eitaa logo
| اندکی اندیشه |
326 دنبال‌کننده
613 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻حوزه های علمیه و مستمعانِ شبکه‌مندِ نسلِ«لیروا منکم» ✅1. گسترش شبکه های اجتماعی در جامعه ما، حوزه های علمیه را با نسل جدیدی از مستمعان مواجه کرده که یکی از مهم ترین ویژگی های شان حضور در فضای مجازی و انس با شبکه های اجتماعی است. به همین خاطر چنانچه روحانیون مناسبات حاکم بر این شبکه ها و فضای زیستی این مستمعانِ شبکه‌مندِ «حاضر ولی غایب» را نشناسند، در انجام وظایف تبلیغی خود با چالش های فراوان مواجه خواهند شد. ✅2. این مستمعان از چشمِ گوشی های خود به دین و روحانیت می نگرند، و کوچکترین رفتار یا گفتار آنان را، به ویژه اگر مسوولیتی اجتماعی و سیاسی داشته باشند، زیر نظر دارند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند. از این رو حتی یک تپقِ زبانی ساده، یک شادی پس از رای آوردن کاندیدای مورد علاقه، یک شوخی سرِ کلاس، یک پارگی کوچک لباس، یک حرف سست و غیرمعقول در سخنرانی، یک برخورد نادرست با مردم در کوچه و خیابان، یک مطلب کوتاه در توییتر و یک تصویر در پروفایل روحانیون از سوی آنان به سرعت تبدیل به سوژه ای فراگیر در شبکه های اجتماعی می شود. ✅3. تصویری که از روحانیت در شبکه های اجتماعی به این نسل عرضه می شود لزوما همواره درست و منطبق با حقیقت یا واقعیت نیست، در عین حال، این نسل در مواجهه با طلاب، هر جا احترام و تکریم و منطق و استدلال ببیند نوعا احترام می گذارد و همراهی نشان می دهد. به همین خاطر است که اهدای عضو یک طلبه، عذرخواهی یک امام جمعه، ساده زیستی یک روحانی مشهور، و مشارکت طلاب در کمک به سیل زدگان را تحسین می کند و اخبار آن را برای دیگر کاربران شبکه ها ارسال می کند. اما البته از سوی دیگر، از سخنان تند و نگاه بدبینانه برخی روحانیون به شدت آزرده می شود. ✅4. این نسل، نسبت به نسلِ قبلی مستمعان، عمدتا از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار است و به مدد فضای مجازی به مجموعه ای بسیار وسیع از اطلاعات دسترسی دارد. از این رو، روحیه ای پرسش گر و انتقادی دارد، طالب گفت وگوهای دوطرفه با روحانیون و شنیدن پاسخ های عقلانی برای پرسش های خویش است. 🔻🔻بنابراین،‌ طلاب و روحانیون اگر در صدد مخاطب گیری از این نسل هستند باید: ✅1. بر گفتار و رفتار خود دقت بسیار داشته باشند،‌ و حتی اگر خودشان در فضای مجازی حضور ندارند، همواره خود را در معرض نظارت و ارزیابی این نسلِ گوشی به دست بدانند. ✅2. در فضای مجازی (و حقیقی) اخلاق اسلامی را در عمل به این نسل نشان دهند و «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ»، به تعبیر امام صادق(ع)، باشند تا جامعه «الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ» را در عمل ببیند. این تبلیغ عملی است که مخاطب را به کار نیک دعوت می کند(کافی، ج 3/202). ✅3. از نگاه یک سر بدبینانه نسبت به شبکه های اجتماعی و کاربران آن بپرهیزند، و مواظب باشند که وقوع برخی رذایل اخلاقی در این فضا موجب نادیده گرفتن مزایای فراوان آن نشود. ✅4. با فعالیت های اخلاقی این نسل در فضای مجازی، از قبیل کمپین های دفاع از کشور، کمک به نیازمندان یا حفظ محیط زیست، همراه یا مشوق باشند، در عین حال خطاهای آنها را با ادب و احترام گوشزد کنند. ✅5. شبکه های اجتماعی را عضوی جدایی ناپذیر و ماندگار در دنیای امروز، و عاملی موثر بر تربیت اخلاقی و باورها و رفتارهای دینی جامعه بدانند، و آن را ابزاری قرار دهند برای ارتباط با نسل جوان، و رشد و تعالی اخلاقی آنها. برای این کار لازم است تراث ارزشمند دینی و اخلاقی اسلام را متناسب با نیازهای مخاطبان جدید بازخوانی و با ادبیات مناسب به این نسل عرضه نمایند. 🔻 وقتی حوزه به لسان این «قوم» سخن بگوید قطعا میزان تاثیر و نفوذ کلامش نیز بیشتر خواهد شد: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ» (سوره ابراهیم، آیه4). حسینعلی رحمتی ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ @harahmati
ورود حوزویان به عرصه موضوعات و فناوری های نوپدید، گرچه بسیار باتاخیر است، ولی باز هم ارزشمند و قابل تقدیر است. این کار فی نفسه ضروری است و با توجه به حاکمیت نظام دینی در کشور ما ضرورتی مضاعف پیدا میکند. کار خوب دیگرشان این است که از فضای مجازی برای تدریس استفاده کرده اند. ✅امیدوارم اخلاق پژوهان هم در این عرصه ها جدی تر وارد شوند و بزودی ما شاهد درس (اخلاق فناوری اطلاعات) در حوزه های علمیه باشیم.
😄😒 اخفاچه ها: ضرب المثل هایی نوساخته درباره () و حسب حال فضای مجازی (قسمت ۵) ✍️ دکترحسینعلی رحمتی ۶۱. دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند: یکی کاربری که اندیشه کرد و پُست نگذاشت، و دیگر آن که پست گذاشت و اندیشه نکرد. پست هرچند که بیشتر بگذاری، چون سوادش نداری نادانی (با کسب اجازه از شیخ اجل، سعدی) ۶۲. فیلترینگ که بیاد کانال خوب و بد را با هم می بندد ۶۳. از سه چیز باید ترسید: تصویر زیبا در پروفایل، چاپلوسی در پی وی، استاد استاد گفتن در چت های دانشجویی ۶۴. کانال که فیلتر بشه چه یک عضو چه صد عضو ۶۵. هنوز ریپورت نشدی تا ارسال کیلویی مطلب از یادت بره ۶۶. وای به روزی که فیلتر شود فیلترشکن ۶۷. هرچه ممبر بیشتر سفارش های تبلیغاتی بیشتر ۶۸. هرکه «لایک»ش بیش، ادعایش بیش‌تر ۶۹. یک پیج فعال به از صد کانال سوت و کور ۷۰. هنوز ریمو نشدی تا ریپورت از یادت بره ۷۱. هنوز غذای زندان را نخوردی تا شاخ بازی از یادت بره ۷۲. یک ممبر آنلاین به از صدهزار (ممبر عبوری) ۷۳. فلانی از ممبرِ فیک هم درآمد کسب میکنه ۷۴. از سه چیز باید حذر کرد: گروه بی رونق، پیج بی مطلب، و کاربرِ ناشناس ۷۵. با عضو شدن در گروه اساتید، کسی استاد نمیشه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ ✅ ضرب المثل های مربوط به اخلاق فناوری اطلاعات () را با هشتگ ها در کانال «اندکی اندیشه» پیگیری کنید. 🔻🔻🔻 اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. اگر این مطلب را مفید میدانید به دیگران هم معرفی کنید👇👇 ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
اگر برایم ممکن بود طلاب و دانشجویانی که دنبال انتخاب موضوع برای تحقیق هستند وادار میکردم چند ساعت درباره این تصویر تامل کنند. از دل آن چند موضوع عالی برای تحقیق به دست می آید. مدتی پیش خبرنگار از یک معتاد می پرسد نمی ترسی کرونا بگیری. جواب می دهد . ⭕️خبر در مجازی منتشر میشود و تمام. تشنه شبکه ها قربانی جدید خود را پیدا کرده است…* با لایک و فورواردهای ما طرف یک صفحه راه اندازی میکند و تا الان نزدیک دارد.آنطور که گفته اند برای هر تبلیغ در صفحه اش چندین میلیون تومان می گیرد و به هزاران فرد ساده لوحی که مفت و مجانی او شده اند میخندد. 📛 بله. این است یکی از نشانه های دنیای جدیدی که درحال ساخته شدن است به مدد . ✅ از این تصویر و مانند آن به راحتی نگذارید. اندازه چندین کتاب و کلاس و سخنرانی حرف دارد برای گفتن. ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ *درباره غول های تشنه بنگرید به پست زیر: https://t.me/harahmati/1520 🔻🔻🔻 اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. اگر این مطلب را مفید میدانید برای دیگران هم ارسال کنید. @harahmati
⭕️ یک دهه، یکصد مقاله (قسمت 1 از 4) مقالات کوتاه درباره (اَخفا) و فضای مجازی قابل دسترسی در سایت www.harahmati.ir و کانال @harahmati در شبکه های اجتماعی 1) آیا کبوتران «صفر و یک» مقصراند؟ 13 مهر 1391 2) ما واين موجودات زبان نفهم!: بحثي در اخلاق ربات ها و ماشين هاي هوشمند ،‌اسفند 1391 3) الماس ريزه هاي اخلاق چقدر هزينه دارد؟، 27 اسفند 4) راهکارهایی برای اخلاقی تر شدن فضای مجازی ، 6 آبان 1392 5) فناوري، الان؛ اخلاق؟، شايد وقتي ديگر!: بحثی درخوش اشتهايي فناورانه و دلزدگي اخلاقي، 19 خرداد 1392 6) فيلترينگ و اخلاق:‌ نگاهي به ابعاد اخلاقي پالايش محتوا در فضاي سايبر، 1 اسفند 1392 7) موانع و چالش های اخلاقی شدن فضای سایبر، 22 مهر 1392 8) راهکارهایی برای اخلاقی تر شدن فضای مجازی ، 6 آبان 1392 9) نه ترس، نه بي خيالي: ما و انقلاب موبايلي آقاي اشميت، 17 بهمن 1392 10) «گلس» و مسئله اخلاق: نگاهی به گجت جدید گوگل، 29 ارديبهشت 1392 11) فناوری، الان؛ اخلاق؟ شاید وقتي ديگر!، 19 خرداد 1392 12) والدین و «بلوغ دیجیتالی» فرزندان: بحثی در شکاف دیجیتالی بين – نسلي، 28 خرداد 1392 13) اخلاق در سپهر سايبر: درآمدي بر اخلاق پژوهش در اينترنت، 26 آذر 1392 14) «پليس فدا» و اخلاق در شبكه هاي اجتماعي، 12 بهمن 1394 15) «من از اوناش نيستم !»: نقش غرور و غفلت در افزايش قربانيان شبكه هاي اجتماعي،‌ 6 اسفند 1394 16) از «فاوا» تا «اخفا»؛ گامي كه به ضرورت بايد پيمود، 14 دي 1394 17) فقط خواهر ما خواهر ماست؟!: آسيب شناسي اخلاقي تحقير زنان در شبكه هاي اجتماعي، 29 بهمن 1394 18) كليك نكنيد، اين يك بمب است!، 1 بهمن 1394 19) نگاه جزيره اي به اخلاق: به بهانه يك كمپين جديد، 25 دي 1394 20) آيا شبكه هاي اجتماعي اخلاق جديدي ايجاد كرده است؟، 3 مهر 1395 21) ايده هاي خوب اخلاقي را به ابتذال نكشيد لطفا، 2 دی 1395 22) آيا انتشار تصاوير كودكان در شبكه هاي اجتماعي كاري غيراخلاقي است؟،‌7 دی 1395 23) آيا فيلترينگ تحقيراخلاقي مخاطبان است؟، 13 دی 1395 24) بايد ها و نبايدهاي حضور حوزويان در فضاي مجازي، 25) ما و اين بچه زرنگ هاي شبكه هاي اجتماعي، 16 دی 1395 دکتر ۵ مهر ۱۳۹۹
❇️ یک دهه، یکصد مقاله (قسمت 2 از 4) مقالات کوتاه حسینعلی_رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات (اَخفا) قابل دسترس در سایت www.harahmati.ir و کانال @harahmati در شبکه های اجتماعی 26) اخلاقِ جذب فالوئر و ممبر در فضاي مجازي، 28 دی 1395 27) بي اخلاقي افتخار ندارد، لطفا از آن عكس نگيريد: نگاهي به عكس هاي سلفي از منظر اخلاقي، 30 دی 1395 28) پلاسكو؛ آينه رفتارشناسي اخلاقي ما در فضاي مجازی، 6 بهمن 1395 29) چه خوب فريب مي خوريم، ما ساده لوحان فضاي مجازي، 22 دی 1395 30) خطري بزرگتر از «گورخوابي»، 8 دی 1395 31) درباب يكي از شيرين كاري هاي (غير)اخلاقي ما در شبكه هاي اجتماعي: به بهانه انتشار ويديوي دانش آموز مشهور این روزهای فضای مجازی،‌ 27 آذر 1395 32) شبكه هاي اجتماعي و دو راهه «نيت خوب و استفاده بد»، 27 مهر 1395 33) شبكه هاي اجتماعي و معضل «انباشت آگاهي هاي بي حاصل»، 26 مهر 1395 34) عوامل و پیامدهای فاصله بین والدین و فرزندان درباره فضای مجازی، آبان 1395 35) فرزندانمان را با «نهنگ های آبی» فضای مجازی تنها نگذاریم،‌30 مهر 1396 36) جلوی زلزله در قلب های مان را که می توانیم بگیریم، 23 آبان 1396 37) اخلاقِ جذب فالوئر و ممبر در فضاي مجازي، 28 دی 1396 38) با اين گل به خودي زدن ها مي خواهيم موفق شويم؟، 10 آذر 1396 39) جلوی زلزله در قلب های مان را که می توانیم بگیریم، 23 آبان 1396 40) فیلترینگ حداقلی و اخلاقی در فضای مجازی، 14 آذر 1396 41) فیلترینگ و مسئله تعارض اخلاقي، 27 دی 1396 42) چگونه شهروندان خود را براي دنياي بدون فيلترينگ آماده كنيم؟، 7 بهمن 1396 43) حضور طلاب در فضای مجازی؛ آری ولی چگونه؟،‌ 17 بهمن 1396 44) راهكارهاي بهبود پژوهش هاي اخفا، 1396 45) سهم خود را در قربانی شدن آتناها از یاد نبریم، 22 تیر 1396 46) شهرت های بادآورده فضای مجازی، و آن روی سکه ای که نمی خواهیم ببینیم، 6 آبان 1396 47) فيلترينگ و هزار نكته باريكتر ز مو، 11 فروردين 1397 48) نقش کاربران فضای مجازی در فیلترینگ، 15 فروردين 1397 49) اعتمادسازي؛ حلقه مفقوده فيلترينگ، 17 فروردين 1397 50) والدين و يك لقمه محتواي حلال سر سفره فضاي مجازي، 30 فروردين 1397 دکتر ۷ مهر ۱۳۹۹
🌀 یک دهه، یکصد مقاله (قسمت 3 از 4) مقالات کوتاه در (اَخفا) قابل دسترس در سایت www.harahmati.ir و کانال @harahmati در شبکه های اجتماعی 51) آينده پژوهي اخلاق فناوري اطلاعات (اخفا)؛ ضرورت امروز، نياز فردا، 6 ارديبهشت 1397 52) وقتی زندگی تان شیرین است به زخم دیگران نمک نپاشید لطفا، 19 اردیبهشت 1397 53) فضاي مجازي و به چالش كشيدن اخلاق سنتي، 30 ارديبهشت 1397 54) نيامده اي كه بايد آمده اش بدانيم: آینده پژوهی اخلاقی فضای مجازی،‌4 خرداد 1397 55) آيا ربات ها هم در آفرينش ز يك گوهر اند؟، 1 تیر 1397 56) آيا بلاك چين فقط براي دور زدن فيلترينگ است؟، 14 تير 1397 57) آینده پژوهی اخلاق، 28 تیر 1397 58) آیا در «كف شير نرِّ خونخواره» ایم؟: ما و فناوری های آینده، 6 مرداد 1397 59) حاکمانِ زيست –جهان فردای فاوا چه کسانی هستند؟، 10 مرداد 1397 60) چند سوال درباره فضای مجازی و مسئله اخلاق: گزارش یک گفت و گوی علمی، 15 و 16 مرداد 1397 61) مومو از بچه‌های ما چه میخواهد؟: نگاهی به چالش جديد فضاي مجازي، 21 مرداد 1397 62) نزاع خیر و شر اخلاقي در فناوري هاي آينده به کجا می رسد؟، 4 شهریور 1397 63) فناوري هاي آينده چگونه در خدمت اخلاق هستند؟، 16 شهریور 1397 64) فضای مجازی و معضل درس خوانده های بی سواد، 1 آبان 1397 65) بلعيدن لحظه لحظهء داده ها یا داستانِ حرف مفت و گوش مفت، 9 آبان 1397 66) چرا ناگفته های اين مجري تازه وارد را بايد جدي گرفت؟، 27 آبان 1397 67) یک تصویر؛ چند ایده اخلاقی، 5 آذر 1397 176 68) چرا «قنديل»ها در فضای مجازی به راحتی آب می شوند؟،‌17 دی 1397 69) عزیز من، شما خودت متهمی، 20 دی 1397 70) «فجازی» یا «فضای مجازی»؟، 25 دی 1397 71) آیا ممکن است ماشین های هوشمند مقلد الگوهای معرفتی و رفتاری سازندگان خود شوند؟، 1 بهمن 1397 72) آيا شما هم يك ویندو شاپر فجازی هستيد؟، 5 بهمن 1397 73) پدر و مادر عزيز، لطفا جاهاي خالي اين خبر را شما پر كنيد، پيش از آن كه دير شود، 8 بهمن 1397 74) «مولي راسل» شاید نام مستعار يكي از دختران ما باشد،‌ 20 بهمن 1397 75) انگشتی را که کلیک می کند گاز نگیریم، 2 اسفند 1397 دکتر ۸ مهر ۱۳۹۹
✴️ یک دهه، یکصد مقاله (قسمت 4 از 4) مقالات کوتاه در (اَخفا) قابل دسترس در سایت www.harahmati.ir و کانال @harahmati در شبکه های اجتماعی 76) اشاعه فحشا مي كنيم با نیت خیر؛ به همین راحتی، 10 اسفند 1397 77) اين دیوار را کلنگی نکنیم، روي همه مان خراب مي شود، 15 اسفند 1397 78) باوركنيد فقط مي خواهم بدانم خبرش راست است يا نه، 25 اسفند 1397 79) چرا در گفت وگوهاي شبكه هاي اجتماعي مشاركت نمي كنم؟، 15 فروردين 1398 80) صفحه کایل واکر آینه ماست؛ از آن ساده نگذریم، 18 فروردین 1398 81) ظاهرا فقط همین لباس زیباست نشان آدمیت، 28 خرداد 1398 82) جدی است ولی جدی نگیرید، 1 تیر 1398 83) «شیپِل های فجازی» از آن چه فکر می کنید به شما نزدیک ترند، 24 مرداد 1398 84) چه کسی «تبر» را به دست «سحر» داد؟، 4 آبان 1398 85) لطفا برای معرفی این قاتل کمک کنید، 16 آبان 1398 86) کتاب سوزی، و بردن رونق مسلمانی، 3 بهمن 1398 87) برای خودمان پرونده اخلاق کرونایی درست کنیم، 10 اسفند 1398 88) «کُرونا»لوژیِ تصویرِ برساختهء رسانه ها از دین و روحانیت، 21 اسفند 1398 89) انتظار از مبلغان دین، در دوران پساکرونایی، 5 فروردین 1399 90) «آرات» را از دست این غول نجات دهید، 14 اردیبهشت 1399 91) فضای مجازی و آبرویی که به «مویی» بند است ، 28 اردیبهشت 1399 92) توهین اشکال ندارد، فقط مرا «ببینید»! ، 1 خرداد 1399 93) به ما توهین کنید لطفا !، 16 خرداد 1399 94) ما، رومینا، و سَندرُم «پایِ فرار و داسِ بی قرار»، 8 خرداد 1399 95) همدست قاتل در خانه ماست، 18 خرداد 1399 96) کارکردهای ساحتی و ابزاری فضای مجازی درباب امر به معروف ونهی از منکر، 11 تیر 1399 97) انتشار یک کتاب، و چند نکته، 17 تیر 1399 98) درست است که به خودش مربوط است، اما به ما مربوط است !، 5 شهریور 1399 99) خطرناک تر از تغییر جنسیت، 16 شهریور 1399 100) حوزه های علمیه و مستمعانِ شبکهمندِ نسلِ«لیروا منکم» ، 30 شهریور 1399
🌺🌺🌺 «پليس فدا» و اخلاق در شبكه هاي اجتماعي 🌺🌺🌺 1. چرا پليس فدا؟:‌ ايده اي كه در اين مقاله ارائه مي شود برگرفته از يك تجربه واقعي است كه اميد است طرح آن براي ديگران هم مفيد باشد. امروزه چه بخواهيم چه نخواهيم شبكه هاي اجتماعي مبتني بر فضاي مجازي جزيي از زندگي واقعي همه ما شده است و ساكنان اين شبكه ها هر لحظه رو به افزايش است. عوامل مختلفي از قبيل جذابيت، تنوع، سرگرمي، آموزش، ارتباطات وسيع و گسترده، در دسترس بودن،‌ ساده و آسان بودن و فراهم شدن تجربه فضاهاي جديد موجب اقبال روزافزون به اين شبكه ها شده است. ترديدي در اين نيست كه اين شبكه ها مزايا و منافع فراواني دارند ولي در كنار آن البته به طور مستقيم و غيرمستقيم مشكلات اخلاقي و تربيتي زيادي را نيز موجب مي شوند كه هيچ عقل سليم و انسان دلسوزي نمي تواند نسبت به آن بي تفاوت باشد. سوالي كه پيش مي آيد اين است: «براي جلوگيري از ناهنجاري هاي اخلاقي در اين شبكه ها،‌ ‌و به عبارت ديگر براي اخلاقي تر شدن فضاي اين شبكه ها چه بايد كرد؟». چه كنيم كه ابزاري كه مي تواند در ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي ما تاثيرات مثبتي از خود به جا بگذارد موجب شعله ور شدن آتش بي اخلاقي در زندگي ما و اطرافيان مان نشود؟ در پاسخ به اين سوال مي توان راهكارهاي گوناگوني را مطرح كرد كه راه اندازي «پليس فدا» توسط خود اعضاي شبكه ها يكي از آنها است. در مقاله حاضر نكاتي درباره اين موضوع بيان خواهد شد. 2. تعريف پليس فدا: اين عنوان برداشتي طنازانه از «پليس فتا» است كه براي اهالي فضاي مجازي نامي آشناست. از چند سال قبل در كشورمان بخشي از نيروي انتظامي عهده دار مقابله با قانون شكني ها و سوءاستفاده از فضاي مجازي و از جمله شبكه هاي اجتماعي شد كه نام آن «پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات» و به طور مختصر «پليس فتا» است. براي آگاهي از وظايف و فعاليت هاي اين پليس مي توان به سايت اينترنتي اش مراجعه كرد. طبيعتا اين پليس كار خود را انجام مي دهد ولي مقاله حاضر در صدد بيان اين نكته است كه «اگر هر يك از ما كار نظارت بر گفتار و رفتار خود و ديگر شهروندان شبكه هاي اجتماعي را بر عهده بگيريم نياز چنداني به دخالت پليس فتا نخواهد بود». مدتي پيش اين كار در يكي از گروه هاي شبكه هاي اجتماعي انجام شد و براي اين كه حالت دوستانه و مهربانانه اي داشته باشد آن را «پليس فدا»‌ ناميديم؛ يعني پليسي كه خود را دوست و فدايي ديگران مي داند و آنان را به مراعات اخلاق و پرهيز از رذايل اخلاقي در فضاي مجازي تشويق و ترغيب مي كند. اين كار چون از روي صداقت و دوستي و احترام انجام شد از سوي اعضاي گروه هم مورد استقبال قرار گرفت و ظاهرا تاثيرات خوبي هم داشت. 3. وظايف پليس فدا: ايده ال آن است كه هر عضو شبكه هاي اجتماعي خود را يك پليس فدا بداند ولي اگر در هر گروه حتي چند نفر محدود هم عهده دار اين وظيفه شوند باز هم مي توانند بر روي اصلاح رفتار ديگران تاثيرگذار باشند. عضويت در اين پليس هيچ هزينه و امكاناتي نمي خواهد، و هر كس كه نسبت به مراعات اخلاق در شبكه ها احساس مسووليت كند و هم خود به اصول اخلاقي عمل كند هم ديگران را به اين كار تشويق كند در واقع عضو پليس «فدا» شده است. مهم ترين وظايف هر عضو پليس فدا از اين قرار است: 1. مقيد بودن خود فرد به مراعات اخلاق هنگام ارائه محتواي متني، ‌صوتي و تصويري و هر گونه فعاليت ديگر در شبكه هاي اجتماعي 2. بي تفاوت نبودن نسبت به فعاليت هاي درست و نادرست ديگر اعضاي شبكه. 3. ترغيب ديگران به مراعات اخلاق 4. تشويق كارهاي خوب و رفتارهاي اخلاقي اعضاي شبكه 5. دادن آگاهي هاي لازم به ديگران درباره پيامدهاي نقض اخلاق در شبكه ها (مثلا پيامدهاي شوخي هاي نا به جا، ارائه اطلاعات خصوصي، ايجاد روابط نامناسب، انتشار تصاوير نامناسب، لينك به سايت ها و گروه هاي غيراخلاقي و مواردي از اين قبيل) 6. دادن آموزش هاي پيشگيرانه به ديگر اعضاي شبكه براي ممانعت از افتادن آنها در دام انسان هاي اخلاق ستيز (مثلا چگونگي حفظ امنيت اطلاعات شخصي در شبكه، آموزش كودكان و نوجوانان براي پرهيز از افتادن به دام روابط غيراخلاقي، پرهيز از عضويت و ملحق شدن (join) به گروه هاي ناشناخته يا گروه هاي حاوي محتواي جنسي، پرهيز از انتشار مطالب شوخي و جدي يا تصاويري كه حاوي محتواي مستهجن است). 7. استفاده از روش هاي خلاقانه همراه با ذوق و سليقه و‌ حتي المقدور متناسب با فضاي مجازي. مثلا مي توان عبارت «ا. پ. ف.» (اخطار پليس فدا !) كه لحني مطايبه آميز دارد را در قالب يك استايكر طراحي و در موارد لازم به عنوان علامت اخطار از آن استفاده كرد. 8. بهره گيري از ادبيات و لحن مناسب و مودبانه و همراه با احترام،‌ و تا جايي كه ممكن است با استفاده از الفاظ صميمانه و ترجيحا با طنز و شوخي. 🍀🍀🍀 ادامه مطلب را در آدرس زير مطالعه فرماييد: http://harahmati.blogfa.com/post-405.aspx
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفته شده نخستین کلیپی است که با بهره گیری از هوش مصنوعی به زبان فارسی درست شده است. سوالهایی پیش می آید از این قبیل که آیا فناوری های جدید در خدمت به حقیقت است یا تحریف آن؟ این کار از نظر اخلاقی در چه شرایطی درست است و در چه شرایطی نادرست؟ 🔻ممکن است بگویید ما میدانیم این افراد فوت کرده یا شهید شده اند و این فیلم با استفاده از فناوری هوش مصنوعی درست شده است (در آخر ویدیو هم بر این نکته تصریح شده). اما سوال این است که اگر درباره انسانی که ما این اطلاعات قبلی را نداریم از این فناوری استفاده شد چه؟ اگر به جای لب خوانی شعر، صحبت های دیگری در دهان او گذاشته شد چه؟ اگر فردا کسی بر اساس یک تصویر ساده از ما یک ویدیو ساخت و هر حرف و حرکتی را بر روی آن پیاده کرد چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟ 🔻زمان آن است که درباره فناوری هایی چون تأملات اخلاقی جدی تری انجام شود. ✅مطلب بالا به معنای مخالفت با ساخت این ویدیو و مانند آن نیست، بلکه مقصود لزوم توجه به استفاده از این فناوری هااست. فناوری هایی که استفاده از آنها در آینده نزدیک بسیار بیشتر خواهد شد. 🔘@harahmati
استفاده از فضای مجازی برای ارتباط زندانیان با خانواده شان، کاری قابل تقدیر است. 🔻 کارکردهای اخلاقی و مثبت فراوان دارد. تنها باید این امکانات و کارکردها را شناسایی و استفاده کرد. 🔻دنیای امروز، و بیشتر از آن، دنیای فردا، عصر سیطره فضای مجازی است. جوامعی در این عصر می‌توانند به خوبی ادامه حیات دهند که و استفاده را از این فضا داشته باشند. دکتر ۱۳ مهر ۱۳۹۹
🏴 متاسفانه مطلع شدم اقای دکتر علیپور رییس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به خاطر ابتلا به ویروس دار فانی را وداع گفت. فقدان این دوست قدیمی را به خانواده گرامی اش تسلیت میگویم و برای او رحمت واسعه الهی را آرزومندم. همچنین دعا میکنم که شرّ این ویروس منحوس ان شاالله هرچه زودتر از سر جامعه بشری کم شود. 🔻امیدوارم همه ما با مراعات هرچه بیشتر مانع افزایش تلفات این بلیه شویم.
🔻🔺آیا ممکن است ماشین های هوشمند مقلد الگوهای معرفتی و رفتاری سازندگان خود شوند؟ ( قسمت ۱ از ۲) ترجمه: حسینعلی رحمتی ✅یادداشت مترجم: «یادگیری ماشین» (Machine Learning) شاخه ای از هوش مصنوعی (Artificial Intelligence= AI) و مبتنی بر این ایده است که سیستم ها توانایی این را دارند که با استفاده از داده ها آموزش ببینند، الگوسازی کنند و با کمترین میزان دخالت انسان، تصمیم گیری کنند. اما مسئله ای که در این جا مطرح می شود آن است که از آنجا که این ماشین ها به واسطه داده هایی که انسان در اختیار آنها قرار می دهد آموزش می بینند و از رفتارهای انسان الگوسازی می کنند، این احتمال جدی وجود دارد که دارای جهت گیری های معرفتی و رفتاری تولیدکنندگان خود (که مثلا اروپایی و سفیدپوست هستند)‌ شوند و نسبت به افراد غیراروپایی یا غیرسفید پوست، تصمیم ها و رفتارهای تبعیض آمیز اتخاذ کنند. این موضوع قرار است سال 2019 در هفدهمین میزگرد سالانه (Information Ethics) دانشگاه شمال شرق Northeastern University آمریکا مورد بررسی قرار گیرد. ✅آنچه در ادامه تقدیم می شود سوال های این میزگرد است که از سایت این دانشگاه انتخاب شده است. و هدف از ترجمه آن، آشنایی اخفا پژوهان و اخفا اندیشان کشورمان با جدیدترین مسائل مطرح در مجامع علمی جهان در عرصه اخلاق فناوری اطلاعات است. این آشنایی افزون بر این که افق های جدیدی را فراروی آنان می گشاید، راه را برای ژرف اندیشی های بیشتر درباره این موضوعات با بهره گیری از آموزه های اخلاقی، دینی و فلسفی دیار ما هموار می کند. (پایان توضیحات مترجم) ادامه دارد
❇️آیا ممکن است ماشین های هوشمند مقلد الگوهای معرفتی و رفتاری سازندگان خود شوند؟ (قسمت ۲ از ۲) ترجمه: حسینعلی رحمتی ✅ هوش مصنوعی امروزه جزوی از زندگی روزمره ما شده است، و به ما این امکان را می دهد که بدون گرفتار شدن در ترافیک خیابان ها به آسانی قدم به جاهایی بگذاریم که پیش از این هرگز نرفته بودیم، بدون داشتن زبان مشترک، با دوست چینی مان ارتباط برقرار کنیم، یا در کارخانه ها عهده دار کارهای پیچیده اما به شدت خسته کننده و تکراری شویم. اما، از سوی دیگر، بهره گیری از می تواند منجر به مسئله ای شود که می توان آن را «تبعیض یا جهت گیری مصنوعی» (artificial bias) نامید؛ یعنی آن دسته از رفتار ماشین های هوشمند، البته اگر به وسیله انسان تولید شده باشند، که می توانیم آنها را نسبت به گروه های خاصی چون اقلیت های نژادی، دارای جهت گیری تبعیض آمیز بدانیم. آموزش این ماشین ها که با استفاده از مجموعه های بزرگی از داده ها انجام می شود، یکی از ابزارهای به کارگیری هوش مصنوعی است که به طور خاص استعداد تولید سیستم های تبعیض آمیز را دارد؛ چرا که این ماشین ها اطلاعات خود را از رفتارهای انسان الگوبرداری می کنند که خود این رفتارها ممکن است تبعیض آمیز باشد. یافتن راه هایی برای اصلاح این جهت گیری ها، و تولید های بی طرفانه (fair algorithms) مستلزم پاسخ به مجموعه ای از پرسش ها است، از جمله: 🔻1. کدام یک از تعاریفی که در فلسفه و رشته های دیگر برای بی طرفی و عدالت گفته شده، برای شناخت بی طرفی، (equality) و عدالت در استفاده از داده ها و آموزش ماشین های هوشمند مفیدتر است؟ 🔻2. با توجه به تکنیک های متفاوتی که برای آموزش ماشین های هوشمند به کار می رود، تعریف های مختلف از بی طرفی و تا چه اندازه در مورد این ماشین ها امکان عملیاتی شدن یا محاسباتی شدن را دارد؟ 🔻3. آیا ممکن است سیستم های تصمیم گیر در ماشین های آموزش دیده پیش از این که در یک صنعت خاص، مثلا وام دادن (lending) یا خدمات اجتماعی (از قبیل سرویس های نگهداری از کودکان) به کار گرفته شوند نسبت به رفتارهایی که هم اکنون عادلانه و بی طرفانه محسوب می شود، از سطح بالاتر و متفاوت تری از عدالت و بی طرفی برخوردار شوند؟ 🔻4. نقش متخصصان داده پردازی و برنامه نویسان کامپیوتر در اصلاح جهت گیری هایی که گفته شد چیست؟ آموزش ماشین ها چگونه می تواند در ایفای این نقش موثر واقع شود؟ 🔻5. برخی از جهت گیری ها بسیار هم مفید هستند(تبعیض مثبت- م). پس کدام یک از آنها غیرعادلانه اند؟ و چرا؟ 🔻6. برنامه نویسان امروزیِ متخصص طبقه بندی داده ها (classification)، برای پرهیز از جهت گیری های نادرست، چه چیزهایی را می توانند از تجارب دیگر رشته های مرتبط با طبقه بندی (مانند کتاب داری) بیاموزند؟ 🔻7. پژوهش های هنجاری در حوزه های دیگر، از قبیل تشکیل پرونده برای افراد توسط پلیس، درباره این که چه زمانی و تحت چه شرایطی تشکیل پرونده برای دیگران توسط ماشین های آموزش دیده قابل پذیرش و توجیه است چه چیزهایی را به ما می آموزد؟ 🔻8. چه ارتباطی وجود دارد بین تبیین پذیری/تفسیر پذیری (explainability/interpretability) تصمیم گیری ماشین های آموزش دیده و به کارگیری عادلانه این ماشین ها در زمینه های دیگر؟
‍ ⛔️ مومو از بچه‌های ما چه میخواهد؟: نگاهی به چالش جديد فضاي مجازي 💀در روز هاي اخير رسانه ها از تکرار چالشي در فضاي مجازي خبر مي دهند که به چالش مومو، momo challenge مشهور شده است و همچون نمونه دیگرش، آبی، مخاطب آن عمدتا نوجوانان و جوانان هستند. روش كار اين چالش، كه تا كنون بيشتر در و مشاهده شده، به اين صورت است كه توسط شماره اي ناشناس از مخاطب درخواست مي شود كه پيامي را براي کاربری به نام مومو ارسال كند. و هربار در پاسخ، تصاوير خشونت بار و حشتناك جديدي براي مخاطب ارسال مي گردد از او خواسته و حتي تهديد مي شود كه دست به اقدامات خطرناك بزند و نتيجه را به مومو اطلاع دهد. 💀 مومو به صورت بازي نيست كه لازم باشد نصب و اجرا شود؛‌ بلكه حالت چالش و درگير كردن مخاطب در چرخه اي از فعاليت ها را دارد. پروفايل آن تصوير زشت و ترسناك يك دختر است. اين تصوير از يك مجسمه ژاپني تهيه و با اندكي تغيير براي عكس پروفايل مومو انتخاب شده است. 🔻در ارتباط با چالش مواردي از خودكشي نوجوانان ديده شده كه احتمال داده مي شود تحت تاثير آن باشد. به هر حال، با توجه به دسترسي نوجوانان و جوانان كشورمان به شبكه هاي اجتماعی، رو لازم است ضمن اطلاع رساني درباره آن، به والدين و فرزندان هشدارهاي لازم داده شود. 🔻پيامدها: ابعاد و اهداف اين چالش هنوز چندان روشن نشده است. شايد فقط زاييده ذهن يك انسان بيمار براي اذيت كردن ديگران باشد؛ شايد براي كسب اطلاعات و نقض حريم خصوصي، يا انتقام و اخاذي باشد. اما به هر حال امكان اين كه مخاطبان خود را دچار آزار و شكنجه روحي و عاطفي، يا حتي مجبور به خودزني يا خودكشي كند زياد است. 🔻چه بايد كرد؟ مثل مواجهه با ديگر معضلات اخلاقي و چالش هاي موجود در فضاي مجازي، نخستين كار «كسب آگاهي» و «اطلاع رساني» است. والدين و ديگران بايستي ابتدا اطلاع لازم را درباره شيوه كار اين چالش و پيامدها و راه هاي مقابله با آن كسب كنند. سپس، و از آن مهم تر، بايستي با فرزندان خود درباره اين مسئله صحبت كنند و آنها را راهنمايي كنند كه به تماس يا پيام هاي كساني كه نمي شناسند به هيچ وجه پاسخ ندهند. و اگر با چنين مواردي مواجه شدند سريعتر به والدين خود يا به ديگر افراد قابل اعتماد خبر دهند. 💢 سخن آخر: فضاي مجازي در كنار فوايد زياد خود، زيستگاه بي اخلاقي ها و خطرات فراواني نيز هست، و نوجوانان و جوانان نخستين قربانيان آن هستند. آنها را در اين معركه تنها نگذاريم. 21 مرداد 1397 ( مطالب پیشین) @harahmati
🔻جلسه دفاع از پایان نامه: ✅اصول، کارکردها و آسیب های در به مثابه یک روش نوین ارتباطی دانشجو: حمید بردخونی راهنما: حسینعلی رحمتی
✴️جلسه دفاع از پایان نامه: ❇️نقش در کاهش معضلات اخلاقی فناوری های ارتباطی آینده، با تاکید بر دانشجو: ایمان تات داودآبادی راهنما: حسینعلی رحمتی @harahmati
⭕️ شما نه تنها حاشیه‌ساز، که خودِ حاشیه‌اید سخنی با «مشهورانِ بی دلیل» شبکه های اجتماعی 🔻1. وقتی برای افزایش فالوئر، در لایوهای خود هر روز دختر یا پسری را هدف گفتار و رفتار سخیف جنسی قرار می دهید و پرده حیا و عفت را در برابر چندین هزار کاربر جوان و نوجوان پاره می کنید، یعنی حاشیه ساخته اید. 🔻2. وقتی برای افزایش مشتریان سایت های قمار و شرط بندی خود، به هیچ حد و مرز اخلاقی و عرفی پابند نیستید و شخصی ترین رفتارهای تهوع آور خود و همسرتان را در معرض دید دیگران قرار می دهید، یعنی حاشیه ساخته اید. 🔻3. وقتی لباس جدیدی که خریده اید، ماشین جدیدی که سوار شده اید، رستوران تازه ای که رفته اید، و جلسات خصوصی خود با رفقای تان را با طول و تفصیل در پیج تان به اشتراک می گذارید، یعنی حاشیه ساخته اید. 🔻4. وقتی بدون داشتن صلاحیت لازم، درباره عالَم و آدم نظر می دهید و درباره هر موضوع بی ربط و باربط رهنمون ارایه می کنید، یعنی قضاوت کرده اید و حاشیه ساخته اید. ✅ شما نه تنها حاشیه‌سازید، بلکه خود حاشیه‌نشین شهرهای هستید که میلیون ها شهروندش به طور اخلاقی از این شبکه ها استفاده می کنند، اما باید تاوان حاشیه‌سازی‌های غیراخلاقی شما را بپردازند. ✅بنابراین، وقتی در دامِ فریبنده ای که خود ساخته اید گرفتار می شوید و تشت رسوایی روابط غیراخلاقی و کارهای بی حساب و کتاب تان در برابر دیدگان دیگران فرو می افتد و مورد انتقاد قرار می گیرید، به جای سرزنش دیگران، خود را توبیخ کنید که هیزم چنین آتشی را فراهم کرده اید. به تعبیر قرآن، این پیامد مصیبتی است که به دست خود ایجاد کرده اید («وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ»؛ سوره شوری، آیه30). ✅مشهور شدن توسط دیگران یا مشهور کردن خود در یک شمشیر دولبه است که همیشه لزوما به نفع شخص مشهورشونده نیست، به ویژه اگر شخص جزو «مشهورانِ بی دلیل» فجازی باشد؛ یعنی کسانی که نه هنر خاصی دارند، نه علم وفن و مهارتی، نه نقشی مهم در عرصه سیاست و اجتماع؛ اما به خاطر برخی کارهای بی ارزش یا کم ارزش در شبکه های اجتماعی برای خود اسم و رسمی به دست آورده و شاخ شده اند. ✅این افراد وقتی دچار تبعات غیراخلاقی گفتار و رفتار خود می شوند به دیگران انتقاد می کنند که چرا برایشان حاشیه ساخته اند یا چرا آنها را قضاوت کرده اند. در حالی که توجه ندارند، یا نمی خواهند بپذیرند، که خودشان با نادیده گرفتن ، زمینه چنین کاری را فراهم کرده اند. از این رو باید خود را سرزنش کنند نه دیگران را. اینان مهار رفتار خود را به دست شیطان سپرده اند ‌ولی توجه ندارند که در قیامت حتی هم از آنان دفاع نمی کند و می گوید من فقط شما را به بدی ها فراخواندم اما این شما بودید که دعوتم را اجابت کردید. پس اینک نیز فقط خود را سرزنش کنید نه مرا («وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي.‏ فَلا تَلُومُوني‏ وَ لُومُوا أَنْفُسَكُم‏»؛ سوره ابراهیم، آیه 22). به عبارت دیگر، از شماست که بر شماست: چون نیک نظر کرد پرِ خویش بر آن دید / گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست(ناصرخسرو قبادیانی) ✍ دکتر 5 آبان 1399 @harahmati
♦️و پرده های حرمتی که پاره می شود ... کات 1. دوربین موبایل، فرزند نوجوان خانواده را نشان می دهد که به سمت پدر بزرگ می رود و ناگهان شلوار او را پایین می کشد. نگاه بهت‌زده و شرمگین پدر بزرگ در قاب دوربین می نشیند. خنده های هیستریک اطرافیان صدای زمینه فیلم است. چند لحظه بعد ویدیو با هشتگ چالش در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود ... کات. 2. مادر در حال استراحت است. دختر به بهانه ای او را از جا بلند می کند. ناگهان لباس او را پایین می کشد. خنده های چندش‌آور فرزند با ناسزاهای مادر در هم می آمیزد. چشمان حریص در شبکه های اجتماعی منتظر است. باید ویدیو را زودتر منتشر کرد... کات. 3. پدر، بی خبر از همه جا، در حال تماشای تلویزیون است. دختر، دوربین به دست، به او می گوید که از دوست پسرش حامله شده است. چشمان پدر گِرد می شود و تا مرز سکته پیش می رود. تا دروغ دختر را هضم کند تصاویرش در شبکه های مختلف و بین فامیل و همسایه و همکار دست به دست می شود. تعداد فالوئرها باید افزایش پیدا کند... کات. 🔻حرکت های جمعی و فراخوان هایی که معمولا تحت عنوان در شبکه های اجتماعی انجام می شود ابزاری است مناسب برای ترویج فضائل اخلاقی و دعوت دیگران به انجام کارهای نیک. اما گاه از این ابزار در مسیر نامناسب استفاده می شود. به عنوان مثال، در روزهای اخیر، رفتارِ زنندۀ با اعضای خانواده به موضوع این چالش ها تبدیل شده است.پیش از این که خودمان در چنین چالش هایی شرکت کنیم یا آن ها را برای دیگران بفرستیم خوب است توجه کنیم که این کارها: ◀️1. موجب اشاعه فحشا و از بین رفتن زشتیِ کارهای غیراخلاقی می شود. کوچک شمردن گناه موجب می شود که انسان برای توبه و جبران خطاهای حق اقدامی انجام ندهد. شاید به همین خاطر است که امام علی(ع) بزرگترین گناهان را نزد خداوند گناهی می داند که صاحبش آن را کوچک بشمارد. ◀️2. غیرت، حیا و عفت را در خانواده و در جامعه از بین می برد. در خانوادهء بی حیا و جامعه بی غیرت، ظلم و ستم فراگیر می شود و دامن پدیدآورندگان آن را هم می گیرد. ◀️3. موجب رنجش و آزار پدر و مادرها و دیگر بزرگترهای خانواده می شود؛ که خود، کاری است غیراخلاقی. توجه داشته باشیم که حریم اینان آنچنان محترم است که خداوند فرموده حتی به آنان «اُف» هم نگویید: «فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريما»(سوره اسراء، آیه 23). ◀️4. موجب توهین به زنان و دختران می شود و آنها در حد ابزاری برای تفریح و سرگرمی تنزل می دهد. خانواده ای که در آن مادر احترام نداشته باشد، و جامعه ای که در آن زنان محترم شمرده نشوند، امکان رشد و تعالی مناسب و متناسب را نخواهد داشت. ◀️5. استفاده از بچه های کوچک برای مشارکت در این چالش های غیراخلاقی موجب می شود آنان از کودکی به پرده دری، تحقیر و تمسخر دیگران عادت کنند و وقتی بزرگ شدند در مقیاسی وسیع تر این‌گونه رذائل را مرتکب شوند. ◀️6. حریم خصوصی را نقض می کند و اطلاعات فراوانی را درباره خانواده و اعضای آن در اختیار دیگران قرار می دهد. این اطلاعات کار متجاوزان به حریم دیگران را آسان، و زمینه سرقت، اخاذی، آدم ربایی و مانند آن را فراهم می کند. 🔻نسلِ گذشته که حفظ حرمت بزرگترها خط قرمزش بود عاقبتش این شد، وای به حال نسل جدید که به بزرگترهای خود چنین بی‌احترامی می کند... ✍️ دکتر 10 آبان 1399 @harahmati
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️♦️یک فنجان تحقیق - ۱۰ ¶¶ارزیاب گفته مقاله ام فاقد نوآوری و ابداع و ابتکار است. یعنی چه؟ برای رفع این مشکل چه باید بکنم؟ دکتر ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ✅ به نظر شما جای چه موضوعاتی در مجموعه ویدیو های خالی است؟ 🆔 @harahmati
⭕️ مسوولیت اخلاقی طراحان و سازندگان ربات ها بیست و دومین و جدیدترین شماره مجله «اخلاق فناوری اطلاعات» (سال 2020)، که توسط انتشارات اسپرینگر منتشر می شود، ویژه «رباتیک مسوول» Responsible Robotics است و بعضی از مسائل و چالش های اخلاقی مربوط به این دانش در عرصه تحقیق، طراحی و ساخت ماشین های هوشمند را بررسی می کند. ✅ با توجه به ضرورت آشنایی اخلاق اندیشان فاوا در کشورمان با مباحث مطرح در این زمینه در دیگر کشورهای جهان، عناوین مقالات این شماره در اینجا معرفی، و بخش هایی از سرمقاله آن در پست جداگانه ای تقدیم شما می شود. ⬅️1. سرمقاله: «رباتیکِ مسوول»/ امی ون وینزبرگ و نوئل شارکی ⬅️2. «آیا می توانیم ربات ها را طوری برنامه نویسی کنیم و آموزش دهیم که کارهای خوب انجام دهند؟» / آماندا شارکی ⬅️3. «پژوهش های مسوولانه درباره ساخت ماشین هایی کاملا شبیه انسان: پارادوکس کسب رضایت آگاهانه»/ لنتز فلمینگ میلر ⬅️4. «مواظب فاصله باشید: رباتیک مسوولانه و معضلِ مسوولیت»/ دیوید گانکل ⬅️5. «از رباتیک مسوولانه به سمتِ یک رژیم حقوق بشر انسانیِ معطوف به چالش های رباتیک و هوش مصنوعی»/ هین یان لیو، کارولینا زاویسکا ⬅️6. «مواجهه ماشین های خودران با انسان های راننده: هماهنگی انسان-ربات های مسوول و اخلاقِ ترافیک های چند وسیله ای»/ سِوِن نیهلم، جیلیس اسمیدز ⬅️7. «رباتیک شهری و ضرورت ابداعات مسوولانه در محیط شهر» / مایکل ناگنبرگ ⬅️8. «اخلاق تعاملاتِ انسان- ربات و ابهامِ نوع و نمونه(type-token): کدام سنخ از ربات ها مسوول پذیرترند؟»/ توماس آرنولدز، ماتیاس شوتز ۲۶ آبان ۱۳۹۹ @harahmati
🔻جلسه دفاع از پایان نامه ✅چالش های اخلاقی رابطه با غیر همجنس در جامعه مجازی: نمونه موردی سایت کلوب. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اخلاق کاربردی استاد راهنما: دکتر محمد صادق شجاعی استاد مشاور: دکتر سید عبدالرسول علم الهدی دانشجو: محمود اکبری داور: دکتر حسینعلی رحمتی @harahmati
♦️ رباتیک مسوول و پاسخ‌گو (قسمت اول) ایمی ون وینزبرگ و نوئل شارکی Aimee van Wynsberghe , Noel Sharkey ترجمه و تلخیص: حسینعلی رحمتی ✅ بخشی از سرمقاله مجله «اخلاق فناوری اطلاعات» Ethics and Information Technology، انتشارات اسپرینگر (ش22، نشر آنلاین: سپتامبر 2020) 🔻1. کاربردهای ربات ها در زندگی شخصی و حرفه ای ما امروزه به طور چشمگیری در حال افزایش است. ربات های کارخانه ای در حال تغییر معنای انبارداری فروشگاه های مواد غذایی و مراکز فروش آنلاین هستند. مزارع محل تولید لبنیات با استفاده از ربات ها برای دوشیدن شیر گاوها،‌ تمیز کردن اسطبل، و غذا دادن به حیوانات در حال بازتعریف مفهومِ جدیدی از کشاورزی هستند. ربات هایی که در فروشگاه ها، بانک ها و بیمارستان افراد را راهنمایی می کنند مفهومی نوین از «انحصار» در بازاریابی را ارایه می کنند. استفاده مسوولانه از ربات ها منافع چشمگیری برای انسان ها دارد؛ از کنترل و اصلاح تخریب های ناشی از تغییرات اقلیمی گرفته تا جایگزین شدن به جای انسان ها برای کارهای خطرناک و آسیب زا. اما به رغم این موفقیت ها و تاثیرات، موفقیت رباتیک در عرصه علم و صنعت مستلزم بررسی برخی چالش های اخلاقی و اجتماعی است که در این زمینه وجود دارد. 🔻2. در بحث از مسوولیت های اخلاقی مربوط به ربات ها، به جای کلمه «ربات»، اصطلاح «رباتیک» را به کار می بریم تا نشان دهیم که در این عرصه باید همه موضوعات مورد بررسی قرار گیرد،‌ نه مثلا یک حوزه یا بخش خاصی از فرایند توسعه ربات ها. به رغم این که قبول داریم برخی از بخش ها از نظر اخلاقی نسبت به بخش های دیگر با چالش بیشتری مواجه اند(مثلا بخش مراقبت های بهداشتی، نسبت به بخش کارخانه) اما معتقدیم هر برنامه و هر حوزه ای مسائل اخلاقی و اجتماعی جدیدِ خاص خود را دارد که باید بررسی شود. بعلاوه، با نشان دادن ضرورت تحقیق در حوزه رباتیک امیدواریم بتوانیم توجهات را به این نکته کلیدی جلب کنیم که همه فعالیت های این حوزه(در عرصه علم و صنعت) دغدغه های اخلاقی ای را موجب می شود که توجه جدی به آنها ضروری است؛ دغدغه هایی از قبیل تاثیر توسعه رباتیک بر مساوات و برابری، تاثیر زباله های ناشی از دور ریختن ربات ها بر محیط زیست، تاثیر ربات ها بر طراحی و برنامه ریزی شهری، تدوین برنامه های جدید آموزشی در دانشگاه‌ها، تعیین جنسیت ربات ها به عنوان زن یا مرد، یا نژاد آنها به عنوان سفید یا سیاه. 🔻3. برخی از دغدغه های مربوط به ربات ها و ماشینی شدن کارها ناظر به موضوعاتی چون احتمال افزایش بی کاری، تاثیر بر کیفیت مشاغل موجود، به خطر افتادن حریم خصوصی به خاطر داده های گردآوری شده از افراد، و مسائل مربوط به حقوق بشر در مورد کاربران و استفاده کنندگان آسیب پذیرِ ربات ها (از قبیل کودکان، سالمندان، و بیماران بستری در بیمارستان ها) است. 🔻4. بی اعتمادی بسیاری از مردم به کمپانی های ارایه دهنده این فناوری ها در تشدید معضلاتی که گفته شد، نقش به سزایی دارد. اگر دانش رباتیک واقعا بخواهد دنیای بهتری برای ما بسازد، عامه مردم باید بتوانند به طراحان، توسعه دهندگان، مجریان و سامان دهندگاه فناوری های مربوط به ربات ها اعتماد کنند. برای وصول به این مقصود، ما باید در تحقیقات و نوآوری های مسوولانۀ مربوط به فرایند توسعه ربات ها، و محصولات حاصل از این فرایندها مشارکت داشته باشیم. این همان چیزی است که امروزه رباتیک مسوولانه نامیده می شود. 29 آبان 1399 @harahmati
🌀 رباتیک مسوول و پاسخ‌گو: از نظر اخلاقی چه کسی در قبال رفتار ربات ها مسوول است؟ (قسمت 2 از 2) ✍️ ایمی ون وینزبرگ و نوئل شارکی ✍️ ترجمه و تلخیص: حسینعلی رحمتی ✅ بخشی از سرمقاله جدیدترین شماره مجله «اخلاق و فناوری اطلاعات» Ethics and Information Technology، انتشارات اسپرینگر (ش22، نشر آنلاین: سپتامبر 2020) 🔸5. «رباتیک مسوولانه» اصطلاحی است که اخیرا باب شده است؛ و البته این که معنای آن دقیقا چیست هنوز محل بحث است. هدف این حوزۀ جدید پژوهشی توضیح این است که مراکز علمی و صنعتی و سیاستگذاران چگونه می توانند تاثیرات منفی احتمالی برنامه های فعلی یا آینده عرصه رباتیک را بررسی و پیش بینی کنند. برای این کار لازم است که موضوعات اخلاقی مربوط به این میدان شناسایی شود، و تبیین شود که چرا و چگونه این موضوعات ممکن است مسئله ساز شوند. همچنین لازم است مشخص شود راه های پیشگیری یا حل این مشکلات کدام است. بنابراین، رباتیک مسوولانه دو وظیفه خطیر بر عهده دارد: یکی آگاهی بخشی درباره آسیب های احتمالی، و دیگر، کمک به پیشگیری از آنها. 🔸6. اما بالاخره رباتیک مسوولانه به چه معناست؟ به هراندازه که فناوری مربوط به ربات ها تغییر کند و به هراندازه که پیامدهای این فناوری ها آشکارتر شود، پاسخ به این سوال نیز دایره ای وسیع تر را در بر می گیرد. به نظر ما رباتیک مسوولانه عبارت است از احساس مسوولیت نسبت به طراحی، توسعه، استفاده، کاربرد، اجرا، و تنظیم وسازمان دهی ربات ها در جامعه. 🔸7. نخستین گام برای فهم معنای رباتیک مسوولانه، پذیرش این نکته است که همه ما به عنوان انسان هایی که پشت این ربات ها هستیم باید نسبت به توسعه مسوولانه و اخلاقی این فناوری های نوین خود را مسوول و پاسخ‌گو بدانیم. مقصود این است که تاثیرات این فناوری ها بر ارزش های اجتماعی از قبیل ایمنی، امنیت، حریم خصوصی، و رفاه اجتماعی را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. با ورود ربات ها به خانه ها،‌ شهرها،‌ و کارخانه ها، دیگر نمی شود منتظر شویم تا حوادث ناگوار اتفاق بیافتد بعد در صدد رفع آنها باشیم. پیش از هرچیز ما باید این را وظیفه مهم خود بدانیم. خانواده ها، محیط زیست، و جامعه ما توان تحمل آسیب های ناشی از ربات های دارای طراحی و کارکرد ضعیف را ندارند. 🔸8. ما مخالف این دیدگاه هستیم که ربات ها خود مسوول اتفاقات ناگوار ناشی از کارکردشان هستند. بلکه مسوول و پاسخ‌گو بودن نسبت به پیامدهای تصمیم گیری درباره طراحی، توسعه، اجرا، و برنامه ریزی ربات ها همیشه بر عهده انسان هایی است که متصدی این امور هستند. بدون این که قصد ورود به بگومگوهای متافیزیکی را داشته باشیم می خواهیم خاطرنشان کنیم چیزی که ساخته دست دیگران است نمی تواند مسوول عواقب کارهای خود باشد. همانطور که پیش از این محققانی چون جاناتان بریسون و دبورا جانسون به درستی گفته اند، ربات ها ساختۀ دست خود ماست‌؛ موادی که برای ساخت آنها به کار رفته، نوع هوشمندی‌ای که دارند، و چگونگی به دست آوردن این هوشمندی، همه و همه محصول تصمیم های انسانی است. بنابراین، مسوولیتی که ما در تعریف رباتیک مسوولانه ذکر کردیم، در واقع متوجه انسان هایی است که در طراحی، توسعه، استفاده،‌ اجرا و تنظیمات مربوط به ربات ها دخیل هستند. 2 آذر 1399 @harahmati لینک قسمت اول: https://eitaa.com/harahmati/58