eitaa logo
| اندکی اندیشه |
344 دنبال‌کننده
701 عکس
199 ویدیو
15 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ چرا در گفت وگوهاي شبکه هاي اجتماعي مشارکت نمي کنم؟ با اين که در شبکه هاي اجتماعي عضو چند گروه مختلف هستم و به اقتضاي مطالعاتم در باره اين شبکه ها وقت زيادي را در آنها مي گذرانم، ولي خيلي کم وارد گفت وگوهاي اعضا مي شوم. يعني در واقع از نظر اخلاقي خود را مجاز نمي دانم که در اين مباحثه ها مشارکت داشته باشم؛ به چند دليل: ✅ 1. در بسياري از موضوعاتي که مطرح مي شود تخصص و سررشته ندارم. از اين رو اظهار نظر درباره آنها ممکن است موجب گمراه شدن ديگران يا به اشتباه افتادن آنها شود. ✅ 2. در مواردي که به موضوع علاقه دارم، متاسفانه حتي در گروه هايي که اساتيد حوزه و دانشگاه عضو هستند، بحث ها به صورت روشمند مطرح نمي شود. همه با هم حرف مي زنند. مشخص نيست مدعا چيست، ادله کدام است. چه کسي موافق است. چه کسي مخالف است. بحث به هم ريخته و بي انسجام و از اين شاخه به آن شاخه است. در نتيجه بي سرانجام است و از طرف مديران کسي بر فرايند مباحث نظارتي ندارد. افراد بيشتر گوينده هستند تا شنونده. ✅ 3. به بسياري از خبرهايي که در اين گفت و گوها مطرح مي شود نمي توانم به راحتي اعتماد کنم؛ چرا که نوعا بدون سند و مدرک است، به گونه اي که گاه با فاصله اي اندک غيرواقعي يا ناقص بودن آنها آشکار شده است. ✅ 4. در برخي از گفت و گوها «ادب بحث» و اخلاق گفت و گو مراعات نمي شود. احترام افراد حفظ نمي شود. نيت خواني مي شود و افراد يکديگر را به راحتي متهم مي کنند. برخي نيز به سواد يا مدرک يا شغل و مقام خود تفاخر مي کنند و آن را دليل حقانيت خود مي دانند. خلاصه؛ برخلاف دستور قرآن که بهره گيري از «حکمت»، «موعظه حسنه» و «جدال احسن» را سفارش کرده (نحل/125)، دربسياري از گفت وگوهاي فضاي مجازي بحث حالت «جدال غيراحسن» را پيدا مي کند و پيگيري اين مباحث يا مشارکت در آنها نوعي اتلاف عمر است. 🔻 اما... از حق نگذريم، بهترين مباحثه هايي که در شبکه هاي اجتماعي ديده و از آنها بهره برده ام، و در حد بضاعت خود در آنها مشارکت داشته ام، مواردي بوده که موضوع و سخنران، و زمان بحث از قبل مشخص شده، ارائه بحث تابع نظم و ترتيب خاصي بوده (مثلا سي دقيقه ارائه بحث، و همين ميزان گفت و گو و پرسش و پاسخ)، و گفت وگوها نيز توسط مديران شبکه نظارت مي شده و از طرح مباحث غيرمرتبط جلوگيري مي شده است. ♈️ ضعف اخلاق گفت وگو در فضاي مجازي نشان دهنده فقدان فرهنگ گفت و گو در فضاي حقيقي نيز هست. بنابراين اصلاح هر يک از اين دو به اصلاح ديگري منجر مي شود. از ياد نبريم شبکه هاي اجتماعي زمينه اي بسيار مناسب و ابزاري عالي براي رواج و تقويت فرهنگ گفت و گو، به عنوان يکي از نيازهاي مهم جامعه امروز ماست؛ به شرط اين که روش گفت وگو و آداب و اخلاق آن را ياد بگيريم و مراعات کنيم. حسينعلي رحمتي 15 فروردين 1398 ________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👇 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ساخت وبکم به شکل چشم انسان @IT_24 💢بسیاری از کاربران توجه ندارند که از طریق دوربین کامپیوتر و تلفن همراه، به راحتی حریم خصوصی خود را در معرض دید دیگران قرار می دهند. 🍏 طراحان نرم افزار و سخت افزار با ترفندهایی ساده ای از قبیل آنچه در این ویدیو می بینیم می توانند آنان را در این زمینه هشیار سازند. حسینعلی رحمتی 29 دی 1400 ________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر را در کانال «اندکی اندیشه» پی جویی کنید👇 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️والدین جنایتکار! ❇️ای کاش کسی به بزرگترهایی که ویدیوی اشتباهات و خطاهای بچه ها را در شبکه های اجتماعی منتشر میکنند می‌گفت که چه ظلمی در حق این بچه ها می کنند و حال و آینده آنها را تباه می سازند. ❇️هزینه یک لحظه بی اخلاقی آنها را این اطفال معصوم باید تا آخر عمر با تحمل تحقیر و‌تمسخر دیگران و از دست دادن فرصت رشد و پیشرفت بپردازند. (تصویر ویدیوی فوق، متاسفانه واضح بود من آن را موزاییکی کردم) حسینعلی رحمتی ۳۰ دی ۱۴۰۰ ____ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر را در کانال «اندکی اندیشه» پی جویی کنید👈 @harahmati
✳️ استعدادسنجي، نياز مستمر حوزه هاي علميه ✍️حسينعلي رحمتي (بازنشر به مناسبت هشدار اخیر معاون محترم تهذیب حوزه درباره «ریزش های پنهان حوزه های علمیه») 🔺حوزه علمیه مهم ترین نهاد عهده دار تبلیغ و دفاع از دین است، لکن وقتي می تواند در اين زمينه موفق باشد که تمام طلاب استعداد سنجی شده و با برنامه منظم در راه شکوفایی استعدادها و علایق خود گام بر دارند . هم دین ابعاد گوناگونی دارد (احکام، اخلاق، اصول عقاید، سیاست و) . . . هم سؤال ها و چالش های موجود در برابر دین و نیازهای دینی افراد (چه در جامعه ما و چه در جوامع دیگر) متنوع و مختلف است و از طرف دیگر، طلاب نیز به بعدی از این ابعاد علاقه بیش تری دارند، لذا وجود استعداد سنجی برای هدایت هر کدام آنان در مسیر استعدادشان، امري لازم است . 🔺هر طلبه ای به هر حال در زمینه ای استعداد دارد، اجرای استعداد سنجی باعث شناخت و شکوفایی این استعدادها و استفاده هر چه بهتر از آن ها می شود و بعید است با انجام این کار، کسی از دایره خدمت به دین و تبیین و تبلیغ آن بیرون بماند، به علاوه هر چه شخص زودتر بفهمد که زمینه تحصیل در حوزه را ندارد به نفع خود او هم هست و می تواند به دنبال کارهایی برود که با علایق و سلایق اش سازگاری بیشتری دارد . 🔺با مشخص شدن علاقه، استعداد و زمینه فعالیت علمی طلبه، بسیاری از اولویت ها و سؤال های او نیز جواب داده خواهد شد . سؤالاتی از قبیل این که شخص در درس چه اساتیدی حاضر شود، چه کتاب هایی بخواند، با چه مراکزی همکاری کند، آینده شغلی و علمی - و حتی خانوادگی اش - چگونه باشد، و تا چه زماني به تحصیلات خود ادامه دهد. 🔺چهره های موفق روحانیت در طول تاریخ کسانی بوده اند که توان خویش را شناخته و از آن کمال استفاده را برده اند، به علاوه بازبینی در روش ها، رفع نقاط ضعف و اتخاذ راه های بهتر برای وصول به هدف، لازمه و نشان گر پویایی، بالندگی و حیات یک نهاد یا سازمان است . 🔺این که در چند سال اخیر مراكز و رشته های تخصصی مثل فلسفه، تفسیر، کلام، و تبلیغ براي طلاب راه اندازي شده قدم مثبتی است، ,ولي باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هر طلبه ای از ابتدای ورود به حوزه مسیر آینده کاری خود را بداند و از تخصص ها، مراحل و مقاطع تحصیلی و مدت زمان هر یک و راه ها و امکاناتی که در پیش روی اوست آگاهی کامل داشته و در صدد انتخاب یک گرایش علمی برای ادامه تحصیل - پس از گذراندن دوره عمومی - برآيد . 🔺شناخت استعدادها و علایق، شرط لازم موفقیت است نه کافی . قدم های بعدی عبارت است از: برنامه ریزی، سخت کوشی و پشتکار، تحصیل منضبط و ارزيابي مداوم سیر حرکت علمی و رفع نقایص و تقویت نقاط مثبت آن . 🔸برگرفته از: حسینعلی رحمتی، «استعداد سنجی، نیاز مستمر حوزه»، مجله پیام حوزه، ش 32، زمستان 1380 @harahmati
📌برای شناسایی منابع تحقیق می توانید کلیدواژه های مربوط به موضوع تان را در اینترنت سرچ کنید. مثلاً: ✅ برای پایان نامه ها: https://ganj.irandoc.ac.ir/#/ ✅ برای مقالات: https://www.sid.ir/fa/journal/ ✅ برای جست وجوی کتاب: https://www.samanpl.ir/ 🔻harahmati
📚معرفی کتاب‌های مفید در خصوص فضای مجازی 🔻با توجه به درخواست برخی از دوستان در خصوص معرفی کتاب‌های مفید در خصوص فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران، به اطلاع می‌رساند که برای دیدن حدود 350 کتاب با موضوع "فضای مجازی" که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است، بر روی لینک https://yun.ir/5vv53c کلیک کنید. همچنین با جستجوی هر یک از کلیدواژه‌های مربوط به فضای مجازی در لینک فوق، کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه، نمایش داده خواهد شد. اطلاع‌رسانی در خصوص کتاب‌های توصیه شده دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی متعاقبا صورت خواهد گرفت. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔻در خبرها آمده بود چند تن از منتشر کنندگان دوربین مخفی در فضای مجازی دستگیر شدند. 🎥 برای ساختن و انتشار آن در فضای مجازی هم بایستی اصول اخلاقی را مراعات کرد: ⬅️به نظر شما این اصول چیست، و حد و مرز شوخی با دیگران تا کجاست؟ ⬅️چند تحقیق درباره «اخلاق دوربین مخفی» انجام شده؟ ⬅️چگونه باید سازندگان دوربین مخفی را آموزش داد؟ ⬅️ضمانت اجرایی مراعات این اصول کدام است؟ حسینعلی رحمتی ۵ بهمن ۱۴۰۰ _____ ♦️اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. @harahmati
Rahmati-Islamic IT Ethics System.pdf
307.4K
⭕️معرفی مقاله: ✍🏻 حسینعلی رحمتی، «تدوین نظام اخلاقی اسلام درباره فضای مجازی: ضرورت ها و بایسته ها»، منتشرشده در کتاب «فلسفه در مواجهه با فضای مجازی: مجوعه مقالات منتخب بیست و یکمین همایش حکیم ملاصدرا»، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا، چاپ اول، 1397، ص 167-198. ____________________ 💎 اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر را در کانال «اندکی اندیشه» پی جویی کنید👈 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استقبال گسترده نوجوانان و جوانان از یک «بلاگر اینستاگرامی» در کرمان برای افتتاح یک فروشگاه. 🔹به «موبایل ها» دقت کنید. مهم ترین عنصر این تصاویر هستند: بیان گر «تمایل» مخاطب به «سوژه». 🔹در عصر رسانه ها، هر کس بتواند دوربین نسل جوان را به سمت خود جلب کند امکان این را پیدا می کند که ارزش ها و هنجارهای اخلاقی خود را هم به آنها القا نماید. 🔻اما سوال مهم این است: چگونه می شود دوربین های این نسل را به سمت درست چرخاند؟ ✏️حسینعلی رحمتی 21 بهمن 1400 @harahmati
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
🖼 پوستر پذیرش رشته تخصصی «اخلاق و تربیت اسلامی» مقطع تحصیلی سطح سه 🔷 پذیرش از طریق آزمون کتبی(20 اسفند1400) ✅ ثبت نام (تا 15 اسفند): 👉 paziresh.dte.ir ✳️ اطلاعات بیشتر: 👉 maalem.ir ❇️ دفترچه راهنما: 👉 https://b2n.ir/r54335 ┏━🔸🔵🔸━┓ @ethical ┗━🔸🔵🔸━┛ اخلاق پژوهان ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ربات Astro اولین ربات خانگی آمازون است و می‌تواند چیدمان خانه را یاد بگیرد، وسایلی را که دریافت می‌کند به شخص خاصی تحویل دهد،‌و کارهایی چون گرفتن فشار خون را انجام دهد. @ti_24 ✍️چند سوال: 💚آیا همزیستی انسان و ربات ها به دوستی و رابطه عاطفی عمیق بین آنها منجر می شود؟ 💔«دلبستگی» و «دل کندن» از آنها ممکن است بر روی ربات تاثیری نداشته باشد ولی بر روی انسان چه؟ ❤️ آیا دوستی با ربات ها هم باید تابع اصولِ اخلاقیِ خاصی باشد، یا در این زمینه اخلاق بی معناست؟ حسینعلی رحمتی ۸ اسفند 1400 @harahmati
‍ 🍃مبعث, عید شکوفایی اخلاق🌺 به نظر می رسد هدف بعثت، همان گمشده ای است که نه تنها جامعه ما یا جهان اسلام، بلکه انسان امروز شدیدا به آن نیازمند است. این هدف را خود نبی گرامی اسلام به وضوح بیان کرده است: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». ایشان بیان می دارد که هدف اصلی بعثت، توجه به مکارم اخلاقی و اتمام و تکمیل کردن آنهاست.پیامبر اسلام(ص) و خاندان گرامی اش نمونه های آشکار و مثال زدنی اخلاقی بودن و اخلاقی زیستن در عرصه های فردی و اجتماعی بوده اند. در سنت و سیره باقی مانده آنان نیز بخش عمده ای به اخلاق و دستورات اخلاقی اختصاص یافته است. وظیفه ما است که آنها را باز شناسیم و در پیش چشمان خود قرار دهیم. در اینجا اشاره به چند نکته لازم می نماید: 🔺 1. اخلاقی بودن در زندگی فردی گر چه امری مهم و ضروری است ولی نبایستی از اخلاق در عرصه های اجتماعی غافل شد . جامعه ما امروز در عرصه های سیاسی و اجتماعی خود نیز نیازمند آن است که بیش از گذشته توجه به اصول اخلاقی اسلام را مد نظر خود قرار دهد. پیامدهای کم توجهی به اصول اخلاقی در عرصه اجتماعی ، بسیار شدیدتر و آسیب زا تر از زندگی فردی است. 🔺2. یکی از آسیب هایی که سلامت اخلاقی فرد و جامعه را تهدیدمی کند ، «تبصره زدن بر اصول اخلاقی» است. به این معنا که ما به ویژه در حوزه های اجتماعی، تا وقتی تقید به اخلاق داشته باشیم که به نفع خودمان یا دوستان یا حزب و گروه مان باشد، و نوبت به دیگران که می رسد به اصول اخلاقی تبصره بزنیم و خود را مجاز بدانیم که درمورد دیگران اخلاق را نادیده بگیریم و برای این کار خود توجیه درست کنیم. باید توجه داشت – و تجربه هم اثبات کرده است – که اگر بی اخلاقی باب شد و اگر راه برای کم رنگ کردن و زیرپا گذاشتن اخلاق باب شد این امر دیگر منحصر به یک فرد، گروه یا حزب و جماعت و جامعه باقی نمی ماند و دیگران هم از این حربه استفاده خواهند کرد. در متون دینی ما نکته ای به این مضمون هست که هر که سنت سیئه ای را پایه گذاری کرد خود به آن گرفتار می شود. 🔺3. فقط کنشگران اجتماعی و سیاسی ما نیستند که امروزه شدیدا باید به اصول اخلاقی توجه کنند، در حوزه خانواده هم امروزه اهمیت و جایگاه اخلاق بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد. اگر پدرها و مادرها امور اخلاقی را مورد توجه قرار ندهند دیگر نمی توان از فرزندان انتظار اخلاقی بودن را داشت. 🔺4. جای خالی تحقیقات اخلاقی بیشتر هنوز در جامعه ما احساس می شود. حوزه ها و موضوع های فراوانی در زمینه اخلاق و فلسفه اخلاق است که بایستی مورد کاوش و تحقیق قرار گیرد. پیدایش مسائل جدید در دنیای امروز، نیازمند آن است که ابعاد و سویه های اخلاقی این مسائل مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد و ضمن استفاده از دیدگاه های اندیشمندان دیگر جوامع، دیدگاه های اسلامی نیز تبیین و به جامعه معرفی گردد. حسینعلی رحمتی ( بازنشر نوشته های پیشین )
🌙 شنا در شطِ شورانگیز شعبان اينك كه هلال ماه چهره از نقاب افكنده، گاه آن است كه دست افشان و پاي كوبان با هلال ماه هلهله آغاز كني و رقص جان و عرياني روح را در خويشتن به نظاره بنشيني. اين، فرصتي است كه نبايد به راحتي از دست بنَهي. به ياد داشته باش كه اندك زماني ديگر «رمضان» از راه مي رسد و گاه «ضيافت ناز و جلوه نياز» فرا مي رسد. پس سزا آن است كه از هم اكنون خود را براي ميهماني مائده هاي آسماني آن آماده نمايي. و اين ميسر نمي شود مگر كه جان در «شط شعبان» بشويي و از منظر «شمسه هاي شعبان» به خورشيد بنگري. ✅ شمسه ها دريچه هايي هستند به سوي «شمس». رنگ و بوي شمس را دارند، و ديده عاشقان را به زيارت چهره معشوق مي برند. شمسه ها فاصله ها را كوتاه تر، پرده ها و نقش ها را زيباتر، و عمارت ها را دل پسند تر مي كنند. از اين رو، چه زيباست كه دل و ديده به شمسه بسپاري و خود را در شط شور انگيز شعبان رها سازي تا نگاهت ميزبان آسمان و آسمانيان گردد. 🔺 پس: گاهي به آسمان بنگر. ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ 👉 @harahmati
🔵 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی و گروه فلسفه علم دانشگاه شریف برگزار می‌کند: 🔴 همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی ✅ دریافت مقالات همایش «زندگی معنادار در عصر فضای مجازی» از امروز 17 اسفندماه 1400 همزمان با دهمین سالگرد تأسیس شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی آغاز شد. 💡 مشروح خبر: b2n.ir/n05454 📝 ارسال چکیده مقالات: b2n.ir/f09152 @csri_majazi_ir @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 حتی «ربات انسان نُما» هم نسبت به کسی که می خواهد با دست زدن به صورتش او را نقض کند واکنش نشان می دهد. ما انسان های «عقل کل» و «اشرف مخلوقات» برای حفظ حریم خصوصی خود در فضای مجازی چه کارهایی کرده ایم؟ اصلا در این زمینه حساسیتی داریم؟ ✍🏽حسینعلی رحمتی 20 اسفند 1400 @harahmati
متاورس؛ آرمانشهر یا ویرانشهر اخلاقی عصر جدید؟
♦️متاورس؛ آرمانشهر، یا ویرانشهرِ اخلاقیِ عصر جدید؟ ✍️حسینعلی رحمتی ✅کارکرد جهان متاورسی از نظر اخلاقی چگونه است؟ مکتوب حاضر در صدد پاسخ به این سوال است. البته از آنجا که هنوز کم و کیف زندگی در این فضا حتی برای طراحان آن هم چندان روشن نیست، آنچه ارایه می شود منظری آینده پژوهانه دارد و نمی توان آن را قطعی دانست. با توجه به آنچه تاکنون درباره متاورس مطرح شده است می توان گفت این فضا هم مثل فضای مجازی فعلی از نظر اخلاقی «کارکردی دوگانه» دارد. یعنی از جهتی در خدمت فضائل اخلاقی است و از سوی دیگر زمینه ساز بروز برخی رذائل اخلاقی. در نوشتار حاضر به کارکردهای مثبت،‌ و در مکتوبی دیگر به چالش های آن معرفی خواهد شد. ✅موارد زیر برخی از کارکردهای خوبِ فضای متاورس است: 🔻1. تسریع در خدمت به انسان ها: متاورس موجب کم تر شدن فاصله های زمانی و مکانی بین انسان ها می شود و آنان با سهولت بیشتری به امکانات اداری، اقتصادی، خدماتی و بهداشتی دسترسی خواهند داشت. مثلا بیماران برای حضور در مطب پزشک نیازی به خروج از منزل ندارند. یا هنگام وقوع حوادث فراگیری چون سیل،‌ زلزله، جنگ، و شیوع بیماری های فراگیر از قبیل کرونا با استفاده از این فضا می توان برخی از خدمات را به شهروندان ارایه کرد. 🔻2. صرفه جویی و کاهش هزینه ها:‌ با انتقال سامانه های خدماتی، اداری و اجتماعی به فضای متاورس، کارهایی چون برگزاری جلسات اداری و کنفرانس های علمی، نشست های بین المللی مدیران و سیاستمداران، و انجام فعالیت های تجاری و خرید و فروش به جای فضای فیزیکی، در این فضا انجام می شود و بسیاری از هزینه ها را کاهش می دهد. همچنین شرکت های تولیدی می توانند بخشی از فعالیت های خود را به صورت شبیه سازی در فضای متاورس انجام دهند و از این طریق افزون بر کاهش هزینه ها، کیفیت محصولات خود را افزایش داده و خدمات بهتری به مخاطبان ارایه کنند. این کاری است که هم اکنون شرکت هایی چون هیوندای آغاز کرده اند (سایت عصر ایران، 26 آذر 1400، کد خبر ۸۱۷۸۴۰. 🔻3. کمک به پیشرفت علم: با بهره گیری از متاورس می توان امکان دسترسی کشورهای کمتر پیش رفته را به فضاهای آموزشی فراهم کرد. افراد فارغ از مرزهای جغرافیایی می توانند در کلاس های درس و محافل علمی دیگر کشورها شرکت کنند. این کار هم به افزایش سطح دانش جهانی کمک می می کند هم زمینه ساز عدالت آموزشی است. 🔻4. کاهش رنج و افزایش رضایت انسان ها از زندگی: در متاورس شخص می تواند شخصیت و محیط زندگی خود را آنگونه که دوست دارد طراحی کند. این کار از جهتی خوب است. مثلا کسی که در این دنیای فیزیکی به خاطر معلولیت جسمی امکان انجام برخی کارها را ندارد یا به خاطر فقر اقتصادی برایش مسافرت به دیگر کشورها مقدور نیست، در دنیای متاورسی خودش این کارها را انجام می دهد. درست است که این فعالیت ها حالت مجازی دارد ولی به هر حال تاثیراتش در عالم فیزیکی بر روی فرد آشکار می شود. مثل کسی که الان از والدینش دور است ولی همین که از طریق تماس ویدیویی می تواند آنها را ببیند و صدایشان را بشنود حالش بهتر می شود. 🔻5. ایجاد فرصت های جدید شغلی و کاهش بیکاری: هرچند هم اکنون هم برخی افراد با استفاده از فضای مجازی فعلی به کسب و کار مشغول اند، ولی فراگیر شدن متاورس این امکان را به طور گسترده تر و بهتر فراهم می کند، چرا که امکانات بیشتری دارد. مثلا امکان حضور افراد در فروشگاه و مشاده محصولات از نزدیک را فراهم می کند. یا در این فضا امکان فروش صنایع دستی دیجیتال فراهم می شود. 🔻6. حفظ محیط زیست: امروزه هرگونه تلاش برای پیشگیری از تخریب محیط زیست کاری اخلاقی محسوب می شود. متاورس تا اندازه زیادی می تواند در خدمت این هدف باشد. مثلا با امکان یافتن مسافرت دیجیتال به کشورهای دیگر و گشت و گذار دیجیتال در آثار باستانی و مراکز دیدنی آنها، قاعدتا مسافرت های فیزیکی کاهش پیدا می کند و در نتیجه میزان مصرف سوخت و آلودگی هوا کاهش می یابد. یا تولید لباس دیجیتال نسبت به لباس واقعی 97 درصد کربن کمتر تولید می کند و برای هر آیتم آن 3300 لیتر آب صرفه جویی می شود (سایت عصر ایران، 27 آذر 1400، کد خبر ۸۱۷۹۸۵). ✅آنچه گفته شد ناظر به تبیین کارکردهای خوب اخلاقی متاورس بود، اما این فضا از سوی دیگر می تواند موجب برخی معضلات و چالش های اخلاقی هم بشود. این موارد باید جداگانه بررسی شود. 22 اسفند 1400 ____________________ 💎 اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر را در کانال «اندکی اندیشه» پی جویی کنید👈 @harahmati
💢 متاورس،‌ و معضلِ زیست انسان معاصر روی گُسلِ های اخلاقی ✍️حسینعلی رحمتی
💢 متاورس،‌ و معضلِ زیست انسان معاصر روی گُسلِ های اخلاقی ✍️حسینعلی رحمتی 🔻آیا در پس تصاویر دل انگیزی که سعی می شود از متاورس ارایه شود، سویه هایی از تهدید و معضلات اخلاقی هم وجود دارد؟ با تامل در اخبار و گزارش های مربوط به این زیست-جهان می توان برآورد کرد که حضور افراد در این فضای جدید، آنها را با چالش های اخلاقی گوناگونی مواجه می کند که موارد زیر از آن جمله است: 🔘1. بردگیِ فناورانه و خلع اختیار از خود متاورس به کاربر-ساکنان اجاره می دهد دنیای خاص و سبک زندگی شان را براساس ارزش های مورد پسند خود طراحی کنند. این امکان هرچند تااندازه ای نشان دهنده خودمختاری و اختیار انسان است ولی از سوی دیگر به نظر می رسد وابستگی انسان به این فضا،‌ و در واقع به فناوری، را بیشتر می کند و اختیار او را به دست بازیگران اصلی و برنامه نویسان و توسعه دهندگان فضای متاورسی می دهد. متاورس وضعیت بغرنج انسان عصر حاضر در مواجهه با فناوری و زیست تعارض آمیز او را بیش از پیش آشکار می کند؛ انسانی که هم آزاد است هم نیست؛ هم مستقل و مختار است هم اسیر و برده. طبیعتا انسانی که برده دیگران شود آزادی و اراده و اختیار را، که لازمه زیست اخلاقی است، از دست می دهد. 🔘2. کم رنگ/حذف شدن انسان از مناسباتِ انسانی شهروندان متاورسی «از» داده ها استفاده نمی کنند بلکه «در» داده ها زندگی می کنند؛ و مجبوراند زیست جهان خود را با اقتضائات این فضا تنظیم کنند. اما از سوی دیگر این کاربران آدم های گوشت و استخوان داری هستند که در فضای فیزیکی هم حضور دارند و نمی توانند خود را به کلی از آن منقطع کنند. نتیجه تغلیظِ زیست در دنیای داده ها، تشدید «اعتیاد مجازی»‌ و منقطع شدن از دنیای انسانی است، که کاهش حس نوع دوستی و شفقت و مهربانی نسبت به انسان ها در فضای فیزیکی، کوتاهی در ایفای وظایف خود نسبت به دیگر انسان ها،‌و محروم شدن از مواجهه حضوری با اسوه های اخلاقی را می تواند به دنبال داشته باشد. 🔘3. نقض حریم خصوصی به رغم این که به خاطر قوت رمزنگاری فضای متاورس، امکان دسترسی به اطلاعات شخصی افراد در آن ممکن است ضعیف یا غیرممکن تلقی شود، ولی با توجه به وجه اشتراک متاورس با فضای فعلی از جهت فناوری دیجیتال بودن، و با توجه به منافعی که سرقت اطلاعات دیگران برای سارقان به دنبال دارد، امکان تجاوز به حریم خصوصی افراد و سوءاستفاده از داده های آنها در متاورس را باید جدی گرفت. 🔘4. تبلیغات حقیقت گریز و اغواگرانه یکی از سویه های چالش برانگیز تبلیغات در فضای مجازی فعلی یا متاورس، وجه فریبکارانه، حقیقت گریزانه، و بی توجهی به انتخاب گری مخاطب در مواجهه با تبلیغات است. این معضل هرچند در فضای مجازی فعلی هم وجود دارد ولی به نظر می رسد در متاورس در مقیاسی وسیع تر و پیچیده تر رخ بنماید. معضل فربیکاری و اغوا البته به صورت پیشینی هم می تواند یک چالش باشد که خود را قالب هایی چون مبالغه در بیان مزایای متاورس، و عدم ارائه اطلاعات لازم به مخاطب درباره مشکلات و تهدیدهای احتمالی حضور در این فضا نشان می دهد. 🔘5. کاهش قدرت حاکمیت ها در انجام وظایف خود ‌چنانچه برای حکومت ها نسبت به شهروندان از نظر اخلاقی وظایفی قائل باشیم، آنها برای انجام این وظایف نیازمند برخورداری از قدرت و اقتدار لازم هستند. اما مسئله این است که فراگیر شدن متاورس، شکل گیری کشورهای مجازی جدید، و خصلت بی مرزی و مرکزیت گریزی این فضا می تواند به مرور زمان سکان مدیریت جامعه را از دولت ها گرفته و به دست سازندگان و توسعه دهندگان این زیست- جهان بسپارد. پیش بینی می شود که در دنیای آینده، این متخصصان فناوری هستند که با شناخت علایق و ارزش های حاکم بر زندگی شهروندان می توانند هنجارهای مورد علاقه خود را بر آنها تحمیل کنند. طبیعتا در مواردی که این سامانه اخلاقی با هنجارهای مورد دفاع و تبلیغ کشورها در تضاد باشد، حکومت ها را با چالش جدی مواجه می کند. 🔘6. تهدید نهاد خانواده اگر خانواده را همچنان یک عامل موثر بر رشد و تربیت اخلاقی جامعه و مایه قوامِ قائمه ارزشی آن بدانیم، افزایش حضور شهروندان در متاورس و شکل گیری نوع جدیدی از «همبودی های مجازی»‌ و حتی شکل گیری «خانواده های مجازی» می تواند خانواده های موجود در فضای فیزیکی را با چالش مواجه کند. این چالش سویه های مختلفی دارد؛ از کاهش انگیزه تشکیل خانواده به شکل فعلی گرفته تا سست شدن کیان خانواده های موجود و ناتوانی اعضای آن در وصول به اهداف اخلاقی و تربیتی و عمل به وظایف خود. 🔻آنچه گفته شد برخی از مسائل و معضلات اخلاقی است که مرتبطان با متاورس با آنها رو به رو خواهند شد. برای مواجهه با این مشکلات چه باید کرد؟ پاسخ به این پرسش در مکتوبی جداگانه بررسی خواهد شد. 29 اسفند 1400 (آخرین ساعت های سده چهاردهم شمسی، و در آستانه ورود به قرن جدید) 💎 @harahmati
🌺🌺 سال نو مبارک عید نوروز و گرامی داشت آن هر چند از سنت های ملی ایرانیان و برخی کشورهای فارسی زبان است ولی لزوما تضاد و تناقضی با باورهای اسلامی و دینی ندارد. به همین خاطر است که می بینیم ایرانیان از زمان پذیرش اسلام تا عصر حاضر هم باورهای دینی خود را پاس داشته اند هم سنت های ملی خود را و زمانی که عید نوروز با برخی مناسبت های دینی مثل ایام محرم یا فاطمیه هم زمان شده معمولا به بهترین وجهی توانسته اند این امر را مدیریت کنند به گونه ای که نه حرمت این مناسبت ها شکسته شود نه خوبی های عید نادیده گرفته شود. بنابراین، تلاش برای دوگانه سازی بین باورهای دینی و آداب و رسوم ملی و کنار زدن یکی به نفع دیگری کاری نادرست است که می تواند به هر دو آسیب برساند. حسینعلی رحمتی ۱/۱/۱
جولیا آناس(آناز)، «فضیلتمند بودن و انجام کارِ درست»، ترجمه حسینعلی رحمتی.pdf
1.23M
✅جولیا آناس(آناز)، «فضیلتمند بودن و انجام کارِ درست» ترجمه: حسینعلی رحمتی. مجله اطلاعات حكمت و معرفت، س9، ش7(پياپي 102)، (مهر 1393)، ص 56 - 62. ✅ آناس در این مقاله در صدد بررسي چيستي اخلاق فضيلت و چگونگي شناخت و انجام كار صحيح اخلاقي از راه شناخت افراد صاحب فضيلت است. او معتقد است: «یک عمل از نظر اخلاقی صحیح است اگر و تنها اگر عملی باشد که یک انسان بافضیلت آن را انجام می دهد». آن‌گاه توضیح می دهد که به دو صورت به این قاعده می شود عمل کرد: یکی به شیوه کسانی که نوآموز و در ابتدای مسیر فضیلت آموزی هستند. اینان عمل شان تقلیدی صرف و بیشتر به خاطر آن است که جامعه از آن ها چنین انتظاری را دارد. گروه دوم انسان های کاملا بافضیلت هستند. عمل صحیح و فضیلت مندانه اینان به خاطر شناخت و فهم خاص خودشان از فضیلت و لوازم آن، و رشد شخصیت شان است. آناس شناخت فضيلت و افراد بافضيلت را براي آدمي مقدور مي داند ولي تاكيد دارد كه هر كس بايد به دنبال «شناخت و فهم خاص خود» از فضيلت برود. نقد برخي از ديدگاه هاي موجود درباره اخلاق فضيلت، و رابطه نظريه با عمل از ديگر مباحثي است كه وي به آن توجه كرده است. آناس مزيت اخلاق فضیلت را اين مي داند كه به ما فهماند زندگی اخلاقی، ایستا نیست؛ بلکه همواره در حال تعالی و رشد است و ما همواره در اشتیاق این هستیم که کار بهتری انجام دهیم. 🔻(لازم به ذكر است كه مقاله مقداري تلخيص شده و عناوين نيز از سوي مترجم افزوده شده است.) @harahmati
♦️به مناسبت موفقیت شرکت آمازون، روز به روز خرده فروشی های برزگ و کوچک بیشتری تعطیل می شوند. جف بیزوس، رئیس آمازون، مدعی است او موجب شکست رقبا نشده، بلکه این اینترنت و فناوری است که امکان کارهای جدید را به ما داده است، و کسانی که نتوانند خود را تطبیق دهند باید جایشان را به خلاق ترها بدهند. (مجله ترجمان، ش22) 🔹از نظر اخلاقی آیا سخن بزوس قابل دفاع است؟ آیا شرکت های بزرگ اخلاقا موظف اند مراعات کوچکترها را بکنند؟ در تعارض بین سود رساندن بیشتر به جامعه بشری،‌و جلوگیری از ضرر شرکت های تجاری نوپا، کدامیک را باید ترجیح داد؟ چرا؟ حسینعلی رحمتی 9 فروردین 1401 @harahmati
❌ انتشار تصاویر کودکان در شبکه های اجتماعی، در اغلب موارد کاری غیراخلاقی است، چون می تواند: 👶 موجب نقض حریم خصوصی آنها و حتی قرار گرفتن در معرض خطراتی چون ربایش و اخاذی شود. 👶 اگر برای تبلیغات و کسب درآمد باشد، نوعی سوءاستفاده از بچه هاو تبدیل آنها به «کودکان کارِ مجازی»است. 👶 ممکن است درآینده امکان بهره گیری از فرصت های شغلی، خانوادگی، و اجتماعی مناسب را از آنها سلب کند. ⚖️به همین خاطر، در برخی کشورها بچه ها وقتی بزرگ شدند می توانند از والدین خود به خاطر انتشار تصاویر کودکی شان شکایت کنند. حسینعلی رحمتی 15فروردین 1401 @harahmati
تلاشی برای تعیین جایگاه اخلاقی ساخته‌های هوشمند انسان 🔸 | شماره ۴۳ 📝 نویسنده: دیوید گانکل| مترجم: سجاد روح 🔖 ملاک قراردادن ویژگی‌‌های ذاتی، ما را در تعیین جایگاه اخلاقی موجودات یا حتی انسان یاری نخواهد کرد بلکه ممکن است ما را گمراه کند. برای مثال تبعیض نژادی و تبعیض جنسیتی نتیجه ملاک قرار دادن ویژگی‌هایی همچون رنگ پوست و مرد بودن است. با ورود هوش مصنوعی به دنیای ما و نقش مهمی که برای آینده آن متصور می‌شویم تعیین جایگاه اخلاقی برای آن اهمیت پیدا کرده است. در این نوشتار سعی شده است که با رویکردی درست به این مسئله نگاه شود و با روشی متفاوت جایگاهی اخلاقی برای هوش مصنوعی تعیین کرد. 🌐 در سایت خانهٔ اخلاق‌پژوهان جوان متن کامل این مقاله را بخوانید. اینجا چراغی روشن است...! به کانال خانۀ اخلاق‌پژوهان جوان بپیوندید: @EthicsHouse @harahmati