eitaa logo
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
324 دنبال‌کننده
754 عکس
198 ویدیو
16 فایل
اى مردم، ما شما را از مردی و زنى بيافريديم. و شما را گروه های پراکنده(شعوب) و پیوسته (قبيله‌ها) كرديم تا همشناسی و هم نیکی کنید هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و کاردان است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قول سدید
🟩چرا یهودیان مهاجر ساکن فلسطین اشغالگر هستند؟ مگر خانه ها را از فلسطینیها نخریده اند؟! ✅️شبهه که به دروغ رسانه های وابسته به صهیونیسم بین مردم ایران رواج داده اند اینه که فلسطینی ها خودشان سرزمین های خود را به یهودیان فروختند که این دروغ بزرگ است یهودیان در دوره قیمومت انگلستان از راه های مختلفی اقدام به خرید زمین کردند: ⬅️راه نخست، زمین هایی که متعلق به اقلیت یهودی ساکن در فلسطین بود. این زمین ها بالغ بر 65 هزار هکتار می شد. در این زمینه جریان فراماسونی موجود در فلسطین که توسط دولت اتحاد و ترقی در ترکیه هدایت می شد اقدام به خرید زمین کرد که زمین های خریداری شده توسط این جریان ماسونی نیز بخشی از این 65 هزار هکتار را شامل می شد. یکی از این ماسون ها سیدضیاءالدین طباطبایی، کودتاچی 28 مرداد 1332 بود که زمین ها را از فلسطینی هایی که به یهودیان زمین نمی فروختند، خریداری کرده، این زمین ها را به یهودیان منتقل می کردند. ⬅️راه دوم، از طریق دولت قیمومت انگلستان بود. دولتی که انگلستان در فلسطین ساکن کرد 66.5 هزار هکتار زمین را در اختیار جنبش صهیونیزم قرار داد. این زمین های زمین ها و ساختمان های دولتی بود که از دوره عثمانی اماکن دولتی و حاکمیتی محسوب می شد و می باید در اختیار دولت فلسطینی آینده فلسطین قرار می گرفت. ⬅️راه سوم، خرید زمین از طریق فئودال های لبنانی و سوری بود. فلسطین پیش از قیمومت انگلستان بخشی از قلمرو عثمانی بود که شامل سوریه، لبنان، اردن، فلسطین، ترکیه و بخشی از عراق می شد. فئودال ها و ملاکان زمین دار و ثروتمندی که به فلسطین تعلق خاطری نداشتند و عِرق ملی در آنها وجود نداشت و به دنبال ثروت و ملک در هرجایی ساکن می شدند. از سوی دیگر با تقسیم قلمرو عثمانی پس از فروپاشی آن امپراتوری که به 3 بخش، فلسطین، لبنان و سوریه و شرق اردن تقسیم شده بود زمین های بسیاری از این فئودال ها در مرزبندی هایی قرار گرفته بود که آنها دیگر به آن دسترسی نداشتند لذا با پیشنهادهای اغواکننده ای که آژانس یهود و جنبش صهیونیزم به آنها می داد به راحتی زمین هایی را که در اختیار داشتند به آنها می فروختند. صهیونیست ها از این طریق 60.6 هزار هکتار زمین به دست آوردند. ⬅️راه چهارم، خرید از خود فلسطینی هایی بود که با انگیزه های متفاوت زمین های خود را علناً به صهیونیست ها فروختند. این افراد از سوی فلسطینی ها خائن معرفی می شدند و بسیاری از آنها از سوی ملت فلسطین اعدام انقلابی شدند. اسامی خانواده هایی که در این بخش و بخش سوم یعنی فئودال ها زمین های خود را به صهیونیست ها فروختند در اسناد تاریخی فلسطین ثبت شده و موجود است. صهیونیست ها از این طریق نیز 30 هزار هکتار زمین خریداری کردند. یعنی فلسطینی ها فقط 30 هزار از کل 2.7 میلیون هکتار زمین فلسطین، معادل 1.8%، را به یهودیان فروختند. در مجموع اراضی خریداری شده از 4 روش فوق حدود 220 هزار هکتار از زمین های فلسطین را شامل می شد. مجموع اراضی فلسطین 2.7 میلیون هکتار است که رقم فوق حدود 8% کل فلسطین را شامل می شود. در کتاب «فروش زمین شایعه یا واقعیت» این رقم با کمی تفاوت حدود 6% کل فلسطین ذکر شده است. ✅️جمع بندی براساس آمار موجود که همگی در اسناد ملی فلسطین موجود بوده و این آمار از دفاتر رسمی ثبت به دست آمده است، فلسطینیان با درک موقعیتی که برای آنها ایجاد شده بود، هرگز زمین های خود را به یهودیان نفروختند. تنها 1.8% زمین ها مستقیما توسط فلسطینی ها به صهیونیست ها فروخته شد. بقیه زمین هایی که از طریق فئودال ها، جریان ماسونی و یهودیان قدیمی ساکن فلسطین در اختیار صهیونیست ها قرار گرفت نیز شامل کمتر از 7% کل فلسطین می شود. آنچه از آن روز به عنوان کل فلسطین در اختیار صهیونیست ها قرار گرفته است زمین هایی است که از طریق قتل، غارت و کشتار به دست صهیونیست ها افتاده است. حال قضاوت با شما است: فلسطینی ها زمین های خود را فروختند؟ http://eitaa.com/sokhanesadeed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام موسی صدر: ما اسرائیل را شر مطلق می‌دانیم. در دنیا هیچ‌چیز بدتر از اسرائیل نیست. اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می‌ایستیم. اگر اسرائیل با کمونیسم بجنگد، ما در کنار کمونیسم می‌ایستیم. اگر اسرائیل با جناح راست بجنگد، ما در کنار جناح راست می‌ایستیم. این است معنای اسرائیل شر مطلق است. من شخصاً در حد مطالعات و باورهایم هیچ نهادی خطرناک‌تر از اسرائیل نمی‌شناسم. چه نگاه عمیقی داشته این بزرگمرد! @hamshenasi
🚨 شهید نوار غزه نبیله نوفل تنها ۷ روز سن دارد!!! نبیله نوفل کوچکترین شهید نوار غزه تنها 7 روز سن دارد! روز بعد 7 روز در هفته است! ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز↙️ 🆘@sabreenS1_official
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مردم یمن ▪️تظاهرات گسترده مردم صعده در یمن در حمایت از مقاومت و مردم غزه و محکومیت حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به این منطقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مردم عراق ▪️ تظاهرات بزرگ مردم عراق در میدان تحریر در حمایت از فلسطین
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: انسانِ معطوف به تصویر و حجاب؛ رویکردی میان فرهنگی ✔️ دکتر علی اصغر اسلامی تنها؛ استادیار مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع) ⏰زمان: شنبه 22 مهر؛ ساعت 14 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
نبیله! از حصار یک دیار تنگ ناگهان خبر رسید، طوفان به پاشده، رخ نموده یک حماسه ی بزرگ، در همان جهت که یک "پدر بزرگ" گفته بود! در درون ما امت درخت شوق را زنده و امید را زنده تر نمود. چون که زیر گنبد فسانه ای "عنکبوت" زخم خورد و تارها گسسته شد. دست و پا شکسته شد. عنکبوتِ زخم خورده در کنار پاره تارها، زوزه ها کشید که تارِ تازه می‌تَند بر تن آن دیار تنگ، خشک می کند لبان غنچه ها، شکوفه ها شاخه ها، جوانه ها! و کرد از هراس دستهای کوچک «نبیله» ‌بزرگ! او که با، چشم های بسته اش بلند گفت: مرگ عنکبوت دور نیست. کلنا فداک سرزمین پاک. ۱۴۰۲/۷/۲۲ علی اصغر اسلامی تنها 🖤🇯🇴🖤
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
اگر می‌خواهید از میان مدل‌های تمدنیِ جهان اسلام (سه‌گانهٔ مالزی - ایران - ترکیه) ام‌ّالقُری یا امت‌-دولت یا همان دولت تمدنی در دنیای اسلام را بشناسید، اکنون وقتش هست؛ ببینید کدامین دولت در مسئلهٔ فلسطین، رسالت‌محور عمل می‌کند و در اوج بحران و در دفاع از مظلوم در میانهٔ معرکه حضور می‌یابد، هزینه می‌دهد و در تعارض بین سود و اخلاق، دین و آزادگی را بر رفاه و وادادگی مقدم می‌کند. @Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 همشناسی با فلسطینی‌ها یک معلم اهل سنگال در فاصله 6هزار کیلومتری از فلسطین، با استناد به آیات قرآن به مردم فلسطین وعده پیروزی می‌دهد. حضور معنادار کودکان سنگالی در کلیپ این معلم سنگالی بسیار زیبا و معنادار است.
😭 فَتَلَقَّى الْحُسَيْنُ علیه‌السلام دَمَهُ فَلَمَّا مَلَأَ كَفَّهُ صَبَّهُ فِي الْأَرْضِ ثُمَّ قَالَ: رَبِّ إِنْ تَكُنْ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ مِنَ السَّمَاءِ فَاجْعَلْ ذَلِكَ لِمَا هُوَ خَيْرٌ وَ انْتَقِمْ لَنَا مِنْ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ 😭اللهم تقبل منا هذا القربان @hamshenasi
یا حَجّاج! • از حَجّاج، سفاک تر، والی ای در تاریخ اسلام سراغ نداریم. در زمانی که والی عراق بود، تعدادی از زنان مسلمان تاجر با کشتی و اموالشان دست دزدان قوم "مید" از "دیبل"(بندری در سند) افتادند!... یکی از آن زنان -از بنی یربوع- از همان کشتی ندا داد: یا حَجّاج! این دادخواهی به حجاج رسید جواب داد: ! از همین جا عملیاتهایی برای آزاد سازی آنها و بعد فتح سند کلید خورد...(فتوح البلدان ج۳ص۵۳۴) • تاریخ آینده بر مظلومیت امت اسلام خواهد گریست که حَجّاج هایش کودکان و زنان (یمن یا...) را به خون کشیدند اما فریاد حدود یک میلیون زنان و مادرانی که در باریکه ای بنام غزه گروگان اند را هیچ پاسخی ندادند! یا فقط برای ، ژستی گرفتند و زباناً محکوم کردند! • جنایت در غزه به ضیم و رسیده است؛ همان که حسین(ع)، به قیمت کشته شدن و پیروز نشدن، عاشورا پذیرفت! (بین السلة و الذلة) • از اینسو در تمام این ۷۵سال اینقدر برای مقابله با اسرائیل فراهم نبوده است. فقط تظاهراتهای اروپایی و آمریکایی را ببینید! • بین "مقاومت اسلامی" با "حَجّاج های امت" حتما فرقی هست! بیانیه و محکوم کردن و صرفا سخن گفتن را سازشکارها هم دارند. مقاومت یا باید دیگر برای مردم شان از محو اسرائیل و... نگوید یا در این "ننگ اسلامی" و "فرصت جهانی" ، انتقام شایسته را بگیرد. می دانم که در تدبیر و بالمرصادند و حتما به موقع اقدام خواهند کرد! و به طرح کثیف بایدن بعد از فاجعه بیمارستان تن نمی دهند. محسن قنبریان ۲۶مهر۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن الویری
▪️و إنی لمشتاق الی أرض غزة ... ـ بخش اول از دو قسمت سرزمین کوچک غزه تاریخی بزرگ دارد. این "مدینة طیبة بین الشام و مصر" (آثار البلاد و اخبار البلاد، زکریا بن محمد قزوینی، ص ۲۲۷) یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان است. (المعالم الأثیرة فی السنة والسیرة، محمد محمدحسن شراب، ص ۲۰۹) برخی منابع، غزه و عسقلان را دو عروس خطه فلسطین نامیده‌اند (آثار البلاد و اخبار البلاد، ص ۲۲۷). بر پایه برخی گزارش‌های تاریخی، غزه زادگاه حضرت سلیمان نبی علی نبینا و آله و علیه الصلوة و السلام است. (الأنس الجليل بتاريخ القدس و الخليل، عبدالرحمن بن محمد ابوالیمن علیمی، ج ‏۲، ص ۱۳۶) این شهر یکی از مقاصد تجاری قریش پیش از اسلام بود که بازرگانان قریشی در رحلة الشتاء خود (سورة ایلاف) بدان جا می‌رفتند. هاشم بن عبدمناف جد اعلای پیامبر خدا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که سادات و شرفا (بنوهاشم) بدو منسوبند در یکی از سفرهای تجاری قریش، در سن بیست یا بیست و پنج سالگی در همین شهر بیمار شد و جان خود را از دست داد و همانجا به خاک سپرده شد. (معجم البلدان، ج ۴، ص ۲۰۲) به همین دلیل در متون عربی، غزه را، "غزة هاشم" هم می‌نامیده‌اند. (قلائد الاجياد فيما اتفق فى التسمية من البقاع و البلاد، عبدالرحمن بن ابراهیم حسینی حنبلی، ص ۲۱۹؛ مسالک الأبصار فی ممالک الأمصار، احمد بن یحیی بن فضل الله، ج ۳، صص ۵۵۴) غزه در دوره اسلامی در زمان خلافت خلیفه اول به دست عمرو بن عاص و به احتمال قوی‌تر در زمان خلافت خلیفه دوم فتح شد. (آثار البلاد و اخبار البلاد، ص ۲۲۷) مهمترین رویداد مربوط به دوره اسلامی در شهر غزه، ولادت محمد بن ادریس شافعی در سال ۱۵۰ ق. در این شهر است. محل ولادت او دست کم تا قرن دهم مشخص و محل زیارت مردم بوده است. (الأنس الجليل بتاريخ القدس و الخليل، عبدالرحمن بن محمد ابوالیمن علیمی، ج ۲، ص ۱۳۶) شافعی در خردسالی از غزه به حجاز رفت و پس از بالیدن وارد بغداد شد ولی همواره دلتنگ زادگاه خود بود و این احساس فراق را در قالب این دو بیت به زیبایی به نظم کشیده است (معجم البلدان، یاقوت حموی، ج ۴، ص ۲۰۲): و أنی لمشتاق الی أرض غزة و إن خاننی بعد التفرق کتمانی سقی الله أرضا لو ظفرت بتربها کحلت به من شدة الشوق أجفانی یعنی: همانا من شور و آرزوی غزه دارم  هر چند پس از جدایی، پوشاندن این شور و شوق با من همراهی نکرد و خود را نمایاند خداوند این زمین را سیراب کند که اگر به خاک آن دست یابم از شدت آرزومندی، با آن خاک، پلک‌هایم را سرمه می‌کشم در دوران میانی تاریخ اسلام، غزه شاهد هجوم و غارت مغولان هم بود، مغولان مردان غزه را کشتند و زنان و کودکان را به اسارت بردند (تاریخ مدینة دمشق، ابن عساکر، تحقیق سهیل زکار، ج ۲، ص ۹۲۱). غزه در زمان حکومت ملک ناصر محمد بن قلاوون مملوکی به عنوان یکی از مرکز حکومتی ممالیک برگزیده و همین امر موجب آبادانی ویژه شهر شد. ابن‌بطوطه که سفر شامات خود را پیش از رفتن به الخلیل از غزه آغاز کرد، آبادانی شهر و رونق بازارها و فراوانی مساجد و شکوه مسجد جامع آن را ستوده است (رحله ابن بطوطه، ج ۱، ص ۲۳۹) ... (ادامه دارد) ۲۶ مهر ۱۴۰۲       @MohsenAlviri 
هدایت شده از محسن الویری
▪️و إنی لمشتاق الی أرض غزة ... ـ بخش دوم از دو قسمت ... غزه اکنون با این پیشینه بار دیگر از آن روی که تبدیل به گرانیگاه معارضه حماسی و از سوی دیگر غم‌بار تمدنی غرب و شرق شده، نظرها را به خود جلب کرده است. رویدادهای دو هفته اخیر غزه به ویژه حادثه بسیار تلخ وتکان‌دهنده بیمارستان المعمدانی صحنه نمایش تکراری سرشت اخلاق‌ستیز ستم‌محور تمدن قسی القلب غرب است که ددمنشان نژادپرست بدسرشت ناپاک صیهونیسم بیش از هفت دهه است آن را نمایندگی می‌کنند.  سرزمین‌های اشغالی آخرین قطعه از سرزمین‌های اسلامی است که عده‌ای خونریز وحشی نادان پست به نمایندگی از نظام استعماری آن را در دست دارند و حماسه خون و شهادت جبهه مقاومت در غزه در شمار آخرین و کارسازترین سیلی‌هایی است که بر چهره کریه چندش‌آور استعمار و نظام سلطه فرود می‌آید. همان گونه که استعمار با وجود همه فجایع و نسل‌کشی‌های آشکار و نهان و غارت‌گری‌های بی‌پایان سرانجام با پاهای شکسته از سرزمین‌های اسلامی بیرون رانده شد، سرنوشت محتوم این نژادپرستان دون‌مایه تفاله نیز همین است.  مبارزه با غده چرکین سرطانی اسرائیل هیچگاه یک مسأله عربی و یک مسأله محدود منطقه‌ای نبوده و از همان آغاز یک مسأله و چالش تمدنی به شمار می‌رفته است، ولی اکنون بیش از هر زمان دیگر مبارزات ملت مظلوم دربند فلسطین در یک سطح تمدنی ظاهر شده است و همان طور که شکست مفتضحانه اسرائیل در جنگ سی و سه روزه یک پیروزی تمدنی نه فقط برای جنبش حزب الله بلکه برای همه جهان اسلام بود، مقاومت کم‌نظیر غرورآفرین و پربهای مردم غزه نیز یک پیروزی بزرگ دیگر را رقم زده است. حماسه حماس و قوام مقاومت دیگر تنها یک حرکت و پیروزی نظامی گروهی اندک در گوشه‌ای از جهان نیست، یک حرکت عمومی همه‌جانبه است که با وجود همه رخوت و خیانت حکمرانان کشورهای اسلامی وجدان بشر دهه سوم قرن بیستم میلادی را هدف گرفته و همگان را جز آنان که خود را به خواب زده‌اند، بیدار کرده است و چه بسا بتوان گفت مردم جهان را به درک ضرورت هویت‌یابی‌های جدید و بازنگری در فراگیری آموزه دولت ـ ملت نزدیک کرده است.  اکنون و در این شرایط، باید سرود: "و انا لنحن مشتاقون الی أرض غزة" را همخوانی کنیم. اکنون این وظیفه بر دوش همه کسانی که به وجدان انسانی خود پای‌بندند، همه کسانی که درکی از نبردهای تمدنی دارند، همه کسانی که از پیشینه ننگین و جوهره ناکارآمد تمدن غرب آگاهی دارند، همه کسانی که مراحل بیداری و خیز تمدنی امت اسلامی را درک می‌کنند، همه کسانی که به پاکی مهر می‌ورزند و از ناپاکی دوری می‌جویند سنگینی می‌کند که به روشنگری بپردازند. اکنون شرایطی نیست که به بهانه سودجویی عده‌ای افراطی که افق نگاهشان دست یافتن به صندلی‌های قدرت کوچک و بزرگ در این نظام است سکوت کرد، اکنون نباید آن‌ها که همه چیز از مقدسات دینی گرفته تا خون شهیدان تا آرمان‌های فلسطین برای آن‌ها چیزی جز ابزار انتقام‌جویی و سکوی پرش به سکوی دنیایی بالاتری نیست، نخبگان دردمند و رهبران میانی اندیشمند جامعه را به دام سکوت بکشانند. اکنون باید به ندای فطرت انسانی لبیک گفت، آیه‌های جهاد خواند، سخنان حماسی مولی الموحدین را زیر لب زمزمه کرد و با روشن‌بینی و نیت راست ( فَانْفُذُوا عَلَى بَصَائِرِكُمْ وَ لْتَصْدُقْ نِيَّاتُكُمْ فِي جِهَادِ عَدُوِّكُمْ، خطبه ۱۹۷)، استوارتر از کوه ایستاد و دندان‌ها را به هم فشرد و سرها را به خدا سپرد و گام‌های خود را در زمین فرو برد و به دورترین نقطه دشمن نگریست و بر همه قدرت پوشالی او چشم بست و از یاد نبرد که یاری و پیروزی از آن خداست (تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ (خطبه ۱۱).  ۲۶ مهر ۱۴۰۲       @MohsenAlviri 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شنیده‌اید که طبق برخی مقاتل، شام غریبان و بعد از شهادت سیدالشهدا(ع) و اصحاب ایشان، دو تن از کودکان از ترس یزیدیان و آتشی که بر خیمه‌ها افکنده بودند به بیابان کربلا فرار کرده‌ بودند و زیر بوته‌ای پناه گرفته بودند و در همان حال، از ترس جان داده بودند؟! حالا این کودک معصوم فلسطینی را بنگرید که چطور این روضه را بعد از ۱۴ قرن برایمان مجسّم کرده و از ترس یزیدیان زمان، سوخته و زخم خورده در دل شب به این درخت پناه برده است 😭 عصر جمعه کمی روضه مجسّم ببینید و منتقم را فریاد بزنید 😭 @baladetayyeb
🌟مسئله "فلسطين" از منظر فلسفه ائتماني🌟 ⚡علامه طه عبدالرحمن در کتاب «شکاف های مرزبانی؛ رویکرد ایتمانی به چالش های معاصر امت» صورت بندی فلسفی از مسئله فلسطین ارائه می کند. از منظر فلسفه ایتمانی، «إیذاء فلسطینی، إیذاء اله و إیذاء انسان است». طه می نویسد: در جهان کنونی که از خُلق «حیا» خالی است، به گونه ای که در آن هر زورمندی هرچه بخواهد می کند، جای شگفتگی نیست که انسان انواع مختلفی از رنج و اذیت را ببیند، اما آنچه «انسان فلسطینی» از أذی نزدیکان و دوران می بیند نظیر و اندازه ای ندارد. همانگونه که آنچه که رژیم اسرائیل از ایذاء آشکار می کند قابل توصیف نیست گویا که «شر مطلق» است. چرا که خشونت و أذی اسرائیلی، بیشتر از آن است که یک یک شمارش شود. آنچه تاکنون انجام شده قابل احصا نیست و آنچه از اشکال دیگر غافلگیرمان خواهد کرد در حساب نمی گنجد. برای درک حقیقت این «رنج و أذی» که اشبه به شر مطلق است، نیازمند شناخت حقیقت انسانی هستیم که با این شکل، اذیت می شود. انسان فلسطینی ویژگی متمایزی دارد چراکه ارض او محل تلاقی عوالم شهادی و غیبی، و ارث او محل تلاقی ابعاد زمانی و سرمدی است. از این رو برای شناخت حقیقت او نمی توان رویکرد تاریخی داشت چون این مقاربه، بُعد ابدی و سرمدی آن را ساقط می کند حتی اگر عالم غیبی آن را حذف نکند. همانگونه که نمی توان رویکرد حقوقی داشت چون عالم غیبی آن را ساقط می کند حتی اگر بُعد سرمدی آن را حذف نکند. همانگونه که نمی توان رویکرد سیاسی داشت چراکه این روی آورد، هم عالم غیبی و هم بُعد سرمدی آن را حذف خواهد کرد. لذا دورترین، بلکه فریب کارترین رویکردها در معرفت حقیقت چنین انسانی است. گرچه همین رویکرد منتخب اکنون در درک أذی واقع بر انسان فلسطینی به کار بسته می شود. نمی توان به حقیقت انسان فلسطینی معرفت پیدا کرد و ایذا او را دفع کرد، جز با رویکردی که عالم شهادی زمین اش را به عالم غیبی آن وصل کرده و بعد زمانی ارث اش را به بعد سرمدی آن متصل کند، لذا ما رویکرد فلسفی را پی خواهیم گرفت که ارض فلسطینی را از عوالم خود جدا نکند بلکه همه عوالم آن را حفظ و ملاحظه کند و ارث فلسطینی را از ابعاد خود بریده نکند بلکه همه ابعاد آن را حفظ و نگهداری کند. شاید از این طریق ماهیت أذی فلسظینی را تبیین کنیم و به طریق دفع آن هدایت شویم. رویکرد ایتمانی مبتنی بر مبدا اساسی است. هر چیزی دو بُعد دارد یکی «صورت» که همان مظهر خارجی است و دیگر «روح» که جوهر درونی است. روح اصل در تفسیر صورت است و صورت فقط تعبیری از روح است، به بیان دیگر تصویری از آن است. صورت إیذاء فلسطینی به شکل اجمال بر دو وجه تقویم یافته است. ایذای ارضی که پروردگارشان آن را مبارک کرده. دوم ایذا ارثی که فطرت شان آن را انتاج نموده. إیذاء ارض مبارکه و ایذا ارث فطری. روح إیذاء نخست إیذاء اله و روح إیذاء ارث فطری، إیذاء انسان است. و چون روح اصل در تفسیر صورت است. لذا فهم "إیذاء اله" اصل در "إیذاء ارض" و "إیذاء انسان" اصل در "إیذاء ارث" است. و چون «مساله اله» و «مساله انسان» اختصاص به فلسطینیان ندارد بلکه شامل همه دین باوران می شود. لذا همه باید برای رفع إیذاء فلسطینی اقدام کنند. 🔸اصل مفهوم «مرابطه» برآمده از آیه شریفه«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ». 🔸اصل مفهوم «إیذاء اله» برآمده از آیه شریفه« إِنَّ الَّذينَ يُؤْذُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهيناً [احزاب/57]» 📙ثغور المرابطه، نشر مرکز المغراب للدراسات في الاجتماع الإنساني، رباط، ۲۰۱۸,صص۱۹_۲۰ ترجمه علی اصغر اسلامی تنها @hamshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ شهید القدس 🔸 نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در وحدت شیعه و سنی در موضوع دفاع از فلسطین و قدس اشغالی 🔹حاج قاسم سلیمانی: اگر امروز کسی در فلسطین اظهار شیعی بکند ما با او کار نمی‌کنیم، شما هم میتوانی از من انتقاد کنی! 🔸 آیت الله خامنه‌ای: ما به توفیق الهی، به فضل الهی، از محدودیت اختلاف مذهبی عبور کرده‌ایم! 🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴 @hamshenasi
🛎📱گفتگوی تصویری ۴۰ دقیقه‌ای با یکی از مؤسسان گردان های قسام پیرامون وضعیت امروز غزه توسط برخی دوستان (تاریخ گفتگو ۲۹ مهر ۱۴۰۲) ۱. امروز مردم غزه همان حس فاتحانه‌ای را دارند که انگلیسی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم و غلبه بر نازی‌ها روی خرابه‌های لندن و در کنار کشته‌های خود داشتند و ماهم مطمئن هستیم که بعد از غلبه بر صهیونیست‌ها، خرابه‌ها را آباد و کشور خود را به بهترین شکل خواهیم ساخت. ۲. ایران هم‌پیمان ماست و اگر امروز می‌بینید ما توان یافتیم که علیه اسرائیل چنین عملیاتی را اجرا کنم به دلیل آموزش‌های نظامی و تأمین تسلیحاتی است که توسط ایران صورت گرفته است. ۳. امروز حزب‌الله و حشدالشعبی و انصارالله که در ارتباط با ایران هستند همگی مشغول درگیری با اسرائیل و آمریکا هستند و همین موجب شده محاسبات نظامی رژیم به هم بریزد و انتظاری برای حضور مستقیم ایران نیست. ۴. حماس ۴۰ هزار نیروی رزمی در آماده‌باش و ۶۰ هزار نیروی احتیاط دارد و غیر از حماس دو نیروی جهادی دیگر هم در غزه یگان‌های خود را دارند. ۵. در صورت حمله زمینی به غزه دنیا از عملکرد حماس متعجب خواهد شد. قدرت عملیات حماس در سه ضلع زمینی، هوایی و دریایی است. ۶. در یک ساعت ابتدایی عملیات طوفان الاقصی ۳۰ فرمانده ارشد رژیم اسیر شدند. ۷. اکثر خانه‌های غزه با پنل خورشیدی تولید برق دارند و برای نیازهای حداقلی استفاده می‌شود. ۸. غزه دو منبع آب اصلی دارد که یکی از طریق لوله‌کشی از قدس می‌آید و یکی از منابع زیرزمینی است و در حال حاضر مردم از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند. ۹. ما دغدغه زمین یا کشور خودمان را نداریم، مسئله ما آزاد کردن اسلام و نجات اسلام است. ۱۰. با همین وضعیت فعلی قادر هستیم تا یکسال به مقاومت و مبارزه ادامه دهیم. ۱۱. در روزهای ابتدایی جمعیتی از مردم غزه که در جنوب آشنایانی داشتند به سمت جنوب رفتند ولی به محض این‌که موضوع کوچ را مطرح کردند فوراً به شمال برگشتند و حاضر شدند زیر بمباران باشند ولی احتمال کوچ دادنشان نباشد. ۱۲. هیچ تفکیکی بین مردم غزه و حماس امکان‌پذیر نیست چون همه مردم خود را عضو حماس می‌دانند و لازم شود در کنار حماس با ارتش اسرائیل می‌جنگند. ۱۳. بخش مهمی از دستاوردهای این عملیات اسناد و پرونده‌های محرمانه نظامی بود که بعد از تسخیر پادگان‌ها به‌دست آمد. ۱۴. حس مردم غزه این است که کاری را انجام دادند که هیچ نیروی نظامی در خاورمیانه موفق نشده بود در مقابل اشغالگران صورت دهد. ۱۵. خیلی وقت هست که از گنبد آهنین عبور کرده‌ایم و از ۷ اکتبر تا امروز ۴۰۰۰ نقطه سرزمین اشغالی هدف راکت‌های حماس قرار گرفته که گنبد آهنین کمتر از ۲۰ درصد آن‌ها را توانسته رهگیری کند. ۱۶. فقط در اثر اصابت راکت‌ها در شهرک عسقلان ۳۰۰ شهرک‌نشین مجروح یا کشته شدند. ۱۷. راهی که مردم غزه انتخاب کردند بدون بازگشت است و انتخاب کردند که با عزت زندگی کنند. ۱۸. در جریان عملیات، ۱۰ هزار نیروی اسرائیلی را از نوار غزه دور کردیم. ۱۹. هدف اصلی عملیات در کنار همه تلفاتی که از دشمن گرفتیم این بود که صهیونیست‌ها و شهرک‌نشین‌ها دچار رعب شوند و بفهمند که این‌جا جای امنی برای زندگی نیست و این روند تا آزادی کامل ادامه دارد. ۲۰. مردم ما تجربه کرده‌اند و می‌دانند که در سال ۱۹۴۸ که عملیات پیش‌دستانه‌ای نبود هم ۵۰۰۰ نفر کشته و ۲ میلیون نفر آواره شدند. پس به عملیات طوفان ایمان کامل دارند. ۲۱. عملیات طوفان الاقصی هم بخشی از مراحل مبارزه با صهیونیست‌هاست و با تداوم این تحرکات و دست به دست دادن با کل جریان مقاومت در آینده، قدس را آزاد خواهیم کرد. ۲۲. حس افتخار و پیروزی نه فقط در غزه که بلکه برای همه فلسطینی‌ها در کرانه باختری و اردوگاه‌ها شکل گرفته است. 📍گفتگو و تدوین متن به کوشش برادر جناب آقای مهدی افراز ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a