eitaa logo
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
319 دنبال‌کننده
677 عکس
169 ویدیو
12 فایل
اى مردم، ما شما را از مردی و زنى بيافريديم. و شما را گروه های پراکنده(شعوب) و پیوسته (قبيله‌ها) كرديم تا همشناسی و هم نیکی کنید هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و کاردان است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌍 «امت اسلام» 🕋 ➣📊گذر جمعیت مسلمانان جهان از مرز دو میلیارد نفر 📈طبق جدیدترین آمار سایت جمعیت مسلمانان جهان، در روز شنبه ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ میلادی تعداد جمعیت مسلمانان جهان از مرز دو میلیارد نفر گذشت و جمعیت ۲٬۰۰۷٬۳۹۸٬۵۶۲ ثبت شد. 📉بیشترین آمار جمعیت مسلمانان به ترتیب در کشورهای اندونزی (۲۴۱ملیون نفر)، پاکستان (۲۳۱ملیون نفر)، هند (۲۱۹ ملیون نفر)، بنگلادش، نیجریه، مصر (۱۰۷ ملیون نفر) و ایران (۸۸ ملیون نفر) گزارش شد. ترکیه (۸۴ملیون نفر)، اتیوپی، عراق (۴۴ملیون نفر)، الجزایر، سودان، افغانستان (۴۱ملیون نفر)، مراکش و عربستان (۳۴ ملیون نفر) در رده های بعدی ایستادند. 📊طبق آخرین آمار جمعیت ساکنان کره زمین بیش از ۸ میلیارد نفر اعلام شده که از هر چهار نفر سکنه جهان یک نفر مسلمان است. بنابراین اسلام دومین دین بزرگ جهان بعد از مسیحیت به لحاظ آمار جمعیتی است. 📈طبق آخرین آمار قبلی، از یک میلیارد و هفتصد ملیون نفر مسلمان، تعداد شیعیان سیصد و سی و پنج ملیون نفر گزارش شده بود که طبق این گزارش جدید آماری، جمعیت شیعه تغییراتی خواهد داشت. 📊بر طبق داده های این گزارش اسلام در ۲۶ کشور (آسیا و آفریقا) دین رسمی است. این گزارش تأکید می کند که اسلام سریعترین دین در حال رشد در جهان امروز است. 💥از نکات قابل توجه اینکه با وجود تبلیغات اسلام هراسانه دولت فرانسه، برای نخستین مرتبه در تاریخ فرانسه، تعداد مسلمانان از جمعیت کاتولیک ها در بین سنین ۱۸ تا ۵۹ سال بیشتر شده است. 📊برای اطلاع از اطلاعات به روز از جمعیت مسلمانان جهان و مقایسه آن با آخرین آمار سالهای گذشته به لینک پیوست مراجعه کنید:⬅️↙️ https://timesprayer.com/en/muslim-population/ 🏷 https://eitaa.com/hamshenasihttps://eitaa.com/muslimnair
⚫️ هوالغفور درخت ستبر اندیشه و جامعه ایران یکی از فرزندان ارزشمند خود را از دست داد و اهالی فرهنگ را داغدار هجران نمود. او عماد علوم اجتماعی ایرانی-اسلامی و فروغ روشنگری اصیل انقلاب اسلامی بود. عماد افروغ، در آسمان فرهنگ، آرمان خواه و در زمین سیاست متعهد و در سپهر تحول خواهی مکتب امام خمینی (ره) ستاره ای شد درخشان و ما از باب و بالنجم هم یهتدون راه و مقام اصیل وی را باز می جوییم. لذا بدینوسیله در آیین نکوداشت وی از زبان دوستان و همراهان و اندیش وران ایران، یاد او را زنده و مغفرت خوان عروج وی خواهیم بود. زمان: چهار شنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۲ «ساعت ۱۰ الی ۱۲» مکان: تهران_ تالار وحدت محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور
💐عید فطر عید بندگی 💐 🔰 اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ... 🔅در دین نه زمان عامل عید است و نه زمین، اگر عبادتی شد و عبادتِ ویژه‌ای بود و بنده در آن عبادت مهمان خدا شد و خدا میزبانی او را پذیرفت، این می‌شود عید.🔅 (آیت الله جوادی آملی) عید فطرت، عید بندگی و بازگشت به فطرت مبارک 🌼🌻🏵️🌸🌺🌷🥀🌹💐 @hamshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کنش‌گری هنرمندانه درقالب هنر! "خرده نقدی درباب شعرخوانی مهدیِ‌رسولی در عیدفطر" ِ🖍 امیرحسن‌اوصالی آنچه منتقدینِ عوام را در برابر شعرخوانی مهدی‌رسولی می‌شوراند، نه فرمِ رواییِ سازوکارِ شعریِ اوست و نه موضع‌مندی هوشمندانه‌ی او؛ بلکه امّ‌الدلایل پیکانِ انتقادها سوی رسولی، قیاس محتوای شعر او با میثم‌مطیعی در سالهای پیشین است. مضامین تند و صریح مطیعی پیش‌فرضی در ذهن مخاطب ایجاد کرده است که هرکسی پس از او نیز باید از چنین سنتی تبعیت بکند. اما مهدی‌رسولی بسیار زیرکانه در انتخاب شعر خود عمل کرده است، که نه "سیخ" بسوزد و نه "کباب"!. علی‌الظاهر اگر در دولت روحانی بودیم، اشعار وی هم می‌توانست رنگ و بوی دیگری داشته باشد! و اگر چه از منبرک‌های انتقادی-تبیینی کوتاه و کاربردی آخر هیئت ثارالله در دولت روحانی خبری نیست، اما حداقل می‌توانست کمی صریح‌تر مسائل را روایت بکند. ام‌ّالمسائل خواندن مردم با استناد به عصای خمینیِ کبیر'ره' زمانی گره‌گشاست که نقش مردم در مدافع یا مهاجمی خود مشخص باشد. یقینا قیاس نسل انقلاب با نسل حاضر از حیث عملکرد و وظیفه ناصواب است. و بالاخره باید مشخص بشود منطور از "مردم" در این اشعار کدام مردم است. مگر نه این‌که این مردم در ۲۲بهمن، ۹دی و روز قدس و... ولایت‌مداری‌شان را ثابت نمودند؟ حال مداوای این زخم‌ها مردم هستند یا مسئولین؟ آیا مسئولینی که با وعده‌ی اینترنت رایگان آمدند و نفس‌کشیدن همین مردم را نیز فیلتر کردند، لایق سیلیِ پدرانه‌ی مردم از سمت شما نبودند؟ مردمی که اگر حضور پررنگ‌شان در میادین اجتماعی نبود حتی مشروعیت دولت‌ها به خطر می‌افتاد، آیا لایق هم‌زبانی صریح‌تری نبودند؟! اگر زخم داریم و اگر درد داریم، مداوایش نیز دست خودمان است؟ اگر مداوا دست خودمان بود، پس چرا پای صندوق رای آمدیم؟ یقینا حاکمیت نمی‌تواند و نباید نقش اپوزیسیون را بازی کرده و توپ را در زمین مردم بیاندازد. حاکمیت، همیشه باید پاسخگو باشد. حال که مداح می‌تواند به مثابه‌ی زبان مردم باشد و نقش یک مصلحِ کنش‌مند را ایفا بکند، انتظارات هم بالا رفته و مطالبه‌گری‌ها هم فراوان می‌شود. اگر دعوت به‌امید و جهاد خوب است، پس باید در تمامی دولت‌ها نیز خوب باشد. اینکه تندیِ نقد را در لابه‌لای روایت‌های تاریخی از کوفه و رضاخان و... گرفته تا صفِ اول و اقتصادِ سیاسی و دعوت برای جهاد و... پنهان بکنیم، یک فرار زیرکانه و روبه‌جلو و ساخت یک روایتِ جدید در تریبیون نماز عیدفطر است که شما به‌خوبی انجامش دادید. و دورد برشما. امیرحسن‌اوصالی عضو پاراگراف بشوید.👇 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
🌷 رهبر انقلاب اسلامی شهادت حجت‌الاسلام عباسعلی سلیمانی را تسلیت گفتند؛ 👈 شهید حجت‌الاسلام سلیمانی؛ شخصیتی همواره در خدمت نظام 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی شهادت حجت‌الاسلام‌ عباسعلی سلیمانی را در حادثه سوء قصد به وی تسلیت گفتند. ✏️ متن پیام به شرح زیر است: بسم الله الرّحمن الرّحیم حادثه‌ی سوء قصد به مرحوم حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عباسعلی سلیمانی رحمةالله علیه را که به شهادت ایشان منتهی شد به خانواده‌‌ی گرامی و دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم. ایشان عضو مجلس خبرگان و سالها امام جمعه‌ی زاهدان و کاشان و همواره در خدمت نظام جمهوری اسلامی بودند. از خداوند متعال علوّ درجات و قبول خدمات آن مرحوم را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۲/۰۲/۰۷ 📸 عکس: دیدار اعضای ستاد کنگره ملی شهدای استان سیستان و بلوچستان | ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
♻لباس روحانیت شیعه، «لباس پیامبر و پیام بری»، «لباس تقوی و جهاد فرهنگی» است. در فتنه فرهنگیِ«زن، زندگی، آزادی» شهادت مظلومانه ملبسین به آن، پیروزی فرهنگ شهادت، حیا و حجاب را بر نافرهنگ شهرت، شهوت و برهنگی را رقم خواهد زد. آنان دانش آموختگان و روشنفقهان مکتب هدایت و شهادت اند و با ثبات وجرات ويقين می گویند؛ أبالقتل تهدّدننا!! أما علمتَم بأنّ القتل لنا عادة وكرامتنا من الله الشهادة 🌐@ hamshenasi
جایگاه و نقش تلبّس در اخلاق کنشگری روحانیت: لباس پیامبر و لباس پیام‌بری نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده: علی اصغر اسلامی تنها گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دانشکده فرهنگ و علوم اجتماعی رفتاری ،دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم ، ایران فصلنامه اخلاق، دوره 17، شماره 44 - شماره پیاپی 66، ویژه نامه اخلاق کنشگری روحانیت، اسفند 1400، صفحه 173-202 10.22081/JARE.2022.63504.1735 چکیده لباس روحانیت شیعه، در جامعۀ ما به‌تدریج شکلی متمایز و هویتی نمادین یافته است. پرسش از جایگاه و نقش این لباس در اخلاق کنشگری روحانیت، دغدغۀ اصلی این جستار است. بازشناسی هویت، کارکردها، هنجارها و مسائل اخلاقی تلبس، مبتنی بر روش تحلیلی-تاریخی نشان داد که انتساب نمادین و تاریخی آن به پیامبر اسلام9، مطلوبیت دینی این نوع تلبس و ماهیت نمادین آن (که دلالت بر نقش اجتماعی روحانیت و هویت ارتباطی این نقش دارد)، موجب شده این لباس، نه‌تنها لباسی دینی و مقدس تلقی شود، بلکه همان گونه که در فرهنگ عمومی کنشگران شیعی مشهور است، از جایگاه «لباس پیامبر» و «لباس پیام‌بری» و پیام‌رسانی دینی برخوردار شود. بازشناسی کارکردها و هنجارها و مسائل اخلاقی تلبس به لباس پیامبر و پیام‌بری از دیگر نتایج این جستار است. کلیدواژه‌ها لباس روحانیت روحانیت شیعه اخلاق کنشگری لباس رسمی لباس پیامبر لباس پیام‌بری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این بدرقه مردمی باشکوه پیکر شهید «حمیدرضا الداغی» نه فقط مدح و ستایش و سپاسگزاری از یک جوانمرد غیرتمند ایرانی بلکه گواهی یک امت مسلمان است بر زنده بودن حیا، غیرت، حجاب و شهادت در ایران اسلامی. آن چه همیشه و هنوز کوچه به کوچه جاری است قصه‌ی سر به داری و غیرت سبزواری است @hamshenasi
به شهید ناموس و غیرت قصه‌‌ جریحه‌دار شد آن‌طرف پیاده رو عقل صدا زد که بمان عشق صدا زد که برو وقت چه بود نیمه شب؟ وقتِ قیامت تو بود فرق تو با بقیه چیست؟ فرق تو غیرت تو بود تیغ زدند بی هوا دشنه زدند بی‌خبر کوچه به حرف آمده: چند نفر به یک نفر آن چه همیشه و هنوز کوچه به کوچه جاری است قصه‌ی سر به داری و غیرت سبزواری است هیچ غمی برای ما مثل غم تو داغ نیست مرگ تو انتخاب بود مرگ تو اتفاق نیست این که به پیشگاهِ مرگ زخمیِ ایستادن است وای! برادر من است های! برادر من است @hamshenasi
«معلمان معماران هویت و تمدن» باران علم و دانایی از آسمان پرفروغ معرفت و آگاهی به وساطت معلم است که بر سرزمین جان دانش طلبان و دانشجویان می بارد، زنده می کند، می رویاند، زندگی و هویت می بخشد آبادی و تمدن می آفریند. یاد استاد شهید مطهری گرامی و روز معلم بر معماران نسل آینده ایران و پایه ریزان تمدن نوین اسلامی مبارک باد. @hamshenasi
توییت یک آمریکایی درباره حاج قاسم سردار سلیمانی از طبقه کارگر ایران بیرون آمد. او درجات را طی کرد و به یکی از بهترین ژنرال های قرن بیستم تبدیل شد. چون از ایران محافظت می‌کرد، سردار سلیمانی توسط دولت من ترور شد. در روزی که این کار انجام شد، بسیاری از آمریکایی‌ها خشمگین شدند. در شهرهای آمریکا تظاهراتی رخ داد اما این گزارش نشد ما می‌دانیم که سردار سلیمانی کیست و عمیق ترین احترام را برای دفاع او از ایران قائل هستیم. متاسفم. 🇮🇷 @hamshenasi
بی تو به سامان نرسم، ای سر و سامان همه تو ای به تو زنده همه من، ای به تنم جان همه تو من همه تو، تو همه تو، او همه تو، ما همه تو هر که و هرکس همه تو، این همه تو، آن همه تو من که به دریاش زدم تا چه کنی با دل من تخته تو و ورطه تو و ساحل و توفان همه تو ای همه دستان ز تو و مستی مستان ز تو هم رمز میستان همه تو راز نیستان همه تو شور تو، آواز تویی، بلخ تو، شیراز تویی جاذبه‌ی شعر تو و جوهر عرفان همه تو همّتی ای دوست! که این دانه ز خود سر بکشد ای همه خورشید تو و خاک تو، باران همه تو تا به کجایم بری ای جذبه‌ی خون! ذوق جنون! سلسله بر جان همه من، سلسله جنبان همه تو @hamshenasi ⛵️
پرسش از سوال فلسفی؟ 🖋️علی اصغر اسلامی تنها 🔸معلم اول ارسطو گفته «حیرت کردن» سرآغاز فلسفه است.آن هم نه هر نوع حیرتی بلکه حیرتی که ناشی از خارج شدن چیزها است از بداهت پیشینی که داشته اند. «خروج آن از بداهت»، فیلسوف را دچار حیرت و تکاپو می کند و او را به سمت پرسش وا می دارد. او پرسشگر است نه اندرزگو. فیلسوف چون دانش دوست است، همیشه دانشجو است حتی اگر معلم باشد. 🔸به همین سبب است که فلسفه بیش از هر چیزی به کردار پرسش کردن و «سوال» مشهور شده است. فلسفه ورزان در توصیف آن بر هیچ امری به قدر این وصف، اطباق و اتفاق نظر ندارند. هرچند اگر تأمل کنیم پرسش فلسفی شکل واحدی نداشته و به اختلاف اطوار ممارست فلسفی مختلف بوده است. از میان اشکال متفاوت آن دو صورت آن بارز است. «سوال قدیم» که به طور یونانی اختصاص دارد و بهترین شاهد آن ممارست پرسشگرانه سقراط است. «سوال جدید» که ممیزه طور اروپایی آن است و بهترین مثال آن ممارست فلسفی کانت است. پرسش قدیم، سوال فحصی(آرخاییک) بود و پرسش جدید سوال نقدی(کرتیک) است. 🔸فلسفه اساساً پرسش از مبدأ ایمننت است. فلسفه غرب در گام نخست سوال فحصی دارد. پرسش از آرخه. پرسش فحصی، پرسش آرکئولوژیک (archéologie)است. پرسش آرخاییک پرسش ازآرخه، اصل و مبدأ درون ماندگار چیزها و موضوعات متکثر است. من امر ایمننت یا درون بود/ درون ماندگار را اینگونه میفهمم، یعنی امری که «داخل فی الشیء بالممازجة و لا خارج عنها بالمباینة »  فلسفه غرب در گام دوم نیز سوال نقدی می کند با کانت. البته کانت هم سخن از آرخه دارد، از نظر او آرخه یعنی «اصل ترافرازنده» اما در یونان آرخه به معنای اصل ترافرازنده نیست بله اصل هستنده است البته پیش و پساسقراطیان پاسخ های متعددی هم دارند یکی آب را، دیگری آتش را، آن یکی عدد را و ... آرخه می داند. وقتی معنای آرخه عوض شد و از «اصل هستنده» به «اصل ترافرازنده» تغییر معنایی و مفهومی کرد. تمایز پرسشی و چرخش کپرنیکی رخ داد و فلسفه نقدی آغاز شده با دکارت تثبیت یافت. کانت نقطه عطف و ثبت آن است. فلسفه نقدی، آگاهی شناسی است نه هستی شناسی. 🔸با ملاحظه آنچه گفته شد، می‌توان پرسید؛ شکل پرسش فلسفه متعالیه چگونه است؟ آیا پرسش متعالیه با پرسش فارابین، سینوی و اشراقی متفاوت است؟ آیا در سیر فلسفه اسلامی هم می توان سخن از «پرسش قدیم» و «پرسش جدید» کرد؟ روشن است که این سخن ناظر به هویت و صورت پرسش است نه پاسخ ها که به تمایز اصالت ماهیت یا اصالت وجود و ... ارجاع شود. https://ble.ir/hamshenasi
کتاب «طلبه تمدن‌گرا» منتشر شد. 🔹 طلبۀ تمدن‌گرا در هویت طلبگی‌اش برخوردار از بینش و نگرش کلان است، از اسلام و قرآن فهم اجتماعی و جهانی دارد، رخدادهای بزرگ جهانی و رخدادهای تمدنی در جهان امروز را رصد کرده و آن را از منظر دین و جهان‌بینی دینی تفسیر و تبیین می‌کند، در تبلیغ گفتمان دینی و اخلاقی خود به یک زمان و مکان خاص بسنده نمی‌کند و آنگاه درمرحله اقدام و کنش‌گری هم در مقیاس یک تمدن عمل می‌نماید و در مقیاس یک تمدن نیزموج‌سازی نموده و دست به تغییرات بزرگ می‌زند... 📇این کتاب در 168 صفحه به قیمت 75000 تومان در بهار 1402 به چاپ رسیده است. @Habibollah_Babai
رابطه تعرّف و تبرّج: 🔹 به دو آیه زیر دقت بفرمایید؛ هیچ ارتباطی بین این دو نمی‌بینید؟! "وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا: و شما را گروه گروه و تیره تیره قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید" (حجرات/۱۳). "يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْن: ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها [حجابهای بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است" (احزاب/۵۹). 🔹 فصل اشتراک دو آیه فوق، واژگان" لِتَعَارَفُوا: تا یکدیگر را بشناسید" (در آیه اول) و " أَنْ يُعْرَفْنَ: برای اینکه شناخته شوند" (در آیه دوم) است که هر دو از ریشه عَرَفَ به معنای شناخت هستند. طبق آیه اول، محله و شهر بایستی به نحوی طراحی و مدیریت شود که امکان تعرّف و شناختِ حداکثری بین همسایگان و شهروندان میسّر گردد. طبق آیه دوم نیز حجاب و عدم تبرّج، سبب تعمیق شناخت و به تبعش، دور ماندن بانوان از اذیت و آزار اغیار می‌گردد. 🔹 بر این اساس، عدم تعرّف به معنای عدم تعمیق روابط همسایگی است که نتیجه‌اش، بروز شناخت‌های فانتزی و سطحی است. و مبرهن است که آنگاه که شناخت‌های فانتزی و صورت‌محور، جایگزین شناخت‌های عمیق و سیرت‌محور در روابط اجتماعی گردد، تبرّج به اوج می‌رسد؛ زیرا در چنین شرایطی در نبود تعرّف و شناخت‌های عمیق، افراد سعی می‌کنند با صورت‌نمایی و تبرّج، تصویر جذابتری از صورت خود برای افرادی که از سیرت آنها شناخت عمیقی ندارند به نمایش بگذارند. لذا هرچه تعرّف کمتر، تبرّج بیشتر. 🔹 از دلایل مهم تضعیف فرهنگ عفاف و حجاب در شهرهای معاصر همین است. زیرا در شهرها و کلانشهرهای معاصر، به دلیل سیاستهای اشتباه شهرسازی و مدیریت شهری، اولا تراکم انسانی به قدری بالا رفته است که به دلیل شلوغی بیش از حد محلات، دیگر امکان تعرّف و تعمیق روابط اجتماعی میسر نیست و ثانیا به دلیل اشتباه در سیاستهای آمایشی، شاهد ازجاکندگی‌های مکرّر و نوعی حس بی‌وطنی هستیم که نتیجه‌اش، جابجایی‌های دائم جمعیتی و به تبعش، تضعیف تعرّف و بروز شناخت‌های فانتزی و سطحی است. نتیجه غلبه این نوع شناخت‌های فانتزی، غلبه صورت‌محوری بر سیرت‌محوری در روابط اجتماعی و تبلور هرچه بیشتر تبرّج و تن‌نمایی در تلاطم حس بی‌وطنی است. پس اگر می‌خواهیم مسئله حجاب و عفاف را اساسی حل کنیم و صرفا با سطحی نگری به معلولها نپردازیم، بایستی با درک عمیق از علل بروز تبرّج و تن‌نمایی، ریشه‌هایی نظیر عدم تعرّف‌ها و ازجاکندگی‌ها و بی‌وطنی‌ها را تدبیر نماییم تا با حل آن علل، معلول‌هایی نظیر تبرّج‌ها و تن‌نمایی‌ها نیز تدبیر شود. @baladetayyeb
چندی پیش استاد جامعه‌شناسی، انسان ایرانی را در «لحظه اسپینوزایی» صور بندی مفهومی کرد و امروز دانشجویی خود را در آن باز می نمایاند. شهود جامعه شناختی جاهستی انسان ایرانی در «لحظه اسپینوزایی»و صورت بندی آن در این فرم، او را تبدیل به «اراده معطوف به بدنِ سرگردان» خواهد کرد و این تحریف پنهان روشنفکرانه است. به تعبیر منتقد صادقی «مفهوم پردازی اسرائیلی» است. https://virasty.com/Aaislamitanha
«لحظه آدمیّه» د آرش حیدری استاد جامعه شناس با پدیدارشناسی اجتماعی بدن، خود و انسان ایرانی را در «لحظه اسپینوزایی» می بینند، ما خود را در چه لحظه‌ای میبینیم؟ به نظر من، از منظر آیت شناسانه و جامعه شناسی ایتمانی، ما در «لحظه آدمی» هستیم و باید باشیم. يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ به وقت شکاف نفس و بدن «لحظه اسپینوزایی»، لحظه مروق و شرود و تولد انسان مارق و شارد است. «لحظه آدمي»، لحظه انابه و تقوی و تولد انسان منيب و شاهد است. وظیفه ما تبیین و تذکر «لحظه آدمی» انسان ایرانی است ✍️ علی اصغر اسلامی تنها @hamshenasi
تصویری از قم در زمان ناصرالدین شاه
قم شهر قم در زمان صفویه رونق گرفت و بعدها در زمان ناصرالدین شاه توسعه پیدا کرد. جهانگردان زیادی در سفرنامه‌های خود از شهر قم نام برده‌اند. تصویر بالا یک نقاشی قدیمی از قم در سال ۱۷۲۳ میلادی‌ست که توسط یک جهانگرد از شهر قم کشیده شده است. @hamshenasi