eitaa logo
| اندکی اندیشه |
325 دنبال‌کننده
607 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 📛 خطرناک‌تر از تغییر جنسیت ✅ شب گذشته خبری درباره یکی از بازیگران سینما به یکی از پربحث‌ترین موضوعات فضای مجازی تبدیل شد و در نهایت این بازیگر، صبح امروز با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، با تکذیب این خبر، به شایعات پایان داد (سایت میزان، 16 شهريور 1399). ✅ تغییر جنسیت (یا به تعبیر برخی، «تطبیق شخصیت»)‌، مسئله ای شخصی است که انجام آن توسط دیگران و حتی افراد مشهور، حتی اگر اخبارش صحت هم داشته باشد، به خود آنها مربوط می شود. این کار اگر با مراعات ضوابط قانونی، شرعی، و اخلاقی انجام شده باشد به خودی خود خطری را متوجه جامعه نمی کند و اگر خطری هم داشته باشد متوجه خود فرد است؛ 🔻 اما، از منظر شبکه‌های_اجتماعی، از آن خطرناک تر، این است که ما: 🔘 خبر مربوط به مسائل شخصی دیگران را بدون بررسی صحت و سُقم آن در شبکه های اجتماعی منتشرکنیم. 🔘گمان کنیم اگر خبری صحیح است، برای انتشار آن لازم نیست از صاحبش اجازه بگیریم. 🔘با بی تعهدی تمام، آبرو و حیثیت آدم ها را دست‌مایه شوخی های غیراخلاقی خود کنیم، و دور آتشی که به خرمن زندگی دیگران انداخته ایم رقص شادی کنیم. 🔘 به آسانی خبرهای راست و دروغ مربوط به دیگران را برای یکدیگر فوروارد کنیم تا دیگران هم از این غذای حرامی که تهیه کرده ایم بی بهره نمانند. 🔘 یک لحظه خود را به جای دیگران نگذاریم، و توجه نکنیم که چگونه یک پسُت یا کامنت ما ممکن است زخم هایی را در روح و روان آدمیان وارد کند که تا پایان عمر التیام پیدا نمی کند. 🔘به این مسئله توجه نکنیم که با توجه به ساختار خاص شبکه های اجتماعی، حق الناسی که از دیگران در این فضا ضایع کرده ایم دیگر قابل جبران نیست. 🔘حریم شخصی دیگران را ابزار تبلیغ سایت و جذب ممبر و بازارگرمی برای کانال وصفحه اجتماعی خود کنیم. 🔘در ذیل پُست های مربوط به زندگی دیگران چندین هزار کامنت بگذاریم و اخلاق‌ستیزانی را تشویق کنیم که با دست اندازی به حریم خصوصی دیگران، کاسبی می کنند. 🔘 گمان کنیم آنچه درباره مراعات اخلاق و حقوق دیگران گفته اند مربوط به فضای حقیقی است،‌ و فضای مجازی از نظر مراعات اصول اخلاقی از هفت دولت آزاد است. 🔘تغییر جنسیت دیگران برای مان مهم تر و جذاب تر از تغییر اخلاقِ خودمان باشد. ✅پ ن: مطلب حاضر نه برای دفاع از یک فرد خاص، بلکه با هدف آسیب شناسی اخلاقی رفتار برخی از ما در نگاشته شده است. ✍️ دکتر ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
🔶🔹سلسله نشست‌های زن، خانواده و فضای مجازی 7️⃣نشست هفتم ❇️«پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی» ✅کارشناسان: 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی رحمتی "عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث، گروه اخلاق کاربردی" 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر آینه چی "عضو هیئت علمی و معاون پژوهش پژوهشکده زن و خانواده" 📆زمان: سه شنبه، 18 شهریور ماه 1399 ⏰ساعت 10-12 حضور برخط : 📎http://live.mou.ir/wrc ✔️پخش زنده اینستاگرام •┈┈••✾••┈┈• 📌 اطلاع رسانی رویدادهای علمی پژوهشکده زن و خانواده 🌐 http://event.wrc.ir 📌 کانال پژوهشکده در سروش 🆔https://sapp.ir/womenrc 📌 کانال پژوهشکده در ایتا 🆔 https://eitaa.com/womenrc 🔰 برای اطلاع از رویدادهای علمی و فرهنگی کشور با ما همراه باشید http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
⭕️ به گزارش قم پرس، حجت الاسلام و المسلمین حسینعلی رحمتی در هفتمین جلسه از سلسله جلسات زن، خانواده و فضای مجازی که با موضوع «پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی» برگزار شد، با اشاره به پیامدهای اخلاقی ضعف سواد رسانه در خانواده اظهار داشت: مدعا و مبنای بحث این است که ضعف سواد رسانه ای موجب می شود که خانواده از وصول اهدافی که برایش تعریف شده است بازبماند. عضو هیئت علمی پژوهشکده قرآن و حدیث افزود: بخشی از این اهداف اهداف عام است و بخشی از منظر تفکر اسلامی برای خانواده مطرح شده است، اگر خانواده نتواند از فضای مجازی درست استفاده کند هم حق الله و هم حق الناس در حق خانواده تضعیف می‌شود. وی با اشاره به قتل مادری توسط دختر ۱۴ ساله در اثر اختلاف استفاده از فضای مجازی خاطرنشان کرد: این موضوع اگر چه شاید زیاد نباشد بر عدم توانمندی خانواده ها در استفاده از فضای مجازی دلات دارد. رصد کردن دنیای امروز نشان می دهد که هر چه زمان جلوتر آمده است میزان استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مرتبط به فضای مجازی بیشتر شده است تا جایی که امروز شاید میزان تعداد تلفن های همراه یک خانواده از تعداد اعضای آن خانواده بیشتر باشد. رحمتی با اشاره به اینکه این استفاده از این ابزارها شرایط و تبعات خاص خودش را دارد، تصریح کرد: تعریفی که از سواد رسانه یا سواد مصرف رسانه داریم به طور ساده یعنی اینکه ما با مهارت های استفاده سنجش گرایانه، مدیریت شده و صحیح از فضای مجازی آشنا باشیم، همان طور که هر کاری سواد خودش را می خواهد استفاده از فضای مجازی هم سواد خاص خود را می خواهد. عضو هیئت علمی پژوهشکده قرآن و حدیث با اشاره به اهمیت مسئله اخلاق و خانواده افزود: کسانی که در بیرون از خانواده نقش ایفا میکنند همان افرادی هستند که در خانواده رشد پیدا کرده اند و هر رفتای را در خانواده بیاموزیم برو داد همان را در جامعه هم خواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه ممکن است در آینده فضای مجازی جای پدر و مادر را از نظر میزان تاثیر بگیرد، خاطرنشان کرد: غفلت و نادیده گرفتن فضای مجازی مشکلی را حل نمیکند بهتر این است که ما این واقعیت را بپذیریم و نسبت به آموزش آن مسلط شویم که بدانیم با این پدیده چطور رفتار کنیم اما متاسفانه اغلب خانواده ها به سواد رسانه ای تسلط ندارند و نمیدانند با آن چطور رفتار کنند. ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝ 🔻 ادامه گزارش را در آدرس زیر مطالعه فرمایید: https://b2n.ir/612105
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی کامل نشست علمی پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در مصرف فضای مجازی. با ارایه و دکتر عباس آینه چی. ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
✳️«استعدادسنجي، نياز مستمر حوزه هاي علميه» به مناسبت آغاز سال درسي حوزه 🔺در گذشته، به دلایل مختلف، تخصص یک نفر در چند رشته علمي ممکن بود و لذا کم نبودند افرادی که عنوان «جامع معقول و منقول » بر آن ها صدق می کرد . لکن امروزه چنین امری غیرممکن است، و همه علوم به سمت تخصصی شدن پیش می رود . نمونه بارز آن در علوم پزشکی قابل مشاهده است . یکی از دلایل چنین وضعیتی آن است که انسان ها متوجه شده اند اگر کسی توان و امکانات خویش را صرف پرورش استعداد خود در یک زمینه خاص کند، بهره وری اش بیش تر است . این تخصصی شدن در علوم ديني هم قابل طرح و توصيه است. 🔺حوزه علمیه مهم ترین نهاد عهده دار تبلیغ و دفاع از دین است، لکن وقتي می تواند در اين زمينه موفق باشد که تمام طلاب استعداد سنجی شده و با برنامه منظم در راه شکوفایی استعدادها و علایق خود گام بر دارند . هم دین ابعاد گوناگونی دارد (احکام، اخلاق، اصول عقاید، سیاست و) . . . هم سؤال ها و چالش های موجود در برابر دین و نیازهای دینی افراد (چه در جامعه ما و چه در جوامع دیگر) متنوع و مختلف است و از طرف دیگر، طلاب نیز به بعدی از این ابعاد علاقه بیش تری دارند، لذا وجود استعداد سنجی برای هدایت هر کدام آنان در مسیر استعدادشان، امري لازم است . 🔺هر طلبه ای به هر حال در زمینه ای استعداد دارد، اجرای استعداد سنجی باعث شناخت و شکوفایی این استعدادها و استفاده هر چه بهتر از آن ها می شود و بعید است با انجام این کار، کسی از دایره خدمت به دین و تبیین و تبلیغ آن بیرون بماند، به علاوه هر چه شخص زودتر بفهمد که زمینه تحصیل در حوزه را ندارد به نفع خود او هم هست و می تواند به دنبال کارهایی برود که با علایق و سلایق اش سازگاری بیشتری دارد . 🔺با مشخص شدن علاقه، استعداد و زمینه فعالیت علمی طلبه، بسیاری از اولویت ها و سؤال های او نیز جواب داده خواهد شد . سؤالاتی از قبیل این که شخص در درس چه اساتیدی حاضر شود، چه کتاب هایی بخواند، با چه مراکزی همکاری کند، آینده شغلی و علمی - و حتی خانوادگی اش - چگونه باشد، و تا چه زماني به تحصیلات خود ادامه دهد. 🔺چهره های موفق روحانیت در طول تاریخ کسانی بوده اند که توان خویش را شناخته و از آن کمال استفاده را برده اند، به علاوه بازبینی در روش ها، رفع نقاط ضعف و اتخاذ راه های بهتر برای وصول به هدف، لازمه و نشان گر پویایی، بالندگی و حیات یک نهاد یا سازمان است . 🔺این که در چند سال اخیر مراكز و رشته های تخصصی مثل فلسفه، تفسیر، کلام، و تبلیغ براي طلاب راه اندازي شده قدم مثبتی است، ,ولي باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هر طلبه ای از ابتدای ورود به حوزه مسیر آینده کاری خود را بداند و از تخصص ها، مراحل و مقاطع تحصیلی و مدت زمان هر یک و راه ها و امکاناتی که در پیش روی اوست آگاهی کامل داشته و در صدد انتخاب یک گرایش علمی برای ادامه تحصیل - پس از گذراندن دوره عمومی - برآيد . 🔺شناخت استعدادها و علایق، شرط لازم موفقیت است نه کافی . قدم های بعدی عبارت است از: برنامه ریزی، سخت کوشی و پشتکار، تحصیل منضبط و ارزيابي مداوم سیر حرکت علمی و رفع نقایص و تقویت نقاط مثبت آن . 🔺برگرفته از مقاله «استعداد سنجی نیاز مستمر حوزه»، مجله پیام حوزه،، ش 32، زمستان 1380 ✍️حسينعلي رحمتي 9 شهريور 1396 t.me/harahmati (بازنشر)
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 -۳ ✅ کلاس روش تحقیق رفته ام، ولی بازهم نمی توانم مقاله بنویسم. چرا؟ دکتر ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ این ویدیوها را با هشتگ در کانال مشاهده کنید🔻🔻 ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
- ۴ 🔻یعنی واقعا نکات ویرایشی و نگارشی در تحقیق اینقدر مهم است که ارزیاب به آن امتیاز می دهد؟ برای درست نویسی چه باید کرد؟ دکتر ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ این ویدیوها را با هشتگ در کانال مشاهده کنید🔻🔻 ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
‍ 🔺 آيا ربات ها هم در آفرينش ز يك گوهر اند؟ 🔻در پژوهش هايي كه اخيرا درباره اخلاقي و اخلاقِ آينده پژوهي (به ويژه در حوزه فناوري اطلاعات)‌ داشتم به مطلبي برخوردم كه ديويد هنسون (David Hanson)، طراح ربات معروف «سوفيا» پيش بيني كرده است تا سال 2045 ربات ها از حقوقي چون ازدواج، ‌داشتن سرزمين مستقل، و راي دادن برخوردار مي شوند (سايت www.independent.co.uk). همچنين مقاله اي ديدم از «آماندا ووره» (Amanda Wurah) استاد دانشگاه مك گيل، با عنوان We Hold These Truths to Be Self-Evident, That All Robots Are Created Equal كه به نظرم رسيد بهترين معادل فارسي براي آن (البته بااجازه شيخ اجل سعدي) اين است كه «ربات ها در آفرينش ز يك گوهر اند». نويسنده در اين مقاله بر ضرورت تعريف شخصيت حقوقي و تصويب قوانين حقوق بشر براي ربات ها تاكيد كرده بود. البته او مسئله را از منظر حقوقي بررسي كرده و به ابعاد اخلاقي آن كمتر پرداخته است. 🔻 حضور روزافزون ربات ها در زندگي انسان امروز و ميزان هوشمندتر شدن آنها (كه در سال هاي آينده با وسعت و شدت بيشتري ادامه پيدا مي كند) نشان مي دهد كه اخلاق انديشان و آينده پژوهان حوزه فاوا بايد بيش از پيش توجه به اين عرصه را جدي بگيرند و در صدد پاسخ به پرسش هايي از اين قبيل باشند: 1. آيا اخلاقي بودن براي معنا دارد؟ 2. آيا زمان تغيير نگاه به ربات ها از يك ماشين صرفا مكانيكي به يك فاعل اخلاقي (moral agent) فرارسيده است؟ 3. آيا بايد در صدد تعريف وظايف و مسووليت هاي اخلاقي براي ربات ها باشيم؟ اصول اخلاقي براي آنها همان اصول مطرح براي انسان ها است؟ 4. چه بايد براي مرتبطان با ماشين هاي هوشمند (مانند طراحان، برنامه نويسان، سازندگان، صاحبان و مخاطبان آنها) نگاشته شود؟ 5. اگر استفاده از ربات ها پيامدهايي چون افزايش انسان ها را به دنبال داشته باشد آيا توسعه آنها اخلاقا درست است؟ 1 تير 1397 —------------------------------------------------------ا 🌷اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید. برای آگاهی از موضوعات بیشتر در کانال «اندكي انديشه» عضو شوید : 👈 @harahmati
. . 🔻: ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی(۱) از چند سال قبل آرزو داشتم با این سوال که «قرآن درباره فضای مجازی چه پیام هایی برای ما دارد؟» قرآن را مطالعه کنم. تا این که اخیرا توفیق شروع این کاررا پیدا کردم. آنچه از این به بعد، به برکت آغاز ماه رمضان، با عنوان تقدیم شما می شود تفسیر قرآن نیست، بلکه *نکته ها و ایده هایی* است که با تامل در آیات قرآن، از منظر اخلاق فناوری اطلاعات، به آن رسیده ام. خوشحال می شوم اگر انتقادها و پیشنهادهای خود را درباره آن به بنده اطلاع دهید. ✅ در هر مورد، ابتدا خود آیه و سپس آدرس آن، و سپس نکته ها یا ایده هایی که به ذهن رسیده است درج می شود. ✅فرصت را مغتنم می شمارم و از اساتیدی که با مطالعه نمونه اولیه کار، نظرات خود را درباره آن بیان کردند تشکر و قدردانی می کنم. 🌺امید که در ماه قرآن، هر صبح، صبوح تان از می معرفت آکنده و صبوحی تان مداوم باشد. سوره حمد: 🔻 🌅الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ (حمد/2) 1. در نگرش خدا-محور به هستی، فضای مجازی به خاطر منافعی که دارد، یکی از نعمت هایی است که خداوند به انسان عطا کرده است. از این رو اخلاقا حمد وسپاس از او لازم است. این کار نه لزوما به صورت زبانی، که باید به صورت عملی باشد. استفاده اخلاقی و درست از این فضا، مصداق بارز حمد عملی است. 🌅 الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ (حمد/3) 🔻1. انتساب دو صفت «بخشنده و مهربان بودن» به خداوند و تکرار آن در ابتدای سوره ها (به جز یک سوره) بیان گر اهمیت این دو صفت است. 🔻2. گذشتن از خطاهای دیگران در فجازی، به ویژه لغزش های سهوی و کوچک، پیامدهایی چون پیشگیری از جدال های بیهوده یا ایجاد کدورت وناراحتی اعضای گروه ها را به دنبال دارد. لغزش هایی چون ارسال شکلک های شیطنت آمیز، یا افزودن شخص به گروه های دیگر بدون کسب اجازه از او، کلمات توهین آمیز اتفاقی و ناشی از خطای تایپی نمونه هایی از لغزش های قابل گذشت است. 🔻3. مهربانی: شبکه های اجتماعی یک فضای تعاملی و زندگی گروهی افرادی است که از نظر سنی، جنسیتی، عقاید و باورها و روحیات با یکدیگر متفاوت و گاه متضاد هستند. یکی از شرایط همزیستی در این فضا، مهربانی و عطوفت نسبت به یکدیگر است. ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ✅ایده ها را با هشتگ در کانال اندکی اندیشه پیگیری کنید🔻🔻 @harahmati
: ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی(۲) 🌅 إيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعين‏ (حمد/5) 🔻1. یافتن عوامل موثر بر ترک رذائل اخلاقی در فجازی یکی، یا مهم ترین، دغدغه اخفاپژوهان (محققان حوزه اخفا) و دیگر سیاستگزاران این عرصه است. جدای از عوامل بیرونی (از قبیل نظارت و فیلترینگ و محدود کردن) عوامل درونی و معنوی نیز می تواند در این زمینه نقشی مهم تر از عوامل بیرونی داشته باشد (چرا که اختیاری و همیشگی و غیرقابل دور زدن است). 🔻2. کاربری که فقط خدا را عبادت می کند در واقع به او عشق می ورزد و او را همیشه ناظر اعمال خود می داند. از این رو فضای مجازی را هم محضر خداوند می داند و در آن مرتکب کاری نمی شود که محبوب و معبود را بیازارد؛ حتی اگر نظارت های بیرونی هم نباشد، 🔻3. فضای مجازی در کنار منافع و خیرات فراوان خود، به دلائلی چون امکان ناشناس ماندن، وجود انسان های بی اخلاق، کثرت محتواهای غیراخلاقی، و تنوع و جذابیت فراوان، لغزشگاه هولناکی برای ارتکاب رذائل اخلاقی نیز هست که نجات از آن بسیار دشوار است. از این رو، استعانت و یاری گرفتن از خداوند، اراده و انگیزه افراد را برای رهایی از آفات اخلاقی این فضا افزایش می دهد. در آیات 6 و 7 همین سوره (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم‏. صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّين‏) که از خداوند درخواست هدایت می شود، نیز موید آن است که برای درست زیستن باید از خداوند یاری طلبید. 🌅اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم‏ (حمد/6) 🔻1. در تفکر اخلاقی اسلام گرچه هدف نهایی زندگی و راه رسیدن به سعادت، تقرب به خداوند است(نظریه قرب الاهی)، ولی برای این کار نقشه راهی طراحی شده که «صراط مستقیم» نامیده می شود. از این نکته می توان دریافت که رسیدن به مقصد جز با پیمودن مسیر درست ممکن نیست. 🔻2. فضای مجازی هم، مثل فضای حقیقی، مجالی برای کنشگری اخلاقی افراد است. از این رو لازم است اولا هدف غایی (و البته اهداف میانی و ابتدایی) فعالیت اخلاقی در این فضا ترسیم شود، ثانیا بایدها و نبایدها و راه رسیدن به این اهداف مشخص گردد. این کار علاوه بر چارچوب نظری، باید همراه با ارائه راهکارهای عملی و مشخص هم باشد (توجه داشته باشیم که اخلاق فناوری اطلاعات زیر مجموعه اخلاق کاربردی است). طراحی «کدهای اخلاقی» متناسب با هریک از عرصه های فعالیت در فجازی می تواند در این زمینه موثر باشد. مثلا مشخص شود برای لایک کردن یا فوروارد کردن، یا تدوین پروفایل چه نکاتی باید مراعات شود تا شخص رفتارش از نظر اخلاقی درست و موجب تقرب الی الله شود. ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ✅ایده ها را با هشتگ در کانال اندکی اندیشه پیگیری کنید🔻🔻 @harahmati