان است اما نامش در حقیقت «المسری» است، اگر مقاومت عملیات خود را «طوفان الاقصی» نمی‌نامید، به دلیل تضمن معنای آزادی، نام «طوفان المسری» را به خود می‌گرفت. شاهد آن هم این است که «آزادی» همه اسرا در زندان های دشمن را اولین هدف «طوفان» قرار داد و حتی آن را شرط اول در هر مذاکره با آن قرار داد ! 🔸از این رو، روشن می شود که زمینه فلسطینی طوفان الاقصی حداقل از دو جنبه به روی زمینه های انسانی گشایش ایجاد می کند: یکی از آن‌ها این است که این طوفان سهمی از طوفان نوح علیه‌السلام دارد که «حذف شر از زمین» است، تا انسان به برکت آن برای دریافت ارزش‌های جدید آماده شود. دوم اینکه «الاقصی» سهمی از اسراء محمد صلی الله علیه و آله و سلم دارد که «رهایی از قیود ماده» است. «الاقصی» یا بهتر بگوییم «المسری» نشانه ی دال بر عمومی سازی ارزش‌های جدید به همه بشریت است، به گونه‌ای که با هیچ اعتبار مادی محدود نمی‌شوند. 🔹از آنجا که مشخص شد طوفان به جهت زوال شر مطلق بودن، راهی است که به رهایی آرمانی منتهی می شود، لازم می آید که «مقاومت طوفانی» یک جنبش رهایی بخش بشریت به طور عام یا یک جنبش رهایی بخش برای کل جهان باشد، حتی اگر در ظاهر یک جنبش آزادیبخش برای یک قوم خاص یا یک جنبش آزادیبخش برای یک سرزمین خاص به نظر برسد، زیرا انسان مقاوم طوفانی، انسان در مبارزه با شر مطلق است. 🔸موید آن التفات گسترده به مسئله آن است، این توجه، به دلیل برخورد جهانی با روایت فلسطینی از وقایع نیست همانطور که در میان اکثریت سیاستمداران گسترده بود، بلکه ناشی از این واقعیت است که این مقاومت با قدرت، انسان را در هر کجا که بود به فطرت اولش بازگردانده است، یعنی او را به ارزش‌های اصیلی که روح اش با آن آمیخته، برگردانده است. سرعت این التفات به مسئله آن و مشارکت گسترده جوانان در آن به خوبی دلیل آن را نشان می‌دهد زیرا که جوانان از هر کس دیگری به فطرت نزدیکتر اند و احیای فطرتشان آسان است. ادامه دارد... 🖊ترجمه علی اصغر اسلامی تنها https://www.aljazeera.net/culture/2023/12/16/ @hamshenasi
✨ مقاومت طوفانی جنبشی است که انسان و جهان را آزاد می کند.✨ 📌مصاحبه فیلسوف مقاومه طه عبدالرحمن با الجزیره نت 2️⃣ 🔰با طوفان الاقصی ما شاهد بسیاری از مظاهر استانداردهای دوگانه غربی بودیم به نظر شما آیا می توان شاهد انحطاط تمدنی متاثر از این افول ارزش ها بود؟ 💠آنچه می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که استانداردهای دوگانه غرب جنبه جدیدی در آن نیست، بلکه از همان آغاز در تمدن آن ذاتی بوده است، زیرا این تمدن در اصل بر اساس اصول مادی بنا شده است که برتری آن را بر سایر ملل تعیین می‌کند. هر جا که این احساس برتری وجود داشته باشد، خطر ترجیح دادن خود بر دیگران و ترجیح دادن منافع خود بر منافع آنها وجود دارد. این خطر تبعیض آمیز را فقط می توان با وجود «شعله فروزان تعالی معنوی» در دلها دفع کرد، این شعله فروزان ذاتی است که اسباب تضاد بر سر مصالح مادی را از بین می برد و همه مردم را از نظر حقوق و تکالیف برابر می کند. غرب در طول تاریخ مدرن خود فاقد این شعله متعالی بوده است، بلکه بنای تمدنی خود را به دلیل طغیان منافع مادی بر همه احوال خود، بر اساس خاموش کردن این شعله در دلها ساخته است. 💠با این حال، آنچه استانداردهای دوگانه در برخورد فعلی او با طوفان الاقصی را از دیگر موارد این استانداردهای دوگانه به گفته او متمایز می کند این است که حاکمان آن کاملاً خصلت «حیا» را از دست داده اند، همانطور که با تمام گستاخی آن را اظهار می کنند. انکار حقایق روشنی که همه افراد در جهان به عنوان شاهد بر آن هستند، بنابراین آنها با هم متحد شدند تا وقایع را آشکارا انکار کنند. تکذیب وقایع و تکذیب شهود را جمع کرده اند. لذا از قساوت قلب و از دست دادن احساساتشان که کاملاً بریده از انسانیتشان کرده، تعجب نمی کنیم. 💠بر این اساس، انحطاط ارزش ها اتفاق جدیدی نیست که برای تمدن غرب رخ داده است، بلکه علل آن همواره در آن وجود داشته است. در واقع تمدنی است که در مقایسه با تمدن اسلام از نظر ارزشی سیر قهقرایی پیدا کرده است، زیرا همانطور که اشاره کردم در ابتدا از شعله متعالی خالی است. این انحطاط ارزش ها به دلیل دلبستگی غالب مردم به جلوه های پیشرفت مادی، از دید پنهان ماند. اما سرنوشت تصمیم گرفت که شوک بزرگ ناشی از طوفان الاقصی نه تنها آن چیزی باشد که به طرز بی سابقه ای نفوذ این پسرفت را در هسته این تمدن مادی برجسته کند، بلکه باید زشتی مطلق آن را برجسته کند. این طوفان آیتی شد که به لسان ملکوت در میان غرب سخن می گوید. ادامه دارد... 🖊ترجمه علی اصغر اسلامی تنها https://www.aljazeera.net/culture/2023/12/16/ @hamshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ویتنام اینگونه آزاد شد بله گاه از دوش ریحانه، به معرکه می رود تا شهر تن، وطن انسان آزاد شود. و همیشه از دامن ، انسان به معراج می رود تا شهر روح، وطن جان آباد شود. پل آزادی، استقلال و آبادی وطن در تمام دنیا بر دوش زن، بوده و است. @hamshenasi
🔸 نشست علمی "نظریه اسلامی فرهنگ" 🔰 مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری و پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه برگزار می‌کنند: ➕ روایت های فرامرزی 💢 سومین جلسه از سلسله نشست‌های دیپلماسی نخبگانی (جهان اسلام): "فرهنگ از دیدگاه اندیشمندان معاصر اسلامی" 🎙با حضور: دکتر ادریس هانی (رئیس دانشگاه دارالحکمه مراکش، اندیشمند و پژوهشگر تمدن و فرهنگ) 💢 با محوریت "ماهیت فرهنگ در جامعه اسلامی و روش هدایت یا اصلاح آن" ✍️ میزبان نشست: حجت الاسلام دکتر رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی 📆 شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/roshd2 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/n-farhang-3 🆔 @iictchannel
مهریه و فرهنگ عکس های بالا که یکی از اساتید برای من فرستاده، مربوط به مهریه یک دانشجوی عراقی هست که براش آوردن. استاد در توضیح فرمودند: مهریه اش ۲۰ ملیون دینار هست که ۱۰ ملیون رو نقد می گیره و ۱۰ ملیون میمونه عند الاستطاعه !! از این ده ملیون ۵ ملیونش با توافق عروس و داماد خرج اون اولیات میشه و این چیزی که تو عکس میبینید اون وسط ۵ ملیون خالص حق عروس هست که اینطوری شیک و مجلسی و با گل و شیرینی و مهربانی و مراسم قشنگ دریافت کرده .... شاید براتون جالب باشه مقایسه اش با مهریه های خودمون که چطوری دریافت میشه گاها 😐 @hamshenasi
📚معناشناسی تاریخی مهریه در قرآن کریم 🔸 محمدحسین شیرزاد 💠در بحث از انگاره مهریه در عصر نزول قرآن، آنچه در بادی امر جلب توجه می کند، تنوع در واژه هایی است که بر معنای دلالت دارند. آن طور که عالمان لغت و تفسیر گفته اند، چهار واژه در آیات قرآنی به مفهوم مهریه اشاره دارند که عبارت اند از: ، ، و . به اینها باید واژه مهر را علاوه کرد که در فرهنگ عرب پیش از اسلام، انگاره مهریه را نمایندگی می کرده و سابقه ای دراز در فرهنگ سامی داشته است.این گونه گونی واژگانی گرچه بر عالمان تفسیر امری پوشیده نبوده، اما هنوز چند پرسش اساسی در این باره بی پاسخ مانده است: 🔹نخست آنکه چه تمایزهای معنایی بین واژه های یادشده وجود دارد؟ 🔹دوم آنکه چرا واژه مهر از نظام واژگانی قرآن حذف شده است؟ 🔹سوم آنکه جایگزین شدن مهر با چهار واژه جدید، چه تحولاتی در انگاره مهریه به وجود آورده است؟ 💠در کتاب معناشناسی تاریخی مهریه در قرآن کریم، تلاش شده از رویکرد معناشناسی تاریخی برای پاسخ به این پرسش ها بهره گرفته و میزان کارآمدی آن در مطالعات قرآنی آزموده شود. @hamshenasi
اللّهُمَّ صلّ علیٰ مُحمّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عجّل فَرَجَهُم 🌺 🟢 ختم ۱۴۰۰۰ صلوات؛ هدیه روح مطهر امام رضا علیه السلام جهت سلامتی و هیئت همراه
خدا کند که بیایید سلامت از آتش فقط به کوری چشم یهود ،ابراهیم
⚫️ ‏آخرین فراز از وصیت‌نامه امام خمینی رحمة الله علیه ▪️ بدانند كه با رفتن یك خدمتگزار در سدّ آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد كه خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند و الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» ✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
شرحی بر این غم نیست. 🔻 پایان ماموریت مردان خدا شهادت است...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیکر مطهر خادم‌الرضا در میان خیل عاشقان حضرت معصومه بعد از سه ساعت از آغاز مراسم