eitaa logo
| اندکی اندیشه |
357 دنبال‌کننده
762 عکس
221 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز: ما، نسل زد، و تحولات نسلی 🔹قسمت چهارم: در مواجهه با تحولات نسلی چه باید کرد؟ (بخش دوم) ✍🏼حسینعلی رحمتی 🔻۳. نگاه فرصت-محور به نسل جدید: هرگونه مواجهه بزرگترها با تغییر و تحولات هنجاری، دینی، فرهنگی و اجتماعی نسل جدید بستگی دارد به «نوعِ نگاه» آنها به این نسل. بنابراین، بزرگترها چه با گفتار و رفتار این نسل موافق باشند چه مخالف، قبل از هرچیز باید تکلیف خود را در این زمینه مشخص کنند. مانند پدر و مادری که فرزندشان در یکی دو درس نمره قبولی نگرفته است. آنها می توانند او را تحقیر و سرزنش و متهم به سربه هوا بودن و بی عرضه گی کنند و حتی کتکش بزنند، یا این که برعکس، با اشاره به درس هایی که نمره قبولی گرفته به او اعتماد به نفس بدهند، کمکش کنند تا علت نمره نیاوردن را پیدا کند و برای رفع آنها تلاش نماید. ▪️در مسئله تحولات نسلی هم اگر بزرگترها نسل جدید را نسلی نوپا ولی کوشا و در تکاپو بدانند و آنها را به مثابه شهروندان و مدیران، و در واقع سرمایه های آینده کشور تلقی کنند سعی می کنند با نگاه مهربانانه و همدلانه با آنها برخورد کنند و ضمن تاکید بر نقاط قوت شان، از طریق گفت و گوی سازنده و محترمانه ایرادهای آنها را رفع کنند. اما اگر، به ویژه والدین، آنها را نسلی «از دست در رفته»، پررو، و بی حیا بدانند طبیعتا برخوردشان خشن و چالش انگیز خواهد بود؛ یا این که، همان طور که در موارد فراوانی مشاهده شده، نسبت به آنها بی تفاوت می شوند و به حال خود رهای شان می کنند (که این کار هم خطاست و مشکلات دیگری را به دنبال خواهد داشت). 🔻۴. دیدن نسل جدید به عنوانِ شهروندانِ «ایرانیِ» جامعۀ «جهانی شده»: تحولات فکری و فرهنگی جوانان و نوجوانان ما امروزه فقط تحت تاثیر عوامل داخلی نیست (بر خلاف زمان های گذشته که نهادهای درونی مثل خانواده و رسانه رسمی و آموزش و پرورش تاثیر جدی داشتند) بلکه با توجه به عوامل مختلف و به طور خاص فضای مجازی، این نسل از فرایندهای فکری، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، و اقتصادی جهان تاثیر می پذیرد. و به هر میزان که استفاده اش از این فضا بیشتر باشد طبیعتا تاثیرپذیری اش هم بیشتر است. فرایندهای جهانی از قبیل «جهانی شدن» و «مدرنیزاسیون»‌ اگر تا چند سال قبل پشت مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ما متوقف می ماند، امروزه به آسانی همه این مرزها را درنوردیده و تا اعماق روستاهای ما رسوخ کرده و نوع نگاه نسل جدید را به موضوعات و مسائل مختلف از قبیل جنسیت، محیط زیست، مراوده با دیگران، نگاه به خویشتن و جهان، و حتی نگاه به دین و دین داری و دین داران تا حدودی تغییر داده است. ▪️در این که برخی از ارزش های مدنظر این فرایندها با هنجارها و ارزش های دینی و اخلاقی و فرهنگی ما سازگار نیست تردیدی وجود ندارد، اما سخن در این است که اولا برای شناخت تحولات این نسل نباید از این عوامل بیرونی غافل شد، ثانیا برای حفاظت از فرزندان مان در برابر امواج آن باید برنامه ریزی و تلاش کرد. این کار نیازمند آگاهی دقیق و عمیق از مبانی، زمینه ها، عوامل، تاثیرات و ابعاد و زوایای گوناگون این فرایندها است. و انجام آن از عهده یک نفر بیرون است و نیازمند کار جمعی است. همچنین لازم است ذیل یک الگو / مدل و کلان پروژه (مثلا
نسبت سنت و مدرنیته
) تعریف شود. بدون شناخت این عوامل بیرونی، طبیعتا فهم منطق و زمینه بسیاری از رفتارهای نسل جدید به طور دقیق ممکن نخواهد بود. ۷ مرداد ۱۴۰۳ 🔹ادامه دارد قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم .
؟ هنگام ارزیابی مقالات علمی گاه با ایراداتی مواجه میشوم که امتیاز مقاله را پایین می آورد و متاسفانه موجب رد شدن آنها میشود. از آنجا که این اشکالات در اغلب مقالات وجود دارد از این به بعد برخی از آنها را با هشتگ دراینجا معرفی می کنم. امیدوارم مفید باشد. 📌 یکی از ایرادهای شایع مقالات وجود و غیرلازم است. حجم یک مقاله حدود 7500 کلمه است. لذا جای شرح وبسط نیست.کل مقدمات را حداکثر در 900 کلمه بگویید وسریعتر بحث اصلی را شروع کنید. از تعریف انواع اصطلاحات و دیدگاه ها و تاریخچه مفصل و...خودداری کنید. مخاطب معمولا اینها را می داند. حسینعلی رحمتی 7 مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🟣 دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز: ما، نسل زد، و تحولات نسلی 🔶 قسمت پنجم: در مواجهه با تحولات نسلی چه باید کرد؟ (بخش سوم) ✍🏼حسینعلی رحمتی 🔻5. دیدنِ جهان با «عینک» نسل جدید: یکی از دلایلی که ما بزرگترها در فهم منطق رفتارهای نوجوانان و جوانان امروزی و حتی ارزیابی آنها به مشکل بر می خوریم آن است که با ذهنیت قبلی و پیش فرض های ذهنی خودمان و با توجه به زیست جهانی که خودمان در آن زندگی می کنیم به آنها نگاه می کنیم،‌ و متوجه اتمسفری که بر جهان آنها حاکم است نمی شویم. به همین خاطر بسیاری از کارهای آن ها را نادرست می دانیم، در حالی که خودشان لزوما چنین قضاوتی ندارند. و از این جاست که اختلافات نسلی شروع و گُسل شکاف های نسلی فعال می شود. ▪️اگر از دیدِ این نسل به گفتار و رفتارهای آنها بنگریم بهتر متوجه تفاوت نظام ارزشی بین دو نسل می شویم. و متعجب نخواهیم شد اگر از آنها بشنویم که حضور متفاوت شان در مراسم عزاداری یا مجالس دینی نه از سرِ بی اعتقادی و دهن کجی به دین و دین داران که اتفاقا به خاطر علاقه به مذهب و ارادت به پیشوایان دینی است، و بین این حضور و داشتن سبک زندگی و پوشش متفاوت منافاتی نمی بینند. ممکن است ما نسل بزرگترها با این دیدگاه مخالف باشیم ولی برای نقد آن قبل از هرچیز باید آن را بفهمیم و برای فهم آن باید از منظر این نسل هم ماجرا را نگاه کنیم. 🔻6. حضور در زیست جهان این نسل: برای نگاه کردن از منظر این نسل، باید در دنیای آنها زندگی کنیم. نسل جدید در دنیایی که برای خود ساخته (و بخشی از آن در فضای مجازی و بخشی در فضای فیزیکی است)‌ دارای نظام ارزشی، اولویت ها، مراودات، و علایق دلبستگی های خاص خود است که اگر نه در همه موارد دست کم در برخی موارد با آن چه در دنیای زیستی بیرون آنها، و به ویژه آن چه از سوی نهادهای رسمی مثل دولت، رسانه ها و آموزش و پرورش، مبلغان دینی، و حتی خانواده ترویج می شود متفاوت (و گاهی متضاد) است. ▪️از این رو اگر ما بزرگترها در این جهانِ خودساخته آنها زندگی نکنیم نمی توانیم آنها را و منطق رفتار و گفتارشان را بشناسیم. مثلا این نسل علاقه ویژه ای به موسیقی های جدید، از جمله موسیقی غیرایرانی دارد، فیلم و سریال های متفاوت را می بیند، اهل شعر و رمان و ادبیات است، به وب گردی در فضای مجازی و پاساژگردی در فضای فیزیکی علاقه دارد، «بدن» اش برایش موضوعیت دارد، خیلی اهل سیاست و فعالیت های سیاسی نیست، آشنایی با زبان های غیرایرانی برای او یک نوع اولویت است، حضور در کافه شاپ ها و پارک های برایش جذاب تر از ماندن در خانه است، منتقد شیوه ازدواج به روش سنتی است، ازدواج را لزوما یک پیوند مقدس نمی داند که باید تا آخر عمر تداوم داشته باشد بلکه نوعی رابطه می بیند که پس از مدتی می توان به آن خاتمه داد، نسبت به تکثر و تنوع دیدگاه ها و سبک های زندگی در جامعه نوعی همدلی و رواداری دارد و وجود «دیگری» را به رسمیت می شناسد، ارتباط با غیرهمجنس را کار زشت و غیراخلاقی نمی داند، استقلال مالی و کارکردن بیرون از خانه را (حتی مشاغلی که در نگاه سنتی بیشتر مردانه محسوب می شده) را یک امتیاز می داند، و گرچه تا اندازه زیادی منتقد نگرش های دینی و رفتارهای دین داران است ولی در بسیاری از موارد خود را دین دار می داند یا دست کم خود را ضد دین نمی داند، اما لزومی نمی بیند این دین داری را در چارچوبی تعریف کند که به طور سنتی تاکنون برایش گفته اند. از این رو از آموزه ها و مناسک دینی هرکدام را که برایش جذاب تر باشد می پذیرد و در حالی که ممکن است به برخی دستورات دینی (مثل نماز و روزه و حدود شرعی حجاب) تقید کمتری داشته اما در مراسم احیای رمضان اشک می ریزد، در هیات عزاداری امام حسین(ع) زنجیر می زند و در پختن نذری مشارکت می کند. ▪️بیان این موارد لزوما به معنای تایید آنها نیست، بلکه ترسیم تصویری است که با توجه به آن بتوانیم «منطق» رفتارهای این نسل را بشناسیم. شاید به نظر ما این گونه رفتارها متناقض به نظر رسد ولی باید توجه داشت که این نسل در «عصر تناقض ها»‌ زندگی می کند و هم از نظر سنی هم به خاطر بافت جامعه ای که در آن زندگی می کند هنوز آن قوام و ثبات شخصیتی و رفتاری را پیدا نکرده است. از این رو نباید از او انتظار سبک زندگی یک مرد یا زن شصت هفتاد ساله که در یک جامعه کاملا سنتی یا جامعه کاملا مدرن (یا حتی در جامعه خودمان)‌ زندگی می کند را داشته باشیم. 8 مرداد 1403 🔹ادامه دارد قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم قسمت چهارم .
🤯؟ «فیلسوفان اخلاق درباره مسائل فناوری اطلاعات نکاتی گفته اندکه قابل قبول نیست» 👈 های بی مصداق یکی از معضلات مقالات علمی است وآگاهی خاصی بمخاطب نمیدهد. کدام فیلسوف اخلاق؟ در چه کتابی؟ درباره چه مسئله ای؟ چراقابل قبول نیست؟ حسینعلی رحمتی 8 مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کمپین مشترک خداپرستان و اخلاق فضای مجازی (ویدیو: تظاهرات مسیحیان در محکومیت توهین به حضرت مسیح در المپیک) «دفاع از دین و اخلاق» یکی از وجوه مشترک همه ادیان و مذاهب است. از این رو امروزه از این ظرفیت می توان برای تشکیل یک جبهه فراگیر جهانی برای دفاع از دین و دین داری، نقد دین ستیزی، و ترویج اخلاق در دنیای امروز استفاده کرد. 🔹مثلا تاکید بر تدوین و مراعات در استفاده از فضای مجازی و هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی است که خداباوران به کمک یکدیگر (و حتی با کمک گرفتن از اخلاق گرایان ناخداباور) می توانند امروزه حول محور آن گردآیند و بر رویدادهای فناورانه جهان جدید تاثیر بگذارند. حسینعلی رحمتی 9 مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔥 ؟ ▪️ولیکن چو گفتی دلیلش بیار «فضیلت گرایی اخلاقی قوی ترین، و پیامدگرایی اخلاقی ضعیف ترین نظریه برای تبیین اخلاق فناوری اطلاعات است». 🤷‍♂️ خوب عزیز من، وقتی هیچ دلیلی برای ادعای خود نیاورده ای چرا انتظار داری ارزیاب و مخاطب آن را قبول کنند؟ دلیل قوی تر بودن یا ضعیف تر بودن یک نظریه را چرا بیان نکرده ای؟ یکی از مشکلات مقالات علمی است. اگر دلیل نیاورید مدعای شما همان اندازه اعتبار دارد که مدعای مخالف شما. به قول سعدی: ندارد کسی با تو ناگفته کار/ولیکن چو گفتی دلیلش بیار حسینعلی رحمتی ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️بچه شما کم کم از «اون بچه ها» می شود آسیب پذیرترین قربانیان بی اخلاقی های فضای مجازی هستند. بسیاری از پدرومادرها هم یا به خاطر ناآگاهی یا بااین خودفریبی که «بچه ما از اون بچه ها نیست» از زیر بار مسوولیت و بر آنها در این فضا شانه خالی می کنند. نتیجه این که بچه ها برای کسب چند لایک و کلیک حرف هایی می زنند و رفتارهایی را از خود بروز می دهند که مناسب سن و سالشان نیست، یا در دام روابطی می افتند که حیثیت خود و خانواده شان را بر باد می دهد. 👋🏽 والدگری در عصر ، یک مسوولیت خطیر اخلاقی است. حسینعلی رحمتی ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
📌«نقل قول» فقط نمک تحقیق است، نه بیشتر اعتبار یک تحقیق به میزان و یافته هایی است که حاصل تفکر خود نویسنده باشد. از این رو نقل مطالب دیگران فقط باید در حدی باشد که به فهم این یافته ها و تحقیق کمک کند. قطار کردن مجموعه ای از نقل قول ها و افزایش منابع تحقیق لزوما به معنای قوی تر بودن مقاله نیست؛ بلکه از حدی که بگذرد یک نقطه ضعف است چرا که نشان می دهد محقق از خودش مطلبی نداشته است. این کار اگر برای تحقیق باشدغیراخلاقی و فریب ارزیاب و مخاطب است. پس:استفاده از منابع دیگران فقط در حد «اکل میته»، نه بیشتر. ؟ حسینعلی رحمتی 12 مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
18.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👂🗣از زبان خود نسل زد هم بشنویم ما نسل بزرگترها گفتار و رفتارهای بخشی از نسل جدید را نادرست و خلاف فرهنگ دینی و ملی خودمان می دانیم و معتقدیم باید اصلاح شود. برای این کار نباید به دانسته های خودمان نسبت به آنها اکتفا کنیم بلکه باید از زبان خودشان هم بشنویم که چگونه می اندیشند و به چه چیزهایی باور دارند. این کار زمینه ساز «شناخت واقع بینانه»‌ و «قضاوت منصفانه» نسبت به آنها می شود و راه را برای همدلی، هم زبانی، هم فکری، و نهایتا همکاری اصلاح گرایانه بین دو نسل باز می کند. 🔺این ویدیو را چندین بار ببینید اگر به بحث «تحولات نسلی» علاقه دارید. موضوعات مطرح شده در آن گرچه ممکن است برای مان گزنده و غیرقابل قبول باشد ولی ظرفیت این را دارد که در قالب چندین مقاله، پایان نامه و نشست علمی مورد نقد و بررسی قرار گیرد. حسینعلی رحمتی ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👶 بچه فیلتر نمی شناسد، شکنجه اش ندهید یکی از اشتباهات بزرگترها در شبکه های اجتماعی ساخت ویدیو با استفاده از تغییر چهره در کلیپ هایی است که حضور دارند. این کار چه برای سرگرمی باشد چه برای تبلیغات و جذب فالوور ، در هر صورت غیراخلاقی است، چرا که موجب و شکنجه روانی بچه ها می شود. آنهاهنوز از دوز و کلک های و بی مسوولیتی های بزرگترها چیزی نمی دانند و چه بسا اثرات مخرب این کارها تا آخر عمر با آنها باقی بماند. 🔹در استفاده از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، ماجرا را ببینیم تا بلکه بیشتر مواظب رفتارهای مان باشیم.بچه ها بازیچه نیستند، امانت اند. حسینعلی رحمتی ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅ نخستین شماره فصلنامه «مطالعات فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی» منتشر می‌شود 🔸صاحب امتیاز: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🔸مدیر مسئول: دکتر قاسم زائری 🔸سردبیر: دکتر امیدعلی مسعودی 💢در عناوین شان که خبری از موضوعات نیست. ان شاالله در خود مجله باشد. عناوین در ادامه ویرست: محورهای موضوعی فصلنامه:1.کنش و کنشگری در فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی2. مصرف رسانه‌ای مبتنی بر فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی3.تحولات شناختی مبتنی بر فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی4. سرگرمی و زندگی روزمره در فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی5. هویت و فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی ۶. . زیست بوم فضای سایبر7. گروه ها و نهادهای اجتماعی و فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی8. پدیده های نوظهور فرهنگی و اجتماعی متاثر از تحولات فضای سایبر9. پیامدها و آثار فرهنگی و ارتباطی تحولات فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی10. حکمرانی و سیاست‌گذاری فضای سایر و رسانه‌های اجتماعی11. هستی‌شناسی وغایت‌انگاری فضای سایبر 🔹از اساتید، محققان و نویسندگان برای ارسال مقالات خود جهت داوری و چاپ در شماره‌های بعدی این فصلنامه دعوت به عمل می‌آید. اطلاعات بیشتر: cssms.ricac.ac.ir@ricac_ac_ir
💢«رایان سرلک»ها، مدیریت شهرت، و مسوولیت اخلاقی ما ✍🏼 حسینعلی رحمتی 🔻حضور نوجوانان در عرصه های هنری گرچه فرصتی برای شکوفایی استعداد آنان است، ولی از سوی دیگر موجب می شود ناگهان خود را در فضایی جدید ببینند که مورد توجه دیگران هستند و در رسانه های مختلف از جمله فضای مجازی، همه از آنها می گویند. اگر خودشان هم فعال فضای مجازی شوند که مشهور شدن شان سرعت بیشتری پیدا می کند. اما مسئله این است که آنان به خاطر نداشتن تجربه لازم یک روی سکه شهرت که کسب محبوبیت است را می بینند اما روی دیگر آن که اتفاقا بسیار بی رحم و وحشت ناک است را نمی بینند. و مشکل از همین جا آغاز می شود. متن کامل یادداشت 👈 https://eitaa.com/harahmati/1208