eitaa logo
حقانیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام
636 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
2.5هزار ویدیو
37 فایل
⏪اثبات حقانیت شیعه، حقانیت امیرالمؤمنین علی و ائمه معصومین علیهم السلام در قرآن، کتب اهل سنت و کتب شیعه ⏪دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام و رد شبهات وهابیت و اهل سنت ⏪تلاوت قرآن، احادیث، کلیپهای کوتاه سخنرانی ⬅️کپی با ذکر صلوات مجاز است @Kamran40_72
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ امام باقر عليه السلام: 🔯 شيعيان، سه دسته اند: دسته اى با ما، خود را مى آرايند. دسته اى با ما، منافع مالى خود را به چنگ مى آوردند، و دسته اى، از و رو به كوى ما دارند. 📚مشکاه الانوار ص 127 ✳️ امام محمدباقر علیه السلام: ✴️مردم در باره ما، به سه گروه تقسيم مى شوند: گروهى، دوستدار مايند و در انتظار قائم ما به سر مى برند تا از دنياى ما بهره اى ببرند. اينان، سخنان ما را مى گويند و گفته هاى ما را حفظ مى كنند؛ امّا در عمل كردن به كردار ما، كوتاهى مى كنند. خداوند، آنها را به زودى، به سوى آتش، گسيل مى دارد. 💠گروهى ديگر، دوستدار مايند، سخنان ما را گوش مى دهند و در عمل كردن به كردار ما، كوتاهى نمى كنند تا به ما، مردم را بچاپند. خداوند، شكمشان را از آتش سوزان، پُر مى كند و گرسنگى و تشنگى بر آنان چيره مى شود. ⏪گروهى نيز ما را دوست دارند، گفته ما را حفظ مى كنند، دستورهاى ما را اطاعت مى نمايند و با عمل ما، نمى كنند. آنان، از مايند و ما، از آنهاييم. 📚تحف العقول ص 514 ❇️امام صادق علیه السلام: ⬅️شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه با زبان و دل با ما همراست. 📚وسایل الشیعه ج15 ص247 ✳️امام صادق علیه السلام: شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس نباشد شیعه نیست. 📚صفات الشیعه ص 162 @haqemamali
◀️سوال ❓چرا به غیر از امام حسین علیه السلام سایر ائمه دست به قیام نزدند؟❓ 🔰پاسخ:👇👇 ⏪در زیارت جامعه کبیره خطاب به امامان می گوییم: 🔯ساسه العباد ⬅️مراد آن است که امامان تدبیر اجتماع مردم و اداره آن را برعهده دارند. 📚ادب فنای مقربان،ایت الله جوادی آملی،ج1 ص246 ✳️در روایتی امام صادق فرمود: خداوند تدبیر امور بندگانش را به پیامبرش واگذار کرد تا ببینید که چگونه او را اطاعت میکنند. 📚بحار الانوار،ج25 ص332 ⬅️ودر روایت دیگر فرمود: ❇️"فما فوض الله الی رسوله فقد فوضه الینا" ⚛هر آنچه خداوند به پیامبر واگذار کرده است آن را به ما واگذار کرده است. 📚همان مدرک ⏹روشن شد که امامان سیاستمداران زندگی مردم بوده اند. 🔶هرموقع هدایت آنان منوط به قیام بود قیام میکردند وهم موقع منوط بر عدم قیام بود چنین میکردند. ✅ روی این حساب هر امامی با توجه به شرایط زمان خود هر آنچه به مصلحت جامعه ومردم ودین بوده است را انجام دادند. گاهی شرایط اقتصا میکرد امام سکوت کند،گاهی اقتضا میکرد به صلح رضایت دهد،گاهی اقتضا میکرد با قیام کردن دین مردم را حفظ کرد،گاهی شرایط اقتضا میکرد با تشکیل کلاس ودرس امور بندگان وجامعه را تدبیر کند و... 👌اگر هریک از امامان در زمان امام دیگر بودند برنامه همان امام را اجرا میکرد. @haqemamali
◀️سوال ❓آیا حضرت علی علیه السلام با طی الارض در مدت کوتاهی خودش را به مدائن رساند و سلمان را کفن و دفن کرده است؟⁉️ 🔰پاسخ:👇👇 ⏪ این نکته در روایات ما مورد اشاره قرار گرفته است. ⏹ علامه مجلسی نقل می کند: 🔶 روایت شده است که علی صبحگاهی در مدینه وارد مسجد شده و فرمود در خواب پیامبر را دیدم که به من گفت سلمان از دنیا رفته است و من را وصیت کرد که او را غسل و تکفین کرده و بر او نماز بخوانم و دفنش کنم و هم اکنون من به سوی مدائن از شهر خارج می شوم. 🔴 عمر گفت کفن او را از بیت المال تهیه کن ، حضرت فرمود کفن او قبلا آماده شده است . ❇️ علی به سمت خارج شهر حرکت کرد و مردم نیز او را همراهی می کردند و پس از آن مردم بازگشتند . هنوز ظهر نشده بود که علی علیه السلام بازگشت و گفت او را دفن کردم. 🔴بیشتر مردم او را تصدیق نکردند تا آنکه بعد از مدتی نامه ای از مدائن رسید که سلمان در فلان روز از دنیا رفت و مردی عرب به نزد ما آمد و او را غسل و کفن کرد و بر او نماز خواند و دفن کرد . تمام مردم پس از رسیدن این نامه در تعجب فرو رفتند. 📚بحار الانوار ج22 ص368 ✅ این که امامان گرامی ما دارای قدرت طی الارض بودند و اسباب و ابرها مسخر آنها بوده در روایات متعدد دیگری نیز مورد اشاره قرار گرفته است. 📚بحار الانوار ج39 ص136 باب 80 📚بحار الانوار ج27 ص32 باب 14 ⬅️در کتاب پاسخ به پرسشهای مذهبی چنین آمده است: ⚪️مى دانیم حرکت و سرعت سیر اجسام متحرّک همه یکسان نیست؛ مثلا، آن سرعتى که اسب سوار دارد به مراتب کمتر از سرعت اتومبیل و ترن است؛ و سرعت سیر ترن و اتومبیل نسبت به هواپیما قابل مقایسه نیست؛ و سرعت سیر هواپیما نسبت به سرعت حرکت زمین برگِرد خورشید (حرکت انتقالى) که در هر ثانیه اى 30 کیلومتر مى باشد ناچیز است؛ و بالاخره سرعت سیر زمین نسبت به نور که در هر ثانیه اى سیصد هزار کیلومتر راه طى مى کند و در یک ثانیه مى تواند هفت مرتبه بر گرد زمین بچرخد، چیزى نیست. 🔵 البته پیش از آن که هواپیما و ترن و اتومبیل اختراع شود، مردم سرعت سیرى که در یک ساعت به ده ها و صدها فرسخ برسد محال مى دانستند و معلوم است که این محال، محال عادّى بود نه عقلى؛ و ممکن است در آینده دستگاه هایى اختراع شود که داراى سرعت سیرى مانند حرکت زمین بر گرِد خورشید یا حرکت «الکترون» برگرد هسته مرکزى «اتم» یا زیادتر از آن باشد. ♦️وقتى روشن شد که این سرعت محال عقلى نیست، در این صورت خداوند متعال مسلّماً قدرت دارد یک فرد را که مورد عنایت و توجّه مخصوص اوست، در یک شب از مدینه تا مداین که متجاوز از صد فرسخ است ببرد و برگرداند؛ بلکه ما برحسب مدارک قاطع دینى به معراج جسمانى پیغمبر اسلام معتقدیم و از نظر اتّکاى به قدرت نامحدود خداوند متعال این موضوع را کاملا قبول داریم. ✳️ در قرآن مجید مطالبى هست که همه آنها روى همین اساس (قدرت خداوند) مورد قبول ماست؛ مثلا پیش از آن که بلقیس ملکه سبا وارد محضر سلیمان گردد، سلیمان براى آن که اعجازى را به او نشان دهد و دل وى را بر طرف خداجلب کند، به حضّار بارگاه خود فرمود: ❇️ «اَیُّکُمْ یَاْتِینِى بِعَرْشِهَا...»؛ (سلیمان) گفت: اى بزرگان! کدام یک از شما تخت او را براى من مى آورد پیش از آن که به حال تسلیم نزد من آیند؟ عفریتى از جن گفت: من آن را نزد تو مى آورم پیش از آن که از مجلست برخیزى و من نسبت به این امر توانا و امینم . ✴️(امّا) کسى که دانشى از کتاب (آسمانى) داشت گفت: پیش از آن که چشم بر هم زنى، آن را نزد تو خواهم آورد، و هنگامى که (سلیمان) آن (تخت) را نزد خود ثابت و پابرجا دید گفت: این از فضل پروردگار من است...) 📕نمل 38-40 💠اصولا در تحلیل معجزات و کرامات، نباید مقیاس هاى مادّى و امکانات محدود بشر را در نظر گرفت؛ اعجاز امرى خارق العاده است و از قدرت نامحدود پروردگار سرچشمه مى گیرد. 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ص195 @haqemamali
◀️سوال چرا در اذان نماز اشهدان علی ولی الله می گوییم؟❓شیعه می گوید به معنای سرپرست و است.آیا اشهد ان علی ولی الله یعنی اینکه امام علی سرپرست خداست؟⁉️ ❓اینکه این معنی درست نیست،،پس چرادراذان می گوییم؟❓ 🔰پاسخ:👇👇 ⏪جمله « اشهد ان علی ولی الله » به این معنا نیست که حضرت علی سرپرست خداوند باشد. ✅ مراد آن است که حضرت علیه السلام و سرپرست از ناحیه بر است یعنی «ولی من الله»«سرپرست از ناحیه خدا است» ✴️در جملات نبی الله،رسول الله نیز جریان چنین است .اگر ما به فرد می گوییم « نبی الله» به معنای « نبی من الله» است .یعنی فرد از جانب خبر می دهد. ⬅️و یا وقتی می گوییم «رسول الله» یعنی « رسول من الله» به معنای آن است که پیامبر از جانب رسول و است. 🔴مسلم در صحیح خود نقل می کند که عمر پس از مرگ ابوبکر خطاب به حضرت علی و عباس در مقام احتجاج بر خلافت خود چنین گفت: 🔵«( انا)ولی ابی بکر» 🔴«من ولی ابوبکر هستم» ❓آیا اهل سنت معنا می کنند که عمر گفته است من سرپرست ابوبکر هستم یا معنا می کنند من سرپرست از ناحیه ابوبکر هستم؟ 📚صحیح مسلم ج3 ص1378 @haqemamali
❇️پیامبر(ص): ♨️محتكران و آدم كشان در جهنم هم درجه اند! 📚میزان الحکمه ج 3 باب احتکار 👈 احتکار فقط از جانب تجار و فروشندگان انجام نمی شود و کسانیکه بیش از نیاز معمول خریداری میکنند هم شامل آن میشوند.
[1] ❇️ وَإِن يُرِيدُوا أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّـهُ ۚ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ ⚛"اگر دشمنان به فکر فریب دادن تو باشند البته خدا تو را کفایت خواهد کرد، او همان کسی است که تو را، با یاری خود و مؤمنان، تقویت کرد." 📕انفال62 🔴 می گوید مراد از فقط (علیه السلام) است و نیز میگوید: بر عرش نوشته شده جز نیست و (صلی الله علیه و آله و سلم) من است و او را با (علیه السلام) نمودم. 📚منتخب الغدیر،ص153. 📚تاریخ مدینه دمشق ج12، ص307. @haqemamali
❇️ امام حسن و امام حسین علیهما السلام سروران جوانان اهل بهشت ⏪ یکی از احادیث متواتر که علمای بزرگ اهل سنت از جمله حاکم نیشابوری، ابن ماجه و ... با اسناد و طرق فراوان روایت کرده‌اند: ✍ ٤٧٧٩- حَدَّثَنَا أَبُو سَعِيدٍ عَمْرُو بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ الْعَدْلُ، ثنا السَّرِيُّ بْنُ خُزَيْمَةَ، ثنا عُثْمَانُ بْنُ سَعِيدٍ الْمُرِّيُّ، ثنا عَلِيُّ بْنُ صَالِحٍ، عَنْ عَاصِمٍ، عَنْ زِرٍّ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَأَبُوهُمَا خَيْرٌ مِنْهُمَا». ✳️ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: و (علیهما السلام) دو جوانان اهل هستند و (علیه السلام) از آن دو است. 🔴 حاکم نیشابوری بعد از نقل روایت می‌نویسد: ⏪ هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ بِهَذِهِ الزِّيَادَةِ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ. ✴️ این حدیث صحیح است با همین زیاده‌اش؛ اما آن دو نفر (بخاری و مسلم) آن را نقل نکرده‌اند. ✅ ذهبی نیز در تعلیقات خود بر این کتاب، این حدیث را صحیح می‌داند. 📚 المستدرک علی الصحیحین، تألیف حاکم نیشابوری، جلد ۳، صفحه ۱۸۲، حدیث ۴۷۷۹، چاپ دار الکتب العلمیة 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2w9q2XS 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2vNbzBm ✅ البانی وهابی نیز در تعلیقات بر سنن ابن ماجه حدیث را صحیح می‌داند. 📚 سنن ابن ماجه، صفحه ۳۰، حدیث ۱۱۸، چاپ بیت الافکار الدولیة 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2vRn3nA 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2Mj3Aqb ✅ ابن الوردی نیز حدیث را صحیح می‌داند. 📚 تاریخ ابن الوردی، جلد ۱، صفحه ۱۵۸، چاپ دار الکتب العلمیة 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2BdLP6p 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2Phr50l ✅ ابو الفداء نیز حدیث را صحیح می‌داند. 📚 المختصر فی اخبار البشر، تألیف ابو الفداء جلد ۱، صفحه ۲۵۵، چاپ دار الکتب العلمیة 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2L4M2IC 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2Mv69Ve 📚 المعجم الکبیر، تألیف طبرانی، جلد ۳، صفحه ۳۰، حدیث ۲۶۱۷، چاپ مکتبة ابن تیمیة 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2MhgTr3 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2PeS50F 📚 تاریخ مدینة دمشق، تألیف ابن عساکر دمشقی، جلد ۱۳، صفحه ۲۰۹، چاپ دار الفکر 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2wbaZNi 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2MTIIlv 📚 العقد الفرید، تألیف ابن عبد ربه اندلسی، جلد ۵، صفحه ۶۲، چاپ دار الکتب العلمیة 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2PenJv7 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2nKfQRC 📚 تاریخ جرجان، تألیف حمزه بن یوسف السهمی، صفحه ۳۹۵، چاپ عالم الکتب 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2OElyQz 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2PlqDhU 📚 المناقب، تألیف خوارزمی، صفحه ۲۹۴، حدیث ۲۸۳، چاپ موسسه النشر الاسلامی 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2PgY58X 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2MU8vtH @haqemamali
❇️رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: ⚛ ای ! روز قيامت هر چشمى گريان است، مگر چشمى كه در مصيبت حسين گريسته باشد،😭 كه آن چشم در قيامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى شود. @haqemamali
❇️ اکرم (ص) فرمود: ⚛ ای ! ی تو، کسانی هستند که در و ، از می ترسند. ✳️ ای علی! شیعه ی تو، کسانی هستند که [در قیامت] در طی درجات، از هم سبقت می گیرند، و را ملاقات می کنند در حالی که ندارند [و چیزی بدهکار نیستند] ای علی! اعمال ی تو، هر ، به عرضه می شود، من، از کارهای آنان، می شوم و برای کارهای ناشایست آنان، می کنم. 📚بحار الانوار 68: 41. @haqemamali
[2] ❇️ یا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّـهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِين َ 📕انفال 64 ⚛ "ای پیامبر!خداوند ومومنانی که از تو پیروی می‌کنند برای حمایت تو کافی‌اند." 🔴 در کتاب فضایل الصحابه از صحابه نقل شده است که این آیه در شان امیر المومنین (علیه السلام) نازل شده و مراد از مومنین ، علی‌بن ابیطالب (علیه السلام) است. 📚منتخب الغدیر، ص 154 📚المناقب، ص 279، ح 270 @haqemamali
🔥یزید خطاب به عبد الله بن عمر که به شهادت امام حسین (ع)اعتراض کرده بود: پدر تو عمر اولین کسی بود که خلافت را از صاحب آن (امام علی ع) غصب کرد و راه را برای جنایات من باز کرد. @haqemamali
💢شبهه: ❓آیا اهل سنت حدیث من کنت مولاه فهذا علی مولاه را قبول دارند؟❓ ❓اگر قبول دارند چرا با خلافت حضرت علی مخالفت کردند؟❓ ✴️پاسخ :👇👇 ✅ تمام مسلمانان رخداد عظیم غدیرخم را كه در آخرین سفر حج رسول الله(ص) اتفاق افتاد را قبول داشته و میگویند در سال دهم هجری در روز هیجدهم ذیحجه در محل غدیرخم در منزلگاهی به نام جحفه محل انشعاب خطوط كاروانها به مدینه و مصر و شام و مكه كه حجّاج از آن جا از یكدیگر جدا شده هر كدام به شهر و دیار خود باز میگشتند، رسول خدا(ص) در آن جا به كاروانیان دستور توقف داد و مقرر داشت تا در همان جا فرود آیند. فرمود تا پیش رفتگان را فراخوانده از راه رفته با گردانند و منتظر بمانند تا واپس ماندگان نیز از راه برسند آن گاه فرمان داد تا آن جمعیت بسیار كه بنا به قولی بر یك صد و بیست هزار نفر بالغ میشدند متفرق نشوند. 📚 در كتابهای اهل سنت نام ۱۴۶ نفر از صحابیانی كه در غدیر حضور داشته اند یاد شده است. در این باره ر.ك: الغدیر،ج 1 ⏪ دلیل اختلاف اهل سنت با خلافت امام علی(ع) به این مطلب بر می گردد که: اهل سنّت در معنای حدیث غدیر «من كنت مولاه فهذا علی مولاه» اختلاف كردند. بعضی از اهل سنت میگویند پیامبر اكرم(ص) در روز غدیرخم حضرت علی(ع) را به عنوان دوست خویش معرفی كردند. اگر چنان چه بپذیریم حدیث غدیر دلالت بر امامت حضرت علی(ع) میكند نمیپذیریم كه حدیث غدیر دلالت بر امامت بلافصل حضرت علی میكند تا موجب شود خلافت سه خلیفه منتفی شود. 📚دلایل الصدق، ج ۲، ص ۱۰۱؛ 🔯 به اعتقاد شیعه با توجه به مجموع گفتار رسول خدا(ص) در غدیر، معنای مولا در جمله «من كنت مولاه فهذا علی مولاه» دارنده قدرت ولایت در دین و امور مسلمانان است، نه معانی دیگر - دوست، یاری كننده، همسایه و... ✳️ معنا ندارد كه پیامبر اسلام(ص) در آن هوای گرم و سوزان طاقتفرسا در میان آن همه مسلمان و در آن هوای گرم و نامناسب حضرت علی(ع) را به عنوان دوست خویش معرفی كرده باشند آن چه كه فهمیده میشود این است كه پیامبر(ص) در آن هوای نامساعد یك مسأله دینی بسیار با اهمیتی را به مسلمانان معرفی كردند كه آن هم مسأله با اهمیت جانشینی و امامت است چون پیامبر(ص) تا آن وقت اصول و فروع دین و احكام آنها را بیان كرده بودند به جز این كه مسأله بسیار مهم جانشینی و امامت بعد از خودشان به نحو مراسم نصب و تبریك برگزار نكرده بودند لذا در روز غدیرخم مراسم نصب و تبریك حضرت علی(ع) بود كه در غدیرخم برگزار شد. 📚دلایل الصدق، ج ۲، ص ۹۳. ◀️ از طرفی دعایی را كه پیامبر اسلام(ص) در غدیرخم در حق حضرت علی(ع) داشتند كه فرمودند: «اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله» این دعا مناسب و شایسته شخصیتی است كه زعامت و رهبری ملت اسلام را بر عهده داشته باشد و قرینه است بر اینکه پیامبر اسلام(ص) در آن روز حضرت علی(ع) را به عنوان خلیفه و زعیم مسلمانان تعیین كردند. 📚دلایل الصدق، ج ۲، ص ۹۵ 🔴آن چه جای تأمل دارد این است كه، پس از رحلت رسول خدا(ص) چون عدهای از تصاحب كنندگان حكومت ادعا كردند كه رسول خدا(ص) آن چه درباره علی(ع) فرموده در آستانه وفات نسخ كرد، در واقع یاد كردن از واقعه غدیر كم ارزش شد. 💠 از نظر ، این قضیّه مورد تأیید است و حتّی همه مفسّران شیعه و👈 حدود ۳۶۰ نفر از علمای اهل سنت معتقدند كه آیه «تبلیغ»؛ در روز غدیر نازل شده است. ⚛«یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِین. 📕َمائده ۶۷ ⏪ترجمه: ❇️ ای پیامبر(ص) آن چه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده، به مردم ابلاغ كن و اگر نكنی، رسالت خود را به طور كامل انجام نداده ای و خداوند تو را از مردم بدخواه حفظ میكند.» ✴️ دراین جا به دیدگاه برخی از مفسّران اهل سنّت اشاره میكنیم: 1⃣ واحدی نیشابوری در كتاب اسباب النّزول، صفحه ۱۵۰ میگوید: «یا ایها الرسول...»، روز عید غدیر درباره علی بن ابیطالب نازل شده است. 2⃣ سیوطی در كتاب الدر المنثور، جلد ۲، صفحه ۲۹۸ مینویسد: «یا ایها الرسول...»، روز عید غدیر درباره علی بن ابیطالب نازل شده است. 3⃣ فخر رازی در كتاب تفسیرخود میگوید: «مفسّران ده وجه و سبب برای نزول این آیه بیان كردهاند»؛ سپس در ادامه میگوید: «دهم این كه این آیه در مقام فضیلت علی بن ابیطالب نازل شده است و هنگامی كه این آیه نازل شد، پیامبر اسلام دست حضرت علی را گرفت و فرمود: هر كه من مولا و سرپرست و حاكم او هستم، علی هم مولای او است». 📕ذیل آیه ۹۷ سوره مائده. @haqemamali