eitaa logo
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
319 دنبال‌کننده
659 عکس
155 ویدیو
11 فایل
اى مردم، ما شما را از مردی و زنى بيافريديم. و شما را گروه های پراکنده(شعوب) و پیوسته (قبيله‌ها) كرديم تا همشناسی و هم نیکی کنید هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و کاردان است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📣 آئین حج میتواند در خدمت تعالی، سلامت و امنیت جامعه بشری باشد 🕋 رهبر انقلاب اسلامی در پیام به حجّاج بیت‌الله‌الحرام: صلای ابراهیمیِ حج و فراخوان جهانیِ آن، بار دیگر از دل تاریخ، همه‌ی گیتی را مخاطب ساخت و دلهای مستعد و ذاکر را به شور و شوق افکند. ندای دعوت‌کننده، خطاب به همه‌ی آحاد بشر است: و اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجّ،  و کعبه، میزبانِ مبارک و رهنمای همه‌ی انسانها است: اِنَّ اَوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلعالَمین. کعبه به عنوان نقطه‌ی مرکزی و محور اصلی توجّهات آحاد مسلمانان، و آئین حج همچون نمونه‌ی کوچک از گستره‌ی متنوّع دنیای اسلام، میتواند در خدمت تعالیِ جامعه‌ی بشری و سلامت و امنیّت همه‌ی انسانها باشد. ۱۴۰۲/۰۴/۰۴ 🖼 | |   🔍 متن کامل پیام👇 https://khl.ink/f/53212
🔰 عید قربان مبارک «اللهم إنّی أسألک أَنْ تُدْخِلَنِي فِي كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُخْرِجَنِي مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ» «بار پروردگارا از تو مسالت دارم تا مرا در هر خيری كه محمّد و خاندان محمّد را وارد نمودي، وارد كنی، و از هر شرّي كه محمّد و خاندان محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) را بيرون آوردی مرا بيرون آوری!»
شیطان از واقعه «علّم الاسماء» درس ها آموخته و استاد ارتباطات شده است. او دانسته، همانگونه که تعلیم اسم ها و تحقیق اسم ها راز و راه تعالی انسان است، تغییر اسم ها و تحریف اسم ها راز و راه انحطاط انسان است. 🌐@hamshenasi
هدایت شده از احمد فربهی
فرهنگ «توبیخ‌پذیری» برای نهادینه‌کردن فرهنگ نهی از منکر، باید فرهنگ «عتاب‌پذیری» را در جامعه نهادینه کنیم یعنی وقتی فردی دیگری را در مقابل اشتباهش مورد عتاب و توبیخ قرار می‌دهد، نه تنها برایش قابل پذیرش باشد بلکه آن‌را نشانه‌ی «خیرخواهی خدا در حق خودش» بدانند. پس مدارس و سایر مراکز فرهنگ‌ساز، باید «عتاب‌پذیری» را نهادینه و فرهنگ‌سازی کنند. به‌گونه‌ای که وقتی کسی دیگری را عتاب و توبیخ کرد فرد توبیخ شده با خوشحالی به فرد توبیخ‌کننده بگوید: «ممنونم!، لطف کردید!» از امام هادی علیه‌السلام چنین نقل شده‌است؛ «قَالَ علیه‌السلام لِبَعْضِ مَوَالِيهِ عَاتِبْ فُلَاناً وَ قُلْ لَهُ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ» https://eitaa.com/farbehi
«مردم چیست؟» ۱. امروزه واژه «» در گفتار سیاسی روزمره ما پر کاربرد است. این کهن واژه فارسی که با «مرد» و «مرگ» هم ریشه است*، در مقام ترجمه متون تخصصی به ویژه عرصه سیاست، معادلی برای «demos»، «people» و «public» قرار داده می شود، بی آنکه بر تمایزهای معنایی آن توجه شود. ظرفیت های مثبت و منفی و مخاطرات و بالقوه گی های فراوان این واژه موجب شده تبدیل به جنگ افزاری مفهومی در زرادخانه واژگان پیکارهای ارتباطات سیاسی هر دو جبهه سیاسی چپ و راست، اصول گرا و اصلاح طلب، غرب گرا و انقلابی جامعه ما شود. مگر در اکثر معارضات اجتماعی نظیر اغتشاشات اخیر هر جریانی خودش را مستظهر به مردم نمی دانست و نمی گفت مردم چنین و چنانند. ۲. وقتی می گوییم مردم سالاری، دولت مردمی، اقتصاد مردمی، با واژه «مردم» به چه اشاره می کنیم؟ صفت «مردمی» به چه خصوصیتی ارجاع دارد؟ اگر مردم یعنی ساکنان انسانی در یک محدوده جغرافیایی-سیاسی، چرا هیچ گاه همه آحاد آن قلمرو را دربرنمی گیرد و همواره کسان یا گروههایی را از دایره مصادیق خود بیرون می گذارد و طرد می کند چرا این واژه چنان می نماید که از شائبه های ایدئولوژیک نژادی، قومی، طائفی و ... عاری است؟ چارچوب ارجاعی و مفهومی «مردم» چیست؟ نظام دانش آن کدام است؟ ملاک مردم بودن چیست؟ آیا ملاکش اکثریت بودن است؟ آیا مردم مفهومی سطحی دارد یا عمیق؟ آیا مردم دال بر خواست ها و خودآگاهی سطحی و روزمره است یا خواست های عمیق و بنیادین هم در خودآگاهی مندرج در معنای مردم می گنجد؟ آیا مردم ذاتا تعین معنایی خاصی دارد و یا این تعینات مصادیق آنست؟ استناد یک خواست به مردم آیا با صرف بررسی خوداگاهی انها کفایت می کند؟ چه پدیده هایی می تواند نمایانگر خواست مردم باشد؟ آیا مثلا فضای مجازی می تواند بازتاب مردم باشد؟ ۳. اینها سوالات نظری است که باید در موردش اندیشید و تفکر و تامل نمود. مواجهه فلسفی و تلاش نظری فیلسوفان غربی چون آلن بدیو و... گواه آن است که مفهوم مردم کشش و عمق معنایی برای بررسی های فلسفی دارد. برای نظرورزی و مفهوم پردازی «مردم» نباید از برچسب «نشسته بر ارتفاعات انتزاع» هراسید که به قول فیلسوفی، «عملگرایی» فلسفه واقعیت گرای جامعه ای است که فرصت تأمّل ندارد. ۴. برای من پرسش «مردم چیست؟» به تعبیر ایتمانی فیلسوف مسلمان مغربی طه عبدالرحمن «سوال مسئول» است. پاسخ دقیق، برهانی و مسئولانه فلسفه متعالیه به آن می تواند این اصطلاح را از چنگ جریان های مرتجع و متجدد مدعی «مردم گرایی» و «مردم باوری» بیرون کشد. نباید مفهوم «مردم» را در بی تعینی رها کنیم تا همچنان دالی شناور در فرهنگ و جامعه ایران معاصر و چارچوب های تحلیلی واقعیت انضمامی آن بماند. *پ.ن: واژه فارسی میانه مردم(Martōhm) با «مرد Mard» و «مرگ Marg» هم ریشه است. این واژه ترکیبی برگرفته از Tōhm*Martبه معنی « تخمه و نژاد مرد» است. تخم برگرفته از ایرانی باستان *Tuxman- مشتق از Tauk- که از صورت هند و اروپایی *Teuk « نطفه؛ دانه، تخم» است. در اوستا صورت Taoxman « تخمه، نطفه» آمده، فارسی باستان Taumā « نژاد، تبار»، سنسکریت Tókman« جوانه، خوشه»، Tokám « فرزند»، فارسی میانه Tōhm « تخمه، بذر»، Tōhmag « تخمه، بذر؛ تخمه، خاندان » فارسی میانه Martōm. از واژه مردم فقط در دوره میانه شاهد در دست است. 📚Anthropologyandculture.com علی اصغر اسلامی تنها @hamshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَم 🌹
👆توییت جالب کارشناس سیاسی عراقی، نجاح محمد علي «اگر علی را در غدیر خم درک نکردم، سپاس که او را در ام القری جهان اسلام قم درک کردم».🌹 «او آن روح‌ا‌لله‌ بود که با عصا و ید بیضاى موسوى و بیان و فرقان مصطفوى به نجات مظلومان کمر بست، تخت فرعون‌هاى زمان را لرزاند و دل مستضعفان را به نور امید روشن ساخت. او به انسانها کرامت، و به مؤمنان عزّت، و به مسلمانان قوّت و شوکت، و به دنیاى مادّى و بی‌روحْ معنویّت، و به جهان اسلامْ حرکت، و به مبارزان و مجاهدان فی‌سبیل‌ا‌لله‌ شهامت و شهادت داد. او بتها را شکست و باورهاى شرک‌آلود را زدود. او به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی‌وار زیستن و تا نزدیکى مرزهاى عصمت پیش رفتن، افسانه نیست. » 📙بخش از پیام رهبر معظم انقلاب ۱۳۶۸٫۴٫۲۳ @hamshenasi
سلام از منظر ایتمانی یوم غدیر روز همشناسی خانوادگی است 🔸🌺روز غدیر روز تعارف و همشناسی امت رسول الله(خانواده گسترده رسالتی) با اهل بیت (خانواده هسته ای وراثتی) او است. 🌺،🔸 پیامبر رحمت در غدیر خم، این کنش تعارفی را انجام داد تا چرخ حیات امت بر مدار محبت و هدایت و امامت این خانواده بچرخد اما امت جز قلیلی بر آن، تغافل بلکه تناکر کردند لذا تا روز ظهور، تفرقه و اختلاف در میان امت حاکم خواهد بود. عیدتان مبارک 🌹
دست خدا با جماعت است. این جمله حدیثی را سالها بود که می شنیدیم و می پنداشتم که ظهورش در نماز جماعت است. در سال های اخیر با پدیده مناسکی پیاده روی اربعین در مسیر دیدار حضرت عشق، شاهد گسترش دامنه جغرافیای فرهنگی این عطیه شورانگیز و معرفت زا هستیم. اما حزن سیه پوشان 25 میلیونی، سرور رنگین پوشان پرنشاط چند میلیونی را می طلبید. جشن محدود معابد با لایه خاصی از مخاطبان، باید همچون حزن چند میلیونی، به عرصه واقعی جامعه و لایه های دیگرش قدم می گذاشت. ابتکار جشن غدیر ده کیلومتری پایتخت و گسترش شبکه ای آن به پهنه جغرافیایی ایران عزیز، مهندسی معکوس پیاده روی اربعین در ساحت سرور ایمانی است. گرچه دیر آمدی اما خوش آمدی. آری دست خدا با جماعت است. علی بهبودی