eitaa logo
حقانیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام
636 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
2.5هزار ویدیو
37 فایل
⏪اثبات حقانیت شیعه، حقانیت امیرالمؤمنین علی و ائمه معصومین علیهم السلام در قرآن، کتب اهل سنت و کتب شیعه ⏪دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام و رد شبهات وهابیت و اهل سنت ⏪تلاوت قرآن، احادیث، کلیپهای کوتاه سخنرانی ⬅️کپی با ذکر صلوات مجاز است @Kamran40_72
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ❇️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: ✅ سه نفر هستند که هنگام دیدار با خدا، از هر دری که بخواهند، وارد بهشت می‌شوند: 1⃣کسی که خوش اخلاق باشد🌹 2⃣کسی که هم در خلوت هم در حضور مردم، از خدا بترسد🌹 3⃣کسی که جر و بحث را رها کند، حتی اگر حق با او باشد🌹 📚 اصول کافی، ج 2، ص 300 @haqemamali
◀️سوال ❓ وهابی هامی گویند که چرا شیعیان بعد نماز را می بوسند آیا این بت پرستی محسوب نمی شود⁉️ 🔰پاسخ:👇👇 ⬅️مهری که شیعیان بر روی آن سجده می کنند ، معمولا تهیه شده از پاک حسین علیه السلام است که تربتی متبرک و با شرافت است. ❇️امام صادق علیه السلام فرمود: ⚛خداوند تربت حسین را شفای هر دردی قرار داده است و آن تربت مایه امنیت از هر خوفی است. 📚امالی طوسی ج1 ص326 ✳️ و فرمود: 🔯در خاک قبر حسین شفای هر دردی است و آن تربت دوائ اکبر است. 📚التهذیب ج6 ص74 📚وسائل الشیعه ج14 ص524 ✴️و فرمود: ✡خداوند در برابر شهادت حسین علیه السلام امامت را در فرزندان او قرار داد و را مایه شفای بیماری ها و دعا نزد قبرش را مستجاب قرار داد. 📚امالی طوسی ص317 💠و یا بر گرفته از خاک سایر امامان علیهم السلام است که به حکم روایاتی که می گوید " ان تربتنا کانت واحده " همان شرافت و تبرک تربت کربلا را می باشد. 📚وسائل الشیعه ج 14 ص561 *⃣بر این اساس است که شیعیان به قصد تبرک و استشفائ بر تربت پاک امامان علیهم السلام بوسه می زنند ،با توجه به این که تبرک جستن به آثار اولیائ ریشه در آیات قرآن و سنت دارد ، نمی توان این را بت پرستی تلقی کرد . ❇️قرآن یاد می کند که حضرت یعقوب پیراهن متبرک شده به حضرت یوسف را بر چشمان خود گذاشت و بینایی خود را باز یافت 📕یوسف 93 ⚛و از بنی اسرائیل یاد می کند که همواره به تابوتی که اثار آل موسی و آل هارون در آن بوده تبرک جسته و تا مادامی که آن تابوت نزدشان بود در عزت و رفاه بودند و خداوند متعال نشانه پادشاهی طالوت برای انان را همراهی او با آن تابوت دانست 📕بقره 248 صاحب صحیح ترین کتاب نزد اهل سنت روایت می کند که ا ز عبدالله بن عمر درمورد استلام وتبرک به حجر الاسود سوال شد و او در پاسخ گفت: 🔆"رایت رسول الله یستلمه ویقبله" ⬅️پیامبر را مشاهده کردم که حجر الاسود را استلام می نمود ومی بوسید. 📚صحیح بخاری،ج2 کتاب الحج، باب تقبیل الحجر، ص151-152 🔷برخی از چنین مساله را مطرح می کنند که به آنان بگویید که اگر لمس کردن ویا بوسیدن اشیای متبرک شرک بود هرگز پیامبر خدا به چنین کاری مبادرت نمی کرد و سوال کنید. ❓اگر بوسیدن شرک است پس چرا شما قرآن را می بوسید؟❗️ ❓به چه علت زن وفرزند خود را می بوسید❗️ 📚سوالات ما،حسین تهرانی،ص546 @haqemamali
◀️سوال ❓برخی میگویند زیارت ناحیه مقدسه معتبر نیست زیرا اولا در کتب معتبر نقل نشده و ثانیا نامی از حضرت عباس در آن نیامده و ثالثا می گوید زنان حرم موهای خود را لخت کردند و رابعا می گوید درندگان جنازه های شهدای کربلا را خوردند و خامسا امام زمان می گوید من در مصیبت حسین خون گریه می کنم در حالی که خون گریه کردن ممکن نیست پاسخ چیست؟❓ ❗️ 🔰پاسخ:👇👇 ✅زیارت ناحیه مقدسه از ناحیه امام عصر علیه السلام در توصیف حادثه کربلا می باشد.آغاز این زیارت با سلام بر پیامبران و اولیاء دین و ائمه اطهار است و سپس با سلام بر امام حسین و اصحابش ادامه می یابد ، و پس از آن به بیان اوصاف امام حسین و توجه امام عصر به او و علت قیام امام حسین و توصیف کربلا و شرح شهادت و مصائب آن حضرت و عزادار شدن تمام عالم برای او می پردازد . ⏪حال توجه به نکات زیر برای پاسخ به سوالات مطرح شده الزامی است: 1⃣این زیارت را ابن مشهدی در کتاب المزار الکبیر خودش نقل می کند و در مقدمه کتاب یاد آور می شود که تنها زیارات معتبر را در کتابش نقل کرده است. 📚المزار الکبیر ، ص499 ⚪️علامه مجلسی نیز زیارت مذکور را به نقل از شیخ مفید نقل می کند. 📚بحار الانوار ج98 ص317 ✅بنابراین زیارت مذکوره از جمله زیارات معتبر و با سند مورد استناد تلقی می شود. 2⃣اما این که چرا در این زیارت از حضرت عباس سخن به میان نیامده است: ⬅️پاسخ روشن است ، این زیارت بر محوریت امام حسین قرار داده شده است و تنها در برخی جاهای آن از برخی فرزندان امام حسین یاد می شود مانند دو تعبیر ، « سلام بر علی اکبر ، سلام بر شیر خوار خرد. 💠البته از دیگر یاران باوفای امام حسین از جمله حضرت عباس نیز با تعابیر کلی یاد شده است: ✳️ سلام بر پیکرهای برهنه شده ، سلام بر خاندان نزدیک و خویشاوند ، سلام بر افتادگان در دشت ها ، سلام بر بیرون آورده شدگان از وطن ها ، سلام بر به خاک سپرده شدگان بدون کفن ، سلام بر سرهای بریده از بدن ... ⬅️ اما چون محور زیارت حول امام حسین علیه السلام است ، از سایرین به صورت جزئی تر بحثی به میان نیامده است. 3⃣ بخش دیگری که مورد اشکال قرار گرفته است این بخش است: 🔶 هنگامی که زنان اسبت را خوار و پریشان و زین تو را بر آن واژگون دیدند ، از پرده بیرون آمدند ، موهایشان را پریشان کرده بودند « ناشرات الشعور »، و بر گونه های خود زدند ... ✅تعبیر به پریشان کردن موها ، معنای لخت کردن آنها را در برابر نامحرم نمی دهد ، بلکه در میان زنان عرب رسم بوده است که در هنگام مصیبت ، موهای خود را باز و پریشان می کردند ، به گونه ای که گیسوان در زیر چادر بوده و حجاب در برابر نامحرمان رعایت می شده است. 🔵در قدیم الایام آرایش موی زنان به بستن یا بافتن مو بود که در هنگام عزا و سوگواری به نشانه عزا موها را باز کرده و تا هنگامی که سوگوار بودند آن را نمی بستند ، و بر آن شانه نمی زدند ، بلکه مقنعه یا روسری خود را بر روی موهای خود می بستند نه آنکه با موهای باز و سرلخت جلوی نامحرمان آیند. 🔴در روایتی دارد که وقتی شایعه کشته شدن پیامبر در جنگ احد منتشر شد. 🔶 زنان انصار صورت های خود را خراشیده و موهای خود را پریشان کردند. 📚الکافی ج8 ص318 ✅بنابراین روشن می شود که پریشان کردن مو در هنگام مصیبت در میان زنان عرب مرسوم بوده است. @haqemamali 👇
4⃣بخش دیگری که مورد اشکال قرار گرفته است این بخش است: ✴️ سلام بر پیکرهایی که خوراک گرگ های بیابان شده و جایگاه آمد و شد حیوانات درنده گشته است. ◀️این فراز نیز اشکالی را ایجاد نمی کند ، زیرا چه مانعی دارد که پیکرهای شهدای کربلا تا زمان دفن شدن مورد تعرض حیوانات وحشی بیابان قرار گرفته باشد و این بخش نیز سند دیگری بر شدت مصیبت شهدای کربلا تلقی می شود . 🔶البته ممکن است گفته شود که پیکر امامان پس از وفات مورد تعرض حیوانات قرار نمی گیرد و حفظ می شود. 📚بحار الانوار ج27 ص299 ❓اما چه مانعی دارد که دیگران از شهدای کربلا شامل آن فراز از زیارت ناحیه مقدسه شوند. 🔴این احتمال نیز وجود دارد که تعابیر حیوانات درنده و گرگ های بیابان تعابیر مجازی باشد که بر بنی امیه و سپاه عبیدالله اطلاق شده که همچون حیوان درنده و گرگ های بیابان بر پیکر شهدای کربلا تاختند و آنها را مورد تعرض قرار دادند چنان که امام حسین علیه السلام به شمر فرمود: 💢در رویا دیدم که سگانی مرا گاز می گیرند و در میان آنها سگی سیاه و سفید از همه بیشتر به من حمله می کند و آن تو بودی »( شمر پیسی داشت). 📚بحار الانوار ج45 ص31 5⃣اشکال دیگر این فراز است که امام عصر می فرماید: 🔆 اکنون که روزگار مرا عقب آورده و تقدیر مرا از یادی دادن به تو باز داشته است ، و نبوده ام که با جنگجگویان تو بجنگم و در برابر بر افرازندگان پرچم دشمنی با تو بایستم پس هر صبح و شب برای تو ناله می کنم و بجای اشک از دیده خون می افشانم از سر حسرت و تاسف بر تو و افسوس خوردن بر گرفتاریهایی که به تو رسیده تا آنگاه که از سوز مصیبت و غم فقدانت بمیرم. ⬅️اشکال می شود که خون گریه کردن ممکن نیست چگونه امام زمان می گوید برای حسین خون گریه می کنم. ✅روشن است که تعبیر خون گریه کردن ، تعبیری است مجازی برای بیان شدت حزن و اندوه است ، چنان که در گفتگوهای روزمره نیز می گوییم من در فراق تو خون گریه می کنم ، یعنی بسیار گریه و زاری می کنم و اندوهناک هستم. @haqemamali
◀️سوال ❓این که شب جمعه شب زیارتی امام حسین علیه السلام است آیا دلیل دارد ❗️آیا راست است که خداوند و پیامبران به زیارت قبر امام حسین(ع) می روند؟❓ 🔰پاسخ:👇👇 ✅شکی نیست که زیارت امام حسین علیه السلام در هر وقت و زمانی استحباب دارد ، اما از این میان شب جمعه از ویژه ای برخوردار است و روایات متعددی در ارتباط با آن وارد شده است. ❇️امام صادق علیه السلام فرمود: ⚛خداوند حسین را در هر شب جمعه زیارت می کند و فرشتگان و ( ) انبیاء و اوصیاء خود را به زیارت حسین می فرستد. 📚کامل الزیارات ص113 🔶علامه مجلسی می نویسد: 🔷این که خدا در شب جمعه به زیارت حسین می رود به این معنا است که در آن شب رحمت خاصه خود را بر حسین علیه السلام و زائرین او جاری می کند. 📚بحار الانوار ج98 ص60 🔵در نقل دیگری فرمود: 🔶هر کس در هر جمعه ( و شب آن ) قبر حسین را زیارت کند ، به یقین آمرزیده می شود و با حسرت از دنیا نمی رود و با حسین علیه السلام در بهشت همسایه می شود. 📚کامل الزیارات ص183 💠از برخی نیز استفاده می شود که امام زمان علیه السلام خبر سیمان اعمش را که می گوید : ❇️در خواب دیدم که برگ هایی از آسمان فرو می ریزد که در آنها امان از آتش دوزخ برای هرکس که در شب جمعه امام حسین را زیارت کند نوشته بود » تایید فرموده است . 📚بحار الانوار ج45 ص401 ✅چنان که گذشت ، پیامبران و ارواح آنان نیز با کسب از خداوند به زیارت امام حسین علیه السلام می روند ، در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛ 🔯 هیچ پیامبری در آسمان و زمین نمی باشد ، مگر آنکه از خداوند می خواهند که به آنان در زیارت قبر حسین اجازه دهد ، پس از آن فوج به زیارت او آمده و باز می گردند. 📚کامل الزیارات ص111 @haqemamali
❇️ امام باقر عليه السلام: 🔯 شيعيان، سه دسته اند: دسته اى با ما، خود را مى آرايند. دسته اى با ما، منافع مالى خود را به چنگ مى آوردند، و دسته اى، از و رو به كوى ما دارند. 📚مشکاه الانوار ص 127 ✳️ امام محمدباقر علیه السلام: ✴️مردم در باره ما، به سه گروه تقسيم مى شوند: گروهى، دوستدار مايند و در انتظار قائم ما به سر مى برند تا از دنياى ما بهره اى ببرند. اينان، سخنان ما را مى گويند و گفته هاى ما را حفظ مى كنند؛ امّا در عمل كردن به كردار ما، كوتاهى مى كنند. خداوند، آنها را به زودى، به سوى آتش، گسيل مى دارد. 💠گروهى ديگر، دوستدار مايند، سخنان ما را گوش مى دهند و در عمل كردن به كردار ما، كوتاهى نمى كنند تا به ما، مردم را بچاپند. خداوند، شكمشان را از آتش سوزان، پُر مى كند و گرسنگى و تشنگى بر آنان چيره مى شود. ⏪گروهى نيز ما را دوست دارند، گفته ما را حفظ مى كنند، دستورهاى ما را اطاعت مى نمايند و با عمل ما، نمى كنند. آنان، از مايند و ما، از آنهاييم. 📚تحف العقول ص 514 ❇️امام صادق علیه السلام: ⬅️شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه با زبان و دل با ما همراست. 📚وسایل الشیعه ج15 ص247 ✳️امام صادق علیه السلام: شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس نباشد شیعه نیست. 📚صفات الشیعه ص 162 @haqemamali
◀️سوال ❓چرا به غیر از امام حسین علیه السلام سایر ائمه دست به قیام نزدند؟❓ 🔰پاسخ:👇👇 ⏪در زیارت جامعه کبیره خطاب به امامان می گوییم: 🔯ساسه العباد ⬅️مراد آن است که امامان تدبیر اجتماع مردم و اداره آن را برعهده دارند. 📚ادب فنای مقربان،ایت الله جوادی آملی،ج1 ص246 ✳️در روایتی امام صادق فرمود: خداوند تدبیر امور بندگانش را به پیامبرش واگذار کرد تا ببینید که چگونه او را اطاعت میکنند. 📚بحار الانوار،ج25 ص332 ⬅️ودر روایت دیگر فرمود: ❇️"فما فوض الله الی رسوله فقد فوضه الینا" ⚛هر آنچه خداوند به پیامبر واگذار کرده است آن را به ما واگذار کرده است. 📚همان مدرک ⏹روشن شد که امامان سیاستمداران زندگی مردم بوده اند. 🔶هرموقع هدایت آنان منوط به قیام بود قیام میکردند وهم موقع منوط بر عدم قیام بود چنین میکردند. ✅ روی این حساب هر امامی با توجه به شرایط زمان خود هر آنچه به مصلحت جامعه ومردم ودین بوده است را انجام دادند. گاهی شرایط اقتصا میکرد امام سکوت کند،گاهی اقتضا میکرد به صلح رضایت دهد،گاهی اقتضا میکرد با قیام کردن دین مردم را حفظ کرد،گاهی شرایط اقتضا میکرد با تشکیل کلاس ودرس امور بندگان وجامعه را تدبیر کند و... 👌اگر هریک از امامان در زمان امام دیگر بودند برنامه همان امام را اجرا میکرد. @haqemamali
◀️سوال ❓آیا حضرت علی علیه السلام با طی الارض در مدت کوتاهی خودش را به مدائن رساند و سلمان را کفن و دفن کرده است؟⁉️ 🔰پاسخ:👇👇 ⏪ این نکته در روایات ما مورد اشاره قرار گرفته است. ⏹ علامه مجلسی نقل می کند: 🔶 روایت شده است که علی صبحگاهی در مدینه وارد مسجد شده و فرمود در خواب پیامبر را دیدم که به من گفت سلمان از دنیا رفته است و من را وصیت کرد که او را غسل و تکفین کرده و بر او نماز بخوانم و دفنش کنم و هم اکنون من به سوی مدائن از شهر خارج می شوم. 🔴 عمر گفت کفن او را از بیت المال تهیه کن ، حضرت فرمود کفن او قبلا آماده شده است . ❇️ علی به سمت خارج شهر حرکت کرد و مردم نیز او را همراهی می کردند و پس از آن مردم بازگشتند . هنوز ظهر نشده بود که علی علیه السلام بازگشت و گفت او را دفن کردم. 🔴بیشتر مردم او را تصدیق نکردند تا آنکه بعد از مدتی نامه ای از مدائن رسید که سلمان در فلان روز از دنیا رفت و مردی عرب به نزد ما آمد و او را غسل و کفن کرد و بر او نماز خواند و دفن کرد . تمام مردم پس از رسیدن این نامه در تعجب فرو رفتند. 📚بحار الانوار ج22 ص368 ✅ این که امامان گرامی ما دارای قدرت طی الارض بودند و اسباب و ابرها مسخر آنها بوده در روایات متعدد دیگری نیز مورد اشاره قرار گرفته است. 📚بحار الانوار ج39 ص136 باب 80 📚بحار الانوار ج27 ص32 باب 14 ⬅️در کتاب پاسخ به پرسشهای مذهبی چنین آمده است: ⚪️مى دانیم حرکت و سرعت سیر اجسام متحرّک همه یکسان نیست؛ مثلا، آن سرعتى که اسب سوار دارد به مراتب کمتر از سرعت اتومبیل و ترن است؛ و سرعت سیر ترن و اتومبیل نسبت به هواپیما قابل مقایسه نیست؛ و سرعت سیر هواپیما نسبت به سرعت حرکت زمین برگِرد خورشید (حرکت انتقالى) که در هر ثانیه اى 30 کیلومتر مى باشد ناچیز است؛ و بالاخره سرعت سیر زمین نسبت به نور که در هر ثانیه اى سیصد هزار کیلومتر راه طى مى کند و در یک ثانیه مى تواند هفت مرتبه بر گرد زمین بچرخد، چیزى نیست. 🔵 البته پیش از آن که هواپیما و ترن و اتومبیل اختراع شود، مردم سرعت سیرى که در یک ساعت به ده ها و صدها فرسخ برسد محال مى دانستند و معلوم است که این محال، محال عادّى بود نه عقلى؛ و ممکن است در آینده دستگاه هایى اختراع شود که داراى سرعت سیرى مانند حرکت زمین بر گرِد خورشید یا حرکت «الکترون» برگرد هسته مرکزى «اتم» یا زیادتر از آن باشد. ♦️وقتى روشن شد که این سرعت محال عقلى نیست، در این صورت خداوند متعال مسلّماً قدرت دارد یک فرد را که مورد عنایت و توجّه مخصوص اوست، در یک شب از مدینه تا مداین که متجاوز از صد فرسخ است ببرد و برگرداند؛ بلکه ما برحسب مدارک قاطع دینى به معراج جسمانى پیغمبر اسلام معتقدیم و از نظر اتّکاى به قدرت نامحدود خداوند متعال این موضوع را کاملا قبول داریم. ✳️ در قرآن مجید مطالبى هست که همه آنها روى همین اساس (قدرت خداوند) مورد قبول ماست؛ مثلا پیش از آن که بلقیس ملکه سبا وارد محضر سلیمان گردد، سلیمان براى آن که اعجازى را به او نشان دهد و دل وى را بر طرف خداجلب کند، به حضّار بارگاه خود فرمود: ❇️ «اَیُّکُمْ یَاْتِینِى بِعَرْشِهَا...»؛ (سلیمان) گفت: اى بزرگان! کدام یک از شما تخت او را براى من مى آورد پیش از آن که به حال تسلیم نزد من آیند؟ عفریتى از جن گفت: من آن را نزد تو مى آورم پیش از آن که از مجلست برخیزى و من نسبت به این امر توانا و امینم . ✴️(امّا) کسى که دانشى از کتاب (آسمانى) داشت گفت: پیش از آن که چشم بر هم زنى، آن را نزد تو خواهم آورد، و هنگامى که (سلیمان) آن (تخت) را نزد خود ثابت و پابرجا دید گفت: این از فضل پروردگار من است...) 📕نمل 38-40 💠اصولا در تحلیل معجزات و کرامات، نباید مقیاس هاى مادّى و امکانات محدود بشر را در نظر گرفت؛ اعجاز امرى خارق العاده است و از قدرت نامحدود پروردگار سرچشمه مى گیرد. 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ص195 @haqemamali
◀️سوال چرا در اذان نماز اشهدان علی ولی الله می گوییم؟❓شیعه می گوید به معنای سرپرست و است.آیا اشهد ان علی ولی الله یعنی اینکه امام علی سرپرست خداست؟⁉️ ❓اینکه این معنی درست نیست،،پس چرادراذان می گوییم؟❓ 🔰پاسخ:👇👇 ⏪جمله « اشهد ان علی ولی الله » به این معنا نیست که حضرت علی سرپرست خداوند باشد. ✅ مراد آن است که حضرت علیه السلام و سرپرست از ناحیه بر است یعنی «ولی من الله»«سرپرست از ناحیه خدا است» ✴️در جملات نبی الله،رسول الله نیز جریان چنین است .اگر ما به فرد می گوییم « نبی الله» به معنای « نبی من الله» است .یعنی فرد از جانب خبر می دهد. ⬅️و یا وقتی می گوییم «رسول الله» یعنی « رسول من الله» به معنای آن است که پیامبر از جانب رسول و است. 🔴مسلم در صحیح خود نقل می کند که عمر پس از مرگ ابوبکر خطاب به حضرت علی و عباس در مقام احتجاج بر خلافت خود چنین گفت: 🔵«( انا)ولی ابی بکر» 🔴«من ولی ابوبکر هستم» ❓آیا اهل سنت معنا می کنند که عمر گفته است من سرپرست ابوبکر هستم یا معنا می کنند من سرپرست از ناحیه ابوبکر هستم؟ 📚صحیح مسلم ج3 ص1378 @haqemamali
❇️پیامبر(ص): ♨️محتكران و آدم كشان در جهنم هم درجه اند! 📚میزان الحکمه ج 3 باب احتکار 👈 احتکار فقط از جانب تجار و فروشندگان انجام نمی شود و کسانیکه بیش از نیاز معمول خریداری میکنند هم شامل آن میشوند.
[1] ❇️ وَإِن يُرِيدُوا أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّـهُ ۚ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ ⚛"اگر دشمنان به فکر فریب دادن تو باشند البته خدا تو را کفایت خواهد کرد، او همان کسی است که تو را، با یاری خود و مؤمنان، تقویت کرد." 📕انفال62 🔴 می گوید مراد از فقط (علیه السلام) است و نیز میگوید: بر عرش نوشته شده جز نیست و (صلی الله علیه و آله و سلم) من است و او را با (علیه السلام) نمودم. 📚منتخب الغدیر،ص153. 📚تاریخ مدینه دمشق ج12، ص307. @haqemamali
❇️ امام حسن و امام حسین علیهما السلام سروران جوانان اهل بهشت ⏪ یکی از احادیث متواتر که علمای بزرگ اهل سنت از جمله حاکم نیشابوری، ابن ماجه و ... با اسناد و طرق فراوان روایت کرده‌اند: ✍ ٤٧٧٩- حَدَّثَنَا أَبُو سَعِيدٍ عَمْرُو بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ الْعَدْلُ، ثنا السَّرِيُّ بْنُ خُزَيْمَةَ، ثنا عُثْمَانُ بْنُ سَعِيدٍ الْمُرِّيُّ، ثنا عَلِيُّ بْنُ صَالِحٍ، عَنْ عَاصِمٍ، عَنْ زِرٍّ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَأَبُوهُمَا خَيْرٌ مِنْهُمَا». ✳️ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: و (علیهما السلام) دو جوانان اهل هستند و (علیه السلام) از آن دو است. 🔴 حاکم نیشابوری بعد از نقل روایت می‌نویسد: ⏪ هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ بِهَذِهِ الزِّيَادَةِ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ. ✴️ این حدیث صحیح است با همین زیاده‌اش؛ اما آن دو نفر (بخاری و مسلم) آن را نقل نکرده‌اند. ✅ ذهبی نیز در تعلیقات خود بر این کتاب، این حدیث را صحیح می‌داند. 📚 المستدرک علی الصحیحین، تألیف حاکم نیشابوری، جلد ۳، صفحه ۱۸۲، حدیث ۴۷۷۹، چاپ دار الکتب العلمیة 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2w9q2XS 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2vNbzBm ✅ البانی وهابی نیز در تعلیقات بر سنن ابن ماجه حدیث را صحیح می‌داند. 📚 سنن ابن ماجه، صفحه ۳۰، حدیث ۱۱۸، چاپ بیت الافکار الدولیة 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2vRn3nA 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2Mj3Aqb ✅ ابن الوردی نیز حدیث را صحیح می‌داند. 📚 تاریخ ابن الوردی، جلد ۱، صفحه ۱۵۸، چاپ دار الکتب العلمیة 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2BdLP6p 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2Phr50l ✅ ابو الفداء نیز حدیث را صحیح می‌داند. 📚 المختصر فی اخبار البشر، تألیف ابو الفداء جلد ۱، صفحه ۲۵۵، چاپ دار الکتب العلمیة 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2L4M2IC 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2Mv69Ve 📚 المعجم الکبیر، تألیف طبرانی، جلد ۳، صفحه ۳۰، حدیث ۲۶۱۷، چاپ مکتبة ابن تیمیة 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2MhgTr3 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2PeS50F 📚 تاریخ مدینة دمشق، تألیف ابن عساکر دمشقی، جلد ۱۳، صفحه ۲۰۹، چاپ دار الفکر 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2wbaZNi 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2MTIIlv 📚 العقد الفرید، تألیف ابن عبد ربه اندلسی، جلد ۵، صفحه ۶۲، چاپ دار الکتب العلمیة 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2PenJv7 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2nKfQRC 📚 تاریخ جرجان، تألیف حمزه بن یوسف السهمی، صفحه ۳۹۵، چاپ عالم الکتب 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2OElyQz 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2PlqDhU 📚 المناقب، تألیف خوارزمی، صفحه ۲۹۴، حدیث ۲۸۳، چاپ موسسه النشر الاسلامی 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2PgY58X 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2MU8vtH @haqemamali