eitaa logo
| اندکی اندیشه |
323 دنبال‌کننده
600 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
🙋‍♀️🙋باور کنید بچه ها هم بزرگ می شوند پدر و مادرها اغلب بدون سوء نیت تصاویر و فیلم های كودكان خود را در منتشر می كنند، ولی به این نکته توجه نمی كنند كه بچه ها همیشه و وقتی بزرگ شدند ممكن است مثل والدین خود فكر نكنند و از این كه تصاویرشان مورد سوءاستفاده واقع شده یا به آنها زیان وارد كرده آزرده خاطر شوند. حسینعلی رحمتی 18 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
پیام مادر یک دانش آموز: ✍️واقعا والدین به عواقب کارشان درباره بچه ها فکر نمیکنن. در کلاس پسرم یه سوال مطرح شده بود، بچه ها نتونستن تو کلاس بنویسن و فقط پسر من سوال را یادداشت کرده و توی خونه پاسخش را نوشت. در گروه مجازی مامانها گفتن برامون سوال را ارسال کن، من نوشتم چون پسرم بدخط نوشته نمیتونم عکسش را بفرستم؛ براتون مینویسم. پسرم قبل از ارسال دید، گفت اینو میخوای تو گروه کلاسمون ارسال کنی؟ گفتم بله، گفت بیخود، گفتم چرا؟ گفت میخوای جلوی همه ی خانواده ها آبروی پسرت را ببری؟ چراگفتی بدخطم؟؟ گفتم خب میخوام عکس نفرستم که خودشون جواب بدن از رو جواب تو ننویسن، گفت خب بدون توضیحات براشون بنویس. گفتم باشه. نکته ای که من اصلا بهش توجه نداشتم پسرم را چقدر ناراحت کرده بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱بازی پر پرهیب سایه و سراب آیا فضای مجازی باز سازیِ مدرنِ «تمثیل غار» allegory of the Cave افلاطون نیست؟ فکر نمی کنید این بازی های رقومی که در غرقابه های صفر و یک تجلی کرده، نه تصویر حقیقت، که سایه-بازیِ حقیقت سازان است و ما زندانیان غار را تا لبِ جویِ حقیقت می برد و تشنه بر می گرداند؟ حسینعلی رحمتی ۱۹ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
▪️چشم ها .... در جستجوی است که در هروله بمب ها دود شده و به هوا رفته... حسینعلی رحمتی ۲۰ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
✍️هوشیاری, نسیبه السادات؛ رحمتی, حسینعلی(1401). «بررسی عوامل درون و برون خانوادگی مؤثر بر گسست نسلی در خانواده ایرانی»، مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده, 3(6), 9-31. 🔻چکیده: امروزه ساختار روابط میان والدین و فرزندان در خانواده هسته‌ای مدرن، دستخوش تغییرات بنیادینی شده است. هر چند برخی از این تغییرات امری طبیعی و لازمه پیشرفت و رشد جامعه است، اما هنگامی ‌که گستره این تغییرات در اثر عوامل نسلی با سرعت گسترش یابد؛ به مسئله‌ای مهم تبدیل می‌شود و می‌تواند سرمنشأ آسیب‌های زیادی در خانواده و به تبع آن جامعه باشد. در این ‌صورت نمی‌توان گسست بین نسلی را امری طبیعی انگاشت و دیده بر آن فرو بست. این نوشتار به روش توصیفی ـ تحلیلی با مطالعه‌ منابع جامعه‌شناختی و تربیتی و با استفاده و استناد به آیات، روایات و سخن بزرگان و اندیشمندان دینی، به توصیف و تبیین عوامل تربیتی درون‌خانوادگی و برون‌خانوادگی گسست نسلی در خانواده‌ها پرداخته است. یافته‌ها نشان داد که عوامل تربیتی درون‌خانوادگی همچون اشتغال روزافزون والدین، فاصله سنی زیاد والدین با فرزندان، عدم آشنایی والدین و فرزندان با ویژگی‌های یکدیگر و نیز عوامل تربیتی برون‌خانوادگی همانند جهانی شدن، مدرنیزاسیون، رسانه‌‌ها و وسایل ارتباط‌جمعی، موجب ایجاد پدیده گسست نسلی در خانواده‌ها شده است. متن مقاله👈🏿https://mtr.jz.ac.ir/article_182424.html حسینعلی رحمتی ۲۰ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢کارکردهای اخلاق برای هوش مصنوعی به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ، نشست علمی «خدمات متقابل هوش مصنوعی و اخلاق اسلامی» با حضور و ارائه حجت الاسلام و المسملین دکتر «حسینعلی رحمتی» و حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حمید محسنی» در تحریریه خبرگزاری ابنا برگزار شد. رحمتی: 🔹 اگر بگوییم دنیای امروز به دوران ماقبل هوش مصنوعی و مابعد آن تقسیم شده، حرفی به اغراق نگفته‌ایم. 🔹در نسبت بین هوش مصنوعی و اخلاق چهار موضوع محوری قابل طرح است: 1. کمک‌های به هوش مصنوعی 2.کمک‌های به اخلاق 3.چالش‌های اخلاقی هوش مصنوعی 4. راه های حل‌ این چالش‌ها در این نشست فقط درباره مورد اول بحث شده است. 🔹ما در تفکر اسلامی و به طور خاص در مکتب اهل بیت(ع) آموزه‌های فراوانی داریم که در حوزه فناوری اطلاعات به صورت عام و هوش مصنوعی به صورت خاص، قابل استفاده است و این از مزیت‌های مکتب اهل بیت(ع) است. اما این ادعا به تنهایی کافی نیست، باید این آموزه‌ها مثل فرآورده‌های معدنی استخراج و بازتولید شده و متناسب با فضای هوش مصنوعی و مسائل و موضوعات آن برای جامعه و دنیای امروز بیان شود. 📌متن کامل👈 https://fa.abna24.com/story/1410777 ۲۱ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
در مقابل نگاه نسبتاً مادی‌گرایانه که مبانی فلسفی و انسان شناختی خاص خود را دارد، اخلاق اسلامی با توجه به نگاه معنویت محور و فرامادی، می‌تواند اهداف و چارچوب‌هایی برای توسعه هوش مصنوعی طراحی کند. یعنی فراتر از نگاه مادی چارچوب‌هایی در نظر بگیرد، آن را مرز قرار دهد که تا کجا می‌توان هوش مصنوعی را طراحی کرد. حسینعلی رحمتی ۲۲ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🔷 اخلاق اسلامی و تربیت کاربر مسئولیت پذیر نسبت به هوش مصنوعی در مورد نگاه دینی و به طور خاص نگاه مبتنی بر تفکر و مکتب اهل بیت(ع) می‌تواند کاربر مسئولیت‌پذیر تربیت کند. بحث مسئولیت اخلاقی که در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق مهم است خوشبختانه در تفکر اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در نگاه غیردینی ممکن است دامنه مسئولیت انسان محدود باشد، اما در تفکر دینی مسئولیت انسان دایره خیلی وسیعی دارد. انسان نسبت به خود، نسبت به انسان‌های دیگر، نسبت به محیط زیست و نسبت به خداوند مسئول است. حسینعلی رحمتی 23 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢آتشی که افروخت ... شعله ای که باید بیافروزیم یکی از خدمات سترگ علامه طباطبایی روشن نگاه داشتن چراغ و خردورزی در جامعه معاصر ایران بود.ریزه خواری های امروز ما برسفره فلسفه اسلامی مدیون جهد و جهاد آن مرد بزرگ و شاگردانش است. ازاین رو، ازباب شکر نعمت، بر ما فرض است که این سنت را بشناسیم و برای آن تلاش کنیم. 🔘پ ن: آیا از سنت حکمی علامه می شود برای استفاده کرد؟ حسینعلی رحمتی ۲۴ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت اول: راز استقبال https://eitaa.com/harahmati/796
💢تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت اول: چرایی استقبال از این شبکه ✍️حسینعلی رحمتی شبکه ماهواره ای فارسی زبان «من و تو» چند روز قبل از احتمال توقف فعالیت خود خبر داد (سایت تابناک، 22 آبان 1402). این که این کار واقعا اتفاق خواهد افتاد یا برنامه ریزان آن نقشه دیگری در سر دارند نامعلوم است و فعلا مورد بحث نیست. همچنین کژکارکردهای سیاسی آن هم غیرقابل انکار است و باید توسط اهل فن بررسی شود. آنچه یادداشت حاضر بر آن تاکید دارد این است که همه افراد و نهادهایی که در جامعه ما با مسئله رسانه، فضای مجازی، اخلاق، تعلیم و تربیت و سیاستگذاری فرهنگی به خصوص برای نسل جوان سروکار دارند بایستی فرایند شکل گیری و فعالیت این شبکه را به صورت موردی تحلیل و بررسی کنند و از قوت و ضعف های آن درس ها و تجربه های لازم را برای سیاستگذاری، برنامه ریزی و فعالیت فرهنگی و تربیتی در جامعه امروز ایران کسب کنند. این بحث ابعاد و زوایای گوناگونی دارد ولی در این جا بیشتر از منظر بهره گیری این شبکه از برای ترویج هنجارها و ارزش های مدنظر خود مورد بررسی قرار می گیرد. آنچه می آید نه در دفاع ازاین رسانه که در نقد آن، و برای پیشگیری از مرجعیت یافتن چنین رسانه هایی در آینده بیان می شود. 🔻1. دنیای امروز عرصه رقابت های رسانه ای و تاسیس رسانه های جدید است. از این رو تعطیلی یک رسانه نباید ما را از آسیب شناسی، تجریه و تحلیل و درس آموزی از آن غافل کند. جالب این که همان طور که شواهد نشان می دهد و برخی محققان هم خاطرنشان کرده اند خود من و تو هم با شناسایی نقاط قوت و ضعف شبکه های فارسی زبان قبلی کار خود را آغاز کرد (آقاسی و دیگران، 1390: 41) و این مسئله در موفقیت او تاثیرگذار بود. 🔻2. واقعیت این است که شبکه من و تو از معدود شبکه های فارسی زبانی است که در جامعه ما در مقاطعی مورد استقبال چشم گیر قرار گرفت؛ به گونه ای که براساس برخی نظرسنجی ها پربینننده ترین شبکه ماهواره ای فارسی زبان در فاصله سال های 1390 تا 1395 بود و بیش از 70درصد بینندگان تلویزیون های فارسی زبان برنامه های این شبکه را تماشا می کردند (خبرگزاری ایسنا، 11 اسفند 1399). 🔻3. برنامه های این شبکه نه تنها بر سبک زندگی و مراودات ارزشی، فرهنگی و اجتماعی بخش هایی از جامعه ما که حتی بر روی برنامه سازی های تلویزیونی و شبکه خانگی هم تاثیر گذاشت. به عنوان مثال می توان از برنامه هایی یاد کرد که در کشورمان از روی برنامه های پربیننده من و تو مثل «بفرمایید شام» و آکادمی موسیقی شبیه سازی شد. بدیهی است به مرور که مخاطبان نوجوان این شبکه بزرگ شوند میزان تاثیرات آن هم در آینده تداوم خواهد یافت؛ حتی اگر خودش تعطیل شود. 🔻4. علت موفقیت نسبی و استقبال از این شبکه چه بود؟ معدود پژوهش هایی که دراین زمینه انجام شده عوامل گوناگونی را ذکر کرده اند. مثلا آقاسی و دیگران (1390) توجه به سرگرمی، خانواده، مسائل زنان و جوانان، و ضعف برنامه های رسانه های داخلی را ذکر کرده اند، و علیزاده و زردار (1396) با بررسی میدانی پانزده دلیل را استخراج کرده و آنها را ذیل چهار مفهوم اصلی شامل بازنمایی ممنوعه ها، صمیمیت و جوانی، قدرت بخشیدن به مخاطب و اطلاعات و سرگرمی دسته بندی کرده اند. 🔻5. به نظر نگارنده، در کنار عوامل ذکر شده، استفاده از «فضای مجازی»‌ و به طور خاص از شبکه های اجتماعی نیز در استقبال از این شبکه و موفقیت آن نقشی به سزا داشته است. حتی می توان گفت بدون این عامل، عواملی که در بالا بیان شد نمی توانست تاثیر و نفوذ لازم را داشته باشد. تفصیل این مطلب در یادداشتی دیگر بیان خواهد شد. ... ادامه یادداشت را در قسمت دوم مطالعه کنید ۲۴ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati