eitaa logo
حقیق
6.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1هزار ویدیو
122 فایل
حقیق به معنی شایسته و لایق برگرفته از آیه شریفۀ «حَقِيقٌ عَلَىٰ أَنْ لَا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» اعراف ۱۰۵ مرجع ترویج و تبیین فرهنگ و معارف اصیل اسلامی ارتباط @H_chegeni کانال روبیکا : https://rubika.ir/haqiq_center
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اربعین و نظام اخلاقی اسلامی و لیبرالیسم(4) 2️⃣ سودگرایی و لذت‌گرایی ➖فردیت لیبرالیسم مبتنی بر دو پایه سود و لذت است. هابز و جان لاک این دو عنصر را مطرح می‌کنند. البته قبل از هابز «هالی فاکس» سودخواهی شخصی را در عرصه اقتصاد مطرح می‌کند. ▫️به نظر می‌رسد این دو اصل، مبتنی بر آراء زیگموند فروید و ماکیاولی هستند که اساس اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی غرب را تشکیل می‌دهند. بنابراین سودگرایی یکی از مقومات عقلانیت لیبرالی است. بر اساس این آموزه، سود و زیان تعیین کننده درستی و نادرستی رفتارها، قوانین و سیاست گذاری‌ها هستند. سود می‌تواند تفاسیر و قرائت‌های متنوعی به خود بگیرد. لیبرالیسم با نگاه کاملاً این جهانی و مادی به این مسئله می‌نگرد. 🔘 بنتام می‌گوید: «در این باب، به نازک‌اندیشی و متافیزیک نیازی نداریم. لازم نیست به آثار افلاطون یا ارسطو مراجعه و استناد کنیم. لذت و الم همان چیزهایی هستند که هرکس احساسشان می‌کند(کاپلستون، تاریخ فلسفه از بنتام تا راسل، ص 21). لاک نیز پیش از بنتام با محوریت‌بخشی به سود و زیان، همین معنای نازل بنتام را تأیید کرده بود. او تصریح کرده بود: «امور در رابطه با لذت یا الم، خیر یا شرند. ما چیزی را خیر می‌نامیم که می‌تواند لذت به بار آورد یا میزان آن را افزایش دهد، یا از الم بکاهد... و برعکس، چیزی را شر می‌نامیم که می‌تواند الم به بارآورد، یا لذت را در زندگی ما کاهش دهد».(لاک، جستاری در فهم بشر، فصل 20). ▪️هیوم نیز آشکارا تفسیری فایده‌باورانه از اخلاق ارائه داده است. به نظر او، فایده تنها منشأ عدالت است(کاپلستون، همان، ص 19). عدل بر پایه مصلحت شخصی یا حس فایده بنیاد یافته است.(کاپلستون، تاریخ فلسفه از هابز تا هیوم، ص 351). بر اساس این برداشت از سود و زیان، رفتار درست و عقلانی رفتاری است که مولد لذاید نفسانی از نوع مادی¬اش باشد. اگرعملی به نتایجی از این دست ختم نشود، عقل لیبرالی به ترک آن حکم می‌کند. جان استوارت میل فیلسوف تأثیرگذار دیگری است که با نگاشتن کتاب فایده‌گرایی، اخلاق سودگرایانه را در مکتب لیبرال تقویت کرده است: «شالوده اخلاقیات... از این قرار است که اعمال انسان تا آنجا درست و شایسته است که در جهت افزایش خوشی باشد، و آنجا ناشایسته و نادرست است که در جهت کاهش خوشی باشد. مراد از خوشی، لذت و فقدان رنج است و مراد از ناخوشی، درد و فقدان لذت است. (کاپلستون، تاریخ فلسفه از بنتام تا راسل، ص 44). ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
🌱 اندکی درنگ 💠 عبادت به‌جز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست 🔹از خواجه عبدالله انصاری پرسیدند: عبادت چیست؟ 🔸فرمود: عبادت، خدمت‌کردن به خلق است. 🔹پرسیدند: چگونه؟ 🔸گفت: اگر هر پیشه‌ای که به آن اشتغال داری، رضای خدا و مردم را در نظر داشته باشی، این نامش عبادت است. 🔹پرسیدند: پس نماز و روزه و خمس، این‌ها چه هستند؟ 🔸گفت: این‌ها اطاعت هستند که باید بنده برای نزدیک‌شدن به خدا انجام دهد تا انوار حق بگیرد. ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
📌 اربعین و نظام اخلاقی اسلامی و لیبرالیسم(5) 🔖 اسلام سود و لذت معنوی را فراتر از سود و لذت لیبرالیستی می‌داند. در ذهنیت انسان مسلمان، دامنه معنایی آن امور معنوی را هم پوشش می‌دهد و در معنایی بسیار جامع‌تر امور اخروی را هم شامل می‌شود. هرچند انسان بر حسب طبع خود، طالب لذت‌های مادی است و زندگی دنیا را برمی‌گزیند (اعلی/16). اما آموزه‌های دینی ما را به لذت پایدارتر و همیشگی فرا می‌خوانند(اعلی/17) که لذات و شادی‌های دنیوی در مقایسه با آن چیز با ارزشی به شمار نخواهند آمد. ➖علامه جعفری انواع لذت ها و آلام را به دو دسته طبقه‌بندی نموده است که عبارتند از: لذایذ و آلام جسمی(مادی) و لذایذ و آلام روحی(معنوی). اصول لذایذ مادی شامل لذایذ مادی مستقیم مثل لذت خوردن، آشامیدن، پوشیدن و لذایذ مادی غیرمستقیم مثل لذت مهارت، جلب محبت، تسلط بر دیگران و لذت تفریح آرامش فکری و لذت آزادی می‌باشد. اصول لذایذ روحی مثل انجام تکلیف و تقرب به ذات احدیت. ▪️رفتار مردم عراق در استقبال از زائران اربعین، تعارض ذاتی با سود و لذت شخصی و مادی دارد. اما نوع نگاه و طرز تفکر جهت دهنده این رفتارها همان چیزی است که در سوره اعلی و روایات متعدد و متکثر دیگر وجود دارد. همان چیزی که در متون دینی ثواب و تقرب به ذات احدیت نامیده می‌شود. این باور و رفتار مبتنی بر آن رضایت خداوندی را در پی دارد. ▫️این عمل مصداق جهاد در راه خدا با مال خویش است.(توبه/ 20). و مصداق تام عمل صالحی است که موجب رضایت الهی می‌شود.(توبه/100). ▪️نتیجه آن تکامل معنوی و برخورداری از رضوان الهی در آخرت است. همین به انسان مومن لذتی می‌دهد که حاضر می‌شود تمام دنیای خویش را در جهت آن فدا کند. ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
🌁 هفدهم شهریور 🌅 قیام 17 شهریور سال 1357 🏴▪️شهریور «مِنْ ایام اللَّه» است، باید متذکر باشید. باید یادآورى کنید این «ایّام اللَّه» را. از یاد نباید برود این «ایّام اللَّه» براى اینکه این ایام‌‏اند که آدم سازند. این ایّام است که جوان‌هاى ما را از عشرتکده‌‏ها بیرون مى‌‏آورد به میدان جنگ مى‌‏برد. 🔖 این ایّام الهى هست که ملت ما را بیدار مى‏‌کند، و بیدار کرد. امر مى‌‏کند: «ذَکِّرْهُمْ بِایّامِ اللَّه»؛ «ایّام اللَّه» را در ذکر مردم وارد کن. 🔸 یادتان نرود این ایام بزرگى که بر ملت ما گذشت، و «ایّام اللَّه» بود؛ مثل «15 خرداد»؛ مثل «17 شهریور.» صحیفه امام، ج‏9، ص 466 ⛱با حقیق همراه باشید 🏴@haqiq_center
24.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️انتشار برای اولین بار💯 🎥 کاری از مرکز فضای مجازی 📽 مجموعه کلیپ ➖شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر 🎞 قسمت ششم: پشت پرده‌ها رو نشون بده ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
30.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️انتشار برای اولین بار💯 🎥 کاری از مرکز فضای مجازی 📽 مجموعه کلیپ ➖شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر 🎞 قسمت هفتم: از در و دیوار هم کمک بگیر! ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
🌐 بحران قفقاز جنوبی و جنگ روانی ترک ها ♨️این روزها یکی از خبرهای داغ فضای مجازی، جنگ قریب الوقوع ایران و آذربایجان بر سر اشغال بخش های از خاک ارمنستان و قطع ارتباط مرزی ایران با این کشور است. بدون شک مثلث آذربایجان، ترکیه و رژیم صهیونسیتی خواب های آشفته ای برای کنترل قفقاز جنوبی در سر دارند که خطرات بالقوه زیادی برای امنیت ایران خواهد داشت. اما ذکر یک نکته نباید فراموش شود که ترکیه در بحران اقتصادی مزمنی گرفتار شده و به هیچ عنوان تحمل درگیری نظامی ندارد، رژیم صهیونسیتی نیز با بحران بی سابقه ای در داخل سرزمین های اشغالی مواجه شده و رویارویی مستقیم با ایران به منزله تیر خلاص بر شقیقه این رژیم خواهد بود. آذربایجان نیز هشدارهای لازم را از جمهوری اسلامی دریافت کرده و اگر از خط قرمزها عبور کند، راه را برای تسویه حساب جمهوری اسلامی با رژیم علیف و همچنین پایگاه های رژیم اشغالگر قدس در آذربایجان هموار کرده است. 💯شواهد نشان می دهد احتمال درگیری نظامی در قفقاز جنوبی و مداخله ایران چیزی نزدیک به صفر است و به نظر می رسد این شانتاژهای رسانه ای خیلی مطابق با واقعیت نباشد. هر چند آمادگی نیروهای مسلح ایران بر کسی پوشیده نیست و جنگ طلبان می توانند مزه ضربات موشکی ایران را از آمریکایی‌ها بپرسند. ضرباتی که شریان های حیاتی شان را قطع خواهد کرد. ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ به شبهاتی که امروز نصیری کادو پیج می کند، توسط استاد شهید، مرتضی مطهری (ره) در چهل سال پیش. ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
🔶 خادمان نخبه نفراول: پروفسور کریستین بونو از فرانسه نفر دوم: پروفسور خوان فرانسیسکو از اسپانیا (جزء ده دانشمند برتر جهان در زمینه هوش مصنوعی) نفرسوم: دکتر تاراس اقتصاددان از روسیه نفر چهارم: دکتر روبرتو آرکادی فیلسوف و مسلط به چند زبان از ایتالیا هر چهار نفر شیعه شده‌اند و در لباس خادمی امام رضا (علیه السلام)‏ از زائران حسینی پذیرایی می کنند. 👈 برسد به دست کسانی که با چند ترم درس خواندن، منکر دین و مقدسات می‌شوند. ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴طرح موزائیکی قرآنی موکب بنی عامر در بین الحرمین توضیحات بیشتر در تصویر. حتما ببینید! ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
💠 تحلیلی کوتاه بر فاجعه ۱۷ شهریور ۵۷ 🏴 یکی از جنایات رژیم پهلوی که با ترغیب مستشاران آمریکائی که در تاروپود آن رژیم حضور داشتند و با سلاح و حتی با کمک کماندوهای اسرائیلی صورت گرفت، فاجعه هولناک روز جمعه ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ معروف به جمعه سیاه و جمعه خونین بود. در این فاجعه و کشتار دسته‌جمعی و یورش ددمنشانه که با دستور مستقیم شاه خائن در حمله به تظاهرات آرام مردم معترض به استبداد حاکم صورت گرفت، حدود چهار هزار و پانصد نفر از انقلابیون شهید و بیش از هفت هزار نفر هم مجروح شدند. کشتار مردم بی‌پناه و بدون سلاح در این روز به سبک جنایات رژیم غاصب صهیونیستی صورت گرفت؛ چراکه یکی از شگردهای این رژیم کودک کش برای از بین بردن نسل مبارزان و انقلابیون و مخالفان خود، کشتن کودکان و اطفال معصوم بوده و هست؛ لذا بنا به نقل یکی از شاهدان عینی، بعد از کشتار ۱۷ شهریور، وی اجساد بیش از هشتاد کودک زیر دو سال را فقط در یکی از مناطق بهشت‌زهرا شمارش کرده بود . به فاصله دو روز پس از این جنایت وحشتناک و قرون وسطایی، روسای جمهور آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل و متحد آن‌ها یعنی رئیس‌جمهور وقت مصر، از شاه حمایت کردند. این در حالی بود که آقای جیمی کارتر رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا به‌طور مرتب نظام استبدادی و کمونیستی حاکم بر شوروی آن زمان را محکوم و با تبلیغات گسترده، خود را مدافع حقوق بشر و طرفدار آزادی معرفی می‌کرد. برای ریشه‌یابی علل وقوع این جنایت بشری لازم است کمی به عقب برگشته و به گوشه‌ای از خیانت‌های رژیم پهلوی و دستگاه سرکوبگر ساواک بپردازیم. گرچه مظالم رژیم از جمله عدم آزادی اندیشه و بیان، گرفتار شدن مبارزان در زندان‌های مخوف و شکنجه‌های قرون وسطایی، ترویج مظاهر بی‌دینی و دین‌ستیزی، جو خفقان، به شهادت رساندن مبارزان در صحنه‌های ساختگی از جمله شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی (ره)، کشتار ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، تبعید امام خمینی (ره)، قبضه شدن امور مملکت توسط بیش از پنجاه هزار مستشار آمریکائی، گسترش بی‌رویه فقر و فساد و تبعیض، وابستگی مفرط به آمریکا و انگلیس و ... همگی از جمله دلایل نارضایتی مردم از رژیم صددرصد وابسته پهلوی بود، اما دو عامل دیگر زمینه‌ساز تشدید اعتراضات مردمی و تجمع ۱۷ شهریور بود: الف) فاجعه سینما رکس آبادان: طبق اسناد موجود و اعترافات مسئولین ارشد وقت، این جنایتِ هولناک توسط ساواک صورت گرفت و مردم هم متوجه این جنایت شده و شدیداً عصبانی و غم‌زده بودند. ب) کشتار مردم روزه‌دار در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان یعنی در شب ۹ شهریور ۱۳۵۷ به‌طور خلاصه فقط مروری به این دو حادثه مهم خواهیم داشت. 🏴چرا هولوکاست سینما رکس آبادان اتفاق افتاد؟ در شب ۲۸ مردادماه ۱۳۵۷ با برنامه ساواک حدود ۷۰۰ نفر در حین تماشای فیلم «گوزن‌ها» در سینما رکس آبادان زنده‌زنده در آتش سوختند. حدود ۴۰۰ نفر آن‌ها در دم و مابقیِ زخمی‌ها به‌تدریج در آتش کینه رژیم پهلوی جان سپردند. البته دستگاه حکومتی ابتدا سعی کرد این جنایت را به انقلابیون افراطی نسبت دهد. لازم به ذکر است که رژیم برای ایجاد اختلاف بین مبارزان و انقلابیون، آن‌ها را به دو دسته افراطی و معتدل تقسیم کرده و مذهبی‌های سازش‌ناپذیر و طرفدار امام خمینی (ره) را افراطی قلمداد می‌کرد . از طرف دیگر برخی انقلابیون مذهبی که به گسترش فساد و فحشا و بخصوص نمایش فیلم‌های مستهجن و ضد اخلاقی معترض بودند، هر از چند گاهی بدون اینکه به کسی آسیب برسانند با حالت بزن دررو، به برخی از سینماهایی که فیلم‌های ضد اخلاقی را نمایش می‌دادند، حمله‌ور شده و از ترس دستگیری توسط ساواک و شهربانی با وارد کردن خسارات جزئی سریع از معرکه فرار می‌کردند، اما به علت سرعت عمل ساواک و شهربانی، اکثراً هم دستگیر و محاکمه می‌شدند. بنابراین همین مسئله بهانه دست رژیم داده بود تا نیروهای انقلابی و مذهبی را عامل آتش‌سوزی معرفی و عامه مردم را از آن‌ها بدبین و مسیر بیداری ملت را به انحراف بکشاند. اما هوشیاری مردم و نوع عملیات صورت گرفته، باعث شد تا مردم خیلی سریع متوجه شدند که این‌چنین جنایات هولناکی فقط کار یک رژیم آدم کش و دستگاه امنیتی بی‌رحم آن است و لا غیر. بنابر اسناد باقی‌مانده از دستگاه‌های امنیتی پهلوی، ساواک برای رد گم کنی، چهار نفر معتاد را اجیر کرده و توسط آن‌ها، با حوصله و بدون حالت بزن‌دررویی و بدون عجله، داخل و دورتادور سالن سینما را بنزین ریخته و با هماهنگی مسئولین سینما همهٔ درب‌های خروجی سینما را بستند تا پس از شروع آتش‌سوزی، زن و بچه‌ها و مردم داخل سینما هیچ راه فراری نداشته باشند، لذا از ساعت ۲۱:۴۵ شب تا ساعت ۴ بامداد این آتش‌سوزی مهیب ادامه داشت و در حالیکه مردم در میان شعله‌های آتش می‌سوختند، اما به دلیل بسته بودن همه درب‌های سینما، هیچ راه فراری نداشتند. ✍ ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
🌁 عکس نوشت 💎 ‌ زندگی به سبک شهدا 🥀 راز سالم ماندن جنازه پس از ۱۶ سال ▪️شهید محمدرضا شفیعی 🔖بعد از 16 سال جنازه‌اش را آوردند. خودم توی گلزار شهدای قم دفنش کردم. عملیات کربلای چهار با بدن مجروح اسیر شد. برده بودنش بیمارستان بغداد. همونجا شهید شده بود، با لب تشنه. ➖بعد از این همه سال هنوز سالم بود. سر، صورت و محاسن از همه جا تازه‌تر. ▫️یاد شب‌های جبهۀ گردان تخریب افتادم؛ بلند می‌شد لامپ سنگر رو شل می‌کرد همه جا که تاریک می‌شد شروع می‌کرد به خوندن :«حسینم وا حسینا.» ▪️می‌شد بانی روضۀ امام حسین (عليه‌السلام). آخر مجلس هم که همه اشکاشون رو با چفیه پاک می‌کردند محمدرضا اشکاشو می‌مالید به صورتش. دلیل تازگی صورت و محاسنش بعد از 16 سال همین بود؛ اثر اشک امام حسین (عليه‌السلام). 🎙راوی: حاج حسین کاجی از گردان تخریب لشکر 17 علی ابن ابی‌طالب (عليه‌السلام) ⛱با حقیق همراه باشید 🏴@haqiq_center