فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞هشدار: حاوي صحنه خطرناك و قابل تقليد توسط نوجوانان (لطفا از ارسال براي آنها خودداري كنيد)
دختري براي جذب مخاطب بيشتر ، در اقدامی خطرناک، جلوي دوربين به سر خود شليك مي كند.
👈 فضاي مجازي به «جنونِ ديده شدن» انسان مجال جلوه گري مي دهد.
اين جنون اگر به مدد «عقل» و «اخلاق» مهار نشود، پيامدهاي بسيار خطرناكي براي فرد و جامعه به دنبال دارد.
✳️از خود بپرسيم:
چگونه مي توان نسل جديد را نسبت به مراعات اخلاق در فضاي مجازي «متقاعد» كرد؟
✍️حسينعلي رحمتي
2 شهريور 1401
@harahmati
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
✅مدرسه تابستانه اخلاق در پژوهش
🔴برگزار کننده: معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی
✔️ارائه دهندگان: دکتر مهدی اخوان، دکتر فاطمه بهمنی، دکتر علی خورسندی، دکتر محمدهادی میرشمسی و دکتر علی دلاور
📆زمان: 19 تا 23 شهریور ماه - ساعت 9 تا 13
👈سامانه برگزاری: https://meeting.atu.ac.ir/ch/akhlagh
┏━━━🔸🔵🔸━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━🔸🔵🔸━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
💢جامعه شتابناك و ذهن آشوبناك:
چالش هاي اَخلاق پژوهيِ فضاي مجازي در جامعه در حال گذار
✍️ حسينعلي رحمتي
✅اخفا (اخلاق فناوري اطلاعات) از زيرمجموعه هاي «اخلاق كاربردي» است، و به تَبَع آن با مسائل و موضوعات ملموس جامعه در ارتباط است. از آنجا كه «جامعه» يك مجموعه همواره در حال تغيير است، كسي كه مي خواهد در اين زمينه پژوهش كند شتابناكي تحولات مي تواند موجب آشوبناكي ذهن او شود و او را با چالش هاي گوناگوني مواجه كند. موارد زير، برخي از اين چالش ها است:
🔘 1. چالش موضوع شناسي: به خاطر ورود موضوعات جديد، تا محقق بخواهد ابعاد و جوانب و زواياي يك موضوع را بشناسد موضوع جديدتري پا به عرصه وجود مي گذارد. مثلا هنوز شبكه هاي اجتماعي امروزي به عنوان يك موضوع اخلاق پژوهي مطرح است كه با موضوعات جديدي چون نورالينك Neuralink مواجه مي شود.
🔘 2. چالش مسئله شناسي: هر موضوع جديد، مسائل اخلاقي متعددي را ايجاد مي كند. مثلا درباره متاورس، بحث حريم خصوصي، كيفيت تجارت، تاثيرگذاري بر نهاد خانواده و مواردي از اين قبيل مطرح مي شود. سرعت تحولات گاه فرصت شناسايي و تحليل همه جانبه اين مسائل، و الويت بندي آنها را از محقق مي گيرد.
🔘 3. چالش مخاطب شناسي: با توجه به سير و سامانه تحولات ارزشي و فرهنگي و تغييرات روز به روز در زيست بوم نسل جديد (كه بخشي از آن ناشي از خود فضاي مجازي است)، محقق ممكن است نتواند اين نسل، كه گسترده ترين مخاطلب او هستند، را به درستي بشناسد. از جمله پيامدهاي اين وضعيت، ناتواني در شناخت اولويت ها، و ارايه راهكارهاي موثر است.
🔘 4. چالش مفاهمه: تغيير شتابناك فناوري و جامعة حامل آن، موجب تحولات گفتاري و گفتماني مي شود. محققي كه در صدد است يافته هاي پژوهشي خود درباره اخلاق فضاي مجازي را به اين جامعه منتقل كند چنانچه با ساختار شكلي و محتوايي ادبيات اين نسل آشنا نباشد، نمي تواند به قلب و مغز آنان راهي پيدا كند و خود به خود «چراغ رابطه خاموش مي شود».
🔘 5. چالش ارايه راهكار: تنوع، گستردگي، سرعت تاثير، ناشناخته بودن ابعاد و زوايا و كاركردهاي فناوري هاي جديد ممكن است محقق را در ارايه راهكار براي حل اين مسائل با مشكل مواجه كند. اين مشكل از چند جهت مي تواند باشد: 1. شناخت نادرست خود مسئله و علل وعوامل آن 2. خطا در تطبيق مصاديق جديد بر مفاهيم اخلاقي. مثل اين كه: آيا شيك پوشي هاي مطرح در فضاي مجازي مصداق تبرج است؟ آيا سلفي گرفتن مصداق خودنمايي و خودخواهي است؟ 3. تمركز بر ارايه راهكارهاي قديمي (و عمدتا سلبي) مثل فيلترينگ، تا رويكردهاي ايجابي از قبيل دانش افزايي و تربيت اخلاقي.
🔘 6. چالش بي نيازيِ مخاطب: وقتي اخفاپژوهان به هر دليل نتوانند در شناخت، تحليل و ارايه راهكار نسبت به مسائل اخلاقي فناوري اطلاعاتي و ارتباط رساني ضعيف و ناتوان باشند (يا چنين به نظر رسند) طبيعتا كاربران اين فناوري ها، به ويژه نسل جوان و نوجوان، از آنها قطع اميد مي كنند. به ويژه كه آنها به مدد همين فضاي مجازي به منابع هنجارگذار و الگوهاي اخلاقي جديدي دسترسي پيدا كرده اند كه به دلايل گوناگون مي توانند جاي راهنماها و الگوهاي سنتي را پر كنند (توجه كنيم كه امروزه منظور از سنتي، ممكن است پنج يا ده سال پيش باشد نه مثلا پنجاه يا هشتاد سال پيش. گسترش فضاي مجازي، «فاصله هاي سِني» نسل ها را بسيار كاهش داده است).
اين كه براي مواجهه درست با آنها چه بايد كرد، موضوع مهمي است كه بايستي جداگانه و به تفصيل بررسي شود.
6 شهريور 1401
@harahmati
💢 آيا ماشین های هوشمند موجب «بازنشستگي اخلاقي» انسان می شوند؟
✍️حسینعلی رحمتی
@harahmati
💢 آيا ماشین های هوشمند موجب «بازنشستگي اخلاقي» انسان می شوند؟
✍️حسینعلی رحمتی
✅ فرایند رشد و توسعه فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی در سال های گذشته نشان می دهد که هر روز که می گذرد این فناوری ها یکی از کارهایی که پیش از این انسان ها انجام می دادند را بر عهده می گیرند. از انجام محاسبات پیچیده گرفته، تا نگهداری از کودکان، مواظبت از سالمندان و بیماران، نوشتن مقاله، مجری گری تلویزیون، نگهبانی از ساختمان و جنگیدن در میدان نبرد و صدها کار دیگر. هرچند اغلب این کارها در مجموع خوب و پسندیده و عمدتا از نظر اخلاقی قابل دفاع است، اما آنچه موجب نگرانی می شود این است که ممکن است انسان ها از یک طرف هر روز بیش از پیش به این فناوری ها «محتاج و وابسته» می شوند و از سوی دیگر، در برابر آنها «ناتوان تر و منفعل تر». مانند پدر و مادری که سرمایه خود را در اختیار فرزندان شان قرار می دهند و دست آنها را برای کارهای بیشتر باز می گذارند. این کار طبیعتا در ابتدا بارهایی را از دوش والدین بر می دارد، ولی به مرور زمان آنها را تبدیل به افرادی بی خاصیت و بی کار و محتاج فرزندان می کند، و حتی کار را به جایی برساند که فرزندان آنها را مزاحم زندگی خود ببینند و به خانه سالمندان تحویل دهند.
✅میدان یافتن بیش از اندازه ماشین های هوشمند هم می تواند، از نظر اخلاقی، چالش هایی فراوانی را به وجود آورد، مثلا:
🔻1. تا امروز انسان تنها موجودي بوده كه به عنوان «فاعل اخلاقي» تلقي مي شده است. اما از این به بعد به میزان استقلال و اختیاری که ماشین ها پیدا می کنند آنها را نیز باید فاعل اخلاقی تلقی کرد. اما واقعیت مطلب این است که (دست کم تاکنون) آنها شرایط لازم برای رفتارهای اخلاقی را ندارند. چرا که اولا این که اختیارشان مثل اختیار انسان باشد محل بحث است، ثانیا این که در قبال رفتارهای خود مسوولیت پذیر باشند محل تردید است. ثالثا سنخ و جهتِ تصمیم های آنها در آینده مشخص نیست. به ویژه که آنها فاقد «احساسات و عواطف انسانی» اند، و چه بسا همین امر موجب شود که پیامدهای ناگوار رفتارهای شان حتی از انسان های بی اخلاق هم بیشتر و بدتر باشد.
🔻 2. به موازات کم رنگ شدن نقش انسان در زندگی فردی و اجتماعی، میزان «تاثیرگذاری اخلاقی» او هم کم تر می شود. کودکی که از ابتدا هم بازی ربات های هوشمند است، وابستگی اش به آن بیشتر از والدین حقیقی خود است، و طبیعی است اگر ارزش ها و هنجارهایی را که این والد مصنوعی به او آموزش می دهد را بپذیرد تا آنچه که والدین حقیقی اش به او توصیه می کنند.
🔻 3. با تداوم روند فعلی بعید نیست که در آینده ای (شاید نه چندان دور) این ماشین ها هستند که خود را دایه دلسوزتر از مادر برای انسان ها بدانند و نه تنها زندگی روزمره انسان، بلکه سامانه معرفت شناختی و روان شناختی اخلاقی او را آنگونه که دوست دارند تنظیم می کنند و هویت انسانی او را تغییر دهند (ر.ک: هنری کیسینجر و دیگران، عصر هوش مصنوعی و آینده ما انسان ها، ص 182-207).
✅ آنچه گفته شد هرچند ممکن است برای عده ای بیش از اندازه بدبینانه به نظر برسد، ولی حتی اگر احتمال شکل گیری چنین وضعیتی ضعیف باشد باز هم به خاطر پیامدهای هولناکی که به برخی از آنها اشاره شد، عقل حکم می کند که از باب «دفع ضرر محتمل» همه دغدغه مندان و اندیشوران اخلاق فناوری اطلاعات از هم اکنون آن را جدی گرفته و برای آن چاره اندیشی کنند. جامعه ای که در آن انسان ها از نظر اخلاقی بازنشسته، و ماشین ها فعال ما یشاء باشند به نظر نمی رسد جای مناسبی برای زندگی باشد. خوش بختانه در دنیای امروز افراد دیگری هم هستند که چنین دغدغه ای را دارند.
11 شهریور 1401
@harahmati
♦️شرکت نت دراگون “خانم تانگ یو” رابه عنوان مدیرعامل یکی از شرکتهای خود منصوب کرد. این مدیر یک انسان نما و مبتنی بر هوش مصنوعی است. یعنی در رگهای آن به جای خون، تکانههای الکتریکی و کدهای دیجیتال جریان دارد.
🌀تامل:
آیا حضور روزافزون ربات ها از نظر اخلاقی مشکلی دارد؟ برای پاسخ، یادداشت اخیر بنده با عنوان « آيا ماشینهای هوشمند موجب بازنشستگي اخلاقي انسان میشوند؟ » را در www.harahmati.ir یا آدرس زیر مطالعه کنید:https://eitaa.com/harahmati/329
حسینعلی رحمتی
۱۱ شهریور ۱۴۰۱
💢 نیورالینک: پیوند مغز با کامپیوتر آری، با اخلاق چطور؟
✍️ حسینعلی رحمتی
🔻الف)
نیورالینک Neuralink نوعی ادغام هوش مصنوعی و هوش انسان است که از طریق تراشههای ارتباط مغز و کامپیوتر انجام می شود، به این صورت که نخ ها یا ایمپلنت های عصبی بسیار نازکی در مغز انسان کاشته می شود و از طریق آنها اطلاعات عصبی به فرامینی ترجمه می شود که توسط نرم افزارها و سخت افزارهای بیرون از مغز (از قبیل کامپیوتر) قابل فهم باشد. ایلان ماسک از سال 2016 با تاسیس شرکتی با همین نام در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرد؛ هرچند شرکت های دیگری هم در این زمینه فعال دارند و حتی از ایلان ماسک جلو زده اند.
🔻ب) نیورالینک و کارکرد دوگانه اخلاقی
آنچه تاکنون درباره پروژه نیورالینک منتشر شده نشان می دهد این فناوری می تواند از نظر اخلاقی کارکردی دوگانه داشته باشد. یعنی می تواند با کارهایی چون بهبود بخشیدن به فعالیت افراد معلول، درمان آلزایمر، توان بخشی بدن بعد از آسیب دیدگی، اصلاح حافظه، و بهبود ارتباط بدن با اندام های مصنوعی موجب کاهش درد و رنج انسان ها شود.
اما از سوی دیگر با نگاهی آینده پژوهانه می توان پیش بینی کرد این فناوری موجب برخی چالش های اخلاقی شود، که از آن جمله است:
🔘 1. جهت دهی به معرفت اخلاقی انسان: طبق نظریه «رابطه معرفت و فضیلت»، بین علم و عمل اخلاقی ارتباط وجود دارد، و هرگونه دست کاری در دستگاه معرفتی او می تواند بر روی رفتار و حتی ارزشداوری اخلاقی اش تاثیر بگذارد. از این رو، همان گونه که جیسون لاو، مدیر ارشد امنیت اطلاعات Crypto هشدار داده، خطر آن وجود دارد که هکرها نحوه دستیابی به فناوری نیورالینک را بیاموزند، و افکار انسان ها را ویرایش و تغییر دهند.(سایت فراهوش، 29 اردیبهشت 1401).
🔘 2. دست کاری در سامانه عواطف و احساسات: عواطف و احساسات ما می تواند در انگیزش اخلاقی مان تاثیر داشته باشد. از این رو، این خطر وجود دارد که با کنترل دیگران بر روی سیستم عصبی و مغزی فرد توسط نیورالینک، عواطف و احساسات او به سمت خاصی که مورد نظر آنان است جهت دهی شود.
🔘 3. چالش اختیار: اختیار یکی از مبانی مهم و پیشفرض های اخلاق است. قرار است در فناوری نیورالینک، سیستم های عصبی فرد مدیریت شود تا بهتر بتواند کارهایی چون فکر کردن، شنیدن، دیدن، حس و حرکت کردن را انجام دهد. از این رو این امکان وجود دارد که کسانی که مدیریت این فناوری را در اختیار دارند از طریق مدیریت اعصاب، بر روی رفتارهای اختیاری فرد تاثیر بگذارند و آنها را به سمت و سویی که خود تمایل دارند سوق دهند. البته این که در این صورت آیا اصلا چنین رفتارهایی را می توان اختیاری نامید محل بحث است.
🔘 4. نقض حریم خصوصی: پیوند زدن ذهن به کامپیوتر مانند متصل کردن یک کامپیوتر حاوی اطلاعات فراوان به کامپیوتر دیگر است . از این رو امکان آن وجود دارد که دیگران، چه مهندسان فناوری نیورالینک، چه افراد سودجو، از طریق هک کردن ذهن افراد، به اطلاعات شخصی آنها دسترسی پیدا کنند.
🔻ج) نیورالینک و ضرورت مطالبه گری اخلاقی
هرچند فناوری هایی مثل نیورالینک در حال طی کردن گام های آغازین خود است، اما دغدغه مندان اخلاق، و محققان اخلاق فناوری اطلاعات بایستی از هم اکنون اندیشه ورزی و ایده یابی آینده پژوهانه درباره این فناوری و کاوش ابعاد و زوایا و چالش ها و مسائل آن را به طور جدی آغاز کنند. آنان از یک سو باید این موارد را به گوش مدیران و متصدیان این فناوری ها برسانند، و با کارهایی چون تدوین کدهای اخلاقی آنها را یاری رسانند، و از سوی دیگر بایستی توجه به مسائل اخلاقی را به مطالبه ای گسترده در سطح عمومی جامعه تبدیل کنند، تا به موازات کارکردهای مثبت و ارزشمندی که این فناوری دارد، از معضلات اخلاقی آن پیش گیری یا برای حل آنها چاره اندیشی شود.
17 شهریور 1401
@harahmati
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
💠قریب به 38000 مقاله علمی نشریات کشور را نمایه کرده و به آسانی و کاملا
💢رایگان💢 در اختیار شما قرار می دهد؛
✅در موضوعات متنوع:
♦️مباحث زنان و حقوق خانواده و حجاب و عفاف و......
🔸موضوعات تربیتی و روان شناسی
🔹موضوعات سیره اهل بیت (ع) و تاریخ
♦️موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی
🔸و ده ها موضوع دیگر و پر کاربرد.
✅امتیاز این مرور گر آن است که در جستجو در نمایه نرجس امکان دسترسی به فایل مقاله موجود است و مانند کتابخانه قفسه باز عمل می کند.
✅ پس کاملا می تواند دغدغه اساتید و دانش پژوهان را برای حدود نزدیک به 60% منابع در یک کار پژوهشی، مطالعاتی، دانش افزایی،تبلیغ، پاسخ به سوالات و شبهات و حتی تدریس را برطرف کند.
🔹🔸🔹آدرس سايت نمایه نرجس: ⬇️
http://www.namayenarjes.com
〰〰〰〰〰〰〰
🔵به کانال همایشکده علوم اسلامی - انسانی بپیوندید🔴👇👇👇
@hamayeshkade
https://eitaa.com/joinchat/1885208766Cf069697a1a
⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
فضای مجازی... و روز ها وشب ها و ساعات و دقایقی که ما را به خود مشغول کرده است...
ناگهان چشم باز می کنیم... می بینیم که عمرمان را به پای آن گذاشته ایم...
در آن لحظه اگر از خود بپرسیم که در برابر عشقی که به آن ورزیده ایم چه به دست آورده ایم، پاسخ مان چیست؟
از هم اکنون به این سوال بیاندیشیم... بسیار جانسوز است...
✍️حسینعلی رحمتی
20 شهریور 1401
@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧕👲وقتی فناوری های جدید از بچگی همراه و همزاد فرزندان ماست، پس، از بچگی هم باید روش استفاده درست از آنها را به بچه ها آموزش دهیم.
♈برای این کار، پاسخ به دو سوال لازم است:
چه چیزهایی را به آنها بیاموزیم؟
چگونه بیاموزیم؟
✍️حسینعلی رحمتی
۲۲ شهریور ۱۴۰۱
@harahmati
♦️حوزه های علمیه و ضرورت تربیت طلابِ اَخفاپژوه
حسينعلي رحمتي
✅حوزه هاي علميه در طول تاريخ همواره «شناخت دين»، «تبليغ دين» و «دفاع از دين» را به عنوان وظيفه ذاتي خود تلقي كرده اند. اما، از منظر موضوع «اخلاق فناوري اطلاعات» (اَخفا) موفقيت در ايفاي چنين مسووليت سترگي مستلزم توجه به چند نكته است:
🔘 1. مخاطب دين، انسان است و انسان موجودي است كه حيات فردي و اجتماعي اش همواره با «زمان و مكان» تعريف مي شود. از اين رو هنگام توليد و توزيع پيام ديني براي او بايستي علايق، نيازها، و ادبيات مناسب با شرايط زمانه او، همچنين عوامل موثر در شكل گيري اين موارد را در نظر گرفت. امروزه فضاي مجازي يكي از مهم ترين و موثرترين اين عوامل است.
🔘 2. اخلاق، به عنوان يكي، و بلكه مهم ترين، هدف ترويج آموزه هاي ديني بايد به طور جدي مورد توجه حوزويان و ديگر مبلغان دين قرار گيرد. با توجه به چالش هايي كه انسان عصر فناوري اطلاعات، به عنوان مخاطب امروزي حوزه هاي علميه با آن مواجه است، ضروري است كه «تقويتِ آگاهيِ اخلاقي» و «تعالي شخصيت اخلاقي» همه مرتبطان با فضاي مجازي به عنوان يك هدف بنيادين و داراي اولويت براي حوزه هاي علميه تعريف شود. رسيدن به چنين مقصودي به صِرف حضور طلاب در فضاي مجازي حاصل نمي شود، بلكه، مهم تر از آن، تربيت طلاب محقق در زمينه اخلاق فناوري اطلاعات (اَخفا)، و فعلا با اولويت فضاي مجازي، است. همان گونه که مدیر انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه هم به درستی تاکید کرده است، ما امروزه طلاب کنشگر فضای مجازی داریم ولی محقق فضای مجازی نداریم («در فضای مجازی بیش از کنشگر...»).
🔘 3. طلابِ اَخفاپژوه بايستي در چند زمينه به طور تخصصي آموزش ببينند: ماهيت و كاركردهاي فناوري اطلاعات، روش ايده پردازي اخلاقي، روش بهره گيري از آموزه هاي ديني درباره موضوعات نوپديد از قبيل فناوري اطلاعات، و روش پژوهش و نگارش.
🔘 4. براي موفقيت در تريبت چنين طلبه هايي بايستي:
اولا، مسوولان و بزرگان حوزه هاي علميه ضرورت چنين كاري را بپذيرند.
ثانيا، براي اين كار سياست گذاري، برنامه ريزي و سرمايه گذاري جدي داشته باشند.
ثالثا، تربيت اخفاپژوه را به عنوان يك برنامه الزامي، موظفي، درازمدت و مداوم تعريف كنند.
رابعا، طلاب علاقه مند را براي ورود به اين عرصه تشويق و پشتيباني كنند.
خامسا، از منابع اصيل و اساتيد متخصص استفاده كنند تا از توليد پژوهش هاي سست و بي مايه (كه اغلب موجب وهن دين و مبلغان دين مي شود) پيش گيري شود.
🔘 5. تربيت طلبه هاي اخفاپژوه با توجه به نكاتي كه گفته شد، فوايد و بركات فراوان دارد:
نخست، به طور علمي و عملي زنده بودن دين در دنياي امروز و توانمندي آن براي پاسخگويي به نيازهاي زمان و مسائل و موضوعات نوپديد شود.
دوم، حوزويان در «تبليغ رسالت الهي» خود توفيق بيشتري به دست آورند، و نه تنها در عرصه انديشه ورزي هاي اخلاقي در داخل كشور، كه در رويدادهاي علمي جهان درباره اخلاق فناوري اطلاعات هم امكان حضور مفيد و موثر را پيدا كنند.
سوم، به اخلاقي شدن فضاي مجازي كمك شود، كه اين كار قطعا تاثيرات خود را در فضاي فيزيكي هم نشان خواهد داد.
چهارم، براي كنشگري طلاب و ديگر اقشار جامعه در فضاي مجازي، پشتوانه علمي ايجاد شود، و «عمل» با «علم» (و علم با عمل) همراه گردد.
پنجم، طلاب با مشاهده كاربردي شدن آموخته هاي نظري شان در حوزه، نسبت به تحصيلات حوزوي خود انگيزه و جديت بيشتري پيدا كنند.
🔘 6. در یادداشت حاضر بیشتر به اصلِ ضرورت توجه حوزه های علمیه به تربیت طلاب اَخفاپژوه پرداخته شد، اما در اين زمينه بایدها و نبایدها و «خوف و رجا»هايي وجود دارد كه باید جداگانه بررسي شود.
24 شهريور 1401
@harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔸 کتاب "مشق ارشاد؛ تأثیرگذاری و متقاعد سازی در امر به معروف و نهی از منکر" تألیف دکتر عبدالله عمادی از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
📖 معرفی کتاب:
✍️ به گفته نگارنده اثر، انگیزه آغازین پژوهش حاضر، سفارش آیت الله محمدی ری شهری (رحمه الله) مبنی بر ارائه متنی جهت آموزش خدام حرم برای امر به معروف و نهی از منکر بوده که منجر به متن کلی درباره اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر گردیده است.
✍️ البته اهمیت لزوم انديشه ورزي درباره امر به معروف و نهی از منکر در شرایط فعلی جامعه نيز اين ضرورت را دوچندان كرده است. از آنجا كه گرانيگاه واداري به كارهاي نيك و بازداري از كارهاي ناپسند در جامعه، زمينه سازي براي پذيرش و اقناع مخاطب است، اثر حاضر سعي كرده مهارت ها و فرايندهاي اين موضوع را مورد توجه قرار دهد.
✍️ با توجه به این رویکرد، مهمترین دستاورد این اثر، كمك به شكل گيري گفتمان امر به معروف از منظر علم متقاعدسازی و تقویت امر به معروف و نهی از منکر در روابط بین فردی جامعه و پیشنهاد محتوا برای آموزش آن است. علاوه بر آن، پیشنهاداتی در زمینه تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر در اماکن زیارتی را ارائه داده است.
✍️ کتاب مشق ارشاد در شش فصل سامان یافته است که ...
ادامه خبر 👇👇
http://www.riqh.ac.ir/post/74552/
@quran_hadith
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
#فراخوان_همایش
✅هفتمین همایش بین المللی مطالعات دینی، علوم انسانی و اخلاق زیستی در جهان اسلام
📅مهلت ارسال مقالات: ۳۰ آبان ۱۴۰۱
🔴برگزار کننده: انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی
👈تارنمای همایش: https://www.fconf.ir/fa/
#اخلاق_زیستی #همایش #انجمن
┏━━━🔸🔵🔸━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━🔸🔵🔸━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
📣 نشست علمی "نسبت اخلاق و فقه با تأکید بر منظر فقه الاخلاق" از سوی گروه اخلاق نظری و کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث با همکاری گروه اخلاق دانشگاه قرآن و حدیث برگزار می شود
سخنران:
🎤 حجت الاسلام دکتر امیر غنوی
(عضو هیات علمی گروه اخلاق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🔸دبیر جلسه:
حجت الاسلام دکتر سیدمحمدباقر میرصانع
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🗓 زمان: پنج شنبه 28 مهر ماه
🕚 ساعت: 10 تا 12
👈مکان: سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
🌐لینک شرکت در جلسه:
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
🔹ادامه خبر👇👇
http://www.riqh.ac.ir/post/74576 /
@quran_hadith
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
Ravesh Shenasie vahyani Dar Akhlaghe Karbordi 1400-09-21.mp3
24.31M
🔊 صوت نشست علمی؛
💠 موضوع: روش شناسی وحیانی در اخلاق کاربردی
🎤 سخنران:
دکتر عبدالله عمادی
💎 ویژه دومین همایش وبیناری علوم انسانی - اسلامی
🗓 تاریخ برگزاری: 1400/09/21
┏━━━🔸🔵🔸━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━🔸🔵🔸━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
Ide Yabie Qurani Dar Daneshe Akhlagh 1400-09-21.mp3
20.59M
🔊 صوت نشست علمی؛
💠 موضوع: ایده یابی قرآنی در دانش اخلاق؛ مورد پژوهی اخلاق فناوری اطلاعات
🎤 سخنران:
حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی
💎 ویژه دومین همایش وبیناری علوم انسانی - اسلامی
🗓 تاریخ برگزاری: 1400/09/21
┏━━━🔸🔵🔸━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━🔸🔵🔸━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 گروه علمی بررسی موضوعات پایاننامههای سطح ۴ فضای مجازی آغاز به کار کرد
رئیس انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم از راهاندازی گروه علمی بررسی موضوعات پایاننامههای سطح ۴ فضای مجازی در مرکز مدیریت استان قم و با دستور ویژه آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه خبر داد.
جزئیات بیشتر:👇
https://hawzahnews.com/xbVPx
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
هدایت شده از رویدادهای فصلی جامعه الزهرا (س) سال تحصیلی 1401-1400
🔰 پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها پیش رویداد «جنسیت و علوم اسلامی» را برگزار می کند.
🔆🔆🔆🔆
۱. نشست تخصصی: «حنسیت و اخلاق اسلامی»
✅استاد زینب کبیری
🗓 سه شنبه ۳/آبانماه 🕰ساعت: ۸:۳۰ الی ۱۰
🔆🔆🔆🔆
۲. نشست تخصصی «زن و جنسیت در تاریخ اندیشه اسلامی»
✅استاد ناهید طیبی
🗓 سه شنبه ۳/آبانماه 🕰ساعت: ۱۰:۳۰ الی ۱۲
🔆🔆🔆🔆
📌اصلاحیه: ساعت شروع کارگاه از ساعت ۱۴به ساعت ۱۲:۳۰ تغییر کرد.
۳. کارگاه: «ایده پردازی پژوهشی اخلاق و تربیت»
✅استاد حسینعلی رحمتی
🗓 سه شنبه ۳/آبانماه 🕰ساعت: ۱۲:۳۰ الی ۱۴
🔹برای شرکت کنندگان در جلسه گواهی حضور، صادر می گردد.
📌قم، جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان شهید بهشتی، سالن آمفی تئاتر طبقه همکف.
🔹راه ارتباطی
🌐 https://pm.jz.ac.ir
✉️ pajoheshgah@jz.ac.ir
📞 025-32112657
#رویداد_پژوهشی
🌐کانال رویداد:
@roydadjamee
┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
🔰 در کارگاه «ایدهپردازی پژوهشی اخلاق و تربیت» مطرح شد:
🔺 بیتوجهی به ایدهپردازی یکی از ضعفهای نهادهای پژوهشی است
🔹 ثمرات و کاربردهای ایدهپردازی
🔹 مراحل ایدهپردازی
🔹 روشهایی ایدهپردازی
🔸 ایدهپردازی را جدی بگیرید، از ایدهپردازی نترسید، ایدهها را یادداشت کنید، با استفاده از سنت مباحثه و به صورت جمعی ایدهپردازی کنید، از روشهای مختلف ایدهپردازی استفاده کنید، ایدهها را به مخاطبان خود منتقل کنید.
┄┅═══••✾••═══┅┄
🔻در این کارگاه موضوع «حضور زنان در فضای مجازی از منظر اخلاق جنسیت» مورد گفت و گو قرار گرفت.
گزارش جلسه:
https://jz.ac.ir/post/11592
✳️ پیش رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلاماللهعلیها
@roydadjamee
@motaleat_eslami
✅@harahmati
حسینعلی رحمتی:
💠📣آیین رونمایی از کتاب "مشق ارشاد؛ تأثیر گذاری و متقاعد سازی در «امر به معروف و نهی از منکر»" برگزار می شود.
🔹این برنامه با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث و بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می شود.
سخنرانان:
🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار
(رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🎤 دکتر احد فرامرز قراملکی
(رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی)
🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده
(رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی)
🎤 دکتر عبدالله عمادی
(مؤلف کتاب و پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🗓 زمان: پنجشنبه 19 آبان ماه
🕚 ساعت: 10
▪️پخش زنده جلسه: 👇
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
🔸ادامه خبر👇👇
http://www.riqh.ac.ir/post/74591/
@quran_hadith
👉@harahmati
◻️معاونت پژوهش حوزههای علمیه با هدف شناسایی و عملیاتیسازی ایدههای پژوهشی، فراخوان ایدهپردازی برای ارتقای انگیزش پژوهشی طلاب را برگزار میکند.
🔻محورهای ایدهپردازی:
۱. گسترش فرهنگ پژوهش در میان طلاب
۲. یادگیری مهارتهای پژوهشی
۳. نگارش تحقیق کلاسی
۴. نگارش تحقیق پایانی
۵ . نگارش پایاننامه
۶. حمایت از آثار برتر
۷. نشر آثار
۸. راهاندازی و هدایت مجلات
۹. توسعه واحدهای پژوهشی
۱۰. جلوگیری از آسیبهای پژوهشی
۱۱. پژوهش در سطوح عالی و آزاد
◻️مخاطبان مسابقه:
عموم طلاب، اساتید، پژوهشگران، مسئولان و پرسنل حوزههای علمیه میتوانند با تکمیل و ارسال فرم شرکت در مسابقه [به صورت متن تایپشده (Word)] به آیدی: @idea1401 در پیامرسان ایتا، در این مسابقه شرکت کنند.
◻️اطلاعات بیشتر و دریافت فرم ثبتنام: @eidehpardazi
◻️به آثار برتر جوایزی اعطا خواهد شد.
◻️آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱
〰〰〰〰〰〰
🔵به کانال همایشکده علوم اسلامی - انسانی بپیوندید🔴👇👇👇
@hamayeshkade
⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
حوزه های علمیه؛ نسل جدید، زبان جدید (قسمت ۱ )
✍️حسینعلی رحمتی
🔹متن زیر (که در چند قسمت تقدیم می شود) بازنشر مقاله ای است که در سال 1385 منتشر شده است. بچه هایی که زمان نگارش این مقاله به دنیا آمده اند الان حدود شانزده ساله اند و مباحث مطرح شده، درباره آنان هم صدق می کند.
🔻مقصود اصلی نوشتار حاضر تاكید بر مسئله نسل جوان به عنوان بخشی عظیم از افراد جامعه ایران معاصر، و به عنوان یكی از مخاطب های اصلی حوزه های علمیه و نهادهای تبلیغ دین است. این بحث نیز از دو سو قابل بررسی است: یكی از جهت حوزه و نسل جوان و دیگری از جهت نسل جوان و حوزه. با این وجود، در مقاله حاضر، عطف توجه بیشتر به جهت اول است هر چند امید آن است كه سویه دیگر بحث نیز در فرصتی مناسب مورد واكاوی و تامل قرار گیرد، چرا كه نمی توان همواره از لزوم ارتباط حوزویان با نسل جدید صحبت كرد ولی وظایف یا مسئولیت های نسل جوان را در این میان نادیده گرفت.
تعامل سازنده و تاثیر گذار بین روحانیان حوزه های علمیه و جوانان جامعه آنگاه حاصل خواهد شد كه هر دو طرف به وظایف و مسئولیت های خود آگاهی یافته و به طور جدی در صدد ایجاد گشایش در این مسیر باشند.
🔻به هر روی، اینك سخن با حوزه های علمیه است، آن هم صرفا با توجه به مسئله مهم «تحولات نسلی» در جامعه جوان ایران .
🔻مدعای اصلی این نوشتار آن است كه:
🔹1. در جامعه ای چون ایران ، وجود افراد و نهاد(هایی) كه به طور تخصصی به امر شناخت، تبلیغ و دفاع از دین بپردازند امری است لازم و ضروری.
🔹2. موفقیت چنین افراد و نهادهایی در گرو شناخت هر چه بیشتر و بهتر مسئولیت ها و وظایف خود، همچنین شناخت زمان، شناخت مخاطب و شناخت و به كارگیری ابزارها و شیوه های مناسب است.
🔹3. از بین شناخت های فوق ، مسئله شناخت مخاطب ، امری است كه بایستی همواره به طور جدی مورد توجه و تامل قرار گیرد. مسئله «مخاطب شناسی» و نقب زدن به «قلب ها و مغزها» یكی از نكته های مورد توجه رهبران الاهی و مبلغان «رسالات الله» در طول تاریخ بوده است. آنان كه به این مطلب بیشتر توجه كرده اند در ایفای مسئولیت خود كامیاب تر بوده اند.
🔹4. از منظر بحث «تحولات نسلی» باید گفت در جامعه ایران، در چند سال اخیر نسلی پا به عرصه وجود گذاشته و بالیده است كه گاه از آن با عنوان هایی چون «نسل سوم» یاد می شود. این نسل دارای ویژگی ها ، مزیت ها ، مشكلات و مسائل، دغدغه ها و دلمشغولی ها و احساس ها و حساسیت هایی است كه تا اندازه زیادی با نسل (های) پیشین متفاوت است. از آنجا كه آینده مكتب و كشور در دست اینان است، حوزویان بایستی چه در روش و چه در منش و چه در برنامه ریزی های خود، به این نسل توجهی ویژه داشته باشند. بی توجهی به این امر می تواند خطر گسست ارتباط بین حوزه و بخشی از مخاطبانش را در پی داشته باشد.
بازنشر 26 آبان 1401
ادامه دارد
@harahmati
🟣 حوزه های علمیه؛ نسل جدید، زبان جدید (قسمت 2)
✍️حسینعلی رحمتی
حوزه و حوزویان برای ایفای هر چه بهتر رسالتی كه بر دوش دارند، در مواجهه با نسل جدید بایستی به نکات زیر توجه کنند:
🔻 أ) پذیرش تحولات نسلی به عنوان یك واقعیت اجتماعی:
انسان به عنوان مخاطب دین و مبلغان دینی، موجودی است وابسته به زمان و مكان. گذر ایام نه تنها موجب تغییر و تحول های جسمی در افراد می شود بلكه در كلیت خود ، جامعه را نیز با تغییرهایی مواجه می كند. از آنجا كه هر نسلی با زمان خود در تعامل است، لذا ارزش ها، الگوها ، آرمان ها و مسائل خاص خود را نیز داراست. از این رو بین هر نسل با نسل(های) پیشین خود تفاوت هایی در بینش، روش و منش زندگی و سلوك علمی و عملی وجود دارد. این تفاوت ها، كه خود را در درون وبرون افراد جامعه نشان می دهد، و می تواند موجب بروز گسست ها و فاصله هایی بین یك نسل با نسل های پیشین شود را گاه با عنوان هایی چون «شكاف نسلی» معرفی می نمایند. وجود تفاوت هایی بین نسل نورسیده ایرانی با نسل (های) قبلی را نمی توانیم انكار كنیم. برنامه ریزان، سیاستگذاران و دلسوزان جامعه لازم است به این تحولات توجه داشته و خود را برای مواجهه معقول و منطقی با آن آماده نمایند. از منظر بحث ما، نیز بایسته است حوزه های علمیه پیش از هر چیز به پیدایش نسل جدید و ظهور و بروز آن در جامعه توجهی جدی داشته و آن را بپذیرند.
🔻 ب) نگاه تحلیلی و ارزیابانه به تحولات نسلی:
پذیرش تحولات به معنای موافقت با همه دیدگاه ها و رفتارهای یك نسل نیست، بلكه نخستین گام در مسیر تعامل درست با آن نسل است. در مرحله بعد بایستی به شناخت، بررسی و تحلیل همه جانبه نسل جدید اقدام نموده و با استفاده از شیوه ها و ابزارهای علمی و قابل اعتماد، تحولاتی را كه در پی بالندگی نسل جدید در جامعه ما به وجود می آید را از جنبه های مختلف اخلاقی، اجتماعی، روان شناختی، فرهنگی ، سیاسی و علمی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و علائق، انگیزه ها، آرمان ها، ویژگی ها، دغدغه ها و خصائص، و به طور كلی فضای گفتمانی این نسل را به خوبی شناخت.
روشن است كه این كار باید بر اساس نگاه مثبت و تعاملی با نسل جدید و از سر همراهی و همدلی و قائل شدن شخصیت و احترام برای آنها باشد. این كار به شرطی قرین موفقیت خواهد بود كه جوان و جوانی به عنوان مجموعه ای از ویژگی های مثبت همچون شور و نشاط، كنجكاوی و جستجوگری، تعالی طلبی و میل به پیشرفت، علاقمندی، عشق و محبت طلبی نگاه شود. غفلت از این نگاه ، راه را بر همدلی و همراهی بسته و باعث خواهد شد نسل جدید نسبت به پذیرش مبلغان و منادیان دین و دین داری ، و در مواردی خود دین، از خود علاقه چندانی ابراز نكند.
🔻 ج) تبلیغ عملی دین:
امروز نسل جوان جامعه ما در فضایی به رشد و بالندگی رسیده كه چه در مسند تبلیغ و چه در مسند برخی امور سیاسی و اجتماعی، عملكرد روحانیان را در پیش رو دارد. این امر در عین فوائدی كه دارد، حساسیت ها و انتظارت بیشتری را نیز در بین این نسل ایجاد می نماید. چنین به نظر می رسد كه این نسل ، بیش از آنكه گوش به «سخن» مبلغان دین بسپارد چشم به «عمل و رفتار» آنها دوخته است. از این روست كه گاه یك رفتار نا مناسب می تواند اثرات ده ها سخنرانی و موعظه را كم رنگ کند. یكی از مصادیق حدیث «كونوا دعاة الناس بغیر السنتكم لیروا منكم الاجتهاد و الصدق و الورع» (بحار، ج67، ص309) اینجاست.
🔹نشر اولیه: 1385
بازنشر: 27 آبان 1401
ادامه دارد ...
♈️@harahmati