eitaa logo
| اندکی اندیشه |
357 دنبال‌کننده
763 عکس
221 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ قسمت 2 از 2: جذابیت های متنی و عوامل فرامتنی ✍️حسینعلی رحمتی قسمت اول: https://eitaa.com/harahmati/764 قسمت دوم: https://eitaa.com/harahmati/775
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ قسمت 2 از 2: جذابیت های متنی و عوامل فرامتنی ✍️حسینعلی رحمتی قسمت اول: https://eitaa.com/harahmati/764 ✅ب) جذابیت های ناظر به فُرم «قالب» و «فُرم» ظرف و ابزار انتقال پیام هستند. از این رو هنگام برنامه سازی برای نوجوانان و جوانان بایستی به این مسئله توجه جدی شود. یک محتوا هراندازه هم ارزشمند و قوی باشد اگر به گونه ای جذاب و متناسب با ذائقه مخاطب تولید نشود به ذهن او منتقل نمی شود یا در آن «ته نشین» و ماندگار نمی گردد. در ویدیوهایی از سنخ دافی و ساسی و تتلو به این شاخصه ها توجه جدی شده است. به عنوان مثال، استفاده از موسیقی دارای ضرب آهنگ تند و پرتحرک، به کارگیری واژه ها و اصطلاحات رایج بین نوجوان ها (مثل سین کردن، پین کردن، کندی شاپی، میک آپ کردن، بیبی فیس، لوک دادن)، و حتی سبک گویش آنها (مثل مُلدی، دانسیدن، صاب تَوَل، چوقیدم)، همچنین استفاده از رنگ های شاد و اِلِمان های شادی بخش، نشانه هایی از ذائقه شناسی سازندگان این برنامه ها است که طبیعتا در جذب مخاطب نوجوان تاثیر فراوان دارد. ✅ج) عوامل و انگیزه های فرامتنی: افزون بر مواردی که بیان شد، مجموعه ای از عوامل غیرمستقیم و زمینه های ناپیدا هم وجود دارد که هرچند مستقیما به این ویدیوها مربوط نمی شود ولی به طور غیرمستقیم در استقبال نوجوانان از ویدیوهایی چون دافی و ساسی و تتلو تاثیرگذار است. از این رو،کسانی که در صدد برنامه ریزی و برنامه سازی برای این نسل هستند چنانچه نسبت به این عوامل غفلت یا تغافل داشته باشند چه در شناسایی مسائل این نسل چه در ارائه راه حل برای آنها به مشکل بر می خورند و برنامه های تولیدی شان مورد استقبال عام قرار نمی گیرد. برخی از این عوامل و زمینه های فرامتنی از این قرار است: 🔻1. اعتراض به نادیده گرفته شدن: نسل جدید از نظر سبک زندگی، علایق و باورها، میزان تحصیلات، و اولویت های زندگی بسیار متکثر است. از این رو چنانچه بخش هایی از آن احساس کند که در خانواده، فضای عمومی، برنامه ها و سیاست های کلان کشوری، یا رسانه های رسمی جامعه جایگاهی ندارد و به چشم نمی آید طبیعتا به اولین کسانی که او را به رسمیت بشناسند روی خوش نشان خواهد داد. تیپ و طیف متفاوتِ نوجوانان حاضر در این ویدیوها شاهدی بر این مدعاست. 🔻2. نیاز به شادی، سرگرمی و فعالیت گروهی: نوجوانان و جوانان به اقتضای طبع و طبیعت شان علاقه زیادی به مشغولیت های غیرفکری و غیرکاری یا همان تفریح و سرگرمی دارند. گرایش شدید، و گاه در حد اعتیاد آنها به گشت و گذار در فضای مجازی، اشتغال به بازی های رایانه ای، و سر زدن دائم به سایت های دانلود موسیقی ناشی از همین نیاز است. از این رو چنانچه برای شان برنامه های سالمی که چنین شاخصه هایی داشته باشد را تولید نکنیم آنها از بدیل های نامناسب و حتی غیراخلاقی آن استقبال خواهند کرد. 🔻3. تقدم تجارت بر فرهنگ و اخلاق: این همان چیزی که فیلسوفانی چون تئودور آدورنو، ماکس هورکهایمر و هربرت مارکوزه آن را «صنعت فرهنگ» نامیده اند؛ یعنی نوعی کاسبی کردن با فرهنگ که طبیعتا مبتنی است بر زیربنا دانستن اقتصاد بر همه چیز (برای آگاهی بیشتر از جمله بنگرید به: فرخ وندی و پارسی، «واکاوی و نقد صنعت فرهنگ در مکتب فرانکفورت»، فصل نامه ترویج علم، ش2(11) 1395). البته نوجوانان نوعا به این وجه ماجرا توجه ندارند، ولی واقعیت این است که وقتی برای افراد و شرکت ها کسب معروفیت و جذب سرمایه مهم باشد، اولویت شان هم جذب مخاطب بیشتر است و طبیعتا برای این کار به راحتی ا خلاق را ذبح می کنند. به همین خاطر برای شان مهم نیست که بیان مضامین اروتیک، معرفی هنرپیشه فیلم های غیراخلاقی، یا تشویق به مصرف مشروبات الکلی چه آسیب هایی به سلامت اخلاقی و روحی و روانی مخاطب نوجوان شان وارد می کند. مهم بیشتر دیده شدن، بیشتر فروختن و کسب سرمایه افزون تر است. 🔻4. تغییر ذائقه نسل جدید: همان گونه که شیوه خوراک و تفریح این نسل تغییر کرده ذائقه موسقیایی او هم عوض شده است. اقبال کم تر به موسیقی سنتی ایرانی و استقبال از انواع موسیقی های سبک جدید مثل رپ و راک ایرانی و حتی کره ای («کی ـ پاپ») نشانه هایی از این تغییر ذائقه است. البته خود این مطلب بیان گر یک موضوع بنیادی تر، یعنی تحولات هنجاری و ارزشی در این نسل است. این موضوعی است مهم که باید جداگانه به آن پرداخته شود. 7 آبان 1402 ❌پ ن: در صورت تمایل با بیان نظرات خود به صیقل خوردن بحث بالا کمک فرمایید. تشکر
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛فضا اول نمود آسان ولی ... بله امروزه فضای مجازی در دسترس همه است و استفاده از آن آسان؛ اما این که چگونه از آن استفاده کنی بستگی دارد به شخصیت، شعور و تربیت اخلاقی ات. به راحتی می توانی دلی را به دست آوری یا بشکنی. 🔸پیشاپیش به خاطر انتشار نیمه دوم این ویدیو عذرخواهی می کنم. حسینعلی رحمتی 9 آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
💢 آن که می بیند ... آن که نمی بیند از نظر سبک زندگی، علایق وباورها، تحصیلات، و اولویت های زندگی بسیار متکثر است. شیوه حضورشان در فضای مجازی تا اندازه زیادی نمایان گر این تکثر است. از این رو بخش هایی از این نسل اگر احساس کند در خانواده، فضای عمومی، برنامه هاوسیاست های کلان، یا رسانه های رسمی جایگاهی ندارد و به چشم نمی آید طبیعتا به اولین افراد (خوب یا )ی که او را به بشناسند روی خوش نشان خواهد داد. حسینعلی رحمتی 10 آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
«هوش مصنوعی و هوش اخلاقی»، نوشته لارا پانا. Laura Pana, '' Artificial Intelligence and Moral intelligence''. نویسنده معتقداست برای تبیین و تعریف رفتار اخلاقی مرتبط با ماشین های هوشمند، کافی نیست و به امور دیگری نیاز است که مهمترین آنها نوعی است. متن مقاله ⬅️ B2n.ir/w21969 حسینعلی رحمتی 11 آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لرزش کودک فلسطینی پس از بمباران شب گذشته و ویران شدن منزل‌شان. پ ن: نیاز ندارد حسینعلی رحمتی ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
✳️ عدم اعتزال از رویدادهای جهانی هوش مصنوعی اولین اجلاس بین‌المللی هوش مصنوعی (AI Safety Summit) روزهای 10 و 11 آبان ماه در لندن برگزار شد و در آن سران 28 کشور درباره خطرات این فناوری صحبت کردند. (سایت دیجیاتو) 🔻مسائل هوش مصنوعی به همه کشورها (از جمله کشور ما) مربوط می شود. بنابراین همه مرتبطان با هوش مصنوعی و اخلاق در کشورمان باید: ▫️ مداوم این فرایندهارا رصد کنند ▫️ از موضوعات و مباحث مطرح در آنها مطلع شوند ▫️تا حد امکان در آنها مشارکت داشته باشند 🔻لازمه این کار: ▫️ انجام کار پژوهشی جدی درباره مسائل هوش مصنوعی ▫️آشنایی با زبان جهانی 🔻یک سوال: بر فرض که بخواهیم مشارکت کنیم، آیا نیروهای متخصص هوش مصنوعی (به ویژه در زمینه اخلاق) را تربیت کرده ایم؟ حسینعلی رحمتی ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
❌بیش از آن که ذوق کنیم انتشار عکس و ویدیوی بچه ها، بخصوص ها، در شبکه های اجتماعی میتواند آنها را در معرض خطر ربایش و آزار و اخاذی قرار دهد و امنیت و سلامتی شان را به خطر بیاندازد. همه کاربران فضای مجازی لزوما انسان های اخلاق مدار نیستند. مواظب باشیم. حسینعلی رحمتی ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید
🚫شما را با خود به پایین می کشند هایی که از وقایع راست و دروغ زندگی شخصی خود هر روز داستان تازه ای می بافند و در فضای مجازی منتشر می کنند جز به شهرت طلبی و درآمدزایی نمی اندیشند. پیگیری خبرهای آنها (مگر برای افراد متخصص) غیر از اتلاف عمر و سرمایه، و ازهمه بدتر، شما به حد شخصیت حقیر آنها ثمری ندارد. ... با خوک ها کشتی نگیرید؛ شما کثیف می شوید ولی آنها لذت می برند. حسینعلی رحمتی 16 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🙋‍♀️🙋باور کنید بچه ها هم بزرگ می شوند پدر و مادرها اغلب بدون سوء نیت تصاویر و فیلم های كودكان خود را در منتشر می كنند، ولی به این نکته توجه نمی كنند كه بچه ها همیشه و وقتی بزرگ شدند ممكن است مثل والدین خود فكر نكنند و از این كه تصاویرشان مورد سوءاستفاده واقع شده یا به آنها زیان وارد كرده آزرده خاطر شوند. حسینعلی رحمتی 18 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
| اندکی اندیشه |
🙋‍♀️🙋باور کنید بچه ها هم بزرگ می شوند پدر و مادرها اغلب بدون سوء نیت تصاویر و فیلم های كودكان خود ر
پیام مادر یک دانش آموز: ✍️واقعا والدین به عواقب کارشان درباره بچه ها فکر نمیکنن. در کلاس پسرم یه سوال مطرح شده بود، بچه ها نتونستن تو کلاس بنویسن و فقط پسر من سوال را یادداشت کرده و توی خونه پاسخش را نوشت. در گروه مجازی مامانها گفتن برامون سوال را ارسال کن، من نوشتم چون پسرم بدخط نوشته نمیتونم عکسش را بفرستم؛ براتون مینویسم. پسرم قبل از ارسال دید، گفت اینو میخوای تو گروه کلاسمون ارسال کنی؟ گفتم بله، گفت بیخود، گفتم چرا؟ گفت میخوای جلوی همه ی خانواده ها آبروی پسرت را ببری؟ چراگفتی بدخطم؟؟ گفتم خب میخوام عکس نفرستم که خودشون جواب بدن از رو جواب تو ننویسن، گفت خب بدون توضیحات براشون بنویس. گفتم باشه. نکته ای که من اصلا بهش توجه نداشتم پسرم را چقدر ناراحت کرده بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱بازی پر پرهیب سایه و سراب آیا فضای مجازی باز سازیِ مدرنِ «تمثیل غار» allegory of the Cave افلاطون نیست؟ فکر نمی کنید این بازی های رقومی که در غرقابه های صفر و یک تجلی کرده، نه تصویر حقیقت، که سایه-بازیِ حقیقت سازان است و ما زندانیان غار را تا لبِ جویِ حقیقت می برد و تشنه بر می گرداند؟ حسینعلی رحمتی ۱۹ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati